Idag körde jag bil till och (nästan) från jobbet. Skönt det när bilen stått inlåst nästan en månad!
Hade glömt bort hur det var att gasa rapp svänghjulslättad B230 och växla shortshift. Opel Vectran är lite annorlunda... men har visat sig rolig i snömodden pga. finfin antisladd som styrbromsar in i rondellerna, men berätta inte det för frugan
När jag körde hem så passerade jag apoteket i stadens centrum. Kort efter det när jag accade lugnt och fint ur en korsning så ryckte bilen till, eller lade av rättare sagt och började motorbromsa. Motorljudet ändrade sig när man rörde på gaspedalen men bilen gjorde inga tecken till att hosta till och driva framåt igen.
Blev ståendes på gatan i rusningstrafiken och tankarna rusade i skallen.. hade dåligt med soppa men trodde inte det var det som hänt (för reserven hade ej blinkat). Bränslepumpen lät, motorn snurrade piggt på starten. Kollade diverse kontakter på motorn men hittade ingenting. Ringde efter svärfar som ryckte ut med 855an. Under tiden tänkte jag lite lugnare på möjliga orsaker. Kom på att jag kunde testa med startgas för att bevisa att det inte var soppatorsk. Hör å häpna motorn startade och gick ruskigt länge på en dusch startgas i insuget.. lyssnade på bränslepumpen igen och den gick fortfarande (och verkade bygga tryck). Då kom jag på att jag hade fortfarande bränsletrycksmätaren under huven. Samtidigt som jag skulle ta fram den hörde jag hur det plaskade under bilen. Konstigt det är ju inte mildväder hann jag tänka innan jag såg bränslet som droppade under bilen. Blev snabbt lite orolig för man har ju hört om hur brandfarlig ETANOLEN är särskillt på vintern. Blev glad att jag och bilen fortfarande stod intakta på gatan.
Sen hittade jag felet. En bränsleslang hade hoppat isär precis där slangarna kommer ut ur sitt usla gömställe i den längsgående vänstra balken. De kikar upp på motorns sida av torpedväggen ungefär på motsatt sida av kopplingspedalen (se bild).
Blev bogserad hem genom snön av en dragvillig 850. Rullade ner i garaget och sen tog det inte lång tid att få bort den gamla klämman och dit med en slangklämma. Sen var det tätt igen och bränslet kom dit det gör mest nytta!
Bilder:
1: Den röda slangen måste vara retur för den svarta var i allafall matarslang fick jag bittert erfara... måste pissat rakt upp..
2: Slangen som går från skarven med plastslangen och sen till bränslefiltret var lite murken i änden men verkade vara bättre nån millimeter in.
3: Tillfällig slangklämma som jag hittade i garaget. Något för stor men gick dra åt med bra resultat. Byggde upp tryck med pumpen och gick sen ut och slet i slangen utan att nåt spektakulärt hände.. ska köpa på mig ett lass rostfria slangklämmor i denna dimension när jag passerar Biltema nästa gång. (Åkte förbi där i söndags men visste inte behovet då)..