Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 1817744 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1480 skrivet: november 21, 2008, 16:06:21 »
Det tar sig! Snart klart hörru!  :)

Skönt! Sen ska jag byta fjäderben VF samt bygga om avgaset innan besiktning i Januari  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1481 skrivet: november 21, 2008, 19:35:37 »
Skönt med ett varmgarage när man har vinterbesiktning i vart fall!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1482 skrivet: november 21, 2008, 19:37:09 »
Skönt med ett varmgarage när man har vinterbesiktning i vart fall!

Ja annars hade det varit .....k..a..l..l..t.....!
Skönt att ha det en våning ner i huset med så man inte drar sig för att ge sig iväg till garaget. Pang på bara  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1483 skrivet: november 21, 2008, 19:59:51 »
Här är det samma sak. Garaget är 2 våningar ner. Dock har jag ju bara flerbilsgarage så kan inte riktigt börja svetsa och hålla på men mindre mekningar funkar riktigt bra där.. :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1484 skrivet: november 23, 2008, 23:20:04 »
Nu är bilen klar för att brukas igen  :D

Igår svetsade jag klart allt inför yttre skärmkant sen hann jag bara fästa yttre skärmkant med några loppor.
Idag "helsvetsade" jag yttre skärmkant med svetspunkt ungefär var 10:e mm eller tätare och på med trycklyft efter en eller några punkter för att plåten inte ska bli för varm och slå sig. Många svetspunkter blev det  :P

Ikväll 18:18 kollade jag på klockan då hade jag svetsat klart.
Slipade ner alla svetsar och körde över all plåt som skulle svetsas med scotchsprite-borsten.
Grundade med zinkfärg (hade gärna grundat med biltemas rostätare men har gått över de rostiga partierna flera gånger innan med den och nu hade jag inte tid att vänta ut torktiden.
Sen lackade jag över zinkfärgen med Biltemas täckfärg som har nästan samma nyans som min 227 Volvoblåa.
Det får duga för stunden. Ska givetvis spackla, slipa och lacka med rätt färgkod senare men det blir nog nästa helg.

Just det, slängde på vinterdäcken med. Kan nog behövas om man får tro alla svarta löpsedlar idag med stormvarning.

Bilder får ni en annan dag. Nu ska jag ha lite välförtjänt sömn  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1485 skrivet: november 24, 2008, 11:12:25 »
Grattis får man väl säga! Snabbt fixat med tanke på hur mycket det var.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1486 skrivet: november 24, 2008, 23:24:39 »
Grattis får man väl säga! Snabbt fixat med tanke på hur mycket det var.

Jo hyfsat snabbt har det gått ändå. Fast hade ju rutin från H.B. (nej inte homeburnt) förra året.. Ändå hann jag med att pilla loss kofångaren nu (vilket tog 2,5 garagekvällar!?!  >:( ) och dessutom pillat fram och svetsat igen hål på infästningen V.B. till bladfjädern!



Bilder som utlovat:

1: Sladdade in i en för hård snö-hög/vall 2004 och fick en inbuckling på tröskeln. Drog ut den lite men ändå blev det en glipa mot nya skärmkantens tröskelbit. Hade kanske gått att ordna om jag anat det tidigare men nu fick det bli en svetsskarv med nivåskillnad. Kommer spackla på det sen för att dölja skarven.....

2: Blev lite trappsteg i hjulhusets bakkant. Ville bara kapa ur plåt som var rostig och absolut inte rostfri plåt.
Var lite svårt att kapa trappstegen exakt så det blev kant i kant för att underlätta svetsningen.
Lättare då med resten som var en mjuk och fin linje, "like a glove" nästan.

3: Färdigsvetsat och slipat. Klart för zinkfärgen. Hade ju egentligen önskat rostätare men hann inte pga. att helgen tog slut och ville köra bil till jobbet idag. Mitt val min huvudverk om det visar sig som ett dumt val i framtiden. Men gjorde likadant på skärmkant H.B. och den har inte visat nåt tecken på rost än och den är 1 år och några månader.

4: Snyggt va? Nej men blått så det räcker. Planerar att spackla upp och slipa snyggt i helgen och läcka på en äkta 227 volvoblå istället för Biltemas närmaste nyans.
Notera hyggligt bra vinterdäck på ganska snygg opelfälg. Dock fick inte de plats V.F. Mer om det i nästa inlägg..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1487 skrivet: november 24, 2008, 23:36:40 »
Det blev väl alla tiders det där! Men hur mallar man av bilen mot skärmkanten för att få det exakt?
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1488 skrivet: november 24, 2008, 23:42:56 »
Som gick att läsa i mitt senaste inlägg så fick jag inte på vinterhjulen på vänster fram (Opel 13x5,5" ET49). Som ni minns fick jag laga fjäderbensskålen provisoriskt där. Är fortfarande provisoriskt och hängigt. Ska vara flera centimeters spel mellan däck och skål men nu vart det -1mm med lagligt dubbutstick. Med dubbfritt hade det gått precis. Slängde på volvofälg (13x5,5" ET37) med samma däckstorlek (175-70-R13) så gick det utan problem.. och med 4-5mm spel dessutom!

Ska köpa ny skål på mekonomen och svetsa på mitt reservdelsben..

Bild visar opelfälgen vars däck är för närgånget.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1489 skrivet: november 24, 2008, 23:47:24 »
Idag körde jag bil till och (nästan) från jobbet. Skönt det när bilen stått inlåst nästan en månad!
Hade glömt bort hur det var att gasa rapp svänghjulslättad B230 och växla shortshift. Opel Vectran är lite annorlunda... men har visat sig rolig i snömodden pga. finfin antisladd som styrbromsar in i rondellerna, men berätta inte det för frugan  ;)

När jag körde hem så passerade jag apoteket i stadens centrum. Kort efter det när jag accade lugnt och fint ur en korsning så ryckte bilen till, eller lade av rättare sagt och började motorbromsa. Motorljudet ändrade sig när man rörde på gaspedalen men bilen gjorde inga tecken till att hosta till och driva framåt igen.
Blev ståendes på gatan i rusningstrafiken och tankarna rusade i skallen.. hade dåligt med soppa men trodde inte det var det som hänt (för reserven hade ej blinkat). Bränslepumpen lät, motorn snurrade piggt på starten. Kollade diverse kontakter på motorn men hittade ingenting. Ringde efter svärfar som ryckte ut med 855an. Under tiden tänkte jag lite lugnare på möjliga orsaker. Kom på att jag kunde testa med startgas för att bevisa att det inte var soppatorsk. Hör å häpna motorn startade och gick ruskigt länge på en dusch startgas i insuget.. lyssnade på bränslepumpen igen och den gick fortfarande (och verkade bygga tryck). Då kom jag på att jag hade fortfarande bränsletrycksmätaren under huven. Samtidigt som jag skulle ta fram den hörde jag hur det plaskade under bilen. Konstigt det är ju inte mildväder hann jag tänka innan jag såg bränslet som droppade under bilen. Blev snabbt lite orolig för man har ju hört om hur brandfarlig ETANOLEN är särskillt på vintern. Blev glad att jag och bilen fortfarande stod intakta på gatan.
Sen hittade jag felet. En bränsleslang hade hoppat isär precis där slangarna kommer ut ur sitt usla gömställe i den längsgående vänstra balken. De kikar upp på motorns sida av torpedväggen ungefär på motsatt sida av kopplingspedalen (se bild).
Blev bogserad hem genom snön av en dragvillig 850. Rullade ner i garaget och sen tog det inte lång tid att få bort den gamla klämman och dit med en slangklämma. Sen var det tätt igen och bränslet kom dit det gör mest nytta!

Bilder:

1: Den röda slangen måste vara retur för den svarta var i allafall matarslang fick jag bittert erfara... måste pissat rakt upp..

2: Slangen som går från skarven med plastslangen och sen till bränslefiltret var lite murken i änden men verkade vara bättre nån millimeter in.

3: Tillfällig slangklämma som jag hittade i garaget. Något för stor men gick dra åt med bra resultat. Byggde upp tryck med pumpen och gick sen ut och slet i slangen utan att nåt spektakulärt hände.. ska köpa på mig ett lass rostfria slangklämmor i denna dimension när jag passerar Biltema nästa gång. (Åkte förbi där i söndags men visste inte behovet då)..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1490 skrivet: november 24, 2008, 23:57:28 »
Det blev väl alla tiders det där! Men hur mallar man av bilen mot skärmkanten för att få det exakt?

Får skriva en kortare sammanfattning med steg för steg-beskrivning till dig på hela arbetsförloppet snart Stormen.
Här kommer en snabbis:

1 Kapa bort rost från bilen tills du är nöjd.
2 Mät och rita upp en linje på den nya skärmkanten att kapa efter. Ta till lite så att det säkert räcker för att täcka alla rosthål.
3 Kapa upp nya skärmkanten med vinkelslipen och gärna supertunn kapskiva så mjukt och jämt det går.
4 Lägg på den nya skärmkanten och passa in så den stämmer med den gamla.
5 Rita av nya skärmkanten på den gamla så noga det bara går. Ta gärna exakt så slipper du slipa men att spara för mycket är såklart bättre än för lite om man är osäker.
6 Kapa noggrant efter linjen du ritade i steg 5.
7 Håll andan och testa hur det passar ihop.
8 Justera efter behov
9 Punkta fast skärmkanten när du fått den på plats och är nöjd.
10 Punkta på ett antal ställen utspritt på strategiska ställen så skärmkanten sitter på plats.
11 Svetsa täta punkter ut med hela skarven och kyl med tryckluft efter var eller varannan punkt för att inte skärmen ska slå sig.
När den slår sig i allafall hör du det när det smäller i plåten.
12 Slipa ned svetspunkterna och fyll i mer efter behov.

Nu sa jag inget om innerskärmen.. med andra ord har jag lite material att hålla på tills hela guiden publiceras  :-*
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1491 skrivet: november 25, 2008, 10:16:48 »
Det är väl lite tur att slangarna går upp på den sidan, och inte den andra, då hade pissat rätt på grenröret  :o

Att falsa plåten, är det för mesar det? :)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1492 skrivet: november 25, 2008, 10:46:31 »
Kul att du fått ut bilen på vägen igen!
Trevligt att veta att jag inte är den enda som hällt ut E85 längs svenska vägar; på min bil var det ju dock returen som lossnade så jag märkte ju inget förrän den hade hällt ut nästan hela tanken...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1493 skrivet: november 25, 2008, 15:25:49 »
Ojdå. Undrar om det inte i ditt fall kunde löna sig med nya bränsleslangar i hela motorrummet eller kanske byta allihop?

De som är där är väl ändå snart 20 år gamla. Sen har man ju hört rykten om att etanolen är aggressivare än bensin mot slangarna men det kan man väl inte lite på helt å hållet.

Skönt att du inte heller denna gång eldade upp bilen  :D Har du brandsläckare i bilen?
Bra att bakskärmen nästan är klar också  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1494 skrivet: november 25, 2008, 20:58:14 »
Det är väl lite tur att slangarna går upp på den sidan, och inte den andra, då hade pissat rätt på grenröret  :o

Att falsa plåten, är det för mesar det? :)

Usch ja.. mitt heta feta extraktor hade inte gillat att bli pissat på.......  :o

Jag blev föreslagen falsning innan jag gjorde höger bakskärm förra året men tog inte det förslaget. Kommer dock inte ihåg varför. Kanske för att jag inte hade nån falstång. Dessutom blir det mer spackel med fals tror jag.
Och nåt jag lärt mig nu är att dubbelplåt är ROSTOBJEKT nr1 och därmed HATOBJEKT nummer 1....... överallt där två eller fler plåtar överlappar varandra kryper den avskyvärda bruna rötan in och ställer till det, och det syns knappt utifrån!


Kul att du fått ut bilen på vägen igen!
Trevligt att veta att jag inte är den enda som hällt ut E85 längs svenska vägar; på min bil var det ju dock returen som lossnade så jag märkte ju inget förrän den hade hällt ut nästan hela tanken...
Kul att vara på vägen, och skönt. Dessutom kul att få sladda lite innan snön försvinner igen. Mildväder på ingång.
Ojdå returen ja det märks ju inte om den börjar läcka!


Ojdå. Undrar om det inte i ditt fall kunde löna sig med nya bränsleslangar i hela motorrummet eller kanske byta allihop?

De som är där är väl ändå snart 20 år gamla. Sen har man ju hört rykten om att etanolen är aggressivare än bensin mot slangarna men det kan man väl inte lite på helt å hållet.

Skönt att du inte heller denna gång eldade upp bilen  :D Har du brandsläckare i bilen?
Bra att bakskärmen nästan är klar också  :)
Jo det kan nog löna sig.. fast vet inte om man kan få tag i så fina plastslangar som ligger i balkarna? Och om det går att dra i och ur dem smidigt? Satt fast när jag försökte men då var de inte loss på bränslepumpen.
Dock har mina nya bränsleslangar runt tanken spruckit massor i yttre lagret.. måste hitta några som verkligen tål etanolen innan jag byter igen.. eller vad det nu är som dödar dem. Originalet håller dock bra faktiskt. Tror inte de små torrsprickorna jag visade här igår hade så mycket med etanol att göra egentligen utan mer ålder.

SUCK, jag måste installera brandsläckarn NU! Innan jag får en tredje "chans" att elda upp bilen..........
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1495 skrivet: november 25, 2008, 21:48:22 »
Angående bränsleslangar; plastslangarna som ligger i balken finns på Mekonomen, kanske inte i exakt samma dimension, men tillräckligt nära! För att föra in dem rekomenderar jag att fästa ett snöre i de gamla slangarna, dra igenom allt och sedan använda snöret för att dra in de nya rören igen, så gjorde jag när jag monterade grövre slangar när jag skulle bygga sprut, det funkade utmärkt! Det sitter dessutom några gummiklämmor eller vad man ska kalla dem på de gamla slangarna för att hålla i dem lite där de ligger i balken, dessa bör man nog flytta över till de nya slangarna...

Angående gummislangarna finns det en del information på Etanol.nu; jag vet att jag har sett en tråd angående bra/dåliga bränsleslangar... Det enda jag kommer ihåg är att ILO-slangarna som de säljer på Biltema (och åtminstone har sålt på Mekonomen) var värdelösa, de får torrsprickor i ytterhöljet redan innan de lämnat butiken! Dock verkar innerlagret hålla, men slangarna är ju inte vidare tillförlitliga efter att ytterhöljet spruckit om man ska köra lite tryck idem!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1496 skrivet: november 25, 2008, 21:53:45 »
Det kanske funkar att fästa de nya med de gamla med passlig mäng isoleringsteip också och dra i de nya med en gång  :)
Fast då får man ju inte med de där gummin som Kurre informerar om.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1497 skrivet: november 25, 2008, 22:06:31 »
Jo.. som elektriker borde jag kunna få igenom nåt som liknar kabel genom nåt trångt hål  ;D
Det var bara det att det kändes som om nånting höll fast slangarna.
Är inte ett dugg orolig för plastslangarna dock.. det är gummislangarna jag är sugen på att byta om det visar sig behövas.

Köpte mina slangar på PREEM och killen som sålde mig dem hade ingen aning om ifall de gick ihop med etanol eller ej.. en chansning från mig alltså. Men verkar vara som med Biltema/mekonomen-slangarna då att de får torrsprickor i ytterhöljet.  Tack för info Kurre!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Spruce

  • Medlem
  • Antal inlägg: 220
    • Visa profil
    • Engson Motor
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1498 skrivet: november 25, 2008, 23:25:23 »
uschusch
läskigt ddär- jag va med om att slangen hoppade på EXAKT samma ställe för ett par veckor sedan! och lika rädd blev jag etanol+kallt+varm turbo= dåligt!
Undrar om det är en svag punkt vi hittat lr om det är slumpen?
någon annan som vart med om samma sak?
jag funderar på o dra kopparrör utanför balken till sommaren!
940 Turbo -96 240 Tic-76 Toyota Corolla KE70-81 B21 ET
Opel Ascona A Voyage-71 Reggad med rödblocks turbo:)
Den som ingen turbo har han får åka utan bar:P

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1499 skrivet: november 25, 2008, 23:31:04 »
Ännu mera angående plaströren: När jag och kent plockade diffen från min gamla 360 slet han ut bensinslangarna ur balken, för att det inte skulle rinna bensin till motorrummet och placerade rören så änden var ovanför tanken. Hursomhelst verkade de inte sitta fast destu mer, fast han drog nog ändå ganska hårt, hade inte tid att pyssla med det, det ösregnade och jag var i behov av diffen.

Så det borde altså inte vara så omöjligt att byta dem.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1500 skrivet: november 26, 2008, 04:11:02 »
Angående gummislangarna finns det en del information på Etanol.nu; jag vet att jag har sett en tråd angående bra/dåliga bränsleslangar... Det enda jag kommer ihåg är att ILO-slangarna som de säljer på Biltema (och åtminstone har sålt på Mekonomen) var värdelösa, de får torrsprickor i ytterhöljet redan innan de lämnat butiken! Dock verkar innerlagret hålla, men slangarna är ju inte vidare tillförlitliga efter att ytterhöljet spruckit om man ska köra lite tryck idem!

Måste utredas, vore bra att ha den informationen på vårt forum! :) /M

Ps.skapade en tråd för frågeställningen: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=4608.0
« Senast ändrad: november 26, 2008, 04:27:38 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1501 skrivet: november 26, 2008, 11:11:11 »
uschusch
läskigt ddär- jag va med om att slangen hoppade på EXAKT samma ställe för ett par veckor sedan! och lika rädd blev jag etanol+kallt+varm turbo= dåligt!
Undrar om det är en svag punkt vi hittat lr om det är slumpen?
någon annan som vart med om samma sak?
jag funderar på o dra kopparrör utanför balken till sommaren!

Verkar som ett inte helt ovanligt fel då. Vill minnas att brorsan 360 hoppade sin matarslang med.

Utvändiga rör kan kanske funka. Men de har ju bäst skydd i balken.


Ännu mera angående plaströren: När jag och kent plockade diffen från min gamla 360 slet han ut bensinslangarna ur balken, för att det inte skulle rinna bensin till motorrummet och placerade rören så änden var ovanför tanken. Hursomhelst verkade de inte sitta fast destu mer, fast han drog nog ändå ganska hårt, hade inte tid att pyssla med det, det ösregnade och jag var i behov av diffen.
Så det borde altså inte vara så omöjligt att byta dem.

Ok! Tack för infon!


Angående gummislangarna finns det en del information på Etanol.nu; jag vet att jag har sett en tråd angående bra/dåliga bränsleslangar... Det enda jag kommer ihåg är att ILO-slangarna som de säljer på Biltema (och åtminstone har sålt på Mekonomen) var värdelösa, de får torrsprickor i ytterhöljet redan innan de lämnat butiken! Dock verkar innerlagret hålla, men slangarna är ju inte vidare tillförlitliga efter att ytterhöljet spruckit om man ska köra lite tryck idem!

Måste utredas, vore bra att ha den informationen på vårt forum! :) /M

Ps.skapade en tråd för frågeställningen: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=4608.0

Utmärkt Max!



Igår när jag körde tyckte jag att motorn tickade mer än normalt.
Dessutom hördes ett ganska kraftigt resonansljud från bilens högra sida där fram. Resonansen uppstod mest när jag varvade till.
Resonansljudet han bli starkare under en halvtimmes körning.

Idag påväg till jobbet tickade bilen så mycket vid belastning och mest på låga varvtal att jag inte vågade gasa på.
Resonansljudet var borta så vitt jag kunde höra.
Väl framme på jobbet öppnade jag huven och gick ut och lyssnade på motorn. Såg direkt att det läckte från ettans avgaspackning. Och orsaken var att en av mina rosfria bultar vibrerat loss. Har tagit bort original pinnbult och ersatt dem med rostfri bult + rostfri planbricka. Detta för att få dit extraktorn smidigt och för att att jag inte gillar de rostiga pinnbultarna som sitter original.
Kom att tänka på nu att det kanske inte är smart med rostfritt stål i aluminium.. är dålig på området galvanisk korrosion. Någon som vet? Vill ju inte att toppen eller bultarna ska korrodera.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1502 skrivet: november 26, 2008, 12:00:21 »
Det där med rostfritt/alu och galvanisk korrosion har diskuterats en hel del på Locostswedens forum; jag kommer inte ihåg vad de kom fram till dock; det är många där som vill använda rostfri nit till aluplåtar...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1503 skrivet: november 26, 2008, 23:09:34 »
Igår när jag körde tyckte jag att motorn tickade mer än normalt.
Dessutom hördes ett ganska kraftigt resonansljud från bilens högra sida där fram. Resonansen uppstod mest när jag varvade till.
Resonansljudet han bli starkare under en halvtimmes körning.

Idag påväg till jobbet tickade bilen så mycket vid belastning och mest på låga varvtal att jag inte vågade gasa på.
Resonansljudet var borta så vitt jag kunde höra.
Väl framme på jobbet öppnade jag huven och gick ut och lyssnade på motorn. Såg direkt att det läckte från ettans avgaspackning. Och orsaken var att en av mina rosfria bultar vibrerat loss. Har tagit bort original pinnbult och ersatt dem med rostfri bult + rostfri planbricka. Detta för att få dit extraktorn smidigt och för att att jag inte gillar de rostiga pinnbultarna som sitter original.
Kom att tänka på nu att det kanske inte är smart med rostfritt stål i aluminium.. är dålig på området galvanisk korrosion. Någon som vet? Vill ju inte att toppen eller bultarna ska korrodera.

Idag drog jag dit en ny rostfri bult och bricka där den gamla lossnat på ettans cylinder. Var flera bultar som var lösa/nästan lösa så jag efterdrog allihop. Bilen blev tystare framifrån och inga resonansljud längre.
Dock tickar den fortfarande oroväckande mycket.. vet inte om det är läck i avgaspackningen som varit lös eller om det är ventilerna som tickar så förbannat  ???

När en volvomotor tickar, är det enbart ventilspelet som är boven (pga. att nånting är nedgånget av säte, ventil, justerbricka eller kam) eller kan det vara nåt annat i motorn som tickar under belastning?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1504 skrivet: november 27, 2008, 00:23:34 »
När en volvomotor tickar, är det enbart ventilspelet som är boven (pga. att nånting är nedgånget av säte, ventil, justerbricka eller kam) eller kan det vara nåt annat i motorn som tickar under belastning?

Kanske du får investera i en ny avgaspackning. Mins inte om du mätte ventilspelet, då du renoverade motorn! Annars, mät det. Har för mig att en avbruten kolvring kan ticka! Lyssna med en skruvmejsel mot örat!

Galvanisk korrosion uppstår då två, olika ädla metaller, har kontakt med varandra samt kontakt med samma elektrolyt. Elektrolyten i detta fall är vatten + salt. Inte så stor risk att det blir vatten i gängan, så nära avgaskanalerna. Speciellt då du använder bilen varje dag! :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Spruce

  • Medlem
  • Antal inlägg: 220
    • Visa profil
    • Engson Motor
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1505 skrivet: november 27, 2008, 04:59:34 »

Verkar som ett inte helt ovanligt fel då. Vill minnas att brorsan 360 hoppade sin matarslang med.

Utvändiga rör kan kanske funka. Men de har ju bäst skydd i balken.

visserligen-men nästintill alla andra bilar har ju friliggande bränsleledningar!

Kom att tänka på nu att det kanske inte är smart med rostfritt stål i aluminium.. är dålig på området galvanisk korrosion. Någon som vet? Vill ju inte att toppen eller bultarna ska korrodera.

Det kan nog bli en reaktion där...vill minnas att en kompis som drog i rostfria pinnbult i sin nissan 200 inte fick ur dom sedan :/[quote


När en volvomotor tickar, är det enbart ventilspelet som är boven (pga. att nånting är nedgånget av säte, ventil, justerbricka eller kam) eller kan det vara nåt annat i motorn som tickar under belastning?

En volvo motor kan ticka av flera orsaker...dels kan väl spridarna börja föra ett sådant liv så det låter som ventliljud nästan ibland
men om du tycker det låter som om det kommer från ventligerna så har sägert en liten gummiring som ligger mellan ventiltryckaren o ventilskaftet, antingen torkat o blivit hård eller fallit bort!
ganska vanligt fel- inte så avancerat att åtgärda bara lyfta kammen o tryckarna o byta gummina(ser ut som små oringar med tratt;))

940 Turbo -96 240 Tic-76 Toyota Corolla KE70-81 B21 ET
Opel Ascona A Voyage-71 Reggad med rödblocks turbo:)
Den som ingen turbo har han får åka utan bar:P

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1506 skrivet: november 27, 2008, 20:03:55 »
Verkar som ett inte helt ovanligt fel då. Vill minnas att brorsan 360 hoppade sin matarslang med.
Utvändiga rör kan kanske funka. Men de har ju bäst skydd i balken.
visserligen-men nästintill alla andra bilar har ju friliggande bränsleledningar!
Jo det funkar väl om det finns plats på 360 att lägga dem på.

Citera
Kom att tänka på nu att det kanske inte är smart med rostfritt stål i aluminium.. är dålig på området galvanisk korrosion. Någon som vet? Vill ju inte att toppen eller bultarna ska korrodera.
Det kan nog bli en reaktion där...vill minnas att en kompis som drog i rostfria pinnbult i sin nissan 200 inte fick ur dom sedan :/
Aj då, fast denna toppen är jag inte så rädd om så kan ha den som testobjekt.

Citera
När en volvomotor tickar, är det enbart ventilspelet som är boven (pga. att nånting är nedgånget av säte, ventil, justerbricka eller kam) eller kan det vara nåt annat i motorn som tickar under belastning?

En volvo motor kan ticka av flera orsaker...dels kan väl spridarna börja föra ett sådant liv så det låter som ventliljud nästan ibland
men om du tycker det låter som om det kommer från ventligerna så har sägert en liten gummiring som ligger mellan ventiltryckaren o ventilskaftet, antingen torkat o blivit hård eller fallit bort!
ganska vanligt fel- inte så avancerat att åtgärda bara lyfta kammen o tryckarna o byta gummina(ser ut som små oringar med tratt;))
Spridarna hörs knappt om man lyssnar på dem med skruvmejsel som stetoskop. Det är min erfarenhet.

Aha den gummiringen har jag sett i en annan topp ja..

När en volvomotor tickar, är det enbart ventilspelet som är boven (pga. att nånting är nedgånget av säte, ventil, justerbricka eller kam) eller kan det vara nåt annat i motorn som tickar under belastning?

Kanske du får investera i en ny avgaspackning. Mins inte om du mätte ventilspelet, då du renoverade motorn! Annars, mät det. Har för mig att en avbruten kolvring kan ticka! Lyssna med en skruvmejsel mot örat!

Galvanisk korrosion uppstår då två, olika ädla metaller, har kontakt med varandra samt kontakt med samma elektrolyt. Elektrolyten i detta fall är vatten + salt. Inte så stor risk att det blir vatten i gängan, så nära avgaskanalerna. Speciellt då du använder bilen varje dag! :) /M

Nej jag renoverade bara bottendelen. Toppen är orörd och har suttit i 360:n sen 1987  ;)
Ska byta till brorsans 3mm planade 531-topp när tiden är mogen. Får renovera den istället innan bytet, om den inte är nyrenoverad. Minns inte vad Freedo gjorde och inte gjorde innan han lyfte i spisen då han ägde bilen.

Har väl en ny avgaspackning men nu kanske den inte ser så ny ut... ska kolla upp den.
Om kolvringen är av, blir det sämre komp.tryck på den cylindern då?

Tack för svaren!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1507 skrivet: november 29, 2008, 01:58:53 »
Svetsade ju klart samt lackade bakskärmen i söndags. Sen har jag kört med bilen en vecka.

Nu var det dags för lite spackel! Tvättade av skärmen först och putsade med fint våtslip för att rugga ytan lite.
Sen på med Plastic Paddings Superflex-spackel. Lyckades väldigt bra första gången och fick en jämnt och fint och tillräckligt fylligt täcke över svetsskarven där den är som synligast. Mellan dörr och kofångare. Har redan slipat jämnare där än jag lyckades med när jag bytte höger bakskärm!

Se bilder för lite livebilder från ikväll. Ska ner och slipa lite till innan det blir natti natti
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1508 skrivet: november 29, 2008, 02:00:10 »
För att slippa maska på och av hela tiden så kör jag med en universalmask och sprayar genom den. Smidigt. Fast får passa sig så det inte ryker in färg där det inte ska komma..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1509 skrivet: november 29, 2008, 05:11:40 »
Roligt att du fått så mycket tid/ork, att fixa rosten så grundligt! :)

men om du tycker det låter som om det kommer från ventligerna så har sägert en liten gummiring som ligger mellan ventiltryckaren o ventilskaftet, antingen torkat o blivit hård eller fallit bort!
ganska vanligt fel- inte så avancerat att åtgärda bara lyfta kammen o tryckarna o byta gummina (ser ut som små oringar med tratt;))


Måste vara oljetätningen mellan toppen och ventilskaften du menar. Hur dess frånvaro skulle kunna ge upphov till knackningar förstår jag ej!? :-\ Däremot rinner motorolja ner på ventiltallrikarnas ovansida, om dessa packningar är dålig. Det ger blårök vid start ...

Om kolvringen är av, blir det sämre komp.tryck på den cylindern då?

Borde bli så, men vet ej. Har inte upplevt det. Om så är fallet med din motor är det bråttom att byta, kan säker förstöra både kolv och cylinder!;) :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1510 skrivet: november 29, 2008, 09:17:01 »
Roligt att du fått så mycket tid/ork, att fixa rosten så grundligt! :)
Jo, det blir ju roligare att titta på bilen sen. Och lättare att besikta. Att jag gör detta nu är för att jag snart har besiktning och lovade den snälla besiktningsmannen att jag skulle fixa det under året. Sen att jag aldrig får tummen ur och gör allt i sista sekund är en annan femma. Om ni minns så var ju min motorbalk värd en spansk flagga på förra besiktningen så jag vill vara snäll tillbaka eftersom det inte blev körförbud.

Citera
men om du tycker det låter som om det kommer från ventligerna så har sägert en liten gummiring som ligger mellan ventiltryckaren o ventilskaftet, antingen torkat o blivit hård eller fallit bort!
ganska vanligt fel- inte så avancerat att åtgärda bara lyfta kammen o tryckarna o byta gummina (ser ut som små oringar med tratt;))


Måste vara oljetätningen mellan toppen och ventilskaften du menar. Hur dess frånvaro skulle kunna ge upphov till knackningar förstår jag ej!? :-\ Däremot rinner motorolja ner på ventiltallrikarnas ovansida, om dessa packningar är dålig. Det ger blårök vid start ...
Nej det tror jag inte det är, vet vad Spruce menar men vet inte vad dom heter.

Citera
Om kolvringen är av, blir det sämre komp.tryck på den cylindern då?

Borde bli så, men vet ej. Har inte upplevt det. Om så är fallet med din motor är det bråttom att byta, kan säker förstöra både kolv och cylinder!;) :) /M
Jag ska täta grenröret, försvinner inte ljudet får jag göra komp.test oxå. Fast det kan va kul att göra ändå, tror inte jag gjort det på motorn sen jag satte i den!  :o
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1511 skrivet: november 29, 2008, 15:55:08 »
Måste vara oljetätningen mellan toppen och ventilskaften du menar. Hur dess frånvaro skulle kunna ge upphov till knackningar förstår jag ej!? :-\ Däremot rinner motorolja ner på ventiltallrikarnas ovansida, om dessa packningar är dålig. Det ger blårök vid start ...
Nej det tror jag inte det är, vet vad Spruce menar men vet inte vad dom heter.

Det som MAX menar är väl ventiltätningarna? Och det som Spruce menar är dämpgummina som sitter mellan ventilskaft och tryckare. Du har väl kvar dom i din sotningssats om du inte gjorde något åt toppen när du lyfte i den.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1512 skrivet: november 29, 2008, 16:57:14 »
Det som MAX menar är väl ventiltätningarna? Och det som Spruce menar är dämpgummina som sitter mellan ventilskaft och tryckare. Du har väl kvar dom i din sotningssats om du inte gjorde något åt toppen när du lyfte i den.

Tack, visste inte att dessa fanns! ;D Får kolla på en gammal topp i morgon... :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1513 skrivet: november 29, 2008, 18:54:39 »
Måste vara oljetätningen mellan toppen och ventilskaften du menar. Hur dess frånvaro skulle kunna ge upphov till knackningar förstår jag ej!? :-\ Däremot rinner motorolja ner på ventiltallrikarnas ovansida, om dessa packningar är dålig. Det ger blårök vid start ...
Nej det tror jag inte det är, vet vad Spruce menar men vet inte vad dom heter.

Det som MAX menar är väl ventiltätningarna? Och det som Spruce menar är dämpgummina som sitter mellan ventilskaft och tryckare. Du har väl kvar dom i din sotningssats om du inte gjorde något åt toppen när du lyfte i den.

Så måste det vara! Jo jag har kvar allt som inte gick åt i sotningssatsen
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1514 skrivet: november 29, 2008, 20:28:28 »
Jag och en kompis har en 360 som tryckslangen losnade på eller den lossna inte utan plasten smälte av  ??? vi körde etanol och en dag när han körde med den så dog den bara.. och han körde på starten och efter ett tag börja lacken försvinna på huven och det rök som satan som tur var så stanna en vänlig själ med brandsläckare så den klara sig hyfsat!

nu har vi dragit nya 10mm kopparrör från tank till motorrum med nya slangar!
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1515 skrivet: november 29, 2008, 21:22:11 »
Man blir ju nervös när man läser om alla bränder, får fan bli en brandsläckare när min pärla kommer ut på vägen.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1516 skrivet: november 29, 2008, 22:06:23 »
jo en brandsläckare borde alla ha! minst lika viktigt som första hjälpen!
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Spruce

  • Medlem
  • Antal inlägg: 220
    • Visa profil
    • Engson Motor
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1517 skrivet: november 29, 2008, 23:03:05 »
jo en brandsläckare borde alla ha! minst lika viktigt som första hjälpen!

Oja..jag har brandsläckare i alla bilar som börjar bli värda pengar....snart är nog 360:n där oxå ;)

Jo somsagt ja pratade inte om tätningarna utan om domdär "dämpgummina" vad dom nu heter

och spridare som låter fan ....ja vet inte vad skillnaden är men vissa modeller verkar låta mer än andra- far mins 940 som han haft i 10 år o 15000mil har låtit illa i spridarna hela tiden...varken bättre eller sämre o spridarbilden är fin
flera bilar som jag haft(volvo) har haft olika ljud
men om du vet att dina inte låter så är det ju säkert inte dom ;)

940 Turbo -96 240 Tic-76 Toyota Corolla KE70-81 B21 ET
Opel Ascona A Voyage-71 Reggad med rödblocks turbo:)
Den som ingen turbo har han får åka utan bar:P

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1518 skrivet: november 30, 2008, 00:19:02 »
jo en brandsläckare borde alla ha! minst lika viktigt som första hjälpen!

Oja..jag har brandsläckare i alla bilar som börjar bli värda pengar....snart är nog 360:n där oxå ;)

Jo somsagt ja pratade inte om tätningarna utan om domdär "dämpgummina" vad dom nu heter

och spridare som låter fan ....ja vet inte vad skillnaden är men vissa modeller verkar låta mer än andra- far mins 940 som han haft i 10 år o 15000mil har låtit illa i spridarna hela tiden...varken bättre eller sämre o spridarbilden är fin
flera bilar som jag haft(volvo) har haft olika ljud
men om du vet att dina inte låter så är det ju säkert inte dom ;)

Där ser man! Nej jag är ganska säker på att det inte är spridarna men kan kolla för säkerhets skull.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Spruce

  • Medlem
  • Antal inlägg: 220
    • Visa profil
    • Engson Motor
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1519 skrivet: november 30, 2008, 00:57:44 »
gör det- man kan aldrig gardera sig nog;)
skruvmejsel är ju somsagt ett välfungerande stetoskop oxå :P
940 Turbo -96 240 Tic-76 Toyota Corolla KE70-81 B21 ET
Opel Ascona A Voyage-71 Reggad med rödblocks turbo:)
Den som ingen turbo har han får åka utan bar:P