Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 1824651 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis (11 Bilder Mån. kväll)
« Svar #2320 skrivet: november 03, 2010, 00:06:36 »
För er som undrade om all rost var borta nu eller om det fanns mer grov rost.

Bilden är från 2008 så det lär inte se bättre ut idag  :P:
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis (11 Bilder Mån. kväll)
« Svar #2321 skrivet: november 03, 2010, 05:32:40 »
De på Volvo måste ha snålat med ditt rostskydd  :P
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis (11 Bilder Mån. kväll)
« Svar #2322 skrivet: november 03, 2010, 15:51:25 »
Bra jobbat med med rostlagningen Frej.
Men hur har du lyckats hitta en bil med så mycket rost, kanske rostigaste 360in som finns :o
Volvo 300 brukar ju inte rosta så farligt mycket  :-\
Men bilar som aldrig blivit rostskyddad av tidigare ägare, ofta körda på saltade vägar och stått i varmgarage varje natt brukar ju rosta mycket.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis (11 Bilder Mån. kväll)
« Svar #2323 skrivet: november 03, 2010, 17:15:38 »
De på Volvo måste ha snålat med ditt rostskydd  :P

Bra jobbat med med rostlagningen Frej.
Men hur har du lyckats hitta en bil med så mycket rost, kanske rostigaste 360in som finns :o
Volvo 300 brukar ju inte rosta så farligt mycket  :-\

Hehe nej inte rostigaste.. har sett fler  :P

Citera
Men bilar som aldrig blivit rostskyddad av tidigare ägare, ofta körda på saltade vägar och stått i varmgarage varje natt brukar ju rosta mycket.
Låter som jag.. men när jag köpte bilen så var den redan allvarligt skadad så mer rostskydd hade nog inte hjälpt så mycket. Rosten måste bort med rot och allt!

Någon som vet hur man får dit täcklisten i vindrutans gummilist?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis (11 Bilder Mån. kväll)
« Svar #2324 skrivet: november 04, 2010, 01:42:20 »
jag kan inte förstå varför dom inte har lagt på någon form av rostskydd på många ställen??? ovanför "kanonröret" och tanken är det enbart grundfärg. säkerligen samma sak där bakom stötfångaren med  >:(
men det är skönt att se att du inte ger upp din bil för lite rost utan bekämpar den! :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis (11 Bilder Mån. kväll)
« Svar #2325 skrivet: november 04, 2010, 18:08:41 »
jag kan inte förstå varför dom inte har lagt på någon form av rostskydd på många ställen??? ovanför "kanonröret" och tanken är det enbart grundfärg. säkerligen samma sak där bakom stötfångaren med  >:(
men det är skönt att se att du inte ger upp din bil för lite rost utan bekämpar den! :)

Ja och ovanpå innerskärmarna är same business  >:(

Nej jag lever i tron att jag ska vinna kampen mot den bruna cancern!  :-X

Fortfarande ingen som vet hur man får dit täcklisten i vindrutans gummilist  ???
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis (11 Bilder Mån. kväll)
« Svar #2326 skrivet: november 04, 2010, 20:33:30 »
har vi ingen glas mästare inom klubben som kan hjälpa dig med den frågan

De enda jag annars kan tänka mig är nå smörj medel och sen pyssla så gott de går
Old Volvo's never die, they only go faster!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis (11 Bilder Mån. kväll)
« Svar #2327 skrivet: november 04, 2010, 20:49:29 »
har vi ingen glas mästare inom klubben som kan hjälpa dig med den frågan

De enda jag annars kan tänka mig är nå smörj medel och sen pyssla så gott de går

Jag väntar på att GIRDER eller vad han nu heter ;) ska svara för han hade bra tips på hur jag skulle få dit själva rutan med gummilist.

Har provat med smörj och pyssel men tycker det är helt åt skogen för svårt för att fortsätta så hela rutan runt (utan att knäcka den svarta snygga listen jag fått fatt på)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Dubbe

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis (11 Bilder Mån. kväll)
« Svar #2328 skrivet: november 04, 2010, 23:50:28 »
har vi ingen glas mästare inom klubben som kan hjälpa dig med den frågan

De enda jag annars kan tänka mig är nå smörj medel och sen pyssla så gott de går

Jag väntar på att GIRDER eller vad han nu heter ;) ska svara för han hade bra tips på hur jag skulle få dit själva rutan med gummilist.

Har provat med smörj och pyssel men tycker det är helt åt skogen för svårt för att fortsätta så hela rutan runt (utan att knäcka den svarta snygga listen jag fått fatt på)

Tjabba farbror Frej! Snyggt svetsjobb må jag säga  8)

Enklast att få dit listen e att dränka "rännan" där listen ska sitta med diskmedel, alltså MYCKET diskmedel, hela vägen runt, sen lägga listen som den ska sitta mot gummilist, och sen trycka in listen med tumme, bit för bit.
När du fått dit listen sköljer du bort diskmedlet med vatten.
Lycka till :)
 



Live Long and Prosper.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis (11 Bilder Mån. kväll)
« Svar #2329 skrivet: november 05, 2010, 16:43:51 »
Jo som Dubbe säger: Använd mycket diskmedel!  :)

Mina lister gick sönder lite när jag tog ur rutan, så jag hade inga hörn som krånglade till det, men jag trädde i änden på listen i gummilistens ena hörd och började skjuta in den..  Hoppas du förstår lite hur jag menar iaf.  :)

Kan vara bra att ha handskar på sig eller hålla i listen med en trasa, för man får ta i hårt och listen är skör men vass.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis (11 Bilder Mån. kväll)
« Svar #2330 skrivet: november 05, 2010, 19:40:57 »
Tack grabbar!!

Gissade på mycket glidmedel men visste inte om jag kunde använda diskmedel. Hade ju det till att få i rutan så kunde ju listat ut det själv kanske men men  ;)

Förstår precis hur du menar Bergvik. Blir nog både det och som Dubbe säger att bara trycka in den med våld. Men vill inte knäcka den för den är hel och fin och svart och fin. Min gamla var skörare och med det där fula "kromet" på!

Ska ner och testa ikväll då!

Åter stort Tack!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis (11 Bilder Mån. kväll)
« Svar #2331 skrivet: november 05, 2010, 20:33:32 »
Höger undre fjäderbenstallrik mår inte så bra. Vänster byttes i vintras eller om det var förra vintern.

Se bilder på eländet och jämför den friska på vänster ben:
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis (11 Bilder Mån. kväll)
« Svar #2332 skrivet: november 05, 2010, 20:38:00 »
Visar nog för mycket bilder på gammalt rostigt ingenting..  ::)

Hade fjäderben från Freedos, sedemera GustavT:s snyggblåa 360. Äkta sänkfjädrar och LiP Racing dämpare. Tänkte hävt på två såna ben och testat väghållningen lite.
Icke... det var ju sjukt vänsterben i den uppsättningen oxå. Se bild nedan.
Som tur var läste jag igenom typ halva min projekttråd igår kväll när jag inte orkade meka längre. Då hittade jag att jag även snott benen från "El Vito", GustavT:s första 360 som brann upp i Jönköping en vecka efter inköp haha.
Där hittade jag i allafall ett ytrostigt men annars friskt ben som verkar kunna bli monterat nu. Efter lite kärlek såklart. Tror jag kör stenhårt på svart hammarlack denna gång. Sist körde jag vanlig biltemalack+klarlack samt rostätare längst ned på benet. Rostätaren har börjat rosta för länge sen men lacken håller väl fortfarande. Men tror ännu mer på hammarlack, i brist på pulverlack då  :P

Bild 2.
Zlobban sålde sin fett nice pulverlackade kränghämmarbalk till min lillebror GustavT.
Gissa vem som la vantarna på den sen. Perfekt för min börjar falla i bitar.
Ska bara göra ett likadant rostfritt överfall som Zlobban gjorde en gång i tiden och har även lagt på lite lack där anliggningsytorna gjort att pulverlacken fått lite törnar. Annars är den sjukt nice! Tänk att ha länkarmar, framvagnsbalk, bakaxel mm. mm. i svart pulverlackat  :P
Eller ännu hellre länkarmar med mera i RF eller alu!

Tack till Zlobban och GustavT  :-*
« Senast ändrad: november 05, 2010, 20:40:59 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis (FREDAG=bilder)
« Svar #2333 skrivet: november 05, 2010, 21:53:54 »
Som sagt: Försökt att skjuta in listen så långt det går, och tryck sen in resten genom att pressa in den. Det går men det är trögt.

Bra att du byter fjädertallriken i tid! Bättre att byta den nu, än när den gett upp och skavt sönder ett hjul.
Försök få tag på nya gummidamasker till dämparna också. Jag lyckades inte hitta nya när jag hade upp fjäderbenen sist, och om du inte hittar så passar någon modell av Toyota Corolla bra när man skär av ena ändan av dem.  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis (FREDAG=bilder)
« Svar #2334 skrivet: november 05, 2010, 23:17:45 »
Som sagt: Försökt att skjuta in listen så långt det går, och tryck sen in resten genom att pressa in den. Det går men det är trögt.

Bra att du byter fjädertallriken i tid! Bättre att byta den nu, än när den gett upp och skavt sönder ett hjul.
Försök få tag på nya gummidamasker till dämparna också. Jag lyckades inte hitta nya när jag hade upp fjäderbenen sist, och om du inte hittar så passar någon modell av Toyota Corolla bra när man skär av ena ändan av dem.  :)

Tack för tips! Det uppskattas  :D

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis (11 Bilder Mån. kväll)
« Svar #2335 skrivet: november 06, 2010, 01:09:40 »
Där hittade jag i allafall ett ytrostigt men annars friskt ben som verkar kunna bli monterat nu.

Oh nej, så smidigt fick det ju inte gå! Fel mått! Får inte på 18":arna  ;)

Undre fjädertallriken sitter för lågt så den tar i däcket om man har lite större än original. Och dessutom skulle bilen bli sne om jag satte olika höjd på fjäderbenen!

Blir nog en ny tallrik då.. ser inga alternativ.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis (FREDAG=bilder)
« Svar #2336 skrivet: november 06, 2010, 16:56:34 »
Kanske lika bra att renovera fjäderbenet ordentligt; kanske till och med passa på att renovera det lösa fjäderbenet med sänkfjädrar och allt direkt och slänga på två fina ben innan besiktningen i vinter - min bil blev riktigt trevlig med renoverad framvagn! Än så länge väntar biltemas Epoxy-båtlack hålla bra också, den är i vart fall slagtålig!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis (FREDAG=bilder)
« Svar #2337 skrivet: november 08, 2010, 19:00:52 »
Kanske lika bra att renovera fjäderbenet ordentligt; kanske till och med passa på att renovera det lösa fjäderbenet med sänkfjädrar och allt direkt och slänga på två fina ben innan besiktningen i vinter - min bil blev riktigt trevlig med renoverad framvagn! Än så länge väntar biltemas Epoxy-båtlack hålla bra också, den är i vart fall slagtålig!

Det blir ett annat ben som renoveras men båda benen fram får sänkfjädrarna och sportstötdämparna! Och nya damasker får jag skaffa med.

Epoxy-lack lät bra, det får kollas upp! Hade tänkt hammarlack annars men det kanske inte är så tåligt!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis (FREDAG=bilder)
« Svar #2338 skrivet: november 08, 2010, 19:03:29 »
Med diskmedel i vindrutans gummilist gick det nästan lätt att trycka i täcklisten. Förutom i hörnen!!  >:(

Höger nedre hörnet gick hyfsat när man fick glida in listen. Men täcker inte till 100% på undersidan tycker jag. Se bild.
Vänster nedre hörnet gick inte alls. Se bild.

På raksträckorna går det "lätt" att trycka i listen sen diskmedlet kom på. Behövs inte glidas in där.

Bilder:
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis (Bilder måndag)
« Svar #2339 skrivet: november 08, 2010, 20:43:44 »
Damasker till stötdämparna finns på t.ex. Biltema (man får nog leta lite bland deras servicesatser till stötdämpare) alternativt Meca. Om du köper på Meca, se till att få SKF-varianten och inte den som finns i deras onlinekatalog. När jag handlade i somras var det inga problem för dem att få fram rätt grejer, se bild:

« Senast ändrad: maj 01, 2014, 14:06:06 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis (Bilder måndag)
« Svar #2340 skrivet: november 10, 2010, 19:09:11 »
Har fått ett otrevligt "WUM-WUM-WUM"-ljud i bilen i hastigheter ca 50-65km/h.
I veckan kom det ju snö och när jag la på vinterdäcken såg jag att vänster bak sommardäck hade en bula på sig (fel på däckets stomme?). YES tänkte jag då var det brummande missljudet borta. NEJ tyvärr inte. Låter minst lika mycket som innan.

Är rädd att det är hjullagret vänster bak (höger byttes för nåt år sen).
Och det verkar stämma för när man svänger vänster så tystnar det men så fort man korrigerar styrningen lite åt höger så låter det igen.
Tyckte mig även höra mera brum från den sidan när jag hissat upp hela bakvagnen och satte snurr på båda hjulen samtidigt.

SUCK. Hade hoppats på lite lättare jobb före resan till vinterklubbträffen hos Peter. Dessutom har ju biltema slutat sälja lagret så nu får man punga upp 483:- för ett lager på Mekonomen istället om inte Meca eller Autoexperten är billigare?!

Alternativet är att jag byter hela bakaxeln då jag har en till övers.. eller bara lagerhuset på vänstersidan men det är väl ganska bökigt att få loss va om aluminiumet ärgat fast på bakaxelns stålplatta!?

Nu ikväll blev jag sjuk dessutom! Influensaont i hela knoppen  >:(
Jag som redan hade lite svårt med motivationen sen jag bytt torpedvägg/nedre rutram. Men det är ju en hel månad kvar...  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis (Bilder måndag)
« Svar #2342 skrivet: november 10, 2010, 20:25:27 »
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

DaViD^^

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 288
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis (Bilder måndag)
« Svar #2343 skrivet: november 10, 2010, 20:42:17 »
problemet är inte själva alu delen utan att man måste ta loss medbringaren där man skruvar drivaxeln och den sitter som f-n

och lite krånglig att komma åt
bytte bak på min härom dagen
tyvärr var det andra lagret lika slut

men att få loss hela lager delen var väldigt lätt bortsätt från medbringaren som tog mer tid att få loss än hela bytet i övrigt inkl omkoning av bromsrör och luftning och byte av alla luftnipplar =/
en avdragare gick det åt oxå 2kloig 4" tror ja det var som passade bäst men den dog när polarn tröttnade och tog knacken =)
Varför köra sakta när man kan köra fort?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis (Bilder måndag)
« Svar #2344 skrivet: november 12, 2010, 19:09:23 »
problemet är inte själva alu delen utan att man måste ta loss medbringaren där man skruvar drivaxeln och den sitter som f-n

och lite krånglig att komma åt
bytte bak på min härom dagen
tyvärr var det andra lagret lika slut

men att få loss hela lager delen var väldigt lätt bortsätt från medbringaren som tog mer tid att få loss än hela bytet i övrigt inkl omkoning av bromsrör och luftning och byte av alla luftnipplar =/
en avdragare gick det åt oxå 2kloig 4" tror ja det var som passade bäst men den dog när polarn tröttnade och tog knacken =)

Tack för info. Har bytt lagret på andra sidan för ca 1 år sedan så vet hur man får bort medbringaren. Minns inte hur jag gjorde men körde väl avdragare jag med förmodligen. Inga större bekymmer i allafall.

Blir nog en överflyttning av lager mellan axlarna då. Om jag inte kommer på andra tankar och byter hela axeln. Men då ska den fräschas upp först och det tar ju tid..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis (Bilder måndag)
« Svar #2345 skrivet: november 12, 2010, 19:10:21 »
Borde ju vara samma fram på nya modellerna

http://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=549204&CarReference_ID=3798&CategoryType_ID=1

Finns på Biltema för halva priset! Som passar min 1987:a i allafall. Äldre kan jag inte svara för.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis (Bilder måndag)
« Svar #2346 skrivet: november 12, 2010, 19:16:56 »
Nya delar lagom till Fredagsölen. Perfekt!


Mekonomen:
- 1st undre fjäderskål Art.nr: 79-900543-0 216kr (Finns ej på Volvo längre)
- 1st fjäderbenslagring Art.nr: 10-80636 133kr (Verkar inte finnas på Volvo längre. Ingår i komplett överdel till fjäderben)
- 1st golvmatta förarplats Art.nr: 40-R862 105kr


Dörrmattan var till och med bättre än original då den täcker mer yta. Och passformen var perfekt. I alla fall utan diverse klädsel monterad.
Nu blir det svetsning av fjäderskål!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis (Bilder måndag)
« Svar #2347 skrivet: november 12, 2010, 21:02:23 »
Golvmattan är ju som gjord!  :) Snyggt!

Lycka till med fjäderskålen.  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis (Bilder måndag)
« Svar #2348 skrivet: november 13, 2010, 03:04:17 »
Golvmattan är ju som gjord!  :) Snyggt!

Lycka till med fjäderskålen.  :)

Tack för det!

Nu ger jag upp men benet är i allafall svetsat med ny skål samt blästrat och penslat med svart hammarlack!
Även bromsokshållare + övre fjäderskål blästrade och målade.
Gamla benet på bilen är förberett med stålborste + rostlösare inför påbörjat byte under morgondagen.

Kände på sportfjädrarna idag.
Lika i längd och antal varv som original. Dock med klenare tråd. Känns lika mjuka om man hänger på dom. Skruvar dit och testar i allafall. Samt med sportdämpare. LiP Racing.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis (Bilder Fredag)
« Svar #2349 skrivet: november 15, 2010, 23:24:57 »
Här kommer lite bilder.

Första fjäderbenet jag skulle fixa var så ätet på av rosten så det såg läskigt tunt ut. Se mått på första bild.

Tog nästa ben i högen istället som var lite bättre. Svetsen smälte bara igenom på ett ställe  ::) Fick slipa med dremeln invändigt för att få i dämparen sen  >:(
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis (Bilder Fredag)
« Svar #2350 skrivet: november 15, 2010, 23:26:56 »
Hemknackad bromssköld syns på bilderna i detta inlägg:
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis (Måndagsupdate med 8 bilder)
« Svar #2351 skrivet: november 16, 2010, 12:21:14 »
såg riktigt nice utt de där
Old Volvo's never die, they only go faster!"

Maruder

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis (Måndagsupdate med 8 bilder)
« Svar #2352 skrivet: november 16, 2010, 13:14:29 »
Stiligt! En sån där golvmatta ska jag också knalla in och köpa idag när jag såg passformen, jävlar vad bra den ser ut att sitta!
"Every complex problem has a simple, easy to understand solution that is wrong"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis (Måndagsupdate med 8 bilder)
« Svar #2353 skrivet: november 16, 2010, 17:09:54 »
Tackar, hoppas hammarlacken håller bättre än rostätarfärgen jag hade på andra benet.
Drog även på lite rostskyddskletig svart färg från biltema på bultar och skålen och i skålen hade jag massa tunnflytande rostskydd. Allt för att hindra ny rost.
Får gå över andra benet igen jag gjorde i ordning 2008 så det inte blir värre. Samt byta fjäder och dämpare där.

Nu har jag sportdämpare+sänkfjäder på höger ben och original på vänster  :P
Fast det märks ingen skillnad  ???
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis (Måndagsupdate med 8 bilder)
« Svar #2354 skrivet: november 19, 2010, 11:07:50 »
Tackar, hoppas hammarlacken håller bättre än rostätarfärgen jag hade på andra benet.
Drog även på lite rostskyddskletig svart färg från biltema på bultar och skålen och i skålen hade jag massa tunnflytande rostskydd. Allt för att hindra ny rost.
Får gå över andra benet igen jag gjorde i ordning 2008 så det inte blir värre. Samt byta fjäder och dämpare där.

Nu har jag sportdämpare+sänkfjäder på höger ben och original på vänster  :P
Fast det märks ingen skillnad  ???

Om du har gjejer lösa så kan jag pulverlacka dom så slipper du rost på ett tag :)

otacksamt att det inte känns någon skillnad på dämpare och fjädrar ???

Det är i motvind en drake lyfter.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis (Måndagsupdate med 8 bilder)
« Svar #2355 skrivet: november 20, 2010, 22:15:25 »
Tackar, hoppas hammarlacken håller bättre än rostätarfärgen jag hade på andra benet.
Drog även på lite rostskyddskletig svart färg från biltema på bultar och skålen och i skålen hade jag massa tunnflytande rostskydd. Allt för att hindra ny rost.
Får gå över andra benet igen jag gjorde i ordning 2008 så det inte blir värre. Samt byta fjäder och dämpare där.

Nu har jag sportdämpare+sänkfjäder på höger ben och original på vänster  :P
Fast det märks ingen skillnad  ???
otacksamt att det inte känns någon skillnad på dämpare och fjädrar ???

Det blev skillnad när jag fick på sportfjäder+dämpare även på vänster ben. Känns mest stummare över järnvägen osv. nu eftersom jag kör med svampiga vinterdäck så är väghållningen kass ändå..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis (Bilder måndag)
« Svar #2356 skrivet: november 20, 2010, 22:21:33 »
Har fått ett otrevligt "WUM-WUM-WUM"-ljud i bilen i hastigheter ca 50-65km/h.
I veckan kom det ju snö och när jag la på vinterdäcken såg jag att vänster bak sommardäck hade en bula på sig (fel på däckets stomme?). YES tänkte jag då var det brummande missljudet borta. NEJ tyvärr inte. Låter minst lika mycket som innan.

Är rädd att det är hjullagret vänster bak (höger byttes för nåt år sen).
Och det verkar stämma för när man svänger vänster så tystnar det men så fort man korrigerar styrningen lite åt höger så låter det igen.
Tyckte mig även höra mera brum från den sidan när jag hissat upp hela bakvagnen och satte snurr på båda hjulen samtidigt.

Nu har jag bekräftat att hjullagret låter illa, se film + referensfilm:

Bad lager: http://www.youtube.com/watch?v=fIfSgzAiN5M
Good lager: http://www.youtube.com/watch?v=eGaXn-UnWKM

Dock tycker jag fortfarande att det låter som nåt mer centralt tex. transaxel, växellåda, diff eller drivknutar. Eftersom det inte brummar hela tiden när man kör utan bara i en viss hastighet och stötvis "wum wum wum wum".

Men jag ska köpa ett nytt lager och sätta dit. Nån som vet mycket billigare än Mekonomen 400kr? (biltema har ju inte längre  :'( )
Blir smidigare att byta lager än att byta hela lagerhållaren och krabba med rostiga bromsrörsnipplar, handbromswire och sånt..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis (Måndagsupdate med 8 bilder)
« Svar #2357 skrivet: november 20, 2010, 22:50:38 »
Vad duktig du e Frej!  :P
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis (Måndagsupdate med 8 bilder)
« Svar #2358 skrivet: november 21, 2010, 10:31:22 »
Vad duktig du e Frej!  :P

Haha tack!

Glömde säga det men ser gärna lite vetenskapliga kommentarer till hur hjullagret låter under körning. Stämmer inte överens med hur det tidigare låtit när jag kört dåliga lager på diverse bilar..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis (Film lördag kväll)
« Svar #2359 skrivet: november 21, 2010, 21:01:05 »
Kollar priser på bakre hjullager.

Bildelsgrossisten SKF 553:-
Mekonomen             483:-
MECA                     482.50:-
Autoexperten           475:-
chassIT.se SKF         427,50 kr
chassIT.se EKG         342:-
Skruvat.se               325:-

Det får bli att beställa från skruvat.se i brist på Biltemas lager för 199:-  >:( (utgått)
Skruvat.se har fri frakt över 500kr så beställer även en toppackning eller remspännare vilket kommer väl till pass vid byte till planad topp.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.