Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!  (läst 1080416 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16631
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3080 skrivet: februari 01, 2016, 22:45:27 »
2st likadana reaktionsstag till bakaxeln.
Det ena ftån min snabbrostande gubblå GL -87
och det andra från min brors metallicblå GL -88.

Stora skillnaden är nog underredsbehandling..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16631
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3081 skrivet: mars 01, 2016, 23:56:41 »
Pillat en del i garaget men inga långa stunder så det går inte rasande fort framåt. Ikväll blev det rostjagning på mina hemgjorda tankband från 2007-2008.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Soulfly

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3082 skrivet: mars 02, 2016, 20:04:36 »
ja det var jävlar va rostigt det var. ska bli intressant och hemskt att plocka ner alla grejer på min bil och titta hur det ser ut. hoppas verkligen inte på att det är igenomrostat alltihop.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2081
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3083 skrivet: mars 02, 2016, 21:42:50 »
Men du hade ju grundat och rostskyddat nya tankbanden på sid14  ???
Hur kan det bli så rostigt på bara 8år :-\ men det är ju bara ytrost.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16631
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3084 skrivet: mars 10, 2016, 20:57:11 »
Men du hade ju grundat och rostskyddat nya tankbanden på sid14  ???
Hur kan det bli så rostigt på bara 8år :-\ men det är ju bara ytrost.

Biltema Sinkgrund+täcklack+underredsmassa verkar inte tillräckligt som skydd  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16631
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3085 skrivet: mars 21, 2016, 23:18:35 »
Jobbar på bilen några kvällstimmar i veckorna och lite längre pass på helgerna så det går sakta men säkert framåt. Lite för sakta men vill inte hasta. Svetsar just nu sista rosten denna vändan och lackar samtidigt lite smått och gott.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3337
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3086 skrivet: mars 22, 2016, 05:09:59 »
Ser riktigt bra ut när du fått på lite färg :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2081
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3087 skrivet: april 10, 2016, 00:46:54 »
Angående rosten på dina tankband, så montera jag en sprillans ny dragkrok på min v70 ca samtidigt och den är också jävligt rostig nu fast bilen är nästan nyskick  >:( blir att demontera den och blästra den nu, så fixus har inte lyckats bättre, så jag funderar på att göra en ugn och börja pulverlackera allt.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16631
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3088 skrivet: maj 22, 2016, 14:01:48 »
Angående rosten på dina tankband, så montera jag en sprillans ny dragkrok på min v70 ca samtidigt och den är också jävligt rostig nu fast bilen är nästan nyskick  >:( blir att demontera den och blästra den nu, så fixus har inte lyckats bättre, så jag funderar på att göra en ugn och börja pulverlackera allt.

Haha kul referens kullke  ;D
Ja pulverlack vore nåt.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Vixhall

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3089 skrivet: maj 23, 2016, 19:39:46 »
Hittade precis detta roliga bygge, det tog några timmar att läsa igenom allt men det var det värt!  ;D
Fälgarna du breddade vart mycket snygga, riktigt imponerad. Nu vill jag också göra en uppsättning.

Du har ett väldans tålamod när det gäller rostlagning ser jag, själv hade jag aldrig orkat  :o
Uppskattas att du använder dig av många bilder  :)

Detta kommer jag följa!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16631
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3090 skrivet: maj 25, 2016, 23:26:32 »
Hittade precis detta roliga bygge, det tog några timmar att läsa igenom allt men det var det värt!  ;D
Fälgarna du breddade vart mycket snygga, riktigt imponerad. Nu vill jag också göra en uppsättning.

Du har ett väldans tålamod när det gäller rostlagning ser jag, själv hade jag aldrig orkat  :o
Uppskattas att du använder dig av många bilder  :)

Detta kommer jag följa!

Tack för de fina orden. Och välkommen till forumet!
Inte dåligt att du orkade gå igenom hela tråden  :o

Är väldigt inaktiv på forumet just nu men räkna  med att jag snart börjar med bilen och tråden igen.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16631
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3091 skrivet: juli 19, 2016, 09:52:12 »
ÄNTLIGEN

Nej jag har inte uträttat stordåd  (på bilen) men är i allafall tillbaka i garaget efter några månaders uppehåll.
Först spanade jag bara apatiskt in vad jag höll på med när jag sist var aktiv. Sen lyfte jag av en bakdörr för att göra nåt handgripligen och komma igång.
För övrigt första gången jag hänger av en bakdörr på en 300 tror jag. Det firar vi med en bild.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3337
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3092 skrivet: juli 19, 2016, 17:51:10 »
Ja nu har du ju fått gjort nånting iaf ;)

Synd att bilarna inte byggdes så framdörrarna var lika lätta att hänga av som bakdörrarna.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16631
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3093 skrivet: juli 20, 2016, 00:12:58 »
Ja det är synd. Därför jag byggde om min fram.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16631
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3094 skrivet: juli 22, 2016, 11:16:21 »
Gör nu det jag skulle gjort under vintern/våren dvs. förberett mina nylackade delar med underredsmassa.
Bättre sent än aldrig.
På bild, tankband.
« Senast ändrad: juli 22, 2016, 23:27:19 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2081
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3095 skrivet: oktober 13, 2016, 22:54:16 »
Hur går det här då?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16631
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3096 skrivet: oktober 19, 2016, 23:48:32 »
Hur går det här då?

Det står still. Eller fel, det går lite framåt men även bakåt!

Framåt för att jag fortfarande penslar delar med rostskydd inför återmontage.
Bakåt för att delar lånas till vinterbilden. (Hjulnav etc. bak pga dåligt hjullager.)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16631
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3097 skrivet: januari 05, 2017, 00:16:44 »
Snaaart dags att börja pilla ihop den här bilen! Det lider mot vår!  :P

Ett stort växthus, en stor hönsgård med tillhörande hönshus, ett köksbyte och en vinterbil har kommit i mellan mig och denna bil ett tag nu! I skrivande stund har det varit bakvagnsbyte och Torsen-diff-montage i över ett år. Mitt tidigare garagetidsrekord för denna bil var 46 dagar när jag bytte framruta på den och halva brandväggen och A-stolparna.
« Senast ändrad: januari 05, 2017, 00:19:14 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.