Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!  (läst 950402 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #360 skrivet: juli 11, 2007, 19:57:42 »
Hej!

Är precis ny på detta forum. Jag hade megasquirt i en Celica för nåt år sen. Den turbokonverterades och det fungerade bra. Hoppas du får ordning på allt utan ryck osv.  :)
MS (megasquirt) är en bra och billig lösning om man kan pilla lite själv (eller känner andra som kan det).

Lycka till!

Hej Henka! Kul att du oxå har bra erfarenheter av Megasquirt!
Just nu är det gassvaret jag har mest "problem" med. Rycken envisas jag med att skylla på drivlinan.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #361 skrivet: juli 14, 2007, 20:54:48 »
Nu har jag gått över bilen med Hagmans och Turtle lackrengöring!

Den var riktigt oxiderad och matt i lacken! Alltid roligare att polera när det syns lite resultat  ;D
Har suktat efter det i flera ur men nu fick jag äntligen tummen ur! Tog en hel dags putsande och ändå är det några små områden kvar att jobba av. Detta sker förhoppningsvis i morgon och även vaxning för sen åker jag till Öland några dagar!

Smakprov se bild:
(Autosol var inte bra, det blev repor i lacken av den men de andra var bra och likvärdiga trots att de är upp till 7 år gamla! Ville prova om de fortfarande funkade och det gjorde det!)
Kommer bättre bilder sen när den är helt blank och fin över allt!

Edit: Tack Återfallet för inspirationen  ;)
« Senast ändrad: juli 14, 2007, 20:58:31 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #362 skrivet: juli 14, 2007, 20:58:05 »
Jag har även vägt mina kolvar och stakar till blocket jag går igenom.

De var ganska jämna i vikten men en stake fick jag ta bort 5 gram på. Kanske tar två till om jag ska få alla till 0 grams skillnad.

Motorn jobbar jag på vid lediga stunder, den är inte prio ett längre. Trodde jag skulle hinna få i den redan till våren men nu verkar det mer realistiskt att lägga i den nästa vår. Om det inte blir i höst.

Vill gärna gå över en hel del rost först innan regn rusk & snö kommer  >:(
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #363 skrivet: juli 21, 2007, 14:49:56 »
Nu är bilen blank och fin! Och jag älskar den mer än nånsin!

Rubbade den först med Hagmans och Turtle lackrengöring! Mest Turtle för den flaskan har spruckit  ;)
Men resultatet var likvärdigt för båda fabrikaten.
Autosol var inget att ha på lacken, se 2 inlägg upp.

När bilen var rubbad så var den blank men dagen efter så tyckte jag att den tappat och fått massa oxid igen i lacken. När jag sen gick på med "Turtle Wax Original" som även den innehåller lite lackrengöring så blev lacken återigen djup och fin i glansen. Antingen så hade bilen verkligen oxiderat över natten (det hade regnat) eller så var det bara jag som vant mig och att sedan vaxet med rengörningen gjorde ännu bättre glans.
Hursomhelst så är jag mycket nöjd nu!

Se bilder:
« Senast ändrad: juli 21, 2007, 14:53:31 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #364 skrivet: juli 21, 2007, 14:53:55 »
ser bra ut. :) inget jag kan göra på min bil tyvärr :( men alltid kul att se nån ge sin bil lite kärlek. :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #365 skrivet: juli 21, 2007, 14:55:46 »
fler bilder

(Det mörkare området innanför pilarna på motorhuvsbilden är där jag vaxat, utanför är det inte vaxat utan bara rubbat)
« Senast ändrad: juli 21, 2007, 14:59:17 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #366 skrivet: juli 21, 2007, 14:57:13 »
Slutligen..

Totalt före och totalt efter:
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #367 skrivet: juli 21, 2007, 15:03:56 »
ser bra ut. :) inget jag kan göra på min bil tyvärr :( men alltid kul att se nån ge sin bil lite kärlek. :)

Tack
men varför kan du inte göra det på din bil?

Kärlek i dagarna två blev det  ;)
En dag gick åt till rubbing och den andra till vaxningen.
Körde med maskin vid rubbing av stora ytor samt avvaxning av de flesta ytor där det gick komma åt.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #368 skrivet: juli 21, 2007, 15:35:08 »
hehe du skulle förstå om du stod  brevid min bil. föröskte får till den i fjol men innan lacken blev slät så kom grundfärgne fram :) men om några 10-20 år kanske man ids lacka om den. :)

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2657
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #369 skrivet: juli 21, 2007, 16:37:53 »
Helt otroligt hur man kan få fram en sån glans i den matta lacken.

Nu är det bara att följa Återfallets guide till rostlagningen sen är bilen som ny.
« Senast ändrad: juli 21, 2007, 22:15:16 av Mefistofeles »
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #370 skrivet: juli 21, 2007, 16:45:03 »
Helt otroligt hur man kan få fram en sån glans i den matta lacken.

Nu är det bara att följa Återfallets guide till rostlagning sen är bilen som ny.


Ja det är fantastiskt, frugan tog tillbaks det mesta ont hon sagt om bilen!


Rostlagning skall bli!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #371 skrivet: juli 21, 2007, 18:49:15 »
Det kallar jag ett bra resultat.

Fick en liten flashback till i våras när jag såg bilderna :)
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #372 skrivet: juli 21, 2007, 22:04:18 »
Hehe okej Loffe.. väntar på omlacken då  ;)


Tack Återfallet, ser nog bättre ut på de finaste bilderna än vad verkligheten är men jag är nöjd i allafall! Och tack vare dig blev det så här bra (inspiration)!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #373 skrivet: juli 23, 2007, 12:08:23 »
Har börjat titta på ekonomiplåt till 360:n. Hittade till min stora glädje på mekonomens hemsida allt man kan önska sig, dock är priserna inte så tilltalande (för en smålänning).

Skulle gå på 6000kr ungefär att köpa all plåt jag behöver. Se bildbevis:

Jag kommer köpa yttre skärmkanter bak, resten kommer jag försöka svetsa upp själv.
« Senast ändrad: juli 23, 2007, 12:35:21 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #374 skrivet: juli 23, 2007, 12:21:44 »
ja kan säga att de är värt att kpa skärmar och skärmkanter på mekonomen bra kavlite och de är rätt svårt att göra skärmkanter ja köpte även trösklar till min
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #375 skrivet: juli 23, 2007, 12:37:37 »
ja kan säga att de är värt att kpa skärmar och skärmkanter på mekonomen bra kavlite och de är rätt svårt att göra skärmkanter ja köpte även trösklar till min

Det är framskärmarna som blir största utmaningen.. vänster tröskel bytte jag ju ca en halvmeter på av egenbockad/knackad plåt. Blev bra tycker jag.

Hur gör man när man byter skärmkanter bak? Är det pressade överlapp på ekonomiplåten eller lägger man överlapp och spacklar kanten eller är det kant i kant som gäller?  ???
Innerkanter bak tänkte jag försöka göra själv. De syns ju i allafall inte utåt. Tror inte det saknas så mycket plåt där heller.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #376 skrivet: juli 23, 2007, 12:47:57 »
leta uppp filmen svetsa med gunde så berättar han hur man gör. :)
använd en falstång(eller vad dom heter.
art nummer 12-092  på biltema.

sen är det bara nypa lite på orginalplåten.sen lägger du dit skärmen och svetsar. :)

gunde :) det där tyvärr inte hela filmen känns det som.

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #377 skrivet: juli 23, 2007, 13:13:53 »
skärm kanten bak har ja för mig slutar uppe i dörrrgången hundbenet
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #378 skrivet: juli 23, 2007, 15:34:12 »
Tack Loffe  ;)

Paq, skärmen ska ju skarvas ute på "öppet plåt" oxå inte bara mot dörren utan även mot den plana plåtytan tanklocket sitter i tex.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #379 skrivet: juli 23, 2007, 21:55:13 »
Fan så blank den blev  ;D  Blev ju jättefint resultat.  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #380 skrivet: juli 23, 2007, 22:16:09 »
Fan så blank den blev  ;D  Blev ju jättefint resultat.  :)

Tack! Blänket syns ju lite bättre än på din vita  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #381 skrivet: juli 27, 2007, 16:01:02 »
Nu har jag startat semesterns största operation(er)

Byte av skärmkant båda sidor bak samt eventuellt lyfta ur framrutan och laga upp runt den ifall semestern räcker till.

Ger er en tjuvkik i bildform här: Mer kommer nog när det börjar bli klart på ena sidan.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #382 skrivet: juli 27, 2007, 18:02:53 »
här va de plåtarbete på G ja.. =)

kommer nog bli kanon nice.. o hoppas semestern räcker till ;)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #383 skrivet: juli 29, 2007, 20:52:20 »
Huja kommer ihåg  att byta skärm kanter på en 360 är inte lätt för det
har en förmåga att slå sej ordentligt på den stora plåt ytan.Men
lycka till :)
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #384 skrivet: juli 29, 2007, 21:06:39 »
Huja kommer ihåg  att byta skärm kanter på en 360 är inte lätt för det
har en förmåga att slå sej ordentligt på den stora plåt ytan.Men
lycka till :)

Okej ja jag har fått höra det från fler, ska vara snäll mot den med svetsen, har även minskat ner ekonomiplåten ganska mycket så att skarven hamnar mycket närmare själva skärmkanten. Onödigt att byta plåt som är frisk! Risken är ju annars att när/om det börjar rosta igen så kommer det mycket högre upp tack vare skarven. Det är vad jag tror i allafall.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2328
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #385 skrivet: juli 31, 2007, 20:23:00 »
Bytte en bit av både inner och ytterskärmen på min 340 för ungefär ett år sedan. Med lite tålamod var det inte särskilt svårt att knacka till en skärmkant som såg riktigt bra ut (syntes knappt att den var bytt). Däremot slog ju sig plåten ovanför ganska så ordentilgt, nybörjarsvetsare som man är. Tyvärr slog det sig lite åt andra hållet igen när vintern kom, varmed jag fick ett par sprickor i lacken, och rosten kom som ett brev på posten. Får se om jag hinner göra något åt det i år; den här gången tänker jag dock använda ekonomiplåt.
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #386 skrivet: juli 31, 2007, 20:45:09 »
Bytte en bit av både inner och ytterskärmen på min 340 för ungefär ett år sedan. Med lite tålamod var det inte särskilt svårt att knacka till en skärmkant som såg riktigt bra ut (syntes knappt att den var bytt). Däremot slog ju sig plåten ovanför ganska så ordentilgt, nybörjarsvetsare som man är. Tyvärr slog det sig lite åt andra hållet igen när vintern kom, varmed jag fick ett par sprickor i lacken, och rosten kom som ett brev på posten. Får se om jag hinner göra något åt det i år; den här gången tänker jag dock använda ekonomiplåt.

Ytterskärmarna kostar "bara" 278:-/st på Bilgrossisten, en 100-ing mindre per sida än på Mekonomen. Vet ingen mer som har ekonomiplåt till 360 men har inte kollat på Meca eller Autoexperten tror jag.

Framskärmarna ska jag försöka laga så som du gjorde med handknack.. borde gå bra då det endast är den 90-gradiga plana ytan/ytorna som är trasiga.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #387 skrivet: augusti 01, 2007, 10:23:36 »
Ytterskärmarna kostar "bara" 278:-/st på Bilgrossisten, en 100-ing mindre per sida än på Mekonomen. Vet ingen mer som har ekonomiplåt till 360 men har inte kollat på Meca eller Autoexperten tror jag.

Veng i Norge har også. Men tror nok de er litt dyrere.
« Senast ändrad: augusti 01, 2007, 11:18:19 av FREJ »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #388 skrivet: augusti 01, 2007, 11:31:11 »
Jag har fastnat på höger bak, tänkte ju fixa båda sidor plus plocka ut och i framrutan för rostlagning innan semestern tar slut på måndag men jag får nöja mig med att få ihop första skärmkanten tror jag. Det var mycket dålig plåt i innerskärmen så jag har fått lägga lite krut där med. Just nu pysslar jag ihop en liten bit av tröskeln i anslutning till skärmen så snart är det själva skärmen som får ny plåt.

Bifogar bild på innerskärmens framkant, har fått byta plåt i bakkant med, där försvann plåten när jag skulle lossa stänklappen. Totalt genomkexigt.

Bild nr 2 visar min garagekollega som just fyllt två. Efter lite körning med traktorn i slipdammet så kom han på att vinkelslip är mycket häftigare än plasttraktor med sandlådesand i gyromotorn  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #389 skrivet: augusti 01, 2007, 12:15:49 »
Ser bra ut, denne bilen blir gradvis veldig fin :)

Husk å sette i kontakten neste gang ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #390 skrivet: augusti 01, 2007, 13:22:00 »
Ser bra ut, denne bilen blir gradvis veldig fin :)

Husk å sette i kontakten neste gang ;)

Det vet jag inte men det är finare med plåt än rost i allafall även om det inte blir 100% passform som original.

Kontakten till vinkelslipen vill jag inte sätta i då jag inte vill ha min 360 cabbad  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #391 skrivet: augusti 05, 2007, 09:40:49 »
Bild på hur mycket jag fick kapa bort av skärmen.
Jag tog lite till sen för att finjustera men bara några mm.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #392 skrivet: augusti 05, 2007, 12:20:15 »
1 Här var det rost

2 Sen blev det plåt och zinkspray på det

3 Innerskärmen brydde jag mig inte om att köpa ny (för över 500 på mekonomen) utan jag lagade i med spillplåtar tills jag hade tillräckligt med material för att kunna punkta ihop inner och ytterskärm.
Zinkgrundat och täckt med biltemas nästan fulblåa. Klart för ytterskärmen att punktas på.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #393 skrivet: augusti 05, 2007, 12:50:34 »
Snart hel igen :)
"don't buy it if you can build it!"

Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #394 skrivet: augusti 05, 2007, 13:44:29 »
Inte avundsjuk på svetsjobbet, men däremot på resultatet..
Från sleeper till rostfritt putsobjekt :)
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #395 skrivet: augusti 05, 2007, 15:08:51 »
Fin fint!  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #396 skrivet: augusti 05, 2007, 15:36:03 »
Tack för kommentarerna!

Men jag själv är inte lika imponerad.
Dock gick det väldigt bra att svetsa dit skärmkanten kant i kant!  :)
Tänkte tagit om lott först men är glad att jag inte gjorde det! Hade blivit ännu mer tråkigt spacklande och slipande då!  >:(

Håller på och lägger den fulblå lacken nu, bilder kommer upp vart det lider.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #397 skrivet: augusti 05, 2007, 16:43:40 »
Har lite dötid mellan lacklagren så jag redigerar bilder:  :)

1) Gick bra att kapa kanten tight när man ritsat noga. Dock fick jag slipa en hel del mot tröskeln.

2) Punktade dit skärmen med några riktpunkter och avslutade med att punkta innifrån hjulhuset så innerskärmen fastnade mot ytterskärmen. TRÅNGT att få in 1st tjockskalle+biltema svetshjälm, svetspistolen samt minst en alltför lång arm i hjulhuset. Bra genombränning, svetsen är för stark. Svetsade all 0.7-plåt på 1 av 5 i strömstyrka. (3-fas 160A Telwin-svets med billig flusstråd).

3) Fyllde i med punkter nästan så tätt det gick när skärmkanten var fastpunktad.

4)  Tufft att svetsa utan riktiga skyddskläder? Nej men ganska dumt..
« Senast ändrad: augusti 05, 2007, 16:49:02 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #398 skrivet: augusti 05, 2007, 16:57:32 »
hehe man ångrar sig varje gång man inte tar på sig dom där hanskarna drarigen ärmarna och jackan. synd bara att man är så dum att man aldrig lär sig något av det.  men det ser bra ut. lite slip och spackel så är juh bilen som ny. :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #399 skrivet: augusti 05, 2007, 17:04:41 »
hehe man ångrar sig varje gång man inte tar på sig dom där hanskarna drarigen ärmarna och jackan. synd bara att man är så dum att man aldrig lär sig något av det.  men det ser bra ut. lite slip och spackel så är juh bilen som ny. :)

hehe man ångrar sig varje gång man inte tar på sig dom där hanskarna drarigen ärmarna och jackan. synd bara att man är så dum att man aldrig lär sig något av det.  men det ser bra ut. lite slip och spackel så är juh bilen som ny. :)

Ja, men bortsett från svetslopporna var det skönt att jobba i T-shirt, håliga jeans och barfota i träskor  :P
Fast sliploppor i nyrakad skalle är inte skönt  :)

lite slip och spackel så är juh bilen som ny. :)
På den skärmen ja!  :'(
Över en veckas jobb för ETT hjulhus, har 3 till som behöver samma behandling.. och fram blir det mycket slöjdande med vinkelslipen för att slippa kostnaden av 2 nya framskärmar. Innerskärmarna är totalt slut oxå så det krävs en del jobb där med, tur att det inte syns så man kan jobba lite snabbare där.

För att göra iordning bakskärmen har jag lagt över en veckas arbete.. dock inte konstant men många timmar varje dag.

mera bilder:

När skärmen var färdigsvetsad vart det ny sliprondell på vinkelslipen.. svårt att slipa ner varje liten punkt utan att gräva ett dike i fina friska plåten.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.