Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 1817756 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3080 skrivet: februari 01, 2016, 22:45:27 »
2st likadana reaktionsstag till bakaxeln.
Det ena ftån min snabbrostande gubblå GL -87
och det andra från min brors metallicblå GL -88.

Stora skillnaden är nog underredsbehandling..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3081 skrivet: mars 01, 2016, 23:56:41 »
Pillat en del i garaget men inga långa stunder så det går inte rasande fort framåt. Ikväll blev det rostjagning på mina hemgjorda tankband från 2007-2008.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Soulfly

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3082 skrivet: mars 02, 2016, 20:04:36 »
ja det var jävlar va rostigt det var. ska bli intressant och hemskt att plocka ner alla grejer på min bil och titta hur det ser ut. hoppas verkligen inte på att det är igenomrostat alltihop.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3083 skrivet: mars 02, 2016, 21:42:50 »
Men du hade ju grundat och rostskyddat nya tankbanden på sid14  ???
Hur kan det bli så rostigt på bara 8år :-\ men det är ju bara ytrost.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3084 skrivet: mars 10, 2016, 20:57:11 »
Men du hade ju grundat och rostskyddat nya tankbanden på sid14  ???
Hur kan det bli så rostigt på bara 8år :-\ men det är ju bara ytrost.

Biltema Zinkgrund+täcklack+underredsmassa verkar inte tillräckligt som skydd  ::)
« Senast ändrad: februari 19, 2022, 15:39:29 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3085 skrivet: mars 21, 2016, 23:18:35 »
Jobbar på bilen några kvällstimmar i veckorna och lite längre pass på helgerna så det går sakta men säkert framåt. Lite för sakta men vill inte hasta. Svetsar just nu sista rosten denna vändan och lackar samtidigt lite smått och gott.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3086 skrivet: mars 22, 2016, 05:09:59 »
Ser riktigt bra ut när du fått på lite färg :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3087 skrivet: april 10, 2016, 00:46:54 »
Angående rosten på dina tankband, så montera jag en sprillans ny dragkrok på min v70 ca samtidigt och den är också jävligt rostig nu fast bilen är nästan nyskick  >:( blir att demontera den och blästra den nu, så fixus har inte lyckats bättre, så jag funderar på att göra en ugn och börja pulverlackera allt.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3088 skrivet: maj 22, 2016, 14:01:48 »
Angående rosten på dina tankband, så montera jag en sprillans ny dragkrok på min v70 ca samtidigt och den är också jävligt rostig nu fast bilen är nästan nyskick  >:( blir att demontera den och blästra den nu, så fixus har inte lyckats bättre, så jag funderar på att göra en ugn och börja pulverlackera allt.

Haha kul referens kullke  ;D
Ja pulverlack vore nåt.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Vixhall

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3089 skrivet: maj 23, 2016, 19:39:46 »
Hittade precis detta roliga bygge, det tog några timmar att läsa igenom allt men det var det värt!  ;D
Fälgarna du breddade vart mycket snygga, riktigt imponerad. Nu vill jag också göra en uppsättning.

Du har ett väldans tålamod när det gäller rostlagning ser jag, själv hade jag aldrig orkat  :o
Uppskattas att du använder dig av många bilder  :)

Detta kommer jag följa!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3090 skrivet: maj 25, 2016, 23:26:32 »
Hittade precis detta roliga bygge, det tog några timmar att läsa igenom allt men det var det värt!  ;D
Fälgarna du breddade vart mycket snygga, riktigt imponerad. Nu vill jag också göra en uppsättning.

Du har ett väldans tålamod när det gäller rostlagning ser jag, själv hade jag aldrig orkat  :o
Uppskattas att du använder dig av många bilder  :)

Detta kommer jag följa!

Tack för de fina orden. Och välkommen till forumet!
Inte dåligt att du orkade gå igenom hela tråden  :o

Är väldigt inaktiv på forumet just nu men räkna  med att jag snart börjar med bilen och tråden igen.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3091 skrivet: juli 19, 2016, 09:52:12 »
ÄNTLIGEN

Nej jag har inte uträttat stordåd  (på bilen) men är i allafall tillbaka i garaget efter några månaders uppehåll.
Först spanade jag bara apatiskt in vad jag höll på med när jag sist var aktiv. Sen lyfte jag av en bakdörr för att göra nåt handgripligen och komma igång.
För övrigt första gången jag hänger av en bakdörr på en 300 tror jag. Det firar vi med en bild.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3092 skrivet: juli 19, 2016, 17:51:10 »
Ja nu har du ju fått gjort nånting iaf ;)

Synd att bilarna inte byggdes så framdörrarna var lika lätta att hänga av som bakdörrarna.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3093 skrivet: juli 20, 2016, 00:12:58 »
Ja det är synd. Därför jag byggde om min fram.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3094 skrivet: juli 22, 2016, 11:16:21 »
Gör nu det jag skulle gjort under vintern/våren dvs. förberett mina nylackade delar med underredsmassa.
Bättre sent än aldrig.
På bild, tankband.
« Senast ändrad: juli 22, 2016, 23:27:19 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3095 skrivet: oktober 13, 2016, 22:54:16 »
Hur går det här då?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3096 skrivet: oktober 19, 2016, 23:48:32 »
Hur går det här då?

Det står still. Eller fel, det går lite framåt men även bakåt!

Framåt för att jag fortfarande penslar delar med rostskydd inför återmontage.
Bakåt för att delar lånas till vinterbilden. (Hjulnav etc. bak pga dåligt hjullager.)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3097 skrivet: januari 05, 2017, 00:16:44 »
Snaaart dags att börja pilla ihop den här bilen! Det lider mot vår!  :P

Ett stort växthus, en stor hönsgård med tillhörande hönshus, ett köksbyte och en vinterbil har kommit i mellan mig och denna bil ett tag nu! I skrivande stund har det varit bakvagnsbyte och Torsen-diff-montage i över ett år. Mitt tidigare garagetidsrekord för denna bil var 46 dagar när jag bytte framruta på den och halva brandväggen och A-stolparna.
« Senast ändrad: januari 05, 2017, 00:19:14 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3098 skrivet: januari 08, 2019, 23:50:32 »
Helt sjukt långt uppehåll i denna tråd!

Det enda positiva är att jag aldrig gett upp och nu är bilen nära att hamna på hjul, på väg och på besiktning. Denna våren SKA bilen ut i trafiken igen! Helst innan våren men i denna tråden vågar man inte sticka ut hakan när det gäller tid och planering  ;D

Dags att börja uppdatera i tråden för att närma sig nutid. Stay tuned..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3099 skrivet: januari 09, 2019, 20:46:00 »
Man ska inte ge upp hoppet :) brukar ju dra ut på tiden när de kommer till projekt  ;D
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3100 skrivet: januari 09, 2019, 22:03:31 »
Håller med föregående talare/skrivare. Kämpa på!!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3101 skrivet: januari 09, 2019, 22:56:00 »
Håller med föregående talare/skrivare. Kämpa på!!

Tack!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!
« Svar #3102 skrivet: januari 24, 2022, 17:31:01 »
Skam den som ger sig!!
Här kommer en uppdatering som ska sträcka sig tillbaka till hösten 2015 då jag fick ställa in bilen i garaget för byte av hela bakvagnen samt montering av torsen-differential! Sagan om en diffbroms började våren 2014

Först vill jag avhandla just Torsen-differentialen som bjöd på en hel del motstånd innan den passade som den skulle.
Den beställdes via en privatperson på engelska forumet 300 Mania som hade kontakter med ett för oss köpare hemligt motorsportsföretag  (i Ungern troligen).
Jag vet fortfarande inte exakt vad det är jag har köpt. Om den är framtagen till 360 från början eller om det (troligen) är en omarbetad differential tänkt till en annan bilmodell och märke.

Företaget som tillverkade diffen hade kört sönder och bytt ut sin svarv och hade problem med toleranserna. Detta skulle visa sig på flera sätt.
Dessutom hade de gängat gängan till skruvarna till kronhjulet med fel gänga. Med hjälp av perkabrod här på forumet så köptes skruv i rätt specifikation (bortsett från längden) ifrån Italien.

Listan över avvikelser blev något sånt här:

1. Diffen är för stor på ytterdiameter och passar inte i försänkningen i kronhjulet.
2. Gängorna till skruvarna som håller kronhjulet i diffen har fel gängstigning.
3. Adapterplattan/spacern som ska passa i kronhjulet har inte rätt mått.
4. Centrumdrevet i diffen kläms av adapterplattan pga. för lite utrymme.
5. Vänster medbringare bottnar inte i diffen och när man drar åt den går det trögt.
6. Höger medbringare går trögt inuti diffen.

Nedan syns bilder på skruvarna till kronhjulet. Säkrade dem med både loctite och nordlock-brickor.
« Senast ändrad: februari 19, 2022, 15:43:09 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!
« Svar #3103 skrivet: januari 24, 2022, 17:47:55 »
Spacern fick putsas/svarvas ner på flera ytor för att passa i kronhjulet. Från början stack den upp och gav inte en jämn yta för diffen att vila emot.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!
« Svar #3104 skrivet: januari 24, 2022, 17:52:39 »
Nästa problem var att spacern "red" på kuggarna till diffens centrumdrev.
Vilket gjorde att centrumdrevet klämdes mellan spacern och sitt säte i botten på hålet.

Lösningen blev varken att svarva på kuggarna eller sätet i diffen.
Istället togs en försänkning upp i adaptern. Se bilder.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!
« Svar #3105 skrivet: januari 24, 2022, 17:53:39 »
Därefter kunde man äntligen snurra diffen lätt även om man hängde med sin kroppstyngd på spacern.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!
« Svar #3106 skrivet: januari 24, 2022, 17:57:52 »
Sista problemet var medbringarna. Eller att diffen inte var anpassad efter medbringare med standardmått.

Den vänstra medbringaren fick shimsas med en M8-bricka som sattes på skruven till medbringaren vid montage.
Annars fastnade medbringaren i diffen när skruven drogs åt. Se det röda måttet på bilderna.

Den högra mebringaren gick trögt i genomföringen i diffen och gjorde märken. Se blå markering på bilderna.
Lösningen blev en lätt puts i svarven av medbringarens yta där den glider i diffen. Sen gick även den medbringaren lätt.
Denna medbringare verkar ha fått två M8-brickor som shims enligt mina bildfynd.
« Senast ändrad: mars 22, 2022, 17:57:32 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!
« Svar #3107 skrivet: januari 24, 2022, 18:05:46 »
Sedan var det "bara" att montera i ett friskt diffhus jag köpt av Peter Schmidt.
Backlash och koll av "contact pattern" med hjälp av märkfärg gjordes och även om kontakten mellan pinjong och kron-drev kanske inte var perfekt lät jag det vara så.
Nya lager och packboxar monterades också.

Minns nu inte vilken olja jag hällde i men återkommer med den infon.

Diffen har nu snurrat på gatan till och från i 3 år utan bekymmer.
Uppstår ett dunkande/klunkande ljud bakifrån bilen när man släpper upp och trycker ner kopplingspedalen jag men tror att det har med det stora sammanlagda glappet i min drivlina att göra.

Skulle oxå vara intressant att byta olja i diffen och se om där blir spån i som för Kurre.
« Senast ändrad: februari 19, 2022, 15:49:29 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!
« Svar #3108 skrivet: januari 24, 2022, 23:27:01 »
intressant uppdatering, hur känns torsendiffen att köra på gata?

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!
« Svar #3109 skrivet: januari 25, 2022, 06:53:50 »
Efterlängtad uppdatering! Jag har lite oljeläckage vid ena medbringaren på min bil, så jag kommer nog plocka isär diffen någon gång framöver och inspektera (samt byta packbox...). Ska bli spännande att se om man kan se vart glittret i oljan kom från!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!
« Svar #3110 skrivet: januari 25, 2022, 11:59:24 »
intressant uppdatering, hur känns torsendiffen att köra på gata?

Jag har inget att jämföra med när det gäller andra sorters diffbromsar annat än 2 veckor med svetsdiff.
Torsendiffen är i mitt tycke perfekt/helt underbar.
Den bara finns där när den behövs. Den greppar in direkt och helt sömlöst. Inga ryck/ljud eller annat störande.
Jag har aldrig upplevt att den inte funnits där när den behövs. Och den har nyttjats hårt på både gräs, grus, asfalt och snö. Dock har jag inte hunnit köra bana med den än. Möjligvis att den ger lite mer understyrning än med en öppen diff men det är svårt att säga då jag alltid upplevt min bil som understyrd i vissa lägen. Även med öppen diff.

Jag ger diffen 10/10 i användarbetyg. Och trots problemen från tillverkningen så har jag funderat på att köpa en till vinterbilen också.
« Senast ändrad: februari 19, 2022, 15:50:23 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!
« Svar #3111 skrivet: januari 25, 2022, 12:01:27 »
Efterlängtad uppdatering! Jag har lite oljeläckage vid ena medbringaren på min bil, så jag kommer nog plocka isär diffen någon gång framöver och inspektera (samt byta packbox...). Ska bli spännande att se om man kan se vart glittret i oljan kom från!

Haha ja väldigt.
Bytte du packboxar vid installationen?
Ja eftersom difffen jobbar metall mot metall så blir det väl lite glitter automatiskt. Spännande att se hur den håller i det långa, långa loppet.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!
« Svar #3112 skrivet: januari 25, 2022, 19:02:51 »
Jag bytte alla tätningar, men råkade klämma en på ena sidan...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!
« Svar #3113 skrivet: mars 22, 2022, 10:32:25 »
Efter summeringen av den utdragna Torsen-installationen här ovan kommer nu en summering/komplettering av perioden 2012-2022...

2012 Gammelröven

Några före/efter-bilder på mitt byte av bakstam som hittades i en gammal digitalkamera:
« Senast ändrad: mars 25, 2022, 16:32:21 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!
« Svar #3114 skrivet: mars 22, 2022, 10:37:47 »
2015-2016 Bladfjäderfästen

Här kommer fler bilder på
bytet av bladfjäderfästen som aldrig tidigare visats här pga. bristande uppdateringar.

Kan säga att jag är mycket nöjd med dessa, även om det var en del pill innan man fick ihop det.
På höger sida valde jag att kapa ur en fyrkant i hela golvet med tigersåg mm.
« Senast ändrad: mars 25, 2022, 16:32:01 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!
« Svar #3115 skrivet: mars 22, 2022, 10:38:44 »
Här ser man hur dåliga länkarna som förbinder bussning i kaross med bussning i bladfjäder var.
Nya bockades till i rostfritt stål.

På bilderna syns också det sönderrostade originalet och den nysvetsade ersättaren. Lite skillnad  ;D
« Senast ändrad: mars 22, 2022, 10:49:52 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!
« Svar #3116 skrivet: mars 22, 2022, 10:39:18 »
Ersättaren gjordes lika stor med hjälp av en pappmall.
På så vis kunde den svetsas färdigt på svetsbänken och sedan svetsas in i karossen i det gapande tomma hålet.
« Senast ändrad: mars 22, 2022, 10:50:59 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!
« Svar #3117 skrivet: mars 22, 2022, 10:41:18 »
Låsmuttrar svetsades in i ersättaren så att man numera kan skruva loss själva bussningshållaren om något behöver lite service.
« Senast ändrad: mars 22, 2022, 10:52:52 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!
« Svar #3118 skrivet: mars 22, 2022, 10:43:40 »
Här syns ersättaren på väg att svetsas in i karossen.

Samt det tuffa arbetet med att pressa in polyuretanbussningarna från Classic Swede in i röret i bussningshållaren.
Ett snittat rör som träddes över bussningen och drogs åt med slangklämma hjälpte till att hindra bussningen från att svälla när verkstadspressen försökte trycka in den i röret jag svetsat in i min bussningshållare.
« Senast ändrad: mars 22, 2022, 11:01:41 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!
« Svar #3119 skrivet: mars 22, 2022, 10:44:22 »
Färdigt resultat för höger sidan.

På vänster sida var det inte lika dåligt, samt mer plats så där valde jag att bara kapa ur och laga upp rambalken samt svetsa i en tjockare plåt med påsvetsade låsmuttrar på insidan för likadan infästning av själva bussningshållaren. Se näst sista bilden.

Till bussningen i bussningshållaren:
M10x130mm rostfri skruv från www.rostfriskruv.se för enkelt mekande i framtiden. Dyrt men gött!
« Senast ändrad: mars 22, 2022, 11:00:51 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.