Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 1817722 gånger)

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #80 skrivet: maj 24, 2005, 12:13:48 »
Aha, ja då funkar det ju bevisligen att göra så...
Man lär sig nåt nytt varje dag  :)
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #81 skrivet: maj 24, 2005, 19:51:46 »
Aha, ja då funkar det ju bevisligen att göra så...
Man lär sig nåt nytt varje dag  :)

Japp det verkar funka.. jag ser ju dessutom båda mottagarna för signalern, en på lambdamätaren och en på datorskärmen..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #82 skrivet: juni 19, 2005, 22:42:42 »
Citera
År 2005 = Mindre tid i Garaget, mer tid i Skötrummet!

Nyfödda barn sover mycket den första tiden. Gyllene tillfälle att skriva MS Guide  ;).
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #83 skrivet: juni 19, 2005, 22:58:27 »
Citera
År 2005 = Mindre tid i Garaget, mer tid i Skötrummet!

Nyfödda barn sover mycket den första tiden. Gyllene tillfälle att skriva MS Guide  ;).

Hehe ja du, vi får hoppas på ett snällt och sömnigt barn då  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #84 skrivet: juli 11, 2005, 00:08:58 »
Längesen det kom nån update från mig här, men en liten milstolpe är nu passerad, har både beställt och blivit levererad lite godis:

1st Flyback/damper-board från en nisse på Svenska MS-forumet

och alla komponenter som skall lödas på från ELFA.se



så nu är det bara att löda ihop och modda dit i MS-boxen. Sen så blir det ett nytt test med stora lågohmiga spridarna, (sist brann några komponenter upp på kortet pga. belastningen blev för stor!).

Är precis mitt uppe i ett altanbygge nu och imorgon är mitt förstfödda barn beräknat att födas så tiden till bilen som blir över har aldrig varit mindre  ;)
« Senast ändrad: juli 11, 2005, 00:11:43 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #85 skrivet: augusti 24, 2005, 14:56:58 »
Nu är flyback/damperboard monterat samt lågohmiga 740turbospridare (337cc)

Provkört några veckor och senaste veckan har jag mappat och testat på fullgas hela vägen till varvstopp, verkar funka fint! Skönt! Slippa tänka på att släppa gasen när det börjar bli roligt.

Har testat prestandan och blev inte besviken, se separat tråd:
http://www.300power.com/forum/index.php?board=17;action=display;threadid=240;start=40
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #86 skrivet: augusti 24, 2005, 14:58:19 »
återkommer igen när Renix befinner sig på tryggt avstånd från min bil
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #87 skrivet: augusti 24, 2005, 19:03:47 »
Är det dyrt, krångligt mm att bygga på ditt MS med EDIS?
Lite roligare att kunna mappa tändning mm direkt och olika beroende på varv mm.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #88 skrivet: augusti 24, 2005, 19:14:35 »
jag har allt jag behöver för det, dock inte EDIS.. ska köra med tändning från en 240. Alltså en fördelare med hallgivare, tändmodul (samt tillhörande tändspole).

Sen är det fritt fram för tändning beroende av varvtal vs map (Manifold air pressure) och lite extra ifall man kör turbo kan man ställa backning(sänkning) av tändning ifall man uppnår ett visst laddtryck etc.. har man knacksensor kan man backa tändningen vid knackning, olika varianter av varvstopp, ändra tändningen vid kallstart (har inte läst på så vet inte mer än så),Launchcontroll osv..

Megasquirt är samma oavsett om man använder en utgång för att trigga en tändmodul eller ej, sen kan man köra med två ingångar samt utgångar för att styra två tändmoduler och köra wasted spark, alltså så att bara dom (2) cylindrarna som behöver gnista får gnistan!

Mycket spännande.. har haft tänddelarna i ett halvår nu utan att ha kommit till skott, men den som väntar på nåt gott  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #89 skrivet: augusti 24, 2005, 19:41:56 »
Citera
har man knacksensor kan man backa tändningen vid knackning,

Går det verkligen med MS v2.2? MS2 har väl stöd var knacksensor men den kan väl inte backa tändningen utan bara varna att det knackar?
Eller har det kommit nån ny mums-mums Extra kod?
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #90 skrivet: augusti 25, 2005, 21:07:06 »
vågar inte svara på det.. jag t r o r  att det ska gå på ms2.2 oxå för vad jag vet så är det samma mjukvara i den som ms2

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #91 skrivet: augusti 25, 2005, 21:15:48 »
Exakt samma kod kan det väl inte vara? Tänkte på att det är fler mappunkter i MS2....
Men men, som dom säger i Pistvakt: "rot int nå mer i de där nu"  :)
Förare TEAM EGON RACING

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #92 skrivet: augusti 25, 2005, 23:29:28 »
Du kan väl köra samma mjukvara i MS2 men när det blir mycket att göra orkar inte vanliga processorn med, MS2:an är väl nästan dubbelt så snabb?
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #93 skrivet: augusti 26, 2005, 12:15:00 »
Jag kör 12x12 punkter i Ms2.2 men vet inte hur många det är i MS2.. och ja, processorn är säkert snabbare!

EDIT: Japp 12x12 i ms2 oxå, samt att ms2 är ett dotterkort som sätts i sockeln för den gamla processorn som således bytes ut.

Läs mer här:
http://www.msefi.com/msinfo/ms2/
« Senast ändrad: augusti 26, 2005, 12:26:38 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #94 skrivet: augusti 26, 2005, 12:21:36 »
Citera
har man knacksensor kan man backa tändningen vid knackning,

Går det verkligen med MS v2.2? MS2 har väl stöd var knacksensor men den kan väl inte backa tändningen utan bara varna att det knackar?
Eller har det kommit nån ny mums-mums Extra kod?

Precis som du sa, EXTRA-koden möjliggör just detta samt om man använder boost-controll kan man sänka laddtrycket vid spikningar!

läs mer här: http://megasquirt.sourceforge.net/extra/knock.html
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #95 skrivet: augusti 26, 2005, 22:17:06 »
Mumma! Vill ha!  :)
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #96 skrivet: november 29, 2005, 21:02:31 »
Nu har min bil tvingat sig in i garaget!

Eller så var det jag som sladdade lite för brett och snabbt över ett farthinder tillsammans med min bror  ::)

Hur som helst så sprack främre röret precis vid flänsen mot katalysatorn.
Idag har jag svetsat det så nu är det fit for fight igen.

När jag ändå har grenrör+främre rör borta skall jag passa på att montera en Volvo motorvärmare som jag köpte på tradera för 200:-
Kan vara bra att ha när man ska starta med 100% E85 i -15°!!

Snart måste jag besikta oxå så när främre röret ändå är borta så byter jag ut mitt raka rör mot katalysatorn igen *pust och stön*

På listan att göra innan besiktning hamnar även:

- Byta Megasquirt mot LU-Jetronic
- Byta Kylare, har fått tag i en ett år gammal finfin utbytesskylare!
- Fixa oljeläckage på baksidan av toppen samt runt oljestickan.

Kan nog komma upp lite garagebilder snart, kameran är med för det mesta!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #97 skrivet: november 29, 2005, 22:10:27 »
Satt och funderade på just det där med att det är så svårt att få bilen att starta på e85 i kyla. Hur har Saab, Ford löst det?
Funderade på om man kunde ta glödstift från någon gammal diesel och montera i insuget så man kan värma upp luften innan start, borde inte det funka?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #98 skrivet: november 29, 2005, 22:18:19 »
Satt och funderade på just det där med att det är så svårt att få bilen att starta på e85 i kyla. Hur har Saab, Ford löst det?
Funderade på om man kunde ta glödstift från någon gammal diesel och montera i insuget så man kan värma upp luften innan start, borde inte det funka?
Kallstarter är ett hett ämne på www.etanol.nu:s forum!
Hur just etanolbilarnas lösningar ser ut vet jag inte riktigt..

Men många efterkonverterade bilars ägare har experimenterat med hårtorkar i luftburken, glödstift, värmetråd runt bränsleledningar, tankar med bensin och en liten pump för tillskottsbränsle i startögonblicket.. återigen: www.etanol.nu!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #99 skrivet: november 29, 2005, 22:28:55 »
Upptäckte nu att min motorvärmare med o-ring inte passar i hålet där frostpluggen satt!? Skall den inte göra det? För nu när jag sätter dit den hamnar o-ringen samt motorvärmaren utanpå blocket ???

Är inte alla frostpluggar/hål lika stora på volvos rödblock så jag fått fel storlek på motorvärmaren ???  ???

Blir tacksam för svar på dessa frågor!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Snikarn

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 310
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #100 skrivet: november 30, 2005, 11:39:22 »
Det finns olika , märkte det när jag skulle sätta dit frostplugg på en 240.

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #101 skrivet: november 30, 2005, 18:55:59 »
Upptäckte nu att min motorvärmare med o-ring inte passar i hålet där frostpluggen satt!? Skall den inte göra det? För nu när jag sätter dit den hamnar o-ringen samt motorvärmaren utanpå blocket ???

Är inte alla frostpluggar/hål lika stora på volvos rödblock så jag fått fel storlek på motorvärmaren ???  ???

Blir tacksam för svar på dessa frågor!


Den värmaren jag har på min bil, tror jag inte är inslagen i hålet utan ligger bara skruvad mot blocket.
Bifogar en liten bild, är det samma modell?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #102 skrivet: november 30, 2005, 19:47:29 »
Nej det är inte samma modell.. Min är tänkt att gå in i hålet och klämma en o-ring mot kanten som man brukar slå frostpluggarna i mot..

Var uppe på jobbet nu och slipade ner kanten flera millimeter för att få den att passa i mitt hål för frostpluggen under fyrans avgas.. ska nog funka nu hoppas jag, ska ner och skruva precis nu, tar bilder så ni får se sen hur det såg ut!

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #103 skrivet: december 01, 2005, 01:49:37 »
Nu sitter motorvärmaren där, har inte testat att hälla på vatten än. Gör det i morgon när jag ska till jobbet så får packningskletet jag smetade på härda. Hoppas det är tätt annars dör jag!

Har även fått dit KATten, hatar mitt rostiga avgas BLÄ  >:(

Blir sugen på ett rostfritt som aldrig rostar sönder! Typ 2-2.5 tum sport.

När man har motorn fri från grenrör blir man direkt sugen på att bygga extraktor.. vore skoj.

Lägger upp bilder på motorvärmaren i morgon!
Nu SOVA!
//Slutmekad
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #104 skrivet: december 02, 2005, 22:41:13 »
Satt och funderade på just det där med att det är så svårt att få bilen att starta på e85 i kyla. Hur har Saab, Ford löst det?
Funderade på om man kunde ta glödstift från någon gammal diesel och montera i insuget så man kan värma upp luften innan start, borde inte det funka?

Ingen mekaniker på mitt jobb har haft möjlighet att åka på kurs om BioPower 9-5an än men verkstadschefen har varit på en kortare introduktion om bl.a. den.
Enligt han är enda "mekaniska" skillnaden mellan den och en vanlig bensin 9-5a bränsletrycket. Han har inte sagt nåt om det men jag förutsätter att det är annan mjukvara i styrdonet också.
Saab rekommenderar att vid temperaturer under -10 ska andelen bensin ökas så man skulle kunna säga att Saab inte har löst problemet med kallstarter än.

Det ryktas om att Saab i samarbete med flera företag håller på att utveckla en mockajäng som kan skilja bensinen ur E85 vilket gör att vid kallstart får motorn endast ren bensin för att sedan övergå till etanol, dock är det inget som såvitt jag vet ens har testats än utan det ligger på ritbordet fortfarande.

Vad Ford har gjort åt sina Flexi-Fuel bilar har jag ingen koll på, men åtminstonde dom äldre (Ford Taurus tänker jag på) ska ha väldigt stora problem att starta redan vid ett par plusgrader. Hur mycket av det som bara är skitsnack och hur bra dom nyare är kan jag inte svara på.

Edit: Har tänkt samma tanke som du angående glödstift i insuget. Jag tror det kan fungera om man använder "långsamma" glödstift. Dom håller ju ett antal sekunder längre än dom nyare snabba vilket med lite tur kan göra att man kan fortsätta glödga även efter att motorn startat.
Vissa traktorer har ett glödnät strax innan insuget för att underlätta kallstart. Borde kunna funka att använda en sån också. Hör av dig om du får till det så jag slipper åka på bensin i vinter!  ;)
« Senast ändrad: december 02, 2005, 22:44:36 av Performance »
Förare TEAM EGON RACING

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #105 skrivet: december 03, 2005, 13:16:56 »
En pryl som delar E85 till sprit och bensin skulle jag vilja ha. Då blir det billigare än att köpa smuggel/hb :D

Tror nästan man måste ha den nya typen an glödstift om det ska funka. För hlååer man det glödande när man sprutar in e85 i insuget så tar det nog eld redan där.

En annan ide är ju att ha glödstift på längden placerat i hela insugssystemet, från luftburken till gasspjället så luften värms upp hela vägen jämt och fint, då kan man ju köra med stiften glödande 1km om det behövs utan att motorn påverkas. Bli värre för bilar med ic då det kyler ner även när man inte vill, fast då får man väl ha starkare koncentration av glödstift mellan ic och spjäll.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #106 skrivet: december 03, 2005, 15:38:27 »
Aha, hade du tänkt ha glödstiften så nära toppen som möjligt? Jag hade tänkt ha dom så tidigt som möjligt i insuget just för att kunna köra dom samtidigt som motorn går...

Skulle kanske kunna gå att ha någon sorts PTC/NTC motstånd kopplat via en hög med dioder så strömmen till glödstiften begränsas och regleras beroende på insugslufttempen? Borde förlänga livslängden på glödstiften då det nog knappast är att rekommendera att ha full effekt på glödstiften längre än 30 sekunder oavsett vilken sorts konventionella glödstift det är.  :-\

Edit: Stvafel
« Senast ändrad: december 03, 2005, 15:38:47 av Performance »
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #107 skrivet: december 03, 2005, 16:21:04 »
Aha, hade du tänkt ha glödstiften så nära toppen som möjligt? Jag hade tänkt ha dom så tidigt som möjligt i insuget just för att kunna köra dom samtidigt som motorn går...

Skulle kanske kunna gå att ha någon sorts PTC/NTC motstånd kopplat via en hög med dioder så strömmen till glödstiften begränsas och regleras beroende på insugslufttempen? Borde förlänga livslängden på glödstiften då det nog knappast är att rekommendera att ha full effekt på glödstiften längre än 30 sekunder oavsett vilken sorts konventionella glödstift det är.  :-\

Edit: Stvafel

Varför ha glödstiften igång när motorn går, har den väl startat så är det NO PROBS.. det svåra är att få den att tända första gången, i allafall i min bil. Men du kanske menar att du ska köra glödstiften samtidigt som du kör på startmotorn och sen släcka stiften när motorn startar?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #108 skrivet: december 03, 2005, 16:24:54 »
Så betedde sig inte min Galant när jag körde på E85 i somras, den startade rätt så lätt när det blev nollgradigt men det blev tvungen att stå och gå i 5-10 minuter så den blev varm innan den tålde att man gasade...
Om B200 beter sig som du säger så är borde det ju inte behövas många sekunder glödgning faktiskt...
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #109 skrivet: december 03, 2005, 17:17:04 »
Så betedde sig inte min Galant när jag körde på E85 i somras, den startade rätt så lätt när det blev nollgradigt men det blev tvungen att stå och gå i 5-10 minuter så den blev varm innan den tålde att man gasade...
Om B200 beter sig som du säger så är borde det ju inte behövas många sekunder glödgning faktiskt...

Jag startade min B200 med Megasquirt och Renix-tändning och 100% E85 i ca -15° i vintras.. gick igång ibland efter lååång körning på startmotorn, men sprayade man lite startgas på luftfiltret drog den igång direkt och efter ett par rapp på gasen så var det bare å gas! SÅ vill jag minnas att det var i allafall  ;)

Får göra fler tester denna vintern. Då även med ställbar tändning för att få etanolen att lira fullt ut och kunna göra starten så smidig som möjligt för motorn.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #110 skrivet: december 03, 2005, 17:40:38 »
Tro om man ska måsta köpa sig en 360 till och ha som vinterbil ändå  :-\
Funkar ju tydligen betydligt bättre i kombination med E85 än vad Mitsubishi gör  :(
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #111 skrivet: december 03, 2005, 17:48:52 »
Tro om man ska måsta köpa sig en 360 till och ha som vinterbil ändå  :-\
Funkar ju tydligen betydligt bättre i kombination med E85 än vad Mitsubishi gör  :(

Ska inte svära på det och så har jag ju Megasquirt.. om det inverkar.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #112 skrivet: december 20, 2005, 00:31:55 »
Nu har jag fått in en till motor i garaget.

Fick en B230A av en jobbarkompis, den skall bli min nya bottendel med planad 530-topp på (gärna portad). Roligare kam skall det oxå bli.
Fast det roligaste jag har i garaget nu är en V-kam och det är nog bara hälften så kul som en K-kam eller H-kam men lite roligare än A/M-kam som sitter i nu.

Har plockat isär och rensat block & topp nu för rengöring och allmän övergång. Kommer inte ske nu direkt utan lite då och då framåt vintern/våren antagligen.

Kommer ha ögonen öppna efter rolig kam, ev. portad topp, marinvev eller annan mastodontvev, lättat svänghjul, extraktorgrenrör samt billig lamelldiff(in my dreams)

Motorer på bilden:
Till vänster en gammal B230K underdel, mitten den nya B230A samt till höger (GustavT:s) orginal B200F som ju nu är ersatt med B230E
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #113 skrivet: december 20, 2005, 00:57:15 »
AGA DIFF!!!! :D

Faan vad kul det er att sladda lite med aga diff, funkar mycket bra.

Har vært ute i flere timer og sladda nå ;D

Det er stor forskjell på M og A kam da....

http://turbobricks.com/specs.php?content=camshafts





« Senast ändrad: december 20, 2005, 01:06:32 av Haak »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #114 skrivet: december 20, 2005, 01:02:59 »
AGA DIFF!!!! :D

Faan vad kul det er att sladda lite med aga diff, funkar mycket bra.

Har vært ute i flere timer og sladda nå ;D
På vintern kanske det funkar men inte på sommaren på ren asfalt..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #115 skrivet: december 20, 2005, 01:06:08 »
Med 155 dekk er det ingen problemer på asfalt, blir spennende å se med 195 dekka...

Nå bare gnisser det litt når du svinger veldig brått og er litt tyngre på rattet.

Understyrer litt når du kommer fort inn i en sving, men med en gang du er på gassen kommer ræva ;D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #116 skrivet: december 20, 2005, 01:12:09 »
Understyrer litt når du kommer fort inn i en sving, men med en gang du er på gassen kommer ræva ;D

Man blir lite sugen  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #117 skrivet: december 20, 2005, 01:20:18 »
Har ikväll bytt kylare, ÄNTLIGEN. Kört med dålig/läckande kylare sen jag köpte bilen 2003!!!! Lite mer än två år!

Så det var dags.. Bilder kommer upp i morgon om inte blixten slår ner..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #118 skrivet: december 20, 2005, 22:03:47 »
Har ikväll bytt kylare, ÄNTLIGEN. Kört med dålig/läckande kylare sen jag köpte bilen 2003!!!! Lite mer än två år!

Så det var dags.. Bilder kommer upp i morgon om inte blixten slår ner..

Får hoppas på klart väder över Småland det närmaste dygnet, bilder är alltid trevligt!  :)
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #119 skrivet: december 20, 2005, 22:25:49 »
hann inte med bilderna idag, bytte bromsbelägg fram istället och började koppla in motorvärmaren, pilligaste #¤#%&#& kontakt jag någonsin stött på! Bilder kommer..  :-[
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.