Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 1824320 gånger)

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #120 skrivet: december 20, 2005, 22:42:40 »
Ta den tid du behöver, det är ju viktigare att du har bromsar på bilen än att vi har bilder att titta på. Det kommer när det kommer  :)
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #121 skrivet: december 22, 2005, 06:48:05 »
Här kommer bilder på kylarbytet.

Den gamla kylaren har läckt och sett för sorglig ut i 2 år nu.

Fick tag i en 1 år gammal utbyteskyl från en 360Gl -88 för 400kr, fin!

Enda kruxet med den var att anslutningen till övre kylarslangen satt längre ner än på orginalet. Det är inga problem i plåten för det finns uttag för det men fläktkåpan kunde jag inte sätta dit utan att karva i den. Bestämde mig för att åka utan fläktkåpa tills jag finner ut om den behövs eller ej, tror nästan det blir bättre kylning utan när man inte har orginalfläkten monterad i hålet på kåpan.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #122 skrivet: december 22, 2005, 06:49:05 »
elfläkten flyttades över till den nya kylaren efter att bilden togs
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #123 skrivet: december 22, 2005, 06:49:38 »
skillnad i höjd på anslutningen till övre kylarslangen
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #124 skrivet: december 22, 2005, 06:50:28 »
Problem vid fläktkåpan pga. skillnaden i höjd på anslutningen till övre kylarslangen
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #125 skrivet: december 22, 2005, 06:51:33 »
Här skulle finnas mycket plats för en fet intercooler om man ville ha   ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #126 skrivet: december 22, 2005, 11:00:56 »
Intercooleren bak radiatoren ???

343TIC

  • Medlem
  • Antal inlägg: 182
  • Quasimodo
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #127 skrivet: december 22, 2005, 19:58:50 »
Nu när du verkar fått ordning på det så säljer du det till mig så slipper jag göra ett själv!  ;D

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #128 skrivet: december 22, 2005, 21:27:41 »
Ser bra ut det där! Var ju viss skillnad i skicket mellan den gamla och den nya  ;)

Är ingen vidare idé att sätta en IC mellan vattenkylaren och blocket då kylluften värms upp av vattenkylaren och minskar IC:ns kylning.
Bättre då att flytta in vattenkylaren, då får du nästan oförskämt gott om utrymme mellan fronten och vattenkylaren  :)
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #129 skrivet: december 23, 2005, 17:38:12 »
Ah då vet jag, men blir nog inte nån Intercooler framöver ändå..

och min "nya" kylare eller nåt annat i systemet läcker fortfarande vatten  :'(

Får felsöka i mellandagarna *suck*

GOD JUL!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #130 skrivet: januari 10, 2006, 20:47:43 »
Har nu plug n' play:at min motor tillbaks till orginalskick (och bultat dit Luftmängdsmätare, orginal luftburk+rör samt original TPS (spjällägesgivare))
Har en besiktningstid om ett par veckor nämligen.

När jag provkörde bilen med LU-Jetronic fick jag nästan en chock! Den är märkbart klenare än den var med öppet filter + MS!
Där den tidigare spann gott och hejdlöst på treans växel spinner det nu knappt alls på trean! Jag ska göra prestandamätningar nu innan jag pluggar i MS igen. Ska bli spännande. Mer om det i min andra projekttråd "Frej testar Etanol". Jag skall även mäta förbrukningen nu med motorn orginal. Kan göra det nu sen jag lagade min hastighetsmätarvajerinfästning i navet vänster fram, mer om det i en tråd i FAQ senare.

Pust. Klart slut
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

gronsaken

  • Medlem
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #131 skrivet: januari 11, 2006, 00:24:03 »
Alltid trevligt att känna att det verkligen gjort nytta det man har lagt ned i tid och pengar på bilen, som du säger så känns det betydligt mer markant skillnad när man byter ner sig till originalsprutet igen.

Skulle vara roligt att se hur din mapp till bilen ser ut också om du har lust att skicka över den så man kan jämföra lite  :)

Edit: Jag kom att tänka på en sak, när jag kör MS för att styra tändningen också så måste jag ange trigger-vinkel är det något som du också har ställt in eller fungerar det på annat sätt när du bara styr soppasinen?
« Senast ändrad: januari 11, 2006, 00:27:53 av gronsaken »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #132 skrivet: januari 11, 2006, 19:53:45 »
Ja precis! Skillnaden är inte lika påtaglig åt andra hållet, fast det kan ju vara för att jag då inte hade nån map att testa med utan fick jobba mig uppåt tills bilen gick bra igen och då kom ju oxå effekten stegvis  ;)

Ska slänga upp mappen åt dig, fast hinner inte ikväll troligtvis

När man inte styr tändningen så kopplar man ju inte in sig mot en hallgivare eller nåt utan bara på tändspolen, alltså samma signal som varvräknaren får och då behöver man ju inte ställa in nån vinkel eftersom MS styr slaviskt efter varvtalet.. ska man däremot kunna trigga tändningen måste man ju veta vad den exakta vinkeln är.. så det är skillnad.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

gronsaken

  • Medlem
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #133 skrivet: januari 11, 2006, 20:27:45 »
Aha, hade det lite på känningen  ;)

Jag är som helt insnöad på det här med tändning och vinklar fram och tillbaka sen hallgivaren gav upp och jag fick lov ställa om den biten igen  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #134 skrivet: januari 11, 2006, 20:56:32 »
Aha, hade det lite på känningen  ;)

Jag är som helt insnöad på det här med tändning och vinklar fram och tillbaka sen hallgivaren gav upp och jag fick lov ställa om den biten igen  :)

Va bra, för jag kan ingenting om det och skall efter att bilen är besiktad och på nytt MS-bestyckad byta tändning för första gången! Ska bli KUL!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #135 skrivet: februari 01, 2006, 01:01:05 »
Igår besiktade jag bilen, var rädd för följande:

- Glappa dörrgångjärn
- Rostiga tröskellådor
- Oljeväta på motor och växellåda
- Ev. bensinläckage
- Läckande avgas!

Var INTE rädd för följande:
- bromsar
- Avgasvärden

Så vad åkte jag på, ironiskt nog?

- Anliggande broms vänster bak (han trodde på handbromsen)
- HÖGT Co-värde (över 5) får vara max 3.5


Så nu ska jag gå över bakbromsarna samt justera ner co-halten och se om det räcker, annars får jag tanka en skvätt etanol.

Jag har Co-mätare hemma så jag kan kolla innan jag åker in på ombesiktning.

Sen hägrar MS igen, men först ska jag noga mäta upp vad LU-skjärttronic går för i min "prestandatest"  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #136 skrivet: februari 01, 2006, 22:37:01 »
Var inte så hemskt farligt ändå, det där fixar du på en grisblink!  :)

Nåt som vore riktigt intressant är att köra bilen i bromsbänk först med Jetronic och sen med bra mappat MS (fast fortfarande med bensin och lagliga avgasvärden) Tro hur mycket det skiljer effektmässigt?

Edit: Stvafel
« Senast ändrad: februari 01, 2006, 22:37:44 av Performance »
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #137 skrivet: februari 02, 2006, 19:58:00 »
En grisblink får det bli..  ;)


Nja jag tror inte på så stor effektskillnad, fast körmässigt gör det en hel del! Får vänja om sig vid olika beteenden när man byter box..

jag får testa i framtiden, kanske inte i bänk men väl mitt beprövade acc-test mellan 2k och 6k rpm på trean...  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #138 skrivet: februari 19, 2006, 10:44:30 »
Liten uppdatering:

Har inte hunnit ombesikta än, min CO-mätare vill inte visa några värden så det får nog bli att tanka 30% Etanol, och köra fullt nedställd LMM och hoppas på det bästa!

I fredags när jag åkte hem från jobbet så började det låta otrevligt från höger bakhjul vid acc+motorbroms.. var nästan så man inte ville köra enda hem utan stanna och ta bilen på bärgare.

Väl hemma så upptäcktes en otroligt glapp yttre drivknut, hjullagret är väldigt glappt oxå men det brukar ju inte låta på det sättet. Ska nu byta drivaxel med en bättre begagnad som inte är nåt glapp i alls!
Får se om oljudet försvinner sen, annars får jag byta lager oxå.
Måste besikta i veckan annars får jag körförbud.

Har gjort ett acctest med orginal motor nu oxå, mer om det i min andra tråd: Frej Testar Etanol
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #139 skrivet: februari 19, 2006, 22:15:17 »
Nu är drivaxeln utbytt. Får se i morgon på premiärturen (till jobbet) om missljuden är borta, hoppas på det samt på något mindre glapp i transmissionen.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #140 skrivet: februari 19, 2006, 22:41:31 »
Jag håller tummarna!  :)
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #141 skrivet: februari 21, 2006, 18:00:31 »
Jag håller tummarna!  :)

Tack det hjälpte!  8)

Idag besiktade jag med blankt papper! Skönt!

Bromsarna fungerade kanon nu sen jag smörjt upp dom.

Avgasvärdet var jag lite orolig över trots att jag skruvat ned LMM max så jag tankade runt 30% etanol innan jag åkte in.. men va händer när dom ska kolla avgasvärdet!? Jo det står bara "LUF" eller nåt i alla displayer på hans mätare, och gubben muttrade "där hade han tur". Avgasmätaren gick sönder! På besiktningsprotokollet står det "Alternativ testetod miljö, testutrustning ej tillgänglig"  ;D

Och angående mitt drivaxelbyte i helgen så gick det bra, nu låter bilen inte illa från transmissionen samt att den rycker mycket mindre eller mjukare på nåt vis! Nu känns min V70 OTROOLIGT glapp jämfört med 360:n till och med!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #142 skrivet: februari 22, 2006, 20:22:56 »
Grattis!  :)

Alltid trevligt med besiktningsprotokoll utan en massa text  ;)
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #143 skrivet: februari 22, 2006, 21:11:45 »
Grattis!  :)

Alltid trevligt med besiktningsprotokoll utan en massa text  ;)

Japp, men jag har lite kluven glädje över det uteblivna avgastestet.. nu vet jag inte om det blev bra av att ställa ner LMM samt tanka 30% etanol  ???
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #144 skrivet: februari 22, 2006, 21:43:06 »
Ha ha det var nog så att etanolen hade sönder skiten!!!
den är ju så farlig i nässjö :P
Lycklig igen i min 360gl sedan

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #145 skrivet: februari 22, 2006, 22:09:16 »
30% etanol är ju en hel del så det borde ha tagit ner värdena ordentligt. Men du har väl en CO mätare själv så då kan du väl kolla? Eller är den fortfarande kaputt?
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #146 skrivet: februari 22, 2006, 22:31:15 »
30% etanol är ju en hel del så det borde ha tagit ner värdena ordentligt. Men du har väl en CO mätare själv så då kan du väl kolla? Eller är den fortfarande kaputt?

Japp, fick liv i den så man kan kalibrera den men sen ändrar sig inte mätaren när man startar själva mätningen och stoppar in den i avgasröret  :'(
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Brainded

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #147 skrivet: februari 23, 2006, 13:37:51 »
30% etanol är ju en hel del så det borde ha tagit ner värdena ordentligt. Men du har väl en CO mätare själv så då kan du väl kolla? Eller är den fortfarande kaputt?

Japp, fick liv i den så man kan kalibrera den men sen ändrar sig inte mätaren när man startar själva mätningen och stoppar in den i avgasröret  :'(

Hehe men det är ju ett bra tecken på att du fått ner värdena riktigt mycket  :o

/Anders
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

volvot l12

  • Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #148 skrivet: februari 24, 2006, 23:09:56 »
Hej, jag besiktigade min 360 GL -88 i går med 100% ETANOL och det gick bra, jag sa inget om spriten och han märkte inget heller  CO  0,0
Men han såg mina stora dreneringshål i golvet, så jag är välkommen tillbaka.
I love VOLVO offroad

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #149 skrivet: februari 24, 2006, 23:23:21 »
Hej, jag besiktigade min 360 GL -88 i går med 100% ETANOL och det gick bra, jag sa inget om spriten och han märkte inget heller  CO  0,0
Men han såg mina stora dreneringshål i golvet, så jag är välkommen tillbaka.

Härligt, så skall jag göra nästa år! Megasquirt + 100% E85  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

volvot l12

  • Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #150 skrivet: februari 27, 2006, 00:17:44 »
Hej, vad kostar MS grejerna?
I love VOLVO offroad

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #151 skrivet: februari 27, 2006, 00:36:06 »
Hej, vad kostar MS grejerna?

Står på Sidan 2 i den här tråden..

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #152 skrivet: mars 23, 2006, 17:40:58 »
Frej, kunne ikke du ha skrevet en "FAQ" eller en "How-to-megasquirt" ?

Også lurte jeg på hvor mye tid du brukte på dette, fra du begynte og rive orginale innsprutet, til MS'en var oppe og gikk..

Høres interessant ut til ett turboprosjekt..
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #153 skrivet: mars 23, 2006, 19:26:28 »
Frej, kunne ikke du ha skrevet en "FAQ" eller en "How-to-megasquirt" ?

Også lurte jeg på hvor mye tid du brukte på dette, fra du begynte og rive orginale innsprutet, til MS'en var oppe og gikk..

Høres interessant ut til ett turboprosjekt..

Många vill att jag skriver en FAQ, än har jag inte haft tid. Och det finns redan bra FAQ, men inte på detta forum. Jag kanske gör en FAQ som handlar om hur man ansluter MS på en 300, men ingen FAQ som talar om hur man bygger själva MS-boxen.

Tror inte bilen stod still mer än en vecka eller kanske över en helg.. utan stressmek! Men då hade jag byggt färdigt allt och dragit de nya kablar som behövde kompletteras med..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #154 skrivet: juni 15, 2006, 22:29:44 »
Uppdatering:

Har billigt (gratis) kommit över ett nav till mekonomens (luisi) sportrattar samt en 12,5" Luisi 3-ekrad svart sportratt.
(bilder kommer, digitalkamera på reparation)

Kör med detta i bilen just nu men måste bygga om för att ratten kommer så nära blinkers & torkarspakarna.. slår i dom med knogar/fingrar hela tiden när jag rattar, mycket irriterande.

Dessutom har jag funderingar på att flytta tillbaks stolen lite för att få en bättre körställning för min kropp på 1.90+ meter. Då skulle det vara bra om ratten följde med (problemet blir växelspaken)

Skulle vilja ha en sådan här djup ratt (Dahlhems):
men den kostar 995:- och det blir mycket när jag redan har ratt.

Det finns även spacers till rattarna i både olika fasta längder samt justerbara men dom kostar 500:- och uppåt dom.. dyrt tycker jag.
Skall rita en ritning och se vad det kostar om svarvaren på jobbet gör en.

återkommer i ämnet

gott med liten fet sportratt hursomhelst, bilen känns genast sportigare  :) Synd bara att sleeperstuket får sig en törn  >:(
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #155 skrivet: juni 15, 2006, 22:34:37 »
Nu har jag fått lite delar från Elfa så att jag kan bygga mig ett eget dotterkort till Megasquirt som hjälper EXTRA-koden att fixa launchcontroll mm. smaskiga funktioner..

får löda ihop det när jag får tid  :(

ska bygga in boxen bakom handskfacket med när jag sätter den i bilen igen.. går nog inte besiktiga om den sitter mellan kardantunneln och passagerarens vänstra knä, även om den gör sig bra där  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #156 skrivet: juni 20, 2006, 10:21:57 »
Du har ingen bild på hur ditt nav ser ut? Hävde loss ratten på 343:an, och det ser inte likadant ut som på mitt nav (hade inte med mig det ut, men tror det passar på splinesen). Bl.a. så har jag inte "blinkersreturflärp" på navet, har inga spår för släpkontakter till tutan heller.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #157 skrivet: juni 20, 2006, 15:45:39 »
Er rattet for nære blinklys/fjærnlys- og torkararmene?

Har ikke jeg noe problem med.. :D :P



Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #158 skrivet: juni 20, 2006, 20:31:14 »
Du har ingen bild på hur ditt nav ser ut? Hävde loss ratten på 343:an, och det ser inte likadant ut som på mitt nav (hade inte med mig det ut, men tror det passar på splinesen). Bl.a. så har jag inte "blinkersreturflärp" på navet, har inga spår för släpkontakter till tutan heller.

Nej har ingen bild och ingen kamera för tillfället..

jag har spår för tut samt blinkersreturflärp
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #159 skrivet: juni 20, 2006, 22:23:34 »
Kanske är läge att gå ut och kolla om navet passar på bilen då, kanske är till någon annan kärra :(
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.