Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 1824072 gånger)

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #240 skrivet: december 23, 2006, 18:07:22 »
Kul att det går framåt för dig.   :)
Angående Autotune så kan jag faktiskt rekomendera det, jag startade upp min motor mot en vanlig skitmapp och slog igång autotune i stort sett på en gång och körde första provvändorna så. Tycker det verkar funka helt OK, åtminstonde så länge man gasar så lite så man inte bygger laddtryck men i ditt fall är ju inte det nåt du behöver oroa dig över.

Friskt kopplat hälften brunnet!  ;)
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #241 skrivet: januari 08, 2007, 22:50:24 »
liten update:

Har haft problem med död kupefläkt (i alla 3 lägena) till och från. Tydlig glappkontakt nånstans för den har hoppat igång i gupp/liknande.
Rev ner allt och felsökte och hittade felet, dålig kontakt mellan två bläck på "kretskortet" till fläktmotstånden. Utförligare beskrivning kommer i en FAQ av mig, om inte allt för lång tid hoppas jag.

Igår påbörjade jag montage av slutsteget i facket för varningstriangeln, bild kommer. Får fundera lite över var triangeln skall bo hädanefter. Kan kanske vara bra att ha någon gång förutom en ggr/år när besiktningsmannen rotar efter den.

Igår bytte jag till en ihoptryckt bränsletrycksregulator på ca 2.9 bar. FAQ kommer på detta oxå.
Idag på väg till jobbet tankade jag etanol och grovmappade utifrån bensinmappen så att det gick att köra minst lika bra som med den halvdana bensinmapp jag kört på hitills sen MS hamnade i bilen igen. Nu har jag förhoppningsvis tankat 360:n med bensin för sista gången! Men kan ju hända att jag tankar bensin nån gång igen för att visa på den försämring utav prestanda detta eventuellt kan medföra ;)

Ikväll har jag gjort förberedelser på min MS-laptop för att förhoppningsvis i morgon byta upp mig utav firmware i ms-boxen samt programvara i datorn för att sedan kunna mappa i "autotune" läge. Där man bara kör och kör och datorn gör mappjobbet. Enda man behöver göra är att "spara" den nya mappen innan man stänger av igen. Jag och grabben ser fram emot några rejäla vändor på stadens gator för att få lite hyfs på etanolmappen innan besiktning som stundar före februari! Sen blir det körförbud.

Ser fram emot att släppa "alla" ponnys fria efter besiktningen genom montage av öppet luftfilter samt demontage av LMM samt rensning av KAT! Gott mos framöver alltså! Plus lite aggresiv tändning. På återseende.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #242 skrivet: januari 12, 2007, 18:34:34 »
Ikväll har jag gjort förberedelser på min MS-laptop för att förhoppningsvis i morgon byta upp mig utav firmware i ms-boxen samt programvara i datorn för att sedan kunna mappa i "autotune" läge. Där man bara kör och kör och datorn gör mappjobbet. Enda man behöver göra är att "spara" den nya mappen innan man stänger av igen. Jag och grabben ser fram emot några rejäla vändor på stadens gator för att få lite hyfs på etanolmappen innan besiktning som stundar före februari! Sen blir det körförbud.

Det gick åt ett par kvällar att lära sig de nya funktionerna i nya Megatune samt att gå igenom alla inställningar. (I denna uppgraderingen var förändringarna så stora så att de gamla sparfilerna inte gick att läsa i den nya versionen. Endast exporterade mappar gick att importera.)

I morse innan jobbet tankade jag över godiset i megasquirtet, han mappa lite autotune på väg till jobbet oxå, underhållande att se datorn arbeta på bilens bränsletillförsel samtidigt som man kör, dels ser man mappen ändra live i 3d samt att man får en textrad där det står hur många % som justerades upp eller ned just då, eller så står det om man är utanför arbetsområdet man satt upp för autotune att verka i. Nice.

Blev genast ÄNNU smidigare att mappa Megasquirt, tackar alla eldskälar som gjort det möjligt!

MegaSquirtar vidare mot nya äventyr!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

gronsaken

  • Medlem
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #243 skrivet: januari 14, 2007, 00:31:21 »
Kör du fortfarande med smalbandslambda? Har inte riktigt satt mig in i hur Autotune fungerar men det borde väl bli ett viss moment utav kvalificerade gissningar om man inte mappar mot lambda 1? Skyller alla eventuella stavfel och syftningsfel på att jag har druckit fler än en pilsner ikväll  ;)
« Senast ändrad: januari 14, 2007, 00:31:44 av gronsaken »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #244 skrivet: januari 14, 2007, 11:16:36 »
Kör du fortfarande med smalbandslambda? Har inte riktigt satt mig in i hur Autotune fungerar men det borde väl bli ett viss moment utav kvalificerade gissningar om man inte mappar mot lambda 1? Skyller alla eventuella stavfel och syftningsfel på att jag har druckit fler än en pilsner ikväll  ;)

Jajjemen fortfarande originalets smalbandare.
Autotune funkar väl enligt samma principer som MegaTune 3000.

Det enda jag känner till att man kan göra för att hitta nåt annat än lambda 1 är ju att mappa färdigt i lambda 1 och sen höja/sänka hela mappen eller på valfria ställen OCH INAKTIVERA lambdakorrigering annars får du ju lambda 1 igen (i området för lambdaregleringen)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #245 skrivet: februari 09, 2007, 23:11:49 »
Får vi noen vinterfilmer i år da...? ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #246 skrivet: februari 10, 2007, 14:45:35 »
Har bra före för att spela in vinterfilm, har inte haft tid att tänka på det än.. får se vad som händer. Ska montera DV-kameran på en flexibel arm med jättestarkt magnetfäste för att lättare kunna spela in roliga vinklar!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #247 skrivet: februari 10, 2007, 18:11:06 »
Har köpt en svets! En Telwin Maximig 160A 3-Fas

håller på att testa flusstråd på den, skall byta polaritet och se om det blir bättre. Ska svetsa en tröskel före ombesiktning av bilen.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #248 skrivet: februari 12, 2007, 22:50:36 »
Nu funkar det att svetsa flusstråd, med ett problem, svetsen tänder inte förrens man sätter tråden till materialet och man får spänning från jordklämman (den är + nu. Minus i tråden)
Går att svetsa med men vet nån hur man kan fixa även det?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #249 skrivet: februari 16, 2007, 06:42:45 »
Nu har jag dragit en separat kabel till svetspistolen med plusmatning så nu funkar svetsen bra!

Har även bytt spindelled på höger sida (2a på besiktningen)
Nu startar projekt rostlagning av vänster tröskel + lite av golvet!
« Senast ändrad: februari 16, 2007, 06:44:17 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #250 skrivet: februari 16, 2007, 06:43:00 »
Slet ur förarstol + baksäte igår och lyfte på mattan, ingen kul syn, läckt in vatten via hålet i tröskeln så hela golvet var fullt av ytrost och alt var blött. Har slagit bort det mesta av rosten nu, nästa steg är att kapa så jag får frisk plåt. Bilder på eländet kommer upp i det närmaste.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #251 skrivet: februari 16, 2007, 09:04:17 »
inte kul me rostlagning men när man är klar känns de rätt skönt.  ;)
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #252 skrivet: februari 17, 2007, 00:10:45 »
Jo, det värsta är att man hittar mer och mer och MER rost!

Idag har jag tagit av vänster framskärm, för att komma åt tröskeln där den överlappas av skärmen. Innerskärmen är inte fin heller. Bilder kommer nån gång.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #253 skrivet: februari 17, 2007, 05:33:53 »
Jag lider med dig Frej. Vet hur tråkigt det är, men trösta dig med att du inte är ensam :)
Är nyfiken på bilderna.
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #254 skrivet: februari 17, 2007, 22:42:52 »
men inner skärmar bygger du upp på en dag eller två...ja hade inga inne skärmar  på min när ja  köpte den dom va upp ätna :D men nu finns dom igenoch den jävla massa bodypå oxså ;D
« Senast ändrad: februari 17, 2007, 22:44:11 av Paq »
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #255 skrivet: februari 18, 2007, 08:57:01 »
Tack för allt medlidande, än så länge känns det kul att laga men hur länge?!  :)
Känns inte kul den dagen det rostat upp igen där man tidigare lagat.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #256 skrivet: februari 18, 2007, 08:57:12 »
Började svetsa igår i allafall, har kapat ur mer än jag först trodde mig behöva i golvet, ska gå ner och fortsätta forma plåt och svetsa nu.
Bilder kommer när det börjar bli klart och läget lugnat ner sig, än så länge är det full spruta för att få bilen klar till ombesiktning nu i veckan.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #257 skrivet: februari 24, 2007, 12:00:23 »
Nu är bilen ombesiktad och godkänd 1 år till!  8)
Sista natten före besiktningen låg jag och svetsade och slipade och lackade HELA natten. Blev klar 05.45, besiktade 07.00.
Sen sov jag halva dan. Helt slut i kroppen och knoppen. Legat i garaget mellan 20.00 och 23.30 varje kväll i en veckas tid.. men nu är tröskeln "fin" igen. Bilder kommer.
« Senast ändrad: april 18, 2007, 21:13:32 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #258 skrivet: februari 24, 2007, 15:21:28 »
Stort grattis.
Då kan du göra lite roligare saker är svetsa rost framöver. :)
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #259 skrivet: februari 24, 2007, 19:14:44 »
Lugn bara lugn, det finns mer rost att peta på. Frågan är dock när jag tar upp kampen igen. Vill gärna ha ihop en motor till våren så kanske mer rostbekämpning när vädret är mer cykelvänligt..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #260 skrivet: februari 28, 2007, 20:30:04 »
Nu kommer äntligen bilder på rostlagningen av tröskel, lite balk och golv:


Före: Mattan syns i hålet, golvet/domkraftsfästet upptryckt.
« Senast ändrad: februari 28, 2007, 20:35:30 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #261 skrivet: februari 28, 2007, 20:30:27 »
Före: Hålet innifrån + blöt matta på blöta golvet.
« Senast ändrad: februari 28, 2007, 20:34:57 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #262 skrivet: februari 28, 2007, 20:31:13 »
Så kul var det under mattan. All asfaltsmatta fick rivas ur, satt inte hårt där det var blött & ytrost.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #263 skrivet: februari 28, 2007, 20:31:39 »
Det mesta bortkapat, lite till längst fram mot skärmen + lite på balken fick gå senare.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #264 skrivet: februari 28, 2007, 20:31:59 »
Balken återuppbyggd mot golvet.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #265 skrivet: februari 28, 2007, 20:32:23 »
Golvet+balken klar förutom underredsmassa, tröskel byggs upp av två bockade & knackade långsmala bitar + några handknackade pusselbitar längst upp senare.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #266 skrivet: februari 28, 2007, 20:32:46 »
Tröskel färdigsvetsad + zinkgrundad.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #267 skrivet: februari 28, 2007, 20:33:50 »
Efter:Tröskel lackad med body + penslad 227 Fulblå, den illblå som synts tidigare har varit biltema bättringsfärg på sprayburk. Nu syns det hur rostig dörr + framskärm är >:( Och hur skitig bilen är  ;) Skönt i allafall att tröskeln går igenom besiktningen ett antal år framöver!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #268 skrivet: mars 01, 2007, 12:00:12 »
Snyggt fixat med balken.

Fulblå? Det var det värsta  :)
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


AntonL

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #269 skrivet: mars 01, 2007, 12:47:57 »
Snyggt!
glöm inte att rostskydda insidan av tröskeln också (tex wax eller linolja på spray), så får du glödje av tröskeln längre

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #270 skrivet: mars 01, 2007, 13:38:51 »
Snyggt fixat med balken.

Fulblå? Det var det värsta  :)

Tack, försökte bara hålla samma form som resten av tröskeln ungefär, inget pedantjobb, snarare stressjobb för att bli klar till ombesiktningen i tid. Resten av tröskeln är inte helt okej heller, rost längst bak som skall fixas och lite bugglig av nån snöhög som sladdat på mig av misstag.

Har alltid kallat den fulblå på skoj, hade en bebisblå 240 en gång med.
Var köper du din färg Återfallet? Detta var en burk för pensling som jag köpt på Volvo, sprayburken där var så vansinnigt dyr och när jag köpte burken behövde jag bara en skvätt att måla på lite på A-stolpen där jag rostlagade 2003 samtidigt som jag bytte frontbalken.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #271 skrivet: mars 01, 2007, 13:47:31 »
Snyggt!
glöm inte att rostskydda insidan av tröskeln också (tex wax eller linolja på spray), så får du glödje av tröskeln längre

Snyggt, njae, men jämfört med resten av bilen så är det i allafall rostfritt..

Jag körde biltemas rostskydd för hålrum på den delen jag kom åt innan jag svetsade igen hålet på yttre tröskelplåten, men självklart ska jag spraya så mycket medel jag kan där jag kommer åt.. ska borra dreneringshål i biten jag svetsade igen med.
Känner att jag skulle behöva nån slang som sprider medlet 180 eller 360 grader och dessutom räcker in så man kommer åt i hela tröskeln. Tror biltema har nån halvmetersslang med pumphandtag som man kan skruva på vissa rostskyddsflaskor. Får kolla det.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #272 skrivet: mars 02, 2007, 00:58:14 »
Snyggt fixat med balken.

Fulblå? Det var det värsta  :)

Tack, försökte bara hålla samma form som resten av tröskeln ungefär, inget pedantjobb, snarare stressjobb för att bli klar till ombesiktningen i tid. Resten av tröskeln är inte helt okej heller, rost längst bak som skall fixas och lite bugglig av nån snöhög som sladdat på mig av misstag.

Har alltid kallat den fulblå på skoj, hade en bebisblå 240 en gång med.
Var köper du din färg Återfallet? Detta var en burk för pensling som jag köpt på Volvo, sprayburken där var så vansinnigt dyr och när jag köpte burken behövde jag bara en skvätt att måla på lite på A-stolpen där jag rostlagade 2003 samtidigt som jag bytte frontbalken.

Kan hålla med om att det är fulblå, men en klädsam färg på en småkultig bil :)
Jag använder Volvos egen svindyra sprayfärg. Ingen bra lösning om man behöver mycket, men nyansen stämmer betydligt bättre än piratfärger.
Jag är lite överkänslig med sånt :)
Tacka för alla bilderna. Nu saknas bara en helbild på vagnen också.
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #273 skrivet: mars 02, 2007, 08:52:01 »
Kan hålla med om att det är fulblå, men en klädsam färg på en småkultig bil :)
Jag använder Volvos egen svindyra sprayfärg. Ingen bra lösning om man behöver mycket, men nyansen stämmer betydligt bättre än piratfärger.
Jag är lite överkänslig med sånt :)
Tacka för alla bilderna. Nu saknas bara en helbild på vagnen också.

Usch, vagnen är inget att se, alltid skitig och så rostig förstås. Annars väldigt sleeper  :)

Här kommer den senaste helbilden, dålig bild tyvärr.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #274 skrivet: mars 02, 2007, 09:32:06 »
Här är en lite drygt 1 år gammal bild av provmontering 15" där bak.
Mycket bättre bild än den förra! Längtar till våren!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #275 skrivet: mars 02, 2007, 15:39:14 »
Den såg väl inte illa ut?  Inte mer rost än jag hade för en månad sedan.
Det är nästan som att se strorebror till min 3dörrars :)
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #276 skrivet: mars 06, 2007, 21:49:31 »
Nu har golvet fått färg oxå, hann inte med det innan besiktningen förra veckan.
Fick börja med att slipa av golvet igen med roterande stålborste där rosten åter igen började lysa.
Hade inte fått det riktigt tätt överallt med underedsmassan utifrån så jag la på alla svetsskarvar även innifrån. Fukten som hann komma in var det som satte igång rosten på 0-tid.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #277 skrivet: mars 06, 2007, 21:55:12 »
Närbild på insida av tröskel + golv
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #278 skrivet: mars 06, 2007, 21:55:52 »
Passade på att dra kablaget till slutsteget jag monterat i skuffen, bilder kommer. Det är strömkabeln som syns i rött på bilderna.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

volvot l12

  • Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #279 skrivet: mars 06, 2007, 23:36:35 »
Hej. usch dom bilderna känner man igen, har gjort samma sak 2 gånger, men nu är det slut på det. Snart ska den till skroten. Om du behöver någon del så kan du få dom om du vill. Mvh Johan
I love VOLVO offroad