Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 1824659 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #280 skrivet: mars 07, 2007, 06:29:11 »
Hej. usch dom bilderna känner man igen, har gjort samma sak 2 gånger, men nu är det slut på det. Snart ska den till skroten. Om du behöver någon del så kan du få dom om du vill. Mvh Johan

Hej, det var tråkigt att höra, hur tätt har du fått rostlaga? Och hur kom rosten tillbaka?

Angående delar. Jag antar att du inte har skärmar eller skärmkanter som är i bättre skick än mina  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

volvot l12

  • Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #281 skrivet: mars 07, 2007, 23:17:43 »
Hej, man lagar bara bilen en gång, jag hadde 2 bilar. Mina skärmar är lite rostiga men det finns ju andra delar, som svarta blinkers och bakljus, kylare, avgasrör, aluminium fälgar med däck tex. Mvh Johan
I love VOLVO offroad

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #282 skrivet: mars 08, 2007, 20:20:55 »
Passade på att dra kablaget till slutsteget jag monterat i skuffen, bilder kommer. Det är strömkabeln som syns i rött på bilderna.

I går kväll fick jag ljud i kärran igen!  :)

Inget är snyggt draget för stunden utan bara inkopplat för öronas skull (inte ögonas).

Har följande nu:

- En Cd-spelare, Clarion från 1990-talet troligtvis, 3-lågnivåkanaler ut (front, non-fader, rear). Inget inbyggt steg. Ingen EQ :'(

- Slutsteg 4-kanaligt 360w med blå wattmätare för båda halvorna.
Dubbla lågnivå in, dubbelt av filter och level-kontroller. Bryggbart.

- 5,25" kitsystem i hatthyllan (Hatthyllan med tillbehör är lånad från GustavT:s bil som han köpte av Freedo)

Skall ner i garaget nu och installera:

- En till lågnivåkabel mellan steg och stereo, ska ha en för framkanalen och en för bak, så att det går att fade:a. Annars hade jag tänkt Y-splitta lågnivån men jag har ändå en extra lågnivåkabel liggandes.

- 5,25" kitsystem MDS Fanatic (blåa). Spelade bra när jag hade dom i min första bil, en volvo 242. (steget är oxå från den bilen).
Högtalarna skall sitta i framdörrarna, tar bort original hållare och sågar upp högtalarhålet till att passa 5,25" om det går utan att det blir fult. Framöver kanske jag bygger nåt liknande Freedo gjorde med snedriktad liten låda i spånskiva.

Friskt kopplat!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #283 skrivet: mars 08, 2007, 20:22:19 »
Troligtvis tillverkar jag en panel att täcka steget med senare, steget smiter in bra i försänkningen i sidan av bagaget med lite övertalning, filade av de vassa hörnen på steget så gick det in.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #284 skrivet: mars 08, 2007, 20:24:24 »
Bild på steget, stereon, samt MDS kitsystemet när jag funktionstestade  i december 2006.

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #285 skrivet: mars 08, 2007, 23:54:59 »
Ikväll har jag sågat upp större hål i förardörrens dörrsida och monterat 5,25" MDS Fanatic mellanregister, dragit en extra lågnivåkabel och klämt in filtret till kitsystemet bakom facket framför växelspaken (trångt)

Har inte hunnit provspela ännu, detta sker i morgon bitti!

Bilder kommer upp i morgon/i helgen
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #286 skrivet: mars 09, 2007, 06:44:38 »
Slutsteget passade verklingen perfekt där.
Kul att se att man inte är ensam om att plocka i mer vikt :)
Ser fram emot bilderna.
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #287 skrivet: mars 09, 2007, 20:31:48 »
hehe. ja gjorde tvärt om. fast ja lämnade plus kabeln. då den används till plus från batteriet fram till ett grenutag i motor rummet.
360 Hybrid MKII

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #288 skrivet: mars 09, 2007, 21:57:23 »
Ikväll har jag sågat upp större hål i förardörrens dörrsida och monterat 5,25" MDS Fanatic mellanregister, dragit en extra lågnivåkabel och klämt in filtret till kitsystemet bakom facket framför växelspaken (trångt)

Har inte hunnit provspela ännu, detta sker i morgon bitti!

Bilder kommer upp i morgon/i helgen

Här kommer utlovade bilder, tog rätt många på dörrsidan. Tänkte att det kanske är fler som ska/kommer att montera större högtalare i dörrarna fram.

Bild, framsida före modifiering:
« Senast ändrad: mars 09, 2007, 21:58:28 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #289 skrivet: mars 09, 2007, 21:58:40 »
baksida före modifiering:
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #290 skrivet: mars 09, 2007, 21:59:14 »
5.25" i originalhålet, endast magneten får plats, framsida:
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #291 skrivet: mars 09, 2007, 21:59:50 »
5.25" i originalhålet, endast magneten får plats, framsida sned vy:
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #292 skrivet: mars 09, 2007, 22:00:15 »
5.25" i originalhålet, endast magneten får plats, baksida:
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #293 skrivet: mars 09, 2007, 22:01:26 »
Måttar ut nya hålet med ringen till 5,25" högtalare.
Hålet måste flyttas åt vänster för att inte ta i plåtar i dörren längst fram om magneten/byggdjupet är för stort på högtalaren
« Senast ändrad: mars 09, 2007, 22:02:45 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #294 skrivet: mars 09, 2007, 22:03:24 »
Hål upptaget till att passa 5,25" högtalare, framsida:
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #295 skrivet: mars 09, 2007, 22:04:16 »
Hål upptaget till att passa 5,25" högtalare, baksida:
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #296 skrivet: mars 09, 2007, 22:05:59 »
Istället för att använda de pilliga bockade plåtbitarna som följer med högtalaren som fästöron använde jag levande material. Sågade ut små bitar ur en eklist som låg och skräpade i verkstaden och limmade fast med smältlim, utmärkt ämne att skruva i sedan. Glöm inte att förborra med borrdiameter nära skruvarnas diameter för att inte träet skall spricka när skruven skruvas i.
« Senast ändrad: mars 09, 2007, 22:06:57 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #297 skrivet: mars 09, 2007, 22:08:02 »
Före montage av högtalare lappades original skyddsplast i med hjälp av elefant/silvertejp. Vill inte ha regnvatten i mina högtalare.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #298 skrivet: mars 09, 2007, 22:08:55 »
5,25" Högtalare monterad, utan galler:
(Notera att veven precis går fri här)
« Senast ändrad: mars 09, 2007, 22:09:42 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #299 skrivet: mars 09, 2007, 22:10:18 »
5,25" Högtalare monterad, med galler:
(Notera att veven precis INTE går fri här)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #300 skrivet: mars 09, 2007, 22:16:52 »
Angående veven som tar i högtalargallret så funderar jag på att antingen:

1. Värma och böja veven så att den blir S eller Z formad grovt sagt så att den går utanpå högtalaren.

2. Om det skiter sig i punkt ett använda den runda delen på veven och bygga på med en bit aluminium med hemsnickrad rulle, en "customvev" alltså.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #301 skrivet: mars 09, 2007, 22:24:36 »
Nu får jag se upp på tävlingarna i sommar ser jag :)
Kul att du visar en lite mer normal sida av installation. Kanske läge att göra en guide? Tror många vill göra liknande på sina bilar.
På min förra 360 kortade jag veven. Jag rundade kanterna längst ut och borrade ett nytt hål, där jag satte en bult som passade på knoppen. Enkelt och funktionellt.
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #302 skrivet: mars 09, 2007, 22:27:34 »
När jag provspelade framdörrsinstallationen så märkte jag att det skorrade lite, vet med mig att högtalarna börjar ge ifrån sig missljud när man pressar på för mycket men detta kom vid ganska normal volym och tystnade om man tryckte hårt på högtalaren/dörrsidan så jag har lite arbete framför mig att vibrationsdämpa dörrsidan för att då ett angenämt ljud.

Har i tankarna att en sån här installation som Freedo gjorde skulle vara trevlig:


Blir lite större med 5,25" men fullt möjligt. Tror dock jag vill testa att förbinda bottenplatta och baffel med byggskum och skära/putsa fram en fin lite rundad form och sedan klä den med glasfiber. Vore ett lagom projekt som nybörjare på glasfiberarbete!

Får se vad som händer framöver, inget jag lägger tid på just nu. Skönt med ljud i bilen i allafall, tystnad kan vara jobbig ibland  ;)
Särskillt så här i melodifestivaltider..  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #303 skrivet: mars 15, 2007, 20:19:18 »
Nu får jag se upp på tävlingarna i sommar ser jag :)
Kul att du visar en lite mer normal sida av installation. Kanske läge att göra en guide? Tror många vill göra liknande på sina bilar.
På min förra 360 kortade jag veven. Jag rundade kanterna längst ut och borrade ett nytt hål, där jag satte en bult som passade på knoppen. Enkelt och funktionellt.

Hade missat ditt inlägg mellan mina..

Nej ingen risk att du inte blir ensam 300 på tävlingarna, du får ingen konkurrens från mitt håll i allafall  ;)

Tycker inte jag gjort nåt värt en guide men kanske då för att visa att det går få i 5.25" utan allt för mycket strul.
Tack för tips om veven, får väl plocka fler på skroten och experimentera fram nånting!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #304 skrivet: mars 15, 2007, 20:28:20 »
Nu har projekt 2.3 liter startat, lägger in lite bilder på spisen.

Börjar med gruppbild: B200F från GustavTs gråa projektbil b200e som härjade här förra året.
B230A är den spisen jag ska hinka i är det tänkt.
B200K har donerar allt som behövs till B230A tex oljetråg.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #305 skrivet: mars 15, 2007, 20:29:14 »
Före
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #306 skrivet: mars 15, 2007, 20:36:08 »
avfettning
(ställningarna motorerna står på är inte skräddarsydda för rödblock, det är nån sorts vagn som skrotades ut på jobbet. Passar mig bra att ha motorerna på så dom smidigt kan rullas runt i källaren mellan garage och verkstad tex. Eller när de står i vägen.)

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #307 skrivet: mars 15, 2007, 20:37:47 »
Ren och fin! Eller nästan, blir lagom till en sleeper som inte vill ha glänsande nymålat rödblock samt glasblästrad topp och kromad bakaxel  ;)

Hela rengöringsprocessen var som följer:

1. Blåsa bort lös skit med tryckluft.
2. På med avfettning och låt stå.
3. Blås av igen. Detta för att inte behövas pola av all avfettning med varmvatten i steg 4.
4. Spola av med hett vatten med sprutmunstycke. (snodde vatten i tvättstugan via slangvinda in i garaget, snabbanslutning på blandaren  :)
« Senast ändrad: mars 16, 2007, 19:52:03 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #308 skrivet: mars 15, 2007, 20:43:34 »
Nu till de roligare bitarna, fast med lite tråkiga blessyrer..

Kolven är skavd, vet inte om alla rödblockskolvar ser ut så här efter x-antal tusen mil!?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #309 skrivet: mars 15, 2007, 20:54:59 »
Lagerytan till vevstaken, enligt Haynes skall man byta om man ser kopparfärgade områden och det gör ju jag.. vad händer om jag inte byter, hur länge håller det?  ???
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #310 skrivet: mars 15, 2007, 20:57:54 »
Två bilder här på ytrost i cylinderloppet, så litet att det inte är nåt att bry sig om misstänker jag.. på sin höjd polera bort det med fiiin smärgelduk eller fiin våtslip? Det konstiga är att denna fläck finns bara i de två mittersta cylinderloppen (cylinder 2 & 3) och på exakt samma ställe i loppet!? De två cylindrarna är ju alltid parallella om det har med saken att göra, att de stått där och rostat på samma fläck för länge.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #311 skrivet: mars 15, 2007, 20:58:21 »
ytrost 2
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #312 skrivet: mars 16, 2007, 07:00:51 »
Byt lager. Dom gamla lagren håller säkert i hundra år om du har kry olja & inte trimmar, men det är ju roligare med en motor som inte slamrar som ett tröskverk. Mät upp lagertapparna på veven oxå, det är jääävligt snäva toleranser på 230 motorn jämfört med B23, så ta volvos siffror med en nypa salt. Kolla bara så att det inte är helt galet.

Folkraceshop.se, dom har det du behöver för en "bonnrenovering" för typ 1500 spänn. Dom slantarna är det värt. Finns säkert andra företag oxå....

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #313 skrivet: mars 16, 2007, 08:34:30 »
så såg mina kolvar ut på B234an oxå. men ja kör med dom. dock byter jag kolvringar och honar om cylindern.
Den där yttrosten kan kanske ha med kylningen att göra. att det är tunt material där så de finns bättre kylning eller tvärt om.
en sak är säkert. du lär nog hona om cylindern så att du inte går torrt på olja på den punketn.
360 Hybrid MKII

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #314 skrivet: mars 16, 2007, 10:34:46 »
såg på bilstereoinstallationen och tänkte bara på att volvo 740 vevar bygger en bit utåt om jag inte meinns fel. tä'nkte använda sådan till min bil men har inte hunnit göra det än ska prova efter helgen och kan meddella om det funkar.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #315 skrivet: mars 16, 2007, 19:08:23 »
såg på bilstereoinstallationen och tänkte bara på att volvo 740 vevar bygger en bit utåt om jag inte meinns fel. tä'nkte använda sådan till min bil men har inte hunnit göra det än ska prova efter helgen och kan meddella om det funkar.

Tack för tipset Loffe, ser fram emot din rapport!  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #316 skrivet: mars 16, 2007, 19:20:09 »
Angående motorn så vill jag kosta på den så lite som möjligt, har fått den gratis och tänker se den som en budgetmotor att lära sig på. Har aldrig gjort ett motorbyte innan (på nån av mina egna bilar) eller trimmat upp nån.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #317 skrivet: mars 17, 2007, 05:55:57 »
Då önskar jag lycka till. Det ska bli intressant att följa hur du bär dig åt.
Motorer är inte min starka sida :)
« Senast ändrad: mars 17, 2007, 07:09:04 av Aterfallet »
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #318 skrivet: mars 17, 2007, 09:15:02 »
Klart att du ska köra med den som den är!!! du blir ju ändå glad när den rasar så att du får vara mer i garaget :P

Säg till är vi ska lyfta i tröskverket
Lycklig igen i min 360gl sedan

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #319 skrivet: mars 18, 2007, 23:38:19 »
Byt lager. Dom gamla lagren håller säkert i hundra år om du har kry olja & inte trimmar, men det är ju roligare med en motor som inte slamrar som ett tröskverk. Mät upp lagertapparna på veven oxå, det är jääävligt snäva toleranser på 230 motorn jämfört med B23, så ta volvos siffror med en nypa salt. Kolla bara så att det inte är helt galet.

Hittade beg. lager från en B230K jag skrotat, går det att flytta över begagnade lager från en helt annan motor och köra med dom i min blivande motor? Såg dessutom att lagrena slits mest/bara mitt i på den halvan som sitter i staken, inte överfallet. Detta pga. belastningen som blir när förbränningen sker antar jag.. går det byta halvor "uppe och nere" så att man får en ny att slita på?
/Från honom som vänder på var och varannan krona  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.