Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 1817730 gånger)

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #320 skrivet: mars 24, 2007, 15:55:42 »
har provmonterar 740vevar på min bakdörr nu. Ska nog bygga en distans mellan dörrsidan och veven så den inte belastas lika mycket.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #321 skrivet: mars 24, 2007, 19:30:50 »
har provmonterar 740vevar på min bakdörr nu. Ska nog bygga en distans mellan dörrsidan och veven så den inte belastas lika mycket.

Härligt loffe, tack för infon!
Tog du från fram eller bakdörr i 740:n eller är de lika kanske?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #322 skrivet: mars 25, 2007, 00:33:52 »
tror det ska vara samma har ingen aning var för längesen jag skicka iväg den på skroten för att minnas.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #323 skrivet: april 03, 2007, 22:15:57 »
Nu har även mitt tankband rostat av (det högra).

Visste inte hur jag skulle få tag på ett nytt (om det finns) så jag gjorde en snabb "bonnlagning" som nog håller ett bra tag, bättre det än att åka runt med lös tank i allafall.

Tog och gjorde en plåt som passar i bakre fästet och hade tänkt använda original justerskruv i det främre men det blev för långt för mitt spännband jag använde så det blev hoplödd massiv koppartråd istället för att få en ögla att vända bandet med. Gick med bandet dubbelt och använde originalskyddet så att det inte skaver mellan band och tank.

Har ingen bild på hur det blev färdigt men här är en bild på grejerna som användes förutom koppartråden (på bilden är även original avrostat tankband i 2 delar)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #324 skrivet: april 03, 2007, 22:48:20 »
Det är sällan det inträffar några olyckor med mig bakom ratten men även solen har sina fläckar  ;)

Fick i allafall lite oönskad hjälp på traven med att byta rostiga skärmkanter när jag backade ned i garaget för att byta till sommardäck, backade i muren som omger min garagenedfart, får skylla på mörker och dålig koll/arrogans.

Här ser ni skadan, hade sett värre ut om skärmkanten varit rostfri  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #325 skrivet: april 03, 2007, 23:18:37 »
Nu har bilen fått "sommar"pjucks runt om, pumpade till 3bar så nu går det "köra" igen! Gott med första vårregnet lagom till driftingpremiären till jobbet i morse. Lite skillnad mot svajiga vinterdäck med lagom lågt tryck.

Kör 15" opel alu bak med avlagda vinterdäck från V70:n (185-65) och hade tänkt ha 15" fram med men det gick inte som jag planerat, varför? Lugn det kommer.

Så här ser bilen ut just nu i allafall, låga goa 155:or fram på Golffälg. Vinterdäck från början som hängt med sen 2004 tror jag. Snart slut.
Gillar raggarstuket med lite hög rumpa och kraftfulla hjul och lite mindre fram.. nya navisar som pricken över i:t ;)
« Senast ändrad: april 03, 2007, 23:23:59 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #326 skrivet: april 03, 2007, 23:19:09 »
En till mer framifrån
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #327 skrivet: april 03, 2007, 23:33:50 »
Så här såg det ut förra året när jag provmonterade opelfälgarna med V70-däcken fram, det gick i fjäderbenet, tänkte köra med 3mm biltema-spacers till i år men det räckte inte ändå!!
(Bild utan spacers monterat)



Då tänkte jag att då får jag köra mina smala saab-däck fram för det visste jag att det passar. NIX inte på vänster sida för där har nån tidigare ägare låtit byta fjäderskål och den hade inte hamnat rakt, så nu tar det i fjäderskålen om man har stora hjul på den sidan  >:(
Se bild:
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #328 skrivet: april 03, 2007, 23:37:44 »
Det är nog max rullomkrets man kan köra med på det däcket (rullomkretsen är 2025mm vilket motsvarar 80-profil  8) )

I bakkant på framhjulet ser det ut så här:
« Senast ändrad: januari 11, 2009, 01:52:26 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #329 skrivet: april 03, 2007, 23:38:51 »
Och i bakkant på bakhjulet ser det ut så här:
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #330 skrivet: april 03, 2007, 23:39:24 »
framkant bakhjul:
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #331 skrivet: april 03, 2007, 23:45:15 »
Så här mycket fyller det ut hjulhuset fram
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #332 skrivet: april 03, 2007, 23:46:03 »
Och så här stor skillnad är det på de hjulen och de gocarthjul jag har fram  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #333 skrivet: april 04, 2007, 01:40:51 »
Det kallar jag att fylla hjulhusen :)
Synd på skadan, men som du skrev, det ger ju motivation att fixa till rosten.
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #334 skrivet: april 04, 2007, 14:47:06 »
alltid tråkigt me skador men de va ju rätt rostigt och på tiden att byta skärmkanten ändå eller??
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #335 skrivet: april 04, 2007, 20:43:44 »
japp det är verkligen dags för skärmkantsbyte. Finns det ekonomiplåt till 5-dörrars bakre skärmkant nån som vet? Och hur mycket byter man/var lägger man skarven, kant i kant eller överlapp?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #336 skrivet: april 05, 2007, 00:37:10 »
ja har bytt halva skärm kante bak på min de fanns att kupa hela skärmkanten på mekonomen..
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #337 skrivet: maj 07, 2007, 23:21:27 »
ÄNTLIGEN har jag bytt tändsystem! Usch för Renix!

I torsdags kväll panikmekade jag för att äntligen få i 240-tändning styrd av Megasquirt! Jag ville bli klar på torsdagen för hela helgen ägnades åt familj, släkt o vänner.

Allting gick över förväntan! Själva inkopplingen var ganska solklar, men att få fördelaren/tändläget att matcha inställningen i Megasquirt kan nog vara svårare, dock hade jag sån tur att jag inte behövde justera nåt nånstans, varken på fördelare eller i dator. Låste tändningen på olika värden tex 10 & 20 grader i datorn/MS och jämförde med tändlampa på motorn och det stämde!

Mappen jag kör med är en grundmapp som redan låg i Megasquirt. Den har funkat över förväntan, enda jag har gjort är att ha höjt hela mappen ca 5 grader överallt. Jag har inte hört några spikningar än men det är lite svårt att höra också sen jag tog bort luftmängsmätaren.

Positivt:
- Snabbare/lättare start av motorn (är lite tjurig tack vare E85 & nuvarande bränslemapp)
- Varvstopp (Smattrar gott, har det nu ställt på 6500rpm vilket är jättemycket tycker jag, bara jag kan varva 6000 är jag nöjd  8) )
- Rappare gassvar (Svarar lite lättare nu, riktigt rapp från 2500 och uppåt)
- Bättre bottendrag (Det känns som det i allafall, har gjort en mätning hitills och den pekade på typ samma accel. som med Renix men får göra fler bättre tester när jag hinner)

Negativt:

- Ingen varvräknare (hade glömt bort att ansluta den nya tändspolen till signalkabeln till varvräknaren, kommer ansluta mig i Renixets gamla anslutning)

Bilder:
1 Lödning av snabbkontakt till matning samt signalkabel för Tändmodul, Tändspole & Hallgivare mm. Snabbkontakten sitter in i min kopplings/samlings-låda
2 Lödning av kontakten till Tändmodulen, +, -, signal till minussida på tändspolen, triggersignal från MS.
3 En bild på ormboet i kopplingslådan, in i lådan går snabbkontakter som ansluter bilens originalhärva, ny härva samt Megasquirt. Sitter placerad där original LU-Jetronic satt.
4 Bild på färdiglödd och monterad tändmodul, lagom dold. Bild på tändspole kommer när den fått permanent placering & inkoppling.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #338 skrivet: maj 08, 2007, 00:25:07 »
Intressant. Å kul att du fått tändningen under kontroll. Hur ser tändmappen ut? Har du lite högre grundtändning än "renix original" & lite lägre vakuumförställning eller? Vilken kod kör du i MS?

Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #339 skrivet: maj 08, 2007, 01:53:10 »
Vilket jobb.. Imponerad..
Det syns att du är elektriker.. Det är inte de vanligaste lösningarna i en bil :)
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #340 skrivet: maj 08, 2007, 16:08:31 »
ser bra ut... ;D
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #341 skrivet: maj 08, 2007, 20:56:50 »
Tack killar  :)

Intressant. Å kul att du fått tändningen under kontroll. Hur ser tändmappen ut? Har du lite högre grundtändning än "renix original" & lite lägre vakuumförställning eller? Vilken kod kör du i MS?

Jag vet faktiskt inte hur mappen ser ut än, vet bara att det är max ~40° förtändning som mest, typ vid hög belastning då.
Och tror att den var kring 16-17 vid 1000rpm ungefär.
Kän lägga upp mappen här sedan om det är av intresse. Är som sagt bara grundmappen som är "upptrimmad" några grader rakt över.
Jag kör Extra-koden, den som var stabil för ett par månader sen, är nog inte den absolut senaste med andra ord.

Vilket jobb.. Imponerad..
Det syns att du är elektriker.. Det är inte de vanligaste lösningarna i en bil :)

Hehe, man är väl rätt arbetsskadad antar jag. Ändå så är det långt ifrån så nogrannt och seriöst som jag helst skulle gjort det. Men när man testar sig fram och inte vet om man gör saker och ting för gott så blir det gärna lite enkla lösningar/genvägar här och där. Kopplingslådan tex. är bara ihopsvetsad av 4 omålade plåtbitar, skulle målats för nu börjar det bli nån fläck med ytrost förmodligen orsakad av kondens. Sen skulle jag gärna haft en kopplingsplint istället för sockerbitar & ubåtar. Och kanske mångfärgad rk istället för blå med partmärkning & omärkt svart fk ut på motorn..

Även lådan till MS har jag ju gjort själv, iofs. ingen nackdel då jag får plats med 3 kort i den varav ett eget experimentkort som är rejält tilltaget. Hade inte fått plats i standardlådan och jag var för snål för att lägga 2-300 på en sådan när jag kunde göra den gratis åt mig själv. Det är KUL att göra egna grejer/lösningar.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #342 skrivet: maj 09, 2007, 00:56:40 »
Annorlunda lösningar är alltid lika kul.
Men det ser väldigt seriöst ut med alla partmärkningar.. Nästan som att titta i ett elskåp :)
Att det sen också fungerar är än mer imponernade.
Snyggt jobbat
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #343 skrivet: maj 09, 2007, 19:54:40 »
Annorlunda lösningar är alltid lika kul.
Men det ser väldigt seriöst ut med alla partmärkningar.. Nästan som att titta i ett elskåp :)
Att det sen också fungerar är än mer imponernade.
Snyggt jobbat

Tack för det,

partmärkningarna behövs då det myllrar av kablar som skall kopplas vidare till rätt ställe i kopplingslådan! Men det är smidigt med den för jag jackar bara ur snabbkontakterna och jackar i lu-jetronic igen om det behövs, inget meck med original kabelhärva! Enda undantaget är nu att jag gått på kabeln till varvräknaren sen jag bytte tändning men det kommer upp bild på det strax..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #344 skrivet: maj 09, 2007, 20:38:54 »
Nu fungerar varvräknaren igen, hade glömt att den måste kopplas om till den nya tändspolen. Jag kopierade Freedos knep med en skarv av kabelskor på kabeln för varvräknarsignalen, så det kan lätt återställas om man mot förmodan vill köra Renix igen.

Inkopplingen syns på bilden här (Skrev lite info för dem som behöver angående Renix kontakt mm.. de två svarta kablarna till tändspole och tändmodul har jag dragit nu, kabelhärvan från renix-kontakten är original B200F 1987)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #345 skrivet: maj 09, 2007, 20:44:48 »
Slänger upp en bild på tändspolen, den sitter nu tillfälligt buntad i batteriplattan. Den skall flyttas till Renix plats när det plockats ur.
Tändspolen har jag köpt ny av en kompis som köpt den på Mekonomen, Är från en Nissan Sunny eller dylikt tror jag.

Hade nog överslag i fördelarlocket, nu när det varit fuktigt har den varit svår att få upp i varv, fått ett extra varvstopp vid typ 3-4000 varv tills man kört en stund. Rengjorde fördelarlocket med t-röd och WD-40 och sen dess har det gått att varva 6000rpm (varvstopp på 6500 för närvarande).
Ska byta fördelarlock när jag varit förbi biltema nästa gång, även tändkablar samt tändstif.
Överslaget finns på bild här, vet inte om det är så det brukar se ut:
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #346 skrivet: maj 09, 2007, 20:54:26 »
Tänkte visa skatboet jag har framför barnstolen just nu.. när jag lödde om kontakterna för att få in lite signaler till tändningen med så blev kopplingslådan liggandes på golvet, tänkte stoppa in den ikväll.

Skriver in lite info om kablar och dylikt för dem som är nyfikna.
Snabbkontakt 1 innehåller signaler för:
- En extra spridarkanal (original B200F har bara en med fyra parallellkopplade spridare).
- Lufttempgivare mellan luftfilter & spjällhus
- Hallgivare
- Tändmodul/tändspole
- TPS (potentiometer på spjällhuset)
- Bränslepumpsrelä

Snabbkontakt 2 kommer att innehålla signaler för:
- Elfläktsrelä
- Table switching (knapp för byte av mapp)
- Launch Controll/Flat shift

Se bilder:
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #347 skrivet: maj 09, 2007, 22:25:25 »
Hoho! Har läst igenom hela din tråd nu och jag måste säga att det är ett imponerande jobb du gjort med megasquirt!
Är själv också intresserad av MS men kunskapen räcker inte riktigt till ännu.. fast det vet man inte förrän man provat  ;D

Hur ser det ut under huven, syns det mycket att du har byggt dit MS? Tänkte på besiktning..

God fortsättning med bilen!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #348 skrivet: maj 09, 2007, 23:16:53 »
Hoho! Har läst igenom hela din tråd nu och jag måste säga att det är ett imponerande jobb du gjort med megasquirt!
Är själv också intresserad av MS men kunskapen räcker inte riktigt till ännu.. fast det vet man inte förrän man provat  ;D

Hur ser det ut under huven, syns det mycket att du har byggt dit MS? Tänkte på besiktning..

God fortsättning med bilen!

Kul Girder, Ms är kul!
Det är väl inte så svårt, men jag kanske inte ska bedöma det som jobbar med el hela dagarna..
Jag läste på i ett år innan jag ens vågade köpa ett MS, var väldigt intresserad, mest pga. att det var coolt och att det var billigt. Ville kunna köra 100% etanol som oxå var en ny cool grej man ville prova.

Men jag kan verkligen rekommendera MS, nu när man fått lite mer insikt så förstår man ju att det verkligen är bra och kostar en tiondel av vad "konkurrenterna" kostar.

Under huven är det annat bränslepumpsrelä, öppet filter, lufttempgivare, avsaknad av LMM, annan TPS, andra spridare och annat tändsystem som syns. Du ser det mesta här på bilden:
« Senast ändrad: maj 09, 2007, 23:27:08 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #349 skrivet: maj 09, 2007, 23:29:20 »
Angående besiktningen så är det väl förmodligen avsaknaden av LMM som de skulle störa sig mest på, senast nu vid besiktningen i vintras så körde jag genom med MS och etanol för första gången, dock hade jag monterat original filterburk, bränslepumpsrelä och LMM för syns skull..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #350 skrivet: maj 10, 2007, 14:58:28 »
montera dit lmm som dummy då? alltså så den bara finns utan funktion? annars kan du alltid prova besikta i piteå. där är dom snälla :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #351 skrivet: maj 10, 2007, 15:43:51 »
montera dit lmm som dummy då? alltså så den bara finns utan funktion? annars kan du alltid prova besikta i piteå. där är dom snälla :)

Jo jag hade den som dummy vid senaste besiktning, men den kan inte sitta där jämt för den stryper ju en massa effekt, så kan man vill man ju helst köra utan!

För min del är det lite långt till Piteå  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #352 skrivet: maj 10, 2007, 21:10:17 »
Gjorde en liten tabbe igår som fick mig att inse ett och annat!

Jag tog bort renix från bilen med tillbehörande vaacumsslang, i dess stället tänkte jag sätta en plugg men insåg att jag hade fått ansluta vaacum till MS med en T-koppling. Ville bli av med T-kopplingen så jag tog bort den och återställde den vaacumslangen och satte slangen till MS på platsen för Renix istället.
Det jag inte tänkte på var att Renix tar sitt vaacum från ett uttag fram på spjället och MS hade jag anslutit på baksidan.
Detta ledde till att MS fick mycket mindre vaacum och därmed ökade på bränslet och tändningen därefter. Tomgången hamnade på 500 rpm och gick V8 men när man gasade till var det en enorm skillnad i gasrespons! Har lidit av dålig respons ända sen jag satte på öppet luftfilter, blev ännu sämre sen jag tog bort LMM.. ibland smäller det till oxå när man trycker plattan i mattan från tomgång.

Så nu har jag insett att för bättre respons måste jag ge mer bränsle och eller mer förtändning vid de varvtal och belastningspunkter som berörs.

Återkommer när jag fått till gassvaret med vaacumslangen på rätt ställe.
Respons är GULD!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #353 skrivet: maj 14, 2007, 20:53:31 »
Återkommer när jag fått till gassvaret med vaacumslangen på rätt ställe.
Respons är GULD!

Har inte lyckats återskapa gassvaret med vaacumanslutningen efter spjället än, svårmappat detta med att få perfekt gassvar i hela registret, får pula lite mera.
Klargjort är i allafall att den fick mycket soppa för att bli rapp, 3 liter milen!! Och tankningen innan så hade den bara dragit 1,5 (vilket är lite i min bil som normalt ligger uppåt 2 liter milen).
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #354 skrivet: maj 14, 2007, 21:21:54 »
Här kommer lite bilder på slutgiltig placering av tändspolen
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #355 skrivet: maj 27, 2007, 22:42:14 »

Blir lite nyfiken nu.. Vad har du planer på att bygga i glasfiber?


Jo först får det väl bli en bättre placering av högtalarna i framdörrarna, för att lära sig hur glasfiber är att jobba med.

Fick inspiration av första artikeln i senaste Bilsport, det är en 244 med 2,8-liters sugmotor på 280hk med dubbla Weber-50 som har ett plenum före förgasarna i kolfiber, ett sådant plenum vill jag nog göra i glasfiber nån gång i en avlägsen framtid då jag oxå kör vass sugis men med 4 separata spjällhus istället för förgasare..

Skulle vara kul att bygga nya skärmar/skärmkanter i glasfiber och bredda lite diskret men har nog (ekonomiska) problem att fylla hjulhusen ändå  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #356 skrivet: maj 29, 2007, 21:21:50 »
Återkommer när jag fått till gassvaret med vaacumslangen på rätt ställe.
Respons är GULD!

Har inte lyckats återskapa gassvaret med vaacumanslutningen efter spjället än, svårmappat detta med att få perfekt gassvar i hela registret, får pula lite mera.
Klargjort är i allafall att den fick mycket soppa för att bli rapp, 3 liter milen!! Och tankningen innan så hade den bara dragit 1,5 (vilket är lite i min bil som normalt ligger uppåt 2 liter milen).

Nu har jag fått till gassvaret nästan lika bra som ovan beskrivning med fel vaacumanslutning.

Lösningen var att feta på mer bränsle på acc-tillskottet som går in när man trycker snabbt på gaspedalen. Mappade nu detta ståendes med motorn frikopplad, innan har jag mappat under körning genom att ligga på jämn gas och jämn belastning och sen kliva på snabbt.
Problemet är att man måste hitta en gyllene medelväg. Får man perfekt gassvar utan belastning blir det alldeles för fett vid belastning och vice verca, men jag skall prova att styra Acc-tillskottet efter vaacumgivaren istället för spjällgivaren, finns nu ett val i megasquirt så man kan välja antingen eller (och en mix mellan båda tror jag). Får se om det blir ännu bättre resultat då. Nu är den helt klart mycket rappare obelastad och går ändå utan ryck belastad men 100% nöjd är jag inte. Återkommer!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #357 skrivet: maj 30, 2007, 00:44:36 »

Blir lite nyfiken nu.. Vad har du planer på att bygga i glasfiber?


Jo först får det väl bli en bättre placering av högtalarna i framdörrarna, för att lära sig hur glasfiber är att jobba med.

Fick inspiration av första artikeln i senaste Bilsport, det är en 244 med 2,8-liters sugmotor på 280hk med dubbla Weber-50 som har ett plenum före förgasarna i kolfiber, ett sådant plenum vill jag nog göra i glasfiber nån gång i en avlägsen framtid då jag oxå kör vass sugis men med 4 separata spjällhus istället för förgasare..

Skulle vara kul att bygga nya skärmar/skärmkanter i glasfiber och bredda lite diskret men har nog (ekonomiska) problem att fylla hjulhusen ändå  8)

Det ska bli kul att se hur du bär dig åt. Man lär sig alltid massor på att se andras jobb. Av naturliga skäl, föreslår jag att du börjar med högtalarna :)
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #358 skrivet: maj 30, 2007, 19:51:59 »
Det ska bli kul att se hur du bär dig åt. Man lär sig alltid massor på att se andras jobb. Av naturliga skäl, föreslår jag att du börjar med högtalarna :)

Jo det ska bli kul för mig med, men jag har ingen tidsplan på detta.. mycket på bilen kräver uppmärksamhet men mest uppmärksamhet krävs på andra saker än bilen tycker jag  ::)

Min bil är under ständig utveckling, men evolutionen går långsamt :-\
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Henka

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #359 skrivet: juli 11, 2007, 19:13:55 »
Hej!

Är precis ny på detta forum. Jag hade megasquirt i en Celica för nåt år sen. Den turbokonverterades och det fungerade bra. Hoppas du får ordning på allt utan ryck osv.  :)
MS (megasquirt) är en bra och billig lösning om man kan pilla lite själv (eller känner andra som kan det).

Lycka till!