Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 1206151 gånger)

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #400 skrivet: augusti 05, 2007, 18:52:22 »
ser ju bra ut så här långt kommer bli kanom de tar mkt längre tid öän va man har räcknat med arbeta i kortbyxor och t shirt är gött som fan men inte praktiskt
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16883
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #401 skrivet: augusti 05, 2007, 19:14:58 »
ser ju bra ut så här långt kommer bli kanom de tar mkt längre tid öän va man har räcknat med

Ja det tar väldig tid och är svårt att hålla koncentrationen uppe hela tiden. Man börjar titta på resten av bilen och planera nya jobb istället  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16883
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #402 skrivet: augusti 08, 2007, 22:00:53 »
Här kommer en skärmkantsbild, hann bara med en idag.

Det blir en gissningslek, vilken av de 3 färgerna på bilden är min rätta nyans?

Det är två Biltema bättringsfärger samt den sista är Volvo original 227 "fulblå"

Gissa på  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #403 skrivet: augusti 09, 2007, 00:30:18 »
3an är nog volvos. tror jag. :)

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #404 skrivet: augusti 09, 2007, 19:07:25 »
ja tror på tvåan ???
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16883
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #405 skrivet: augusti 09, 2007, 21:19:44 »
3an är nog volvos. tror jag. :)

Grattis du vinner en burk 227 Fulblå  8)

Paq, nära skjuter ingen hare, men 2an ser faktiskt mer ut som min färg gör i solsken än vad 3an gör (som är den rätta).
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #406 skrivet: augusti 09, 2007, 22:04:46 »
kan man få byta den fulblå mot en prippsblå istället? ;)

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #407 skrivet: augusti 09, 2007, 22:06:21 »
attans ja som behövde lite sleeper blå ;D
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16883
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #408 skrivet: augusti 10, 2007, 18:20:58 »
kan man få byta den fulblå mot en prippsblå istället? ;)

Nja, jag kör mest på grönt är skönt när det gäller öl  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16883
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #409 skrivet: augusti 15, 2007, 20:10:40 »
Här kommer mer bilder, spacklingen..

På bilderna är det sprutspacklat över det vanliga spacklet. Och jag är inte nöjd med min slipning av det spacklet som kanske syns, dock slipades det lite till innan lack efter att de här bilderna togs.

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16883
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #410 skrivet: augusti 15, 2007, 20:14:51 »
mer bilder, body!

Body är kul att lägga då det döljer dåligt underarbete och är lätt att få snyggt.
Notera att skarven mellan skärmkant och tröskel vid dörren nu är borta, mycket cleanare stuk då!   :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16883
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #411 skrivet: augusti 17, 2007, 00:05:35 »
Hejsan.. skulle bara berätta att jag igår kväll stod nästan en timme med dremeln för att få bort 3 gram från 3 kolvar till min "nya" motor.

Och ikväll var det än värre! Låg under bilen och svetsade en halv rulle svetstråd på min rostiga första ljuddämpare! BLÄÄÄ! Funderar allvarligt på ett nytt bakre system från biltema..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #412 skrivet: augusti 17, 2007, 14:19:31 »
rostigt avgas ä inget kul me de är ju ettbra till fälle att byta till sport  ;D
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16883
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #413 skrivet: augusti 17, 2007, 20:40:27 »
rostigt avgas ä inget kul me de är ju ettbra till fälle att byta till sport  ;D

Våga vägra muller, jag vill ha bra flöde men original sound. Det enda som ska låta är insugsljudet på min bil. Eventuellt om man kan få ett avgasljud som kommer när man krämar på, men jag vill inte ha nåt som bullrar när man åker och bara glider.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16883
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #414 skrivet: augusti 17, 2007, 22:18:35 »
Här kommer en skärmkantsbild, hann bara med en idag.

Det blir en gissningslek, vilken av de 3 färgerna på bilden är min rätta nyans?

Det är två Biltema bättringsfärger samt den sista är Volvo original 227 "fulblå"

Gissa på  :P

Här kommer "riktiga facit"

Färgerna är som följer:
1: Biltema art.nr: 36-7109  (Benäms även "Volvo 121" av Biltema, borde innebära Volvo Original färgkod 121 !?)
2: Biltema art.nr: 36-7056
3: Volvo art.nr: 9437229 (Färgkod = 227)



Som synes på bifogad bild nedan är det lite skillnad på storlek på burkar.
Ändå kostar volvos ca 70 kr och biltema minns jag ej men billigare än så fast större.
Därför lackar jag de första lagrena med Biltemas färg som liknar min och tar den dyra Volvofärgen till ytskiktet.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16883
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #415 skrivet: augusti 17, 2007, 22:34:45 »
Här kommer lite bättre bilder före lack, de hade gömt sig för mig på hårddisken  ;)

Notera att jag maskat för hårt/för nära så att det blev en kant till den gamla lacken både av grundfärg och av sprayspacklet. Det gjorde att jag hade svårt att slipa övergången jämn vilket kommer synas på kommande bilder av topplacken.  :-[
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16883
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #416 skrivet: augusti 17, 2007, 22:52:06 »
Äntligen blir det fulblått i rutan!

Som synes och som tidigare nämt så är jag inte 100 nöjd med min slipning av spacklet eller mest kanten mellan spackel och original lack..
nån som har tips på vad en nybörjare gör för fel?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #417 skrivet: augusti 19, 2007, 16:35:09 »
ser bra ut trågit med kant
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16883
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #418 skrivet: augusti 19, 2007, 17:18:46 »
ser bra ut trågit med kant

Ja.. jag ska rubba och förmodligen våtslipa och polera sedan men jag förstår ju att kanten kommer att vara kvar. Dock kanske den blir lite mindre iögonfallande än den är nu då det är en tydlig "dammgräns" runt det nylackade området som det alltid blir med spraylack.

Tröttnar man på gränsen efter att ha lyckats på andra skärmkanten så kanske jag mattar ner och spacklar och slipar en gång till så det blir helt jämt.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #419 skrivet: augusti 19, 2007, 17:43:36 »
Det verkar ju vara en bra yta på färgen, så det går säkert att polera bort skarven om du rubbade av ytan före. Om du missade det steget, föreslår jag att du polerar ovanför lackskarven och lägger ett lager färg till.
Men huvudsaken är ju att pärlan blir rostfri :)
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16883
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #420 skrivet: augusti 19, 2007, 19:46:53 »
Det verkar ju vara en bra yta på färgen, så det går säkert att polera bort skarven om du rubbade av ytan före. Om du missade det steget, föreslår jag att du polerar ovanför lackskarven och lägger ett lager färg till.
Men huvudsaken är ju att pärlan blir rostfri :)

Jag rubbade och vaxade ju bilen för några veckor sen.. räckte inte det?  ::)

Jo jag är glad att den är rostfri där nu och blå igen istället för rostfärgad och knöcklig och kexig och ful!

Men när hela bilen är rostfri så kommer man titta mer snett på såna bagateller som lack/spackelskarvar..  >:(
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16883
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #421 skrivet: augusti 19, 2007, 20:12:01 »
Lägger in 4 bilder till som bättre visar statusen efter lack. Dock är bilen lite skitig nu.. eller ganska mycket med nya mått mätt  :P
Fast smutsen syns inte på bilderna.

Om någon noterat det så får jag lite bättre bilder nu sen några veckor tillbaka tack vare en annan kamera. Svärför ville byta upp sig så jag köpte hans.

Gick från en liten Olympus "pocketkamera" till Konica Minolta Dimage Z5.
5 Megapixlar 12x optisk zoom samt antiskak.
Det jag gillar mest är bildkvaliteten, markören som visar fokus samt att man kan använda zoomen i makroläget som även annars är grymt. Mycket bra när man ska ta närgångna bilder på kul (360)prylar!  :P
« Senast ändrad: november 15, 2007, 20:13:50 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16883
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #422 skrivet: augusti 28, 2007, 23:53:06 »
Nu har jag förberett för extraktormontaget i morgon:

- Lossat alla pinnbultar i toppen till grenröret utom en som inte ville lossna, den lossar jag i morgon när original grenrör åker väck.
Skall nog köra med bultar istället för pinnbult + mutter för att det ska bli smidigt att montera/demontera extraktorn.

- Lossat på lambdan, hade tur, den satt inte hårt utan gick ta med en öppen 22mm fast nyckel.
- Tagit bort staget som stabiliserar mellan originalröret och två bult till kopplingskåpan.
- Tagit fram det som skall ersätta katten tills vidare: 1st 500mm 2.5"-rör, 1st skarvhylsa 2.5", 1st stegmuff till 2", 1st skarvhylsa 2" samt avgasklämmor till hela kalaset.

Att få katalysatorn att sitta mellan extraktor och främre ljuddämpare kommer jag ta som ett senare projekt.
Funderar på att fylla extraktorn med dämpull och ha ett perforerat rör igenom för att på så vis få lite extra ljuddämpning i det gratis utrymmet som katalysatorn kommer att utgöra sedan, vad tror ni om det?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #423 skrivet: augusti 29, 2007, 17:52:38 »
tycker du ska köra utan dämpning ljudämpa bilen mer i stället ;D ska ju vröööla lite
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16883
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #424 skrivet: augusti 29, 2007, 20:18:01 »
tycker du ska köra utan dämpning ljudämpa bilen mer i stället ;D ska ju vröööla lite

Vrölar gör det när jag gasar, helst inte annars  ;)  Smaken är som baken
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16883
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #425 skrivet: augusti 31, 2007, 23:31:58 »
Nu när extraktorgrenröret är monterat och provkört samt utvärderat så är det släckt i garaget. Dags för bilder på bytet!

Visar bilder på hur det såg ut innan bytet i allmänhet. Hade ett rakt rör med hemgjord platta på stället där katten brukade sitta. Samt rörbitarna som nu sitter där efter extraktorn och fram till första dämparen.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16883
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #426 skrivet: augusti 31, 2007, 23:33:35 »
Visar att det faktiskt är möjligt att komma in och lossa skruvarna till staget till original grenrör tex.

Skruven som sitter i främre röret är 13mm.
De på kopplingskåpan är 19mm.

Lambdan satt lös som tur var så jag fick loss den med en öppen 22mm nyckel. Annars har jag en biltema lambdahylsa men den är utlånad till far.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16883
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #427 skrivet: augusti 31, 2007, 23:34:23 »
Nu kommer de sista bilderna på grenrörsbytet!

De här fyra bilderna visar hur "nära" det är att man får bort original grenrör utan att ta bort främre röret först, fick kapitulera när jag kom så här långt och ta bort främre röret från grenröret.
« Senast ändrad: september 03, 2007, 20:28:00 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16883
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #428 skrivet: september 03, 2007, 20:36:25 »
Tog bort fästet som främre röret sitter i mot transaxeln, tror att det hade varit i vägen annars och dumt att åka runt med prylar som inte har nån funktion!

Sen ser ni skillnaderna/likheterna mellan original & Timo Extraktor.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16883
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #429 skrivet: september 03, 2007, 20:40:43 »
Blev lite rädd när jag skulle montera och det precis gick dit... INTE, Inte igen tänkte jag och mindes försöket på Freedos bil.
Då tog det i servorröret på Freedos styrväxel
Nu tog det i motorfästet.

Dock konstaterade jag när jag snokade runt motorn lite att min motor måste hänga extremt lågt! Och varför? Jo de hydraliska motorkuddarna måste vara uttänjda det är min enda slutsats.

Nån som vet hur kuddarna ska se ut som nya/friska?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16883
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #430 skrivet: september 03, 2007, 20:45:57 »
Här har ni hur det ser ut med min låga motor..

Som ni ser på bilderna så tar bullen på styrningen i kopplingsvajerns fäste på kopplingskåpan

En bult till tråget ligger och kysser styrväxeln, konstigt nog mest när bilen är upphissad. Då räcker det med att rycka i motorn så dunkar det, men har aldrig märkt nåt sådant under körning (men man kanske inte hör det vid de situationerna det uppstår. Över gupp och sånt.

Gick inte ta nån bra bild på avståndet mellan motorbalk och kopplingskåpa men tajt är det! (och ja, luckan i gummi saknas under svänghjulet)

Sista bilden visar hur mycket space det är uppåt om man skall höja motorn igen.

HUR SER DET UT PÅ ERA BILAR!!?!?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16883
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #431 skrivet: september 03, 2007, 20:51:22 »
Jag tog ett snabbt beslut att kapa i motorfästet, var ju tvungen att få på röret och ut och provköra!!
Tänkte först höja motorfästet oxå men kom på att då kommer det ju inte göra nåt på avståndet mellan fäste och grenrör eftersom hela motorn (+grenrör) höjs lika mycket. Men det räckte med att kapa av den lilla kant på motorfästet som tog i grenröret. 3-4mm kanske och då blev det ändå ett lagom avstånd till röret sen. Det är det lilla som gör det.

Sen får ni en bild till på mitt sluta motorfäste.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16883
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #432 skrivet: september 03, 2007, 21:04:13 »
Så här fint såg det ut när röret äntligen kom på plats!

Men som synes är det även tight mellan rören från cyl. 1 & 4 så att det går inte montera grenröret utan att ta bort pinnbultarna i toppen. Jag monterade det med bultar sen istället och rostfri bricka. (Fick inte tag i rostfri bult, hade varit nice annars.)
Lättare med bult än att skruva i pinnbultarna igen efter att röret är på plats. Men det går säkert det med.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16883
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #433 skrivet: september 03, 2007, 21:08:56 »
Här kommer de sista bilderna, tyvärr med det största problemet.

Utgången på röret ligger inte i centrum av kardantunneln samt ligger inte i linje med avgassystemet/transaxeln varken horisontellt eller vertikalt.
Jag ska mäta och skicka info + bilder ikväll till Timos så att de vet vad de ska ändra. Hoppas inte vi behöver ett prototyprör till för att det ska bli rätt bara. Skulle vara skönt om nästa rör som går ut från Timos är ett färdigt perfekt rör.

När vi ändå pratar utgång. Utgången är inte ett exakt 2,5"-rör utan passar direkt i ett vanligt 2,5"-rör. Därför behöver man inte ha en muff på röret/katten/ljuddämparen man tänker sätta på grenröret. Det räcker att bara slitsa röret man trycker på med kapskiva eller bågfil. Ganska smart och bra egentligen.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16883
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #434 skrivet: september 13, 2007, 20:35:37 »
Extra extra!

Natten till onsdagen börnade en gammal yngling med sin fulblåa 360 efter att först ha gjort ett misslyckat försök till helvarv i en medelstor rondell i en litenstor stad.
Under burnouten som började vid 1000rpm vred båda bakhjulen loss mot den nylagda asfalten och orsakade sidledes förskjutning i bakkant av fordonet.
När ~3000rpm passerats började fordonets bakre axel att studsa mot vägbanan. Då tryckte ynglingen på gasen än mer för att hämma tendensen till studs men detta misslyckades fatalt och ett mindre avbrott uppstod då någonstans i drivlinan sedan 5000rpm passerats. Putt med liten bil skedde sedan i ett hundratal meter i uppförsbacke tills fordonet kunde lämpas av på lämplig parkeringsplats.

I klartext: Min drivlina har slutat driva! Inget rassel inget dunk, inga drivaxlar/drivknutar som gått.
Misstanke 1: Hylsan till växellådan har gått åt skogen
Misstanke 2: Nåt litet diffdrev har lämnat in, men då borde det rassla lite kanske!?

Jag har fått in bilen i garaget precis och ska göra en noggrann undersökning!

Jag återkommer i text och bild när jag fått vetskap om problemet!

/"Ynglingen"
« Senast ändrad: november 15, 2007, 20:17:52 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2686
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #435 skrivet: september 13, 2007, 21:06:48 »
Bara kolla inspektionshålet på transaxeln om hylsan gett upp.
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #436 skrivet: september 13, 2007, 21:12:52 »
Extra extra!

Natten till onsdagen börnade en gammal yngling med sin fulblåa 360 efter att först ha gjort ett misslyckat försök till helvarv i en medelstor rondell i en litenstor stad.
Under burnouten som började vid 1000rpm vred båda bakhjulen loss mot den nylagda asfalten och orsakade sidledes förskjutning i bakkant av fordonet.
När ~3000rpm passerats började fordonets bakre axel att studsa mot vägbanan. Då tryckte ynglingen på gasen än mer för att hämma tendensen till studs men detta misslyckades fatalt och ett mindre avbrott uppståd någonstans i drivlinan sen 5000rpm passerats. Putt med liten bil skedde sedan i ett hundratal meter i uppförsbacke tills fordonet kunde lämpas av på lämplig parkeringsplats.

I klartext: Min drivlina har slutat driva! Inget rassel inget dunk, inga drivaxlar/drivknutar som gått.
Misstanke 1: Hylsan till växellådan har gått åt skogen
Misstanke 2: Nåt litet diffdrev har lämnat in, men då borde det rassla lite kanske!?

Jag har fått in bilen i garaget precis och ska göra en nogrann undersökning!

Jag återkommer i text och bild när jag fått vetskap om problemet!

/"Ynglingen"

Hehe, härligt beskrivet  :)
Ja det kan ju även vara inre drivaxel som har gått av, när jag kört av dom så har det varit oförskämt tyst.
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16883
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #437 skrivet: september 13, 2007, 21:20:24 »
Bara kolla inspektionshålet på transaxeln om hylsan gett upp.

Jupp.. är på G. Har hissat upp bilen men sen tog hungern över! Men snart får vi svar!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16883
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #438 skrivet: september 13, 2007, 21:21:13 »
Extra extra!

Natten till onsdagen börnade en gammal yngling med sin fulblåa 360 efter att först ha gjort ett misslyckat försök till helvarv i en medelstor rondell i en litenstor stad.
Under burnouten som började vid 1000rpm vred båda bakhjulen loss mot den nylagda asfalten och orsakade sidledes förskjutning i bakkant av fordonet.
När ~3000rpm passerats började fordonets bakre axel att studsa mot vägbanan. Då tryckte ynglingen på gasen än mer för att hämma tendensen till studs men detta misslyckades fatalt och ett mindre avbrott uppståd någonstans i drivlinan sen 5000rpm passerats. Putt med liten bil skedde sedan i ett hundratal meter i uppförsbacke tills fordonet kunde lämpas av på lämplig parkeringsplats.

I klartext: Min drivlina har slutat driva! Inget rassel inget dunk, inga drivaxlar/drivknutar som gått.
Misstanke 1: Hylsan till växellådan har gått åt skogen
Misstanke 2: Nåt litet diffdrev har lämnat in, men då borde det rassla lite kanske!?

Jag har fått in bilen i garaget precis och ska göra en nogrann undersökning!

Jag återkommer i text och bild när jag fått vetskap om problemet!

/"Ynglingen"

Hehe, härligt beskrivet  :)
Ja det kan ju även vara inre drivaxel som har gått av, när jag kört av dom så har det varit oförskämt tyst.

Jaha inre ja de tänkte jag inte på.. går drivaxeln+knut att rycka ur diffen då?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #439 skrivet: september 13, 2007, 21:38:57 »
Jaha inre ja de tänkte jag inte på.. går drivaxeln+knut att rycka ur diffen då?

Du måste nog lossa bultarna mellan medbringaren och drivknuten och ta bort den, inne i medbringaren sitter en M8 skruv som håller i inre medbringare/axel.
Tråkigt jobb alltså,, skitigt och kletigt också med allt smörjfett i knuten.
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!