Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 1824461 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #560 skrivet: november 10, 2007, 22:17:46 »
Snyggt jobb med bakaxelkuddarna. Har funderat på nåt liknande, fast med genomgående skruv så inte diffen kan ramla i backen om gummit går sönder... Väntar med spänning på provkörningen.

Tack, jo den tanken har slagit mig med, vad händer om gummit går sönder?, då trillar allt i backen, eller nästan om drivaxlarna håller uppe allt. Men genomgående bult borde vara detsamma som att bulta direkt i chassiet? Alltså det borde vibrera som 17 inne i bilen!? Funderar på en annan lösning som räddar det hela den dagen gummit går sönder.. Typ kedja eller nån form av båge som kan fånga upp diffen i fallet..


Såg en bit upp i tråden att du gjorde tankbanden i svartstål för att du inte kunde svetsa rostfritt hemma? Inte för att jag tror att det spelar nån roll att dom är av vanlig plåt, kommer säkert hålla lika länge som resten av bilen, men nog går det väl svetsa rostfritt med flusstråd? Det funkar ju med vanlig MAG å blandgas(alltså vanlig tråd). Själva svetsfogen blir ju inte lika rostfri som grundmaterialet, men så länge det inte är ett kylrör på en atomubåt så duger det.

Jo jag hoppas de håller ett bra tag, inte svårt att göra nya när det är dags heller.. kan be nån svetsa till nya på jobbet, med TIG.

Jag är inte insatt i gaserna man använder när man svetsar.. blandgas, är det samma gas som man har till vanligt svartstål?

Tack för att du skriver dina tankar och åsikter! Och för att du läser igenom mina updates som varit lite hoppiga pga. tidsbrist under själva arbetets gång tyvärr!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #561 skrivet: november 13, 2007, 02:05:56 »
Det var ett tag sedan jag kollade denna tråden och jag måste säga att du legat i bra Frej. Det blir stiligt värre :)
Det blir snart en ny bil, så mycket plåt som du förädlar.

Jag upptäckte att mitt ena tankband hade gått av när jag var under bilen i helgen. Har dock ingen tid att göra något lika seriöst, så jag borrade ett par hål i de friska delarna och skruvade fast en rörklämma och drog fast det. Krigsreparation förvisso, men bättre än att tappa tanken :)
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #562 skrivet: november 13, 2007, 06:43:01 »
Det var ett tag sedan jag kollade denna tråden och jag måste säga att du legat i bra Frej. Det blir stiligt värre :)
Det blir snart en ny bil, så mycket plåt som du förädlar.

Jag upptäckte att mitt ena tankband hade gått av när jag var under bilen i helgen. Har dock ingen tid att göra något lika seriöst, så jag borrade ett par hål i de friska delarna och skruvade fast en rörklämma och drog fast det. Krigsreparation förvisso, men bättre än att tappa tanken :)

Tack för ditt svar!

Angående tankband så fick jag krigsreparera båda långt innan bakaxeln havererade så att jag fick möjlighet/anledning att göra det ordentligt. Dålig ursäkt då tankbanden går att byta utan att ta bort tank, bakaxel mm.. men när jag ändå var igång ville jag gå hela vägen!

Mina krigslagningar bestod i som du gjorde, två borrade hål men en enkel ståltråd i mellan bandhalvorna istället. Samt ett spännband istället för andra tankbandet...  :-\
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #563 skrivet: november 24, 2007, 20:25:13 »
Projektet lever... håller på med att bygga om grillen så den blir öppningsbar som en dörr, detta för att jag vill flytta upp anslutningen till motorvärmaren som nu sitter i höger dimljushål. Det är liite jobbigt att böja sig ner två ggr/dag när man är nästan 2 meter lång!

Bilder kommer.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

fille

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Borta bra men i garaget bäst!
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #564 skrivet: november 25, 2007, 21:32:36 »
skönt å höra att bilen moddas vidare,  ;D
----------------------------------------------------
Bygger ny tävlingsbil

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #565 skrivet: november 25, 2007, 22:31:20 »
skönt å höra att bilen moddas vidare,  ;D


Jo, det är ju inget trim eller så men kul som 17 att sätta geniknölarna i arbete och hitta på nåt nytt fiffigt med bilen. Allt för att den ska passa en själv så bra som möjligt!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #566 skrivet: november 29, 2007, 23:33:09 »
Projektet lever... håller på med att bygga om grillen så den blir öppningsbar som en dörr, detta för att jag vill flytta upp anslutningen till motorvärmaren som nu sitter i höger dimljushål. Det är liite jobbigt att böja sig ner två ggr/dag när man är nästan 2 meter lång!

Bilder kommer.

Det går sakta framåt, här kommer lite bilder på framstegen

Tanken är att grillen skall gå att dra ut i vänsterkant (sett framifrån) så att man sen kan svänga upp den lite som en dörr. Inte mycket men tillräckligt för att komma åt att sätta i motorvärmarkontakten vid vänster lykta/vänsterkant på kylaren (sett framifrån).

Får väl filma funktionen när det lirar som det skall. Håller just nu på med "låset" som skall hindra grillen från att öppna sig själv.
FILMEN
« Senast ändrad: oktober 05, 2008, 01:17:32 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #567 skrivet: november 30, 2007, 23:14:16 »
åhh fan äre bosse bildoktor pasta jag ser, ser bra ut. Själv är man för lat för såna där seriösa lösningar med motorvärmarsladden, kör med en hane som sticker ut bara och sen har jag en blindad hona i denna så den inte ska bli ihjälsaltad.

keep up the good work.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #568 skrivet: december 01, 2007, 18:57:49 »
åhh fan äre bosse bildoktor pasta jag ser, ser bra ut. Själv är man för lat för såna där seriösa lösningar med motorvärmarsladden, kör med en hane som sticker ut bara och sen har jag en blindad hona i denna så den inte ska bli ihjälsaltad.

keep up the good work.

Haha kopparpasta är inte dumt! Rost och kärvande saker är det däremot  ;)

Helst skulle jag vilja ha en vinda som rullar upp sig själv till motorvärmarsladden. Men det blir dyrt/jobbigt att bygga och klumpigt. Detta är det bästa dolda montage jag kommit på hitills.

Här kommer 2 bilder på delarna som skall sitta i grillen som sen skall gå in och låsa i ett hål på bilen. En koppling.
De två delarna ska svetsas ihop. Plattan är bara för att kunna skruva fast mojängen i grillen. Pinnen är ena delen i själva kopplingen.

Edit: Här nedan två bilder till, de två delarna i "låset" är nu färdigsvetsade med fästöron och allt. Hitills zinklackade, svart topplack kommer senare.
Den lilla skruven i röret är låsskruv för stumpen med bränsleslang som ligger innuti röret. Slangen är till för att "suga" fast pinnen som ska sitta i grillen. Alla delar är sånt jag hade skrotandes hemma. Rörstumpen är nåt vattenledningsrör eller nåt som föregående ägare av huset lämnade efter sig. Bränsleslangen låg och skrotade sedan renoveringen av bilens bränsletank.
« Senast ändrad: december 05, 2007, 20:55:23 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #569 skrivet: december 05, 2007, 20:55:49 »
miniupdate, två till bilder i inlägget ovan..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #570 skrivet: december 05, 2007, 21:04:00 »
ser ut som de kommer att bli bra när de blir klart kul att du är seriös med zink och sånt...
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #571 skrivet: december 05, 2007, 22:01:06 »
Ser porrigt ut  ;)
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #572 skrivet: december 06, 2007, 00:42:15 »
ser ut som de kommer att bli bra när de blir klart kul att du är seriös med zink och sånt...

Mmm.. försöker få allt så bra och hållbart det går. Tänker långsiktigt.

Ena anledningen till att jag gör detta alls är att plåten jag satte intaget till motorvärmaren på i höger dimljushål rostat upp totalt pga. inget rostskydd, inte ens lackad. Sånt straffar sig, fast inte så dumt att få göra om och göra bättre heller. Jättejobbigt att ha den där nere och behöva huka i snövallen varje gång man kör till/från jobbet..

Bild på nuvarande motorvärmarintag samt låset i blanksvart biltemakostym
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #573 skrivet: december 06, 2007, 00:45:21 »
Monterat i grill, sitter stabilt!

Samt före/efter-bild på sista grillmodden, vänster styrpinne i underkant avkapad för att grillen skall kunna åka rakt ut från bilen utan att först lyftas upp.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #574 skrivet: december 06, 2007, 00:49:01 »
Monterat, sitter som en smäck! Använt en skruv som sitter där original till huvgångjärnet som fästpunkt. Skönt att slippa borra nya hål!
Och väldigt osynligt vid normala betraktningsvinklar och ljusförhållanden.

Sista bilden visar fullt öppnad grill. Räcker gott för att sätta dit/ta bort motorvärmarsladden sen, hoppas jag för jag har inte fått dit intaget än. Annars moddar vi vidare!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #575 skrivet: december 06, 2007, 01:05:12 »
Fulblå demonstrationsfilm av grillöppning på Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=YsK-dC-Ft54  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #576 skrivet: december 06, 2007, 01:21:12 »
Ser snygg ut.

Tanken med kabel som rullar uppp sig själv har jag också varit inne på, funderat på att slakta nån dammsugare nångång faktist.


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #577 skrivet: december 06, 2007, 01:29:19 »
Ser snygg ut.

Tanken med kabel som rullar uppp sig själv har jag också varit inne på, funderat på att slakta nån dammsugare nångång faktist.



Tack, jo det vore inte dumt med dammsugarvinda! Skulle få plats där luftburken sitter normalt (om man kör MS med filtret rätt på insuget) och sen låta kabeln löpa runt en brytrulle/stång antingen nere i dimljushålet eller i grillen.
« Senast ändrad: oktober 05, 2008, 01:20:02 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #578 skrivet: december 06, 2007, 12:53:33 »
Tjusigt... Lite mer diskret än min motorvärmarkontakt som sitter med buntband i grillen...  ;D
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #579 skrivet: december 06, 2007, 16:42:28 »
snygg...syns ju inte alls
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #580 skrivet: december 06, 2007, 17:46:59 »
Tack för beröm!

Får se ifall den ljusblåa kontakten syns när den kommer på plats, annars får jag försöka lacka den svart oxå. Men kan vara svårt på blank hårdplast! Hittar nog på nåt..

tänkte bygga fäste för kontakten ikväll, precis gått av jouren och ölen är på kylning, FF (frufritt) i garaget  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #581 skrivet: december 06, 2007, 18:20:28 »

Får se ifall den ljusblåa kontakten syns när den kommer på plats, annars får jag försöka lacka den svart oxå. Men kan vara svårt på blank hårdplast! Hittar nog på nåt..


Det brukar gå skapligt att måla plast om man grundar med zinkspray. Den fäster på det mesta å det mesta fäster på den....

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #582 skrivet: december 06, 2007, 18:38:18 »

Får se ifall den ljusblåa kontakten syns när den kommer på plats, annars får jag försöka lacka den svart oxå. Men kan vara svårt på blank hårdplast! Hittar nog på nåt..


Det brukar gå skapligt att måla plast om man grundar med zinkspray. Den fäster på det mesta å det mesta fäster på den....

Å fasen! Tror det är samma med slipgrund, har för mig att Återfallet använde det på sina plastkromlister runt rutorna, och sen vinylfärg på det.. hoppas Återfallet tittar här och rättar mig  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #583 skrivet: december 07, 2007, 02:35:44 »
Ni kallade?   ;D

Jodå, zink fungerar fint, men slipgrund är bättre på plast. Det finns även en plastprimer numera, har jag sett på bla Mekonomen. Har inte testat den, men den borde ju uppenbarligen fästa på plast :)

Är imponerad över lösningen med grillen. Smart..
Såg demonstrationsfilmen också. Det verkar rktigt smidigt. Snyggt jobbat :)
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #584 skrivet: december 07, 2007, 14:06:29 »
Ni kallade?   ;D

Jodå, zink fungerar fint, men slipgrund är bättre på plast. Det finns även en plastprimer numera, har jag sett på bla Mekonomen. Har inte testat den, men den borde ju uppenbarligen fästa på plast :)

Är imponerad över lösningen med grillen. Smart..
Såg demonstrationsfilmen också. Det verkar rktigt smidigt. Snyggt jobbat :)

Tack för tips! Får nog införskaffa plastprimer, kommer gå åt lite nånstans snart tror jag  ;)

Jag är imponerad själv, tänkte först fixa en lösning med nån fjädrande metallhake som låste grillen och som man sen fick peta undan med fingret när man öppnade men detta är ännu bättre! Det går det åt när grillen är isig och snöig och det är mörkt och man inte ser ett skit, nu kan den knappt hamna fel.

Gjorde ett första test i verkligheten idag, har kontakten lös innanför grillen (håller på med fästet som kommer sitta i två av bultarna till rambenens förlängning.) så jag öppnar grillen nu för att komma åt. Kändes bra mycket smidigare att sätta i och ur motorvärmarsladden nu än tidigare trots att det inte är färdigt än. Skönt att slippa kräla på backen för att få syn på/komma åt kontakten.

Hoppas jag inte tråkar ut er med allt jag gör och skriver om för en enda liten enkel funktion som motorvärmaruttaget. Hoppas glädjen i att planera och konstruera nya lösningar lyser igenom. Mycket roligare än att köpa från hyllan och bara bulta dit, vilket kan vara skönt ibland det med när man inte har lust/tid/möjlighet att bygga själv.

Updates kommer ikväll på fästet till kontakten.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #585 skrivet: december 07, 2007, 15:57:49 »
Jag tycker i alla fall att det är underbart med lite uppfinningsrikedom! Man blir avundsjuk...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #586 skrivet: december 07, 2007, 20:37:56 »
Härligt att det verkar fungerar Frej.
Du får ta patent på funktionen och tjäna lite cash  ;)

Eller börja tillverka färdiga kit och sälja till oss andra som inte kan göra så  ;D

Tummarna upp**

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #587 skrivet: december 07, 2007, 21:16:45 »
Jag tycker i alla fall att det är underbart med lite uppfinningsrikedom! Man blir avundsjuk...

Du har inget att vara avundsjuk på Kurre! Men håller med dig, egna uppfinningar är kul!

Härligt att det verkar fungerar Frej.
Du får ta patent på funktionen och tjäna lite cash  ;)

Eller börja tillverka färdiga kit och sälja till oss andra som inte kan göra så  ;D

Tummarna upp**

Hehe nejnej, grejen är att göra det man behöver och vill ha själv. Om du gjorde en skulle du säkert göra annorlunda!
Och kom inte och säg att du inte kan!  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #588 skrivet: december 07, 2007, 22:14:30 »
måste säga att ja aldrig skulle komma på tanken att bygga om grillen så den bli öppningsbar
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #589 skrivet: december 07, 2007, 22:38:35 »
måste säga att ja aldrig skulle komma på tanken att bygga om grillen så den bli öppningsbar

Vet inte hur jag fick ideén heller.. men fanns inte så mycket ovan kofångaren att välja på när man inte vill ha motorvärmarintaget utanpå bilen.........
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #590 skrivet: december 07, 2007, 23:46:52 »
Updates kommer ikväll på fästet till kontakten.

Pga. idol på tv4 så hann jag inte med så mycket men här är en tidig utgåva av fästet:
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #591 skrivet: december 08, 2007, 23:11:46 »
Nu är fästet ordentligt svetsat, har kommit fram till att jag inte behöver nån snedsträva, det är stabilt ändå.

Nu har jag dock fått andra bekymmer, skulle ta bort kofångar"tornen" för lite putsning av ytrost.
Bakom dem hittar jag mina lagningar från 2004 och runt dem massor med rostig kexig plåt. Det jag bytte för 3 år sedan var det som var friskast..

Så nu blir det till att hinna rensa gammal och svetsa dit ny plåt i morgon så bilen går att köra med i veckan. Sen blir det till att få fason på allt under kvällarna i veckan.

Bilder: 1=Före, 2=Som det ser ut just nu, får nog avlägsna mera plåt/rost i morgon..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #592 skrivet: december 12, 2007, 20:32:04 »
Nu är fästet färdigt med borrade & gängade hål för intaget till motorvärmaren.
Gjorde även en liten tafs till att fästa kabeln i så att den sitter där den ska.

Sen är det i vanlig ordning zink + vanlig blanksvart lack lagd.
Montering sker nog ikväll eller morgon bitti.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #593 skrivet: december 12, 2007, 21:07:52 »
ser bra ut tråkigt me rost..har du provar att spraya på svets sprey innana du svetsar och  kitta de sen när du är klar.. eller körde du bara på färg ???
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #594 skrivet: december 12, 2007, 23:19:56 »
ser bra ut tråkigt me rost..har du provar att spraya på svets sprey innana du svetsar och  kitta de sen när du är klar.. eller körde du bara på färg ???

På den tiden minns jag knappt vad jag använde men tror det var mekonomens rostskyddsspray.. minns inte namnet nu.

Dock sprayade jag ju inte jag svetsade, det gör jag nu för tiden.

Kitta? Med vad?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #595 skrivet: december 13, 2007, 18:32:28 »
kitt.. ska finnas att köpa på mekoomen de skyddar skarvar och sånt så de inte kommer in vatten och smyts,,,typ som silicon man lägger på... ;)
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #596 skrivet: december 13, 2007, 18:38:02 »
kitt.. ska finnas att köpa på mekoomen de skyddar skarvar och sånt så de inte kommer in vatten och smyts,,,typ som silicon man lägger på... ;)

Okej, jag vet vad du menar nu, Volvo använde massa sånt när de byggde bilen. Borde funka lika bra med tjockt rostskydd man penslar på ? Alltså sånt svart klet man har under bilen.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #597 skrivet: december 13, 2007, 21:04:48 »
Nu ser hålet i fronten lite mindre ut.. mycket skissande & mätande, kapande, bockande, knackande och svetsande för att få hålet att fyllas med plåt i ungefärliga former som originalet. Det är svårt då det buktar åt alla håll..

Men jag är inte färdig än. Svetsar på kvällarna och skruvar ihop bilen igen varje morgon innan färden bär iväg till jobbet.
Nu är den i allafall tillräckligt hel igen för att man ska våga hålla i. Innan när jag endast hade nån enstaka plåtremsa som förband frontplåten med rambenets avslut körde jag med största försiktighet i kurvor och över gupp. Vill ju inte att nåt ska bli skevt även om det kanske var överdrivet i det här fallet.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #598 skrivet: december 13, 2007, 21:17:10 »
Bra jobbat! Bara att fortsätta å fixa de små hålen till vänster nu då  :)
Härligt att du tar hand om bilen hela tiden  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #599 skrivet: december 13, 2007, 21:23:29 »
Bra jobbat! Bara att fortsätta å fixa de små hålen till vänster nu då  :)
Härligt att du tar hand om bilen hela tiden  :)

Jo bilen måste rostbekämpas konstant nu för att jag ska han nån bil att åka i även i framtiden.. men känns väl som jag vänt trenden nu i allafall  ;)

De små hålen är säkert bara toppen av ett isberg så det blir nog ganska omfattande även där men ville inte ta bort mer plåt och göra den ännu mer instabil i fronten, innan jag la igen hålen kring rambenet så var det svajigt i fronten om man tog tag och ruskade lite i ramben eller frontplåt.

Det är två hål i underkant av rambenet med att svetsa igen, men de är i allafall fyrkantiga hål med frisk plåt i kanterna så där är det bara det roligaste kvar, att svetsa.

Fortsättning följer..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.