Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 2170329 gånger)

Nebu

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 46
  • 440
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #760 skrivet: mars 17, 2008, 20:22:38 »
Du har ingen loggning kopplad på ditt MS?
Tänkte att du kunde ansluta en Palm pilot å logga med den kanske? Läste om det på ett annat projekt, loggning med palm asså.
Så nästa gång du får en strejk kunde du se om MS kunde berätta något ::)
Spöket heter min bil för han är vit.  Också spökar han för mig :)
Tjingeling

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #761 skrivet: mars 17, 2008, 21:36:06 »
Du har ingen loggning kopplad på ditt MS?
Tänkte att du kunde ansluta en Palm pilot å logga med den kanske? Läste om det på ett annat projekt, loggning med palm asså.
Så nästa gång du får en strejk kunde du se om MS kunde berätta något ::)

Nej inte just nu, jag har ju programmet i PC:n (Megatune heter det för Megasquirt) men min Laptop har nåt knas med laddningen, sätter jag i laddaren så svartnar den bara, och vaknar inte på ett tag.

Jag har en Palm oxå men har inte utforskat det fullt ut än.

Jag vet inte hur mycket palmen kan logga men PC:n kan logga alla värden samtidigt hela tiden tills hårdisken är full och det tar nog flera månaders körning eller så!

Igår rotade jag fram MS från sitt SBP-gömsle bakom handsfacket så nu kan dioderna för Warmup, spridarpuls och TPS Accelleration kanske säga mig något.

Idag gick bilen utan problem.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #762 skrivet: mars 17, 2008, 22:20:58 »
Palmen klarar att logga en hel del... Med MS2-Extra som spottar ur sig typ 7 gånger mer data än MS1 så klarar man sig typ 45min med en 8mb Palm, jag har prövat... PalmLog loggar all data från MS, precis som Megatune, men det lagras i rådataformat på Palmen. Sedan får man använda Megatune för att få in det i datorn som en vanlig logfil (i Excel-format t.ex.).

PalmLog är busenkelt att använda, bara skaffa en nollmodemadapter, koppla in och ställ in några få inställningar. Sedan är det bara att ge sig ut och åka!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #763 skrivet: mars 17, 2008, 22:22:55 »
Palmen klarar att logga en hel del... Med MS2-Extra som spottar ur sig typ 7 gånger mer data än MS1 så klarar man sig typ 45min med en 8mb Palm, jag har prövat... PalmLog loggar all data från MS, precis som Megatune, men det lagras i rådataformat på Palmen. Sedan får man använda Megatune för att få in det i datorn som en vanlig logfil (i Excel-format t.ex.).

PalmLog är busenkelt att använda, bara skaffa en nollmodemadapter, koppla in och ställ in några få inställningar. Sedan är det bara att ge sig ut och åka!

Kabel har jag, har provat att gå online en gång men det var nån programvara till palm:en som strulade för mig därför har jag inte gjort mer än så, minns inte om jag provat just PalmLoggen.. får utforska det området ifall det jävlas mer.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #764 skrivet: mars 18, 2008, 21:25:42 »
är det ms som styr din bränslepump?
Då den dör, stannar bilen helt så du måste stanna stanna och harva på nyckeln ett tag?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #765 skrivet: mars 19, 2008, 02:04:43 »
är det ms som styr din bränslepump?
Då den dör, stannar bilen helt så du måste stanna stanna och harva på nyckeln ett tag?

Japp MS styr ett biltema vanligt slutande relä som i sin tur styr pumpen.

Japp bilen dog knall och fall precis som om man stänger av tändningen, så jag är tveksam till att det bara är pumpen som stannar.

Första gången den stannade behövde jag inte harva på nyckeln däremot andra gången så gick inte bränslepumpen de 2 första gångerna jag vred på tändningen igen, men då provade jag ej heller att harva  :P

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #766 skrivet: mars 20, 2008, 03:40:20 »
Varför styr MS pumpen? Är det en krock-funktion? Du kan väl dra en parallell ledning , med strömbrytare, att ha i reserv! Då har du i alla fall, försäkrat dig mot detta... :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #767 skrivet: mars 20, 2008, 10:06:25 »
Om soppa pumpen slutar pumpa tycker jag juh att den ska hacka lite grann innan den tvärdör. Eller har du nån fin säkerhetskrets så att tändningen släcks om pumpen dör?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #768 skrivet: mars 20, 2008, 14:00:38 »
Om soppa pumpen slutar pumpa tycker jag juh att den ska hacka lite grann innan den tvärdör. Eller har du nån fin säkerhetskrets så att tändningen släcks om pumpen dör?

Nej tändningen är för tillfället Renix original.. annars kanske det hade hänt att tändningen slocknat med, det vet jag faktiskt inte. Men troligtvis inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #769 skrivet: mars 31, 2008, 21:56:44 »
Hejsan. Var ett tag sen senaste update. Men nu har jag fått fart på mig igen!

Har insett att mitt motorbyte till B230 måste ske NU om det ska hinnas med före dagen D nån gång i juni/juli då det kommer en till familjemedlem  :)
Efter dagen D lär det inte bli mycket tid för motorbyte på ett bra tag  ::)

Jag skulle gjort detta jobb för längesen men sent ska syndaren vakna!

Till saken:
Jag har tagit bort kolvringarna och tvättat/rensat dem från avlagringar.
Skrapade det mesta med alu.plåt samt tillverkade ett verktyg av grov koppartråd som jag pressade i skruvstädet tills tråden passade i spåret för oljeskrapringen på kolven. Se bilder.
Oljeringens fjäder (som jag inte visste fanns innan) fick bada i T-röd i ett badkar från Biltemas buntbandsförpackning  ;)
Kolvringarna satt lite kärvt när jag tog bort dem så en rengörning var nog inte fel.

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #770 skrivet: mars 31, 2008, 22:10:13 »
Roligt att du fått, inspiration och energi, att ta tag i ditt motorbyte! :) Intressanta bilder! ;D

Var ligger fjädern; över, under eller bakom oljeringen?

/Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #771 skrivet: mars 31, 2008, 22:10:58 »
Mer update:

Jag lånade hem en utvändig mikrometer (se bild) från jobbet för att mäta vev och ramlager-tapparna. De verkade ligga bra jämfört med toleranserna i Haynesboken. Jag var inte så noggrann här utan kollade lite extra på första lagret och gick sen på känn med mikrometern låst i ett läge som kändes bra på första lagret.

Sånt här jobb är ganska kul att sitta och pilla med i verkstan på kvällarna med en folköl och lite Roxette i högtalarna som spelar trådlöst från datorn en våning upp.

Mindre kul är det när man upptäcker sånt som jag nu ska skriva om:

Idag måndag mätte jag upp gapet på alla kolvringar placerade i sina respektive cylindrar. Cylinder fyra var värst på samtliga tre ringar.
Varav oljeskrapringen var värst och den har dessutom den tightaste specifikationen enligt Haynes.

Cyl. 4: Kompressionsringarna hade gap på över 0.95mm och oljeringen säkert 2mm (hade bara bladmått på 1mm).
Cyl. 1: Kompressionsringarna hade gap på över 0.85mm och oljeringen säkert 2mm.
Cyl. 2+3: Mitt i mellan cylinder 1 & 4:as värden.

För specifikation se bifogad bild stulen ur Haynes. OBS specen är för B200 och jag bygger ju B230, spelar roll?

Antar att det bara är att beställa nya kolvringar? Särskillt som jag ska köra högkompad (etanolkompad) motor!?
Och då är det bara att beställa nya vevlager oxå eller? Eftersom de gamla är lite lagom "inkörda"!?
Kommentera mer än gärna hur jag ska göra!

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #772 skrivet: mars 31, 2008, 22:17:29 »
köper du nytt nu slipper du göra om det om 1 vecka.
folkraceshopen har bra priser.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #773 skrivet: april 01, 2008, 06:25:56 »
köper du nytt nu slipper du göra om det om 1 vecka.
folkraceshopen har bra priser.

Jo jag vet ju inte hur länge jag kommer köra med motorn, det är ju en ren budgetmotor för att lära på men har inga nuvarande planer på nåt värre heller..

Folkraceshopen blir det om ingen vet nåt billigare/bättre!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #774 skrivet: april 01, 2008, 06:26:59 »
Roligt att du fått, inspiration och energi, att ta tag i ditt motorbyte! :) Intressanta bilder! ;D

Var ligger fjädern; över, under eller bakom oljeringen?

/Max

Bakom oljeringen. Oljeringen är jättemjuk/vek så det är väl för att få lite tryck mot cylinderväggen.

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #775 skrivet: april 01, 2008, 07:33:02 »
Enligt Haynes ska Volvo B230/B234 ha följande kolvringsgap:
Övre kompring: 0.3 - 0-55mm
Undre kompring: 0.3 - 0.55mm
Oljering: 0.3 - 0.65mm

I stort sett samma som B200 i sagda Haynesmanual...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

Munken

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
« Svar #776 skrivet: april 01, 2008, 13:53:25 »
låter bra det där med b230 ;D
jag och en kompis ska beställa från www.stenparnermotor.se vet inte om det är billigare än folkrace shopen men det är då bra mycket billigare än att köpa volvo orginal..

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #777 skrivet: april 01, 2008, 17:12:53 »
Enligt Haynes ska Volvo B230/B234 ha följande kolvringsgap:
Övre kompring: 0.3 - 0-55mm
Undre kompring: 0.3 - 0.55mm
Oljering: 0.3 - 0.65mm

I stort sett samma som B200 i sagda Haynesmanual...

Tack Kurre!
Men det förändrar inte läget. Nya kolvringar är ett måste.
Beställer kolvringar och vevlager från folkraceshop.
Ramlagerna såg inte så illa ut så dem låter jag nog vara, invändningar mot detta?

I vilken grad behövs inkörning av motorn när man har nyhonat, nya kolvringar + vevlager (och kanske eventuellt ramlager) !?

Tack för alla svar!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #778 skrivet: april 01, 2008, 22:27:23 »
Hej igen!
Idag är jag gladare, har vant mig vid tanken på ett kolvringsköp  :)

Samt att jag har mätt upp cylindrarnas diameter och då tittat efter konicitet eller ovalitet samt eventuella vändkanter men det såg väldigt bra ut faktiskt!
Dock mätte jag med en invändig mikrometer som mäter på tre punkter så det blir väl lite svårare att mäta ovaliteten då kan jag tänka. Vet inte om det finns mikrometrar som bara mäter på två punkter?

Mätresultat:
Diametern låg på mellan 96.025mm till 96.050mm i alla cylindrar och då är det högre värdet längst upp i cylindern på den så kallade vändkanten eller längst ned där det inte är slitet/blankt alls. Och i arbetsområdet är det lägre värdet.
Har inga specifikationer för B230 i min Haynes-bok men det måste väl duga dom värdena jag fick!?

Har tittat på ramlagrena men är inte man nog att bestämma om de får vara med ett tag till?! HJÄLP MIG MED BESLUTET!
Ni har till i morgon kväll på er, sen skickar jag iväg en order på folkraceshop.se!

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #779 skrivet: april 01, 2008, 23:20:19 »
Idag är jag gladare, har vant mig vid tanken på ett kolvringsköp  :)

Roligt att du är glad. Behöver du inte mer än nya ringar, till din motorrenovering. Tycker jag du har anledning att vara glad! Jag är också ;D... :)

Vet inte om det finns mikrometrar som bara mäter på två punkter?

Ja det finns indikatorklockor, till detta. De mäter på spetsarna av ett "T". Letar själv efter en billig sådan, till mitt projekt! :)

det måste väl duga dom värdena jag fick!?[/b]

Skall se om jag hittar några referenser!

Har tittat på ramlagrena men är inte man nog att bestämma om de får vara med ett tag till?! HJÄLP MIG MED BESLUTET!

Du måste mäta, det har inte med känsla eller tro, att göra. ;) :)

Mins du vaxtråden? http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.msg47299#msg47299

Mvh /Max

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #780 skrivet: april 01, 2008, 23:48:00 »
Enligt Haynes: Konicitet 0,05 mm, orundhet 0,05 mm... :) /Max

zlobban

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
« Svar #781 skrivet: april 02, 2008, 06:35:09 »
Fint att du byter kolvringar, det mår nog motorn bra av. Vad gäller lagren så är det alltid bäst att byta om man är tveksam, om inte annat så slipper man ju ligga vaken på natten å tänka på ramlager å dåligt oljetryck å smörjning till kamaxeln å fan & hans moster.... Men har du lätt för att somna i vanliga fall så tror jag nog att dina ramlager duger. Ska det va budget så ska det...

Inkörning är väl lite som trosuppfattning, (å då menar jag inte underkläder) alla har sin bestämda & har säkert bra argument till varför. Men jag skulle inte rekommendera instruktionsbokens "inkörningstips" som brukar innebära att man ska köra som en farträdd prinsessa med ett löskokt ägg under högerfoten i flera tusen mil.

zlobban

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #782 skrivet: april 02, 2008, 07:06:23 »

och oljeringen säkert 2mm (hade bara bladmått på 1mm).

Hmmm...  Jag tror att Frej inte ser skogen för alla träd.. ;)  Pula in lite olika "blad" i glipan tills det känns lagom. Sedan är det bara att räkna ut exakt vilket gap du har 8). Inte för att det spelar nån roll här, men det kan ju va ett bra tips om du skulle vilja mäta något som är över en millimeter....

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #783 skrivet: april 02, 2008, 20:12:42 »

Du måste mäta, det har inte med känsla eller tro, att göra. ;) :)

Mins du vaxtråden? http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.msg47299#msg47299

Nej men jag tänkte att ett erfaret öga kan se på färgskillnaderna/nyansen hur pass slitet det är. På vevlagerna får det ju i allafall inte vara kopparfärgat för då är de slut.

Nu blir det i allafall plastigauge!
Ringde mekonomen i stan och tjejen som svarade var mycket svävande och kollade lite i butiken men sa att det har vi nog inte det har jag aldrig sett.. litar inte på tjejer i bilbutiker med svävande intryck..
Sökte på google och råkade hitta ett ex på tradera! 30 spänn, köpte direkt  8)
Kommer på fredag hoppas jag. Så jag har nåt att göra i helgen om familjen blir för jobbig  ;)

Detta innebär att jag inte kommer att göra nån beställning på kolvringar idag.. ska ju inte ha i motorn riktigt än så det är inte sån brådska även om det känns som varje minut är viktig i kampen mot klockan  :)

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #784 skrivet: april 02, 2008, 20:28:01 »
Bra FREJ! :) Nu skall det mätas. Har du kvar länken till försäljningstället? Här skall också mätas! ;D :) /Max

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #785 skrivet: april 02, 2008, 20:38:23 »
Bra FREJ! :) Nu skall det mätas. Har du kvar länken till försäljningstället? Här skall också mätas! ;D :) /Max

Japp, kul att få prova på plastigauge!

Fanns bara 1 ex hos den säljaren men här är länken:
http://www.tradera.com/Plastigage_gron-auktion-61561339

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #786 skrivet: april 02, 2008, 20:43:08 »
Enligt Haynes: Konicitet 0,05 mm, orundhet 0,05 mm... :) /Max

Diametern låg på mellan 96.025mm till 96.050mm i alla cylindrar och då är det högre värdet längst upp i cylindern på den så kallade vändkanten eller längst ned där det inte är slitet/blankt alls. Och i arbetsområdet är det lägre värdet.

Då är ju mina värden hyfsade i allafall, helt ok för mig och mitt budgetblock  :)

Tack Max!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #787 skrivet: april 02, 2008, 20:46:46 »
Fint att du byter kolvringar, det mår nog motorn bra av. Vad gäller lagren så är det alltid bäst att byta om man är tveksam, om inte annat så slipper man ju ligga vaken på natten å tänka på ramlager å dåligt oljetryck å smörjning till kamaxeln å fan & hans moster.... Men har du lätt för att somna i vanliga fall så tror jag nog att dina ramlager duger. Ska det va budget så ska det...

Inkörning är väl lite som trosuppfattning, (å då menar jag inte underkläder) alla har sin bestämda & har säkert bra argument till varför. Men jag skulle inte rekommendera instruktionsbokens "inkörningstips" som brukar innebära att man ska köra som en farträdd prinsessa med ett löskokt ägg under högerfoten i flera tusen mil.

Vad händer först vid dåliga ramlager, är det knack och andra oljud och sen tvärstopp? Kan inte hända så mycket mer antar jag, värre då med vevlager kanske? Det man fruktar mest är ju att kolvarna ska fara iväg och göra topp och kanske kamaxel obrukbara.. i allafall i min värd där jag inte gräver ner många kronor i blocket men kanske nån krona mer i toppen+kam framöver.

Usch nej farträdd princessa i flera tusen mil funkar inte för mig, har inte kört många mil med min blå räser och aldrig en hel mil utan krossade ägg  ;)

Varför ska gapet vara större på kolvringarna i en turbomotor?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #788 skrivet: april 02, 2008, 20:48:19 »

och oljeringen säkert 2mm (hade bara bladmått på 1mm).

Hmmm...  Jag tror att Frej inte ser skogen för alla träd.. ;)  Pula in lite olika "blad" i glipan tills det känns lagom. Sedan är det bara att räkna ut exakt vilket gap du har 8). Inte för att det spelar nån roll här, men det kan ju va ett bra tips om du skulle vilja mäta något som är över en millimeter....

Så kan man förstås göra men det är inte rätt  ;D

Nej jag nöjde mig med att se att gapet var dubbelt för stort och sen när jag insåg att det var 4-dubbelt så var det inga tveksamheter  >:(

zlobban

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #789 skrivet: april 03, 2008, 00:39:27 »

För att ringarna kan bli varmare å utvidgas då mer. Man behöver lite extra gap för att inte ringarna ska "gå ihop".

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #790 skrivet: april 03, 2008, 00:41:25 »

För att ringarna kan bli varmare å utvidgas då mer. Man behöver lite extra gap för att inte ringarna ska "gå ihop".

Okej, tänkte inte på värmen, tack!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #791 skrivet: april 03, 2008, 01:51:42 »
Nu har min B230 blivit en B200, alltså en dubbelnolla  ;)

Se mer info och massa bilder i separat tråd: Gjuta en Nolla?

Efter lite fix med lackens utseende så kanske man kan sova gott även när det närmar sig dags för ny date med SBP i Januari 2009  :D

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #792 skrivet: april 03, 2008, 07:54:05 »
Ursnyggt! Lite smuts på det där och ingen kommer någonsin kunna gissa sanningen!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #793 skrivet: april 03, 2008, 17:16:52 »
Ursnyggt! Lite smuts på det där och ingen kommer någonsin kunna gissa sanningen!

Tackar, hoppas det!

Den  m ö r k a  sanningen  8)

zyklon

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
« Svar #794 skrivet: april 03, 2008, 18:11:42 »
blev ju kanon bra =) som sagt.. me lite smuts på så  ;D
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Paq

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
« Svar #795 skrivet: april 03, 2008, 21:22:25 »
ricktigt smart sätt att slipa gnäll från besiktningen...och de ser ju precis ut som tt b200 märke oxså snyggt jobbat ;)
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #796 skrivet: april 05, 2008, 02:07:04 »
Idag fick jag ett litet paket  :D

Det var min plastigauge som kom hem!

Inte konstigt att det är lite svårt att söka efter på internet då det förmodligen ska heta plastigauge eftersom det säger plastik-mätare på svenska typ. På hemsidan heter det gauge men på produkten står det gage och på summit racing tex. så står det gage: http://store.summitracing.com/egnsearch.asp?N=700+115+4294760493

Snacka om förvirring.. undrar var denna felstavning uppkommit egentligen? Förmodligen vid tillverkningen.. eftersom produkten är felmärkt.  ::)

Lägger upp två bilder, får bättre bild på själva tråden sen när jag tar ut den ur pappret och börjar mäta lager  :P

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #797 skrivet: april 05, 2008, 17:24:09 »
Idag fick jag ett litet paket  :D

Det var min plastigauge som kom hem!

Bra, då har du något roligt / intressant, att göra under helgen! Har funnit att http://www.hansenracing.se/ är återförsäljare, de har i sin tur många ÅF... Har postat några mail, får se vad de svarar! :) /Max

Paq

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
« Svar #798 skrivet: april 05, 2008, 22:00:47 »
ahhh såna där prylar är faktiskt ricktigt bra att ha  :D
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #799 skrivet: april 06, 2008, 02:12:37 »
ahhh såna där prylar är faktiskt ricktigt bra att ha  :D

Japp Suveränt! Billigt och smidigt sätt att mäta på!

I natt har jag mätt upp ramlagrena med Plastigage!

Jag började med att rengöra alla ytor med T-röd så att det skulle vara rent från olja.

Sen klippte jag till 5 lika långa bitar Plastigage som skulle passa lagerytorna, se bild 1.

Därefter placerades trådbitarna en i taget och överfallen monterades vart efter och drogs för hand.

Sen drog jag överfallen stegvis för att till sist dra till 20 Nm + 90° som Haynes föreskriver på B200.

Lossade överfallen och lyfte försiktigt bort dem, nyfiket!

Resultatet är som följer:

Lager 1: ~0.076mm
Lager 2: ~0.051mm
Lager 3: ~0.051mm
Lager 4: ~0.051mm
Lager 5: ~0.076mm

Värdena ovan är inte exakta men ligger i närheten. Sämst är Lager 1 som har glapp lika eller större än 0.076mm...
Haynes rekommendation säger 0,025-0,072mm

Nu krävs ett ställningstagande. Min (budget)känsla säger mig att jag ska köra vidare med lagrena.
Vad säger ni, är det dumsnålt att inte byta Ramlager?
Ni har till i morgon kväll på er att argumentera
, sen beställer jag från folkraceshop.se