Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 1824389 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!
« skrivet: december 09, 2004, 23:23:45 »
Såå! Nu ska jag äntligen göra slag i saken. Har varit mycket snack i ett års tid men det har varit ett lärorikt år. Nu förstår jag det mesta i teorin men nu ska det praktiseras också!

Min B200F var nyss utrustad med:
- Bosch LU-Jetronic insprutningssystem
- Renix Självinställande elektroniskt brytarlöst tändsystem

LU-Jetronic är utbytt mot:
Steg 1:
- Megasquirt eftermarknadsinsprut i byggsats (jag köpte färdiglött kretskort)

Steg 2:
- Megasquirt n' Spark mjukvara för att även kunna programera och trigga tändningen
- Bosch Tändmodul + Brytarlös fördelare med Hall-givare som ger tändläge till Megasquirt n' Spark och triggas av Megasquirt n' Spark

Steg 3:
- Dotterkort för fler/bättre funktioner

B200 byts år 2008 ut mot genomgången B230 fast med B200:ans original-topp. Skelettsvänghjul samt 240-turbo tryckplatta + opellamell smiter med i samma veva. Samt en sprängkåpa kring kopplingshuset ifall skelettsvänghjulet vill flyga i bitar.

Steg 4:
- Megasquirt 2 processor för större möjligheter (Mer datorkraft, mer avancerade funktioner mm.)

Steg 5:
- Bredbandslambdasond monterad för att lättare/bättre kunna mappa bränslet.

Så nu är allt på plats som man drömde om en gång för längesen (år 2004). I skrivande stund 2010-09-01 så är det bara lite pill kring tändningen kvar
(dwell) för att få motorn att gå rent i hela registret.

Sedan så är arbetet kring motorn klart förutom att lite trim med annan topp och kamaxel förväntas.
Nu är det karossen och hjulupphängningen som förtjänar översyn eller utbyte.
Sist men inte minst står nåt annat än öppen diff högst på önskelistan. Vi får se vad framtiden har att erbjuda där.

För att kunna hitta i min nu ganska långa projekttråd har jag skapat ett index nedan. För att underlätta både för mig och för er ;)



INDEX


Sida:     Datum:    Innehåll:

Sid   1: (2004-12) Bygge av och uppstart med Megasquirt, tankar 100% E85 för 1:a gången!
Sid   2: (2005-03) Bygger lambdamätare, strul med låg-ohmiga spridare.
Sid   3: (2005-05) Bygger Flyback-kort till MS, köper B230A och motorvärmare.
Sid   4: (2005-12) Byte av kylare.
Sid   5: (2006-06) Bygger Extra-kort till MS.
Sid   6: (2006-11) Köper Skelettsvänghjul/lättat svänghjul, pillar med hallgivare & tändmodul.
Sid   7: (2007-01) Lagar fläktmotstånd & svetsar vänster tröskel i framkant + golv.
Sid   8: (2007-03) Monterar bilstereo, slutsteg och högtalare & tvättar och river isär B230A.
Sid   9: (2007-03) Fixar tillfälligt tankband, testar max rullomkrets, krockar skärmkant HB & kopplar tändsystem till MS.
Sid 10: (2007-07) Rubbar och Vaxar bilen för första gången & byter skärmkant HB.
Sid 11: (2007-08) Fortsatt skärmkantsbyte, monterar extraktorgrenrör & kör sönder diffen.
Sid 12: (2007-09) Svetsar diffen!
Sid 13: (2007-09) Tar ner växellåda & slutväxel.
Sid 14: (2007-09) Renoverar bränsletank, svetsar bagagegolv + ny infästning reaktionstag VB & bygger nya kuddar till växellådsbalk.
Sid 15: (2007-11) Bygger öppningsbar grill för motorvärmar-intag & börjar laga rost i fronten (igen).
Sid 16: (2007-12) Viktar kolvar & stakar B230A & svetsar längs+tvärgående balk vid VF-hjul.
Sid 17: (2008-01) Svetsar upp framaxelbalk efter date med SBP.
Sid 18: (2008-02) Gör klart framaxelbalk, lagar kylare, byter hjullager HB & honar B230A.
Sid 19: (2008-02) Byter bromsslang VF, blästrar extraktorgrenrör, väger skelettsvänghjul med tillhörande tryckplatta.
Sid 20: (2008-03) Rengör & mäter upp kolvringar, lager mm. i B230:n. Provar Plastigauge för 1:a gången. Gjuter en 0:a på B230-blocket.
Sid 21: (2008-04) Monterar nya Ramlager & kolvringar i B230:n.
Sid 22: (2008-04) Lyfter ur B200F!
Sid 23: (2008-04) Bygger sprängkåpa till skelettsvänghjulet.
Sid 24: (2008-04) Svetsar klart sprängkåpa, testar rostätare + citronsyra, köper urtrampningslager. Lagar växelspakshållaren & svetsar short-shift.
Sid 25: (2008-05) Vänder kuggkrans på svänghjul, köper & monterar nya bussningar till växelspak, gör plats för short-shift, lyfter i B230 första gången.
Sid 26: (2008-05) Kopplingen kopplar inte ur efter montage av B230!
Sid 27: (2008-05) Lyfter ur och i B230 igen, löser kopplingsproblemet med shimsningar.
Sid 28: (2008-05) Köper "puck" till styrningen, shimsar hängiga motorfästen, monterar småplock, STARTAR UPP B230!!
Sid 29: (2008-05) Monterar sommardäck, puck till styrning, nytt batteri och analyserar uppstartsoljan.
Sid 30: (2008-06) Byter till mineralolja, fotar i solnedgång, testar Palm V med PalmEdit, kollar inkörd spissvärta, byter lambdasond.
Sid 31: (2008-06) Bränner MS1-processor, byter map-PC, köper MS2-processor.
Sid 32: (2008-07) Förbereder MS för MS2-processorn.
Sid 33: (2008-07) Drar åt lös styrväxel samt monterar ny reg-skylt bak.
Sid 34: (2008-08) Mäter upp hur stora slag det blev på spaken med shortshift-modden.
Sid 34: (2008-08) Testar bränsletrycket under körning med mätaren på vindrutan.
Sid 35: (2008-09) Monterar original fullflödes förstadämpare som slutljuddämpare.
Sid 36: (2008-10) Lagar vänster undre fjäderskål samt börjar byta vänster bakskärm
« Senast ändrad: juli 24, 2019, 23:29:02 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Bildupdate ikväll tisdag!!
« Svar #1 skrivet: december 09, 2004, 23:40:53 »

INDEX FORTSÄTTNING


Sida:     Datum:    Innehåll:
Sid 40: (2008-12) Testar förlängningar av slutröret för att få bort buller i kupén.
Sid 40: (2009-01) Byte undre fjäderskål vänster fram. Samt fjäderbenslagret.
Sid 41: (2009-02) Bygger om katalysatorn till fullflödes ljuddämpare.
Sid 42: (2009-02) Mäter med Oscilloskop och försöker mäta dwell mm.
Sid 43: (2009-04) Kör 0-100km/h på 9.13 sekunder.
Sid 44: (2009-05) Bygger och monterar rattspacer till sportratten.
Sid 44: (2009-07) Köper bredbandslambda - bilder och bosch-nr.
Sid 45: (2009-08) Bygger JAW bredbandscontroller.
Sid 46: (2009-09) Växelspak lös och glider upp och ned genom kulan.
Sid 46: (2009-10) Testar breddade Opel-fälgar.
Sid 46: (2009-10) Bygger plexi-låda till JAW
Sid 46: (2009-09) Växelspak lös och glider upp och ned genom kulan.
Sid 46: (2009-10) Testar breddade Opel-fälgar.
Sid 46: (2009-10) Bygger plexi-låda till JAW
Sid 46: (2009-11) Löder om för Bosch 124 tändmodul.
Sid 47: (2009-11) Mäter upp Dwell på tändspolen med Oscilloskop.
Sid 47: (2009-12) Bygger om bakre delen av avgassystemet samt lagar längsgående balk.
Sid 49: (2009-12) Bygger spacer till vänster vindrutetorkararm.
Sid 49: (2010-01) Testar och kopplar in bredbandslambda.
Sid 51: (2010-01) Byter ut laddregulator med dåligt kol.
Sid 51: (2010-01) Besiktar blankt med bilen för första gången!
Sid 51: (2010-02) Kan varva motorn fritt igen utan konstiga bryt.


Mer kommer efter hand som tråden växer...  (samt när jag hinner med att uppdatera  ;))
« Senast ändrad: augusti 06, 2017, 02:14:30 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #2 skrivet: december 10, 2004, 18:46:00 »
Jaa, kul. Nu vill vi bara se bilder på hela konverteringen så man vet hur man skall göra i vår...
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #3 skrivet: december 10, 2004, 19:25:56 »
Jaa, kul. Nu vill vi bara se bilder på hela konverteringen så man vet hur man skall göra i vår...

Jo.. tänk om man hade en digitalkamera  ::)

En polare kommer över i morgon, får be honom ta med sig sin kamera. Så det blir lite fina närbilder. Kommer såklart fota allt när det är färdigt oxå. Adapter för TPS, korskopplingslåda mellan Orginalhärvan och Megasquirt mm..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

NimitZ

  • Medlem
  • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
    • http://www.badanka.com/~nimitz/
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #4 skrivet: december 10, 2004, 20:25:02 »
jo leta upp en kamera vill verkligen se bilder, nån aning om vad kalaset ger? (antar att B200 är orginal övrigt)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #5 skrivet: december 10, 2004, 23:06:41 »
Ja den är helt orginal nu. Förutom basics som luftfilter och borttagen katalysator då.

Jag har inga större förväntningar vad det gäller effekt faktiskt. Inte om vi pratar Steg 1, alltså bara byta ut styrningen av bränslet.

Tänkbara fördelar (Steg 1):
- Mappa för max hk vid höga lastpunkter.
- Mappa för bättre bränsleekonomi i lägre varvtal/lastpunkter
- Göra en map för 100% E85.

Tänkbara fördelar (Steg 2):
- Mycket aggresivare inställning av tändning. Vilket borde göra större skillnad än vad man kan göra på bränslesidan.
- Kunna optimera tändningen för E85. (Etanol kräver tidigare tändning för att gå bra.)

Tänkbara fördelar (Steg 3):
- Generellt mycket exaktare mätning+mapning+styrning av både tändning och bränsle.
- Mappa mot AFR (bränsle/luftblandning) Alltså istället för att du talar om hur mycket bränsle du vill att motorn ska spruta in vid olika varvtal/belastningar och få det till rätt blandning så talar du istället om vilken blandning du vill ha och så blir det rätt automatiskt. (tack vare bredbandslambdasond). För enkelt?  :)

Framtiden får utvisa vad jag får ut i mer effekt/bättre motorkaraktär.. innan det pillas mer med motorn i sig. Det är när man börjar ändra motorns parametrar som sprutet kommer till sin största nytta.

Men än så länge är det mest en kul grej, att mappa sin 360GL med laptop  ;)
och kunna köra 100% Etanol med bibehållet effektutag om inte mer.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #6 skrivet: december 11, 2004, 10:29:10 »
Hitta denna Finne på nätet. Har ett liknade projekt som du Frej:
http://www.janiervast.com/projekti/
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #7 skrivet: december 12, 2004, 19:29:33 »
Rapport efter helgen:

- Mycket jobb, allt pill tar tid.
- Lite sömn, fredag natt 6 timmar, lördag natt 4,5 timmar!

- Hade lite pill på huset innan jag kunde börja på allvar med 360:n.
- Fick åka till jobbet 3 gånger denna helg på jourjobb. Små avbrott som stör.

Saker som avklarades:

- "Mapfäste" till Megasquirt till höger om växelspakskonsolen
- Adapter till Ford TPS på spjällhuset
- Kopplingslåda utformad för att passa i det trånga utrymmet mellan förare och passagerares fötter..
- Lött alla kablar på kontakten som orginalhärvan ansluts till i kopplingslådan. (kontakt från skrotad databox från 360GLT. Ett stift saknades för lambdasond så jag fick flytta ett som inte behövdes)
- Lade på kylpasta på komponenter som behövde detta på kretskortet. Monterade kortet i boxen, förhoppningsvis för sista gången för ett tag framöver.
- Skapade en grundmap för uppstart grundad på motorns parametrar så som spridarflöde, slagvolym, max vrid och hk vid specifierade varvtal mm.


Arbetet återupptas i morgon eftermiddag.
Återkommer med vidare rapporter.. och bilder!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #8 skrivet: december 13, 2004, 22:36:55 »
Citera
- Lade på kylpasta på komponenter som behövde detta på kretskortet. Monterade kortet i boxen, förhoppningsvis för sista gången för ett tag framöver.

Du monterade flänsar också hoppas jag? Kylpasta är ju bara värmeledande "spackel" mellan två ytor.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #9 skrivet: december 13, 2004, 22:49:11 »
Vad är det för ämne k kylpastan?
Själv så har jag alltid använt kiselpasta, den ska tydligen inte va bra att få på fingrarna och har svårt att hitta ny sån. En kille jag snackade med sa att den blivigt förbjuden men att det har bättre värmeledningsförmåga än dom nya pastorna. Skulle vilja ha tag i någon som säljer kislepasta eller kylpasta som är gjord med kisel.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #10 skrivet: december 13, 2004, 23:55:43 »
Citera
- Lade på kylpasta på komponenter som behövde detta på kretskortet. Monterade kortet i boxen, förhoppningsvis för sista gången för ett tag framöver.

Du monterade flänsar också hoppas jag? Kylpasta är ju bara värmeledande "spackel" mellan två ytor.

Jajjemen! Där inte själva kortet var flänsen, alltså det finns komponenter som har en metallplatta i kortet där dom sitter.. men det var lite pilligt att få dit pastan nu när komponenterna redan var lödda i kortet.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #11 skrivet: december 14, 2004, 00:05:37 »
Vad är det för ämne k kylpastan?
Själv så har jag alltid använt kiselpasta, den ska tydligen inte va bra att få på fingrarna och har svårt att hitta ny sån. En kille jag snackade med sa att den blivigt förbjuden men att det har bättre värmeledningsförmåga än dom nya pastorna. Skulle vilja ha tag i någon som säljer kislepasta eller kylpasta som är gjord med kisel.

Jag använder den här: Coolermaster Thermal Compounds (PTK-001)
och den hittar du här http://www.coolermaster-europe.com/eng/products/component/thermalcompoundkit/thermal.asp

Annars är Artic Silver populär, men den var elektriskt ledande har jag för mig det var därför jag valde Coolermasters ej elektriskt ledande alternativ. Och det skilde bara nån enstaka grad i värmeöverföring..
Fattade dock inte om det var kisel i den eller ej.. baserad på silikon i allafall.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Z28

  • Medlem
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #12 skrivet: december 14, 2004, 16:47:59 »
Får man fråga vad detta kostar steg för steg?

Finns det nån svensk sida eller butik??

MVH
Alex.S
Jag ångrar ingenting!!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #13 skrivet: december 14, 2004, 18:58:31 »
Självklart får man fråga!

Det är billigt tycker jag, var väl därför man blev intresserad från först början.

Här är en lista över kostnaderna jag lagt ut för att få ms i bilen hittills.
Den är nog komplett förutom lite plattjärn, en låda till kortet som jag fått från jobbet + några stumpar kabel men jag jobbar som elektriker i en kabelfabrik så vad kunde vara mer lämpligt?  :D

Megasquirt färdiglött kretskort                                           1 872,00 kr
kommunikationskabel dator-megasquirt                              55,00 kr
Hankontakt från org. ECU för anslutning till
org. kabelhärva utan ingrepp.                                         100,00 kr
DB-37 Hona för kabel mellan härva och ms.                           ~40kr
Ford skorpio V6 -89 TPS med kontakt                                 ~100kr
Tempgivare från volvoblock för mätning av luftemp                  20kr
Kontakt Tempgivare                                                            5kr
Bränslepumpsrelä universalrelä Mekonomen                          38kr
Säkringshållare för glasrörssäkring                                       ~15kr
Bärbar gammal dator                                                          100kr

                                                         Summa hitills:          2345kr
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #14 skrivet: december 14, 2004, 19:02:00 »
Detta är DIY "do it yourself".. finns att köpa färdiglödda kort från en webbutik i England tror jag det var, men finns bara privat i Sverige (än så länge?).

Länkar:

Ms Nordic, med svensköversatt manual och svenskt forum!
http://msnordic.mine.nu/

Tillverkarnas hemsida (Bowling & Grippo)
http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html

Stort bra forum (engelskt)
http://www.msefi.com/
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Z28

  • Medlem
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #15 skrivet: december 14, 2004, 21:03:41 »
Det var ju billigt.
Då har du alltså möjlighet att mappa sprut, har du även möjlighet att mappa tändning?

MVH
Alex.S
Jag ångrar ingenting!!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #16 skrivet: december 15, 2004, 23:38:28 »
Det var ju billigt.
Då har du alltså möjlighet att mappa sprut, har du även möjlighet att mappa tändning?

Jo om man jämför med andra system som finns nu så är det ju billigt, dom man kan köpa över disk i Sverige kostar väl från 5-6000:- och uppåt beroende på vad som ingår..

Japp det står i mitt första inlägg här uppe under Steg 2:

Då används en utgång på Megasquirt till att tala om för en tändmodul när det är dags att ge gnista. Det fina är ju att du även på tändningsidan mappar mot MAP, kör man turbo kan man ju backa tändningen en bit då man överskrider ett visst laddtryck vid ett visst varvtal.

Jag hoppas på att kunna förbättra bilens gång rätt ordentligt tack vare utökade tändningsmöjligheter.. Renix ger ju ingen chans att ändra nåt  >:(

Särskillt när man kör på etanol är det ju viktigt att kunna ändra tändningen för etanolen kräver/funkar bäst i ett annat område än bensinen gör.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #17 skrivet: december 15, 2004, 23:43:06 »
*PUST* ikväll har jag lött ihop kabelhärvan i DB37-poliga kontakten som ska anslutas i Megasquirt-boxen. Pilligt värre tack vare 4x1,5kvadrat för spridarna och sen 4 skärmade tjockare kablar för tändsignal, lambda, TPS & tändtriggersignalen ut till tändmodulen.

Och sen på med krympslang över alla anslutningar på det.

Till sist försöka få på kåpan så att alla kablar ligger fint i den och inte ligger i kors i förskruvningen..

Blev nöjd till sist i allafall så vid nästa mektillfälle ska andra ändan på härvan anslutas i min hemgjorda kopplingslåda i bilen, tillsammans med gamla databoxens 25-poliga kontakt och en tredje kontakt för nya härvan ut till dom nya givarna.
Det blir Plug n´ Play sen  8)   8)   8)

Edit: Bifogar en enkel bild för större förståelse av mitt elsystem  :)
« Senast ändrad: juli 22, 2008, 22:58:59 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #18 skrivet: december 16, 2004, 13:02:44 »
Var är bilderna  ???
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #19 skrivet: december 16, 2004, 15:58:33 »
Var är bilderna  ???

Ja var är dom..  :-[
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #20 skrivet: december 18, 2004, 21:51:56 »
Nu har jag kopplat färdigt kopplingslådan, anslutit mig till bilens orginalhärva och anslutit Megasquirt och tänt upp det för första gången!! En sån känsla när datorn får kontakt  :D   :D   :D

Provade att starta och den gick 5 sekunder, har inte ställt in nånting men främst stannade den pga. att jag inte har fixat den nya lilla härvan ut till motorn som bla. omfattar bränslepumpsreläet  ;)

Får se om resten av nya härvan blir klar ikväll/natt eller i morgon. Då är det provstart på allvar som gäller!! *Happy boy*
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

forsman

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #21 skrivet: december 19, 2004, 06:40:29 »
Hehe låter ju riktigt trevligt det där! Vad kostade hela paketet? Vad har du för mål med det? Är det bara för utbildningssyfte kanske?
Volvo 745 B230F (småtrimmad). Volvo 345 B200K (turboprojekt).

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #22 skrivet: december 19, 2004, 10:17:15 »
Hehe låter ju riktigt trevligt det där! Vad kostade hela paketet? Vad har du för mål med det? Är det bara för utbildningssyfte kanske?

Som jag skrev ovan så kostar det ungefär mellan 2500-3000 kanske.. svårt att beräkna eftersom jag fått en del material från jobbet..

Studiesyfte till en viss del. Man lär sig massor om hur en insprutningsmotor arbetar.

Men främst för att kunna ha kul med bilen, få den att gå som man vill. Och särskillt när man börjar trimma.

Etanol var en grej jag frestades av. Kan inte köra 100% i icke ombyggd bil. Visst går det med ställbar bränsletrycksregulator men tändningen då?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #23 skrivet: december 19, 2004, 14:07:04 »
*kabeldragning pågår*

drar ut styrspänning till bränslepumpsrelä, jord och signal till Lufttempmätaren samt skärmad kabel till TPS.
Även en vaakumslang dras.

När det snart är klart ska kallstart mappas och sen är det dags att få maskinen att gå att köra!!  :o
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #24 skrivet: december 19, 2004, 23:57:00 »
NUUUU!! HALLELULIA!! DEN GÅR FRAMÅT  ;D

Gjorde klart all el, kopplade upp datorn, ställde alla inställningar för att passa min motor, tex 4cyl 4-takt 2-liters 4 spridare på 200cc mm..
Startade upp den kall och fick sitta och justera bränslet i kallstartsmappen tills den gick bra och hålla på så tills den var helt varm och jag mappat alla tempområden, tyvärr har den stått i garaget och håller 16 grader ungefär så i morgon när jag ska hem från jobbet kommer den väl vara under 0 grader så då får jag börja från det området och jobba mig upp till 16 grader där jag började idag.

När bilen var varm så var det dags att ge sig an VE-tabellen. 8 gånger 8 punkter som talar om hur mycket bränsle som ska sprutas in vid 8 olika varvtal och 8 olika belastningspunkter.
Detta kan man göra rätt grovt rakt över hela skalan först tills man ser att den börjar vara i närheten av lambda=1. Sen får man se över punkt för punkt eller varannan och sen jämka punkterna i mellan dem. Eller oxå få mappen körbar och åka ut och spara en loggfil som man sen använder för att låta datorn skapa en ny förbättrad map, så kan man göra några gånger med finare förändring varje gång. Sen är man rätt nära. Det lilla extra får man nog ta för hand dock om man inte kör med bredbandslambda.

Sååå.. efter mycket förberedelser tog det bara en timme eller två att få bilen att gå så pass bra att man kan åka till jobbet i morgon bitti  ;) Har gått bättre än förväntat så långt.

Har bara två problem.

1. Tempmätaren i bilen vill inte röra sig så länge Megasquirt är inkopplat. Har läst nånstans att man inte kan ha två mätare till en givare men inte viljat höra på det örat. Verkar dock som det är sant tyvärr. Så länge som jag har datorn i bilen ser jag ju temperaturen där men jag ska forska lite och se ifall det går att lösa utan att behöva två givare i toppen.

2. Min TPS-givare jag köpte från en Ford vill bara göra utslag på 70% av området som spjället arbetar på. Vet inte ifall det påverkar så mycket, har inte märkt nåt än men det är också nåt jag måste efterforska i. I värsta fall får jag byta TPS.

Klart slut från dagen D! Alla överlevde och livet går vidare  :)
I morgon ska det mappas vidare efter att ha städat av lite i garaget efter alla sömnlösa nätter och kvällar.. får även försöka skaffa fram en digitalkamera och plåta lite bilder inför en guide till avdelningen Garaget oxå. Om nån är intresserad?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #25 skrivet: december 20, 2004, 09:21:11 »
Vad kul att det funkar så bra!

Har du en extern A/F mätare eller har Megasquirt det inbyggt så det syns på datorn?

En guide om hur man bygger sina egna kontakter, kopplar upp, mappar osv vore kanoners! Med fina bilder då naturligtvis.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #26 skrivet: december 20, 2004, 17:46:02 »
Ja det är jättekul, och det blir bättre hela tiden, man lär sig mer och hittar mer och mer rätt med mappningen. Bilen går redan bättre än den gjorde med Jetronic. I allafall på en fullgasrepa på trean, körbarheten börjar bli okej med. Enda lilla bekymret där är efter höglast när man släpper gasen eller ligger och pumpar gasen så vill den gärna hacka till.

Ja jag har byggt en extern Lambdamätare, lite lättare att hålla koll på den under körning, särskillt om datorn ligger hemma  ;)

Får göra en Guide på både Megasquirt och Lambdamätare!
På återseende!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #27 skrivet: december 20, 2004, 22:02:48 »
Bara en idé jag fick va att om man sätter dioder på båda kablarna som går från givaren till mätaren och dator så kanske det funkar. Då borde dom inte störa ut varandra tycker jag.
Nu är jag inget vidare på så komplicerade elgrejer utan gissar. Men i mitt teoretiska huvud med mina ringa kunskaper så funkar det ;D Praktik är en helt annan grej.

Kanske har någon som är bra på elektronik här ibland oss som kan skriva om det går eller varför det inte går att använda samma givare till flera grejer.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #28 skrivet: december 20, 2004, 23:19:52 »
fick svar på detta med tempgivaren:


Följande länk beskriver hur man gör om man delar tempgivarsignalen mellan tex Megasquirt och Orginal ECU (tex Jetronic) men verkar inte tala om hur det blir i mitt fall då org. ECU är borta och bara tempmätaren kvar..

http://www.megasquirt.info/manual/sharesen.htm
« Senast ändrad: december 20, 2004, 23:49:01 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #29 skrivet: december 29, 2004, 10:45:02 »
En liten rapport:

Nu har jag mappat klart på Bensin så igår slog jag i enbart E85!

Körde bort från pumpen samtidigt som jag kollade på lambdamätaren.. fanns ju bensin kvar i systemet så allt såg normalt ut några meter men sen blev det svart!

Jag ökade hela mappen 38% tills lamdan började ligga runt lambda1 igen. Sen kunde jag åka vidare.. gick ungefär som på bensinen men jag behöver nog datalogga och finjustera en del för det är nog inte så enkelt att jag bara kan öka mappen 38% när jag har etanol i tanken. Ska bli spännande att jämföra mapparna när etanolmappen är klar oxå.

Har köpt en digitalkamera nu JIPPIE!! ;D och har tagit massa bilder men ska göra i ordning min hemsida för en korrekt presentation senare. Ni får vänta lite till..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #30 skrivet: december 30, 2004, 00:25:42 »
Kul att det fungerar, skulle också vilja sitta i bilen med laptoppen på passagerarsätet och se ut som jag kom ifrån 2F2F  ;D  ;)
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #31 skrivet: januari 18, 2005, 23:02:08 »
Just nu samlar jag på mig delar och kunskap för att kunna ersätta Renix orginaltändningen med tändmodul och fördelare från 240..

Kvar att införskaffa: Fördelare med hallgivare, fick tag i en trodde jag men det visade sig vara en induktiv givare i den fördelaren. (Från en 240 Turbo -81)

Jag tror att jag ska kunna använda tändspolen från Renixet... nån som har nån invändning mot det? Annars måste jag skaffa en annan tändspole med.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #32 skrivet: januari 18, 2005, 23:22:49 »
Tror att renixens tändspole funkar.
Har hört att flera som trimmar kör med biltemas högeffekts tändspole och att det funkar riktigt bra. Känner ingen som har provat biltemas tändspole själv utan det är vad jag har läst mig till, så vågar inte lova något. Men dom snackade om den på rejsa.se.
Billigt alternativ om du bestämmer dig för att byta iaf.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #33 skrivet: januari 19, 2005, 19:00:06 »
Okej, jo har oxå hört det där om biltemas lilla svarta spole.

Annars tänkte jag mest på ifall Boschs tändmodul slutnummer 139 jag tänkt att använda inte har rätt dwell jämfört med Renixspolen.

Dwell = Uppladdningstid av spole

Blir tiden fel kan spolen gå varm och explodera.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #34 skrivet: januari 21, 2005, 17:21:28 »
Nu har jag varit på skroten och köpt en fördelare med hallgivare i från en 240. Kostnad 300kr, men jag fick med tändspolen gratis. Tog den med ifall det inte fungerar med Renix tändspole VS bosch tändmodul.

För övrigt så är nu tändmodulen och tändspolen från samma bil så då ska det ju funka =)

Nu är det bara att låsa vaakumfunktionen i fördelaren, byta fördelare, skruva dit tändspole och tändmodul och koppla in + och - till tändmodul och tändspole och sen dra 2 skärmade kablar till megasquirt. En till hallgivaren och en till tändmodulen.

SNART FÅR JAG VARVSTOPP IGEN  ;D

inte nyttigt i längden med varvtalstoppar på 7100 varv  :(
« Senast ändrad: mars 09, 2005, 19:32:15 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #35 skrivet: januari 23, 2005, 20:16:39 »
vakuumfunktionen i fördelaren? nu vart det överkurs (som omväxling  :P) för min del
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #36 skrivet: januari 23, 2005, 20:21:43 »
vakuumfunktionen i fördelaren? nu vart det överkurs (som omväxling  :P) för min del

Ja på de motorerna som inte har "elektronisk hjärna" till tändningen så sitter det en vaakumklocka på fördelaren som tack vare vaakumet ställer om tändningen beroende på belastning.

På våra 360:s med Renixtändning sitter ju vaakumanslutningen till tändenheten istället. Same same but different.

Och i mitt fall nu då så är det Megasquirt som tar hand om vaacum och varvtalsinformation och ställer tändningen efter hur man mappat.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Micke S

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 259
  • Brett är bra ... ännu bredare är bättre ..
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #37 skrivet: januari 26, 2005, 16:13:13 »
Du får köpa en sådan drä lite dosa som jag har... ;)

Då får du en launch strl på köpet .... skit kul ......

// Micke S
-----------------------------
Micke S
360 Turbo 4x4 [vit]

360 Coupé [blå]
B230F
530 topp
ENEM V16 kam
Insprutning

Svetsad diff
Dubbla bladisar bak
Ställbara fjäderben fram

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #38 skrivet: mars 09, 2005, 19:36:52 »
Du får köpa en sådan drä lite dosa som jag har... ;)

Då får du en launch strl på köpet .... skit kul ......

// Micke S

Nej nej, launchcontrol finns med i senaste koden till Megasquirt, kallad "Megasquirt n Spark EXTRA"
Behöver bara koppla in en brytare som aktiverar launchen, eventuellt en under kopplingspedalen med.. så att den släpper automatiskt när man sticker  8)

Mycket annat godis oxå, särskillt för dom med turbo  >:(
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #39 skrivet: mars 09, 2005, 19:44:07 »
Launch ctrl?
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.