Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 1442268 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1560 skrivet: december 16, 2008, 19:41:05 »
Lite samma erfarenheter som jag har låter det som...

En vacker dag på E4an säger det plötsligt klonk någonstans bak i bilen, sedan börjar avgasvrålet. Jag tror att jag tappat typ hela avgasröret, men vid hemkomsten visar det sig att det bara är sista decimetrarna bakom slutljuddämparen som har rostat loss...

En annan lite rolig historia; jag och en kompis hade en SAAB 900 under en kort period... En vacker dag började det skramla bakifrån bilen; jag stannar och ser att hela sista ljuddmäparen har lossnat och ligger mot marken och skramlar... In med den i bakluckan och åker vidare, utan märkbar skillnad i motorljud i bilen!
När jag sedan svetsar fast ljuddämparen igen får jag fortfarande ingen förändring i ljudnivå, trots att jag nu har ett helt tätt originalsystem istället för ett system som slutade vid bakaxelböjen... Intressant hur det kan vara så stor skillnade mellan olika bilmodeller...

Hehe okej.. jag får experimentera vidare med lite mer noggranna undersökningar.
Ska sätta på tunnt aluband med slangklämma på utblåset så jag kan se hur många centimeter jag måste öka på det.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1561 skrivet: december 16, 2008, 19:48:57 »
Enligt mina erfarenheter måste man ha det såpass långt bak så röret är det som kommer absolut sist på bilen. Ser lite halvfult ut men..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1562 skrivet: december 16, 2008, 20:03:25 »
Enligt mina erfarenheter måste man ha det såpass långt bak så röret är det som kommer absolut sist på bilen. Ser lite halvfult ut men..

Fattar inte varför våra bilar måste ha det så..

Tydligen så behöver S##B 900 inte ha nåt slutrör alls.. och min Opel Vectra har dubbla utblås, som inte syns alls om man inte sätter sig på backen bakom bilen.  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1563 skrivet: december 16, 2008, 20:16:33 »
det har väll lite med hur mycket ljud dämpning der är i bilen oxså 360in vs vectran ;) sen är väll orginal rör på bilar byggda ljust för att inte bröta och sen är dom dubbla piporna vinklade mott marken oxså eller kan inte det ha något med ljudet att göra..
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1564 skrivet: december 16, 2008, 22:17:40 »
det har väll lite med hur mycket ljud dämpning der är i bilen oxså 360in vs vectran ;) sen är väll orginal rör på bilar byggda ljust för att inte bröta och sen är dom dubbla piporna vinklade mott marken oxså eller kan inte det ha något med ljudet att göra..

Jo ljuddämpning men 360:n bara skakar ju! Då går det åt massvis med resonansdödande massa bara för att få bort det fenomenet.
Mitt 360-rör är oxå riktat mot marken:
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1565 skrivet: december 17, 2008, 21:46:46 »
I morse körde jag med en stump alu-band rullat runt slutröret så det förlängdes 26mm. Oförändrat buller vilket kan avnjutas i denna filmen: http://www.youtube.com/watch?v=Yy2YdCO4TLM

Ursäkta mörkret men det var mörkt så tidigt.
I accellerationen höll jag igen på ettan för att inte kasta iväg alla dubbarna ur bakdäcken.

I morgon testar jag med 58mm förlängning på slutröret, gjorde ett litet test i garaget nu och tror det ska bli bra  8)
« Senast ändrad: december 17, 2008, 22:59:53 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1566 skrivet: december 19, 2008, 01:09:09 »
Idag har jag äntligen bytt ut oljan jag kört med sen motorn hade gått 10 mil. Nu har motorn gått över 100 mil och är sen länge bedömd som inkörd!
Detta var mitt tredje oljebyte på ca ett halvår på denna motorn. Fjärde skvätten som hälldes i nu med andra ord. 12-13 liter till återvinning  8)

I morse körde jag med en stump alu-band rullat runt slutröret så det förlängdes 26mm. Oförändrat buller vilket kan avnjutas i denna filmen: http://www.youtube.com/watch?v=Yy2YdCO4TLM

Ursäkta mörkret men det var mörkt så tidigt.
I accellerationen höll jag igen på ettan för att inte kasta iväg alla dubbarna ur bakdäcken.

I morgon testar jag med 58mm förlängning på slutröret, gjorde ett litet test i garaget nu och tror det ska bli bra  8)

Mina 58mm förlängning av slutrör gjorde ingen skillnad, fortfarande lika bullrigt i bilen. Därav ingen film idag.
I morgon förlänger jag mer.

Bild på hur slutröret såg ut när film 1 spelades in:

« Senast ändrad: december 19, 2008, 01:32:00 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis (FILM 081217)
« Svar #1567 skrivet: december 20, 2008, 14:33:36 »
Den låter ganska rapp din lila bil =) Jag ska med fixa en liten ljudfilm innifrån bilen ikväll då ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis (FILM 081217)
« Svar #1568 skrivet: december 20, 2008, 22:40:45 »
Den låter ganska rapp din lila bil =) Jag ska med fixa en liten ljudfilm innifrån bilen ikväll då ;)

Jo den är den rappaste bilmotor jag fått köra, fast då har jag inte hunnit köra mycket kul i mitt liv  :-\
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis (FILM 081217)
« Svar #1569 skrivet: december 21, 2008, 00:44:16 »
Mina 58mm förlängning av slutrör gjorde ingen skillnad, fortfarande lika bullrigt i bilen. Därav ingen film idag.
I morgon förlänger jag mer.

Här är bild på 98mm förlängning. Lite tystare tror jag men fortfarande bullrigare än med hushållspappersrulle uppstoppad "där bak"  ;)
Får köra ett nytt hushållsrullestest för att påminna mig om hur det kan låta. Ljud är en subjektiv vetenskap  :-\

Bild oxå på kamerapositionen som användes i filmen ovan.
Som synes så är det en flexibel arm med en platta på som kameran är fäst vid. Botten på armen står på magnetfot på golvet i bagaget.
Fler kreativa lösningar på infästning av kamera kommer framöver. Och fler (bättre) filmer  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1570 skrivet: januari 11, 2009, 01:43:15 »
Har slutat experimentera med slutröret och dess påverkan på avgasljudet.
Bilen läcker för mycket i skarvarna under bilen nu för att det ska bli några resultat av mina experiment.

Istället har jag hållt på med att få ordning på smått och stort inför besiktningen i slutet av denna månad.

Som ni kanske minns så sjönk undre fjäderskål VF ihop:


Tog ett reservdelsben (som kommer från GustavT's El Vito och bytte skålen på det istället. Smidigt att ha benet på bänken och kunna rengöra, kapa, slipa, måtta, svetsa, rostskydda och måla det i lugn och ro.

Måttade dit skålen med ett av mina största hjul som mall. 165-R15, Rullomkrets 2025mm vilket motsvarar 80-profil 8)
Med andra ord kan jag klämma in 235-40-R18 om jag ville. Inte för att det går att köra med men ändå  ;)
Fast faktum är att jag inte behövde höja skålen för att få dit dom stora hjulen. Höger fram på bilen går redan nu att klämma in så stora hjul. Vänster fram har som sagt sjunkt ihop samt har en felaktigt svetsad fjäderskål sen tidigare ägare så att skålens högsta punkt inte är där hjulet sitter.
« Senast ändrad: januari 11, 2009, 01:47:37 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis (Vad skall detta bli?)
« Svar #1571 skrivet: januari 11, 2009, 02:00:51 »
Nån som kan gissa vart det här skall sluta som!?  8)
« Senast ändrad: januari 15, 2009, 23:55:41 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis (Vad skall detta bli?)
« Svar #1572 skrivet: januari 11, 2009, 02:55:29 »
Nån som kan gissa vart det här skall sluta som!?  8)

Första volvon med ljuddämpare på fjäderbenen? ;)
Jag gissar på att du ska göra ljuddämparen lite tystare. Bygga om från "rätt igenom" till.... tja.... inte rätt igenom...

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis (FILM 081217)
« Svar #1573 skrivet: januari 11, 2009, 08:05:32 »
blir det en ljuddämpare utav katten? ;)
isåfall får du istället för simons skriva "FREJS" på den :D
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis (Vad skall detta bli?)
« Svar #1574 skrivet: januari 11, 2009, 10:20:31 »
Nån som kan gissa vart det här skall sluta som!?  8)
Första volvon med ljuddämpare på fjäderbenen? ;)
Jag gissar på att du ska göra ljuddämparen lite tystare. Bygga om från "rätt igenom" till.... tja.... inte rätt igenom...

Haha nej och nej. Andra gissningen var iofs rätt trevlig men fortsätter med fullflödes ett tag till tills jag gett upp eller vant mig.

blir det en ljuddämpare utav katten? ;)
isåfall får du istället för simons skriva "FREJS" på den :D

BINGO! En liten rund Simonsdämpare får sätta livet till och donera vissa ljuddämpande egenskaper till ett katalysatorskal  8)
Kommer en full update på det nån dag. Men den kommer inte heta "FREJS", som en flört till SBP kommer den fortfarande vara märkt Volvo och lite nuffror (sitter ju en plåt på katten med nån data på).
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis (FILM 081217)
« Svar #1575 skrivet: januari 11, 2009, 10:59:07 »
Snyggt jobbat med fjäderbenet. Bra mycket snyggare svetsskarv än vad jag lyckas lägga på mina då jag är rätt ny på svetsning, har inga problem att få det att hålla men svårare att få det att se bra ut :P

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1576 skrivet: januari 11, 2009, 12:54:46 »
Snyggt jobbat med fjäderbenet. Bra mycket snyggare svetsskarv än vad jag lyckas lägga på mina då jag är rätt ny på svetsning, har inga problem att få det att hålla men svårare att få det att se bra ut :P

Tack, åkte till jobbet för att få bästa möjliga svets. Dock är inte jag nån hejare med svetsen trots en del övning men jag blev nöjd även om skarven helt klart kunde varit snyggare. Men jag hade lämnat den gamla svetsen delvis kvar så det fanns en del att fylla där av det pösiga utseendet  ;)
Och hålla lär det göra, blev bättre än förra svetsarens svets. (Skålen är väl bytt förut).
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1577 skrivet: januari 11, 2009, 17:57:19 »
Jag bytte på vänsterbenet idag också =) Men blev lättare att ta bort den gamla svetsfogen helt från det. På högerbenet så lämnade jag den.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1578 skrivet: januari 14, 2009, 21:09:56 »
Var har du din vacum-anslutning på insuget? Och var omkring ligger undertrycket för dig från lägsta till högsta?

Börjar misstänka att nåt är fel för mig, beter sig lite skumt.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1579 skrivet: januari 14, 2009, 22:15:54 »
Var har du din vacum-anslutning på insuget? Och var omkring ligger undertrycket för dig från lägsta till högsta?

Börjar misstänka att nåt är fel för mig, beter sig lite skumt.

Vakumet plockar jag ut på insuget fast med ett T-kors på befintlig slang som även går till nåt annat (vet inte vad).
Gjorde fel en gång och satte det där Renix tar sitt vakum före spjället.. då blev det knappt nåt vakum  :) Har alla så förresten?

Nu har jag 22 kpa på tomgång och uppåt 100 vid fullgas runt 3500rpm. Lägre eller högre så sjunker det ned till 96kpa ungefär. Det betyder väl att motorn är som effektivast kring 3500rpm. Minns inte vad jag har vid motorbroms men är nog neråt 15kpa kanske..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1580 skrivet: januari 15, 2009, 23:58:27 »
Bild på fjäderbenet. Som förhoppningsvis hoppar på bilen i morgon kväll.

Notera att det är Hagmans Rallysvarta/halvmattsvarta + Biltema klarlack (för att jag ville testa produkten och rallysvarten sitter inte så hårt).
Resten (nedåt) är Biltemas Rostätare. Skall bli spännande att se hur ytan håller i rusk och salt sen när benet sitter (springer  ;) ) på bilen.
Edit: Rostätaren håller inte rosten stången!

Någon som vet vad Volvo tar för fjäderbenslagringen om de har det kvar i sitt sortiment? Mekonomen tar 130kr/st.
« Senast ändrad: november 06, 2010, 01:03:48 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1581 skrivet: januari 16, 2009, 20:54:38 »
Nu är julen slut slut slut
nu har pepparkakan sparkats ut ut ut  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1582 skrivet: januari 16, 2009, 22:48:23 »
Snygg bild  ;)
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1583 skrivet: januari 16, 2009, 23:58:04 »
Nu är julen slut slut slut
nu har pepparkakan sparkats ut ut ut  ;)

Fint rim! ;) :)
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1584 skrivet: januari 17, 2009, 00:06:19 »
Snygg bild  ;)
Nu är julen slut slut slut
nu har pepparkakan sparkats ut ut ut  ;)

Fint rim! ;) :)

Tack  :)
Det är skelettsvänghjulsavatar 2.0    får funka tills jag hittar på nån bättre..
Men det passar rätt bra för svänghjulet är nästan det som gjort mest för skojfaktorn i bilen!  :o
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1585 skrivet: januari 17, 2009, 01:39:06 »
Ikväll har jag slitit ur fjäderbenet vänster fram samt länkarmen.
Nytt ligger som bekant och väntar på att få komma på plats.

Gick smidigt att få loss det gamla förutom hastighetsmätarwiren som satt som berget ett tag. Tryckte på med en koppartråd genom navet och drog i wiren på baksidan. Till sist kom den ut. Gummit runt wiren måste ha svällt av oljan/fettet. Wiren hade knäck på höljet precis där den går in i navet. Se bifogad bild.

Hittade såklart lite mer rost men inget så allvarligt att jag tog fram svetsen. Istället roterande stålborste på borrmaskinen och sen på med Biltema Rostätare på all bar metall.

Slåss just nu med att få loss hållaren till bromsoket på det gamla fjäderbenet så att jag kan flytta över den hyfsat friska bromsskölden till det nya fjäderbenet. Har inte fått tag i nya bromssköldar.

Fjädrar och dämpare kommer bli original tills vidare. Var sugen på att testkapa originalfjädern så mycket det går utan att den blir glapp i fjäderbenet och sen känna nån månad på hur väghållningen blir. Men vet väl nästan säkert redan nu att jag kommer vilja ha kraftigare fjädrar än så. Nån stötdämparmodifikation blir det alltså inte heller i nuläget men det kommer. Med våren kommer väghållningsångesten som ett brev på posten. Fast har svalt ångesten i flera år nu utan att göra nåt åt den mer än min lilla kränghämmarmodd. Hitills.

Lite bilder:
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1586 skrivet: januari 17, 2009, 01:41:53 »
Fjäderbenstorn före och efter rostrensning
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1587 skrivet: januari 17, 2009, 01:44:06 »
Gammal fjäderbenslagring som inte ville komma ur benet utan strid till sista droppen fett (om det funnits nån kvar)

Notera rundbalspressen på bild 1. Den är inne för reparation av dragögla  :P
Går åt mycket smältlim när barnen är i farten  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1588 skrivet: januari 17, 2009, 09:51:54 »
Snyggt lager frej ;) Man kanske skulle passa på att kolla tornen med när man ändå har allt nere, den tanken har inte slagit mig innan.

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1589 skrivet: januari 17, 2009, 10:14:32 »
Praktiskt hål att hänga lampan i  ;)
ser bra ut Frej!  :)
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2409
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1590 skrivet: januari 17, 2009, 11:35:59 »
Kom du fram till något angående fjäderbenslagren? Fanns de att köpa på Volvo fortfarande???
Ser du något enkelt sätt att modifiera infästningarna till dem så att man kan justera lite upp i tornet?
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Sandvik

  • Medlem
  • Antal inlägg: 176
  • Lägst ET vinner
    • Visa profil
    • NRCC.se - Civic 2G
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1591 skrivet: januari 17, 2009, 11:41:32 »
Ifall det inte går att få tag i orginallagrena så funkar det ju att hämta SKF lager på nån firma, gör alltid så.
Man borde egentligen göra en lista på alla lager i bilen så att man lätt får fixat nya SKF när det behövs.

Ser bra ut annars! ;D

Volvo 340 -90............."Vinterpulkan"
Honda Civic ED3 -91......."JDM Brukis"
Honda Civic 2G -80..."Banbils projekt"

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1592 skrivet: januari 17, 2009, 12:59:52 »
Oj då! Det lagret har nog sett bättre dagar.

Blir nice med nytt lager och renoverat fjäderben.  :)

Tummen upp!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1593 skrivet: januari 17, 2009, 19:29:40 »
Snyggt lager frej ;) Man kanske skulle passa på att kolla tornen med när man ändå har allt nere, den tanken har inte slagit mig innan.
Hehe ja det kan vara bra med en översyn där!
Även övre fjäderskålen, bromsokshållaren och länkarmen får lite kärlek av mig.

Praktiskt hål att hänga lampan i  ;)
ser bra ut Frej!  :)
Japp det har rostat på rätta stället (+ lite till)  ;)

Kom du fram till något angående fjäderbenslagren? Fanns de att köpa på Volvo fortfarande???
Ser du något enkelt sätt att modifiera infästningarna till dem så att man kan justera lite upp i tornet?
Nej jag köpte på Mekonomen utan att fråga Volvo. Men jag köpte bara ett så jag har fortfarande anledning att ringa Volvo för prischeck och tillgångskontroll  8)

Funderade på modifiering igår när jag tog ner benet men har inte undersökt saken än. Du menar camber och kanske caster eller?

Ifall det inte går att få tag i orginallagrena så funkar det ju att hämta SKF lager på nån firma, gör alltid så.
Man borde egentligen göra en lista på alla lager i bilen så att man lätt får fixat nya SKF när det behövs.
Mekonomen har lager från SKF, går det se nåt nummer på lagret, såg inget på kartongen men får studera lagret innan jag sätter dit det. Alternativt mäta upp det, så kan vi göra en lista som vi fyller på framöver!  :)

Oj då! Det lagret har nog sett bättre dagar.

Blir nice med nytt lager och renoverat fjäderben.  :)

Tummen upp!
Lagret satt inte på min bil utan på min brors vita som brann upp i motorbrand för flera år sedan.
Men hoppas ändå på tyst svängrörelse nu. Fram tills nu har det varit "kuttrande duvor" vid var och varannan U-sväng  >:(
Samt att styrningen inte ställer sig rakt efter en U-sväng.

Rosten behövs bekämpas. Skönt att det blir några saker mindre som är rostiga efter varje hårt pass i garaget.



Målat lite rostätare idag. I morgon blir det återmontage.
Kom idag på att mina gamla fjäderben hade stötdämpare med olja direkt i fjäderbenet. Som tur är de nya med lösa dämpare. Lite meckigt att flytta och greja annars.. eller svarva korta dämpare (som kommer ske i år förmodligen).

Gokväll, nu ska jag umgås med älsklingen  :)
« Senast ändrad: januari 17, 2009, 19:40:21 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1594 skrivet: januari 18, 2009, 11:32:53 »
Jag tog mig en titt igår och min var i stort sett befriad från rost  =) Bromsoksfästet kan vara ganska jobbigt vad jag minns från min gamla 360 sitter inte skruvarna till det ganska ordentligt?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1595 skrivet: januari 18, 2009, 17:29:44 »
Jag tog mig en titt igår och min var i stort sett befriad från rost  =) Bromsoksfästet kan vara ganska jobbigt vad jag minns från min gamla 360 sitter inte skruvarna till det ganska ordentligt?

Okej skönt för dig, min är ganska rostig faktiskt. Men kan inte byta ut den, så jag försöker reparera den istället.

En bult på bromsoksfästet satt rejält på mitt reservdelsben. Praktiserade ett knep på båda benen, får man loss en bult så kan man slå fästet lite fram och tillbaka för att lossa den sista bulten. Men det hjälpte inte på reservdelsbenet. Där fick jag botanisera med kapskivan på skallen till den kärvande bulten så att jag fick ordentligt grepp med ringnyckeln. Sen lossnade det. Innan dess hade massa bra rostlösare sprayats på i flera omgångar under ett dygn eller så. Ingen värme användes, hade gjort det om jag haft gaslåga.
Vet inte vad det är för gänga men ingen vanlig så satte dit de två bästa bultarna av de 4 jag hade hemma. Och massor med kopparpasta applicerades på alla ytor där det går stål mot stål!

Nu är reservdelsbenet snart ihop igen och ikväll hängs det tillbaka i bilen! I morgon bitti har jag besiktning på Opel Vectran. Sen är det en vecka tills 360:n ska in. Före dess har jag fortfarande en del jobb kvar. Största efter fjäderbenet är katalysatoråtermontage :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1596 skrivet: januari 18, 2009, 22:48:06 »
Bilen är hel igen! Bilder och data kommer en annan dag..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1597 skrivet: januari 22, 2009, 19:45:32 »
Bilen är hel igen! Bilder och data kommer en annan dag..

Nu är bilen "trasig igen". Har den på pallbockar pga. lite ombyggnation av avgassystemet för att klara besiktningen på måndag.

Har inte tagit mig tid att lägga in bilder på tidigare jobb än. Prioriterar garagejobben samt övriga sysslor högre just nu.. men håll ut.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1598 skrivet: januari 25, 2009, 14:26:38 »
Bilen fick avgassystem med ny utformning mellan fredagen och lördagen.
Sen tog det tvärstopp. Hade grym influensa när jag vaknade på lördagen, den håller i sig än men är på bättringsvägen i allafall.
Besiktning i morgon klockan 13.50, fortfarande lite småpill kvar på bilen. Får se hur det går, om jag orkar fixa det ikväll. Annars blir jag tvungen att besikta med diverse potentiella 2:or. Kan inte boka om tiden för nästa lediga tid ligger på den 17 februari  :(

Som vanligt ute i sista sekunden. Att man aldrig lär sig  *djup suck*
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1599 skrivet: januari 25, 2009, 14:36:26 »
Det går nog bra ska du se!

Man brukar alltid bli lite nojjig och nervös före besiktning.
Ska hålla tummarna åt dig  ;D