Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 1817727 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #40 skrivet: mars 09, 2005, 19:54:18 »
Launch ctrl?

En funktion för att aktivera ett lägre varvstopp så att man kan hålla full gas med kopplingen nedtryckt men ändå få perfekt varv för en perfekt start. Med turbo på motorn bygger man även upp laddtryck utan att behöva "bromsa upp" motorn. "Ger snabba och riviga starter"  ;D

Läs här för att få det bättre förklarat:
http://www.knracing.se/launch.htm
dock är det systemet från KN utrustat med antispinn och grejer vilket gör det mer avancerat.

Så här ser det ut i Megasquirt:
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/launch.htm

Have fun!  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #41 skrivet: mars 15, 2005, 19:07:28 »
Här är en lista över kostnaderna jag lagt ut för att få ms i bilen hittills.
Den är nog komplett förutom lite plattjärn, en låda till kortet som jag fått från jobbet + några stumpar kabel men jag jobbar som elektriker i en kabelfabrik så vad kunde vara mer lämpligt?  

Megasquirt färdiglött kretskort                                          1 872,00 kr
kommunikationskabel dator-megasquirt                              55,00 kr
Hankontakt från org. ECU för anslutning till
org. kabelhärva utan ingrepp.                                        100,00 kr
DB-37 Hona för kabel mellan härva och ms.                          ~40kr
Ford skorpio V6 -89 TPS med kontakt                                ~100kr
Tempgivare från volvoblock för mätning av luftemp                  20kr
Kontakt Tempgivare                                                            5kr
Bränslepumpsrelä universalrelä Mekonomen                          38kr
Säkringshållare för glasrörssäkring                                      ~15kr
Bärbar gammal dator                                                          100kr
Spridare från 740 Turbo                                                      400kr


Tändning från en 240:
Tändmodul slutnummer 139                                               100kr
Kontakt tändmodul                                                             20kr
Fördelare med hallgivare samt tändspole                          300kr



                                                        Summa hitills:          3165kr
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #42 skrivet: april 15, 2005, 16:19:20 »
Nu är äntligen dags för större spridare!

Enligt loggarna jag fått ut så används orginalspridarna till 99% när man kör på bensin (kanske något fett)
och kör man etanol så skulle man behövt 30% till, alltså datorn vill ha 130% injektion av bränsle, såklart fysiskt omöjligt.

Så nu byter jag från orginalets 200cc/min till 337cc/min
Spridarna är violetta Volvo 740 Turbo-spridare.

Drog en extra kabelhärva i förrgår. (Orginalspridarna är högohmiga och kördes på orginal kabelhärva, turbospridarna är lågohmiga och måste därför delas upp på dom 2 spridarbanker Megasquirt erhåller för att strömmen inte ska bli för hög internt)

Dock gjorde jag ett misstag när jag planerade för kabeldragningen. Jag ritade att spridarna skulle anslutas till MS spridarutgång=RÄTT sen så blev det lite fel på andra stiftet, kopplade det till Jord istället för 12V+! Spridarna matas med 12V hela tiden och när det är dags att spruta så ger insprutet jordningen.. alltså blev det JORD+JORD som jag kopplat.. och då blir det ingen Spänning  ;) Ingen spänning=ingen ström och då hade jag plötsligt två spridare som inte öppnade.. närmare bestämt nr 2+3. 1+4 fungerade som vanligt eftersom dom var anslutna till orginal kabelhärva.

Felsökning började, trodde först spridarna var kass som jag monterat. Sen misstänkte jag fel eller felprogramering av boxen, till sist gick jag på tändningen men fick gnista på alla stift.. då bytte jag tillbaks till orginalspridarna. FUNKADE INTE HELLER, kopplade då tillbaks spridare 2+3 till orginalhärvan och vipps gick bilen som en klocka igen  ;D

Lutade mig tillbaks i 360:ns ursköna fotöljer och tänkte till lite, då fick jag svaret som en blixt från klar himmel! FELKOPPLAT! Skönt att hitta felet efter 2 kvällars jobb.. lite retligt dock med ett elfel för en kille som till vardagen är elektriker  :-[

Men med gott mod ska jag ikväll montera "STOR"spridarna igen och ut och mappa lite! Ska bli skönt att slippa släppa på gasen vid 4500rpm när bränslet inte tar slut längre  8)

Sen är det dags för tändning och lite annat skoj.. mer om det senare..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #43 skrivet: april 15, 2005, 17:46:49 »
Kul att det går frammåt med Megasquirtandet :P

Är det någon skillnad i prestanda sedan du började köra MS och har motorn bättre respons eller så när luftmängdmätaren har kastats bort?

Jag såg din lambdamätare på medlemssidan, riktigt cool!
Har du konstruerat den själv?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #44 skrivet: april 15, 2005, 18:27:28 »
Tackar, det går inte snabbt framåt men det är inte mitt fel, snarare familjelivets  ;)

Jag har mätt upp vissa prestandaökningar ja. Läs mer om det i min andra projekttråd: "Frej testar ETANOL" länk:
http://www.300power.com/forum/index.php?board=17;action=display;threadid=240

Responsen har förbättrats mest av att jag avlägsnade orginal fläkt och monterade elfläkt istället, körde ju även öppet filter även före jag tog bort LMM. Men det blir ännu bättre utan LMM, ljudet blev ett par decibel högre med  :D

Jag får filma responsen så får ni avgöra hur rapp den har blivit hehe

Jag har konstruerat lambdamätaren men inte konceptet.
Receptet är som följer enligt denna sidan:
http://www.pelicanparts.com/techarticles/mult_air_fuel_monitor/mult_air_fuel_monitor.htm

Dock visas inte layouten av dioderna rätt på min dator när jag tittar på sidan, så här ska det va:

LED board:
You can place the LEDs as I do,
from left to right, LED 1 to 20
             
              00      <- MAX POWER (LED 15-16)
            00  00
           0      0
          0        0
         0
        0
0      0
 00  00
   00    <- BETTER FUEL ECONOMY (LED 5)

Less than (to the left of) LED 5      = TOO LEAN
Greater than (to the right of) LED 15 = TOO RICH

LED COLORS:
   From 1 to 5:    Red
   From 5 to 15:   Green
   From 16 to 20 : Red



Här är min inköpslista från Elfa:

Art. Nr:      Antal:  Varubeskrivning:
73-262-75   1      L7805CP 5V 1,5A Volt-regulator
73-131-25   2      LM3915N-1 LED/display-drivkrets
67-016-84   1      Torr elektrolyt-kondensator 10uF/16V
64-723-93   1      Trimpotentiometer 89P 50kohm
60-714-19   2      Motstånd 180 ohm 1% 0,6W
60-700-07   1      Motstånd 10 ohm 1% 0,6W
Lägg till valfria lysdioder. Finns många storlekar och färger och ljusstyrkor att välja mellan.

Sen sparade jag in på saker så som:
- Kylfläns till voltregulatorn (byggde en egen, se bild).
- Tomt kretskort, silikonade dit kompontenterna på rygg på en plastskiva istället. Smidigare att löda ihop ifall man har ett riktigt kort med lödöar.
- Socklar till IC-kretsarna. Kan va bra om man behöver/vill byta kretsarna nån gång utan att löda.


Här är en exakt mall på plastbiten som jag satte dioderna i, bara att skriva ut i storleken 73x77mm och lägga på och borra! Den passar i hålet som blir när man tar bort askkoppen, se bild nr 2 här nere

Mallen:




Så här se den ut i verkligheten:




Jag tror hela kalaset gick på 190kr nånting.. delad frakt på 2 från elfa.. frakten 16 spänn eller nåt i kuvert  8)

Så här ser det ut om man bygger "hjärnan/systemet" i en godisburk  ;D

Godisburk:




Hmm hur långa svar kan man skriva på det här forumet?  ::)  :P  8)  ;D  ;)
« Senast ändrad: mars 31, 2009, 21:37:53 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #45 skrivet: april 15, 2005, 19:07:31 »
Tack för ett urförligt och långt svar! Snudd på det längsta i forumets historia :)

Jag kommer säkert att bygga mig en sådan framöver, blinkande lampor i kupén kan man inte få för många av ;) Den verkar ju relativt enkel också.
Jag vill bli av med ciggtändare, askkopp och klocka och fylla ut med roligare saker.

Jag såg i din andra tråd att det blev ganska markant skillnad på acc när du tog bort katten, jag trodde faktiskt inte det.
Men jag ska slänga bort min katt också snart så då får jag se själv hur det blir.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #46 skrivet: april 15, 2005, 19:17:49 »
Haha vassego, jag gräver alltid ner mig i mina svar, men då har man inte sagt för lite i allafall   ;)

Enkel och billig! OCH NÖDVÄNDIG för mig! Även om jag ser samma sak i datorn så har man lambdamätaren precis framför sig och även när datorn inte är med/på
Blinkande lampor är skoj, men använd inte superintensiva blåa bara, det gjorde min polare och fast han har sin ännu lägre monterad än jag så blev det BLÄNDANDE ljus!!!! På natten gick det ju knappt se UT ur bilen, till och med min med normala dioder kan man se spegla sig i vindrutan så man slipper titta ner på själva mätaren nattetid  8)

Japp det är nog den största och enklaste prestandaökningen jag gjort, det och ta bort fläkten. Prestanda på olika sätt iofs..

Det SÄGS ge ca 8 hästar båda knepen.. Katten KÄNDES nästan som 8 hästar i allafall. Men vete f-n om jag har 16 hästar mer + några vunna genom Megasquirt nu.. då skulle ju motorn vara på uppåt 120-125 nu och det undrar jag..

Sen vet jag inte hur tillförlitligt mitt tidtagartest är men jag kör i allafall SAMMA STRÄCKA varje gång och SAMMA intervall på varvräknaren så sålänge jag inte byter utväxling eller sätter dit jättestora/små hjul så ska det ju stämma hyffsat. Tycker mina tre sista tider bekfräftar det, ganska jämna!

Nu ska jag ner i garaget och hinka i stora spridarna och slå på lite burnvänliga sommardäck och ut och "göra sommar"
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #47 skrivet: april 15, 2005, 22:11:01 »
Okey, men jag tror nog att det kan vara ca 10-15 hk som har släppts lös och att det faktiskt märks.


Släng på sommardäcken och fira att sommaren är på väg ja, dvs med en skaplig burnis!! ;D


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #48 skrivet: april 15, 2005, 22:32:09 »
Haha! Nån som behöver få sina spridare bytta på en kafferast?

Första dagen tog det ett par timmar.. andra dagen knappa timmen

nu går det på under 15 minuter att byta spridare... man lär sig nåt varje dag  ;D


Bilen går bra! Fast den går lite ojämt genom registret..

har inte mappat ordentligt sen jag bytte upp mig till Megasquirt EXTRA

Fick konvertera den gamla 8x8-mappen till 12x12 lastpunkter.. konverteraren var inte perfekt så lite mappning behövs..

Återkommer när bilen går bra och jag testat kanske filmat lite  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #49 skrivet: april 20, 2005, 18:30:53 »
Nu är jag pågång med bygget av mätaren, ska försöka fixa komponenter imorrn.
Men jag tänkte höra vilken sorts lysdioder du använde, vanliga runda ser det ju ut som men vilken storlek? Och använde du något mönsterkort till din?

Jag kollade på elfa och det är ju en djungel, finns ju hur många sorter som hellst!  :-\
Jag är inne på de rektangulära för att dem borde ta mindre plats för jag funderar på att försöka bygga in den i ett 52 mm instrumenthus.  Men då blir det ju svårare att ta upp snygga passande hål till dem om de inte är runda.




« Senast ändrad: april 20, 2005, 18:41:21 av Freedo »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #50 skrivet: april 20, 2005, 18:53:56 »
kul! jag använde 5mm runda vanliga röda gula och gröna lysdioder..

Men om du ska få in dom i ett mätarhus på 52mm får du nog välja 3mm runda eller om det finns små fyrkantiga!?

Nej jag använde inget mönsterkort utan limmade komponenterna på rygg på en bit plexiglas och lödde sen ihop allt med tunn kabel typ 0.25 kvadrat. Inte rätt men enkelt och billigt  :) Lade sen ner plexiglaset med allt på i en godisburk haha

Blev dock tvungen att göra en rejäl kylfläns till 5voltregulatorn och sätta dit en 40x40 datorfläkt för att få kontoll på värmeutvecklingen, kanske lite överdrivet men det har hållt över ett halvår nu i allaflal  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #51 skrivet: april 20, 2005, 19:00:00 »
Körde med stora spridarna i 2 dagar sen hände nåt, var ute och gasade och bilen gick bra men hade inte fullfärdig mapning dock. Då hände nåt, bilen dog, gick igång igen körde en bit och sen dog den igen och ville inte starta på 100 starförsök, trixade lite med mjukvaran men ingen förbättring. Plötsligt startar den och går ända hem fast väldigt hackigt och otroligt känslig på gasen

Trodde jag blåst topplockspackning eller nått ett tag..

Men det visade sig vara nåt elfel, bilen gick att starta och köra utan belysning men slog jag på lyset så dog den! Klockrent fenomen. Misstänkte genast generatorn men batterispänningen verkade OK.

Bytte tillbaks till högohmiga spridarna igår och vips går bilen som vanligt igen...
Kör med dom en vecka nu när jag behöver bilen för att ta mig till jobbet hastigt och lustigt när som helst (Jourvecka)

Sen ska jag kolla upp elen och varför lågohms-spridarna ballar ur.
Återkommer...
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #52 skrivet: april 20, 2005, 19:50:26 »
Ok, så pass stora som 5 mm, jag kör nog med rekrangulära 2,5x5 mm då tror jag och så ska jag se om jag kan rita upp ett mönsterkort och etsa. Blir lite kurigt men det ska gå!


Jobbigt med spridarstrulet :( men det är nog nåt enkelt. Du ska se att det blir fart i kärran sen ;)



Ps: snygg timing med inlägget, 19:00:00 :)


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #53 skrivet: april 20, 2005, 20:04:18 »
Ja  ??? jag tror dom är 5mm i allafall.. "standardstorleken"

Vi får se om en vecka om jag klurar ut felet med spridarna.. bilen funkar med mina orginalspridare oxå så det är ingen fara.. kan bara inte pressa den max för då tar spriten slut..  :P

Haha ja den timingen du!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #54 skrivet: april 21, 2005, 08:00:01 »
Jag har för mig att man måste köra med motstånd till spridarna om man kör lågohmiga när man kör på originalbox iaf. Fast du kan ju ändra mappen så då kanske man inte behöver det... Kan ju va en grej att kolla på ???

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #55 skrivet: april 21, 2005, 08:01:39 »
Har du förkopplingsmotstånd till spridarna?
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #56 skrivet: april 25, 2005, 17:41:00 »
Nej om man kör med förkopplingsmotstånd kan man lika gärna lägga ner, då är det ju ingen mening att ha lågohmiga Peak & Hold-spridare!

De funkar så att när spridarna ska öppna så får dom full kräm i en viss tid (min inställning 1.0 ms)

Sen när spridaren öppnat så kan man låta spänningen pulsa så att den totala strömmen blir lägre. Här har jag ställt in 75% lägre. Det är vad man ska börja med enligt Megasquirtmanualen.

Sätter jag däremot 100% dröjer det inte länge förrens spridarna brinner upp  8)

Så det är inte så enkelt. Dock kanske det kan ha att göra med mina inställningar så att spridaren inte orkar öppna men jag har laborerat så mycket jag vågar där och det har inte gett resultat. Faktum är ju att bilen gick bra i två dagar utan bekymmer!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #57 skrivet: maj 02, 2005, 13:19:27 »
Löste sig elfelet med stora spridarna?
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #58 skrivet: maj 02, 2005, 17:21:39 »
Nej jag har inte löst det än, sitter just och funderar på vad det kan vara för problem, får kolla över lite kontakter så att det inte är nåt som gått varmt.

Kanske får dra en egen 12Volt till spridarna..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #59 skrivet: maj 02, 2005, 19:38:24 »
Okej, det verkar ju minst sagt vara ett mystiskt fel du har... Jag avundas dig inte!  :-\
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #60 skrivet: maj 02, 2005, 20:13:24 »
Nej och det är fel årstid att leta mystiska fel på.. dåligt med tid till bilen, som vanligt   :-\
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #61 skrivet: maj 02, 2005, 20:27:18 »
Sant, det är alltid för få timmar på ett dygn när nåt sånt där händer...
Lycka till, jag lider med dig  :(
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #62 skrivet: maj 09, 2005, 21:40:20 »
Nu har jag nog insett vad felet är med mina lågohmiga spridare.. mätte upp dom och dom är på 2.4ohm.. det är på gränsen vad megasquirt klarar av (strömmen blir för hög)

Alternativet till högohmiga är att köra med spridarmotstånd (går bort!) eller att sätta dit ett litet extra kort (flybackkort )som är mycket kraftigare och ersätter den delen på megasquirtkortet som reglerar strömmen  till spridarna

Så jag satsar nog på det senaree alternativet.. kör orginalspridare sålänge, trist att inte kunna varva fullt ut med bilen nu.. vid ca 4000 varv så tar bränslet slut (DVS. spridarna står fullt öppna, dock inte med bensin utan bara med etanol då det går åt mer bränsle)

Ska försöka hitta ett sånt flybackkort i Sverige, går inte det får jag beställa ett från staterna.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #63 skrivet: maj 09, 2005, 22:03:17 »
Skönt att du hittat felet!
Men hur kommer det sig att den kunde gå ett tag med dom spridarna om det "bara" är för låg resistans genom dom?  ???
Kan bli mycket skumt med el...
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #64 skrivet: maj 09, 2005, 22:32:32 »
Jo det är så att när spridarna leverar tex bränsle för 50 hk som går åt för att starta och cruisa runt på stan så är strömmen lägre, eller rättare sagt spridaren är oftare stängd än öppen och drar då mindre ström än när spridarens kapacitet utnyttjas till 100%

Så när jag första gången skulle ge FUL(L) SULA så gick det åt skogen med en liten transistor, dock så gick det att starta och köra lugnt en stund senare.. dock så kan jag ju nu med högohmiga spridare gasa som jag vill utan att nåt säger ifrån förutom att spridarna bara räcker till 4000rpm..
Måste läsa på men antar att den elektroniken som pajade när jag körde lågohmigt inte används när jag kör högohmigt...

to be continued..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #65 skrivet: maj 09, 2005, 22:39:34 »
Okej, låter ju mindre skoj om du skulle ha eldat upp nån krets i MS:et  :-\
Vad är egentligen fördelen med lågohmiga kontra högohmiga spridare?
Antar att du sett att det är gruppköp på gång i ms-forumet ifall du ska beställa från B&G?
Lycka till!
Förare TEAM EGON RACING

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #66 skrivet: maj 09, 2005, 23:07:09 »
Om du ligger på gränsen så borde seriemotstånd på 0.2 - 0.5 ohm räcka, eller så kanske du kan trimma om sample and hold nivåerna, det är ju öppningen som drar mest ström, sedan skall ju inte öppet-tiderna inte spela så stor roll, eller?
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #67 skrivet: maj 09, 2005, 23:35:25 »
Okej, låter ju mindre skoj om du skulle ha eldat upp nån krets i MS:et  :-\
Vad är egentligen fördelen med lågohmiga kontra högohmiga spridare?
Antar att du sett att det är gruppköp på gång i ms-forumet ifall du ska beställa från B&G?
Lycka till!
Nej fast ifall jag sätter dit ett flybackkort ersätter det de brända komponenterna så att det gör inget i så fall

EDIT: tack för tipset om gruppköp!
« Senast ändrad: maj 09, 2005, 23:36:13 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #68 skrivet: maj 09, 2005, 23:39:17 »
Om du ligger på gränsen så borde seriemotstånd på 0.2 - 0.5 ohm räcka, eller så kanske du kan trimma om sample and hold nivåerna, det är ju öppningen som drar mest ström, sedan skall ju inte öppet-tiderna inte spela så stor roll, eller?

Ja det kanske skulle räcka..

Jo öppningen drar mest.. och det är helt ställbart, kör helt enligt MS-manualen nu med 1.0ms öppningstid..
Har man som jag tex 3-4ms öppettid på spridaren på tomgång är ju +/-1ms i öppningstid rätt mycket.. spelar mindre roll ju mer bränsle man tar ut
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #69 skrivet: maj 09, 2005, 23:46:58 »
Fördelen med Peak&hold-spridarna är att dom öppnar snabbare

och begränsningen i hastigheten på högohmiga utgör hindret för att kunna göra/använda stora sådana..

finns nu högohmiga upp till 6-700cc men normalt sett är taket runt 400cc..

lågohmiga är normalt sett billigare särskillt i större storlekar då.

Edit: När jag köpte mina lågohmiga spridare visste jag inte att dom var lågohmiga.. brydde mig inte så mycket heller i och med att jag kan köra både och... bara att starta datorn och ändra två parametrar eller byta till en map/parameterinställning för den spridartypen jag har i för tillfället..
Senaste 2 veckorna har jag väl bytt spridare ca 5 ggr  :D
« Senast ändrad: maj 09, 2005, 23:49:27 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #70 skrivet: maj 10, 2005, 14:58:49 »
Tackar, då vet man skillnaden där också! Man lär så länge man lever.
Se det från den ljusa sidan, du kommer att bli en jävel på att byta spridare  ;)
Förare TEAM EGON RACING

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #71 skrivet: maj 10, 2005, 16:30:46 »
Rätta mig om jag har fel, men just problemet med stora högohmiga är väl att få till en bra tomgång då spridarna bara behöver öppna en kort tid. Har man längre öppningstider så brukar det inte vara några problem med varken högohmiga eller lågohmiga.
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #72 skrivet: maj 10, 2005, 18:02:05 »
Rätta mig om jag har fel, men just problemet med stora högohmiga är väl att få till en bra tomgång då spridarna bara behöver öppna en kort tid. Har man längre öppningstider så brukar det inte vara några problem med varken högohmiga eller lågohmiga.

Precis men vi kanske menar samma sak här men pratar olika språk

öppningstiden är för mig tiden det tar för att spridaren ska växla från helt stängd till helt öppen, ca 1ms

öppettiden är ju den tiden efter att spridaren har öppnat helt tills att den stänger.. alltså den tiden då datorn räknar med att bensin sprutas in
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #73 skrivet: maj 11, 2005, 13:25:00 »
Språkfel av mig  :-[
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #74 skrivet: maj 11, 2005, 17:08:31 »
Språkfel av mig  :-[

Eller mig, jag är så van vid engelska uttryck när det gäller MS och insprutning så jag är inte van vid att utrycka sånt på svenska  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

cool_lilja

  • Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #75 skrivet: maj 22, 2005, 14:10:11 »
FREJ ???

Kör du på orginal lamdamätare eller ???
Jag har en inkopplad med den har nog bara tre utgångar ???

Vad kan det vara då ??
Plus, minus och signal eller ???


Tänkte jag skulle bygga mig en sådan mätare också, bra att ha !

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #76 skrivet: maj 22, 2005, 15:47:19 »
Tåtarna på lambdasonden är plus och minus till förvärmingen och signal till styrenheten.
Kommer inte riktigt ihåg vilka som var vad på 300 men på min motor är två svarta plus och minus och en vit är signal...
Skulle tippa att kontaktstycket på 300 är plus/minus och det lösa stiftet är signal men jag är inte säker.

Edit: Jag vill också ha en sån mätare! Händigt som fan nu när man ska börja ladda lite mer :)
« Senast ändrad: maj 22, 2005, 15:50:12 av Performance »
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #77 skrivet: maj 22, 2005, 22:55:21 »
Kommer inte riktigt ihåg vilka som var vad på 300 men på min motor är två svarta plus och minus och en vit är signal...
Skulle tippa att kontaktstycket på 300 är plus/minus och det lösa stiftet är signal men jag är inte säker.

Exakt! Ta signalen med en extra kabelsko i den ensamma kontakten, den med mjukt gummi över som går att dra av!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #78 skrivet: maj 23, 2005, 23:13:37 »
Kom att tänka på en sak: går det verkligen att parallel koppla in en lambdamätare på samma lambdasond? Får inte styrenheten fel värden och allmänt fnatt då?
Kör du med en eller två lambdasonder Frej?
Förare TEAM EGON RACING

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #79 skrivet: maj 24, 2005, 10:30:05 »
Jag kör med min lambda display parallellt med styrboxen. Har skärmad kabel fram till "tappstället" i motorrummet. Har inte märkt några problem...
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"