Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 1287778 gånger)

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Svetsfogar - kommentarer?
« Svar #2520 skrivet: mars 27, 2011, 08:33:25 »
ser ut som du fått bra bränning enligt mitt öga iaf :) samt en väldigt cool fälg ;)

du kan ju om du vill köpa sprickindikator spray så slipper du märka sen när du lagt på däcken om du har någon por :)
eller så har förmodligen mekanikerna på ditt jobb sprickindikerinsspray :) typ sånhär: http://products.esab.com/Templates/T041.asp?id=164328 finns olika fabrikat men samma funktion, spraya på det ena på ena sidan av banan och sen spraya på framkallaren på andra sidan så om det är läckage så kommer du se det direkt :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16889
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Svetsfogar - kommentarer?
« Svar #2521 skrivet: mars 27, 2011, 09:52:12 »
ser ut som du fått bra bränning enligt mitt öga iaf :)
Mm. Och ska jag lägga en svets från andra sidan lär det bli en ganska fet fog som stör eller är störigt jobbig att slipa ned.

Citera
samt en väldigt cool fälg ;)
Ja det blev nice, är lite småkär i den.  Blir lagom till vinterdäcken sen  :P
Men skulle ju oxå funka på sommaren med en clean, maxsänkt och lite till 360  :P

Citera
du kan ju om du vill köpa sprickindikator spray så slipper du märka sen när du lagt på däcken om du har någon por :)
eller så har förmodligen mekanikerna på ditt jobb sprickindikerinsspray :) typ sånhär: http://products.esab.com/Templates/T041.asp?id=164328 finns olika fabrikat men samma funktion, spraya på det ena på ena sidan av banan och sen spraya på framkallaren på andra sidan så om det är läckage så kommer du se det direkt :)
Va bra!! Visste inte att det fanns en sån produkt! Tack för tipset!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16889
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Svetsfogar - kommentarer?
« Svar #2522 skrivet: mars 29, 2011, 20:19:17 »
Eftersom ingen anmärkte på mina svetsfogar så kör jag nu på med 15"-fälgarna. Börjat med den första och kapat+SLAGIT bort centrumet som satt minst fem ggr. värre än jag trodde!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Svetsfogar - kommentarer?
« Svar #2523 skrivet: mars 29, 2011, 20:39:35 »
det här har ja funderat på o göra med mina (likdanan) 15"are o slänga på några roliga -åka brett- däck på =).. så dokumentera nu så man ser how to do ;)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16889
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Centrumvändning 15" BILDER
« Svar #2524 skrivet: april 01, 2011, 00:27:52 »
Går trögt med fälgarna pga förkylning på både mig och barnen.

Har ikväll riktat in det vända centrumet på första fälgen. Så nu sitter yttre fälgkant där den ska både rätt djup och så slår den på under 0.2mm in/ut.

På bild 2 ser man hur nära fjäderbenet fälgen kommer med mina 51mm breddringar och 2+2mm spalt för att svetsa dit breddningen. Vill ligga så nära fjäderbenet som möjligt för att det är tight mot skärmkanten också. Och så blir ju ET lite snällare oxå. Har räknat med ET17,6 men får se vad det blir sen exakt.

Lägger in lite före/efter-bilder på centrumvänd vs original Opelfälg.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16889
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Senast ändrad: april 01, 2011, 00:39:03 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16889
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Centrumvändning 15" BILDER
« Svar #2526 skrivet: april 01, 2011, 00:33:54 »
Fett ska det bli!


Efter chattfråga från "Weird" fick även för mig att mäta upp styrvinkeln. Allt är original när det gäller styrningen. Vet inte ännu hur många grader vinkeln motsvarar men ni får nöja er med visuellt så länge.
Om bara huven sitter rakt så ska min rätskiva över luftintaget i huven vara 90° mot bilen. Sen använder jag skuggan av den för att räta in smygvinkeln på golvet som sen är linjerad med fälgen vid max rattutslag.
« Senast ändrad: april 01, 2011, 09:39:29 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16889
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Centrumvändning 15" BILDER
« Svar #2527 skrivet: april 01, 2011, 00:37:49 »
På en originalskärm kommer fälgen linjera ungefär mitt i skärmkanten. Precis som jag skissade på förra sommarn när jag hämtat fälgarna:
« Senast ändrad: april 01, 2011, 00:42:23 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Steffen

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 565
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Svetsfogar - kommentarer?
« Svar #2528 skrivet: april 01, 2011, 08:27:03 »
. Börjat med den första och kapat+SLAGIT bort centrumet som satt minst fem ggr. värre än jag trodde!

  ;D been there!  Sleit med det samme når jeg snudde navet i felgene mine..

Volvo 740
Volvo 360

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Centrumvändning 15" BILDER
« Svar #2529 skrivet: april 01, 2011, 08:44:19 »
Ser ut att bli supernice fälgar :) likadant när jag skulle ha hän centrumen, först
knacka lite försiktigt med en gummiklubba...... sist storsläggan ;D

det finns som sagt många åsikter om svetsning :) det bästa är och köra som det känns bra efter man har samlat in andras åsikter, enligt mig ser svetsarna riktigt
bra ut du har fått bra genombränning, det som du kan tänka på är att du slipar ur
när du gör omstarter så slipper du sprickorna mellan, det är bara att ta kapskiva
och göra stoppet spetsigt sen börjar du svetsa i början av urslipningen :D

Ful varianten är att "spackla" på baksidan blir lika bra men det tycker inte kontroll kontrollanten ;D

Hoppas ni blir friska snart :)
Det är i motvind en drake lyfter.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16889
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Svetsfogar - kommentarer?
« Svar #2530 skrivet: april 01, 2011, 09:28:50 »
. Börjat med den första och kapat+SLAGIT bort centrumet som satt minst fem ggr. värre än jag trodde!

  ;D been there!  Sleit med det samme når jeg snudde navet i felgene mine..

Ser ut att bli supernice fälgar :) likadant när jag skulle ha hän centrumen, först
knacka lite försiktigt med en gummiklubba...... sist storsläggan ;D

Jo jag fick lägga fälgen på träbitar på betonggolvet och sen ta en rejäl planka med 5-10kg vikt och använda som murbräcka  :P
Funderade på pressen på jobbet men tror det är risk att man gör mer skada än nytta då om det vill fjädra och hålla emot.
Bäst är nog en eller rättare sagt många snabba smällar med något tungt.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16889
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Centrumvändning 15" BILDER
« Svar #2531 skrivet: april 01, 2011, 09:37:52 »
det finns som sagt många åsikter om svetsning :) det bästa är och köra som det känns bra efter man har samlat in andras åsikter

Som vanligt, det blev precis som du skriver, att känna efter. Men dina tips var guld värda för att hamna på rätt väg direkt!
Det ända jag klurar på är hur farligt det är med mer värme. Som sagt tidigare kunde jag fått hur bra genombränning som helst (2mm spalt blev osynlig på baksidan, som en helt slät plåt!). Det handlade bara om hur mycket ström man ville ösa på med.


Citera
enligt mig ser svetsarna riktigt
bra ut du har fått bra genombränning, det som du kan tänka på är att du slipar ur
när du gör omstarter så slipper du sprickorna mellan, det är bara att ta kapskiva
och göra stoppet spetsigt sen börjar du svetsa i början av urslipningen :D

Ful varianten är att "spackla" på baksidan blir lika bra men det tycker inte kontroll kontrollanten ;D

Okej, tack för feedback och tips  :P



Citera
Hoppas ni blir friska snart :)

Tackar.. det är på bättringsvägen nu.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16889
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Däck!
« Svar #2532 skrivet: april 01, 2011, 20:36:25 »
Beställde däck i måndags, sen i onsdags kom ett leverensbesked på 6:e april.

Gissa om jag blev överraskad när jag just var inne på datorn och såg att däcken hade nått jönköping och PLING, posten plingade på dörren.
Med alla 4 däcken med sig dessutom! Alla jag läst om har fått dom 2 och 2 med en dags mellanrum när de handlat från dackonline!

Nu blev det plötsligt lite bråttom med att fixa klart fälgarna ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2103
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Däck!
« Svar #2533 skrivet: april 01, 2011, 23:44:03 »
Med 195/45-15 blir nog ET17,6 riktigt lagom ;)
Går att ha lite mindre ET bak om man vill men är nog bättre att göra 4 likadanna fälgar så du har möjlighet att montera de två rundaste fram + att det då går att montera 205or bak i framtiden.
Bra att du får göra något annat än rostlaga bilen också :)
« Senast ändrad: april 01, 2011, 23:45:55 av kullke »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16889
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Däck!
« Svar #2534 skrivet: april 02, 2011, 01:04:27 »
Med 195/45-15 blir nog ET17,6 riktigt lagom ;)
Går att ha lite mindre ET bak om man vill men är nog bättre att göra 4 likadanna fälgar så du har möjlighet att montera de två rundaste fram + att det då går att montera 205or bak i framtiden.
Bra att du får göra något annat än rostlaga bilen också :)

Jo jag hoppas att det ska bli så tight och fint som möjligt utan att ta i när man kör lite inspirerat.

Efter min modifikation av framskärmarna (som ej ännu är monterade) så verkade fälgkanten hamna lika nära skärmkanten fram som bak  :)
En annan skillnad bak är ju annars att man kan ha bredare fälgar inåt. Om man aktar sig för bladfjäderfästet men det borde inte vara några problem med 15" tycker jag. Om man inte kör med sänkblock förstås då blir ju läget ett annat.

Jag hoppas att alla fälgar ska bli lika runda och fina, eller rättare sagt o-runda för under en halv millimeters noggrannhet kommer jag inte ned i ;)

Detta projekt med fälgarna är en skön paus i det massiva rostlagandet. Och helt nödvändig då jag inte vill kränga runt på urdubbade vinterdäck en sommar till.

Måste bara tillägga att det ju egentligen skulle varit 50-profil för rätt rullomkrets men gick ned lite då jag absolut inte vill ha "ballongdäck" och sen blir det lite mer frigång i hjulhusen med ifall det är tight nånstans.
Klarar gränsen 5% förändring av omkretsen då jag nu går ned -3% ungefär genom valet av 45-profil.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16889
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Äntligen byggs det 8x15!
« Svar #2535 skrivet: april 02, 2011, 01:45:00 »
Nu är jag inne på själva breddningen av första 15"aren.
Lite trixigare jämfört med 13"aren jag gjort tidigare då 15"aren breddas utanför centrumet så att inget stöd finns som centrerar breddningsremsan.
Fördelen är att jag kan skära av fälgen rakt igenom då det inte finns nåt bakom. På 13"aren fick jag skära precis så djupt som fälgbanan var tjock. Djupare så var man och skar i centrumet.
« Senast ändrad: april 02, 2011, 02:01:42 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16889
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Äntligen byggs det 8x15!
« Svar #2536 skrivet: april 02, 2011, 01:49:08 »
Mer pyssel här med två halvmånar istället för en hel cirkel.
Men lättare att valsa fram dessa.
« Senast ändrad: april 02, 2011, 02:01:21 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16889
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Äntligen byggs det 8x15!
« Svar #2537 skrivet: april 02, 2011, 01:51:34 »
Skönt att slippa fantisera mer om hur fälgen kommer att se ut i sin rätta bredd  :)
« Senast ändrad: april 02, 2011, 02:00:48 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16889
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Senast ändrad: april 02, 2011, 01:56:53 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16889
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Äntligen byggs det 8x15!
« Svar #2539 skrivet: april 02, 2011, 01:56:32 »
Jag kör med små plåtbitar av tjockleken 2mm som mellanlägg när jag punktar dit halvmånarna. Men plåten krymper och biter fast så att det blir svårt att få ut mellanläggen.
Nåt bättre tips på hur man ska få rätt spalt  ???
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16889
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Äntligen byggs det 8x15!
« Svar #2540 skrivet: april 02, 2011, 02:00:37 »
Gav upp ikväll när jag fick dit inre fälgkanten lite snett så att den slog en hel millimeter upp/ned. För mycket för min smak, gör rätt gör om.
In/ut slog den bara 0.5mm så det var godkänt.

För att kunna mäta och svetsa samtidigt så har jag byggt om jiggen för att kunna köra "upp och ned".
Ska bara dit med nya ytor för magnetfoten. Sen kör vi så det ryker igen!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Äntligen byggs det 8x15!
« Svar #2541 skrivet: april 02, 2011, 13:55:43 »
Det är bra att du är nogran :) och din rigg kommer ju va riktigt avancerad när du e klar vem vet den kanske svetsar ihop dom åt dig  ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16889
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Äntligen byggs det 8x15!
« Svar #2542 skrivet: april 02, 2011, 21:37:59 »
Det är bra att du är nogran :) och din rigg kommer ju va riktigt avancerad när du e klar vem vet den kanske svetsar ihop dom åt dig  ;)

Jo ju noggrannare man är desto bättre blir det ju och känns dumt att lägga ned en massa tid och även en liten slant om det inte skulle bli bra sen!

Näe, jiggen är bara ett fjäderben och lite plattjärn. Men är ju så skönt att få säga jigg ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Äntligen byggs det 8x15!
« Svar #2543 skrivet: april 03, 2011, 22:59:57 »
Näe, jiggen är bara ett fjäderben och lite plattjärn. Men är ju så skönt att få säga jigg ;)

haha ja än så länge men snart har du monterat dit en 12v vindrutetorkarmotor som snurra runt däcket åt dig och sen ett fäste för svets munstycket så har du nästan en hel automatisk jigg bara jobba lite med ut växlingen för att få rätt hastighet ;)

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Äntligen byggs det 8x15!
« Svar #2544 skrivet: april 06, 2011, 20:19:48 »
Hur går det ? Är lite nyfiken på hur det kommer se ut  :)
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16889
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Äntligen byggs det 8x15!
« Svar #2545 skrivet: april 06, 2011, 20:39:17 »
Hur går det ? Är lite nyfiken på hur det kommer se ut  :)

Tack för omtanken  :)
Det går väl inte så fort som jag vill men absolut framåt.
Har kapat svets och ska banka ut centrumet i de två sista fälgarna och sen fortskrida enligt antagen plan.
Första fälgen är ihoppunktad och väntar på de andra 3 för helsvets.
Efter det följer lack.
Kunde blivit svart pulverlack men pga. att våren springer iväg för mig så blir det nog fälgfärg på sprayburk.
Alternativt hammarlack. Men ni får gärna komma med tips där  :)

I min värld så är topplistan såhär:
Nr 1: Pulverlack
Nr 2: 2-komponents lack
Delad 3a: Hammarlack/Fälgfärg på sprayburk + klarlack.
Nr 5: Elementfärg  :P
Nr 6: Vanlig sprayburk.  >:(
Nr 7: Fingerfärg   :-[
Nr 8: Falu Rödfärg  :-X
Nr 9: Vattenfärg....  ;D

Hur det kommer se ut? Blir nog kanon när mina rostfria skärmar har fått nya kompisar (inre skärmkanter) och lack på det.
Du har ju oxå breda fälgar Peter! Fast dina är ju snygga med  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Äntligen byggs det 8x15!
« Svar #2546 skrivet: april 06, 2011, 20:57:45 »

I min värld så är topplistan såhär:
Nr 1: Pulverlack
Nr 2: 2-komponents lack
Delad 3a: Hammarlack/Fälgfärg på sprayburk + klarlack.
Nr 5: Elementfärg  :P
Nr 6: Vanlig sprayburk.  >:(
Nr 7: Fingerfärg   :-[
Nr 8: Falu Rödfärg  :-X
Nr 9: Vattenfärg....  ;D


du glömde ju Nr 10: måla med tuschpenna ;)

hoool

  • Medlem
  • Antal inlägg: 164
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Äntligen byggs det 8x15!
« Svar #2547 skrivet: april 06, 2011, 21:30:45 »
Exakt sånna där fälgar jag har breddat till 9", ska ha på venton i sommar!

Ax

  • Medlem
  • Antal inlägg: 166
  • rost är lättare än kolfiber.
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Äntligen byggs det 8x15!
« Svar #2548 skrivet: april 06, 2011, 22:19:16 »


I min värld så är topplistan såhär:
Nr 1: Pulverlack
Nr 2: 2-komponents lack
Delad 3a: Hammarlack/Fälgfärg på sprayburk + klarlack.
Nr 5: Elementfärg  :P
Nr 6: Vanlig sprayburk.  >:(
Nr 7: Fingerfärg   :-[
Nr 8: Falu Rödfärg  :-X
Nr 9: Vattenfärg....  ;D


Falu Rödfärg is the shit!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16889
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Äntligen byggs det 8x15!
« Svar #2549 skrivet: april 11, 2011, 22:30:34 »
Exakt sånna där fälgar jag har breddat till 9", ska ha på venton i sommar!

Bilder på breddningen?  :P

Nu är mina färdiga!
La 3,5 timmar @ ~10 meter svets på dem igår.
Blev så bra genombränning att jag nog slipper lägga 8 meter till, inuti fälgen!
Ser ju bara dumt ut att lägga en svets OVANPÅ svetsfogen som trängt igenom och bullat upp sig på baksidan  ???

Sen ska dom putsas till och lackas. Sen bär det iväg till däckkillen för att få på däcken lagom tills dubbdäcken blir olagliga  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Äntligen byggs det 8x15!
« Svar #2550 skrivet: april 11, 2011, 23:24:08 »
i karlstad finns en bra nisse som är billig på pulverlack. tar ca 2 veckor att få dem tebax om man inte ber han skynda lite extra.
betalade 500kr för 2 kompletta fjäderben. 1000kr fö ren bakaxel.
då  bränner dom grejerna för att få bort bellägningar sen blästrar dom. avslutar med en härlig lackering.
Triton valsteknik heter dom.

360 Hybrid MKII

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16889
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Äntligen byggs det 8x15!
« Svar #2551 skrivet: april 12, 2011, 19:48:17 »
i karlstad finns en bra nisse som är billig på pulverlack. tar ca 2 veckor att få dem tebax om man inte ber han skynda lite extra.
betalade 500kr för 2 kompletta fjäderben. 1000kr fö ren bakaxel.
då  bränner dom grejerna för att få bort bellägningar sen blästrar dom. avslutar med en härlig lackering.
Triton valsteknik heter dom.



Tack för tipset!
Men idag inhandlade jag Mekonomens fälgfärg på sprayburkar.
Det blir det på utsidan och hammarlack "inuti däcket" och på baksidan.
« Senast ändrad: april 12, 2011, 20:55:42 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16889
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Lacka breddfälg!
« Svar #2552 skrivet: april 14, 2011, 01:15:42 »
Nu har jag blästrat och borstat och tvättat fälgarna samt målat svart hammarlack på alla ytor förutom anläggningsytan mot bromsskivan (som jag vill ha plan och fin med endast ett tunt lager spraylack) och sen silver spray-fälg-färg på fälgens "ansikte".
Blev himla nöjd. Återstår att se hur länge färgen får sitta sedan.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Lacka breddfälg!
« Svar #2553 skrivet: april 14, 2011, 15:00:55 »
dom blev äckligt fina! Du kan vara riktigt nöjd med resultatet tycker jag :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Lacka breddfälg!
« Svar #2554 skrivet: april 14, 2011, 15:05:02 »
Längtar efter att få se dem på din bil sen! Verkar bli riktigt nice stuk!  :)

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Lacka breddfälg!
« Svar #2555 skrivet: april 14, 2011, 17:10:26 »
Ser riktigt bra ut som sagt! :D släng på dom på bilen nu..bums!
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16889
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Lacka breddfälg!
« Svar #2556 skrivet: april 14, 2011, 19:50:45 »
Tack för alla svar! :)

Jag är bara nöjd så här långt!

Ikväll ska jag putsa och lacka de sista fälgarna.

I morgon ska nya korta eller vinklade ventiler inhandlas. Standardlängd tar i handbromswiren eftersom jag numera har ventilerna inåt. Den som vill vara fin (och ha centrumvända fälgar) får lida pin och pumpa luft UNDER bilen  :P

Ska ringa däckkillen och se om han har tid med mig och mina konstiga påhitt i helgen  :P
Skulle vara riktigt gött att svänga runt rondellen på stretchad lågprofil på Måndag.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16889
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Hjulafton!!!
« Svar #2557 skrivet: april 17, 2011, 22:20:48 »
Någon som vet vad det är för datum idag  ???
Hade jag fått gissa hade jag sagt 24 DECEMBER  8)  8)  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Hjulafton!!!
« Svar #2558 skrivet: april 17, 2011, 22:34:07 »
Någon som vet vad det är för datum idag  ???
Hade jag fått gissa hade jag sagt 24 DECEMBER  8)  8)  8)

sweeet! :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Hjulafton!!!
« Svar #2559 skrivet: april 17, 2011, 23:01:46 »
Ser riktigt bra ut! På med dom nu!  :D
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..