Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 1817867 gånger)

kirre

  • Medlem
  • Antal inlägg: 170
  • No Turbo Shit Just Real Powers
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Oljepluggselände!
« Svar #2600 skrivet: maj 20, 2011, 18:57:30 »
blev kanon med fälgarna. Tror inte du behövt balansera, mina 17"are ja centrumvände har jag kört 4 olika däck på fram och har aldrig behövt balansera, kan dock ha tur också. Bak är ju inte lönt att balansera för dom brukar bara hålla ett par dagar :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Oljepluggselände!
« Svar #2601 skrivet: maj 20, 2011, 19:32:47 »
Tack kirre!
Men jag lämnar bort däckbytena så då ingår ju balansering  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kirre

  • Medlem
  • Antal inlägg: 170
  • No Turbo Shit Just Real Powers
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Oljepluggselände!
« Svar #2602 skrivet: maj 20, 2011, 19:39:45 »
okej hehe jag har både däck krängare och balanseringsmaskin i garaget och brukar prova utan att balansera och de funkar faktiskt på äldre bilar där de är lite slappt :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #2603 skrivet: maj 20, 2011, 22:24:52 »
okej hehe jag har både däck krängare och balanseringsmaskin i garaget och brukar prova utan att balansera och de funkar faktiskt på äldre bilar där de är lite slappt :)

Då är det du som är slapp  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #2604 skrivet: maj 23, 2011, 00:12:29 »
Kom på att jag har en diff med okej pinjong men dålig svetsdiff i liggandes. Och så en diff med dålig pinjong i som sitter på bilen.

Hur svårt/fel är det att para ihop de delarna som är hela så jag får en hel diff?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kirre

  • Medlem
  • Antal inlägg: 170
  • No Turbo Shit Just Real Powers
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #2605 skrivet: maj 24, 2011, 21:06:32 »
hehe ja jag är lat, borde väl vara lätt att byta pinjong fast är dom shimsade så kan du få byta ofta, skulle tro att de är lättare att svetsa lite mera i den med trasig svetsdiff

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Kan jag laga min diff??
« Svar #2606 skrivet: maj 24, 2011, 23:35:04 »
hehe ja jag är lat, borde väl vara lätt att byta pinjong fast är dom shimsade så kan du få byta ofta, skulle tro att de är lättare att svetsa lite mera i den med trasig svetsdiff

Jag har en prima TIG:ad svetsdiff som ligger, det är ett alternativ. Men inget bra alternativ med 8" feta lågprofildäck.

Är ju snållänning så jag tänkte få nytta av skrotet och bygga ihop en riktig diff utav två defekta:

1: Ta ut differentialen ur mitt nuvarande diffhus som förmodligen har ett dåligt lager på pinjongen (ren gissning utifrån gammal erfarenhet).
2: Sätta i differentialen ur mitt gamla diffhus som har hel pinjong men kraschad svetsdiff.

Fler röster för/emot denna snållagning av drivlinan  ???
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Kan jag laga min diff??
« Svar #2607 skrivet: maj 25, 2011, 07:07:50 »
Så länge du tar både pinjong och kronhjul från svetsdiffen och flyttar över till den hela diffen samt shimsar in grejerna skapligt efteråt borde det väl inte vara några problem?
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Elias__

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 95
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Kan jag laga min diff??
« Svar #2608 skrivet: maj 25, 2011, 07:10:56 »
inget bra svar men gör det som går snabbast :P  eller åk till tippen o fixa en bättre begagnad klump , kan inte kosta många kronor?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Kan jag laga min diff??
« Svar #2609 skrivet: maj 25, 2011, 17:54:10 »
inget bra svar men gör det som går snabbast :P  eller åk till tippen o fixa en bättre begagnad klump , kan inte kosta många kronor?

Nej precis, en diff går ju få för 500-1000 spänn förmodligen.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Kan jag laga min diff??
« Svar #2610 skrivet: juli 13, 2011, 19:30:25 »
inget bra svar men gör det som går snabbast :P  eller åk till tippen o fixa en bättre begagnad klump , kan inte kosta många kronor?

Nej precis, en diff går ju få för 500-1000 spänn förmodligen.

Finns att hämta som självplock i Taberg :)
Det är i motvind en drake lyfter.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Kan jag laga min diff??
« Svar #2611 skrivet: juli 17, 2011, 08:29:44 »
inget bra svar men gör det som går snabbast :P  eller åk till tippen o fixa en bättre begagnad klump , kan inte kosta många kronor?

Nej precis, en diff går ju få för 500-1000 spänn förmodligen.

Finns att hämta som självplock i Taberg :)

Jasså ligger det en bilskrot där eller?  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Kan jag laga min diff??
« Svar #2612 skrivet: juli 17, 2011, 08:54:51 »
inget bra svar men gör det som går snabbast :P  eller åk till tippen o fixa en bättre begagnad klump , kan inte kosta många kronor?

Nej precis, en diff går ju få för 500-1000 spänn förmodligen.

Börjar iofs likna en skrot på jobbet ;D Den ska till skroten snart, så du kan åka dit om du vill men då kostar det ju
pengar ::)

Finns att hämta som självplock i Taberg :)

Jasså ligger det en bilskrot där eller?  :)
Det är i motvind en drake lyfter.

prokidn1

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 56
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Kan jag laga min diff??
« Svar #2613 skrivet: juli 29, 2011, 13:46:59 »
Får man fråga vart du bor?
Mötte en 360 som va snarlik din, på 23:an mellan växjö vislanda  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Kan jag laga min diff??
« Svar #2614 skrivet: juli 29, 2011, 13:56:46 »
Får man fråga vart du bor?
Mötte en 360 som va snarlik din, på 23:an mellan växjö vislanda  :)

Då var det inte jag för jag har inte varit åt det hållet. Bor ca 10 mil norröver i Nässjö!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Kan jag laga min diff??
« Svar #2615 skrivet: augusti 01, 2011, 06:28:53 »
Dra på trissor! Är det inte en 360 i garaget!? Jo faktiskt! Försöker dra igång ett innerskärmsbygge. Men är lite ringrostig efter en halv sommar med pinnstolslackering i garaget och allmänt semesterslappande..

Hängde av ena skärmen och trodde jag skulle svetsa på lite plåt på den där gamla rostiga innerskärmen men kom fram till att jag ska göra en plåtremsa på bänk efter formen på nya ytterskärmen istället. Därefter hänga upp allt på bilen och börja fästa upp med plåt mot innerskärmen och sen sy igen mellanrummet med plåt. Freestyle.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Kan jag laga min diff??
« Svar #2616 skrivet: augusti 01, 2011, 22:34:45 »
metal work freestyle, låter iaf mycket trevligare än det är ;D kämpa på :)
Det är i motvind en drake lyfter.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Kan jag laga min diff??
« Svar #2617 skrivet: augusti 02, 2011, 18:15:52 »
Man tackar  ;D

Det behövs uppmuntran för att orka börja med rosten igen så här mitt i sommaren! Speciellt första veckan på jobbet suck.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Kan jag laga min diff??
« Svar #2618 skrivet: augusti 02, 2011, 18:24:26 »
Äntligen lite sköna rostbilder ! som jag har väntat  ;D  ;)


Kämpa på nu så är den snart rostfri  :)
"don't buy it if you can build it!"

philen

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 246
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Kan jag laga min diff??
« Svar #2619 skrivet: augusti 02, 2011, 18:31:27 »
din rost är episk!
Riktiga bilar har varken styrservo eller AC.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Kan jag laga min diff??
« Svar #2620 skrivet: augusti 02, 2011, 22:24:04 »
Tänk om meningen med livet är....   rost!?
I så fall är mitt liv rikt  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Kan jag laga min diff??
« Svar #2621 skrivet: augusti 02, 2011, 23:40:00 »
När du är klar kommer du nog vara en av dom duktigaste på plåtarbeten på hela forumet! :D Kämpa på Frej!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Kan jag laga min diff??
« Svar #2622 skrivet: augusti 03, 2011, 22:51:49 »
När du är klar kommer du nog vara en av dom duktigaste på plåtarbeten på hela forumet! :D Kämpa på Frej!

Det vet jag väl inte.. det är ju inte engelska hjulet, fals och sick och allt vad det heter.. men tennspackling skulle jag vilja lära mig!
Tack för alla vänliga ord.  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - BROKEN AXLE!
« Svar #2623 skrivet: augusti 14, 2011, 01:54:53 »
Har gått trögt.. eller inte alls med bygget av nya innerskärmar. Semester och skit i vägen.

Men nu sa bilen ifrån och begärde akut förflyttning till garaget.
Bakaxeln sa upp sig så jag fick en väldigt häftig camber på höger sida.

Har en annan beg. axel som ligger men den är inte färdig att stoppa dit på långa vägar så fick göra en bonnalagning med en bit vinkeljärn så jag kan åka till och från jobb och hämtning på skola/dagis medan jag förbereder reservdelsaxeln för bytet. Samtidigt ska jag byta diffklump som jag ju misstänker tjuter från pinjongen.
Sen blir det byte till sportdämpare och omsmidda bladfjädrar bak.
« Senast ändrad: augusti 14, 2011, 10:27:10 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - BROKEN AXLE!
« Svar #2624 skrivet: augusti 14, 2011, 01:58:32 »
Det var förvånansvärt lätt att böja tillbaka axeln efter att jag satt bilen på pallbockar och lyfte axeln med domkraften vänster om brottet.
Hängde mig bara lite i hjulet så gick nästan allt tillbaka. Sen stöttade jag lite i hjulhuset mot hjulnavet och lyfte lite till med domkraften.
Sen blev det för bra så nu har jag +/- noll i camber på höger sida.. om inte någon grad positiv  ::)

Men nu är den på benen i allafall bilen  8)
« Senast ändrad: augusti 14, 2011, 10:28:10 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Kan jag laga min diff??
« Svar #2625 skrivet: augusti 14, 2011, 02:02:37 »
Bonusbild på rätt skabbig axel som skall på men som ändå verkar mer frisk i godset än den jag har.
Där min gick av är det inte ens ytrost på utsidan utan det verkar ha rostat inifrån och ut.

Bonus2bild på min lärofälg från fälgbreddningen i våras. Nu ska den få 3 feta kompisar att möta vintern med.

Kom fram till att det smidigaste sättet att få av däcken med från gamla fälgar (förutsatt att man inte har däckmaskin) är att köra hål med tigersågen och sen skära ut ett rejält titthål så att man med vinkelslipen kommer åt att kapa den där tjocka wiregrejen i däcket närmast fälgen.

Usch vad smala originalen är, se bild med dojja storlek 45 som referens samt 7" bred breddfäg.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - BROKEN AXLE!
« Svar #2626 skrivet: augusti 15, 2011, 12:58:10 »
Vad blir det för dämpare bak?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - BROKEN AXLE!
« Svar #2627 skrivet: augusti 15, 2011, 19:43:17 »
Vad blir det för dämpare bak?

Samma som fram. begagnade Lip Racing.
Såldes av Micke Art Racing här på forumet förr. Vet inte om de går att få tag på längre.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - BROKEN AXLE!
« Svar #2628 skrivet: augusti 16, 2011, 13:36:14 »
Inte sådär jättekul med söndrig axel kan jag tänka mig. Tog inte hjulet i innerskärmen?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - BROKEN AXLE!
« Svar #2629 skrivet: augusti 16, 2011, 19:34:57 »
Inte sådär jättekul med söndrig axel kan jag tänka mig. Tog inte hjulet i innerskärmen?

Äntligen en kommentar på min bakaxellagning  :)

Nej det var ju inte så kul, särskilt inte som jag skjutit och skjutit på iordningsställandet av reservdelsaxeln. Visste ju inte att min nuvarande skulle vika sig..

Nej hjulet tog inte i nånstans, märkte faktiskt ingenting förrän jag såg bilen på långt håll och konstaterade att höger bak lutade in MYCKET mer än vänster bak..
Min 6-årige granne hade gått förbi på morgonen påväg till dagis och sagt till sin mamma såhär: "OJ MAMMA! Kolla hans bakhjul!" Uppmärksam grabb  ;D

Nu har jag vågat köra lite hårt och det verkar hålla nu men renoverar såklart reservdelsaxeln så fort det går.
Känns inte helt säkert.. axeln kan ju lika gärna vara på väg att ge sig på andra sidan också..
(EDIT: Det var den.. och det gick att laga den sidan med. Nu i gränslandet 2015/2016 så blir axeln äntligen utbytt  :o )
« Senast ändrad: januari 07, 2016, 00:17:42 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - BROKEN AXLE!
« Svar #2630 skrivet: augusti 16, 2011, 23:34:51 »
Håller på och röjer i verkstaden och sorterar in diverse reservdelar i gömmorna.
Men två saker var rostiga och gick inte att gömma och glömma utan att först putsa bort rost och sen lacka.
Roligare med fina reservdelar på hyllan som inte ligger och rostar sönder.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - BAKAXELFRÅGA!
« Svar #2631 skrivet: augusti 16, 2011, 23:49:44 »
Har börjat lossa allt från reservdelsbakaxeln.
Sista punkt på listan är att ta bort lagerhusen inklusive bromssköld.

Har en fråga angående fästytan för lagerhuset. Skall den vara spikrak i plåten eller vågformad som på mina bilder nedan? (Gissar på spikrak)
Tycker det ser ut som att antingen belastningen har böjt plåten, eller att oxid från aluminiumhuset har trängt undan stålplåten i bakaxelns fästplåt för lagerhuset.

Och om jag inte ser helt fel så skulle detta kunna innebära mer negativ camber än original!?
Någon som har en bakaxel med denna plåt rak och fin eller ser det alltid ut såhär?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Ax

  • Medlem
  • Antal inlägg: 166
  • rost är lättare än kolfiber.
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - BAKAXELFRÅGA!
« Svar #2632 skrivet: augusti 17, 2011, 01:03:22 »
sjukt ballt stuk :D kanske något man skulle bygga! fast kanske tar på drivaxlarna?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - BAKAXELFRÅGA!
« Svar #2633 skrivet: augusti 17, 2011, 18:18:03 »
sjukt ballt stuk :D kanske något man skulle bygga! fast kanske tar på drivaxlarna?

Haha jag tycker det såg bara sjukt ut. Fast hade hjulen suttit ännu längre ut hade det varit snyggt  8)

Jag trodde det skulle tryckt in drivaxeln så den stummat, alltså "stöttat sig" på drivaxeln men det fanns GOTT om spel i längsled kvar på drivaxeln!
Men att den sen får operera i lite mer vinkel än original kanske påverkar livslängden..  ::)

Sen är jag snål och vill inte slita däcken mer snett än det blir nu..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kirre

  • Medlem
  • Antal inlägg: 170
  • No Turbo Shit Just Real Powers
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - BAKAXELFRÅGA!
« Svar #2634 skrivet: augusti 18, 2011, 13:50:06 »
har du breddat fälgarna själv? Här hemma är de så¨svårt att hitta någon med en vals som vill valsa till mina 18"are :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - BAKAXELFRÅGA!
« Svar #2635 skrivet: augusti 18, 2011, 16:20:39 »
har du breddat fälgarna själv? Här hemma är de så¨svårt att hitta någon med en vals som vill valsa till mina 18"are :)


ja det är hembreddat men just valsningen kan jag inte göra i garaget.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - BAKAXELFRÅGA!
« Svar #2636 skrivet: augusti 19, 2011, 01:32:58 »
Har en fråga angående fästytan för lagerhuset. Skall den vara spikrak i plåten eller vågformad som på mina bilder nedan? (Gissar på spikrak)
Tycker det ser ut som att antingen belastningen har böjt plåten, eller att oxid från aluminiumhuset har trängt undan stålplåten i bakaxelns fästplåt för lagerhuset.

Ingen som vet eller ingen som läser  ???  ???
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - BAKAXELFRÅGA!
« Svar #2637 skrivet: augusti 19, 2011, 01:36:51 »
Idag skulle jag dra av medbringaren/drivhylsan till yttre drivknuten. Trodde jag..

Avdragaren var för stor så jag kunde inte dra rakt och i centrum.
Istället för att dra av medbringaren så hände något med hjullagret för plötsligt blev det väldigt glappt! Men medbringaren satt fortfarande som berget!
Som tur var kunde det rättas till genom att dra åt medbringarens mutter igen så blev allt normalt.

Detta påminner mig om när jag bytte hjullager för att mitt höger bakhjul var så glappt!
Vid bytet fann jag att medbringarens mutter suttit lös och lagret hade blivit glappt.
Hade jag haft ovan beskriven erfarenhet så hade det räckt med att dra åt muttern!! Så råkar ni ut för ett glappt hjullager som inte låter illa, prova att dra åt medbringarens mutter först!!!  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - BAKAXELFRÅGA!
« Svar #2638 skrivet: augusti 19, 2011, 19:30:22 »
Hade samma problem med att få bort medbringaren, försökte med alla dess avdragare
till sist fick jag hän dom på ett fånigt lätt sätt (fattar att du inte behövde få dän, men till nästa gång :))
Det är i motvind en drake lyfter.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - BAKAXELFRÅGA!
« Svar #2639 skrivet: augusti 19, 2011, 21:50:26 »
Hade samma problem med att få bort medbringaren, försökte med alla dess avdragare
till sist fick jag hän dom på ett fånigt lätt sätt (fattar att du inte behövde få dän, men till nästa gång :))

Smart! Du har alltså gängat upp 2 av hålen till drivaxelns bultar?

Fick till det idag med en liten söt trearmad avdragare men var precis att den höll, satte i spänn så mycket jag vågade och knackade med hammaren då kom det!

Ska ta bort allt så bakaxeln är helt ren och sen rostrensa och rostskydda den. Sen vill jag nog ta loss naven på axeln som sitter på nu och skruva dit på nya axeln sen för jag har nyss bytt båda hjullagren bak och det vill jag inte känna att det var "i onödan" så drygt som det var.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.