Nu när rosten framför skärmen är historia tog jag tag i en liten ansamling rost i främre delen av tröskeln.
Efter det fanns det bara rost på ett till ställe runt skärmen.. I förstärkningsplattan till fjädertornet!
Har bävat lite för detta men var skönt att ta tag i och känna att man fixade detta med.
Tog inte hand om all rost men den värsta. Den som var närmast mitt skärmkantsbygge.
Som ses på bilderna nedan så är det tre lager plåt på plattan. Inte konstigt att det börjar rosta! Dessutom går det en kanal från ett hål i motorutrymmet där det kan samlas vatten och annat skoj förmodligen. Jag gjorde en "skorsten" på kanalen så att den nu andas upp i "balken" som går längs med framskärmen.
Plåten jag skar ut ersatte jag med 3mm och 2mm grov plåt. Som original och någon tiondel till kanske. Fast original är det ju 2mm i förstärkningsplåten och 1mm i den plåt som agerar "golv" i motorutrymmet kring fjäderbenstornen mm.
Tillsammans blir dom 3mm så det är det jag ersätter med.
Ganska grovt att yxa till när man börjat bli van vid futtig 0.9mm
Men bra blev det måste jag säga. Starkt och fint med ungefärlig originalform för att hållbarhet och eventuell deformation ska vara som Volvos tekniker räknade ut det hela en gång i tiden.
Svetsskarvarna på det grova körde jag med ordentlig spalt och helsvetsade ordentligt och dubbelsidigt där jag kom åt. Blev bra mycket starkare än rosten jag körde runt på innan..