Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 1824569 gånger)

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - BAKAXELFRÅGA!
« Svar #2640 skrivet: augusti 20, 2011, 14:33:21 »
Har en fråga angående fästytan för lagerhuset. Skall den vara spikrak i plåten eller vågformad som på mina bilder nedan? (Gissar på spikrak)
Tycker det ser ut som att antingen belastningen har böjt plåten, eller att oxid från aluminiumhuset har trängt undan stålplåten i bakaxelns fästplåt för lagerhuset.

Ingen som vet eller ingen som läser  ???  ???

Frej den ska vara spikrak, Du får hacka bort all oxid och räta till plåten  :)
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - BAKAXELFRÅGA!
« Svar #2641 skrivet: augusti 20, 2011, 21:33:13 »
Har en fråga angående fästytan för lagerhuset. Skall den vara spikrak i plåten eller vågformad som på mina bilder nedan? (Gissar på spikrak)
Tycker det ser ut som att antingen belastningen har böjt plåten, eller att oxid från aluminiumhuset har trängt undan stålplåten i bakaxelns fästplåt för lagerhuset.

Ingen som vet eller ingen som läser  ???  ???

Frej den ska vara spikrak, Du får hacka bort all oxid och räta till plåten  :)

TACK PETER!! Precis vad jag trodde och precis vad jag ville höra  :D  :-*

Fattar inte att dom monterat ihop aluminium och stål på det där viset och verkar inte varit nån lack i mellan heller eller så har den klämts ut på sidorna.
En tunn koppar"packning" i mellan kanske för att förhindra oxid!?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - BAKAXELFRÅGA!
« Svar #2642 skrivet: augusti 22, 2011, 08:52:07 »
Kopparpasta?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - BAKAXELFRÅGA!
« Svar #2643 skrivet: augusti 22, 2011, 20:39:04 »
Kopparpasta?

Att jag inte tänkte på det! Bara den inte trycks ut så!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Just nu inget meka bara köra!
« Svar #2644 skrivet: oktober 04, 2011, 23:40:08 »
Min projekttråd är pinsamt tyst. Men det beror på att massa annat tagit min tid ett tag.

Bilen rullar dock på precis som vanligt före klockan 7 och efter klockan 4  :P

Det enda strulet nu är att bromsvätskenivån blir någon tiondels millimeter lägre för varje vecka.
Först lös den bara vid riktigt hårda accelerationer vilket var lite charmigt, lite som en G-kraftsmätare  ;D

Men nu lyser den oftare vid vanlig körning så får väl ta mig i kragen och lyfta på huven och fixa detta i allafall.

Dags/Bättre sent än aldrig att fortsätta med diverse rostlagning som måste fixas innan date med SBP i vinter.. hade som vanligt hoppats hinna med lite i slutet av sommaren men som vanligt hinner det bli höst innan tummen åker ur  >:(
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Just nu inget meka bara köra!
« Svar #2645 skrivet: november 01, 2011, 21:45:59 »
I brist på annat lägger jag upp en bild på hur den såg ut (och hur rosten inte såg ut) strax efter köpet på hösten år 2003  :o
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Just nu inget meka bara köra!
« Svar #2646 skrivet: november 01, 2011, 21:50:00 »
Och så här ser den ju ut nu.. dock blir snart rosten i framskärmarna ett minne blott när jag får på mina nyrenoverade som fortfarande väntar på lack.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Just nu inget meka bara köra!
« Svar #2647 skrivet: november 01, 2011, 21:51:37 »
nuförtiden är det ju en av de fem rostigaste på forumet :o
är det andra eller tredje gången du lagar rost på samma ställe :D ;)

slö e den ju med, drar ju knappt en orginalare med kat och fläkt ;)



men som en klok man sa "vare rädd om din 300 ty den äro hotad" och det ligger nåt i det för det vimlar inte av dem på blocket precis...
Lycklig igen i min 360gl sedan

larsens

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 196
  • grom bilen min
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Just nu inget meka bara köra!
« Svar #2648 skrivet: november 07, 2011, 12:17:57 »
ble gromt med bredda felger  ;D
jeg har en 360 som jeg driver og lurer på om jeg skal bygge om til innsprut hehe,

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Just nu inget meka bara köra!
« Svar #2649 skrivet: november 07, 2011, 18:06:40 »
slö e den ju med, drar ju knappt en orginalare med kat och fläkt ;)
Nej det får vi råda bot på  ;D


Citera
men som en klok man sa "vare rädd om din 300 ty den äro hotad" och det ligger nåt i det för det vimlar inte av dem på blocket precis...
Japp nu håller vi liv i dem vi har!

ble gromt med bredda felger  ;D
Jo tack  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
HJÄÄLP! Behöver bild på en framskärm!
« Svar #2650 skrivet: december 27, 2011, 22:11:36 »
Håller på och bygger nya skärmkanter fram och mitt gamla skrot är så rostigt så jag inte ser var bultarna har suttit som håller ihop ytter och innerskärm bakom framhjulet!

En bild eller bra förklaring/mätning skulle hjälpa mig att komma vidare i arbetet!
Blir väldigt glad om någon kan hjälpa mig med det!

Tvivlar på att jag fått hålet här rätt. När man tittar på hela skärmen ser det ut som detta hålet ska sitta längre upp och sen att det borde vara ett till lite längre ned än det på bilden..

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: HJÄÄLP! Behöver bild på en framskärm!
« Svar #2651 skrivet: januari 02, 2012, 01:13:45 »
Tvivlar på att jag fått hålet här rätt. När man tittar på hela skärmen ser det ut som detta hålet ska sitta längre upp och sen att det borde vara ett till lite längre ned än det på bilden..

Hålet sitter rätt, men det ska vara ett till längst ned.
Var så längesen jag hade stänklappar att jag glömt bort att dom sitter i de två nedersta bultarna på skärmen!  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Just nu inget meka bara köra!
« Svar #2652 skrivet: januari 02, 2012, 15:19:34 »
Ser ut som du har fått till formen på skärmen riktigt bra.

Längst ner ska det väl sitta någon form av järnbit på insidan av skärmen i en av bultarna också om jag inte minns fel. Var så längesedan man var där och rotade.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Just nu inget meka bara köra!
« Svar #2653 skrivet: januari 02, 2012, 19:58:21 »
Ser ut som du har fått till formen på skärmen riktigt bra.

Längst ner ska det väl sitta någon form av järnbit på insidan av skärmen i en av bultarna också om jag inte minns fel. Var så längesedan man var där och rotade.

Ja det ska vara en vinkel från nedersta hålet på skärmkanten till hålet på undersidan tröskeln, men det hoppar jag nog över. Blir bara ännu ett ställe där det gillar att rosta annars..

Angående passformen så har jag gett upp lite. Skärmarna har dålig passform trots att det är originalskärmar från en bil som tillverkades knappt ett år senare än min egen. Avstånd över slät plåt mellan karossveck går inte ens att lita på. Tur att det inte är en utställningsbil för då hade jag fått kapa isär skärmen och korrigera måtten både här och där!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Just nu inget meka bara köra!
« Svar #2654 skrivet: januari 03, 2012, 01:07:10 »
Usch, skulle börja fästa upp min blivande inre skärmkant men hittade ingen frisk plåt att svetsa i.

Det blev hetsjakt på rost så nu finns det lite att laga med svetsen *suck*  :(

Sista bilden visar en mall jag gjorde innan jag löpte amok, så att jag kan bygga upp rätt form igen. Så att ytterskärmen förhoppningsvis går att få på.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Berlina

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Just nu inget meka bara köra!
« Svar #2655 skrivet: januari 04, 2012, 10:31:34 »
Hur orkar du ? Jag är djupt imponerad över din ork :o. Det borde kunna gå att hitta 500st 340/360 bilar som har mindre rost än din . Men skam den som ger sig. Det är sådana arbetsinsatser som ger oss andra tändvätska att inte ge upp med våra projekt  :)
HEJJA HEJJA !!!!!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Just nu inget meka bara köra!
« Svar #2656 skrivet: januari 05, 2012, 00:58:30 »
Hur orkar du ? Jag är djupt imponerad över din ork :o. Det borde kunna gå att hitta 500st 340/360 bilar som har mindre rost än din . Men skam den som ger sig. Det är sådana arbetsinsatser som ger oss andra tändvätska att inte ge upp med våra projekt  :)
HEJJA HEJJA !!!!!

Haha jag brukar säga att det är med en dåres envishet som jag lagar på min kärlek (bilen).
Mitt mål är att få den hyfsat rostfri och se om man kan hålla den i schack trots daily driving i salt och annat skit.
Min önskan är att få ha bilen kvar resten av livet. 4 real!

Timmarna i garaget går alldeles för fort när man har för mycket att göra och för snäv tidsplan. Läskigt mycket tid läggs ned på varje liten unik plåtbit som mallas ut, finputsas i omgångar tills den sitter perfekt. Sen svetsa slipa. Sen börja med nästa kvadratcentimeterstora pusselbit i det jättestora pusslet 360. Egentligen borde jag räkna hur många små plåtbitar jag svetsar dit på bilen. Och räkna timmarna.. men då blir man väl mörkrädd så tur att man inte hinner med sånt  ;D
Godnatt garaget och forumet.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Nu har jag pysslat många timmar för att få ihop hålet jag och vinkelslipen skapade i fronten för att utrota all rost i närheten av vänster framskärm. (Orkar inte tänka på det nu men höger sida lär behöva samma behandling när jag kommer så långt).

Nu när plåtarbetet är klart kan jag konstatera att det blev väldigt mycket starkare och vridstyvare än innan då det mesta var kexig rost!!

Tyvärr är frontbalken (som extraljusen sitter i) behov av utbyte/laging/översyn. Tog en halvbra på skroten och svetsade dit 2004 och det är ju ett tag sedan. Men nu får den vara för jag har inte tid att bygga en ny sådan också.

Fokuserar på framskärmarna med angränsande plåt då det vankas besiktning i slutet av denna månaden. Så som varje år..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Som synes på den sista bilden ovan så körde jag av ett 10mm borr! Det har jag aldrig gjort i mitt långa liv!!
Hade precis borrat igenom 1.5mm plåt när det högg till och klick - borret gick i två delar!
Det var inget nytt borr heller utan det har fungerat att borra MÅNGA hål med det innan.

Hålet borrades för att få avrinning i tröskeln. Något jag missade då jag lagade den för nåt år sen. Var fullt med rost, sand  och gegg i den så en tröskeltvätt invändigt blir det till våren. Efterföljd av en rejäl laddning rostskyddsolja! Men det såg faktiskt bra ut på rostfronten inne i tröskeln. Var bara på utsidan längst fram som jag blev tvungen att avlägsna lite plåt som var brun. Detta för att få lite redig plåt att fästa i när innerskärmen nu skall återuppbyggas!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
Mycket fint jobb!!

Glöm inte att lägg grundfärg fort så inte rosten börjar bita.  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Mycket fint jobb!!

Glöm inte att lägg grundfärg fort så inte rosten börjar bita.  :)
Tack Bergvik!

Nejdå, min bil blir inte stillaståendes så länge i stöten så färgen måste på så jag kan åka till jobbet :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Nu när rosten framför skärmen är historia tog jag tag i en liten ansamling rost i främre delen av tröskeln.

Efter det fanns det bara rost på ett till ställe runt skärmen.. I förstärkningsplattan till fjädertornet!
Har bävat lite för detta men var skönt att ta tag i och känna att man fixade detta med.
Tog inte hand om all rost men den värsta. Den som var närmast mitt skärmkantsbygge.

Som ses på bilderna nedan så är det tre lager plåt på plattan. Inte konstigt att det börjar rosta! Dessutom går det en kanal från ett hål i motorutrymmet där det kan samlas vatten och annat skoj förmodligen. Jag gjorde en "skorsten" på kanalen så att den nu andas upp i "balken" som går längs med framskärmen.

Plåten jag skar ut ersatte jag med 3mm och 2mm grov plåt. Som original och någon tiondel till kanske. Fast original är det ju 2mm i förstärkningsplåten och 1mm i den plåt som agerar "golv" i motorutrymmet kring fjäderbenstornen mm.
Tillsammans blir dom 3mm så det är det jag ersätter med.
Ganska grovt att yxa till när man börjat bli van vid futtig 0.9mm

Men bra blev det måste jag säga. Starkt och fint med ungefärlig originalform för att hållbarhet och eventuell deformation ska vara som Volvos tekniker räknade ut det hela en gång i tiden.
Svetsskarvarna på det grova körde jag med ordentlig spalt och helsvetsade ordentligt och dubbelsidigt där jag kom åt. Blev bra mycket starkare än rosten jag körde runt på innan..


"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Någon som kört sönder, fått nedslag hos besiktningen på, eller lagat denna förstärkningsplåt för fjädertornet?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Dom gula pilarna visar ventilationskanalen och dess mynning.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Efter och före.. Känns bra!

I nästa update blir det ingen rost bara bygga nytt!

Har glömt att säga: Gott nytt år!
På nyårsafton kom jag på att ingen snö fanns och att jag inte hade raketramp.
Så jag byggde en lite kvickt.. funkade fint och var rolig att titta på  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Dåligt med feedback här, men jag förstår er för som tur är finns det roligare projekttrådar att läsa i!
Bara jag och bilen överlever rosten så ska det bli roligare saker i denna tråden med.

Ikväll eller annan kväll kommer dock trevliga bilder på mina blanka spritt språngande nya innerskärmar.. eller skärm för än har det bara blivit en.

Over ´n out  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Det ser fint ut med rostlagning. Inte det roligaste att göra men slutresultatet kan åtminstone inte bli sämre än innan.

Rostlaga på så din 360 slipper gå rost-döden till mötes  :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
Dåligt med feedback här, men jag förstår er för som tur är finns det roligare projekttrådar att läsa i!
Bara jag och bilen överlever rosten så ska det bli roligare saker i denna tråden med.

Ikväll eller annan kväll kommer dock trevliga bilder på mina blanka spritt språngande nya innerskärmar.. eller skärm för än har det bara blivit en.

Over ´n out  :P
Känns som forumet har gått lite i ide :-\
Intressant att följa rostlagningen, kommer troligen bli mycket av det om några år när det blir svårare att hitta rostfria 300, så antagligen är du först med så mycket rostlagning på en 360 :)
Ska det göras lika mycket på andra sidan, jobbigt att det alltid ska vara två sidor på en bil, när  man har en sida klar finns det ofta en till.
Vi väntar på bilder då  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Det ser fint ut med rostlagning. Inte det roligaste att göra men slutresultatet kan åtminstone inte bli sämre än innan.

Rostlaga på så din 360 slipper gå rost-döden till mötes  :)

Tack och tack för påhejning! Jag tänker envist fortsätta min kamp mot rosten men det känns lagom kul som härom kvällen när jag typ lagt en vecka på att laga rost på ena sidan bilen, sen kryper runt och inspekterar en lagning från förra året och ser att det redan kommer rost här och där!!  >:( Tänker skylla på dålig body från biltema (den blir inte ens sådär apelsinaktig som den ska. På med ny lack och testa igen. Förhoppningsvis håller det längre än ett år till..

Nåt jag saknar är annars tid vid lackeringen. Eftersom det är en bruksbil så måste den rulla titt som tätt och då blir det oftast stress i slutet av en rostlagning och det är lackeringen som får stryka på foten då. Lite mer väntetid mellan olika lacklager så kanske det blir mer långsiktigt hållbart också.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Dåligt med feedback här, men jag förstår er för som tur är finns det roligare projekttrådar att läsa i!
Bara jag och bilen överlever rosten så ska det bli roligare saker i denna tråden med.

Ikväll eller annan kväll kommer dock trevliga bilder på mina blanka spritt språngande nya innerskärmar.. eller skärm för än har det bara blivit en.

Over ´n out  :P
Känns som forumet har gått lite i ide :-\
Intressant att följa rostlagningen, kommer troligen bli mycket av det om några år när det blir svårare att hitta rostfria 300, så antagligen är du först med så mycket rostlagning på en 360 :)
Ska det göras lika mycket på andra sidan, jobbigt att det alltid ska vara två sidor på en bil, när  man har en sida klar finns det ofta en till.
Vi väntar på bilder då  :)

Ja om några år lär det inte se bättre ut på begagnatmarknaden när det gäller gamla bilar.. och det mest skrämmande är att bilar generellt lever kortare och kortare. Snart är en gammal Volvo 850 billigare att köpa än en 360 och det är en jäkla skillnad på bil tekniskt och komfortmässigt. Jag vill dock inte ha nån ;)

Andra sidan på min bil ser lite bättre ut, men räknar inte med att komma smidigt undan för det.

Bilder kommer en annan dag. Just nu håller jag på och lackar och skruvar för fullt för att få ihop bilen till körbart skick inför morgondagen då det blirr första arbetsdagen det här året  :P

Tack för respons kullke och simlar
Hoppas forumet bara tillfälligt har gått i ide  :-*
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
Nä vi har inte gått i ide, blir bara mörkrädd av din bil så man vågar inte riktigt titta in där. ::)

Säger som alla andra, att du orkar! Men det finns tomtar till allt som morsan sa ;D

Bra jobb, förresten.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Nä vi har inte gått i ide, blir bara mörkrädd av din bil så man vågar inte riktigt titta in där. ::)

Säger som alla andra, att du orkar! Men det finns tomtar till allt som morsan sa ;D

Bra jobb, förresten.

Haha ja jag förstår dig, blir mörkrädd själv  :o

Tack för inlägget!

//RostTomten  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
I natt lade jag på två till flaskor body på min nybyggda innerskärm som ni "aldrig" får se bilder på...
Och en halv burk tjock rostskyddsmassa och en halv burk spray-rostskyddsmassa... blir inte billigt då bara en flaska body kostar 100 spänn på Öob! (Fabrikat PP/Plastic Padding dvs. hyfsad kvalitet, känns mycket bättre än biltemas body).

Ikväll har jag njutit av att inte ha ett stort mektvång över mig så det blev lite forumssurf, men varför börjar jag med att svara och läsa i alla andra trådar utan min? Därför blir det bildlöst här ikväll med och i morgon hoppas jag att jag agerar flitig myra och börjar bygga på nästa skärmkant som skall fixas  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Har börjat på min andra innerskärm nu ikväll/natt.

Tänkte ladda upp bilderna på bygget av första skärmen men det får bli en tjuvkik så lägger jag upp resten en annan natt..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
Dags att sopa golvet :D

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Det tar sig  :) Bygger  du om innerskärmen nånting när du ändå håller på eller bygger du till originalspecifikationer?
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Dags att sopa golvet :D

Haha det där var väl ingenting.. innan jag grovsopade var det styckad 0.9-plåtbitar, svetstråd, högvis med fint blandade kapskivor, metallspån, grovt smulad gravrost, en liter sand/blästersand som jag petade ut genom gaveln på tröskeln när jag hade den öppen, mängder med finklippt cornflakeskartong (klipper mallar som jag ritar av på plåten för att kunna få så exakta bitar som möjligt).

Kort sagt så var det drivor på golvet. Men jag sopade självklart av golvet ordentligt innan jag sänkte ner bilen även om lågprofilarna mest utgjorde fotomodell och måttstock innan bilen sänktes ned på 10 år gamla sunkiga dubbdäck igen för en tur i snön.

Det tar sig  :) Bygger  du om innerskärmen nånting när du ändå håller på eller bygger du till originalspecifikationer?

Hehe jepp. Men tråkigt nog blir det så nära original som möjligt. Lite grövre plåt där jag tycker det gör nytta annars inget nytänkande.
Jo förresten om du tittar tillbaka ett år i tråden så ser du att jag minimerat skärmkanten för jag tycker den är så bred och ful original. Blev faktiskt lite mer minimering på vänster (som byggdes om helt i kanten pga. rost). Där är kanten ca 10-12mm bred jämfört med kanske 20mm original.
Var rädd att mina breda hjul inte skulle få plats men det gjorde dom även med originalkant så jag hade inte behövt bygga om för den skull.

Nu ska jag ner en våning och kapa stålborsta slipa och svetsa så det glöder i luften konstant!!

« Senast ändrad: januari 14, 2012, 00:58:58 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Här kommer äntligen lite bilder. Inte alla för natten är för kort men lite har ni att titta på i allafall.

Kan vara intressant att se när jag bara fäst upp skärmkanten och inte helsvetsat med plåt så att man får en bild av utrymmet i hjulhuset med lite fetare hjul på.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Här kommer bilderna på hur hjulet ser ut genom den "genomskinliga" skärmen.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
fler bilder
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.