Hej och hopp, det var längesen jag uppdaterade nu!Tiden och orken har inte räckt till, har koncentrerat mig på att jobba och jobba samt umgås med familjen där i mellan och hjälpa dem med tvätt och sånt som måste till i ett fungerande hem

Har besiktat bilen med nya framskärmarna jag byggt och det var ju inget de hade att klaga på, trots att jag bara hunnit punkta upp höger innerskärm ännu samt att lacken på ytterskärmarna hittills består av biltema svart matt och blank sprayburksfärg

Måste till Biltema och Jula för inköp av mer svetstråd, färg och sånt innan jag kan göra helt färdigt.
På besiktningen var det som vanligt gasglada miner, lätt bredsladd och snack om vad för motor som egentligen satt i 360 (b230 eller b200)

Men som vanligt hade dom nånting att slå ned på också. Detta år var det bakre balken alltså bakstammen under kofångaren

Den har dom inte rört tidigare år men denna killen som var ny på min bil knackade så rosten rasade där bak, för rost finns i mängder i bilens bakre plåt. Tänkte vara snäll mot mig och familjen och ge mig en färdig plåt att svetsa dit men bildelsgrossisten skulle ha ca 950kr och Mekonomen 1250kr för denna platta pluttiga plåtbit så då bygger jag envist vidare i slätplåt!!
Nya motorfästen lär det bli med då det efter 4 besiktningar nu uppkom att jag kört med "dålig fastsättning" dvs. shimsade motorfästen och bara två fästbult i varje fäste.
Tutan fungerade visst inte heller men tror jag glömt ansluta kablarna efter allt dit/dän-plockande av front och skärmar.
Lite jobbigt är att
CO-halten låg på 6-7% trots att jag pumpade ur mina 16 liter bensin jag hade i tanken och fyllde i med 25 liter E75 vinteretanol.
Får väl tömma tanken helt och fylla på med bara etanol samt mappa inför ombesiktningen. Just nu går bilen vansinnigt bra när den blir varm. Bättre än med bensin och bensinmappen jag kört på sen sommaren.
En detalj jag måste nämna är att när jag pumpade ur bensinen ur tanken gjorde jag det i motorutrymmet genom att tjuvkoppla bränslepumpen. Lossade slangen till fuelrailen och höll ner i en dunk. Sen startade jag bränslepumpen och fyllde dunk efter dunk. Spillde inte mer än några droppar bränsle på detta sätt. Tidigare har jag ryckt slangar under tanken och legat och bökat där i både bränslespill och stick i näsan.
Detaljen jag skulle nämna var att pumpen pumpade jämnt och fint i en exakt stråle tills dioden för reserven tändes. Då började pumpen låta annorlunda och pumpa lite luft samtidigt som bränslet så att strålen blev mycket sämre!! Bilen stod på garagegolvet, lätt framåtlutad pga. fall mot golvbrunnen men med lika stora hjul fram och bak (för en gångs skull).
Jag gungade lite på ekipaget för att pumpen skulle få tag i bränslet som var kvar i tanken men det enda det resulterade i var att jag höll på att skvimpa ut dunken med bensin över motorutrymmet.
Verkar som att man inte ska pressa bilen när man har så lite bensin kvar så man kör på reserven då pumpen inte får fatt i full mängd bränsle då.
Värt att nämna är även att
en 4-litersdunk blev fylld på ganska exakt 60 sekunder med original bränslepump. Bra eller anus?