Författare Ämne: En grundkurs i spackel  (läst 7620 gånger)

Maruder

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
En grundkurs i spackel
« skrivet: januari 21, 2010, 20:54:55 »
1. Spackelsorter/Användningsområden
2. Slipning
3. Förarbeten på olika material/spackelsorter
4. FAQ
5. Övrigt
-----------------------------------------------------------------------------------------------

1. Dom fyra vanligaste spackelsorterna är:

1. Polyesterspackel (="vanligt" spackel)
2. Glasfiberspackel
3. Kolfiberspackel
4. Tennspackel

1. Polyesterspackel används när man spacklar upp mindre skador och vid toppspackling för att få bort porer i andra sorters spackel. Många påstår att man kan kladda på ordentligt med polyesterspackel, men se på epa grabbarna (no offence), sprickor och sjunkningar överallt. Jag anser att man inte borde lägga tjockare än 1,5 mm (EFTER slipning då), det går säkert bra med 2 mm också, men ju tjockare det är desto större risk för sjunkningar. Dessa sjunkningar uppkommer efter 2-6 månader, då spacklet inte riktigt tränger ner i alla porer/repor, hur hårt man än trycker. Längst ner samlas istället lösningsmedel, som efter en tid dunstar bort, vilket resulterar i att spacklet sjunker. Detta kan dock till viss del förebyggas genom att "bränna" spacklet under tiden det härdar med ett riktat element. Polyesterspackel är väldigt lättjobbat. När man blandar härdare och spackel bildas Isocyanater, vilket är livsfarligt för personer med astma. Polyesterspackel kallas också ofta för Plastspackel. Kostar runt 100kr/kilot.

2. Glasfiberspackel används när det är lite större skador/ojämnheter. Man kan lägga på mycket tjockare lager än med polyesterspackel, upp till ca 4-5 mm går utan problem. Lite mer svårjobbat än polyesterspackel är det också, det är lite bökigare att både applicera och slipa. Det sitter dessutom bättre än polyesterspackel, spricker inte lika lätt och sjunker i stort sett ingenting. Tänk på att ALDRIG lägga mer än ett lager dock, då det inte dåöigt i sig självt (fråga mig inte varför...). Det finns både med långa och korta glasfibertrådar, båda har för och nackdelar. Korttrådigt glasfiberspackel är lite enklare att applicera än långtrådigt, medans långtrådigt är starkare. Något dyrare än polyesterspackel, kostar 100-150:-/kilot.

3. Ungefär som glasfiberspackel, fast det är mer böjbart och sitter ännu bättre än glasfiberspackel. Används med fördel på material som flexar lite, som plast stötfångare mm. OBS: Slipdammet är cancerframkallande! Detta är dock dyrt, kostar runt 250:-/kilot.

4. Tennspackel används vid stora skador eller där det är extremt viktigt att spacklet sitter kvar. Man kan lägga i stort sett hur tjockt lager som helst. Dock ska det enligt rykten ha en tendens att rosta under det. Vissa påstår att det går att applicera med en kraftig varmluftpistol, men det är inget som jag skulle göra. Använd istället gassvets med duschmunstycke och en mjuk låga. OBS: Ångan som uppkommer vid tennspackling är giftig, använd mask och om möjligt utsug! Undvik om möjligt hudkontakt också pga den höga bly halten (ca 75%, så egentligen borde det heta blyspackling..). Detta är egentligen ingenting för hobbyfixaren, då det är dyrt (en tennstav på 30cm kostar mer än 50:- i handeln) och även kräver en del trustning/kunskap. Tennspackel kan naturligtvis bara appliceras där det är plåtrent, INTE på plast mm.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

2. Slipning

Anpassa slipklossen storlek efter skadan, en stor skada=lång slipkloss, en liten skada=kort slipkloss. Slipa alltid o kors, dvs gnugga inte år ett håll hela tiden, utan dra klossen från olika håll. Slipning med bara papper i handen funkar för att få bort kanter och om det som ska slipas är böjt år flera olika håll.

Tänk på att man inte ska ta för stora hopp mellan olika grovlekar på slippapper, utan gå stegvis upp på finare papper.

En oscilerande/exenterroterande slipmaskin kan med fördel användas till grundslipning. Undvik dock skakmöss, då dessa är värdelösa..

1. Polyesterspackel
2. Glasfiberspackel
3. Kolfiberspackel
4. Tennspackel

1. Slipas lätt med 120 papper, dom sista reporna kan slipas bort med 180 eller 240 papper.

2. Slipas med 60 eller 80 papper, kan toppslipas med 120 papper.

3. Samma som 2

4. "slipas" bäst med pansarfil, funkar även att slipa med en oscillerande/excenterroterande slipmaskin med 80 eller 120 papper.

------------------------------------------------------------------------------------------------

3. Förarbeten

Se alltid till att ytan är ordentligt rengjord och att det inte är några skarpa färgkanter. I stort sett alla utvändiga plastdetaljer, så som störfångare mm är gjorda i plastsorter (t ex PP plaster) som kräver att man använder en speciell plastprimer för att spacklet ska fästa (jag kan rekomendera Upol Grip #4). Vid tennspackling måste det vara plåtrent, applicera sedan tennpasta som värms med gassvets tills den börjar glittra och sedan torkas bort med papper. Om man ska toppspackla med polyester/glasfiberspackel på tennspackel så måste tennspacklet först rengöras med lacktvätt, annars fäster inte spacklet 100%.

------------------------------------------------------------------------------------------------

4. FAQ

F: brinner spackel?
S: Ja, i alla fall polyesterspackel

F: Hur farligt är det att inandas spackeldamm?
S: Det är aldrig nyttigt, om du har astma så är det rent ut sagt farligt. Damm från kolfiberspackel är dessutom cancerframkallande.

F: Är det bäst med en liten bula utåt eller inåt?
S: Inåt, helt klart. Den kan alltid spacklas över, en utåt bula kräver mycket mer arbete för att det ska bli bra.

F: Vad behöver jag ha för att spackla?
S: En blandskiva (gärna med kant på, så man slipper stå och fumla när man ska få upp den från bordet..), en blandspade, japanspacklar i olika bredder och en spackelspade i gummi (bra för mjuka förmer). Samt självklart spackel och eventuellt primer

För tennspackling behöver du en gassvets, ett duschmunstycke, släpa/spackelsked, en bit oljeindränkt (vanlig hydraulolja fungerar) skumgummi att trycka ner släpan i för att det inte ska fastna tenn på den, tennstav, tennpasta och papper.

F: Vad behöver jag ha för att slipa?
S: Lite olika grovlekar på slippapper, en kort slipkloss för mindre skador, en längre för stora skador, samt en mjuk för runda former. En dammsugare kan också vara bra att ha  om du misslyckas med en slipning så kan det även vara bra att ha en slipmaskin för att få bort den misslyckade spacklingen, det kan vara drygt att handjaga det

För tennspackling en pansarfil och/eller oscillerande/excenterroterande slipmaskin.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

5. Övrigt

Undvik sprutspackel, då det dels har lätt för att sjunka/resa sig, och dels för att det innehåller mycket mer isocyanater än resterande spackelsorter. Efter spackling så ska grundfärg och slipgrund sprutas på. Var rädd om dig själv, använd kolfilter mask och plasthandskar, och gärna utsug! Tänk även på att det bör vara minst 10+ grader när man spacklar. Man kan även "bränna" spacklet medans det härdar för att undvika sjunkningar och för att få snabbare härdningstid. Och va inte rädda för att använda biltemas spackel, det funkar alldeles utmärkt!

MVH//Robban
"Every complex problem has a simple, easy to understand solution that is wrong"

Svegglan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 239
  • De är inte skit, de är bara lite rock'n'roll!
    • Visa profil
SV: En grundkurs i spackel
« Svar #1 skrivet: januari 22, 2010, 01:01:00 »
1. Polyesterspackling

1. Slipas lätt med 120 papper, dom sista reporna kan slipas bort med 180 eller 240 papper.

BS! 240 papper ger rätt grova sjunkningar, skulle tipsa om 320 MINST!

Sen är seriös graden helt olika  ;)

Vilken sida är detta ifrån?
Volvo 343 GLS -82 *Skrot
Volvo 343 GL   -88 *Brukis

Maruder

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
SV: En grundkurs i spackel
« Svar #2 skrivet: januari 22, 2010, 08:34:14 »
1. Polyesterspackling

1. Slipas lätt med 120 papper, dom sista reporna kan slipas bort med 180 eller 240 papper.

BS! 240 papper ger rätt grova sjunkningar, skulle tipsa om 320 MINST!

Sen är seriös graden helt olika  ;)

Vilken sida är detta ifrån?

Sjunkningar har ingenting med slippappret öht att göra.

Däremot så ska det alltid slipgrundas över spacklet, och då finns ingen som helst anledning att slipa finare än 240. Därför gör man inte heller det fackmannamässigt.

Det är jag som har skivigt den, finns publicerad på bland annat zatzy & gatbilar.

mvh
"Every complex problem has a simple, easy to understand solution that is wrong"

Svegglan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 239
  • De är inte skit, de är bara lite rock'n'roll!
    • Visa profil
SV: En grundkurs i spackel
« Svar #3 skrivet: januari 22, 2010, 13:07:09 »
Vad gör sjunkningar o resningar enligt dig då "fackmannamässigt"?  ::)

Jag anser själv eftersom jag jobbar me detta att:

De grova tar jag me 120 -->> Finlir gör jag me 240 --->> Innan grund kör jag alltid med MINST 320,

Men alla gör vi olika men detta är enligt mig  ;)
Volvo 343 GLS -82 *Skrot
Volvo 343 GL   -88 *Brukis

Maruder

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
SV: En grundkurs i spackel
« Svar #4 skrivet: januari 22, 2010, 13:30:22 »
Vad gör sjunkningar o resningar enligt dig då "fackmannamässigt"?  ::)

Jag anser själv eftersom jag jobbar me detta att:

De grova tar jag me 120 -->> Finlir gör jag me 240 --->> Innan grund kör jag alltid med MINST 320,

Men alla gör vi olika men detta är enligt mig  ;)
Får man fråga vilken skola du har gått? Vet att det lärs ut olika på olika :)

Sjunkningar uppkommer av att lösningsmedlet i spacklet dunstar efter att spacklet härdat, och spacklet sjunker. Resningar orsakas oftast av rester av silikoner. Ingen av dessa har med grovleken av slippappret att göra.

Använder man slipgrund (vilket man bör göra) så finns det ingen som helst anledning att slipa finare än 240. Dock skadar det inte med 320, men det blir inte heller bättre.

Jag har aldrig sätt ett finare papper än 320 på en bilplåtsverkstad. Självklart drar lackerarna av slipgrunden med finare papper, men det har som sagt inget med själva spacklet att göra.
"Every complex problem has a simple, easy to understand solution that is wrong"

Svegglan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 239
  • De är inte skit, de är bara lite rock'n'roll!
    • Visa profil
SV: En grundkurs i spackel
« Svar #5 skrivet: januari 22, 2010, 14:38:14 »
Nobel i Karlstad, jo de lärs nog ut olika, vi har som krav att dra av med 320 så att det inte blir resningar sen i lacken, kanske mycket grund så kanske de går me grövre papper :) men som sagt de lärs ut olika, man lär sig mer varje da ;)
Volvo 343 GLS -82 *Skrot
Volvo 343 GL   -88 *Brukis

Maruder

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
SV: En grundkurs i spackel
« Svar #6 skrivet: januari 26, 2010, 08:42:00 »
Nobel i Karlstad, jo de lärs nog ut olika, vi har som krav att dra av med 320 så att det inte blir resningar sen i lacken, kanske mycket grund så kanske de går me grövre papper :) men som sagt de lärs ut olika, man lär sig mer varje da ;)
Jag gick WGY i Enköping :)

Nja, jag tvivlar fortfarande starkt på att man behöver gå på med finare än 240 papper innan grund/surf, man tycker att någon av alla dom bilarna man gjort borde ha kommit tillbaka som backjobb då.... ;)

Hur som helst så är det kul att diskutera med nån som vet vad dom pratar om, bilplåtisar är ett utdöende yrke!
"Every complex problem has a simple, easy to understand solution that is wrong"