Författare Ämne: Volvo 360Gl -88 turbo  (läst 136066 gånger)

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #120 skrivet: april 14, 2010, 15:43:53 »
grattis till besiktningen  ;D bara börja bygga nu då
Old Volvo's never die, they only go faster!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #121 skrivet: april 14, 2010, 21:40:28 »
Det får vi hoppas :D

Blangt papper på besiktning idag så nu ska det börja byggas ;D

Jippie!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #122 skrivet: april 14, 2010, 23:44:15 »
Nu är det fröjd i stugan ;D ska till Feltema imorgon och köpa 2,5" byggsats avgas tänkte jag :P
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #123 skrivet: april 15, 2010, 21:51:22 »
Idag blev det biltema och köpte 2,5" och lite monterings detaljer, var även på Swedol och köpte en motorkudde ;D.

Sänkte bilen bak idag också men lite små justeringar kvar och sen ska det sänkas fram imorgon :)

Xenon är även monterat hel/halv
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #124 skrivet: april 15, 2010, 22:14:41 »
Här är en snabb skiss på motorfästet Elleshar  ;D
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #125 skrivet: april 15, 2010, 23:19:53 »
Fett, men vilken fet negativ camber du har eller är det en synvilla  ???
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #126 skrivet: april 16, 2010, 06:03:31 »
Men det är originalfäste på motorn då fast man sätter en kudde som den vilar på istället?

Frej det blir så när man sänker den en bit, skulle sett min förra säsongen när den var sänkt 80mm bak :P Där kan vi snacka camber.

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #127 skrivet: april 16, 2010, 08:43:58 »
Elleshar: precis orginalfäste på motorn :)

Cambern är fin :)
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #128 skrivet: april 16, 2010, 15:55:51 »
Räkna ut vad det kommer kosta så är du snäll =) Skulle vara fint ifall du kunde skaffa en likadan kudde som du har till mig med och lägga på det i priset.

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #129 skrivet: april 16, 2010, 18:02:56 »
Jag ska kolla det men jag tillverkar 2 fästen i början på veckan så framemot nästa helg ska jag nog ha ett pris ;D kudden kostade 41kr ;)
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #130 skrivet: april 16, 2010, 18:24:41 »
Frej det blir så när man sänker den en bit, skulle sett min förra säsongen när den var sänkt 80mm bak :P Där kan vi snacka camber.

Cambern är fin :)

MEN jag snackar om bakaxeln och den är ju STEL! Så sänkningen påverkar ju bara cambern fram, ej bak. Därav min förundrade min över cambern bak!  :o
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #131 skrivet: april 16, 2010, 18:57:56 »
Skulle du kunna köpa en sådan till mig med då? Så slipper jag springa omkring och leta efter en vettig =)

På min bil påverkade det cambern i alla fall... Har inte alls lika mycket nu när den är 3 cm högre...

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #132 skrivet: april 16, 2010, 19:00:49 »
Frej har rätt cambern ändras inte bak vid sänkning.
"don't buy it if you can build it!"

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #133 skrivet: april 16, 2010, 22:05:00 »
Jag och farsan resonera om camber också och kom fram till att det skulle inte bli någon skillnad låg eller hög men det har jag fått bevis på nu att så var det inte :) skumt :P bilder kommer imorgon på sänkningen måste justera lite sen blir det bilder ;D
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #134 skrivet: april 16, 2010, 23:03:36 »
Nej det ska ju inte göra det men det är ju lustigt att man har camber bak i alla fall :P

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #135 skrivet: april 17, 2010, 11:21:13 »
Nej det ska ju inte göra det men det är ju lustigt att man har camber bak i alla fall :P

Finns en tråd om det, har för mig att det är -2° original och det låter ju inte så mycket.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #136 skrivet: april 18, 2010, 22:32:25 »
Dags för lite uppdatering kanske. Har hänt ganska mycket under helgen: har sänkt bilen och modifiera dämparna, på med sommar fälgarna, 2,5" avgassystem framifrån så det är bara att bygga downpipe sen flödet genom katten gillar jag iaf ;)
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #137 skrivet: april 18, 2010, 22:33:08 »
Innehållet i katten var lite mysko tyckte jag allt  ;D
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #138 skrivet: april 18, 2010, 22:51:12 »
vart skit snygg när du fick ner på marken med alu fäljarna tummen upp ;)
Old Volvo's never die, they only go faster!"

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #139 skrivet: april 18, 2010, 22:54:21 »
Tackar :D
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #140 skrivet: april 20, 2010, 21:05:28 »
Nu har det hänt lite grejer igen har byggt nytt motorfäste så turbon får plats och sen har jag fått mitt styrkort från Peter också  :)
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #141 skrivet: april 20, 2010, 21:07:06 »
Blev 20mm från avgashuset till fästet det borde ju räcka tycker jag.
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #142 skrivet: april 20, 2010, 22:55:11 »
Nu blev bilen snygg!! Fälgarna blev attans bra alltså!

Fint jobb med fästet med. Har haft sån upphängning i tankarna men aldrig blivit av. Just nu har jag själv original men shimsat 10mm  ::)

20mm borde inte vara några problem.
Har du provkört med nya gummina, är det stumt, lagom eller mjukt tycker du?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #143 skrivet: april 21, 2010, 07:59:52 »
Vet ej hur den beter sig återstår att se i helgen :)
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo uppstart!!
« Svar #144 skrivet: april 24, 2010, 19:35:40 »
Nu är det dags för MONSTER UPPDATERING!!

Nu går bilen, har bara 0,25bar i ladd men ska till Peter imorgon så ska vi försöka ställa in styrkortet även ställa upp laddet.
Har borrat retur i blocket även fixat nipplar till vatten och allt håller tätt ;D alltid en bra början.
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #145 skrivet: april 24, 2010, 19:38:33 »
Min upp samlare till vevhus venten blev jag nöjd över :D
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #146 skrivet: april 24, 2010, 19:39:08 »
 ;D
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #147 skrivet: april 25, 2010, 15:55:01 »
Mycket snygg turbo konvertering  :)
"don't buy it if you can build it!"

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #148 skrivet: april 25, 2010, 21:56:39 »
Tackar tackar bilen går kanon nu (peppar peppar) :)
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #149 skrivet: april 26, 2010, 12:07:13 »
Håller på och kollar på lamell nu kan denna fungera tillsammans med min 740 turbo tryckis? http://dalhems.se/?p=bbb26739-5430-42aa-9c1a-10877899a381
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #150 skrivet: april 26, 2010, 12:47:17 »
Här har du rätt lamell och splines
http://dalhems.se/?p=8af36b59-0ddb-4414-ad44-549dfc1d2a14
"don't buy it if you can build it!"

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #151 skrivet: april 26, 2010, 15:13:50 »
Tack beställer den på onsdag ;D
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo|| Går som en klocka!
« Svar #152 skrivet: april 28, 2010, 18:33:11 »
Bilen går som en klocka nu på 0,6bar utan extrasprut till kopplat så ska bli kul att se hur den går med det inkopplat sen ;D
Byggde en pysventil idag som jag monterade ställde upp laddet till 0,7 men då slirade det bara på kopplingen så fick ställa ner det igen :P
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

Pontus_ohlert

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
  • The man, The myth, The legend
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #153 skrivet: april 28, 2010, 20:02:16 »
Har fär mig att zyklon körde med Sinter med sin turbtryckis och slet ner tryckplattan på 100 Mil En Sinterlamell e hårdare än 740 tryckplatttan om jga inte har helt fel för mig
Risig Men Betald,

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #154 skrivet: april 28, 2010, 20:21:05 »
Han hadde väl en org 360 lamell + turbotryckplatta .
"don't buy it if you can build it!"

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #155 skrivet: april 28, 2010, 21:38:20 »
Ja han körde med original lamell för turboplattan är i nyskick fortfarande ^^

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #156 skrivet: april 28, 2010, 22:28:42 »
Sinter eller Org vilket är säkrast? Vill ju inte att sintern ska äta upp tryckplattan men ändå inte att org lamellen ska slira när man trycker på ;D Vad anser ni är bäst siktar ju på ca 200hk så vilket är det optimala?
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

Robbax

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 98
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #157 skrivet: april 28, 2010, 23:03:57 »
Sinter eller Org vilket är säkrast? Vill ju inte att sintern ska äta upp tryckplattan men ändå inte att org lamellen ska slira när man trycker på ;D Vad anser ni är bäst siktar ju på ca 200hk så vilket är det optimala?

Hejsan :)

Själv kör jag med en ganska så orginal b230ft strax över 200hp enligt min gissning, å jag kör med stel 228mm 6 puck sinter just nu, men ska byta till en VW organisk lamell så fort kassan räcker till.

Här kommer lite sachsnummer på paketet jag tror ska funka:


1861 581 437 Lamell VW transporter t3 -92
 
3082 204 033 Tryckplatta 7/900 b230ft 140kw mfl

3151 104 001 Urtrampningslager 360 orginal

totalt ca 3000kr

MVH
« Senast ändrad: april 28, 2010, 23:05:40 av Robbax »

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #158 skrivet: april 29, 2010, 13:48:15 »
Hej hej!

Du kan utan problem köra med original lamell och turbo tryckis! Jag körde med det i min gamla motor o det orkade med 1.2bar i ladd o kanske runt 250-270hk!

enklast och absolut säkraste setupen för det du tänkt dig!

Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #159 skrivet: april 29, 2010, 18:40:26 »
3000 låter som mycket pengar för dom tre sakerna. Denna lamellen tänkte jag eventuellt köra med:

http://dalhems.se/Product.aspx?guid=4727a1c7-1856-44c5-b3de-971a377a2c9c