Författare Ämne: Vad är det för typ av svänghjul på b200?  (läst 7643 gånger)

Freedo

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Vad är det för typ av svänghjul på b200?
« skrivet: december 16, 2004, 18:47:38 »
Jag har skaffat en B230 fb motor, och jag hade tänkt att man kanske kan använda Renix tändsystemet när man besiktar för att kunna lura igenom med bytt motor.
Men då kom jag på att den måste läsa av svänghjulet för att veta vevaxelläget.
På b230 motorn är det borrade hål runt om hela kanten på svänghjulet, 58 st tror jag.
Så hur ser b200 svänghjulet ut?

Amplify

• Medlem
  • Antal inlägg: 130
  • Volvo 360 - Sport Edition -88.
    • Visa profil
Re:Vad är det för typ av svänghjul på b200?
« Svar #1 skrivet: december 16, 2004, 19:46:09 »
Har tyvärr inte svaret på frågan, men;
Tror faktist inte dom bryr sig så mycket om du sätter i en vanlig volvo sugmotor?

Om dom nu ser att du bytt motor skiter dom nog i om du har en manuel pump som du sitter och vevar på som för fram soppan, eller nått värstingsprut

Freedo

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: december 18, 2004, 21:03:32 »
Jo iofs är det mycket möjligt att den går igenom även med bytt motor, men det är lite struligt att lyfta ur och i motorer om man får regbesiktningsåläggande, och det orkar jag inte med, så jag vill vara tämligen säker på att den går igenom. Och om man då kunde köra med originla tändsystem så är det minimal risk att de märker att motorn är bytt då man i princip inte kan se någon yttre skillnad alls.

Nemesis

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
« Svar #3 skrivet: december 19, 2004, 21:38:56 »
Det är samma svänghjul 58 borrade hål och två luckor.
Det som skiljer är splinsen på kopplingen, annars är tryckplattan samma också (i alla fall på min B230FB från en 940)
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

Freedo

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: december 19, 2004, 22:14:46 »
Ja vad bra, det var precis det jag ville veta ;D

Så då borde det alltså gå att köra med Renix om man vill, utan att byta till b200:ans svänghjul.
Då vet jag att den metoden skulle funka om det behövs, känns bra.

Tack så mycket Nemesis!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17001
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #5 skrivet: maj 01, 2005, 18:30:38 »
STOPP STOPP STOPP

Jag tittade idag på min B230K underdel som ligger i garaget.. den ska vad jag vet oxå använda renix

Bilar med Renix verkar använda sig av ett svänghjul med 40 borrade hål och 4 som inte är borrade... alltså "20 hål 2 oborrade 20 hål 2 oborrade"

Någon som kan bekräfta detta vad det gäller svänghjulet på en B200F-motor? Eller nån annan motor i en 360 med Renix tändning.

Edit: Läste i min Haynes-bok för 360 och där står det att Renix vevaxelvinkelgivare "känner av de speciella magnetsegment som finns i svänghjulet" Vad ska detta betyda? Är det borrade hål, magneter eller både och?
« Senast ändrad: maj 01, 2005, 18:34:07 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Freedo

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: maj 01, 2005, 19:28:37 »
Jo det stämmer, jag såg i en servicebok i plugget att det var 40+4 elelr +2 svänghjul med renix, har för mig att jag skrev det i någon annan tråd också?

Induktionsgivaren fungerar så, att den känner av hålen i svänghjulet och ger på så vid olika spänning om det är hål eller inte. Så då ger den ifrån sig en fyrkantvåg med en spänning på ca 1,5 vid låg och 6 vid hög har jag för mig.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: maj 01, 2005, 19:31:55 »
Den enda tråd jag läst det mer i är den med Performance kopplingsproblem med dubbelmassesvänghjulet

Ja jag vet hur en induktiv givare funkar men varför skriver då haynes så konstigt?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Freedo

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: maj 01, 2005, 19:38:26 »
Tja dem har väl inte riktigt koll kanske, eller så har det blivit fel i översättningen.
Är ju inte så ovanligt med fel i dem där, man får ta det med en nypa salt tycker jag.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: maj 01, 2005, 19:46:47 »
Tja dem har väl inte riktigt koll kanske, eller så har det blivit fel i översättningen.
Är ju inte så ovanligt med fel i dem där, man får ta det med en nypa salt tycker jag.

Håller med dig fullständigt!

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: maj 01, 2005, 20:17:01 »
STOPP STOPP STOPP

Jag tittade idag på min B230K underdel som ligger i garaget.. den ska vad jag vet oxå använda renix

Bilar med Renix verkar använda sig av ett svänghjul med 40 borrade hål och 4 som inte är borrade... alltså "20 hål 2 oborrade 20 hål 2 oborrade"

Någon som kan bekräfta detta vad det gäller svänghjulet på en B200F-motor? Eller nån annan motor i en 360 med Renix tändning.

Edit: Läste i min Haynes-bok för 360 och där står det att Renix vevaxelvinkelgivare "känner av de speciella magnetsegment som finns i svänghjulet" Vad ska detta betyda? Är det borrade hål, magneter eller både och?

Svänghjulet som sitter på min B200F har 40 hål och fyra "oborrade hål" så det stämmer. Det sitter inte heller några magneter så det är precis som ni redan kommit fram till en vanlig induktionsgivare.

Citera
Ja vad bra, det var precis det jag ville veta

Så då borde det alltså gå att köra med Renix om man vill, utan att byta till b200:ans svänghjul.
Då vet jag att den metoden skulle funka om det behövs, känns bra.

Tack så mycket Nemesis!

Svänghjulen har samma bultmönster så det är ingen stor operation att kastbyta svänghjul när motorn ändå är utlyft. Sprängkåpan över kopplingen måste putsas till lite för att få dit givaren för ett 60-2 svänghjul annars är det bolt-on.
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: maj 01, 2005, 20:23:10 »
Svänghjulen har samma bultmönster så det är ingen stor operation att kastbyta svänghjul när motorn ändå är utlyft. Sprängkåpan över kopplingen måste putsas till lite för att få dit givaren för ett 60-2 svänghjul annars är det bolt-on.

Nej det förstås, men hur går det med balanseringen om man skiftar över? Beror ju på hur det är balanserat från början oxå..  ::)

Nemesis

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min blogg
« Svar #12 skrivet: maj 01, 2005, 22:15:36 »
Har man balanserat vevem med svänghjulet så skiter det sig men annars skall det inte spela någon roll...
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: maj 01, 2005, 22:20:06 »
Har man balanserat vevem med svänghjulet så skiter det sig men annars skall det inte spela någon roll...
Hur är det balanserat orginal från volvofabrik då?

Nemesis

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min blogg
« Svar #14 skrivet: maj 01, 2005, 22:26:54 »
Volvo - balanserat  ;D

Volvo har rätt grova mariginaler på sina grejer, det är därför det går att plocka ut ganska bra med effekt ur motorerna med lite balansering och trim...

T ex så kan kolvarna diffa ca 15 gram och vevstakarna ca 20 gram, dvs totalt 30-35 gram mellan två cylindrar i en motor. När man balanserar brukar man hamna runt 1 grams diff...
/Peter Olesen

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: maj 01, 2005, 22:29:13 »
ja men jag undrade om dom balanserar svänghjul osv separat?

Nemesis

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min blogg
« Svar #16 skrivet: maj 01, 2005, 22:31:26 »
Svänghjulet är grov balanserat efter bearbetningen (separat) och så även veven. Det är dock inte så nogrannt som när man trimmar.
/Peter Olesen