Författare Ämne: För er som kör fort rakt fram med bladfjädring  (läst 18685 gånger)

Quinnan Motorsport

  • Medlem
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
För er som kör fort rakt fram med bladfjädring
« skrivet: september 01, 2010, 07:24:06 »
Hej likasinnade individer!

Jag har efter en sommars byggande och provande på strippen kommit fram till att Volvo 360is mono-bladfjädrar tillsammans med rätt skapligt mycket effekt och grepp inte är någon bra kombination. Fjädrarna är klena, mjuka och blir i största allmänhet ledsna när man kliver av med Launch-control på klistrad asfalt. Mina fjädrar ser i nuläget ut som S och hjulen sitter därmed väldigt knepigt i hjulhusen,  för att inte tala den nedsatta funktionen för fjädringen.

Denna guide kan ses som otroligt onödig då det förmodligen är väldigt få som har haft dessa problem, men även om detta inte är lösningen på just ditt problem kanske den kan agera som en inspirationskälla.

Det jag har tänkt mig som lösning på problemet är nånting som kallas för Caltracs. http://calvertracing.com/caltracs.php
Principen bakom detta är att man omvandlar bakaxelns vridning uppåt vid acceleration till kraft som motverkar fjäderns vridning och som ökar marktrycket vid take-off. Det finns otaliga tunga jänkebilar som kör 9 sekunders-repor med hjullyft med denna typen av konstruktion. Därför har jag valt att prova med denna typen av "Traction Bars". Men eftersom det med rätt stor säkerhet inte finns färdiga kit till Volvo 360 så har jag tänkt bygga min egen variant. Under dom närmsta dagarna kommer jag tillverka och montera Caltracs på min streetrace 360 och jag tänkte lägga upp bilder och beskrivningar i denna tråd.

Quinnan Motorsport

  • Medlem
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: För er som kör fort rakt fram med bladfjädring
« Svar #1 skrivet: september 01, 2010, 08:27:27 »
Det man i princip behöver är det som syns på bilden i länken nedan:

http://www.4secondsflat.com/Caltracs4.jpg

Alltså... ett fäste i underkant på bakaxelinfästningen, en "pivot" att fästa i främre fjäderfästet och ett stag därimellan. Jag kör med 940-bakaxeln i orginal 360-infästning, så de jag bygger kommer även passa på en standard 360.

Jag valde att börja med ändarna på stagen först för att veta hur stora hål osv jag skulle göra i fästena sen. Staget i sig gör jag av ett rör i lämplig storlek med tjockt gods (tänk på att staget kommer ta emot en tryckande kraft och inte en dragande). Ändarna blev i mitt fall en bussning i en hylsa med en bult fastsvetsad på för att kunna skruva in den och justera den i staget.

Då jag tror stenhårt på "do it yourself or don't do it at all" så bestämde jag mig för att tillverka egna bussningar och hylsor. Lite mer pill, men mycket billigare. Jag åkte till Biltema och hittade ett genomslagsgummi som jag tyckte hade lagom hårdhet på gummit. Dessa kapades sönder och slipades lite för att få till det format jag ville ha. Sen hittade jag lite gamla rör på jobbet som en M12 bult passade perfekt inuti, så denna fick bli centrumhylsan i bussningen.



Efter att ha hittat passande rör till yttre hylsan svetsade jag fast en lång helgängad M12 i ytterkant på denna för att kunna fästa mot staget.



Inte snyggt, men rejält stadigt och fullt fungerande. Skälen till att jag valde bussningar iställer för uniballs eller liknande är dels priset. Uniballs är dyrt... och dels för att jag vill ha rörelse och sättningar i alla delar för att minimera däckslip. Bättre att det kan röra sig och att däcken greppar än att man sliter loss och börjar spinna.

Efter lite färg ser ändarna ut såhär




Så fort jag får möjlighet i veckan ska jag  fortsätta bygga på min bakvagn och jag kommer återkomma med fler bilder och beskrivningar allt eftersom bygget fortgår. Jag siktar på att ha allting klart innan helgen.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: För er som kör fort rakt fram med bladfjädring
« Svar #2 skrivet: september 01, 2010, 13:24:03 »
Intressant :) ska bli kul att följa
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Quinnan Motorsport

  • Medlem
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: För er som kör fort rakt fram med bladfjädring
« Svar #3 skrivet: september 02, 2010, 07:14:39 »

Dags för steg 2 då.

Jag valde att bygga det bakre fästet innan jag byggde det främre. Anledningen till detta var egentligen bara att jag inte kom åt någon lyft så det va svårare att måtta det främre fästet än det bakre.

Det man ska tänka på när man bygger det bakre fästet är att försöka få infästningshålet för bussningen så mitt under bakaxeln som det bara går och att man bygger det så långt eller så lågt att staget som sen ska monteras går fritt från fjäder och allt annat med ett par cm så inget tar i vid nerfjädring eller rebound.

Jag valde att bygga fästen som går att montera bort. Alltså, jag tänker bulta fast fästet i samma bultar som håller bakaxeln mot fjädern. Självklart går det även att svetsa fästena direkt i den undre fästplattan för bakaxeln om man hellre känner för det.

Jag började med att måtta upp avstånden mellan bultarna och kapade till passande vinkeljärn som borrades för att passa.



Då vinkeljärnen inte var höga nog för att få den frigång mot fjädern som jag ville ha, kapade jag till 4st identiska stålplattor för att "förlänga" vinkeljärnen. När jag hade 4 likadana bitar spände jag ihop dom och borrade för bussningsbulten. Tänk på att försöka få dessa hål på så samma ställe som det bara går för att slippa konstiga vinklar när allt ska monteras. Efter en stund i pelarborren och lite svetsning ser det ut såhär.




Några duschar med färg senare ser  det ut såhär



Och tillslut provpassning mot stagets bussning




Så... Nu har vi bakre infästningen klar. Bara att bulta fast på bladfjädern/bakaxeln och fortsätta med främre fästet/leden.
Återkommer med bilder på den senare.

Quinnan Motorsport

  • Medlem
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: För er som kör fort rakt fram med bladfjädring
« Svar #4 skrivet: september 03, 2010, 07:51:00 »
Sådärja... igårkväll blev jag färdig med mina Caltracs. Här kommer lite fler bilder på dom delar som jag tillverkat.

Den främre infästningen är väldigt enkel. En stålplatta i något passande material. I mitt fall blev det 5mm stålplåt. Denna ska kapas till en triangelform och tanken är att i ett hörn ska den fästas i samma bult som främre fjäderfästet, i ett hörn ska staget som går bakåt sitta och i det sista hörnet ska det gå en genomgående axel som som ligga an mot ovansidan fjädern där den är som svagast. Måtten på dessa plattor beror på bil självklart, men tänk återigen på att den måste dimensioneras så att staget går fritt mot fjädern. Storleken på hålen som ska borras avgörs självklart av vilken typ av bussningen du har på staget och vilken grovlek på bult du har i fjäderfästet.

Mina fästen blev såhär


För att plattorna ska kunna röra sig så måste du ha nån typ av bussning. Jag svarvade ner en skarvmutter och kapade i 4 bitar för att göra mina bussningar




På med ett par brickor och bulta fast i främre fjäderfästet så har du ett fäste som kan röra sig fritt även fast bulten är riktigt åtdragen



Jag va seriös och slipade ner svetsfogen på mina bakre fästen. Allt för det estetiska :P


Här är bakre fästet fastbultat i bakaxeln tillsammans med ena stagändan


Så... då va det bara staget mellan främre och bakre fästet kvar att bygga. Jag köpte ett rör med ungedär 18mm diameter och 2mm gods. Grovt gods behövs då det ska ta rätt hårda smällar. Återigen, tänk på att staget kommer ta tryckande och inte dragande krafter. Med främre och bakre fästet på plats så var det bara att mätta till längd och tänka på att ha justermån på ändarna. Invändiga gängen på staget gjorde jag också av en skarvmutter kapap till lagom längd och fastsvetsad i röret.





Så... nu är fästen monterade och stagen färdiga. Bara att montera ihop och såhär ser det ut på min bil.





Förhoppningsvis slipper man att fjädrarna ser ut såhär efter en fullgasrepa med fullt grepp




Sådär... detta är min lösning. Förhoppningsvis blev det bra. Jag har i skrivande stund inte hunnit testa det mer än att jag körde hem bilen från verkstaden inatt. Jag återkommer med recensioner. Hoppas att "Guiden" kan vara till någons nytta.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: För er som kör fort rakt fram med bladfjädring
« Svar #5 skrivet: september 03, 2010, 19:33:49 »
Tack Quinna för en riktigt bra guide :) Väntar med spänning på recentioner :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: För er som kör fort rakt fram med bladfjädring
« Svar #6 skrivet: september 03, 2010, 21:10:57 »
ja tackar för denna guide får hoppas det där funkar bra så kanse man skulle gjort nå liknande själv ;D
Old Volvo's never die, they only go faster!"

Quinnan Motorsport

  • Medlem
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: För er som kör fort rakt fram med bladfjädring
« Svar #7 skrivet: september 06, 2010, 19:11:24 »
Sådärja...

Nya bakvagnslösningen testad. Jag är helnöjd. Efter ytterligare några repor på strippen känns hela bilen jämnare, inget wheel-hop eller liknande. Jag kapade 0,3 sekunder på mitt personbästa, men huruvida detta beror på bakvagnen eller på mer träning ska jag inte uttala mig i. Men överlag så funkar denna lösningen för mig bra. Där jag tidigare hade studsningar i bakvagnen istället för hjulspinn är alla studsningar borta. Antingen greppar det eller så spinner det, men aldrig därimellan.

Återkommer med mer info så fort det händer något mer på den här fronten.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: För er som kör fort rakt fram med bladfjädring
« Svar #8 skrivet: september 06, 2010, 20:48:28 »
härligt :) skonar ju drivlinan om inte annat att slippa studdsen :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: För er som kör fort rakt fram med bladfjädring
« Svar #9 skrivet: september 07, 2010, 23:23:20 »
Underbart utförd guide Quinna! Bra bilder med, och fint hantverk!

Kul att det gjorde succé!

Kanske vore nåt för oss övriga att prova som inte har sjukt effekt eller kör dragracing men har problem med att bakvagnen studsar när vi bränner loss däcken vid korvkiosken  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: För er som kör fort rakt fram med bladfjädring
« Svar #10 skrivet: september 07, 2010, 23:27:09 »
bara en tanke men om man skulle använda en hård dämpare i stället för det fasta staget kanske det skulle bli lite mer lämpligt för vardagligt bruk?

Quinnan Motorsport

  • Medlem
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: För er som kör fort rakt fram med bladfjädring
« Svar #11 skrivet: september 08, 2010, 23:44:44 »
bara en tanke men om man skulle använda en hård dämpare i stället för det fasta staget kanske det skulle bli lite mer lämpligt för vardagligt bruk?

Det finns dom som kör med den lösningen också, men jag antar att man måste ha en hyfsat hård dämpare om det ska ha någon funktion. Men det är väl bara att prova :) Jag kommer med lite nya bilder på bakvagnen när jag är klar med nya fälgar och sänkning osv.

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: För er som kör fort rakt fram med bladfjädring
« Svar #12 skrivet: oktober 08, 2010, 14:52:40 »
riktigt bra guide deta kommer nog att prövas ;)
Old Volvo's never die, they only go faster!"