Författare Ämne: Projekt: Visa 340in den kärlek den är värd!  (läst 7638 gånger)

stuf

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
Projekt: Visa 340in den kärlek den är värd!
« skrivet: juni 07, 2010, 03:31:08 »
Tjenare.
Tänkte kasta upp en liten projekttråd om min lilla 340.

Fakta:
År: 1979
Motor: B14
Växellåda: Manuell

Skall göras:
Fixa den lilla ytrost som finns.
Byta motor till B230(F?), i alla fall B230 med elektroniska insprutningen.
Sen lite allmänt puts och färg för att den skall skina i solskenet som den en gång gjorde.

Och eftersom jag egentligen endast hållit på med bilstereo tidigare vad gällande bilar så kommer det säkerligen att hamna något litet i 340in också :)
Har mina planer på framtida frontsub, midbas och diskanter på brädan. Men det blir efter motorbytet.
Så här ser i alla fall ljudet ut i min vardagsbil:


Tillbaks till 340in
Har inte gjort mera än att börja samla delar, vilket går framåt, bör ha det mesta inom en vecka eller två.
Startar tråden redan nu då jag säkerligen kommer att behöva goda råd från mer kunnande personer.

Lägger även upp 2 bilder på hur bilen ser ut idag:





Notera den enorma lastkapaciteten på bild 2. Lastade i bagaget (med baksätet nedfällt) utan problem en icke hopvikt husqvarna gräsklippare modell större med uppsamlare. ;D


stuf

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: Projekt: Visa 340in den kärlek den är värd!
« Svar #1 skrivet: juni 07, 2010, 03:33:38 »
Första frågan.
Kan någon väl kunnande lista upp alla saker jag behöver för att få bilen rullandes med nya motorn?

Det jag har är:
Oljetråg, sprängkåpa och motorfästen från en 300 med B19.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Projekt: Visa 340in den kärlek den är värd!
« Svar #2 skrivet: juni 07, 2010, 06:22:25 »
Ser ut som att du har hittat en riktig pärla :)
Ja vi har ju haft ett riktigt Ljudbygge tidigare som ajg inte vet vart den tagit vägen ??? så det är väl på tiden att vi får ett nytt ;)
Ang. konverteringen till Riktig motor vet jag inte så mycket så det får nån annan svara på :P
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Projekt: Visa 340in den kärlek den är värd!
« Svar #3 skrivet: juni 07, 2010, 08:11:57 »
Den såg fräsch ut! Bara att gratulera, inte helt lätt att hitta såpass gamla bilar i det skicket.
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

stuf

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: Projekt: Visa 340in den kärlek den är värd!
« Svar #4 skrivet: juni 07, 2010, 14:45:58 »
Tackar tackar.
Jo, det var ett lyckoskott. Köpte den osett för 500kr för ca 4 år sedan mitt i smällkalla vintern. Den stod i ett gammalt "garage", (mer liknande fallfärdigt skjul). Den hade stått där orörd i flera år.
Det jag behövde göra var att tanka upp den och sätta dit en generator då den inte fanns.
Sedan åkte jag snarast till bilprovningen men fick en 2a pga för hög CO.
Hem och bytte olja samt justerade lite på förgasaren. Sedan dess har den besiktats 3 gånger och alla gånger UA. Har mest fått beröm över hur lite rost som finns. Men den har ju gått här uppe i inlandet sedan den var ny. :)


Måste man byta mellanaxel också för att byta från b14 till b19/23. Det verkar ju vara annan "anslutning" mot sprängkåpan dem emellan. Det kanske är lika bra att plocka mellanaxel och växellåda när man ändå håller på.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Projekt: Visa 340in den kärlek den är värd!
« Svar #5 skrivet: juni 07, 2010, 16:20:46 »
Jo, du får byta hela drivlinan om du ska byta till B19 eller liknande, ser helt olika ut...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Projekt: Visa 340in den kärlek den är värd!
« Svar #6 skrivet: juni 07, 2010, 20:23:18 »
Grattis till en fin bil!
Hoppas på ett litet men fint ljudbygge då! Förvånansvärt få som lägger ner nån krona på bättre ljud i 300:an!

Ska B230F:en få vara orörd originalmotor eller? Hur som helst blir det ju en monstruös skillnad mot din nuvarande spis. Själv har jag bytt från B200F till B230 och det är stor skillnad bara det!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

stuf

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: Projekt: Visa 340in den kärlek den är värd!
« Svar #7 skrivet: juni 08, 2010, 02:54:03 »
Tack för fina kommentarer.
Jo, den förblir orörd till att börja med i alla fall. Vill ha några hästar till samt få något för soppan jag tankar :)
Jag upplever b14 motorn väldigt törstig för det lilla man får, men min gasare kanske är ställd åt skogen.

Okej, men då blir det till att byta hela drivlinan. Passar den utan att banka massa plåt? Mycket svetsning med fästen för bakaxel?
Fick tag i en kille här i stan idag och han hade allt jag behövde, fräscha delar från en bil som gått 10k mil.

Ang billjudet. Jo det verkar inte vara många som sätter in lite vettigare stereosaker. I alla fall 2 dörrade 300 har riktigt bra förutsättningar för lådor i framdörrarna till midbasar (läs 5,25 eller 6,5" högtalare), samt mycket plats under instrumentbrädan för baslåda.
En stabilt monterad anläggning med väl valda placeringar av högtalare behöver inte väga bly för att låta okej heller.
Det som talar mot 300 för att vara bra välljudsbil är väl den totala avsaknaden av isolering 8)
Men i en riktig bil skall man höra motorn och vägljudet, för att få den riktiga känslan, eller hur? ;D
« Senast ändrad: juni 08, 2010, 02:58:49 av stuf »

stuf

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: Projekt: Visa 340in den kärlek den är värd!
« Svar #8 skrivet: juni 08, 2010, 23:40:25 »
Nu vare klart. Alla delar jag behöver skall finnas. En polare ringde och hade fått nys om en 360 -87.
Jag skyndade mig ringa, kastade mig i bilen och åkte iväg å hämtade den.







Den hade stått på en tomt i några år. Jag satte i ett batteri, slog i lite olja och vred på nyckeln. Den startade utan att tveka.
Motorn går som en klocka. All el i bilen fungerar, inredningen var hyffsad. Från November 2004 finns kvitton på olika renoveringar för dryga 12000kr. Nya fjäderben, motorrenovering, kamrem, avgassystem m.m.

Jag for ut en sväng för att testa den. Både motor, koppling och växellåda känns kanonfräsch. Så jag kände direkt att bilen var värd varenda krona. Det jag behöver fungerar klockrent.

Det fanns dock rost enligt sista besiktningsprotokollet i vissa bärande delar. Sen är bilen tagen ur registret sedan några år tillbaka då bilen var från ett dödsbo. Hade den inte varit det så hade jag lätt satsat på en vardagsbil och en herrdagsbil, självklart båda 300or.

Imorgon skall jag börja slakta bilen. Skall behålla stolar, instrumentering, motor, drivlina, kanske även flyttar över framvagnen, det beror på hur mycket rost det finns och arbete det blir.
Tror även att jag skall flytta över hela instrumenteringen till 340in, men får se. År 2003 kostade det 436kr att byta en lampa i mätarhuset på verkstad. Nu vet ni det!
Det var allt från denna trehundrades kväll.

Mvh Linus



stuf

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: Projekt: Visa 340in den kärlek den är värd!
« Svar #9 skrivet: juni 08, 2010, 23:41:18 »
Har lagt upp under säljesforumet också. Men är det något ni behöver till er 360 så är det bara att pma. Allt jag inte behöver skall bort innan den åker till metallåtervinning.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Projekt: Visa 340in den kärlek den är värd!
« Svar #10 skrivet: juni 09, 2010, 18:12:40 »
Vilket fynd! Grattis!

Och kul kuriosa om lampbytet.. tror jag sköter mina lampbyten själv.. blir billigast så  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

stuf

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: Projekt: Visa 340in den kärlek den är värd!
« Svar #11 skrivet: augusti 26, 2010, 01:13:08 »
Hejsan, tänkte bara skriva en rad eller 2 för att hålla tråden vid liv.
Självklart har man latat sig och varit bekväm, i princip inte skruvat ett dugg sedan sist. Har hållit på att ställa i ordning garaget m.m. istället.
Idag for dock kopplingen som klagat en längre tid nu i 340in. Så nu blir det till att styra in den i garaget och börja montera saker i den från 360in. Det är tydligen tvång som skall behövas för att man skall ta tag i det hela.

Någon här inne som vet om man måste bulta fast motorfästen i frambalken (som dom sitter original i 360) för att bilprovningen skall vara nöjda, eller räcker det om man svetsar fast dem?

Sen tänkte jag fråga om lyktorna passar någorlunda från en nyare 300 till en äldre, jag tycker att dom ser lite annars ut, eller är det bara att formen på skärmar lurar en?

Tacksam för hjälp!
Mvh Linus

stuf

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: Projekt: Visa 340in den kärlek den är värd!
« Svar #12 skrivet: augusti 26, 2010, 01:14:29 »
Passar även på att påminna om att 360in snart skrotas. Är det något du behöver så hör av dig, det är mer eller mindre gratis.

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: Projekt: Visa 340in den kärlek den är värd!
« Svar #13 skrivet: augusti 26, 2010, 06:34:40 »
Hm..ett par dörrlister/"parkeringsskydd", de feta på utsidan vore bra vart finns de?  ;D
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

stuf

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: Projekt: Visa 340in den kärlek den är värd!
« Svar #14 skrivet: september 01, 2010, 00:09:43 »
Bilen finns i Lycksele, så det är ju en bit

dragkrok

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
SV: Projekt: Visa 340in den kärlek den är värd!
« Svar #15 skrivet: september 01, 2010, 15:55:34 »
Vad är det för dörr innsidor du har på första bilden på 340n ? ser riktigt bra ut :)

EDIT: såg att det var en saab ;P
« Senast ändrad: september 01, 2010, 22:28:45 av dragkrok »

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Projekt: Visa 340in den kärlek den är värd!
« Svar #16 skrivet: september 01, 2010, 21:48:24 »
ursäkta trådkapningen.. men är du från Tibro, dragkrok? me too :)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

dragkrok

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
SV: Projekt: Visa 340in den kärlek den är värd!
« Svar #17 skrivet: september 01, 2010, 22:22:38 »
jajjemen det är jag, om det är du som har "skövdes fulaste vinterbil" så är det samma gata också ;)

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Projekt: Visa 340in den kärlek den är värd!
« Svar #18 skrivet: september 01, 2010, 22:26:45 »
haha stämmer fint.. vart är det då menar du?.. svara i min tråd istället :)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

stuf

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: Projekt: Visa 340in den kärlek den är värd!
« Svar #19 skrivet: september 03, 2010, 01:26:16 »
Första bilden är en Opel Vectra -97. :P