Författare Ämne: få bort låskolven i handtaget ?  (läst 6931 gånger)

kick3n

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
få bort låskolven i handtaget ?
« skrivet: augusti 04, 2010, 21:33:47 »
Hej.
Jag har köpt ett bättre begagnat handtag till vänster dörr fram. mitt är trasigt.
Men jag vill behålla min låscilynder sitter där nu så jag slipper dubbla nycklar..
Men jag får inte bort det. någon som vet hur man får bort hela låscylindern ??
« Senast ändrad: augusti 05, 2010, 05:54:20 av kick3n »

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: få bort låskolven i handtaget ?
« Svar #1 skrivet: augusti 05, 2010, 07:29:00 »
Kommer tyvärr inte ihåg riktigt hur det såg ut, men det var i vart fall ingen jätteavancerad operation när jag gjorde det för ett par år sedan - med lite tålamod borde du kunna se hur den sitter fast om du har handtaget löst. Låscylindern tas ut bakåt i vart fall, det är jag rätt säker på!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

RMK

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: maj 01, 2014, 23:10:14 »
Gammal tråd men någon kanske är intresserad.
Jag bytte låscylinder nyss och det är lite knivigt. På baksidan av handtaget sitter det en låsbricka över baksidan av låscyindern. För att få bort den måste man knacka ut en sprint som sitter rakt igenom låsbrickan, från sidan. Sprinten är lite klurig att se för den är ihålig men där är en försänkning runt den så om man vet att den är ihålig så är den lätt att hitta. Knacka ut sprinten med ett dorn eller en 2mm borr.
Resten är simpelt och reder nästan sig självt.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 16897
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #3 skrivet: augusti 19, 2014, 21:32:06 »
Gammal tråd men någon kanske är intresserad.
Jag bytte låscylinder nyss och det är lite knivigt. På baksidan av handtaget sitter det en låsbricka över baksidan av låscyindern. För att få bort den måste man knacka ut en sprint som sitter rakt igenom låsbrickan, från sidan. Sprinten är lite klurig att se för den är ihålig men där är en försänkning runt den så om man vet att den är ihålig så är den lätt att hitta. Knacka ut sprinten med ett dorn eller en 2mm borr.
Resten är simpelt och reder nästan sig självt.

Tack för infon!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.