Författare Ämne: Volvo 360 GL -87: rullande renovering och kanske lite trim  (läst 19923 gånger)

mrko

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
    • Kurre86s 300-arkiv (spegling)
Volvo 360 GL -87: rullande renovering och kanske lite trim
« skrivet: september 18, 2010, 22:11:50 »
Tänkte att det var dags att lägga upp en projekt-tråd för min lilla bil. Bilen i fråga är en vit sport-coupé (jaja, 3-dörrars är väl närmare sanningen) som jag köpte i maj. Den har visst behov av rostlagning och lite annat småfix som jag ska försöka få ordning på. Har inget garage att hålla till i och ingen annan bil att frakta baken i, så  ingrepp som tar mer än en dag att färdigställa försöker jag undvika. Förhoppningsvis ska även lite trimm trilla på plats framöver. Nedan följer en liten lista på vad som ska göras och vad som är gjort. ( [ ] = ska göras, [-] = delvis gjort [X] = klart )

[X] Nya gasfjädrar till bakluckan. Fick med ett fint papprör att staga upp luckan med när jag köpte bilen, men efter att fått luckan i skallen 3ggr på 2 dagar så fick det bli nya fjädrar.

[X] Laga hastighetsmätaren. Med hjälp av Frejs utmärkta guide. Fick bli en ny vajer från Mekonomen, den gamla var rundsliten i änden som går in i mätaren, samt att medbringaren i hjulnavet var rundsliten den också.

[X] Fixa lite billjud. Inget avancerat alls, men något annat än orginalstereon behövdes. Det blev en billig huvudenhet av märket Denver, nya högtalare i dörrarna, ett par 6*9or jag fick gratis i hatthyllan och en beg. aktiv bas i bagaget. Totalkostnad lite över tusingen. Ny antenn hittade på plats också.

[X] Lacka om och rostlaga dörrarna. Dörrarna såg rätt tråkiga ut när jag köpte bilen, så sidolisterna togs bort, lite ny plåt svetsades på vänsterdörren och sen fick de ny färg från listerna och neråt.

[X] Byta till V-kam. Borde väl ge nån hästkraft i alla fall. Kan vara inbillning men det känns som den drar bättre på höga varv nu efter bytet.

[X] Byta kamrem och spännrulle. När jag bytte kammen såg jag att kamremmen såg rätt dålig ut, men orkade inte göra så mycket åt det. Tog bara några dagar så gick remmen av, men nu sitter en ny på plats.

[-] Slipa rost och lacka om diverse fläckar. Det finns rostfläckar lite här och där på bilen, en del av dem är övermålade med något jag tror är färg som man egentligen målar hus med. Så vill man ju inte ha det så tanken är att fixa till samtliga sånna fläckar. Har kommit knappt halvvägs.

[-] Rostlaga tröskellådorna. Finns några rosthål i trösklarna. Främre halvan av den vänstra klar, bara resten kvar...

[-] Montera laddtrycksmätare. Sitter på plats i mätarhuset, men inte helt nöjd med hur den sitter. Den är inte heller inkopplad, så det är kvar att göra.

[ ] Rostlaga skrämkanter och innerskärmar fram.

[ ] Montera turbo.

[ ] Bygga nytt avgassystem (2,5").

[ ] Byta till el-fläkt.

[ ] Fixa lite väghållning. Tänkte köra budgetvarianten med biltema-dämpare med annan olja och några nya fjädrar fram.

Det var lite om vad som är gjort och vilka planer som finns. Om någon orkat läsa ända hit kan det vara dags att bjuda på lite bilder.


Bilen lite innan inköp. Bilden lånad av Peter Schmidt, hoppas det är OK.


Så här såg det ut under dörrlisten  :-X


Biltemas bumperpaint spray gör underverk  ;D


Höger dörr färdig-lackad. Sen åkte listerna på igen, men bilderna på det har jag supit bort...


Laddtrycksmätaren fick smaka lite milt våld...


...och sen hamnade den här.
« Senast ändrad: november 30, 2011, 18:41:14 av mrko »

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -87: rullande renovering och kanske lite trim
« Svar #1 skrivet: september 18, 2010, 22:26:29 »
Äckligt snyggt med laddtrycksmätaren i instrumenthuset!
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GL -87: rullande renovering och kanske lite trim
« Svar #2 skrivet: september 19, 2010, 02:26:40 »
Äckligt snyggt med laddtrycksmätaren i instrumenthuset!

Instämmer! Fiffigt sånt gillar vi!

Och bra kämpat med övrigt fix
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

mrko

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
    • Kurre86s 300-arkiv (spegling)
SV: Volvo 360 GL -87: rullande renovering och kanske lite trim
« Svar #3 skrivet: september 19, 2010, 15:47:18 »
Tack tack, tyvärr ser det inte riktigt lika bra ut i verkligheten som på bild.. men det ska rättas till nästa gång instrumenthuset åker ur.

I fredags på väg till jobbet började bilen låta illa, rejält illa, visade sig att avgasröret rostat av precis framför katalysatorn.


Så här såg katten ut när man tillslut fått loss den.


Nya sportkatten från biltema ;D Nejdå, den riktiga ska tillbaks innan SBP vill kika på bilen i december, men var tvungen att få tyst på bilen.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GL -87: rullande renovering och kanske lite trim
« Svar #4 skrivet: september 19, 2010, 16:10:31 »
Känner du kicken nu!? Blir bra drag med "sportkat"  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

MadOla

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -87: rullande renovering och kanske lite trim
« Svar #5 skrivet: september 19, 2010, 18:28:11 »
Du behöver inte sätta dit katen igen, -87 behövs det inte, -88 behöver den sitta där men inget krav på att den fungerar.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GL -87: rullande renovering och kanske lite trim
« Svar #6 skrivet: september 19, 2010, 19:15:26 »
Du behöver inte sätta dit katen igen, -87 behövs det inte, -88 behöver den sitta där men inget krav på att den fungerar.

Hallå där! Har bilen en gång utrustats med kat så kan den inte tas bort utan 2a på besiktningen!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

DaViD^^

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 288
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -87: rullande renovering och kanske lite trim
« Svar #7 skrivet: september 19, 2010, 20:10:11 »
Du behöver inte sätta dit katen igen, -87 behövs det inte, -88 behöver den sitta där men inget krav på att den fungerar.

Hallå där! Har bilen en gång utrustats med kat så kan den inte tas bort utan 2a på besiktningen!
nej..från 88 måste den sitta men då behhöver den inte fungera
men 87 finns det inga krav alls så den behöver varken sitta eller fungera från 89 är det krav att den fungerar och sitter där

Varför köra sakta när man kan köra fort?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GL -87: rullande renovering och kanske lite trim
« Svar #8 skrivet: september 19, 2010, 20:43:59 »
Citat från zatzy:


Det väsentliga är SNFS 1992:12 som säger att all avgasreningsutrustning som fanns på bilen vid typbesiktningen måste vara i funktionsdugligt skick.

Att sedan Bilprovningen inte alltid har full koll är en annan sak - hade bilen kat när den var ny, så ska den ha det nu också. Alldeles oavsett årsmodell...

/Gustaf
__________________
SFRO-besiktningsman


Det är vad jag alltid fått höra, på detta forum, andra forum och IRL att om bilen har kat så ska den sitta där. Sen beroende på avgaskrav går det eller går det inte få godkända avgasvärden i bilprovningens kontroll.

Sen talas det om "fruktansvärda" böter/miljöavgift på 6-7000:- kronor om man blir påkommen att ha fipplat med katten. Men det är bara vad jag läst.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

DaViD^^

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 288
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -87: rullande renovering och kanske lite trim
« Svar #9 skrivet: september 19, 2010, 20:57:40 »
Citat från zatzy:


Det väsentliga är SNFS 1992:12 som säger att all avgasreningsutrustning som fanns på bilen vid typbesiktningen måste vara i funktionsdugligt skick.

Att sedan Bilprovningen inte alltid har full koll är en annan sak - hade bilen kat när den var ny, så ska den ha det nu också. Alldeles oavsett årsmodell...

/Gustaf
__________________
SFRO-besiktningsman


Det är vad jag alltid fått höra, på detta forum, andra forum och IRL att om bilen har kat så ska den sitta där. Sen beroende på avgaskrav går det eller går det inte få godkända avgasvärden i bilprovningens kontroll.

Sen talas det om "fruktansvärda" böter/miljöavgift på 6-7000:- kronor om man blir påkommen att ha fipplat med katten. Men det är bara vad jag läst.
enligt dom jag pratat med som jobbar på bilprovningen säger att man ej behöver ha någon kat sittande 87

men visst dom vet inte allt
men erfarenhet säger att det inte är värt besväret att hålla på och plocka dit och loss vid varje bes utan det är bättre att köra med en kat anpassad till effekten så slipper man allt krångel
Varför köra sakta när man kan köra fort?

mrko

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
    • Kurre86s 300-arkiv (spegling)
SV: Volvo 360 GL -87: rullande renovering och kanske lite trim
« Svar #10 skrivet: september 19, 2010, 22:07:20 »
Hittade samma text som Frej länkar till när jag googlade på det igår och har hört samma historier om riktigt dryga böter om man blir haffad. Så katalysator får det nog bli. Någon gång i framtiden när det byggs nytt avgassystem så kan man ju faktiskt kosta på sig en riktig katalysator, har för mig att dom inte är så fasligt dyra.

Fast det är klart, om någon vet med säkerhet att det är lugnt att plocka bort den kunde det ju vara skönt att slippa försöka montera tillbaka den där rostklumpen och gå direkt på sportkat. till nästa år.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GL -87: rullande renovering och kanske lite trim
« Svar #11 skrivet: september 20, 2010, 09:30:20 »
Frågan är ju om man kan bli bötfälld efter ett godkänt besiktningsutlåtande?!
Men som vanligt är man väl enligt svensk lag skyldig att ta reda på hur det ska vara i alla lägen och kan inte skylla på okunskap.

Handlar ju om 1500-3000 för sportkat upp till racekat? Inget jag prioriterat än.. är nog inte tillräckligt bra kompis med miljöpartiet  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

DaViD^^

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 288
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -87: rullande renovering och kanske lite trim
« Svar #12 skrivet: september 20, 2010, 09:42:39 »
Frågan är ju om man kan bli bötfälld efter ett godkänt besiktningsutlåtande?!
Men som vanligt är man väl enligt svensk lag skyldig att ta reda på hur det ska vara i alla lägen och kan inte skylla på okunskap.

Handlar ju om 1500-3000 för sportkat upp till racekat? Inget jag prioriterat än.. är nog inte tillräckligt bra kompis med miljöpartiet  ::)
miljöpartiet borde ingen vara kompis med
mer av den praktiska biten att jag kör rejskat på min turbo bil
sen som bonus har jag en extra ligger..så "råkar" jag hitta rätt 300bil så hittar nog den in underbilen+en turbo maskin

men dom är svårhittade..till rätt pris
Varför köra sakta när man kan köra fort?

mrko

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
    • Kurre86s 300-arkiv (spegling)
SV: Volvo 360 GL -87: rullande renovering och kanske lite trim
« Svar #13 skrivet: september 21, 2010, 20:35:03 »
Kom på en liten fråga och tänkte att expertisen på 300power vet nog. Hur går det att svetsa i röret som sitter efter grenröret? Det lilla jag petade på det kändes det som att det var gjutet, kan man då svetsa i det med vanlig MIG/MAG-svets?

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -87: rullande renovering och kanske lite trim
« Svar #14 skrivet: september 21, 2010, 20:45:42 »
röret efter grenröret är inte gjutet, grenröret däremot är som du säger gjutet :P
så m.a.o kan du svetsa i röret med mig/mag :) om det inte är för rostigt då ;)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GL -87: rullande renovering och kanske lite trim
« Svar #15 skrivet: september 21, 2010, 22:50:08 »
Instämmer, bara grenröret som är gjutet men om resten känns som gjutgods kanske det är för att det rostat så det fått samma ytfinish  ;D
Och då kan det ju vara väldigt tunt och svårt att svetsa i utan att det säger wuusch och blir ett större hål så fort man försöker.

Knacka på det och lyssna om det låter väldigt tunt..  :-\
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

mrko

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
    • Kurre86s 300-arkiv (spegling)
SV: Volvo 360 GL -87: rullande renovering och kanske lite trim
« Svar #16 skrivet: oktober 03, 2010, 20:51:41 »
Då har det hänt lite med bilen igen.

Till att börja med har katalysatorn fått ett nytt hörn, det gamla hade rostat bort.


På trimsidan har det hänt lite också, började med att inspektera kylarens fästen och klura lite på hur man får plats med en IC.


Ingen vacker syn, så fram med kapen och bort med lite plåt.


Svetsade till ett nytt fäste för kylare och IC.


Och så här blev det med ICn monterad.


Inga tryckrör dragna än så det återstår och det övre fästet till ICn är jag inte riktigt nöjd med så det ska byggas nytt och stadigare. Annars har jag de flesta delar som behövs för att få dit en turbo, det som saknas är slangar och kopplingar för olja och vatten till turbon. Verkar lite svårt att få tag på dessa till vettiga pengar (iaf för mig som inte vet var jag ska leta  ;D). Försökte handla ett kit från ridetech.se, men de annullerade min order och sa att kitet var slut i lager. Var inne på bilia och kikade, men de ville ha nånstans runt 1500:- :( Så tips på inköpsställen mottages tacksamt.

Just det, hittat lite saker under huven som vore kul att få identifierade...

Nippeln på motorblocket, vad är den till? (kortet taget underifrån)


Vacuumslang på insuget, borde gå till någonting.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -87: rullande renovering och kanske lite trim
« Svar #17 skrivet: oktober 03, 2010, 21:15:33 »
Nippeln på motorblocket är en avtappnings nippel för att tömma ur i vattnet , går bra att ta vatten därifrån om man har vattenkyld turbo.
Slangen på insuget kanske ska sitta på kol kanistern ? vart sitter den i andra ändan ?
"don't buy it if you can build it!"

mrko

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
    • Kurre86s 300-arkiv (spegling)
SV: Volvo 360 GL -87: rullande renovering och kanske lite trim
« Svar #18 skrivet: oktober 03, 2010, 21:29:07 »
Aha, smidigt :) Slangen på insuget då, ena änden håller jag i och den andra sitter fast på insuget, det är den som är närmast den lösa slangänden. Slängde ihop en liten förklarande bild, de ljusa partierna är alltså samma slang. Såg inga lediga anslutningar på kolkanistern eller någon annanstans.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GL -87: rullande renovering och kanske lite trim
« Svar #19 skrivet: oktober 03, 2010, 22:22:11 »
Aha, smidigt :) Slangen på insuget då, ena änden håller jag i och den andra sitter fast på insuget, det är den som är närmast den lösa slangänden. Slängde ihop en liten förklarande bild, de ljusa partierna är alltså samma slang. Såg inga lediga anslutningar på kolkanistern eller någon annanstans.


Har du vakum till tändmodulen då? Och spjället för återcirkulation på ventilation/värmepaketet?
Samt om du har glt, en slang till econometern uppe till vänster i mätarhuset?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

mrko

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
    • Kurre86s 300-arkiv (spegling)
SV: Volvo 360 GL -87: rullande renovering och kanske lite trim
« Svar #20 skrivet: oktober 03, 2010, 22:25:33 »
Tändmodulen har vacuum, men minns jag rätt är den ansluten före eller precis vid spjället. Återcirkulation tror jag inte att jag har, har ingen knapp för det i kupén i alla fall (som det fanns i min förra GLT)
« Senast ändrad: oktober 05, 2010, 19:35:34 av mrko »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GL -87: rullande renovering och kanske lite trim
« Svar #21 skrivet: oktober 04, 2010, 22:05:39 »
Tändmodulen har vacuum, men minns jag rätt är den ansluten före eller precis vid spjället. Återcirkulation tror jag inte att jag har, har ingen knapp för det i kupén i alla fall (som det fans i min förra GLT)

Helt rätt.. tändmodulen har sin vakumanslutning före spjället av nån underlig anledning!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

mrko

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
    • Kurre86s 300-arkiv (spegling)
SV: Volvo 360 GL -87: rullande renovering och kanske lite trim
« Svar #22 skrivet: oktober 07, 2010, 14:05:52 »
Nu har jag samlat på mig lite fler frågor, hoppas nån vänlig själ orkar ta sig tid att svara. Ska som sagt montera turbo och tror jag samlat på mig det mesta som behövs, det som återstår är lite slangar. Turbon är en Mitsubishi TD04H-13c (tror jag) som vill ha både vatten och olja.

Olja tänkte jag ta med ett t-kors vid oljetrycksgivaren, har en slang och t-kors behöver bara en adapter till turbons M12*1,5 gänga. Frågan jag ställer mig här är om det ska till nån strypning så att turbon inte får för mycket olja? Slangen som jag har har minsta ID 4mm i kopplingen som kommer hamna mot turbon.

Oljeretur tänkte jag fixa till genom att antingen fila till en fläns eller köpa en ny och svetsa dit en rörstump, borra hål i blocket och gänga för nippel (tack till Peter Schmidt för tipset :) ) och dra dit en slang med slangklämmor. Kommer det att funka? Måste det vara helt tätt vid blocket eller kan man nöja sig med att borra hål och trycka i en slang?

Vatten till turbon tänkte jag ta från nippeln som finns på bild tidigare i tråden (återigen tack till Peter) och handla en slang med rätt koppling i andra änden.

Sista frågan gäller då vatten från turbon, vart leder man det? Till expansionskärlet? Har för mig att det finns en nippel man kan borra upp där. T-kors på kylarslangen? Eller gör man på något helt annat sätt? Tips mottages tacksamt.

PS. Vakumslangen i tidigare inlägg har jag ännu inte hittat vart den hör hemma, men pluggade igen den samtidigt som jag kopplade in laddtrycksmätaren. Fick lite lägre tomgång och det var nog bara bra, den låg runt 1200rpm innan.
« Senast ändrad: oktober 07, 2010, 18:30:46 av mrko »

mrko

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
    • Kurre86s 300-arkiv (spegling)
SV: Volvo 360 GL -87: rullande renovering och kanske lite trim
« Svar #23 skrivet: november 22, 2010, 15:22:35 »
Har inte hänt så mycket det senaste men tänkte ändå fylla på med en liten uppdatering. Väldigt dåligt med bilder p.g.a en mobiltelefon som behagade dö.

Slangar till turbon är i det närmaste löst, knallade in på Hydroscand och fick utmärkt hjälp att plocka ihop slangar och kopplingar, billigt var det också. Oljeruturen köpte jag en fläns och packning till hos KL-racing. Så nu ska jag bara lista ut vart man leder tillbaka vattnet och hur man på ett smidigt sätt borrar hål i blocket för oljereturen.

Efter ett stort antal svordomar har även katalysatorn hittat tillbaks under bilen. Fästet framför katalysatorn hade rostat bort och flänsen som den sitter mot lika så. Nya fästen lyckades jag inte hitta, så det fick bli lite plåt-slöjd. Blev inte vackert men ska förhoppningsvis funka. Flänsen är svetsad på plats och det blev nya packningar hela vägen från topp till katalysator. Passade även på att svetsa en spricka i det främre röret som var svår att komma åt med röret på plats. Än så länge verkar det som att det hela blev riktigt bra. Tyst och fint går den i alla fall.

Har även bytt vakum-slang mellan vevhusvent. och insug, den som satt var gammal och sprucken. Ny övre kylarslang fick det också bli, men nånstans läcker det fortfarande kylarvätska.

Det som står näst på tur annars är att fixa till vinterhjulen lite grann innan de åker på. Tråkigt nog med hjälp av en punktbläster från biltema som inte beter sig som jag vill.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GL -87: rullande renovering och kanske lite trim
« Svar #24 skrivet: november 22, 2010, 18:16:42 »
Det som står näst på tur annars är att fixa till vinterhjulen lite grann innan de åker på. Tråkigt nog med hjälp av en punktbläster från biltema som inte beter sig som jag vill.

Kul att du hunnit med så mycket pill med din bil!

Angående blästern så kan den inte fungera enligt vad du sagt tidigare.
Men där du kommer åt rekommenderar jag roterande stålborste på borrmaskinen (sladdbunden).
Punktblästra 4 fälgar kommer ta tid.
Alternativt köp en sån här från Jula. (Trodde biltema hade men hittade inte på hemsidan)


Den suger direkt från säck/hink men du får stå ute eller i ett rum där du kan sanera efteråt ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -87: rullande renovering och kanske lite trim
« Svar #25 skrivet: november 22, 2010, 19:22:33 »
http://biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Verktyg/Sandblastringspistol/ där e biltemas den funkar bra en kompis har en sådan men han har en sjukt överdriven kompressor medXD

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GL -87: rullande renovering och kanske lite trim
« Svar #26 skrivet: november 22, 2010, 20:04:03 »
http://biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Verktyg/Sandblastringspistol/ där e biltemas den funkar bra en kompis har en sådan men han har en sjukt överdriven kompressor medXD

Se där, åter igen biltemas DUMMA sökmotor  >:(
Ska skriva till dem och be dem skärpa sig på IT-fronten. Samt reservdelsfronten.

Jag kör med en ganska liten kompressor och det funkade fint det med.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

mrko

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
    • Kurre86s 300-arkiv (spegling)
SV: Volvo 360 GL -87: rullande renovering och kanske lite trim
« Svar #27 skrivet: november 22, 2010, 20:27:05 »
Roterande stålborste på vinkelslip är det som står för grovjobbet, punktblästern var tänkt för kanter och skrymslen där det är svårt att komma åt. "Riktig" bläster funderade jag på, men fegade ur för att kompressorn jag har är rätt liten och klen. Ska bråka lite med punktblästern ett tag till, har två saker kvar att testa innan renova får ta hand om den. Till att börja med har jag vart och handlat en grövre slang att ha mellan kompressor och pistol, tänkte att det kanske är för dåligt flöde. Funkar inte det ska jag ta och testa den med en biffigare kompressor.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GL -87: rullande renovering och kanske lite trim
« Svar #28 skrivet: november 22, 2010, 20:43:56 »
Roterande stålborste på vinkelslip är det som står för grovjobbet, punktblästern var tänkt för kanter och skrymslen där det är svårt att komma åt. "Riktig" bläster funderade jag på, men fegade ur för att kompressorn jag har är rätt liten och klen. Ska bråka lite med punktblästern ett tag till, har två saker kvar att testa innan renova får ta hand om den. Till att börja med har jag vart och handlat en grövre slang att ha mellan kompressor och pistol, tänkte att det kanske är för dåligt flöde. Funkar inte det ska jag ta och testa den med en biffigare kompressor.

Slangen jag har är en vanlig sån där blå spiralslang som inte ser särskilt biffig ut. 6-7mm innerdiameter kanske?
« Senast ändrad: november 22, 2010, 22:39:28 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

mrko

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
    • Kurre86s 300-arkiv (spegling)
SV: Volvo 360 GL -87: rullande renovering och kanske lite trim
« Svar #29 skrivet: november 22, 2010, 21:27:03 »
Hmm.. bådar ju inte gott. Den jag har är även den en blå spiralslang, men kanske 6-7mm ytterdiameter, den nya har 6.3mm ID och 12mm YD. Får väl helt enkelt testa och återkomma. Kanske får det bli en större kompressor i vilket fall, kan ju aldrig skada :) (blir lite sugen när man hittar sånt här på blocket)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GL -87: rullande renovering och kanske lite trim
« Svar #30 skrivet: november 22, 2010, 22:41:43 »
Hmm.. bådar ju inte gott. Den jag har är även den en blå spiralslang, men kanske 6-7mm ytterdiameter, den nya har 6.3mm ID och 12mm YD. Får väl helt enkelt testa och återkomma. Kanske får det bli en större kompressor i vilket fall, kan ju aldrig skada :) (blir lite sugen när man hittar sånt här på blocket)

Kompressorn heter Toolman LT24 och är från rusta tror jag.
2 hästkrafter och 24 liters tank. 8 eller 12 bar enligt märkskylt men det viktigaste står inte, vilket luftflöde den klarar.
Biltemas motsvarande som ser likadan ut förutom en annorlunda plastkåpa: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Kompressor-20-25/

Jag ljög visst för dig om slangen. Ytterdiameter är 12mm på min blå spiral så din kanske var för klen trots allt!? Hoppas det funkar med den grövre  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GL -87: rullande renovering och kanske lite trim
« Svar #31 skrivet: november 22, 2010, 22:43:03 »
blir lite sugen när man hittar sånt här på blocket

Haha ja tycker min 2 hästars låter för mycket bara den  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

mrko

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
    • Kurre86s 300-arkiv (spegling)
SV: Volvo 360 GL -87: rullande renovering och kanske lite trim
« Svar #32 skrivet: december 10, 2010, 18:13:28 »
Tänkte bjuda på en del till av min lilla följetong "Gör om gör rätt". Slängde på vinterhjulen för några veckor sen och på ett av hjulen var det pyspunka. Detta lagades med reservhjul på burk och så fick det vara bra med det. Funkade väl som det skulle, däcket höll kvar luften men en del elaka vibrationer när man började komma upp i fart. Runt 70 var OK, men över det var inte att tänka på. Så nu när det ska åkas på vinterträff var det dags att försöka lösa vibrations problemet. Det var inte så svårt...



Ett bättre begagnat däck hittades på däckfirmans bakgård och sitter nu på plats. Kan väl passa på att nämna att det var Mölndals Däckservice som hjälpte mig, mycket trevliga att ha att göra med så där blir det återbesök nästa gång jag ska handla däck eller fälg.

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -87: rullande renovering och kanske lite trim
« Svar #33 skrivet: december 10, 2010, 19:47:24 »
Däcket var ju näästan helt ok, inget större  ;)
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GL -87: rullande renovering och kanske lite trim
« Svar #34 skrivet: december 10, 2010, 23:15:10 »
Haha där fick man sig ett gott skratt!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.