ett tips eller snarare ett riktigt bra råd är,
när du har motorn isär å har hemma vevstakar (som du säger så ska du byta till h-propfil, std kolvarna duger så länge skicket är bra på dem)
så lämna hela paketet till en firma alt riktigt seriös privatperson som kan mäta upp allt EXAKT enligt konstens regler.
dvs rundhet/max/minmått både lill och störända på stakarna, lagerspel på ramlager/vevlager, rundhet på kolvarna, rundhet i cylinderloppen, rakhet i veven, ovalitet i ram/vetvtappar och så vidare.
på vanliga volvomotorer ( dvs gjutjärnsmotorer) kan man normalt sett strunta i dessa saker å motorn kommer funka bra ändå,
på en vitmotor (dvs alu 4-5-6cylinder) så kommer motorn inte funka många timmar om nått av dessa är fel, då det är sjukt mycket tightare tolleranser på dem nya motorerna...
så gör dej själv en stopr tjännst å investera dessa tusenlappåar som det kan kosta så du kan sova gott om nätterna sen