Författare Ämne: 300power byggd 360???  (läst 395567 gånger)

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #240 skrivet: januari 03, 2011, 20:01:27 »
Se där ja, begränsat lastutrymme?  ;)

Ska bara ha med mig ett batteri och en tank :) tror du det är smart att sätta upp
en skiljevägg osså?
Det är i motvind en drake lyfter.

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #241 skrivet: januari 03, 2011, 20:07:51 »
kommer blir kanon det där! =) ser grymt ut me alla jiggar hit o dit =)
Har kanske blitt lite väl mycket jiggar, har skrot över till att bygga en liten gokart snart ;D men många saker hamnar där dom ska vara :P
Det är i motvind en drake lyfter.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 300power byggd 360???
« Svar #242 skrivet: januari 03, 2011, 20:27:06 »
haha =) de e seriöst o heeelt korrekt byggt :D
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 300power byggd 360???
« Svar #243 skrivet: januari 03, 2011, 20:49:02 »
En brandvägg för att stänga ute bränslet, är det krav på sånt?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 300power byggd 360???
« Svar #244 skrivet: januari 03, 2011, 21:08:36 »
Det måste du nog ha om du kör med fuelcell i "bagaget" va?.. lr jaa det måste du ;) I doo :D
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Tommy^_

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 229
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #245 skrivet: januari 04, 2011, 06:35:52 »
Bilar från och med 1983 är det krav på brandvägg om du har bränsletank i bagaget

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #246 skrivet: januari 04, 2011, 07:54:58 »
Bilar från och med 1983 är det krav på brandvägg om du har bränsletank i bagaget

Man kan väl inte behöva en hel vägg ??? måste ju räcka med en låda över
tanken.
Det är i motvind en drake lyfter.

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #247 skrivet: januari 04, 2011, 12:55:02 »
fuelcell i plåt behöver du inte ha brandvägg. men om du kör i plast ska du ha det.

Dock är detta 3 år gamla regler. kan ha ändrats.
360 Hybrid MKII

Tommy^_

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 229
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #248 skrivet: januari 04, 2011, 20:07:47 »
fuelcell i plåt behöver du inte ha brandvägg. men om du kör i plast ska du ha det.

Dock är detta 3 år gamla regler. kan ha ändrats.
Har du avluftning i bagaget måste du det även om du har metall så inget blir fel :)

Vad jag har läst måste du även ha det om du har bränslepumpar i bagaget, även om man har batteri bak pga sprängrisk. Men det är inget jag fått höra rakt av från en sfro man.
« Senast ändrad: januari 04, 2011, 20:12:03 av Tommy^_ »

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #249 skrivet: januari 05, 2011, 23:40:36 »
Har inte kollat på tank nåt vidare, men börjar väl bli dax så man kan planera en plats åt den :-\

Alu? Rostfri? Liter? skvalpplåtar? skum? catchtank? inne i bilen lr under?
Idéer ;D
Det är i motvind en drake lyfter.

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #250 skrivet: januari 06, 2011, 00:01:34 »
Bag in box! :D

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 300power byggd 360???
« Svar #251 skrivet: januari 06, 2011, 08:02:51 »
påse!  ;D

Alu + skum + min 45L + catchtank + inne i bilen.. känns som ett bra val  ;)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: 300power byggd 360???
« Svar #252 skrivet: januari 06, 2011, 17:29:27 »
så nära marken som möäjligt å hellst framför bakaxeln ;D

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #253 skrivet: januari 06, 2011, 19:22:48 »
en camelback på ryggen.
360 Hybrid MKII

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #254 skrivet: januari 06, 2011, 23:59:19 »
Det är med stor sorg och försakan som jag har kapat ur golvet :'(
Pallar inte göra mer fixturer ;D
1steg framåt.... 12 bakåt, nu är det ju 2011 nya friska tag :)
Det är i motvind en drake lyfter.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 300power byggd 360???
« Svar #255 skrivet: januari 07, 2011, 00:20:33 »
Pyssel å papp som grannen brukar säga..
Skönt å se att du inte har gett upp utan bygger vidare! Sen om det går bakåt eller framåt för tillfället spelar väl ingen roll, huvudsaken är att det rör på sig  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #256 skrivet: januari 07, 2011, 12:46:03 »
Bag in box! :D

Hoppas du glömmer datorn när du åker till Norge ;D
Det är i motvind en drake lyfter.

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #257 skrivet: januari 07, 2011, 12:53:12 »
så nära marken som möäjligt å hellst framför bakaxeln ;D

Jag får plats med 2st tankar a 250x250x400 en på varje sida om tuben, förutsatt att
jag svänger ut med avgaspipan framför vänsterdäcket?
Det är i motvind en drake lyfter.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 300power byggd 360???
« Svar #258 skrivet: januari 07, 2011, 13:24:29 »
Tycker du ska ha en septitank på släpkärra bakom bilen   ;D
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #259 skrivet: januari 07, 2011, 18:36:21 »
Tycker du ska ha en septitank på släpkärra bakom bilen   ;D
Det är i motvind en drake lyfter.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 300power byggd 360???
« Svar #260 skrivet: januari 07, 2011, 20:30:10 »
så nära marken som möäjligt å hellst framför bakaxeln ;D

Jag får plats med 2st tankar a 250x250x400 en på varje sida om tuben, förutsatt att
jag svänger ut med avgaspipan framför vänsterdäcket?

Hur gör man då för att suga ur båda tankarna, ska du ha catch-tank och var i så fall?

Sidepipe tillåtet på bankörningar? (gissar att svaret är JA) Kör på det då  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #261 skrivet: januari 07, 2011, 20:46:45 »
så nära marken som möäjligt å hellst framför bakaxeln ;D

Jag får plats med 2st tankar a 250x250x400 en på varje sida om tuben, förutsatt att
jag svänger ut med avgaspipan framför vänsterdäcket?

Hur gör man då för att suga ur båda tankarna, ska du ha catch-tank och var i så fall?

Sidepipe tillåtet på bankörningar? (gissar att svaret är JA) Kör på det då  :P

Mycket är bara funderingar som jag har taskig koll på :)

2Tankar är det väl original? bara en slang mellan i botten
Catchtank vet jag knappt vad det är har bara hört popsnören prata om ;D antar att det är en buffert till bränslet ???
Tankar som jag byggt tidigare har bara varit att sätta en kub i botten så får väl pumpen bränsle hela tiden?

Vet inte om man får ha sidepipe, men det går ju bra att besiktiga med det ju?



Det är i motvind en drake lyfter.

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #262 skrivet: januari 07, 2011, 20:54:18 »
catchtank har man för att när det går lite kurvigt kan väl pumpen suga torrt annars?

man kan använda skvalpplåtar annars så slipper man det.
360 Hybrid MKII

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 300power byggd 360???
« Svar #263 skrivet: januari 07, 2011, 21:02:05 »
2Tankar är det väl original? bara en slang mellan i botten
Ja eller en sadeltank som har förbindelse i toppen men som du säger även en slang mellan bottnarna för att få över bränslet till den delen där pumpen suger.
Visste inte om du ville ha slang mellan dem för att utjämna eller ej.

Citera
Vet inte om man får ha sidepipe, men det går ju bra att besiktiga med det ju?
Jo nya regler kom för nåt år sen så nu får man ha sidepipe framför bakhjulet på en tredörrars. 5-dörrars är väl tveksamt då pipan mynnar ut FRAMFÖR bakersta öppningen (bakdörren)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #264 skrivet: januari 07, 2011, 21:04:14 »
catchtank har man för att när det går lite kurvigt kan väl pumpen suga torrt annars?

man kan använda skvalpplåtar annars så slipper man det.


Har aldrig stött på problemet, kanske för att jag just svetsat en kub på 100x100x100
i botten, där ligger ju alltid bränsle, om man inte kör velodrom baklänges med 8g ;D

Oändligt tacksam för att ni svarar på mina rookie frågor :)
Det är i motvind en drake lyfter.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 300power byggd 360???
« Svar #265 skrivet: januari 07, 2011, 21:12:02 »
Man kan ju se till att ha bränsle i tanken med, men vill man ha lite bränsle i tanken = låg vikt så kanske det är bra med säkerhetsåtgärder.
Själv har jag inte kört bana men upptäckt fenomenet på väg till macken med få liter kvar och host i kurvorna (högerkurvor med 360:n  :P )
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 300power byggd 360???
« Svar #266 skrivet: januari 07, 2011, 21:16:28 »
jag tror det blir ypperligt med 2 tankar (med kuber i botten) som gemensamt "Y" till en catchtank --> motor =)  då e de fan sprängsäkert :D
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 300power byggd 360???
« Svar #267 skrivet: januari 07, 2011, 21:43:49 »
jag tror det blir ypperligt med 2 tankar (med kuber i botten) som gemensamt "Y" till en catchtank --> motor =)  då e de fan sprängsäkert :D

Men då behövs alltså minst en pump som levererar till catch-tanken och sen ytterligare minst en som kör bränslet från catch-tank till motor!?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #268 skrivet: januari 07, 2011, 21:51:15 »
ok, nu har jag full koll :) tur att jag har monterat en dator i garaget annars hade det inte blitt nåt skruvat ;D
Det är i motvind en drake lyfter.

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #269 skrivet: januari 07, 2011, 21:59:45 »
en bild oxå ;D
Det är i motvind en drake lyfter.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 300power byggd 360???
« Svar #270 skrivet: januari 07, 2011, 22:17:03 »
ok, nu har jag full koll :) tur att jag har monterat en dator i garaget annars hade det inte blitt nåt skruvat ;D

Jag är glad att jag inte har dator i garaget.. iofs lättare att inte fastna vid den om man redan är "down n´dirty" kanske  ;D

Snygg datorinstallation, fast kanske inte så ergonomisk kanske?  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #271 skrivet: januari 07, 2011, 23:20:53 »
Kommer att få drivlinan något högt >:( funderar på vilket som är bäst att ha sänkt kaross eller låg drivlinan :-\

Satans vad mycket vinklar det börjar bli att ta hänsyn till :)
Det är i motvind en drake lyfter.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #272 skrivet: januari 07, 2011, 23:28:17 »
vafan, sitter vi på fel sida å kör med? men mycket härligt att läsa lite projekttråd nu när det blev ofrivilligt uppehåll för mig :P
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #273 skrivet: januari 07, 2011, 23:30:35 »
vafan, sitter vi på fel sida å kör med? men mycket härligt att läsa lite projekttråd nu när det blev ofrivilligt uppehåll för mig :P

Råkade visst spegelvända bilden ;D kanske fått nån pilsner för mycke :)
Det är i motvind en drake lyfter.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 300power byggd 360???
« Svar #274 skrivet: januari 08, 2011, 02:11:08 »
Får drivlinan för högt? Är det du eller bilen som bestämmer?  ;)

Men bättre på en banbil med låg bil än ett höghus med låg drivlina!?!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #275 skrivet: januari 08, 2011, 18:55:10 »
Får drivlinan för högt? Är det du eller bilen som bestämmer?  ;)

Men bättre på en banbil med låg bil än ett höghus med låg drivlina!?!

Vi är inte riktigt överens jag och bilen sen jag bestämmde att kapa ur golvet ;D

då får det bli en låg bil och en hög drivlina, bara jag får under motorn under huven :)
Det är i motvind en drake lyfter.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 300power byggd 360???
« Svar #276 skrivet: januari 08, 2011, 21:30:04 »
då får det bli en låg bil och en hög drivlina, bara jag får under motorn under huven :)

Säg inte sådär, låter som om jag gjort valet åt dig och det vill jag INTE. Om det inte blir balans i bilen sen ;)

Vill ju inte ha tyngdpunkten för högt även om bilen blir låg.. antar jag. Tvekar nu på vilket som är optimalt?

Kan du inte ha motorn "lågt" även om paketet bak hamnar lite högre? Eller måste det ligga i plan..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #277 skrivet: januari 08, 2011, 21:41:59 »
lite 80tal med framåtlutad bil kanske.. aldrig sett en volvomotor med framåtlut.. ;)
360 Hybrid MKII

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #278 skrivet: januari 09, 2011, 01:32:14 »
hahaha ;D Tänker definitivt inte skylla nåt på nån, vill bara bolla lite ideer :)

Det som jag funderar på är om man monterara drivlinan "högt" så får man ju kvar egenskaperna som det är byggt för, ex behöver man ju inte höja upp
naven, som jag förstår många har problem med som sänker sina bilar, bärarmarna mm blir väll för uppåtvinklade ???

Allt handlar om 35mm så det är inte jättemycket man kommer ner ändå.
Det negativa blir väll tyngdpunkten eller va fan hur jag än vänder det så
är framaxelbalken och vaggan bak lägsta punkter så då spelar det ingen
roll eller, tror jag sover på saken :)
Det är i motvind en drake lyfter.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #279 skrivet: januari 09, 2011, 01:39:30 »
då får det bli en låg bil och en hög drivlina, bara jag får under motorn under huven :)
Går ju att höja huven lite ;)
Jag tycker att motorn och motorbalken sitter för lågt original på 360, det är ju inte mycke markfrigång under oljetråget original om man sänkt bilen lite och ändå är bilen hög under golvet. Så om det finns möjlighet att ha motorn och motorbalken högre än original så tycker jag du ska ha det lite högre än original :-\
Men ska du montera motorn högt för att ha bilen låg ska ju hjulhusen förstoras en hel del.
Hoppas du årkar bygga klar bilen, tyvärr brukar ju inte alla såna här större seriösa projekt bli färdigbyggda.