Författare Ämne: 300power byggd 360???  (läst 395583 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 300power byggd 360???
« Svar #400 skrivet: mars 16, 2011, 20:53:57 »
Meera insugsbyggen jippie  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 300power byggd 360???
« Svar #401 skrivet: mars 16, 2011, 23:55:14 »
Haha härligt! Sa ju att du skulle ge det ett försök   :D
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: 300power byggd 360???
« Svar #402 skrivet: mars 17, 2011, 22:06:58 »
nu är du snart lika långt kommen som jag är med micran, å jag har nästan gett upp hoppet om banracingssäsongen 2011   :P
LÄGG I ETT KOL  8)

räknar med att du kommmer färdigmappad å klar till bromsningsträffen???    ;)

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #403 skrivet: mars 18, 2011, 16:33:07 »
nu är du snart lika långt kommen som jag är med micran, å jag har nästan gett upp hoppet om banracingssäsongen 2011   :P
LÄGG I ETT KOL  8)

räknar med att du kommmer färdigmappad å klar till bromsningsträffen???    ;)

0m 13veckor är det provkörning ;D Alternativ otänkbart ;D

Lite fredagsmysbilder oxå :)
Det är i motvind en drake lyfter.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 300power byggd 360???
« Svar #404 skrivet: mars 18, 2011, 18:30:42 »
nu är du snart lika långt kommen som jag är med micran, å jag har nästan gett upp hoppet om banracingssäsongen 2011   :P
LÄGG I ETT KOL  8)

räknar med att du kommmer färdigmappad å klar till bromsningsträffen???    ;)

0m 13veckor är det provkörning ;D Alternativ otänkbart ;D

Lite fredagsmysbilder oxå :)

Låter bra det där med 13 veckor, då kanske snön har smält bort!

Tack för myset ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #405 skrivet: mars 22, 2011, 21:19:26 »
Börjat med lite plåt :)
Det är i motvind en drake lyfter.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 300power byggd 360???
« Svar #406 skrivet: mars 23, 2011, 12:51:27 »
Härligt! kul o börja få ihop lite plåt :D
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #407 skrivet: mars 23, 2011, 16:42:11 »
Tusan vad det går undan här! Bra och snabbt jobbat!  :)

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #408 skrivet: mars 23, 2011, 19:14:14 »
Härligt att det går framåt nu när du snart ska skicka på lack! :D Måste komma ner och kolla snart. Såg du mitt PM föresten? :)

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #409 skrivet: mars 25, 2011, 08:07:05 »
Tack Tack :) Tror att det blir trevligast att radiebocka plåtar och göra allt lite kantigt, bilen i övrigt är ju ganska kantig ;D
Det är i motvind en drake lyfter.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 300power byggd 360???
« Svar #410 skrivet: mars 25, 2011, 22:47:45 »
Jo det blir ju trevligt det där!  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #411 skrivet: mars 27, 2011, 19:49:18 »
Där passade det sig med en tank ;D
Det är i motvind en drake lyfter.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 300power byggd 360???
« Svar #412 skrivet: mars 27, 2011, 20:34:03 »
Sweeeet ass!! :D
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 300power byggd 360???
« Svar #413 skrivet: mars 27, 2011, 21:46:02 »
Oj vilken trevlig tank!

+ Skräddarsydd
+ Stor volym
+ Lågt placerad

- Sitter längst bak
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #414 skrivet: mars 29, 2011, 23:09:32 »
Idag har det hänt en fruktansvärd sak :o (Se bild)

och en väldigt tidsbesparande applisering :)
Får smidigt plats med ett s60r grenrör med en k24 turbo? bör väl räcka på en original motor? Den här biten har jag ingen som helst koll på men det passade ruskigt bra ;)
Det är i motvind en drake lyfter.

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #415 skrivet: mars 30, 2011, 05:54:23 »
Passar ju som handen i handsken :). Räcker gott för att få igång den och ha lite roligt med i sommar ;). Men just nu sitter lagerdelen uppochner tycker jag det ser ut som så oljereturen sitter överst :)

DaViD^^

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 288
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #416 skrivet: mars 30, 2011, 06:13:49 »
skullle personligen undvika kkk24 agget från s60R det gillar nämligen inte laddtryck
har hört att dom brukar packa när man laddar mer än 1bar på dom

ett 18t eller 19t är det man ska köra om man ska hålla sig till orginal agg och det bör väll räcka så långt som stakarna håller  runt 320-350hk
Varför köra sakta när man kan köra fort?

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: 300power byggd 360???
« Svar #417 skrivet: mars 30, 2011, 14:31:18 »
är detverkligen en k24 på bilden ens?? ser onekligen ut som en kina t34

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #418 skrivet: mars 30, 2011, 15:59:14 »
är detverkligen en k24 på bilden ens?? ser onekligen ut som en kina t34

Du är väldigt observant knotan :) provade bara med ett skal för att se om det skulle få plats
den hette 29nåt...  Grenröret är från s60r och om jag har förstått rätt sitter det kkk24 på
den så grenröret borde passa med en sån ;D
Jag behöver köpa en turbo, så vilken ska man välja annars till det grenröret, måste spara tid så
bygga en gren hinns tyvärr inte nu, tacksam om nån har ett tips :)
Det är i motvind en drake lyfter.

DaViD^^

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 288
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #419 skrivet: mars 30, 2011, 20:08:52 »
18t eller 19T om du kör orginal stakar mer behövs inte

dom är inte direkt gratis dock
men samtidigt betydligt mycket smidigare och snabb spolupp mot en massa kina agg

olla orginal rör passar smäck rakt på från 15g till 19t =)
Varför köra sakta när man kan köra fort?

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #420 skrivet: april 01, 2011, 09:06:59 »
original 15g, har ju ett par såna kanske fungerar till att börja med? 
Kan man montera en turbo upponerpå, tänker väl mest på hur det blir med smörjningen om den behöver tryckas underifrån?
Knopp på detta tacksam för hjälp :P
Det är i motvind en drake lyfter.

Tommy^_

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 229
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #421 skrivet: april 01, 2011, 09:48:04 »
original 15g, har ju ett par såna kanske fungerar till att börja med? 
Kan man montera en turbo upponerpå, tänker väl mest på hur det blir med smörjningen om den behöver tryckas underifrån?
Knopp på detta tacksam för hjälp :P

Du kan inte ha mer än 5-10 graders lutning på oljeanslutningen. Det är bara att lossa avgashus och kompressorhus och vrida så lagerhuset sitter rätt :)

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #422 skrivet: april 01, 2011, 10:24:12 »
OM du har ett lika grenrör som jag så kan du inte vända aggregatet upp och ner iaf, det är 2 pinnskruvar i turbon och 2 i grenröret så vänder du turbon så hamnar dom mot varandra... :(
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #423 skrivet: april 02, 2011, 02:14:38 »
Pinnbultar går ju att skruva ut :). Det finns en lösning på det där :)

DaViD^^

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 288
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #424 skrivet: april 02, 2011, 06:45:45 »
15G är förlitet redan orginal
körde orginal agg ihop med autotech steg3 och då tappar man laddtrycket när man börjar varva från att ha 1.2bars ladd vid 3000rpm så har man bara 0.9 vid 6.700rpm
då körde jag med 3" downpipe rejskisse och 3" system


när man vrider runt lagerdelen så bör man tänka på att det sitter låspinnar som måste demonteras innan avgashuset och kompressor huset går att vrida på =)


det finns några avgashus som ej går att använda då dom inte har möjlighet att ha plats för en mutter

6:ans med fastfläns kan man ha hur man vill iallfall
tror den flänsen sitter orginal på 850R med 16T
dock inte optimalt att köra 6:ans hus

men dom mesta som kör vitblock och rödblock kör 18T och 19T med 7:ans vinklade avgashus
annars kör du kkk24 och inte laddar över 1-1.1bar så ska dom hålla 
Varför köra sakta när man kan köra fort?

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #425 skrivet: april 02, 2011, 11:58:49 »
Pinnbultar går ju att skruva ut :). Det finns en lösning på det där :)
de går iaf inte på 16T men kanske är annat på vissa andra aggregat? eller jo du kan gänga ur pinnskruvarna men du får ingen nytta utav det ;)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

DaViD^^

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 288
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #426 skrivet: april 02, 2011, 17:26:32 »
Pinnbultar går ju att skruva ut :). Det finns en lösning på det där :)
de går iaf inte på 16T men kanske är annat på vissa andra aggregat? eller jo du kan gänga ur pinnskruvarna men du får ingen nytta utav det ;)
det finns lite olika avgashus så det gäller att välja rätt
tex har jag ett 6:ans hus från 850R 16" där alla hål är fria så det går att dra med muttrar
samma på vinklade 7:ans hus jag hade på min 245:a med 16t dock var det sjukt trångt

Varför köra sakta när man kan köra fort?

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #427 skrivet: april 04, 2011, 16:29:27 »
Ledsen krabbar fattar inte vad jag ska köpa :P Vill ju bara ha en turbo ju ;D
Ingen som har nåt jag kan få dit som funkar med lite lämpe och knep :)
Det är i motvind en drake lyfter.

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: 300power byggd 360???
« Svar #428 skrivet: april 04, 2011, 16:41:51 »
typ
http://www.turbomeck.se/T19-max-effekt

19t med 7ans vinklade avgashus, en sån hänger med upp till ca 35-370 häst och runt 500nm på din motor, å då ska det hålla skapligt bra med orignal bottendel en säsong lr så... (med luftmängdsmätare och spridare från en v70r 99-01 lr liknande)

ska du ha mer effekt så är det nyrenoverad bottendel, h-profilstakar, smidda kolvar OCH eftermarknadsprut som gäller,
Plus nån svindyr rejturbo som gäller,

vitfemmorna har ruggigt dåligt flås på bottenregister, så att bara sätta dit nån random större turbo (som man kan göra på 4 eller 6 cyl) kommer enbart leda till att du tapppar all körbarhet på låga varvtal och i mellanregister ,
å då stämmer inte mapppningen i en orignal/chipad box heller, så då förvärras problemet med körbarheten.

så summan av detta då.,... ska du ut i år, öppna plånboken, köp en 19t med 7ans avhashus ,  å nöj dej med en effekten till en början  :-*
« Senast ändrad: april 04, 2011, 16:49:46 av knotan »

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #429 skrivet: april 04, 2011, 16:48:16 »
typ
http://www.turbomeck.se/T19-max-effekt

19t med 7ans vinklade avgashus, en sån hänger med upp till ca 370 häst på din motor å det ska hålla skapligt bra med orignal bottendel en säsong lr så...


Där har vi ju raka svar :) Tyvärr utanför budget :P kan tänka mig ca 3000pengar?
Det är i motvind en drake lyfter.

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #430 skrivet: april 04, 2011, 17:41:06 »
Är det verkligen så illa ??? man måste väl kunna ha lite roligt med en någolunda original vit 5a i en bil som knappt kommer väga 1000kg?
Det är i motvind en drake lyfter.

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #431 skrivet: april 04, 2011, 18:18:06 »
Är det verkligen så illa ??? man måste väl kunna ha lite roligt med en någolunda original vit 5a i en bil som knappt kommer väga 1000kg?

kul kan man väl ha men sen om det går att köra lugnt med den emellan åt eller ha lite lagom driv i kurvorna så går det väl inte så bra men kör man fullgas hela tiden bör man ju kunna ha kul ? :)

DaViD^^

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 288
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #432 skrivet: april 04, 2011, 18:20:54 »
för 3000pengar så är det nog ett kina agg liknande det som peter kör i den blåa
som gäller
Varför köra sakta när man kan köra fort?

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #433 skrivet: april 04, 2011, 22:19:52 »
Lätt deprimerad efter turbodiskussionen fick jag gå ner i garaget och bygga lite plåt iallafall ;)
Pressade till ett par bussningar att ha till motorfästen till min jätte trötta t5a :'(
Det är i motvind en drake lyfter.

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: 300power byggd 360???
« Svar #434 skrivet: april 04, 2011, 22:32:31 »
det agget som peter har i sin blåa funkar inget vidare på en 5 cyl tyvär. blirr myycket turbolagg , har själv testat med en exakt lika turbo så jag vet vad jag pratar om, (på en 850 bruksis jag hade för några år sedan med det vanliga trimmet i övrigt)



kolla blocket efter ett begagnat 16t lr liknande då.. synd jag inte visst du letade , jag sålde ett nytt 16t med 6ans avgashus för 2500 för bara ett par veckor sedan  :-[  det hade vart perfekt för dej då...



i princip så kan du ta vilket 16t-18t eller 19t som helst, men se till att det är ett 6ans eller 7ans avgashus som sitter (finns raka eller vinklade osv men vilket som "funkar",
16t är lagom upp till max 300 häst å 19t upp till max runt 350 som sagt,
men är ju ändå orinalagg så dem har ju väldigt tidigt å snällt register.


elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #435 skrivet: april 05, 2011, 09:29:22 »
På den motorn du hade i garaget satt det ju ett 15G agg på, det borde ju funka så länge, ingen större skillnad på det och 16T. Lagom agg så att du kan få ut bilen till sommaren och få gasa lite i alla fall :) Du får väl max ut 270 på ett sånt eller 16T. :)

DaViD^^

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 288
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #436 skrivet: april 05, 2011, 09:52:46 »
en del skillnad är det bara i orginal utförande skiljer det mellan 225hk och 250hk så 25hk extra klarar 16T safe

ska kolla lite vad jag har för några aggregat jag ska ha ett 16T till min 740 sen har jag ett sprittans nytt på 850

men har ett 3:E aggregat som jag ej vet vad det är ännu

men tror oxå att 270hk räcker ganska bra med 15g utan att du blir utråkad

själv jagar jag raka 7:Ans hus inte det enklaste att hitta
då jag har 3.5" downpipe med raka flänsen till 850 =)
Varför köra sakta när man kan köra fort?

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #437 skrivet: april 05, 2011, 12:00:03 »
15G är ju väldigt lättspoolad med :) Jag hade visst 7an raka hus på min 15G förra året utan att ha tänkt på det :P Märkte det när jag sålde det för någon helg sen...

DaViD^^

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 288
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #438 skrivet: april 05, 2011, 17:29:19 »
15G är ju väldigt lättspoolad med :) Jag hade visst 7an raka hus på min 15G förra året utan att ha tänkt på det :P Märkte det när jag sålde det för någon helg sen...
det va jhu synd =/ 6:ans raka har jag 2st men inte 7:ans
Varför köra sakta när man kan köra fort?

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: 300power byggd 360???
« Svar #439 skrivet: april 05, 2011, 22:49:29 »
sitter väll oftast typ ett 5 koniskt avgashus orginal på 15g aggen?? dvs samma som sitter typ på 940ins 13c agg??..
det suger verkligen.

minst 6 eler 7ans avgashus går åt...

går ju förvisso att fräsa/svarva/porta avgashus med, men att utgåfrån ett 5ans hus känns bara fel då det stryper rätt duktigt även med dem större husen....

detta ser ut att ha 5ans koniska avgashus, riktigt srypning blir det med ett sånt..
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_19t_turbo_33020319.htm?ca=14&w=3

aggen på dem här bilderna har dem bättre avgashusen, 6ans å 7ans vinklade
http://www.blocket.se/dalarna/Fabriksnya_TD04HL_16T_volvo_850_mm_ERBJUDANDE_27333718.htm?ca=14&w=3

MEN denna "bil å maskin i luddvika" lär vara en RIKTIG skojjare som har sålt mycket skrot till volvoåkare runt om i landet, så KÖP INGET av honom...    ::)

här hittade jag ett agg i närheten av dej med, ser ut att vara kanske ett 6ans raka avgashus på, det skulle ju funka å rätt sida om 3000kr på prislappen

http://www.blocket.se/jonkoping/16t__IC__fk_motor__vita_bakljus_740_940_32898375.htm?ca=14&w=3