Författare Ämne: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2014/11/06"  (läst 62571 gånger)

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 684
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2014/02/23"
« Svar #120 skrivet: mars 11, 2014, 15:43:40 »
Funderat på det där med att koppla bort renix. Antagligen måste du ha kvar givaren på svänghjulet eller göra en liknande givare på annat ställe för att ge signal till insprutet. Vet inte om det behöver veta när det ska spruta in bensin men det lär behövas för att få varv-signal.

Varför vill du byta? Bara för att ställa tändning?

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2014/02/23"
« Svar #121 skrivet: mars 11, 2014, 19:56:45 »
Japp endast för att kunna ställa tändningen, dock vet jag inte hur tändkurvan förändras. Hade en 240 med B230A original, i den hade det kopplats på insprut från en 360 och det behövdes ingen svänghjulsgivare, var bara + och - på tändspolen och jord vad jag kommer ihåg, kan varit + på batteriet med.

Så renix systemet är inte sammankopplat med LU sprutet mer än två kablar till "tändspolen"
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2014/02/23"
« Svar #122 skrivet: mars 11, 2014, 20:07:40 »
Skapade mig två sportdämpare bak. Fick tag i två nya till Volvo 66 för 400 på tradera, var bara borra hål och byta oljan till 10w-40 och svetsa igen.


På lördag söndag nu blir det motorbyte :)
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2014/03/11"
« Svar #123 skrivet: mars 16, 2014, 08:25:48 »
Dax för motorbyte, igår han jag sätta i motorn innan vi åkte hem. Snart ut igen bara jag lagt upp lite bilder.

Bunkrade lite :)



Låter bilderna tala för sig här kommer lite före bilder:


Under demontering:




Sen blev det grilla i den så kallade snöstormen:


Lindade grenrör:


Motorn ur:


Flyttar över div saker mellan motorerna:
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 179
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2014/03/16"
« Svar #124 skrivet: mars 16, 2014, 08:54:37 »
Ser bra ut!
Ska bli trevlig att se bilderna efter dagen arbete.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16615
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2014/03/16"
« Svar #125 skrivet: mars 17, 2014, 22:44:37 »
Var den gamla toppen oxå portad? Ser misstänkt blankt och bearbetat ut i insugskanalerna  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2014/03/16"
« Svar #126 skrivet: mars 17, 2014, 22:49:53 »
Japp det är den, dock en 530 fin folkrace topp.
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2014/03/16"
« Svar #127 skrivet: mars 23, 2014, 20:50:59 »
PROBLEM, lyssna på denna efter montering  ???

Nyrenoverad B230 motor med portad och planad 531, dubba ventilfjädrar, KG8 kam. 4:ans insugsventil öppen 5mm vid övredödläget.

Tändningen 15grader vid 1500varv, 34grader vid 3000varv, 45grader vid 4000varv.

http://s264.photobucket.com/user/sabelstrom/media/20140323_163901.mp4.html
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3315
    • Visa profil
Det där lät inte bra :-X

Helt galet ventilspel? Eller vad kan det vara? Låter ju som att det kommer från toppen iaf.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16615
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Usch då lät inte kul!

Hur högt komp har du? Förhållande eller uppmätt tryck. 45° förtändning kan ju vara lite högt för en rejält högkompad motor. Fast det ska ju ändå inte låta och gå så där.
Låter som att den får kämpa för att komma upp i varv?

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
Ventilspel 0.4mm, Toppen gjord av Erland Cox på http://www.topplocksverkstan.se/ och han har även monterat kammen som är fabriksny och ej omslipad.

Ska mäta upp kompet och se.

Ja tändningen bör inte bli på 45 grader bör aldrig överstiga 35 säger Erland Cox på  http://www.topplocksverkstan.se/ och 34 säger Peter på http://www.petersmotor.com/

Den får kämpa för att komma upp i varv.

Dock vet jag inte hur jag löser tändningen, har ovala hål i tändlägesgivaren och har flyttat den max, har prövat vända på kablarna på tändlägesgivaren då ändrades det ca 3 grader, jordade mitten stiftet på den renix utgång som inte används i min och det ändrades nog 2 grader till.

Funderar på att plocka tändsystem från B230A så jag har det mer ställbart.
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16615
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Ja då lär ju allt vara finfint i toppen om det är Erland som fixat!
Kan du ha fått kammen fel? Men låter ju som att ventillyftet är ungefär det rätta vid övre dödläge. Och om det hade varit fel övre dödläge (fel takt) så hade nog ventil och kolv krockat?! KG8 lär ju lyfta rejält!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 179
    • Visa profil
På din beskrivning med att den inte vill varva och med vilken tändning du har så tror jag felet ligger där. Skulle jag vara i dina skor så skulle jag sätta tillbaka tändningen i original, förutom svänghjulgivaren då den inte är så rolig att skruva på.

Sätter du original tändning och motorn efter det går bra så är det ju bara backa tändningen lite i taget tills du kommer "rätt".

Skulle kunna vara kablarna till spridarna som är förväxlade också. Vi gjorde det felet en gång när vi monterade ett Nira och det tog ett bra tag att hitta... nu vet jag inte hur avancerat originalsprutet är på 360 eller om det ens är möjligt med original kabeldragning.

Tycker inte det låter som komp-problem. Fast nu har jag bara lyssnat via min mobiltelefon och den avger inte det bästa ljudet...

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
Då ventilspelet är rätt och vi alltid kunnat vrida motorn fritt för hand tvivlar jag på krokiga ventiler, men ska komptesta så borde man se detta.

Ang tändning skulle jag behöva någon annan med 360 mäta upp sin under tex 1500, 3000 och 4000 varv för att se vart det hamnar.

Då renix är original tändning så finns det inte mycket att spela på, möjligvis kan jag fått svänghjulet 1/6 varv fel, man var väldigt noga med att kolla detta när jag monterade det.

245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
En liten sammanfattning:

Original Block B230F från 740 Inklusive vev, stakar, kolvar.

Delar från B200F från 360, tråg, oljepump, och svänghjul.

Topp 531 portad, planad, dubblaventilfjädrar, backcutventiler, KG8 kam. Jobb och kammontering gjort av Erland Cox på http://www.topplocksverkstan.se/

Vevparti balanserat med lättat svänghjul, kolvar och stakar viktade. Jobb gjort av Peter på http://www.petersmotor.com/

Blocket henat med: http://www.osborn.de/swedish/products/honing/flexible_honing_tools.htm

Nya lager, ringar och packningar i hela motorn.

Ventilspel 0.4mm, komptryck ca 9.5kg på alla cylindrar, kaminställning 4:ans insug öppen 4,9-5mm vid Ö.D.Enligt http://www.kgtrimning.com/ och Erland Cox.

Insprut original från 360 med ställbar BTR och bredbandslambda.

Med original tändning renix från 360 får jag förtändning ca 45grader vid 4000varv. (Tändningen ska inte överstiga 35grader om jag fattat det rätt)

Monterade på B230A tändning med vakuumstyrd fördelare och ställer jag förtändning ca 34grader vid 4000varv så blir det eftertändning 7grader vid 1000-1500varv och då dör bilen.

Känns inte som den går på alla cylindrar, luktar dålig förbränning på avgaserna, alla stift är torra och sotiga.

Lambda värdet under 14 trots att jag sänkt bränsletrycket från original, kan vara för dom dåligt förbrända avgaserna som spökar med värdet kanske.
« Senast ändrad: mars 25, 2014, 08:33:16 av Sabelström »
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 179
    • Visa profil
När du ställer tändningen på B230A så gör man det vid tomgång och UTAN vacumslang ansluten till fördelaren. Ta av den och plugga med valfri skruv. Original ska tändningen stå 12-15 grader vid tomgång 8-900 varv.

Har du mätt upp kaminställningen eller går du på Erlands uppgifter?

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
Kam inställningen är enligt KG som jag mailat med och Erland mätte upp kammen och gav mig samma uppgifter och är sen jag som ställt in det, om jag inte gjort en brutal tankevurpa ska det vara rätt.

Jo jag vet hur man ställer in fördelaren, men använder jag dom uppgifterna hamnar jag över 35grader i förtändning.
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 179
    • Visa profil
När får du över 35grader i förtändning när du ställer fördelaren? Vid anslutning av vacumslangen eller vid högre varv?
Renixen är ju också ansluten till vacum om jag minns rätt och frågan är om du kanske har för högt vacum. Har du tillgång att kunna mäta vacumet?
Du kan ju prova lite lätt med att låta lite undertryck läcka ut och se om det blir bättre.

Går motorn bra på högre varv?

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
Jag kan mäta vakuum så gör det i helgen. Det känns som den går bra på högre varv, har dock inte vågat provköra.
Har bara ställt tändningen med vakuum ansluten efter som det är svårt att veta om den går förbi 35 grader eller ej.
Har tillgång till stum fördelare med.

Kan prova med en liten läcka,  tanken är 3" Lmm och spjäll och plenum då bör det bli mindre vakuum med men plenumet är inte klart än. 
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
Alldeles för fet blandning kan visa snålt, men då luktar det bensin och stiften blir rejält blöta.

Har du testat med renix utan inkopplat vakum?

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
har faktiskt inte prövat utan vakuum på någon av dom, trodde nämligen det var 35 grader med vakuum men verkar som även den inställningen ska vara utan vakuum.


Fick även förslag från Erland att man kan dela på fördelaren och trä på gummislangar på stoppen för vikterna så får jag mindre totalt utslag, På så vis får jag mer tändning på låga varv och det är bra med vass kam.





245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
Har några funderingar här, har ni något förslag på hur man lägger tomgången på ca 2000 varv, tänkte utgå från det. När jag vrider vajern max kommer den inte upp så högt och dör då. Och en fråga angående när man gör så kan inte bilen bli svårstartad då? Man kan ju byta ställskruven på spjällhuset till en längre med då blir vajern slapp.
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 179
    • Visa profil
Gick tillbaka lite i din tråd och hittade något som ev kan ha med problemet att göra.
Har du bytt till nya insuget och gasspjället från 960?
Isf är jag 95% säker på att felet beror på 960 spjället.
Moderna spjäll stänger helt = ett jävla undertryck. Sen har man en tomgångsmotor som styr mängden luft vid tomgång. Då 360 inte har tomgångsmotor och ditt nya spjäll behöver det så blir det knas.
Gamla spjäll reglerade man ju med en skruv så att spjället inte stängde helt, det finns även lösningar med borrat hål i spjälltallriken eller att de har en slits för att släppa igenom tomgångsluft.
Har du inte bytt insug och spjäll så kan du bortse från det här.

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
Nej jag har inte bytt spjäll än, men jag kan med 100% säkerhet säga att även det spjäll jag har nu är stängt helt, men som du skriver finns möjligheten att ändra på stoppskruven.
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16615
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Mäter du förtändning vid 4000 varv utan last?
För det är ju med last som max 35° gäller. Olastat är det ju inte farligt med lite mer förtändning.

Ställer du tomgång med gaswiren och inte ställskruven på spjällhuset?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
Hur ska man kunna mäta tändningen med last?

Mäter upp max 35° på 4000 varv utan vakuum med friläge senast.

Har i nu läget ställt med vajern men ska ställa med stoppskruven i stället tänkte jag och då även flytta med spjällägesgivaren så den fortfarande klickar när man inte gasar.

Ställer kammen enligt videon https://www.youtube.com/watch?v=qnr9xvSszcs men tar ut TDC på remhjulet och mäter på fyrans insug.

245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16615
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Hur ska man kunna mäta tändningen med last?

Mäter upp max 35° på 4000 varv utan vakuum med friläge senast.

Har i nu läget ställt med vajern men ska ställa med stoppskruven i stället tänkte jag och då även flytta med spjällägesgivaren så den fortfarande klickar när man inte gasar.

Ställer kammen enligt videon https://www.youtube.com/watch?v=qnr9xvSszcs men tar ut TDC på remhjulet och mäter på fyrans insug.

Nej det är klart att det inte går att mäta med last om man inte har rullande landsväg eller bromsar upp bilen mot garageväggen ;)
Men som sagt, det är skillnad på last och inte last. I allafall i min egen Megasquirt-mapp och de flesta jag kikat på tror jag.

Men det var ju bra att du fick 35° när du inte hade vakumslangen ansluten för det betyder ju att du får 35° när spjället är fullt öppet dvs. full gas. Då verkar ju tändningen stämma.

Tomgången finns ju egen svart justerratt för på spjällhuset? Som inte påverkar wirespänning eller spjällägesgivare!?
Eller du.. jag tänker ju på original B200F/B230F spjällhus. Du hade bytt va?

Angående kaminställningen borde det ju vara samma sak att titta på remhjulet på veven som svänghjulet. Och där på remhjulet finns ju markering för 0° med om man kan lita på plastkåpans märkning.
4:ans insug går väl lika bra som 1:ans. Bara se till att kammen står rätt. Jag lyckades ju få min i "fel takt" så att motorn inte startade. Tog ett tag innan jag kom på det.
9,5kg komptryck låter lite. Är väl mer original och du har planat lite? Fast du har jäkligt vass kam misstänker jag (kan inte durationen på en KG8 men mycket lyft är det väl?) Det gör ju att komptrycket sjunker. Jag mäter 19,5kg med ~3,6mm planing och V-kam.
« Senast ändrad: mars 30, 2014, 21:00:18 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
Från KGs hemsida: KG8 bästa kamaxel för rally och gatåka. D v s om du vill kombinera lättkördhet och dragvillighet. Mycket bra vrid. Effektuttag ca 240Hk, Lyft 13.4, Nockvinkel 104°, Durration 315°.
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16615
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Ja det är ju mycket av både lyft och duration så då blir ju komptrycket lägre än med min "standardkam" (V-kam).
Frågan är hur mycket?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 179
    • Visa profil
Hur har det gått för dig? Fått ordning på motorn?
Läste på Savar turbo om personer som sugtrimmat B230 med vassare kam (Månen 7) att den stört lmm med insugspulsen. De löstes genom att flytta lmm ca 30cm längre bort med ett rör samt att ha en längre bit även till filtret.
Nu vet jag att det är stor skillnad på luftmassemätare och luftmängdmätare men kanske störs båda av insugspulsen?

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
Kanske det, värt att ha i tankarna i alla fall. Ny blir det byte till min gamla H-Kam och se om jag får bilen körbar igen, dax för besiktning.
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16615
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Om LMM störs så kan man ju se det (LUFTMÄNGDSMÄTARE = Mekaniskt spjäll). Fast den mäter väl lufttemp med och det är ju svårt att se. Men startar man utan luftfilter + rör så kan man ju se hur spjället i LMM sköter sig och eventuellt hjälpa det med handen om det börjar fladdra. Funkar i min teori i allafall. Absolut klart värt ett test.

Annars blir ju H-kam ett nytt infall i felsökningen.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
En liten uppdatering:

*Original Block B230F Renoverat, Topp 531 portad, planad, dubblaventilfjädrar, H-Kam
*Ventilspel 0.4mm, komptryck ca 9.5kg på alla cylindrar, kaminställning 4:ans insug öppen 2.4mm vid Ö.D.
*Insprut original från 360 med ställbar BTR och bredbandslambda.
*Monterade på B230A tändning och det gav samma symptom som Renix.

Innan motorbytet gick bilen kanon med H-kammen, men nu är det exakt samma fennomen som med KG8-Kammen.

Detta innebär att det ej är fel på kam eller tändningen.

Börjar tro det är något med elhärvan, soppan, vaccum eller nåt.

När man försöker starta bilen kan den hoppa igång men svarar inte på gasen hålls bara i liv några sekunder sen dör.

Har dubbelt av allt så får börja byta och se om jag hittar felet men om någon har en aning så är det ju bra.
Saker att testa: TPS, Box, LMM, Spridare, Luftslid, Div givare i blocket.

Ska även byta tändstift igen för att vara helt säker på att dom är ok.

Finns det möjlighet att sätta några kablar till insuget fel? Nu var ju allt uppmärkt men den mänskliga faktorn finns ju jämt.
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3315
    • Visa profil
Kontakter som går lätt att sätta fel är väl vattentempgivaren och termokontakten, då lär motorn inte gå som den ska.
Vattentemp är den blåa kontakten mitt emellan 3ans och 4ans insugskanal och termokontakten är den svarta kontakten under 4ans insug.

Spridarna går eventuellt att koppla fel. Skriver eventuellt för att jag har för mig dessa gamla sprut öppnar alla 4 spridarna samtidigt.

Hoppas du får till det :) Aldrig kul med såna här underliga problem.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
Är det inte möjligt att koppla spridarna och vattentemp fel också?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3315
    • Visa profil
Jo är ju samma kontakt där också.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
Hmm, jag har inte samma kontakt under treans och fyrans insug, finns en givare under varje misstänker båda är vatten temp den ena har två stift och gummihölje över kontakten denna sitter under fyran. Sen har vi den som sitter under trean som är samma kontakt som kallstartspridaren och övriga spridare. Möjligheten är att koppla vattentemp och kallstartsspridare är nog störst, men om minnet inte sviker är en blå och en svart.

Mellan treans och fyrans har jag ingen kontakt utan rör till kupen, detta syns på mina bilder med bortplocklat insug.
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16615
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
"Skönt" att det inte var kammen som var orsaken.

Jag kan annars tänka mig LMM!

Spridarnas kontakter är fyrdubbla dvs. alla är lika och kan sättas utan inbördes ordning.

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
Ja det var skönt.

Ska byta ut dom saker jag satte dit nya för att utesluta dom, det är bara fördelarlock, rotor och tändstift så det inte är något med dom.
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16615
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Ja det var skönt.

Ska byta ut dom saker jag satte dit nya för att utesluta dom, det är bara fördelarlock, rotor och tändstift så det inte är något med dom.

Ja man ska inte lura sig själv. Bara för att något är nytt behöver det inte vara ok..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.