Författare Ämne: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2014/11/06"  (läst 130583 gånger)

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2011/01/03"
« Svar #40 skrivet: januari 03, 2011, 21:03:06 »
Kan ju börja med lite bilder utanför ämnet som togs i dag.

Tre är utanför vår verkstad var av två på vår blivande sommarstuga, två på dagens middag och en på värmesystemet i vår verkstad.
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2011/01/03"
« Svar #41 skrivet: januari 03, 2011, 21:15:39 »
Här är bilder på den monterade slangvärmaren, monterade toppen  och lite annat. För att göra ena bilden lite roligare så är det som är bytt markerat med rött omkring.

Det ena är en "polis siren" som brorsan satte dit för han tyckte inte vi hade gjort tillräckligt med bilen.

En annan är ny vattenpump som dom sade på biltema skulle passa till min 360, vilket pumpen gjorde men inte fläkt eller remhjul för det var ju ej samma. Fick gå ut i 80cm snö när detta upptäcktes och skotta sig in i en reservdels 240 o plocka remhjul o fläkt från den, remhjulet passade ju men inte fläkten, hade en elfläkt på lager, kommer en bild på den monterad.

Men jag undrar vad jag ska dra fläkten på, i vanliga fall sätter jag ett rör med en termostat i den undre kylarslangen men nu sitter ju motorvärmaren där, någon som har något annat förslag?
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2011/01/03"
« Svar #42 skrivet: januari 03, 2011, 21:25:03 »
Här är en bild på elfläkten, man kan även se lite sportluftfiltret till vänster på samma bild.

Sen är det id plåt och nummer på Jetronic boxen. Visade sig att båda boxarna hade samma nummer, så nu blir det att skaffa motstånd o se om det går att göra något åt varvstoppet.

Sista bilden är det som blev över när allt monterats förutom stag mellan motor och insug, värmesköld på grenröret och fläkten. Det fick en egen hög tillsammans med extremt jobbiga avgas fästen, gamla vattenpumpen, gamla termostaten, plasten vid kylarn och alla gamla packningar.

Fattar inte varför man måste ha så många fästen till avgasröret, på min Buick sitter det i motorn och längst bak på bilen, visst tyckte besiktningen att jag borde ha en på mitten med, men ingen tvåa, 360n hade ju förutom i motor tre fästen på en halvmeter, till vilken nytta?

Tyckte det var lite svalt i bilen innan så bytte till en 92 grades termostat, ger mycket bättre värme nu.

245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2011/01/03"
« Svar #43 skrivet: januari 03, 2011, 21:42:00 »
Allt monterades felfritt förutom remskiva och fläkt på vattenpumpen.

Har tidigare haft problem med gashäng till och från, men botade detta genom att plocka bort klippset på "hjulet" till gasvajern och sedan drog hjulet halvvägs ut från pinnen så det gick att snurra hjulet ett helt varv o sedan satte jag tillbaka allt igen, blev kanon och inte så mycket tyngre gas.

När vi kom till att ställa in tomgången så funkade det att skruva ut den svarta skruven under spjällhuset max, ca 800varv kall och 1300varv varm, men det vill man ha när man kör med H-kam.

Var mest orolig att det skulle bli problem att ställa in tändningen, men till min förvåning när jag mätte så låg tändningen mellan 30-40 grader vid 4000varv och den skulle ligga på 35 grader, så jag är helt nöjd.

Bytte även till nya generator remmar, dom passade trotts att 240 vattenpumpsremhjul är större, nya tändstift, monterade kupe uttag, satte på ett kromat racingmärke där bak har säkert glömt något.

Närmaste projekten nu är att få tag i en 850 front med motorvärmaruttag, för ska bygga lika på min 360 så man kan lyfta på nummerplåtens ena sida o där bakom är motorvärmaruttaget. Så i stället för att hitta på själv så tänker jag använda alla delar Volvo 850 har.

Sen har jag lite frontstyling o annan styling på g med, men det kommer bilder när det är klart.
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2011/01/03"
« Svar #44 skrivet: januari 04, 2011, 13:00:12 »
Här händer det smått och stort, skoj!

Angående tändningen, har du inte Renix? Ser ut så på bilden, och i så fall går den ju inte justera tändpunkten på.. ?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2011/01/03"
« Svar #45 skrivet: januari 04, 2011, 18:52:11 »
Här händer det smått och stort, skoj!

Angående tändningen, har du inte Renix? Ser ut så på bilden, och i så fall går den ju inte justera tändpunkten på.. ?

Jo det har jag, men går ju skifta kablarna, o funkar inte det så är det ju att montera tändsystem från en B230A så går det ställa sen, inga problem alls, hade så på en 240 en gång som jag konverterade från förgasare till insprut från en 360 utan att ta med renix boxen.
« Senast ändrad: januari 04, 2011, 19:11:04 av sabelström »
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2011/01/03"
« Svar #46 skrivet: januari 04, 2011, 19:08:01 »
FLYTTA VARVSTOPP FUNKAR!!!  ;D

Min box slutar på 346 och jag lödde dit ett 27kohm motstånd på samma som R704 och har inte vågat varva mer än 8000 än så länge men funkar gör det.

R704 ligger standard på 80kohm och när jag parallell kopplade med ett 27kohm så blev motståndet 20kohm.

Dock blev det något lustigt, båda mina boxar slutar har samma nummer men öppnar man dom så skiljer de lite på färger på komponenterna, men de ser för övrig lika ut.

Jag prövade med boxen lös i bilen o allt gick jätte bra, men när jag skruvade fast den så startade inte bilen, prövade allt löda bort motståndet, köra med start gas, kolla säkringar kablar o slangar, hittade inte felet.

Lödde tillbaka motståndet o prövade, då gick allt skit bra igen, skruvade fast det o bilen startade inte.

Kollade tändstiften, HEL DRÄNKTA.

Prövade på startmotorn utan tändstift, men vad fan spridarna är ju fullt öppna.

Bytte till gamla boxen lös i bilen, då blir spridarna normala igen.

Prövar den omlödda boxen lös i bilen o allt funkar fint.

Då kom vi på att ända skillnaden med att montera den eller ha den lös var att man satte dit jordkabeln när man monterade den så nu kör jag utan jordkabel på boxen.

Kan NÅGON förklara varför det blir såhär? Jordfel eller nåt?

Vi kunde ju prövat att montera den gamla boxen med jordkabel o se hur det betedde sig då men det orkade vi inte.

Övrigt som hände när man kör utan jordkabel är att min tomgång som förr låg på 800kall och 1300varm ligger nu ständigt på 300-400, lustigt att den inte dör med tanke på min H-kam.

Får inte samma gasrespons på låga varv som innan.

Och bilen beter sig som alla mina 240:s gjort med monterad H-kam, alltså väldigt slö till 2500 varv sen jävlar händer det grejer. Så var den inte innan, men känns rappare på höga varv nu.

Bilder kommer dom finns nu i brorsans mobil.
« Senast ändrad: januari 06, 2011, 20:59:41 av sabelström »
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2011/01/03"
« Svar #47 skrivet: januari 04, 2011, 20:10:12 »
Det där var ju lustigt... tål att funderas på..

Spridarna fungerar ju som så att det ligger +12v UT till dom och sen jordas dom genom boxen. Jord = sprut..
Så blir det så att spridarkabeln mellan boxen och spridarna råkar bli jordad så blir motorn dränkt.
Kan ju inte se hur detta skulle kunna ske i ditt fall men men..

En tanke är att nånting hänt när du tagit isär och satt ihop boxen så att skalet går emot nån komponent eller ledning så att om man jordar skalet så blir det kortslutning till den komponenten..!?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2011/01/03"
« Svar #48 skrivet: januari 04, 2011, 20:49:07 »
Det ska jag kolla upp, det var min bror som monterade ihop den den sista gången, men då bör den starta utan skal o med jordkabel ditsatt.

Men nu när du nämner det så satt det en plast bit i boxen under det hörn jordkabeln sitter på den gamla boxen, men inte på den jag lödde om.
« Senast ändrad: januari 04, 2011, 20:53:31 av sabelström »
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2011/01/03"
« Svar #49 skrivet: januari 04, 2011, 20:53:24 »
Det ska jag kolla upp, det var min bror som monterade ihop den den sista gången, men då bör den starta utan skal o med jordkabel ditsatt.

Ja precis, jordkabeln behöver sitta där då den är till något annat bra (kan vara lyset i handskfacket ;) )

Men kolla vad som eventuellt går emot skalet!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2011/01/03"
« Svar #50 skrivet: januari 06, 2011, 21:01:16 »
Bilder från boxen, en innan en efter, dålig kvalitet dock.

Bilen verkar oxå själv reparerat sig, för nu är tomgången högre igen o funkar som den ska.

Nästa projekt blir nog att koppla på ställbar btr o börja mäta lambda värden. Och om "peters" chip till extra spridare även funkar till sugmotor så blir det nog att försöka skaffa ett sånt.
« Senast ändrad: januari 06, 2011, 21:04:52 av sabelström »
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2011/01/03"
« Svar #51 skrivet: januari 06, 2011, 21:07:24 »
Det har inte kunnat vara så att extramotståndet du lött dit kan ha skavt i boxens metallchassie?

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2011/01/03"
« Svar #52 skrivet: januari 06, 2011, 21:16:40 »
Ska ta och undersöka det, verkar ju vara det ända rimliga att något ligger mot boxen i alla fall.
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2011/01/03"
« Svar #53 skrivet: januari 06, 2011, 21:49:52 »
I morgon blir det den lokala skroten o leta efter volvo 850 o se om man kan hitta alla delar som behövs för en vik bar nummerplåt.

Sen blir det till verkstaden o granska boxen, montera termostatgivare i övre kylarslangen o dra lite kablar till det. Sen blir det vell att försöka bygga om för vikbar nummerplåt med motorvärmarutag bakom o ev pröva om det gör någon skillnad att använda renix från en b230k motor.
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2011/01/03"
« Svar #54 skrivet: januari 07, 2011, 00:44:16 »
I morgon blir det den lokala skroten o leta efter volvo 850 o se om man kan hitta alla delar som behövs för en vik bar nummerplåt.

Sen blir det till verkstaden o granska boxen, montera termostatgivare i övre kylarslangen o dra lite kablar till det. Sen blir det vell att försöka bygga om för vikbar nummerplåt med motorvärmarutag bakom o ev pröva om det gör någon skillnad att använda renix från en b230k motor.

Roligt med lite lagom "småpill" ibland!
Har du sett mitt motorvärmarintag?



http://www.youtube.com/watch?v=YsK-dC-Ft54
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2011/01/03"
« Svar #55 skrivet: januari 07, 2011, 00:52:32 »
Det är ju oxå en variant, men med tanke på min special byggda grill funkar inte det, men alla sätt är bra utan dom dåliga.
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2011/01/03"
« Svar #56 skrivet: januari 07, 2011, 17:30:40 »
Fan skroten var stängd så nu blir det inget mer gjort för ens nästa helg.

Har dock kollat upp om något gick i mot i boxen, det gjorde det inte o inte heller var det någon löd tappad.

Men som jag nämnt tidigare så låg det plast i den ena boxen som gör att jordkablen bara jordar skalet o inte några komponenter, så jag gjorde en likadan i plast så nu kan jag skruva dit jordkabeln utan att komponenterna i jordas.
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2011/01/03"
« Svar #57 skrivet: januari 07, 2011, 18:31:15 »
Blev dyrt att bygga egen lambdamätare så fick bli den här http://www.dalhems.com/Product.aspx?guid=5a51125c-416c-48fd-9c37-97f000f41efd

 
283kr med frakt
« Senast ändrad: januari 07, 2011, 18:52:48 av sabelström »
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2011/01/03"
« Svar #58 skrivet: januari 07, 2011, 20:58:46 »
Fan skroten var stängd så nu blir det inget mer gjort för ens nästa helg.

Har dock kollat upp om något gick i mot i boxen, det gjorde det inte o inte heller var det någon löd tappad.

Men som jag nämnt tidigare så låg det plast i den ena boxen som gör att jordkablen bara jordar skalet o inte några komponenter, så jag gjorde en likadan i plast så nu kan jag skruva dit jordkabeln utan att komponenterna i jordas.

Hur menar du att komponenterna jordas utan den där plastgrejen?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2011/01/03"
« Svar #59 skrivet: januari 07, 2011, 21:51:01 »
På ett stift kanske, jag vet inte. bilen funkar ju bra med plastbiten där o den ända den gör är att bara skalet jordas o inte komponenterna i, för kollar man man på kretskortet set man att vissa komponenter ska jorda i det hörnet som jorkabeln sitter i.

Det ända jag vet är att på boxen som satt i bilen låg det en original plastbit så att det inte skulle jorda, o jag gjorde likadant på denna omlödda boxen o då funkade den som den skulle med.
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2011/01/03"
« Svar #60 skrivet: januari 07, 2011, 22:18:30 »
På ett stift kanske, jag vet inte. bilen funkar ju bra med plastbiten där o den ända den gör är att bara skalet jordas o inte komponenterna i, för kollar man man på kretskortet set man att vissa komponenter ska jorda i det hörnet som jorkabeln sitter i.

Det ända jag vet är att på boxen som satt i bilen låg det en original plastbit så att det inte skulle jorda, o jag gjorde likadant på denna omlödda boxen o då funkade den som den skulle med.

Okej, låter ju onekligen som plastbiten måste vara där då  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2011/01/03"
« Svar #61 skrivet: januari 07, 2011, 22:48:29 »
Kan ta isär den boxen i igen o ta kort, den som sitter i bilen nu har nog gjort sitt när det gäller öppna o stänga för tre av bläcken som håller fast skalet har gått av.
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2011/01/03"
« Svar #62 skrivet: januari 08, 2011, 02:15:34 »
Kan ta isär den boxen i igen o ta kort, den som sitter i bilen nu har nog gjort sitt när det gäller öppna o stänga för tre av bläcken som håller fast skalet har gått av.

Okej men bara om du vill, i vetenskapens namn  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2011/01/03"
« Svar #63 skrivet: januari 08, 2011, 10:45:14 »
Alltid bra att det finns bildbevis i fall man någon gång skulle glömma bort vad man pratat om  :o
« Senast ändrad: januari 08, 2011, 11:45:44 av sabelström »
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2011/01/03"
« Svar #64 skrivet: januari 13, 2011, 00:19:58 »
Alltid bra att det finns bildbevis i fall man någon gång skulle glömma bort vad man pratat om  :o

Precis, använder min egen projekttråd som lite memo ibland.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2013/11/27"
« Svar #65 skrivet: november 27, 2013, 11:42:48 »
Lite uppdateringar på sin plats tycker jag.


Kan nämna att det just nu sitter bredbandslama med mätare i MTX från Innovate och att den billigare mätare som skulle visa från smallbandslambdan var ganska dålig.


Inhandlat en 531 topp som ska lämnas in hos Erland Cox på http://www.topplocksverkstan.se där den ska planas, fräsa ventilsäten, slipa ventiler, byta till kam med 13mm lyft och montera och skimsa den med nya fjädrar och brickor. Vet inte exakt vilken kam det blir än, kan bli KG8.


Beställt extraktorgrenrör från http://www.timosmotor.com/


Beställt plenum och 80mm spjällhus från http://shop.klracing.se/


Ett B230F block från 91. Detta ska plockas isär, vikta kolvar och stakar, byta ringar och skicka vevpartiet på balansering.
Hade tänkt lätta svänghjulet med men har ingen aning om hur det ser ut eller vad det väger.

Ska försöka komma ihåg att ta bilder på 17" sommardäcken, 15" dubbdäcken och andra saker som är nya.
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2013/11/27"
« Svar #66 skrivet: november 27, 2013, 14:23:02 »
Var lambdan lätt att koppla in och vars köpte du den? Vad fick du ge för den?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2013/11/27"
« Svar #67 skrivet: november 27, 2013, 15:45:37 »
Är det B200-svänghjulet du tänkt plana? För det är ett vanligt pottsvänghjul bara att det är annan trigger-delning. 44-2-2 istället för 60-2.
Pottsvänghjulet väger ca 12kg.
Bild på pottsvänghjulet:


Det är väldigt vanligt att plana ner "pottan" så det blir ett plant svänghjul men fortfarande har kvar triggermarkeringarna. Då får man ner vikten till 8-9kg som det plana svänghjulet väger.


(alla bilder tagna från google, inte mina bilder alltså)

Är det däremot B230 svänghjulet så sitter det en M90 på den motorn på din bild och det är då ett dubbelmassesvänghjul, det många gör då är att byta till ett pottsvängjul och eventuellt något mer för att få kopplingen att funka.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2013/11/27"
« Svar #68 skrivet: november 27, 2013, 15:56:42 »
Har själv den där bredbandslambdan och är mycket nöjd.

Är det verkligen ett b230F block på bilden? Ser ut som ett turbogrenrör och gropar i kolvarna.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2013/11/27"
« Svar #69 skrivet: november 28, 2013, 05:32:11 »
Men eftersom det är en 91a så bör det väl vara ett b230fb? Men som du säger bergvik ser det ut som turbogrenrör.

Dom groparna i kolvarna, är inte dom standard? Har för mig att jag hade såna försänkningar i mina kolvar också på mitt fb-block.

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2013/11/27"
« Svar #70 skrivet: november 28, 2013, 08:33:35 »
Aha, ni märkte det, tog en bild på nätet då mitt block är så skitigt.

Kan vara turbo block.

Lambdan är lätt att koppla in och när jag köpte den kostade den 1700 ink tull och frakt, kommer inte ihåg om jag köpte den från USA eller England.
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2013/11/27"
« Svar #71 skrivet: november 28, 2013, 11:15:48 »

Bridgestone Noranza 2 EVO 185/55 R15

Här syns även sidoblinkers som jag var tvungen att skaffa tack vare svensk bilprovning.
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2013/11/27"
« Svar #72 skrivet: november 28, 2013, 23:17:45 »
Här satsas det på sugistrim ser jag!  :D

Och alltid lika kul att se vårt gruppköp leverera :D (Timos Motor Extraktor)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2013/11/27"
« Svar #73 skrivet: december 01, 2013, 09:36:56 »
Kan tillägga att plenumet inte passar i en 360. Det kommer gå i bromsvätskebehållaren och sen är motorrummet för kort. Man behöver kapa bort plåt vid baksidan av vänster framljus och ev flytta fram kylaren för att kunna montera en snäv böj för att sedan montera lmm och luftfilter där original luftfiltret sitter. 
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2013/11/27"
« Svar #74 skrivet: december 03, 2013, 00:18:01 »
Kan tillägga att plenumet inte passar i en 360. Det kommer gå i bromsvätskebehållaren och sen är motorrummet för kort. Man behöver kapa bort plåt vid baksidan av vänster framljus och ev flytta fram kylaren för att kunna montera en snäv böj för att sedan montera lmm och luftfilter där original luftfiltret sitter.

Synd på sånt blingbling och prisvärt plenum!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2013/11/27"
« Svar #75 skrivet: december 25, 2013, 12:18:06 »

3.5kg lättare svänghjul.


Balanserad vev.


Viktade B230 kolvar, 665gram st med kolvbult.

Förstärkt tryckplatta från KL-Racing till 740 http://shop.klracing.se/sv/artiklar/forstarkt-tryckplatta-bmw-m5-e34-nr-765-mfl.html funkade tyvärr inte då den innehöll rörliga delar och gick därför inte balansera, men fick tag i en 740 turbo tryckplatta för 1000kr i stället.

Stakarna är viktade och riktade.

Brickan till remhjulet på veven är svarvad då den styr i remhjulet så den inte hamnar annorlunda mellan balansering och montering. (bilder kommer)


Inhandlat centreringsdon på Biltema.


Ram och vevlager från Glyco.
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2013/12/25"
« Svar #76 skrivet: december 25, 2013, 13:08:03 »
Ser bra ut :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2013/12/25"
« Svar #77 skrivet: december 28, 2013, 23:47:17 »
Tomten fick slita i år ser jag  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2013/12/25"
« Svar #78 skrivet: december 31, 2013, 00:07:44 »

Modifierat fäste för Luftmängdmätaren för att bättre få plats med luftfiltret.


Filtret monterat.


Uttag för motorvärmare.


Ställbart kamdrev.


Slipad B230 markering, vårdas nu med salt och vatten för att få en gravrostlook :)


Bredbandslambda.


228mm lamell till Opels 150hk bilar 8,35mm tjock, 7,40mm tjock ihoppressad.


740 Turbotryckplatta då KL-Racings förstärkta inte gick att ballansera då den måste innehållet rörliga delar.


Vinter termostat, lager till veven och urtrampningslager.


Timos extraktorgrenrör provmonterat.
Någon som haft problem med att montera detta extraktorgrenrör? Hade stora problem i dag när jag provmonterade, fick plocka bort alla pinbultar var av två gick av, sen måste jag slipa lite på motorfästet då det knappt är en mm spel där, även längre ner är det tajt kanske 4mm. Sedan pekar inte anslutningsbiten rakt bakåt utan lite upp till höger. Finns det tips på div hjälpmedel, modifieringar eller tillvägagångssätt så vill jag gärna höra.
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2013/12/31"
« Svar #79 skrivet: januari 01, 2014, 13:07:02 »
Bra jobbat men trist med den dåliga passformen på grenröret. Dom kostar ju en slant så man vill ju att dom ska passa bra direkt då.

Vars köpte du din innovate?