Författare Ämne: 360 GL 87:a Känns som den kvävs vid gaspådrag dricker & 1.1l/milen  (läst 4534 gånger)

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
360 GL 87:a Känns som den kvävs vid gaspådrag dricker & 1.1l/milen
« skrivet: september 28, 2010, 15:55:19 »
Min 360 går lite lustigt, när den är kall märks det mest men även när den är varm, blir lite ryckigt vid gaspådrag typ som den stryps och sen dricker den 1.1l milen blandad körning (bensin).

Det jag har bytt mot andra begagnade delar är:
Soppa relä
Tändkablar
Tändspole (tror dock det var annat nummer på den)
LMM (tror dock det var annat nummer på den)
Fördelarlock
Rotor

Det jag satt dit nytt är:
Tändstift
Öppet sportluftfilter
Bränslefilter i motorrummet

Har även prövat:
En tank e85
En tank bensin med insprutsrengöring
Haft bort givaren till svänghjulet och gjort rent den
Sprutat elspray i alla kontakter jag hittat
Gjort ny jordpunkt i karossen från batteriet
Plockat bort katten
Kontrollerat soppa filtret innan pumpen
Kontrollerat soppa filtret i tanken

Saker jag kan tänka mig är felet om det inte hjälpt med något av ovanstående:
Soppa pumpen
Databoxen
Tempgivaren
Lambdasonden
Någon jord som är dålig
Termotidkontakten (den som styr kallstartsinsprutaren)
kallstartsventilen som har låst sig

Har en databox liggandes, men med tanke på att det var andra nummer på den LMM och tändspole jag hade liggandes så är det säkert det på den med.

Har säker glömt något.

Om någon vet något om ett sånt här beteende så skriv vad det kan vara. Är tacksam för all hjälp jag kan få.
« Senast ändrad: september 29, 2010, 19:15:22 av sabelström »
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: 360 GL 87:a Känns som den kvävs vid gaspådrag dricker & 1.1l/milen
« Svar #1 skrivet: september 28, 2010, 16:41:31 »
Starta motorn låt den tomgångsköra..ryck ut kontakten för LMM; om inget händer så är de den det är fel på
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: 360 GL 87:a Känns som den kvävs vid gaspådrag dricker & 1.1l/milen
« Svar #2 skrivet: september 29, 2010, 16:06:03 »
Drar jag ur kablen så dör bilen, så den är det nog inte fel på.

Fler förslag?
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2103
    • Visa profil
SV: 360 GL 87:a Känns som den kvävs vid gaspådrag dricker & 1.1l/milen
« Svar #3 skrivet: september 29, 2010, 17:01:18 »
Bränslefilter

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: 360 GL 87:a Känns som den kvävs vid gaspådrag dricker & 1.1l/milen
« Svar #4 skrivet: september 29, 2010, 17:14:26 »
det glömde jag skriva, det är bytt, men satt även ett innan pumpen och det verkade oxå fin, har även kollat det i tanken hur fint som hells och ingen skit i botten av tanken heller.
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: 360 GL 87:a Känns som den kvävs vid gaspådrag dricker & 1.1l/milen
« Svar #5 skrivet: september 29, 2010, 17:31:20 »
mät upp lambdan?

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: 360 GL 87:a Känns som den kvävs vid gaspådrag dricker & 1.1l/milen
« Svar #6 skrivet: september 29, 2010, 17:35:09 »
Får göra det, men hur går jag tillväga då?
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: 360 GL 87:a Känns som den kvävs vid gaspådrag dricker & 1.1l/milen
« Svar #7 skrivet: september 29, 2010, 18:23:43 »
Det har jag tyvärr glömt men någon här på forumet borde veta

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: 360 GL 87:a Känns som den kvävs vid gaspådrag dricker & 1.1l/milen
« Svar #8 skrivet: september 29, 2010, 20:29:55 »
Det har jag tyvärr glömt men någon här på forumet borde veta

Detta hittade jag på två andra forum:

Mellan den svarta och bilens chassijord. Du kommer få en spänning som varierar mellan 0 och 1 volt.
De vita är bara till för förvärmningen.


- Med sonden monterad i bilen:
Koppla in en hög-ohmig (digital) voltmeter mellan jord och svart sladd på sonden. Observera, koppla inte bort den svarta sladden från sin anslutning för då fungerar inte mätningen.
Varmkör bilen och håll varvtalet på ca 2000 rpm för att "tända" sonden, m a o över 350 grader C.
Titta på voltmetern att den svänger över och under idealvärdet 0.5V. Den ska passera detta värde minst 8 ggr under en 10 sekunders period. (Svänger normalt mellan 0.3 till 0.7 V)
Om spänningen står stilla eller reagerar för långsamt ska den bytas.


Med sonden borttagen:
Om du plockar ur sonden kan du testa den och samtidigt passa på att bränna bort föroreningar som kan förhindra/fördröja avgaserna att nå in i sonden.
Ta loss sonden, anslut voltmetern mellan svart sladd och jord på sonden. För sedan in sonden in i en gasollåga (inte svetslåga - då smälter sonden...). När man för in sonden i lågan första gången tar det en liten stund innan den blir varm nog (300 grader) att ge någon signal.
Inne i lågan ska den visa mer än 0,5V som signal att blandningen är fet. Ta sedan snabbt ut sonden ur lågan och kontrollera att spänningen sjunker under 0,5V, vilket ska ta cirka en sekund (frisk sond under en sekund).
Om det tar längre tid, försök att bränna bort "skiten" i slitsarna på sonden, håll sonden ovanför lågan där det är varmast. Du kan skrapa försiktigt i slitsarna, men banka inte på sonden. Med lite tur blir sonden bättre
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: 360 GL 87:a Känns som den kvävs vid gaspådrag dricker & 1.1l/milen
« Svar #9 skrivet: september 29, 2010, 23:20:53 »
det låter som med sonden monterad i bilen låter som en mycket bra metod men du kan ju med prova och se vad du får för värden när du kör med den jag har för mig att den bör ligga runt 0,6v vid fulgas eller hur vare? annars kan du sicka ett pm till t.ex. Frej och fråga honom snällt om hur man ska göra och hur det ska va han har nog koll på det där har för mig att han har pillat en hel del med det

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16897
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 GL 87:a Känns som den kvävs vid gaspådrag dricker & 1.1l/milen
« Svar #10 skrivet: september 30, 2010, 19:35:56 »
Det stämmer det där om att kontrollera lambdasonden i bilen. Fast på våra bilar är sladden man ska mäta på grön.

Går bilen jämt när du håller stadig gas?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: 360 GL 87:a Känns som den kvävs vid gaspådrag dricker & 1.1l/milen
« Svar #11 skrivet: oktober 01, 2010, 05:08:11 »
ja det gör den förutom det glapp som finns i bilen som gör att den blir lite ryckig på lägre hastigheter.
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

Ax

  • Medlem
  • Antal inlägg: 166
  • rost är lättare än kolfiber.
    • Visa profil
SV: 360 GL 87:a Känns som den kvävs vid gaspådrag dricker & 1.1l/milen
« Svar #12 skrivet: november 08, 2010, 14:33:18 »
har samma problem med min bil! löste du detta?

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: 360 GL 87:a Känns som den kvävs vid gaspådrag dricker & 1.1l/milen
« Svar #13 skrivet: november 08, 2010, 18:06:04 »
Har inte löst det än, har dock inte kollat upp lambdan än, har kommit lite saker i mellan.

Men jag ska snart ge mig på det igen.
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

Bekkis

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
SV: 360 GL 87:a Känns som den kvävs vid gaspådrag dricker & 1.1l/milen
« Svar #14 skrivet: november 08, 2010, 20:12:37 »
har du en lmm med fel nummer så är det ju inte bra...
Bra, bättre, bredast

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: 360 GL 87:a Känns som den kvävs vid gaspådrag dricker & 1.1l/milen
« Svar #15 skrivet: november 08, 2010, 21:13:09 »
Nä, den som sitter på nu är den som satt från början, den andra bara prövade jag med för o se om det blev någon skillnad. Men ska en dag när jag har tid skriva upp numren och sånt, kan ju vara bra att ha till hands.
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7