Författare Ämne: eld i endröret  (läst 6800 gånger)

Mace

  • Medlem
  • Antal inlägg: 109
    • Visa profil
eld i endröret
« skrivet: januari 24, 2005, 20:28:55 »
rallybilarna får eld ifrån avgasröret när dem växlar.. eller ba släpper gasen?! så jag undrar om det går att göra så på en 360 Gl? och hur man gör.. kanske inte går men är nyfiken^^
"Livet börjar vid 300"

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2699
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:eld i endröret
« Svar #1 skrivet: januari 24, 2005, 21:14:50 »
Då får du köra med rakarör. Det sitter nämligen flamdämpare i ljuddämparna.
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
Re:eld i endröret
« Svar #2 skrivet: januari 25, 2005, 10:23:08 »
Har hört rykten om att det ska gå att sätta tändstift i sista burken, ska funka bäst på förgasarbilar...fast det kanske bara är skitsnack
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Mace

  • Medlem
  • Antal inlägg: 109
    • Visa profil
Re:eld i endröret
« Svar #3 skrivet: januari 25, 2005, 17:05:53 »
okay.. låter tråkigt med flamdämpare iaf.. men då blir det nog inge sånnt för mig.. tråkigt
"Livet börjar vid 300"

Z28

  • Medlem
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
Re:eld i endröret
« Svar #4 skrivet: januari 25, 2005, 18:39:35 »
Hehe!
Finns många roliga sätt o få lite sprak i röven ;)

Ett är som sagt o trycka dit ett tändstift i ändraret, men det går bara på bilar med förgasare oså, trisst + att det är lite dåliga "flames"

Den BÄSTA men farligaste idén är att man i skuffen plaserer en liten tank med bensin.
Sen ett tändstift i ändröret + en spridare av valfri storlek en bit innan.
Sen måste du såklart även ha en högtryckade soppapump.

Allt styrs av två knappar på t ex ratten, ena för att flöda in soppa, och den andra för att skapa gnistan.

Självklart måste man lösa det här med att få en puls på tändstiftet, eller vad man säger.

MVH
Alex.S
Jag ångrar ingenting!!

volvomaniac

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 53
    • Visa profil
Re:eld i endröret
« Svar #5 skrivet: januari 25, 2005, 19:07:58 »
Mitt förslag är att köpa ett flametrower kit från nån. Det finns att köpa för inte allt så dyra pengar..men har glömt bort vart :-[ ...
Hellre har jag kul,kör ras och stressmeckar. För att fortsätta ge järnet :)

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
Re:eld i endröret
« Svar #6 skrivet: januari 25, 2005, 22:30:01 »
Gnista på stiftet är väl det minsta bekymret? ett 2poligt relä med växlande kontakter, den ena har man bryter sig självt o går vidare till spolen(på relät), den andra går till en tändspole, o sen vidare till stiftet. Då borde det väl smattra på rätt så fint, eller?
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Mace

  • Medlem
  • Antal inlägg: 109
    • Visa profil
Re:eld i endröret
« Svar #7 skrivet: januari 26, 2005, 16:03:07 »
okay tackar för tipsen=D fårse om det blir verklighet nåndag.. (ska bara skaffa mig ett jobb så man har råd med delar och en till bil så man kan meka ner 360n i molekyler å trixa).. så det lär ta ett jädrans bra tag innan jag ens försöker mig på det tuvär
"Livet börjar vid 300"

Wawe

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 590
  • 360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil
    • Visa profil
Re:eld i endröret
« Svar #8 skrivet: mars 29, 2005, 23:33:40 »
Har en kompis som sa till mig häromdagen:
"Axman, kan inte jag få bygga en efterbrännkammare på din bil?"
Jag svarade såklart "Jovisst, sålänge bilen fortfarande är oskadd efter använding"
svaret blev "Fan oxå"

Men det är ingen dum idé... 360-AfterBurner på Säve...
----------------------------------------
360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:eld i endröret
« Svar #9 skrivet: april 18, 2005, 21:41:09 »
har ett sådant rör som ja gjort själv liggandes. hade det på en av mina bilar.
men ser polisen det blir det liv.
ja fick elaka hot om böter om ja inte tog bort den.
fast ja behövde ingen extra bempa tillsättning. den gick så bra ändå.
fast man lär se till att man får rätt mängd luft in i röret. annars så kvävs de bara.
360 Hybrid MKII

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16897
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:eld i endröret
« Svar #10 skrivet: maj 02, 2005, 22:10:04 »
Jag hade en 245 Turbo med B21:a och Kjet på.. även simons hemmabyggt läckande avgas

varvade man upp den till 6000rpm och släppte gasen så den trillade ner till 5500 varv typ och sen tryckte till på gasen igen kom en låga som skulle platsat på vilken film som helst.. 50cm jag lovar! Tyvärr var jag så DUM I HUVUDET att jag aldrig filmade den bilen, hade den bara en vinter, men kul var den. Köpte den för 5800 och sålde för 1500 slutkörd  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Tommy^_

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 229
    • Visa profil
Re:eld i endröret
« Svar #11 skrivet: maj 03, 2005, 01:09:07 »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16897
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:eld i endröret
« Svar #12 skrivet: maj 03, 2005, 21:13:56 »
Såhär ska det vara :D
http://62.65.125.172/blandat/poff.wmv

De ja! Ungefär som min 245a men med mer okontrollerade smällar i serie  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

M.V.G

  • Medlem
  • Antal inlägg: 119
    • Visa profil
Re:eld i endröret
« Svar #13 skrivet: maj 26, 2005, 21:00:52 »
Är det okej att köra med raka rör? Enligt farbror blå alltså. Det är ju grymmt som fan med lite ljud och flames i röven!

sick_

  • Medlem
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
Re:eld i endröret
« Svar #14 skrivet: maj 26, 2005, 21:28:56 »
rallybilarna får eld ifrån avgasröret när dem växlar.. eller ba släpper gasen?! så jag undrar om det går att göra så på en 360 Gl? och hur man gör.. kanske inte går men är nyfiken^^
det är delvis för att dom har progressivt bränsletryck, för att inte tappa laddtryck och så kyler det på samma gång.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:eld i endröret
« Svar #15 skrivet: maj 26, 2005, 22:17:05 »
rallybilarna får eld ifrån avgasröret när dem växlar.. eller ba släpper gasen?! så jag undrar om det går att göra så på en 360 Gl? och hur man gör.. kanske inte går men är nyfiken^^
det är delvis för att dom har progressivt bränsletryck, för att inte tappa laddtryck och så kyler det på samma gång.

Det där måste du definitivt utveckla. Jag antar att jag missförstod det du skrev för laddtrycket försvinner inte om man har en linjär BTR heller. Och varför skulle det kyla mer? Enbart för att det pumpas in mer soppa eller? Flammorna beror på oförbränt bränsle i avgassystemet som antänds alternativt att förbränningen fortsätter ut genom ventilerna och avgassystemet, exempelvis pga extrem kamaxel.
En del rallybilar (på VM-nivå) pytsar in soppa direkt i turbon vid växlingarna för att hålla uppe farten på den och på så vis behålla laddtrycket, då blir det visserligen flammor och det du skrev stämmer, men kopplingen mellan det och progressivt bränsletryck förstår jag då inte.
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16897
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:eld i endröret
« Svar #16 skrivet: maj 26, 2005, 23:26:17 »
Jag tror att sick_fuck menar responssystemet?

Det som gör att förbränningen senareläggs så att den uppstår utanför förbränningsrummet och på så sätt håller liv i turbon..

har inte så stor koll men tror det är tanken med responssystem i allafall.. motorjournalen har berättat om det några gånger när dom provkör rallybilar.

Det enda en progressiv btr är bra till är väl när man inte kan påverka bränslet under laddtryck på annat sätt.. tex genom mappning i moderna system.. då är det nog bara en nackdel eftersom man får kompensera för en icke linjär btr.. har aldrig mappat turbobil men dom som har säger så..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

sick_

  • Medlem
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
Re:eld i endröret
« Svar #17 skrivet: maj 28, 2005, 09:20:04 »
men när dom släpper gasen dår har dom ju alla möjliga system, tändningen ställs bak så tändningen hamnar nere i grenröret och soppan fortsätter komma hela tiden det är för att trubon inte ska tappa trycker, där av alla smällar och eldkvastar, samt att mycket oförbränd bensin rinnande igenom motor kyler på samma gång..

tror det är nått sånt iaf.  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16897
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:eld i endröret
« Svar #18 skrivet: maj 28, 2005, 10:43:20 »
vi menar nog samma sak, jävligt ballt är det i allafall  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

sick_

  • Medlem
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
Re:eld i endröret
« Svar #19 skrivet: maj 28, 2005, 18:43:01 »
vi menar nog samma sak, jävligt ballt är det i allafall  ;D

hehe yepp yepp, kikade precis på en riktig rally film grupp B hehe Stig Blomqvist bakom styret i en Audi Quattro S1 :D