Författare Ämne: Fråga ang bakaxel och växellåda  (läst 3647 gånger)

kimpen

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Fråga ang bakaxel och växellåda
« skrivet: februari 05, 2011, 23:11:46 »
Hej.. jag funderar på att byta motor, växellåda och bakaxel i min 360.
Jag har tänkt stoppa i en trimmad b230FK motor i den och undrar vilken växellåda ni föredrar som håller för lite hästar, det gör inget att man måste modda lite men inte allt för mycket?

Sen skulle jag vilja ha en diffad bakaxel och då undrar jag vilken som passar bäst och som håller bäst till ett rimligt pris? Är det 1031 bakaxel som gäller?

Robin Israelsson

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Fråga ang bakaxel och växellåda
« Svar #1 skrivet: februari 06, 2011, 20:13:28 »
som jag fattat det måste man bygga om till frontmonterad växelåda om man vill byta? om man inte vill skaffa hel bakvagn från en porche eller nått då så klart...

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 16897
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #2 skrivet: februari 06, 2011, 20:29:23 »
Ja som Robin säger så är grejer från Volvo 2/7/900 man ska ha om det ska hålla.

Då måste man kapa upp brandväggen och svetsa upp ny större tunnel för att växellådan ska få plats efter motorn. Sen blir det ju kortad kardan tror jag för att det ska passa på längden.
Samt byte till 240 bakaxel som smidigast svetsas på 360-original-fästena på bladfjädrarna.
Men då får du en lösning som håller och ett diffhus som det finns diffar att sätta i om man inte tar en redan diffad axel då.

Alternativet är att ta grejer från BMW E30 som "sjs" här på forumet har gjort. Bultat ihop medbringarna på växellåda och diff så att det blir ett ungefär likadant paket som på 360 med växellådan bak. Men det räcker inte utan en hjälpram måste svetsas och fästas i låda+diff så att de sitter stumt ihop utan att bryta i in/utgående axel.
Sen tror jag han skarvade drivaxlar så det blev BMW-knut på BMW-diffen samt Volvo 360-knut ut mot hjulnavet.
Växellänkaget måste ju byggas om med så det går att växla  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Robin Israelsson

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: februari 06, 2011, 22:33:27 »
och när du bygger större tunnel måste ju med flytta eller modifiera pedal stället tror ja?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 16897
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #4 skrivet: februari 06, 2011, 23:03:53 »
och när du bygger större tunnel måste ju med flytta eller modifiera pedal stället tror ja?

Kan räcka med att böja gaspedalen närmare bromspedalen. Vill minnas att någon (kanske Peter Schmidt) gjorde så ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kimpen

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: februari 07, 2011, 17:45:41 »
Ja som Robin säger så är grejer från Volvo 2/7/900 man ska ha om det ska hålla.

Då måste man kapa upp brandväggen och svetsa upp ny större tunnel för att växellådan ska få plats efter motorn. Sen blir det ju kortad kardan tror jag för att det ska passa på längden.
Samt byte till 240 bakaxel som smidigast svetsas på 360-original-fästena på bladfjädrarna.
Men då får du en lösning som håller och ett diffhus som det finns diffar att sätta i om man inte tar en redan diffad axel då.

Alternativet är att ta grejer från BMW E30 som "sjs" här på forumet har gjort. Bultat ihop medbringarna på växellåda och diff så att det blir ett ungefär likadant paket som på 360 med växellådan bak. Men det räcker inte utan en hjälpram måste svetsas och fästas i låda+diff så att de sitter stumt ihop utan att bryta i in/utgående axel.
Sen tror jag han skarvade drivaxlar så det blev BMW-knut på BMW-diffen samt Volvo 360-knut ut mot hjulnavet.
Växellänkaget måste ju byggas om med så det går att växla  :P

Men om man tar o fixar en bmw växellåda typ ZF eller 260 eller 262 för dom är väl bättre en än M90 och så fixar man med sprängkåpan från gamla växellådan och svetsar på bmw lådan och så fixar man det där med brandväggen och förlänger så växellådan får plats så borde ju det blir bra.

Är det inte ett himla bök att korta en kardan och få det helt rakt? Går det inte att ta någon annan kardan och sätta dit?

Och så får det bli en 240 bakaxel som svetsas på 360-original-fästena på bladfjädrarna och vad ska man sätta i för diff en den då? vilken är att föredra? Aussie-locker? Torsendiff? eller nått annat? Eller är det lika bra och köpa en färdig 240 bakaxel som redan är riktigt diffad?

Angående att renovera en b230fk motor alltså packboxar, lager och allt sånt där vars är det billigast att köpa sånt i från?
Vilka firman ska man vända sig till angående att trimma motorn?