Författare Ämne: volvo 343- problem att få på remmarna  (läst 1838 gånger)

hampej

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
volvo 343- problem att få på remmarna
« skrivet: mars 10, 2011, 15:31:47 »
Jag fick en 343a för ett tag sen, de satt inge variator-remmar på när jag fick den. Jag skaffade mig ett par remmar, när jag skulle sätta på dom så stötte jag på problem. När jag skulle sätta på remmarna så ville inte remmarna "åka ner" i primärerna som de skulle. så jag tänkte fråga om de är någon här som vet hur man "öppnar" primär variatorerna så att remmarna åker ner som de ska.

Mvh Hampus

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: volvo 343- problem att få på remmarna
« Svar #1 skrivet: mars 10, 2011, 21:43:46 »
Nu är det här fritt ur minnet på en just nu överarbetad hjärna, och jag är inte helt med på vad som händer för dig. Men det kanske hjälper ändå.

Det ska gå att med lossa/sätta dit remmarna utan specialverktyg. När man justerar spelet så brukar det finnas tillräckligt med justermån för att kunna lirka isär grejerna. Men det finns en skivspridare för den fjäderbelastade delen. Det ser ut som en vanlig skruvtving med nylonklotsar på, man lägger på remmen och skruvar så trycker man isär remskivorna. Finns även en distans att lägga in så man kan ta bort spridaren och "låsa" remskivorna i öppet läge. Men som sagt det ska gå att fippla till ändå. Remskivorna på vakuumdelen ska väl glida fritt? I vart fall om man lossar på vakuumslangarna (om jag inte minns fel så är dom olika stora, så du ska inte kunna blanda ihop dom. Men märk ändå!)
När du har fått dit remmarna måste du justera in spelet på den fjäderbelastade delen? Tror det var där man mätte i alla fall. Har dock ingen bok här, så jag har varken bilder eller mått. Du justerar genom att ställa avståndet mellan primär och sekundär, tror det var ganska uppenbart vilken skruv som man justerar på.

Många men och kanske, som alltid när jag försöker beskriva något. Är dock ganska trött och det var ett tag sedan jag skruvade nu (tyvärr...). Men det kanske hjälpte något.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.