Författare Ämne: DumDums 360 - V8 an raderas och glömmas. :(  (läst 23902 gånger)

DumDum

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
DumDums 360 - V8 an raderas och glömmas. :(
« skrivet: mars 17, 2011, 21:58:12 »
A ne nu har det klivit kris. pga vänner som ballar ur att hjälpa till med garageflytt. så jag sågar ner bilen och kör den till stena tillsammans med min Van och 745a.
Och så börjar jag om när jag fått räta på det ekonomiska och det nya garaget
.


Gick och bytta till mig en volvo 360 -88 fyrdörrars mot en kicker solo X 18" som jag hade liggandes och skräpade. plockade med mig två solo x så han fick välja vilken han ville ha.

Byttet skedde enbart för att det behövs fyllas upp i garaget. för mycke plats över.

På Hemvägen så började jag fundera på om min 244 -82 ska få låna ut sin sug motor. hk vet jag inte men drar 740 TIC som är chippad och 1 Bar i ladd.

eller om man skulle slänga i en FT motor av något slag och M47 med 240 bak axel.

Letar nu efter en 340 för att släga i min Cheva 350 i.

Åter kommer efter helgen när jag vet vad denna röda 364 ska få för hjärta.

« Senast ändrad: juli 18, 2011, 19:41:53 av DumDum »
Volvo 244 -82 B230A Drar 740TIC med chip och 1bar ladd Dock tillbakaköpt och påbörjat V8
Volvo 244 -87 B230E ca 170-180hk tillbaka köpt.
Volvo 365 -88 Projektbilen här med V8 brann upp..
Volvo 740 -86 TIC ca380hk Ska trimmas mer.
Volvo 360 -87 Just nu sugis finns projekt tråd

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: DumDums 360 - i val och kval av vilken motor som ska i
« Svar #1 skrivet: mars 17, 2011, 22:52:06 »
Hej och välkommen!

Ingen har tidigare haft V8 i en Volvo 300-serien så du får gärna bli den första i världen!! (Rätta mig om jag har fel men tror du blir absolut först isåfall)

Annars skulle jag tagit sugmotorn. Då går det ju nästan besikta med  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

DumDum

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
SV: DumDums 360 - i val och kval av vilken motor som ska i
« Svar #2 skrivet: mars 19, 2011, 04:05:11 »
nu har jag varit och köpt lite saker till min lilla röda fula 350.

det blev B230F och det som hängde med var svänghjul, koppling, M47 och komplett LH 2.4 system och boxar för B230 FB

Det jag har gjort idag bara för att leka lite var att montera Gula spridare istället för svarta. fick känslan av att den fick bra lambda vid 4-6 tusen varv då den började dra riktigt fint.

Kan vara att jag har fel och har minterat mindre spridare :P
Kollar upp det nu.
Volvo 244 -82 B230A Drar 740TIC med chip och 1bar ladd Dock tillbakaköpt och påbörjat V8
Volvo 244 -87 B230E ca 170-180hk tillbaka köpt.
Volvo 365 -88 Projektbilen här med V8 brann upp..
Volvo 740 -86 TIC ca380hk Ska trimmas mer.
Volvo 360 -87 Just nu sugis finns projekt tråd

DumDum

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
SV: DumDums 360 - i val och kval av vilken motor som ska i
« Svar #3 skrivet: mars 20, 2011, 01:47:43 »
nu blir jag så jävla less på detta jävla skit samhälle vi lever i....

fick min cheva Blazer -98 upp bränd utan för min "verkstad" nu ikväll.

den stod precis utanför porten vad är det för påtända jävlar som bränner upp en bil då. när man är i byggnaden precis jämte bilen.

A ne men som tur var så tog jag halv som i allafall täcker brand stöld och glas, när jag köpte den för två veckorsedan...

Ska upp idag på dagen och ta lite bilder på den...

tur då att man har 360in och inte börjat riva ur motor och el i den ännu men tänkte börja med det igår (lördag)
Volvo 244 -82 B230A Drar 740TIC med chip och 1bar ladd Dock tillbakaköpt och påbörjat V8
Volvo 244 -87 B230E ca 170-180hk tillbaka köpt.
Volvo 365 -88 Projektbilen här med V8 brann upp..
Volvo 740 -86 TIC ca380hk Ska trimmas mer.
Volvo 360 -87 Just nu sugis finns projekt tråd

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: DumDums 360 - i val och kval av vilken motor som ska i
« Svar #4 skrivet: mars 20, 2011, 01:50:27 »
Usch fy va dumt!  >:(

Tur i oturen då ja att 360:n inte är rensad. Nära ögat  :o
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

DumDum

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
SV: DumDums 360 - i val och kval av vilken motor som ska i
« Svar #5 skrivet: mars 21, 2011, 21:32:09 »
A ja nu är min blazer borta och är ledsen för det. dock så vänder jag detta mot min volvo 360.

På fredag så hämtar jag en B230FT med dom breda lagerbanorna, tillsammans med 531topp och 940 grenröret och 19T turbon hämtade jag för ca 2 månadersedan.
Volvo 244 -82 B230A Drar 740TIC med chip och 1bar ladd Dock tillbakaköpt och påbörjat V8
Volvo 244 -87 B230E ca 170-180hk tillbaka köpt.
Volvo 365 -88 Projektbilen här med V8 brann upp..
Volvo 740 -86 TIC ca380hk Ska trimmas mer.
Volvo 360 -87 Just nu sugis finns projekt tråd

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: DumDums 360 - i val och kval av vilken motor som ska i
« Svar #6 skrivet: mars 24, 2011, 22:21:04 »
A ja nu är min blazer borta och är ledsen för det. dock så vänder jag detta mot min volvo 360.

På fredag så hämtar jag en B230FT med dom breda lagerbanorna, tillsammans med 531topp och 940 grenröret och 19T turbon hämtade jag för ca 2 månadersedan.


Blir grejer det!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

DumDum

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
SV: DumDums 360 - i val och kval av vilken motor som ska i
« Svar #7 skrivet: april 17, 2011, 03:56:37 »
Började idag riva ner hlea inredningen i min 360 efter att bakaxeln börjat knasa och nästan skickade ner mig i ett dike under motorvägs körning.

det som kommer att hända är att i princip allt förutom framvagnen kommer skruvas av ifrån karossen.

Ska försöka hitta en kortad Ford 8"are till bygget också. Och fundera ut om man kan ta en framvagn från någon annan bil och sätta dit eller förstärka upp orginal framvagnen med lite kraftigare doningar och större bromsar.

A just det hittat en ny motor till bilen också. Dock är den större än vad motorrumet tillåter men det kommer jag råda bot på också ;)
Volvo 244 -82 B230A Drar 740TIC med chip och 1bar ladd Dock tillbakaköpt och påbörjat V8
Volvo 244 -87 B230E ca 170-180hk tillbaka köpt.
Volvo 365 -88 Projektbilen här med V8 brann upp..
Volvo 740 -86 TIC ca380hk Ska trimmas mer.
Volvo 360 -87 Just nu sugis finns projekt tråd

DumDum

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Mitt drivline paket som jag har nu sittandes i en bil som funkade fint innan jag började riva ner den är
350cu.i L05 205hk och en 4L60-E låda med shiftkit. Då måste jag dock flytta över all el till 360 och utöka med en box.

Så jag funderar på att montera förgasare och byta ut fördelaren ocg lådan för att slippa all el. Och kunna trimma vidare enklare i framtiden.
Har börjat fundera ut första veretionen av bakvagnen. det blir till att plocka en 240 axel med 4.10 utväxling och montera på bladfjädrarna med fyra stag. en vänster upp en vänster nere och höger uppe och höger nere. Detta är för att undvika att bladisarna ska vrida sig som S.

Kommer likna 4 link med bladisar typ.
Volvo 244 -82 B230A Drar 740TIC med chip och 1bar ladd Dock tillbakaköpt och påbörjat V8
Volvo 244 -87 B230E ca 170-180hk tillbaka köpt.
Volvo 365 -88 Projektbilen här med V8 brann upp..
Volvo 740 -86 TIC ca380hk Ska trimmas mer.
Volvo 360 -87 Just nu sugis finns projekt tråd

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
intressant! vad jag vet finns det inte någon 3a med vinkelåtta i :) och jag skulle tro att en SB är lika lång som en rödblockare.
fast jag ser hellre nått programerbart sprut istället för förgasare :) men det är klart, går väl fortare att få fart på en fungerande förgasare skulle jag tro..
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

DumDum

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
SV: DumDums 360 - Motorn är redan bestämd nu och den ryms inte i bilen....
« Svar #10 skrivet: april 17, 2011, 22:24:33 »
en sb är mycke längre än iallafall 360 veritionen av B serien.
Mätte från fläkt till fördelare vilket är den bakerstapunkten på sb´n.
Och om men ej kapar torpeden så kommer fläkten ute emot kofångaren. men det går ej för att man måste bort med broms cylindern också eftersom den platsen vill toppen ta upp oavsätt:P
Finns även en tänkt lösning till det också. Men är lite orolig hur man ska få plats bakom ratten när motor och låda väl passar :P

Sedan de där med förgasare är bara för att kunna få ett rent motor rum och det är ju alltid fräckt med en blank och fin förgasare på ett blankt insug istället för en TPI anläggning.


Detta tog fart, enbart för att jag vill vara värre än kompisen. hjälpte han att få hem sin 242 -75 med 400hk 350cui från en mycket ångerfull person ifrån Örebro, som haft den bilen sedan 18år och färdigställt och reggat med omstämplad 350 i reg pappret 262cui
« Senast ändrad: april 17, 2011, 22:45:15 av DumDum »
Volvo 244 -82 B230A Drar 740TIC med chip och 1bar ladd Dock tillbakaköpt och påbörjat V8
Volvo 244 -87 B230E ca 170-180hk tillbaka köpt.
Volvo 365 -88 Projektbilen här med V8 brann upp..
Volvo 740 -86 TIC ca380hk Ska trimmas mer.
Volvo 360 -87 Just nu sugis finns projekt tråd

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: DumDums 360 - Motorn är redan bestämd nu och den ryms inte i bilen....
« Svar #11 skrivet: april 17, 2011, 22:40:05 »
en sb är mycke längre än iallafall 360 veritionen av B serien.
Mätte från fläkt till fördelare vilket är den bakerstapunkten på sb´n.
Och om men ej kapar torpeden så kommer fläkten ute emot kofångaren. men det går ej för att man måste bort med broms cylindern också eftersom den platsen vill toppen ta upp oavsätt:P


du får bygga dit korta vattenpumpen på motorn, den vattenpump som iaf sitter på marinversionerna är mycker kortare än orginal på de flesta bilar, dock är det ju ingen fläkt på marinmotorerna. men det löser sig ju med elfläkt?

var ut och mätte och en marinmotor är med fördelaren 72cm lång så lite längre var den än en rödblockare.
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

DumDum

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
SV: DumDums 360 - Motorn är redan bestämd nu och den ryms inte i bilen....
« Svar #12 skrivet: april 17, 2011, 22:49:16 »
Min tanke om motor setup'en är blandannat el pump och elfläktar.

Men ja måste oavsätt kapa upp torpeden en aning och bygga riktig växellåds/kardantunnel.
Volvo 244 -82 B230A Drar 740TIC med chip och 1bar ladd Dock tillbakaköpt och påbörjat V8
Volvo 244 -87 B230E ca 170-180hk tillbaka köpt.
Volvo 365 -88 Projektbilen här med V8 brann upp..
Volvo 740 -86 TIC ca380hk Ska trimmas mer.
Volvo 360 -87 Just nu sugis finns projekt tråd

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: DumDums 360 - Motorn är redan bestämd nu och den ryms inte i bilen....
« Svar #13 skrivet: april 19, 2011, 01:19:00 »
Men ja måste oavsätt kapa upp torpeden en aning och bygga riktig växellåds/kardantunnel.

Givet.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

DumDum

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
SV: DumDums 360 - Motorn är redan bestämd nu och den ryms inte i bilen....
« Svar #14 skrivet: april 19, 2011, 19:10:15 »
Tänk låna en tiger såg från jobbet över helgen och såga/kapa ut torped tunneln och bak golvet.
Så jävla trist att min digital kamra är sönder.
Tappa ner den i en halv dunk olja för några veckorsedan.
Volvo 244 -82 B230A Drar 740TIC med chip och 1bar ladd Dock tillbakaköpt och påbörjat V8
Volvo 244 -87 B230E ca 170-180hk tillbaka köpt.
Volvo 365 -88 Projektbilen här med V8 brann upp..
Volvo 740 -86 TIC ca380hk Ska trimmas mer.
Volvo 360 -87 Just nu sugis finns projekt tråd

DumDum

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
SV: DumDums 360 - Motorn är redan bestämd nu och den ryms inte i bilen....
« Svar #15 skrivet: april 21, 2011, 23:30:29 »
Japp då vart man hem kommen ifrån garaget. kapat bort all golv mellan balkarna och dessutom så är hela torpeden borta.

kom upp dit vid fem kanske.

hjälpte även kompisen med sin Buick WildCat och ställa in den Ebrocken och ställa in kompisens volvo med en Holley. Och så har jag lagat Cadillacen så den startade jag upp försörsta gången detta året med :)
Volvo 244 -82 B230A Drar 740TIC med chip och 1bar ladd Dock tillbakaköpt och påbörjat V8
Volvo 244 -87 B230E ca 170-180hk tillbaka köpt.
Volvo 365 -88 Projektbilen här med V8 brann upp..
Volvo 740 -86 TIC ca380hk Ska trimmas mer.
Volvo 360 -87 Just nu sugis finns projekt tråd

DumDum

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
SV: DumDums 360 - Motorn är redan bestämd nu och den ryms inte i bilen....
« Svar #16 skrivet: april 23, 2011, 02:21:28 »
Ne idag har det inte hänt spec mycke förutom att när jag kollade på bilen så kom jag på att jag ska försöka få låna kompisens plastma skärare för bakänden på bilen.

Plus att jag höll på att köra Cadillacen genom en av garagets väggar :P Skulle kolla vad den stallade dock så var inte bromsen så pålitlig  :o
Volvo 244 -82 B230A Drar 740TIC med chip och 1bar ladd Dock tillbakaköpt och påbörjat V8
Volvo 244 -87 B230E ca 170-180hk tillbaka köpt.
Volvo 365 -88 Projektbilen här med V8 brann upp..
Volvo 740 -86 TIC ca380hk Ska trimmas mer.
Volvo 360 -87 Just nu sugis finns projekt tråd

DumDum

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
SV: DumDums 360 - Motorn är redan bestämd nu och den ryms inte i bilen....
« Svar #17 skrivet: april 23, 2011, 03:23:54 »
Fan ju mer man tänker på motorvalet på 5,7liter så känns det lite mesigt.

Och ju mer man kapar bort ju mer plats dyker det upp som man inte trodde fanns från början.

Och jag kommer avslöja resten av denna mening senare när bilen har tagit sin jungfru färd ;)

Innan långa helgen tagit slut så ska motorn vara i karossen även om den bara blir hängande i motorlyften ;)
Volvo 244 -82 B230A Drar 740TIC med chip och 1bar ladd Dock tillbakaköpt och påbörjat V8
Volvo 244 -87 B230E ca 170-180hk tillbaka köpt.
Volvo 365 -88 Projektbilen här med V8 brann upp..
Volvo 740 -86 TIC ca380hk Ska trimmas mer.
Volvo 360 -87 Just nu sugis finns projekt tråd

DumDum

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
SV: DumDums 360 - Motorn är redan bestämd nu och den ryms inte i bilen....
« Svar #18 skrivet: april 23, 2011, 11:08:26 »
Tycker ändå att detta hör till mitt projekt. kompisen ska idag bygga upphängning på tre av sina rallycross bilar och frågade om jag ville vara med för att han har hört om mitt projekt, hur vet jag inte.

Så nu ska jag upp och hjälpa till med det för att lära mig det. och kunna sno det rakt av till 360in.
Volvo 244 -82 B230A Drar 740TIC med chip och 1bar ladd Dock tillbakaköpt och påbörjat V8
Volvo 244 -87 B230E ca 170-180hk tillbaka köpt.
Volvo 365 -88 Projektbilen här med V8 brann upp..
Volvo 740 -86 TIC ca380hk Ska trimmas mer.
Volvo 360 -87 Just nu sugis finns projekt tråd

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: DumDums 360 - Motorn är redan bestämd nu och den ryms inte i bilen....
« Svar #19 skrivet: april 23, 2011, 19:47:10 »
Här händer det grejer! Spännande att följa  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

DumDum

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
SV: DumDums 360 - Motorn är redan bestämd nu och den ryms inte i bilen....
« Svar #20 skrivet: april 24, 2011, 04:49:13 »
efter att jag var hos han och byggde en bakvagn. så hade jag fattat principen på det. Enkelt igentligen bara svetsa fast lite öron och bulta fast. Kändes det som iallafall ;) ::)

Fick också redigt ut det med Pinjong vinkeln. blev debatt i 2 timmar med andra rallycross åkare. Så vi kom fram till att man kan inte mäta fram det utan testa sig fram. För vissa funkar det bra med 3 graders vinkel. Andra så funkar det skit och då har dom max brytning på kardan och vinklar bara till baka en liten smula.
Så jag tror att det är lite hur bilen byggs i övrigt.

Så därefter åkte jag till mitt garage och började rycka ut 350in ur vanen och konstaterade att jag får bygga rör rams konstruktion och egen framvagn om den med grenrören ska få plats mellan rambenen i 360in. :o

Verkar inte heller så svårt. Men det jobbigaste var ju att min Esab LDA200 bara krånglade hela tiden så att det blir att köpa ny svets igen...  >:(

Idag på dagen vet jag inte om jag ska upp till garaget eller om jag åker upp vad jag ska göra där, svetsen funkar ju ändå inte. Har ju min nödsvets som jag visserligen kan punkta ihop sakerna med (biltema billigaste förr förra året NO GAS :-X)

Men nu får ni sova gott ska jag gö efter att jag har ätit. Det tar i kistan utav all garage tid  ;D
Volvo 244 -82 B230A Drar 740TIC med chip och 1bar ladd Dock tillbakaköpt och påbörjat V8
Volvo 244 -87 B230E ca 170-180hk tillbaka köpt.
Volvo 365 -88 Projektbilen här med V8 brann upp..
Volvo 740 -86 TIC ca380hk Ska trimmas mer.
Volvo 360 -87 Just nu sugis finns projekt tråd

DumDum

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
SV: DumDums 360 - Motorn är redan bestämd nu och den ryms inte i bilen....
« Svar #21 skrivet: april 24, 2011, 04:56:45 »
Här händer det grejer! Spännande att följa  :P

Skoj att du tycker det.

Ska jag vara ärlig så känns det inte som om det händer speciellt mycke i garaget ändå. Önskade att det kunde ta bättre fart bara med en massa bilder på allt.

Åandra sidan kommer det säkert komma upp en till projekt tråd med 360 och V8 från mig efter denna ;)
Volvo 244 -82 B230A Drar 740TIC med chip och 1bar ladd Dock tillbakaköpt och påbörjat V8
Volvo 244 -87 B230E ca 170-180hk tillbaka köpt.
Volvo 365 -88 Projektbilen här med V8 brann upp..
Volvo 740 -86 TIC ca380hk Ska trimmas mer.
Volvo 360 -87 Just nu sugis finns projekt tråd

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: DumDums 360 - Motorn är redan bestämd nu och den ryms inte i bilen....
« Svar #22 skrivet: april 24, 2011, 09:35:16 »
Ska jag vara ärlig så känns det inte som om det händer speciellt mycke i garaget ändå. Önskade att det kunde ta bättre fart bara med en massa bilder på allt.
Beror ju helt på vem man jämför med ;)
Är imponerad hur fort du går från tanke till handling. Tvärt emot mig som går i åratal och klurar innan man går till aktion  ::)

Citera
Åandra sidan kommer det säkert komma upp en till projekt tråd med 360 och V8 från mig efter denna ;)
Jasså?  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

DumDum

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
SV: DumDums 360 - Motorn är redan bestämd nu och den ryms inte i bilen....
« Svar #23 skrivet: april 24, 2011, 14:26:23 »
Ska jag vara ärlig så känns det inte som om det händer speciellt mycke i garaget ändå. Önskade att det kunde ta bättre fart bara med en massa bilder på allt.
Beror ju helt på vem man jämför med ;)
Är imponerad hur fort du går från tanke till handling. Tvärt emot mig som går i åratal och klurar innan man går till aktion  ::)

Citera
Åandra sidan kommer det säkert komma upp en till projekt tråd med 360 och V8 från mig efter denna ;)
Jasså?  :)
[/quote]

A vet inte riktigt vad jag ska säga de där med från tanke till handling. Allt drog la igång såpass fort för jag hade bil och motor, växellåda hemma fast i annan bil då.  ;D

Japp kommer komma en till som byggds för strippen hade jag tänkt genomtänkt och att chassit kommer bli hållbart för typ 800 hk SB. Men den kommer det ta mycke längre tid med  ;)
Volvo 244 -82 B230A Drar 740TIC med chip och 1bar ladd Dock tillbakaköpt och påbörjat V8
Volvo 244 -87 B230E ca 170-180hk tillbaka köpt.
Volvo 365 -88 Projektbilen här med V8 brann upp..
Volvo 740 -86 TIC ca380hk Ska trimmas mer.
Volvo 360 -87 Just nu sugis finns projekt tråd

DumDum

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
SV: DumDums 360 - Motorn är redan bestämd nu och den ryms inte i bilen....
« Svar #24 skrivet: april 25, 2011, 23:08:54 »
Vart uppe idag i garaget några timmar nu och sålde i väg båda mina 244or. självklart stod dom båda längst in och hade en Van utan motor ivägen, en cadillac utan nycklar och annat bröte...

började skruva ner 350in lite också tog bort det som ska väck alltså servo acpump TBI enheten och grenrören.
Passade på och skruvade bort tråget också för att kolla om den var 2 eller 4 bultat block.

Skrotet till motor var fan 2 bultat..... Det säger ju max ca 600hk... Var rätt nära att köpa stroker kitt till den 383cui och kompressor. Dock så skiter jag i det nu och försöker fåtag på Musse toppar och vettig förgasare till den så länge.

Kollade på en rostfri 244 -76 också idag. Som jag tänker köpa.
Planen är att jag ska ska hitta en som kan trolla om den till en -75 och samtidigt trolla om en 350 till en 262cui ;)

Men det får bli ett annat projekt på annat forum :P
Volvo 244 -82 B230A Drar 740TIC med chip och 1bar ladd Dock tillbakaköpt och påbörjat V8
Volvo 244 -87 B230E ca 170-180hk tillbaka köpt.
Volvo 365 -88 Projektbilen här med V8 brann upp..
Volvo 740 -86 TIC ca380hk Ska trimmas mer.
Volvo 360 -87 Just nu sugis finns projekt tråd

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: DumDums 360 - Motorn är redan bestämd nu och den ryms inte i bilen....
« Svar #25 skrivet: april 26, 2011, 22:53:46 »
Haha många projekt, många forum!

Självklart hejar vi på alla dina galenskaper men håller tummarna i smyg i ficken för att 360 V8 blir färdig före 244 V8  ;)

600hk V8 i en 360 sen blir det åka av, med andra ord: Låter som det är tur att du bara hade 2-bultat då  :P
(Kan absolut ingenting om jänkemotorer så hoppas jag inte gör bort mig som kommenterar nåt jag inte vet vad det är)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

DumDum

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
SV: DumDums 360 - Motorn är redan bestämd nu och den ryms inte i bilen....
« Svar #26 skrivet: april 27, 2011, 18:07:29 »
Haha många projekt, många forum!

Självklart hejar vi på alla dina galenskaper men håller tummarna i smyg i ficken för att 360 V8 blir färdig före 244 V8  ;)

600hk V8 i en 360 sen blir det åka av, med andra ord: Låter som det är tur att du bara hade 2-bultat då  :P
(Kan absolut ingenting om jänkemotorer så hoppas jag inte gör bort mig som kommenterar nåt jag inte vet vad det är)

Nja hade det varit 4bultat hade man säkert kunnat få det att hålla med 1600hk. Men då hade nog karossen vridigt sig som en korkskrvu.

Men det tråkiga med 360in är ett min svets krånglar så jag kan inte göra något mer utan ny svets. som jag faktiskt håller på att kolla efter.
Volvo 244 -82 B230A Drar 740TIC med chip och 1bar ladd Dock tillbakaköpt och påbörjat V8
Volvo 244 -87 B230E ca 170-180hk tillbaka köpt.
Volvo 365 -88 Projektbilen här med V8 brann upp..
Volvo 740 -86 TIC ca380hk Ska trimmas mer.
Volvo 360 -87 Just nu sugis finns projekt tråd

DumDum

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
SV: DumDums 360 - Motorn är redan bestämd nu och den ryms inte i bilen....
« Svar #27 skrivet: april 28, 2011, 20:46:53 »
A ne det kommer inte bli någon 240 på ett tag nu.
Båda två som var intressanta var eller blev såld.

Så jag ska låna kompisens 244 (min gammla) som jag ska bygga V8 kitt till och ha liggandes :P

i samma veva så kommer ja på något enviset sätt stoppa ner 350in i 360in utan allt för mycke jobb. har några ider i huvudet.

Ska försöka förklara dom lite.

Om man kollar uppe ifrån motor utrymmet och ner på framvagns balken så precis ovanför rambenen så kapar man bort all plåt och lämmnar så att det är ca 6 cm plåt kvar till topplagringen. svetsar i lite plator och förstärker rambenen eventuellt med ett rör från en fullbur till en bit bakom änden av rambenet.
Röret ska gå mellan ram och topplagringen och helsvetsas emot den kvar varande plåten.

Eller så flyttar man bara motorn så långt bak som är möjligt  typ motorns läng v-lådans längd och ca 15cm lång kardan och sedan bakaxel på orginal plats fast i 4-link.

Volvo 244 -82 B230A Drar 740TIC med chip och 1bar ladd Dock tillbakaköpt och påbörjat V8
Volvo 244 -87 B230E ca 170-180hk tillbaka köpt.
Volvo 365 -88 Projektbilen här med V8 brann upp..
Volvo 740 -86 TIC ca380hk Ska trimmas mer.
Volvo 360 -87 Just nu sugis finns projekt tråd

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: DumDums 360 - Motorn är redan bestämd nu och den ryms inte i bilen....
« Svar #28 skrivet: april 28, 2011, 21:01:04 »
Eller så flyttar man bara motorn så långt bak som är möjligt  typ motorns läng v-lådans längd och ca 15cm lång kardan och sedan bakaxel på orginal plats fast i 4-link.

Mittmotor  :o
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

DumDum

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
SV: DumDums 360 - Motorn är redan bestämd nu och den ryms inte i bilen....
« Svar #29 skrivet: april 28, 2011, 21:52:44 »
Ne då kommer bakaxeln bakom bilen :P
Men om man bygger men audi låda så funkar det ju. Det är ju också ell alternativ men så extrem vill jag inte vara. Vill bara få bilen rullandes med 350in och 400låda på några street race. Med bra resultat.

Volvo 244 -82 B230A Drar 740TIC med chip och 1bar ladd Dock tillbakaköpt och påbörjat V8
Volvo 244 -87 B230E ca 170-180hk tillbaka köpt.
Volvo 365 -88 Projektbilen här med V8 brann upp..
Volvo 740 -86 TIC ca380hk Ska trimmas mer.
Volvo 360 -87 Just nu sugis finns projekt tråd

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: DumDums 360 - Motorn är redan bestämd nu och den ryms inte i bilen....
« Svar #30 skrivet: april 29, 2011, 06:43:55 »
Ser riktigt intressant ut det här ;D dags att investera i en ny kamera oxå ;)
Det är i motvind en drake lyfter.

DumDum

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Japp det ska jag göra det med. Men det är aldrig prioreterat  >:(

Dock kom jag hem från garaaget nu, stack upp direkt efter jobbet slutade 16.00

Jag skruvade ihop min motor helt igen med nya lager och nya kolvringar, oljepump.

Kapade jätte mycke mer (fanns bara lite lite plåt där styraxeln går igenom) plåt.

Lade styraxeln mot rambenet och spände fast.

sänkte ner motorn så fästet är ca 1 cam över "gummiringen" som sitter på styraxeln och bestämde mig att där ska den vara. allt annat sket jag i och får ta tag i det sedan som tex,
styrning, vänstra avgas systemet.
Det största är väl oljefiltret som inte sitter på motorn. Om det var monterat så går styraxeln rätt igenom bara 2 cm från motorn.

jag började plocka fram matrial som stor platta 5mm tjock, fyrkant profil 30X30 eller så är det 35X35mm och ett "L" profil.

Så nu har jag svetsat fast 2 motorfästen men får justera in dom såg jag för motorn kom hel snett nu vid ca kl.04.00...

Men den står själv på bara dom fästena och motorn kommer bli stumt monterad och "ligga" i sina skenor.


Men FAN VAD BRA DET KÄNNS NU ;D 8)
Volvo 244 -82 B230A Drar 740TIC med chip och 1bar ladd Dock tillbakaköpt och påbörjat V8
Volvo 244 -87 B230E ca 170-180hk tillbaka köpt.
Volvo 365 -88 Projektbilen här med V8 brann upp..
Volvo 740 -86 TIC ca380hk Ska trimmas mer.
Volvo 360 -87 Just nu sugis finns projekt tråd

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Jösses Amalia  :o  ;D

bra jobbat där!!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

DumDum

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
 8)
Volvo 244 -82 B230A Drar 740TIC med chip och 1bar ladd Dock tillbakaköpt och påbörjat V8
Volvo 244 -87 B230E ca 170-180hk tillbaka köpt.
Volvo 365 -88 Projektbilen här med V8 brann upp..
Volvo 740 -86 TIC ca380hk Ska trimmas mer.
Volvo 360 -87 Just nu sugis finns projekt tråd

DumDum

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Vet inte men jag har kommit i stadiet om jag verkligen ska köra dubbla förgasare eller om jag ska köra ett Civinco sprut med två TBI enheter från 454cui. eller 8 vanliga spridare.

anledningen till detta är för att jag ska kunna välja när jag vill köra kompressor eller som sug utan för mycke meck. att ha 4 Quick E85 på 950CFU är lite dyrt. Visst civinco med enheterna eller 8 st spridare ca 12000kr men vad kostar dom förgasarna st ca 6000kr = 24.000kr och massa munstycken mm.

Men om man vänder på det.

Två plast huvar.
Två olika insug, sug och kompressor
En kompressor med tillbehör
och två tune kort med en sug mapp och en kompressor matt och en transportmapp.

Visst det är enormt tufft med förgasare och Hör V8 till men efter att en TH400 låda blivit inköpt och preppad för 1000hk med en Danielsson turbin så och botten delen är färdig så så skulle vem som helst känna av det ekonomiskt.

En snik variant för ju dubbla 350 TBI enheter eller en 454 enhet och massa olika chip. men de tycker jag är för snikigt.


Vad hade ni gjort med  handen på hjärtat?
Volvo 244 -82 B230A Drar 740TIC med chip och 1bar ladd Dock tillbakaköpt och påbörjat V8
Volvo 244 -87 B230E ca 170-180hk tillbaka köpt.
Volvo 365 -88 Projektbilen här med V8 brann upp..
Volvo 740 -86 TIC ca380hk Ska trimmas mer.
Volvo 360 -87 Just nu sugis finns projekt tråd

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
jaa du...

Eftersom jag är en insprutskille så säger jag ett lagom billigt sprut och 8 spridare!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
ett sprut utan tvekan, men det hade inte blivit civinco, mycket strul med dem å ett onödigt krångligt sprut enligt vad jag hört...
jag hade monterat ett g4 storm  ;D

DaViD^^

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 288
    • Visa profil
jaa du...

Eftersom jag är en insprutskille så säger jag ett lagom billigt sprut och 8 spridare!
dessutom betydligt mer anpassningsbart oavsätt vad man väljer i framtiden så hänger man på större spridare mappar bilen och klart

att hållas på och byta munstycken och krångla och endå aldrig få samma effekt som ett sprut känns lite onödigt

Varför köra sakta när man kan köra fort?

DumDum

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
det är la det som tilltalar mest är att det är såpass anpassningsbart när man byggt vidare ocu bara uppdatera med 8 nya större spridare.
Men samtidigt så går den inte sådär ojämt på tomgång och ljudet försvinner  :-\

så vette fan.

Dock har jag beslutat mig för att ha lådan monterad i förarutrymmet i bilen för att vinna mer plats åt mig själv med stol och padaler.

Det kommer också bli lexan rutor runt om i 3 millimeter. Mest för att kunna byta ut rutan när en kompressor ska på, då det krävs hål i rutan för det.
Volvo 244 -82 B230A Drar 740TIC med chip och 1bar ladd Dock tillbakaköpt och påbörjat V8
Volvo 244 -87 B230E ca 170-180hk tillbaka köpt.
Volvo 365 -88 Projektbilen här med V8 brann upp..
Volvo 740 -86 TIC ca380hk Ska trimmas mer.
Volvo 360 -87 Just nu sugis finns projekt tråd

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
ojämn tomgång går väl mappa till om man vill..

Och ljudet beror väl på hur insugsvägarna byggs?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.