Författare Ämne: hur många varv på framfjäder kan man kapa.  (läst 6485 gånger)

anders__87

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
hur många varv på framfjäder kan man kapa.
« skrivet: maj 01, 2011, 21:03:54 »
tja allt trevligt 360folk.

Någon som har koll på hur många varv man kan kapa framfjädrarna utan att dom blir lösa och bilprovningen gnäller?

vet att på 740 är det 2-2,5varv  ;D

ha de
anders frid

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2079
    • Visa profil
SV: hur många varv på framfjäder kan man kapa.
« Svar #1 skrivet: maj 01, 2011, 21:31:55 »
Jag skulle inte kapa mer än ett varv, det sänker ca 3,5cm beror på vilka originalfjädrar du har.
Kapar du mer så går däcket i hjulhuset för minsta gupp så ska du sänka mer ska du nog byta till en hårdare fjäder.
Men detta var ju inte svar på din fråga :-[ du ska nog kapa 2 varv eller mer innan den ligger löst när du lyfter bilen.
Men byter du till hårda korta fjädrar (typ kapade sierra bakfjädrar) brukar det bli problem med lösa fjädrar, men då går det att korta stötdämparna, finns flera här på forumet som gjort så.

anders__87

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: maj 01, 2011, 21:51:23 »
Jag skulle inte kapa mer än ett varv, det sänker ca 3,5cm beror på vilka originalfjädrar du har.
Kapar du mer så går däcket i hjulhuset för minsta gupp så ska du sänka mer ska du nog byta till en hårdare fjäder.
Men detta var ju inte svar på din fråga :-[ du ska nog kapa 2 varv eller mer innan den ligger löst när du lyfter bilen.
Men byter du till hårda korta fjädrar (typ kapade sierra bakfjädrar) brukar det bli problem med lösa fjädrar, men då går det att korta stötdämparna, finns flera här på forumet som gjort så.

Okej men det var ett bra svar ändå, då jag har mätt avståndet mellan däck o skärmkant var ungefär 40mm.
Så att om ett varv sänker ca 35mm så kan det bli lagom och ändå ha gott om plats för fälg/däck och om det behövs så vågar jag troligen kapa 1/4dels vars tills jag får den i rätt höjd ju :)

Men får se om någon vet ett exakt svar.
Tack ändå :)

Tiger1978

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: januari 20, 2013, 17:26:48 »
Är det nån som har kapat och vet hur många varv?
Bara för att jag inte är paranoid längre, betyder det inte att dom inte är ute efter mig..

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 16596
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #4 skrivet: januari 20, 2013, 23:25:30 »
Är det nån som har kapat och vet hur många varv?

Har för mig att simlar skrev nåt om det nyss. Han hade en metod för att mäta/uppskatta hur mycket som kunde tas bort. Kolla hans senare del av sin projekttråd om han inte läser och svarar här :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3294
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: januari 21, 2013, 02:12:24 »
Har för mig att simlar skrev nåt om det nyss. Han hade en metod för att mäta/uppskatta hur mycket som kunde tas bort. Kolla hans senare del av sin projekttråd om han inte läser och svarar här :)
Japp det var ganska nyligt jag skrev om det :)

Jag har inte kapat originalfjädrarna men har en bild på datorn där jag kan jämföra med min 245-husvagnsfjäder som är kapad så kort det går.

Enklaste sättet att veta hur kort man kan kapa är att mäta  från botten av undre fjäderskålen till toppen på fjäderskålen, då vet man hur lång fjädern måste vara för att inte glappa.

När jag kollar på min bild där jag har originalfjädern liggandes bredvid husvagnsfjädern så är husvagnsfjädern nästan exakt två(2) varv kortare, och husvagnsfjädern är så kort det bara går utan att det glappar.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

Tiger1978

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: februari 02, 2013, 21:50:23 »
Jag kapade mina 2 varv, blev väl 40mm sänkning och fjädern sitter lite löst. Inte så det är risk för att den hoppar ur läge, men den är lite "lös"
Skulle vilja ta ett halvt varv till för att få ner han på backen men då dyker ett annat bekymmer upp, "taket" på hjulhuset ligger ungefär 3 cm från däcken så jag renomenderar inte att ta mer än så tyvärr, om inte nån annan har en bra lösning..
Bara för att jag inte är paranoid längre, betyder det inte att dom inte är ute efter mig..

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3294
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: februari 02, 2013, 21:58:09 »
Jag kapade mina 2 varv, blev väl 40mm sänkning och fjädern sitter lite löst. Inte så det är risk för att den hoppar ur läge, men den är lite "lös"
Skulle vilja ta ett halvt varv till för att få ner han på backen men då dyker ett annat bekymmer upp, "taket" på hjulhuset ligger ungefär 3 cm från däcken så jag renomenderar inte att ta mer än så tyvärr, om inte nån annan har en bra lösning..
Kommer på två lösningar.
1: Lägre profil på däcken. (vanligt på det brittiska forumet, 300mania, att köra 13" fälgar med låg profil för att kunna sänka bilen så pass mycket att den ligger bara någon centimeter från backen.)
2: Bygga om hjulhusen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98