Författare Ämne: Xenon-konvertering  (läst 4305 gånger)

philen

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 246
    • Visa profil
Xenon-konvertering
« skrivet: juni 29, 2011, 21:11:45 »
Tjöna! Efter att ha finkammat nätet efter reflektorer men inte hittat några och laga/bildelsbasen har inga och jag antar att de som har reflektorer här på forumet gärna behåller dem själva har jag funderat på om man skulle Xenon-konvertera istället. Det medför antagligen en sjuhelsikes massa arbete och snordyrt lär det bli, men i gengäld får jag nåt som antagligen håller lång tid framöver och som det kommer finnas reservdelar till i åtminstone 10 år framöver. Jag har aldrig förstått hur det där med Xenon fungerar, kan någon som har koll på nyare teknologi förklara hur den skall fungera och hur man gör för att installera en automatisk nivåreglering på dem, som jag förstått att man måste ha för SBP. Det finns ju diverse xenonkonverteringskit. går dessa att använda? Kör man med xenon kan man ju ha vilken färg som helst bakom glaset, vilket är fräckt! :P

Så, några idéer på hur det kan gå till? Det jag hittar på övriga forum är ju bara så man får Xenon i helljus alternativt byter folk tillbaka till original för besiktning, men det går ju inte i mitt fall  :P
Riktiga bilar har varken styrservo eller AC.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2111
    • Visa profil
SV: Xenon-konvertering
« Svar #1 skrivet: juni 29, 2011, 22:14:10 »
Det är väl H4 lampor i 300-serien, då kan du inte byta bara helljuset till Xenon, eftersom du bara har en lampa (två glödtrådar i samma lampa när du kör med halogen). Kitten borde absolut funka, man får hitta någonstans att skruva upp ballasterna, men det ska väl inte vara omöjligt.

Vet inte om jag fattar fel eller om jag har missat något här. Menar du att man inte behöver reflektorer när man kör med xenon?
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

philen

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 246
    • Visa profil
SV: Xenon-konvertering
« Svar #2 skrivet: juni 29, 2011, 23:54:42 »
Citera
Det är väl H4 lampor i 300-serien, då kan du inte byta bara helljuset till Xenon, eftersom du bara har en lampa (två glödtrådar i samma lampa när du kör med halogen). Kitten borde absolut funka, man får hitta någonstans att skruva upp ballasterna, men det ska väl inte vara omöjligt.

Jo, det stämmer att det är H4 i 300an, och lampor är det inga som helst problem att få tag i, problemet är att få tag i nya reflektorer, då det är dem jag fått nedslag på.

Kruxen då, är att sbp kollar lysena vid halvljus, eftersom helljusen ändå inte används vid möte och därför inte kan blända mötande trafik. Då behöver jag alltså byta hela faderullan till Xenon, eller åtminstone halvljusen. Det är helljusen folk brukar stoppa in, eftersom det inte är olagligt, då man som sagt skall blända av. Har man då halvljus som glöd och helljus som xenon så kallas det bi-xenon om jag förstått allt rätt (vilket jag inte blir förvånad om jag inte har). Så det vanligaste folk använder sig av är alltså bi-xenon.

Ska man få det lagligt med xenon som halvljus, så måste man ha en motor kopplad till, som automatiskt ställer in höjden på lamporna, för att eliminera risk för bländning mot mötande trafik. Och jag som inte har nån vidare koll, undrar då hur man gör för att installera ett par sådana motorer eller är det dem som är ballasten? Har jag förstått det rätt är ballasten enheten som tänder själva ljusen, likt en glimmer i ett lysrör.

Att hitta plats för ballasten är nog inga som helst problem, finns rätt gott om utrymme under min huv  ;D


Citera
Vet inte om jag fattar fel eller om jag har missat något här. Menar du att man inte behöver reflektorer när man kör med xenon?

Det finns två olika typer av reflektorer vad gällande xenon. En reflektor som fungerar precis som den gamla vanliga halogen-reflektorn, men också en reflektor som egentligen är en lins och inte alls en reflektor. Har man den som är utformad som en lins, kan man lika gärna ha en mattsvart bakgrund som kromad.
Riktiga bilar har varken styrservo eller AC.

R_H_D_F

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: Xenon-konvertering
« Svar #3 skrivet: juni 30, 2011, 00:17:08 »
ballasten är själva enheten som tänder xenon lampan.
bi-xenon är när du har både hel och halv i samma lampa å båda blir xenon då. är bara en avskärmare som flyttar på sig när du slår om mellan hel och halvljus.
det är inte omöjligt att få bilen godkänd med xenon på sbp men är både dyrt och krångligt då du måste reg besiktiga bilen med xenon för att det ska gå igenom på sbp.

har kollat själv vad som gäller med xenon tidigare då jag hade dåligt ljus i min bmw e30. men bytte till dom nyare halvljusen ist.

här är lite om vad som gäller iaf.

Möjligheten att eftermontera strålkastare med xenonljus (HID) eller som de också brukar kallas gasurladdningsstrålkastare (High Intensity Discharge headlamps) infördes i de svenska föreskrifterna den 1 januari 2002 och gäller både för äldre bilar och helfordonsgodkända bilar som tagits i bruk.

Enligt 21 kap. om belysningsinstallation i Vägverket föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar, skall helljus- och/eller halvljusstrålkastare med xenon/gasurladdning vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 98 och ljuskälla till sådan strålkastare vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 99. Halvljusstrålkastare skall vara så inkopplad i fordonets elektriska system att den förblir tänd när helljusstrålkastare används.

Fordon med sådana typgodkända halvljusstrålkastare skall dessutom vara utrustat med automatisk ljusnivåreglering enligt kraven i ECE-reglemente 48 eller EG-direktiv 76/756/EEG och strålkastarrengörare som antingen är typgodkänd enligt ECE-reglemente 45 eller uppfyller de tekniska kraven i reglementet. Dessa tilläggskrav skall kontrolleras och godkännas av Bilprovningen vid en registreringsbesiktning av bilen.

hoppas det kan vara till nån hjälp.

mvh Daniel
Turbo = Real Power