Författare Ämne: Olles 345 DLS -81  (läst 80845 gånger)

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: Olles 345 DLS -81
« Svar #80 skrivet: januari 19, 2012, 18:04:28 »
Första hjulet monterat, 30 mm custom spacer för att få dit saabfälgarna. Imorrn torde det bli provkörning


larsens

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 196
  • grom bilen min
    • Visa profil
SV: Olles 345 DLS -81
« Svar #81 skrivet: januari 19, 2012, 18:53:26 »
gromt da med is pigg
jeg har en 360 som jeg driver og lurer på om jeg skal bygge om til innsprut hehe,

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Olles 345 DLS -81
« Svar #82 skrivet: januari 19, 2012, 19:43:00 »
Kan du svänga med domdär däcken eller tar dom i skärmen längst fram?

Gillar din lackering skarpt!  :)

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: Olles 345 DLS -81
« Svar #83 skrivet: januari 19, 2012, 23:27:59 »
Like på det! :D

Nej jag kommer behöva ta ur skärmarna lite, var tvungen göra det bak också men det ser faktiskt ganska lovande ut! Är ca 10 cm som man kommer få forma om lite!

Ikväll installerade vi drift-lights ;) Och för att fira häromdagen så kapade jag röret till bakbromsarna eftersom jag lyckades bryta lös en bit ur blocket när jag skulle lufta bak... Härligt att gängen sitter hårdare än vad gjutgärnet är... Meeen, vem behöver bakbroms? :D


OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: Olles 345 DLS -81
« Svar #84 skrivet: januari 20, 2012, 17:45:42 »
Nu är den provkörd! Visade sig ta i hjulhuset fram så blir antingen ta bort innerskärmen eller så förlänga dämparna fram eftersom bilen ändå står framåt som det är nu!

Här är nå bilder på bilen "klar" och på custom spacers som farsan gjorde åt mig i svarven :)








simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Olles 345 DLS -81
« Svar #85 skrivet: januari 20, 2012, 22:19:39 »
Looking good ;) Helt sjukt fin isbil :o

Förresten vad har du för hastighetsmätare i din bil? Ser på bilden med spacer att det ser ut exakt likadant som på min 345a med smithmätare där. Det jag vill komma fram till är om du möjligtvis har en hel smith-hastighetsmätarvajer som du kan tänkas sälja till mig?
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: Olles 345 DLS -81
« Svar #86 skrivet: januari 21, 2012, 02:57:31 »
Tack :)

Jag kan kika imorrn, vad är det jag ska kika efter för att avgöra om det är rätt?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Olles 345 DLS -81
« Svar #87 skrivet: januari 21, 2012, 11:25:36 »
Enklaste sättet är att kolla på hastighetsmätaren. Börjar mätaren vid 0 och visaren är vit hela vägen så är det en smith. Sen för att vara riktigt säker kan man kolla infästningen på vajern på baksidan av mätaren
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3401.msg41421#msg41421 (den övre bilden visar en smith och den undre en vdo).
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: Olles 345 DLS -81
« Svar #88 skrivet: januari 23, 2012, 22:59:40 »
Gjorde i ordning höjningen av framvagnen, blev distanser längst upp i tornen och gummin mellan coilsen, tar fortfarande i om man går i stora gupp men det får duga! Om nån undrar hur man särar på fjädern så kom jag på en idé som jag använde mig av och det fungerade väl :)

Så nu står bilen liiiite högre fram ;) Det är lite underligt att köra med rallydäck, man tror att man kommer åka av vägen men det finns fortfarande grepp kvar att hämta. Balansen i bilen blev faktiskt bättre, den är ganska neutral eller mot understyrd i ingången, understyr i början tills man lagt på lite gas och då överstyr den just och pass resten av kurvan, väldigt lättkörd!

Ang hastighetsmätarvajern så är det en vit tavla men jag upptäckte nu att den inte visar hastighet så det är risk att vajern är trasig?




simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Olles 345 DLS -81
« Svar #89 skrivet: januari 23, 2012, 23:11:39 »
Så du kör med gummiklossar för att styva upp fjädringen? Riktigt budget men det är så det ska vara, varför slösa pengar på nya hårdare fjädrar när det ändå är en isbil :P
Låter trevligt med rallydäck, alltid lika kul när man kan köra hårdare än vad man själv tror är fysiskt möjligt ;)

Ok, jo det finns risk för det. Om det inte bara är att det inte greppar nere vid navet. Går lätt att kolla genom att hissa upp bilen snurra på hjulet, då ser man om vajeränden snurrar. Snurrar vajeränden vid däcket men det snurrar inte i vajeränden vid mätaren så är vajern trasig, går endast att kolla genom att ta loss vajern från baksidan av mätaren. Men du har kollat upp så det är klämfäste (smith-vajer)? För om det inte är klämfäste så har jag tyvärr ingen användning av vajern.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: Olles 345 DLS -81
« Svar #90 skrivet: januari 24, 2012, 12:07:40 »
Ja det här är verkligen ett fuse-bygge, ett bygge för att lära sig helt enkelt :)

Jag sliter lös vajern nästa gång jag lyfter upp bilen

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Olles 345 DLS -81
« Svar #91 skrivet: januari 24, 2012, 15:34:10 »
Okej, ja det är ju alltid kul att lära sig laga, lacka och trimma :D

Ok det låter bra :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: Olles 345 DLS -81
« Svar #92 skrivet: januari 24, 2012, 15:39:22 »
Upptäckte två saker idag. 1. att hastighetsmätaren rör sig ibland så hoppet är kanske inte ute, sliter ut den ikväll. 2. att bilen går MYCKET bättre ifall man får vajern att dra spjället helt öppet istället för bara halft öppet ;) Den e fortfarande trött av utväxlingen men nu räcker det iaf till att åka isbana :) Det tar ett tag att lära sig chassiet då den nu vill räta upp sig när man lägger på gas istället för att fortsätta rotera

Var ut å härja lite i skogen med noll soppa, inge ström i batteriet och en arg bosatt, men det blev ett par klipp iaf. Ska klippa ihop en film senare :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Olles 345 DLS -81
« Svar #93 skrivet: januari 24, 2012, 15:42:42 »
Ja det är konstigt att bilen går bättre när man kan gasa fullt :P
Vad har du för utväxling?

Härligt med film :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: Olles 345 DLS -81
« Svar #94 skrivet: januari 27, 2012, 16:03:27 »
Det är standard utväxling, men eftersom hjulen är mycket större så blir utväxlingen HÖG, typ 1000 varv på femman i ~80

Här är en liten video där jag guidar en kompis i rally-volvon, han har lite svårt att tro på att det går hålla de farter som jag säger till honom att hålla ;D

http://www.youtube.com/watch?v=zAR3cKotXGc

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Olles 345 DLS -81
« Svar #95 skrivet: januari 27, 2012, 16:11:03 »
Trevligt utväxling för landsväg iaf, men inte för rally :). Jag skulle gärna ha sån utväxling, har 4-växlad i min bil så det varvar 3500 i 100 på 4an, inte skönt att mata landsväg med det :'(

Hehe, han tar det lite försiktigt. Men det kan jag förstå när det är första gången med rallydäck.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: Olles 345 DLS -81
« Svar #96 skrivet: januari 29, 2012, 16:55:18 »
Min ligger på drygt 3000 varv med 14" i 100km/h, den jag kör på vägen alltså :)

Här dock 13", har installerat stänkskydd idag med hjälp av mina vänner så nu har man tatt första steget mot rally-stuket ;D


simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Olles 345 DLS -81
« Svar #97 skrivet: januari 29, 2012, 17:06:36 »
Visst är din väg-340 en b19 med m45 från -81? isf har du samma utväxling på den som jag har på min. Jag kör med gps som hastighetsmätare, du kollade vid 100km/h mätarfart? Vet inte hur rätt mätarna går på 340 men min kadett gick 120 på mätaren när det gick hundra och det skevade iväg värre och värre, 175 på mätaren var 150km/h enligt gps ;D

Jo nog blev det lite mer rally-stuk nu :), är det du som klistrat dit sparco-lapparna på stänkskydden eller har du köpt sparco-stänkskydd?
Jag kommer skära till skärbrädor som jag köpte på biltema och ha till stänkskydd ::)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: Olles 345 DLS -81
« Svar #98 skrivet: januari 29, 2012, 17:55:52 »
Ahh ja jag kollar på mätarn jag! Så då stämmer det nog det du säger :)

Det är sparco, jag blev dock lite besviken att de inte var helvita utan halvt genomskinliga! Man vill väl gärna att de ska kunna böjja sig men det kanske finns tunna skärbrädor också? :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Olles 345 DLS -81
« Svar #99 skrivet: januari 29, 2012, 18:07:34 »
Ok, förstår att du blev besviken om dem är halvt genomskinliga :-[

http://biltema.se/sv/Hem/Kok/Husgerad/Skarbrada-bojbar-85412/
Svarta sådana har jag, känns lagom hårda. Ganska stora så 1st räcker till 2st stänkskydd (om man kör originalstorlek).
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: Olles 345 DLS -81
« Svar #100 skrivet: januari 29, 2012, 18:49:03 »
Jamen det där var ju klockrent! Betydligt billigare än de 600 kr mina kostade iaf ;)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Olles 345 DLS -81
« Svar #101 skrivet: januari 29, 2012, 21:19:02 »
Jo fyfan, köpte 3st skärbrädor före jul men jag har bara inte orkat skära till dem och montera. Dem låg i en låda just vid kassan, annars hade jag nog inte tänkt tanken på att biltema kan ha skärbrädor som duger :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: Olles 345 DLS -81
« Svar #102 skrivet: januari 30, 2012, 00:24:20 »
Bara ut å snickra! Jag upptäckte dock att man måste borra nya hål för att sätta bakre stänkskärmarna :)

Ikväll har vi fått till tomgången, plockat bort lister och polerat bilen. Såhär ser en sminkad gris ut:


simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Olles 345 DLS -81
« Svar #103 skrivet: januari 30, 2012, 08:14:14 »
Jo får ta och göra det nästa gång jag ska ta en skruvarsession :) Ok, men borra hål är inga problem sålänge man har ström i borrmaskinen ;)

Nu blev ju jag sugen på att polera min bil :o
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: Olles 345 DLS -81
« Svar #104 skrivet: januari 31, 2012, 23:56:16 »
Har beställt lite dekaler nu och städat ur bilen lite. Sen åkte jag ner te staaan (jag bor lite utanför) och sku skaffa mig nå högtalare på jula eller clas ohlssons bara så att det går lyssna på radio i bilen (min har inte en enda högtalare). Kom hem me dessa:



Så då byggde min vän en låda till dem (eller rättare sagt två lådor) så jag slipper sätta in dem i dörrar eller liknande:



Så från att ha tänkt ha riktigt det billigaste man hittar så gick man till att spela bra nog att slippa skämmas när man öppnar dörren vid korvmojjen :)

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: Olles 345 DLS -81
« Svar #105 skrivet: februari 02, 2012, 00:35:32 »
Ikväll var det dags att jobba lite på rallybilen igen. Installerade bälten och ratt med snap off:


OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: Olles 345 DLS -81
« Svar #106 skrivet: februari 02, 2012, 14:13:16 »
Ännu en bild på bäbisen nu i -24 grader


OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: Olles 345 DLS -81
« Svar #107 skrivet: februari 02, 2012, 23:20:15 »
Ikväll blev det neon på rallybilen och en liten tur i kvällsmörkret ;)


OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: Olles 345 DLS -81
« Svar #108 skrivet: februari 20, 2012, 14:49:10 »
Börjar vara skapligt less på den här förgasarmotorn nu så jag började se mig om för en B230. En kompis visade sig ha en B230K som jag kunde få för sjukt billig slant så det blev deal!

Jag räknar me att bygga megasquirt på den så jag sitter och funderar på hur jag ska bygga insuget, och då kom jag och tänka på den här lilla rackaren som bara ligger på hyllan och skräpar ;)



Ifall man skulle få för sig att man behöver mer soppa än vad de spridare som sitter på insugningsrören ger så kan man bara koppla på de dära ;)

Tanken med motorn är att få ett brett register med ungefär samma bottendrag som B19-motorn har och förhoppningsvis lägre bensinförbrukning. Motorn ska vakna upp på 3000 varv och slockna på 6000. Än så länge har jag räknat ut att ventilerna flödar max vid 5000-5500 varv på 11mm lyft så jag kommer lägga toppeffekten runt 5300-5400 varv. Jag tänkte stämma av insuget och avgassystemet för 4500 varv vilket då ger ett spann på 3750 - 5250 på insuget och 3000-6000 på avgassystemet. Såvida jag har kunnat lista ut hittills är det VX3-kammen som stämmer bäst in med vad jag är ute efter.

B230K är allmänt känd som kass att trimma men eftersom jag inte egentligen är ute efter några herrejösses-siffror i effekt så tror jag att den kommer kunna passa bra till ändamålet.

Receptet är då i dagsläget:
Hemmabyggt insug beräknat 4500 varv
40mm individuella spjäll
Plenum
Megasquirt
Extraktorgrenrör beräknat 4500 varv
Race-katalysator
Portning
VX3-kam
Blueprintad motor
Polerat förbränningsrum

Maxeffekten hoppas jag på något kring 140 hk men den bör bli ganska bred i registret, vilket är fint för att drifta i snön med :)

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: Olles 345 DLS -81
« Svar #109 skrivet: februari 20, 2012, 16:34:21 »
Fixa en 16v motor då ligger ju effekten på 10-20hk över ditt mål och då är den original ;D
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: Olles 345 DLS -81
« Svar #110 skrivet: februari 20, 2012, 17:57:20 »
Jag har en sån men det är svårare att ta sig igenom besiktningen med den :P

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: Olles 345 DLS -81
« Svar #111 skrivet: februari 21, 2012, 18:00:30 »
Sprättade upp en B19A som suttit i en -81 345 DLS, hittade där en V-kam, blir den bättre än VX3 iomed att jag vill ha toppeffekten före 5500 varv men att den ska börja på 3000 varv?

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: Olles 345 DLS -81
« Svar #112 skrivet: februari 26, 2012, 01:01:42 »
Såhär kan två kolvar som gått ca 25000 mil se ut beroende på hur mycket möda man lägger på dem ;)



Idag har jag tvättat å tvättat komponenter, målat blocket, honat cylindrarna, gjort klart en kolv, viktat stakarna (alla väger likadant på grammet) och imorgon blir det nog att göra klart resten av kolvarna samt vikta dem och sen lägga andra varvet färg på motorn. Portarna ser riktigt bra ut för vad jag har tänkt mig och det är inte heller särskilt mycket gjutskägg så jag tror att jag kommer lämna dem som de är

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: Olles 345 DLS -81
« Svar #113 skrivet: februari 29, 2012, 22:34:47 »
Nu sitter motorn till största del ihop. V-kam installerad. Sjukt jobbigt att vänta tills man fått tag på allt insprutning osv innan man får provköra den ;)



Här har jag lite frågor om motorbygget/bytet:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7437.0

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Olles 345 DLS -81
« Svar #114 skrivet: mars 01, 2012, 15:42:10 »
Ser man på! Ett svartblock.  :)

Ser bra ut :)

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: Olles 345 DLS -81
« Svar #115 skrivet: mars 01, 2012, 17:09:22 »
Det började med att jag köpte ett vitblock, sen när det stått i garaget över natten hade det blivit ett brunblock. En hel del skrubbande senare så visade det sig vara ett rödblock men lite risigt så slutade på ett svartblock ;)

Vart å sett ut rör till avgasystemet idag, blir lite grövre än vad jag tänkt mig men det får fungera! 42mm grenrörs-rör som sen går över på 2,5"

Lutar att motorprojektet får chilla ett tag dock, måst ta å lacka upp biln den här månaden

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Olles 345 DLS -81
« Svar #116 skrivet: mars 08, 2012, 01:23:06 »
Oj vad du håller på med bilarna 2  8)

Roligt å se! Och tack för film, fina vägar ni har där!

Ska bli väldigt kul att följa ditt motorbygge när du fortsätter med det.
Och Megasquirt kör jag med så det värmer i hjärtat när man ser fler  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: Olles 345 DLS -81
« Svar #117 skrivet: mars 08, 2012, 13:56:50 »
Jag har inte så mycket annat för mig! :P Det är för dålig is att köra hoj (eller rättare sagt att ploga) och båda cyklarna är klara så man måst ju hålla på med nåt :P

Området som vi körde med baby blå på var Drivecenter Skellefteå, en gammal flygplats, jag har varit där på praktik i ett halvår så man har halva inne när man frågar om man får ut å leka lite ;D

Min gamle teamschäfer Martin kommer hit på typ onsdag så då blir det räta till alla bucklor (han är plåtslagar-son), slipa ner den och lacka den. Var förbi på ReklamCity idag och mina dekaler blir nog klara till slutet på nästa vecka. Hann med att introducera ännu en människa till 300-seriens charm också :D

Funderar på göra nå ventilering i huven som går där batteriet sitter för friskluft till luftfiltret (måste flytta batteriet, insugsrören blir för långa) men jag har inte listat ut hur ännu
 
Rören hämtar jag imorrn och då blir det väl att hinka ner 230n i skelett-bilen och börja svetsa ihop grenröret. Tror jag väntar en månad innan jag sätter in den, så då hinner jag besikta den och slipper bråka om reg-besiktning på två år iaf :)

Tyvärr rasade B19 som satt i rallybilen (vi monterade motorn utan att veta om den ens startade) när vi skulle provköra plogen men det visade sig att det satt en V-kam i den så då blev jag lite gladare. Den bilen får nog stå till nästa vinter, kanske man hinner sätta ihop någon turbo-motor till den, nåt budget om inte annat.


OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: Olles 345 DLS -81
« Svar #118 skrivet: mars 08, 2012, 14:21:00 »
Här kommer en liten uträkning på en B19 turbo:

300 nm, 7000 rpm max, drygt 300 hk

K kam (sku dock ha haft en med högre lyft, sku haft 13mm lyft)

1,6 bars tryck, GT30R (fråga mig inte varför jag fastnat på räkna med Garrett GT-turbos)

Kommer bli toppig men håller kanske

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: Olles 345 DLS -81
« Svar #119 skrivet: mars 09, 2012, 15:22:19 »
Här är lite pryttlar som ska in i/på blå bilen