Författare Ämne: MegaSquirt (http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html)  (läst 32449 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
MegaSquirt (http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html)
« skrivet: december 27, 2003, 22:58:33 »
Nån som i skrivande stund kör megasquirt? Jag funderar starkt på det.. måste bara bygga ihop ett först.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:MegaSquirt (http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html)
« Svar #1 skrivet: december 28, 2003, 17:05:07 »
Varför?

Du kan fortfarande inte ställa tändningen med det och ett standard Jettronic går att justera rätt mycket.

FREJS EDIT: Det går visst, med "Megasquirt & Spark" mjukvara. Obs, all mjukvara är gratis!
« Senast ändrad: maj 10, 2007, 20:11:45 av FREJ »
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:MegaSquirt (http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html)
« Svar #2 skrivet: december 28, 2003, 17:17:15 »
Jo alla megasquirt kan man ställa tändningen med. Det är mjukvaran och inte hårdvaran som begränsar.

Sen har man ju mycket mer kontroll och överblick med ett system som visar vad som händer.. i realtid till och med.

Tror inte man kan justera ett jettronic så bra utan bromsbänk..

Och orginal på min motor sitter ett självinställande tändsystem som heter Renix som man inte kan påverka vad jag vet..

Men mest vore det nog för rolighetens skull.. att sitta i sin 360 från -86 och mappa sin motor med en laptop!
« Senast ändrad: september 17, 2006, 20:52:56 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:MegaSquirt (http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html)
« Svar #3 skrivet: december 28, 2003, 20:28:19 »
Skall du köra turbo?

Om inte, kan man med ställbar regulator och ev byte av spridare samt ställa fjädern i LMM:n justera ett Jetronic så det passar rätt mycket.

Det är normalt tändningen som spelar mest roll för att få ut mycket effekt...

Jag har en Renix i min också, och det är nog det första som åker ut...
« Senast ändrad: december 28, 2003, 20:29:54 av Nemesis »
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:MegaSquirt (http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html)
« Svar #4 skrivet: december 28, 2003, 20:55:10 »
nej ingen turbo..

Ställa fjädern? Är det justeringsskruven under den blå plutten på LMM:n du menar då?

Vad ska man ha för tändning då?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:MegaSquirt (http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html)
« Svar #5 skrivet: december 28, 2003, 20:56:28 »
Nja, fjädern under det svarta fastgjutna skalet  ;D
Kräver en del våld för att komma åt.
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:MegaSquirt (http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html)
« Svar #6 skrivet: december 28, 2003, 20:59:27 »
Tänkte faktiskt försöka bygga ett eget programmerbart tändsystem och byta ut elektroniken i ett Renix, så det inte syns  ;)
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:MegaSquirt (http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html)
« Svar #7 skrivet: mars 24, 2004, 17:37:47 »
INGEN på forumet som kör Megasquirt??  ???

Då får jag skynda på så jag blir först  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:MegaSquirt (http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html)
« Svar #8 skrivet: mars 24, 2004, 18:17:36 »
I så fall vore det kanon om du kunde göra en MS tråd under projekt...
Jag har också tänkt att köra MS/MSS eller nåt liknande (har ju inte köpt än, då kan man ändra sig  ;) )

Jag håller på och se om jag kan få en utvecklingsmiljö för motorola HC08 via jobbet, just nu har jag bara en 30 dagars licens, det lär ju ta längre tid än så om man vill ändra något t ex 58+2 givare...
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:MegaSquirt (http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html)
« Svar #9 skrivet: mars 24, 2004, 18:57:11 »
Det ska jag självklart göra när jag kommer så långt!  ::)

58+2 = HÖGINTRESSANT!!

Har du hittat en lösning eller tror du dig kunna skapa en?  :o
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:MegaSquirt (http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html)
« Svar #10 skrivet: mars 24, 2004, 21:41:49 »
Håller på att titta på källkoden till MS.
Det jag behöver är källkoden till MSS och den har jag inte laddat ner än. Har räknat lite på tider och det är inte mycket tid man ha på sig, då har jag ändå räknat med max 9000 rpm... (MS skall ju funka till 15000rpm tror jag)
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:MegaSquirt (http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html)
« Svar #11 skrivet: mars 24, 2004, 21:58:50 »
Ok!  :o

Tänk om man kunde sånt där  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:MegaSquirt (http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html)
« Svar #12 skrivet: mars 11, 2006, 02:14:42 »
Kommit nån vart med MS-guiden Frej?
Tänkte bara påminna dig så du inte lägger all tid på fru och barn  ;)
Förare TEAM EGON RACING

gronsaken

  • Medlem
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Re:MegaSquirt (http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html)
« Svar #13 skrivet: mars 11, 2006, 07:16:44 »
Jag får stanna till i Ö-vik när jag far hem ifrån Luleå så får du klämma och dra lite under huven  ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:MegaSquirt (http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html)
« Svar #14 skrivet: mars 11, 2006, 09:32:32 »
Kommit nån vart med MS-guiden Frej?
Tänkte bara påminna dig så du inte lägger all tid på fru och barn  ;)

Nej tyvärr..

Ska bara förtydliga att jag aldrig tänkt göra nån komplett guide, det finns ju redan både på engelska och svenska hur man bygger och installerar MS på sin "X"-motor i sin "X"-bil

Dock kommer jag offentliggöra min metod för att med enkla medel kunna köra Megasquirt ena dagen för att sen andra dagen kunna byta tillbaks till LU-Jetronic för tex besiktning.

Kan inte lova nån tidpunkt för när jag kan ha en guide klar men när jag väl sätter igång tar det nog inte såå lång tid. (yeah right, I know myself ;) )
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

hasse66

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
Re:MegaSquirt (http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html)
« Svar #15 skrivet: mars 14, 2006, 20:28:51 »
Kommit nån vart med MS-guiden Frej?
Tänkte bara påminna dig så du inte lägger all tid på fru och barn  ;)

Nej tyvärr..

Ska bara förtydliga att jag aldrig tänkt göra nån komplett guide, det finns ju redan både på engelska och svenska hur man bygger och installerar MS på sin "X"-motor i sin "X"-bil

Dock kommer jag offentliggöra min metod för att med enkla medel kunna köra Megasquirt ena dagen för att sen andra dagen kunna byta tillbaks till LU-Jetronic för tex besiktning.

Kan inte lova nån tidpunkt för när jag kan ha en guide klar men när jag väl sätter igång tar det nog inte såå lång tid. (yeah right, I know myself ;) )
 

eehh bör man ha tummen mitt i handen för att klura ut monteringen  har försökt följa snacket om ms men tyvärr bara att beklaga jag hajar nada så jag är mkt nyfiken hur detta funkar tro mej lura mej att bygga och fatta hure funkar   så bjuder jag på midda laget runt det vore kul om jag begrep ngt jag med hur som helst ni verkar ha kul med ms...hmmmm måste bara fatta detta hära.......
360 turbo forever

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:MegaSquirt (http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html)
« Svar #16 skrivet: mars 15, 2006, 19:42:05 »
MS är inte direkt annorlunda mot nåt annat system skulle jag tro, förutom att man kan löda ihop kortet själv då (det tar minst 60 timmar att löda kortet, bra om man är duktig på att löda)

Du hade väl hjälpt nån med Haltech Hasse? Fattar du Haltech?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:MegaSquirt (http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html)
« Svar #17 skrivet: mars 15, 2006, 20:07:01 »
Er det ikke lovlig med MS under besiktning?
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:MegaSquirt (http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html)
« Svar #18 skrivet: mars 15, 2006, 20:10:00 »
Er det ikke lovlig med MS under besiktning?

Det enda som är lovligt är bilens original insprutningssystem, får inte byta eller bygga om!

Till nästa år ska jag bygga så att det inte syns att det är MS  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:MegaSquirt (http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html)
« Svar #19 skrivet: mars 15, 2006, 20:37:46 »
Det enda som är lovligt är bilens original insprutningssystem, får inte byta eller bygga om!

Gäller inte det bara bilar som är nyare än -87?
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:MegaSquirt (http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html)
« Svar #20 skrivet: mars 15, 2006, 20:40:56 »
Det enda som är lovligt är bilens original insprutningssystem, får inte byta eller bygga om!

Gäller inte det bara bilar som är nyare än -87?

Det tror jag inte, alla bilar med nån form av avgaskrav på sig har väl strikta regler, tex får man väl inte byta förgasare på en gammal 240 utan att få faan för det, och en förgasare går ändå justera orginal till helt fel värden.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

hasse66

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
Re:MegaSquirt (http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html)
« Svar #21 skrivet: mars 17, 2006, 10:17:57 »
MS är inte direkt annorlunda mot nåt annat system skulle jag tro, förutom att man kan löda ihop kortet själv då (det tar minst 60 timmar att löda kortet, bra om man är duktig på att löda)

Du hade väl hjälpt nån med Haltech Hasse? Fattar du Haltech?
 nja lite det är ju mkt att kunna även när man har instrucktions handboken men det va en fråga på forumet jag lade ut pga han behövde hjälp själv och jag kan inte systemet så bra!!!
360 turbo forever

hasse66

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
Re:MegaSquirt (http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html)
« Svar #22 skrivet: mars 17, 2006, 10:20:00 »
du sa att det tar ca 60 timmar hur går jag till väga?? kan jag bygga så det styr mer än bränslet (NOS,,pic5 etc)  det vore kul om du kan väg leda lite vid ett senare tillfälle..
360 turbo forever

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:MegaSquirt (http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html)
« Svar #23 skrivet: mars 23, 2006, 21:18:36 »
du sa att det tar ca 60 timmar hur går jag till väga?? kan jag bygga så det styr mer än bränslet (NOS,,pic5 etc)  det vore kul om du kan väg leda lite vid ett senare tillfälle..

Det finns fullständig information om hur man löder kretskortet här: Megamanual
annars kan du ju köpa ett färdiglött kretskort, det gjorde jag.. 1800:- för 1-2 år sen..

Du kan förutom bränsle & tändning styra NOS/vatteninsprutning, laddtryck, elfläkt, launchcontroll/flatshift, byta program i farten tex race/gata bensin/etanol mm, växlingslampa i tre steg, antispinn mm..
« Senast ändrad: april 10, 2006, 19:27:40 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

hasse66

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
Re:MegaSquirt (http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html)
« Svar #24 skrivet: mars 24, 2006, 15:04:08 »
oooooohhh jösses!!!
det vill jag ha!!!!!!!! eehh var finner jag detaljer till detta då???? måste jag bygga ett kretskort själv?? jag har elfa  en bit från där jag bor ca 20min resa ska jag ha delar därifrån eller e det special delar ochså??
360 turbo forever

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
Re:MegaSquirt (http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html)
« Svar #25 skrivet: mars 24, 2006, 15:24:10 »
Er noen som bygger og selger for drøye 2000 kr..... Vet ikke om han her kan ordne noe:http://msnordic.mine.nu/forum/phpBB2/viewtopic.php?t=1147
« Senast ändrad: mars 24, 2006, 15:25:04 av Haak »

Dan.P

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
Re:MegaSquirt (http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html)
« Svar #26 skrivet: april 09, 2006, 01:09:39 »
Det går att ändra dem yttre parametrarna för LEjeten med ett förvånansvärt bra resultat.
Släppa på fjädern till luftmassemätaren, ändra på termotidgivaren och öka spridartrycket.

Med detta + steg2 o K13kam lyckades jag att skrämma upp min 86a 360GLT i minst +150hkr.

Köra med originalsprut är respekt :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:MegaSquirt (http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html)
« Svar #27 skrivet: april 10, 2006, 19:29:42 »
oooooohhh jösses!!!
det vill jag ha!!!!!!!! eehh var finner jag detaljer till detta då???? måste jag bygga ett kretskort själv?? jag har elfa  en bit från där jag bor ca 20min resa ska jag ha delar därifrån eller e det special delar ochså??

Ett kretskort köper du, då ingår mapsensor samt programmerad motorola processor, sen kan du köpa alla komponenter (motstånd, transistorer, kondingar mm.) på elfa eller digikey i Usa.

Enklast är förstås att köpa färdiglött kort i Sverige men det lär man sig ju inget på  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

hasse66

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
Re:MegaSquirt (http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html)
« Svar #28 skrivet: april 11, 2006, 07:10:07 »
det låter ju mumma   vad har du för erfarenheter  av satsen så här långt då??? ngt krångligt att kämpas mot??  eller bara flyt med allt i  bygget av ms..
360 turbo forever

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:MegaSquirt (http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html)
« Svar #29 skrivet: april 11, 2006, 20:49:49 »
det låter ju mumma   vad har du för erfarenheter  av satsen så här långt då??? ngt krångligt att kämpas mot??  eller bara flyt med allt i  bygget av ms..

Jag har ju inte lött mitt kort själv så det kan jag inte svara för, dock vet jag att de som löder själva känner att det är bra för man får mer kunskap/inblick i komponenterna och funktionen elektriskt.

Installationen på 360 GL med Lu Jetronic var ganska smidig, gjorde mig en adapter av en skrotad orginal databox så att jag kan plugga i vilken databox jag vill nu på orginal kabelhärva, jetronic eller MS.

Det enda som krånglat berodde på att jag inte läst på ordentligt, körde lågohmiga spridare utan det extra flyback-kort man behöver för att ta hand om de extra kraftiga strömmarna som blir med lågohmiga spridare. Dock är detta kort inbyggt på Version V3, jag har V2.2

Annars är det baara roligt med programmerbart sprut, är så skönt att ha full kontroll över hur motorn beter sig! Dock har jag inte testat att styra tändningen än, är fruktansvärt sugen på det men har inte fått tid att installera tändning som låter sig ställas än..

Får man problem så är det många skälar på nätforumen som gärna hjälper till med felsökning, förklaringar, utvecklingar av hårdvara eller mjukvara osv!

Rekommenderas!
« Senast ändrad: april 11, 2006, 20:50:03 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

hasse66

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
Re:MegaSquirt (http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html)
« Svar #30 skrivet: april 12, 2006, 09:34:37 »
OK FREJ DU HAAAAR! ÖVERTYGAT MEJ  NU FIXAR JAG DETTA MED!!!!
360 turbo forever

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:MegaSquirt (http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html)
« Svar #31 skrivet: april 12, 2006, 21:51:56 »
Nämnas bör att det finns olika Megasquirtversioner:

V1.01 (den första)
V2.2 (uppföljaren som jag har, V1.1 kan ganska enkelt byggas om till V2.2)
V3.0 (Den senaste som bla. har starkare kretsar för lågohmiga spridare direkt på kortet)
Megasquirt II (Dotterkort som ersätter processorn på V2.2, V3.0 och ger utökade prestanda och kapacitet!

Microsquirt (litet ytmonterat Megasquirt som är gjort för att vara litet och kompakt, lämpligt på tex motorcyklar tex.)

VEMS (Inspirerat av Megasquirt, hette tidigare MS AVR, har kompetent hårdvara med möjlighet att köra audis 5:a mfl. som Megasquirt inte klarar, i allafall inte i standardutförande.)
« Senast ändrad: april 12, 2006, 22:52:29 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:MegaSquirt (http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html)
« Svar #32 skrivet: augusti 01, 2006, 21:01:21 »
hvordan er prisforskjellen på å kjøpe ferdig lött kort, og lodde det selv?

Har hatt elektronikk, så skulle klart å lodde inn selv.
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:MegaSquirt (http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html)
« Svar #33 skrivet: augusti 03, 2006, 20:16:56 »
hvordan er prisforskjellen på å kjøpe ferdig lött kort, og lodde det selv?

Har hatt elektronikk, så skulle klart å lodde inn selv.

Svårt att säga exakt, 30-50% billigare i inköpspris.

alltså ca 600kr billigare för mig om jag inte köpt färdiglött för 1800kr
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:MegaSquirt (http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html)
« Svar #34 skrivet: augusti 03, 2006, 20:34:35 »
Det er jo litt penger det også da. Hvor får man kjøpt ferdig loddet da?

og hvor får man kjøpt ferdige printkort?
« Senast ändrad: augusti 03, 2006, 20:35:28 av Gulbrandsen_Racing »
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:MegaSquirt (http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html)
« Svar #35 skrivet: augusti 03, 2006, 21:29:36 »
Det er jo litt penger det også da. Hvor får man kjøpt ferdig loddet da?

og hvor får man kjøpt ferdige printkort?

Printkort/kretskort köper man från USA om man inte hittar privat i norge/sverige..

färdiglödda köper man privat eller från firmor.. Men om man köper färdigt kit från firma blir det nog ännu dyrare än 30-50% påslag mot att löda själv..

Här är den officiella listan med företag som säljer färdiga system eller kit:
http://www.megasquirt.info/bom.htm

För ms i sverige besök msnordics forum:
http://msnordic.mine.nu/forum/phpBB2/index.php

För VEMS finns svensk återförsäljare på www.vems.se
lösa delar 5000kr
färdig låda 6000kr
 >:(
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:MegaSquirt (http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html)
« Svar #36 skrivet: augusti 05, 2006, 01:35:03 »
Jeg syns du skal begynne med "How to MS a 300 Machine" snart jeg. :)
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


gronsaken

  • Medlem
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Re:MegaSquirt (http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html)
« Svar #37 skrivet: augusti 05, 2006, 14:44:21 »
Angående VEMS så har jag för mig att det finns ganska så mycket slantar att tjäna om man inte köper det genom den svenska återförsäljaren. Kika på denna sida http://shop.vems.hu/catalog/ och jämför