Författare Ämne: ”Höj bilskatterna och bygg ut kollektivtrafiken”  (läst 4688 gånger)

Tommy^_

• Betalande Medlem
  • Medlem
  • Antal inlägg: 229
    • Visa profil
”Höj bilskatterna och bygg ut kollektivtrafiken”
« skrivet: augusti 28, 2011, 22:31:20 »
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13538343.ab#abArticleCommentsWrite

Blev bra irriterad på den här artikeln.. försöker tänka att det är väl knappt halva sanningen just eftersom det står på svallerbladet.
Men jag kan inte låta bli sur över deras de såkallat forskarna tänker. Hur menar dom att svenskarna "nöjjes" åker bil allt mer?
I usa kostar bensinen 5-6kr per liter.. och tänk då på hur många miljoner människor som kör bil där med tanken på att dom flesta
får köra bil redan i 16års ålder! Och så tycker dom att vi ska straffas för att vi tydligen inte betalar tillräckligt?

För mig är det i nuläget billigare att åka bil till jobbet än att ta en buss. Både i tid och pengar, så det skulle krävas mycket innan
jag sätter mig på en svettig buss som körs av någon halvsovande medans jag lyssnar på barn som skriker och 5st fjortisar som lyssnar
på olika låtar i sin telefon och någon alkis som försöker sjunga med och något sjuk som hostar en i ryggen och slippa försöka kolla ut genom
en ruta som någon tidigare somnat emot som haft alldeles för mycket hårgel.
Kan sätta en peng på att dessa forkare som det står om tror att åka taxi är kollektivtrafik"  >:(

Nöjjes åkandet i bilar är det sista som kommer att försvinna! Vi som bilentusiaster gör väl vad som helst för att få åka ut och glassa eller leka
i våra pärlor så mycket vi kan och har råd med?
« Senast ändrad: augusti 28, 2011, 22:35:28 av Tommy^_ »

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 246
    • Visa profil
SV: ”Höj bilskatterna och bygg ut kollektivtrafiken”
« Svar #1 skrivet: augusti 28, 2011, 23:56:45 »
Håller nog med dig där. Som det är nu (1,5 mil till jobbet) tar det 1h15min till jobbet komunalt, oftast runt 1h30min-2h att ta sig dit pga förseningar etc. Det tar 15 min om jag åker bil. När vi hade enhetstaxa i Stockholm (när de införde vägtullarna) var ju det en del i ledet av att få stockholmarna att åka mindre bil. och det funkade, hör och häpna! Jag åkte självklart inte bil, eftersom det var i princip gratis att åka buss. Inte många jag kände valde att åka bil. De fick sätta in riktigt många extrabussar, biltrafiken i det närmaste upphörde. Så klart. Men så höjde de priserna till de ursprungliga igen och tog bort extrarutterna och vi valde att börja åka bil igen. Vill de verkligen få ner på bilåkandet bör ju kommunaltrafiken vara subventionerad (sk. "kommunisttrafik"). Då kommer ju pendlarna sluta åka bil, då blir det bara entusiaster och yrkestrafik kvar, vilket är helt fair och knappast det som orsakar de stora utsläppen.

Lokaltrafiken här i Stockholm har sjunkit så lågt att jag har börjat bokstavligen hata SL och allt vad kommunaltrafik heter. Dröjer nog många år innan jag ser det som ett alternativ igen. Jag betalar gärna ett par hundringar extra i månaden för att vinna tiden, inte behöva riskera min anställning pga. förseningar och bekvämligheten att åka och komma när jag vill. (och slippa stå i halvstorm i två timmar efter stängning utanför jobbet och vänta på nån buss som går var tredje timma).
Riktiga bilar har varken styrservo eller AC.

Malheus

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: augusti 29, 2011, 05:25:44 »
Läser man i SVD så är "experterna" ifrån Umeå och Karlstad, kommunaltrafiken verkar bara funka bra där?
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 246
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: augusti 29, 2011, 09:25:07 »
I Umeå hade de ju iaf subventionerad lokaltrafik i för några år sedan vet jag. Karlstad är väl så litet så att kommunaltrafiken består av lånesparkar på vintern och cyklar på sommaren.
Riktiga bilar har varken styrservo eller AC.

Redhead85

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: augusti 29, 2011, 19:06:25 »
Karlstad är vad jag erfar kommunaltrafiken bra, och staden är större än skövde tillexempel. Finns med på top 10 listan i sverige på stora städer. men det är I karlstad. jag bor i torsby. för mej ner till götet tar det 8 timmar. endast med tåg.
pga av förseningar och sen så är det ALDRIG lika trevligt som reklamen säger på tåget.

Hade jag inte haft bil häruppe så hade jag inte tagit mej in till byn. finns inge lokaltrafik.

Sen så skiter jag högaktligen vad de gör. ja kommer köra bil. så enkelt är det. Och börjar dom jävlas så kör jag avställt. då böterna är billigare än skatten.
360 Hybrid MKII