Författare Ämne: 340 motorbyte till B230ft - Block lämnat till KG, klart vecka v2  (läst 20845 gånger)

Glidis

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
340 motorbyte till B230ft - Block lämnat till KG, klart vecka v2
« skrivet: september 20, 2011, 00:16:50 »
Tjena!

Hade tänkt att börja bygga på min volvo 340 87a då jag blivit lite sugen pga mina kompisar gör liknande byggen:)
Byggt ska max få kosta 15000kr.
Drivlina

Motor             B230fk -köpt
Vxl                 Orginal -har
Koppling         Ej bestämt max 2000kr - KOM MED TIPS
Turbo             Ej bestämt max 3000kr - KOM MED TIPS 13c så länge
Grenrör          Ej bestämt max 500kr - KOM MED TIPS orginal så länge
Diff                AGA tillsvidare

2,5 " avgas    Göra eget


Chassie

Fjädrar          Från Volvo 740
Bladfjädrar    Orginal tillvidare
Sänka
Breddade plåtisar

Orginal bromsar då allt detta är nytt
Skivor fram
Trummor bak - lättare att bromsa upp;)


Kaross

Tona rutorna
Lätta bilen - Nästan klart
Bort med värmepaketet
Bort med reservhjulet
- Klart
Rostlaga

Invändigt

Mätare framför växlelspaken
Oljetemp
Oljetryck
Turbotryck
Inget baksäte
- Klart


Det kommer inte bli jätte seriöst men ska ändå göra allt så noga som jag kan. För 15000kr kommer man långt enligt min mening. Kommer försöka köpa beg saker så har ni ngt jag behöver hör gärna av er. Kom gärna med tips på vad jag måste göra/inte göra då detta är mitt första bygge.

Osäker på vilken koppling jag ska ha, samt tryckplatta - Kom med tips
Jag har inte införskaffat några delar än utan håller på att leta.
Ska börja plocka ner bilen nästa vecka har jag tänkt så har ni ngt jag letar efter så säg till!

Hoppas 340in blir en rolig busbil till sommaren, ska gå brett inte fort;)

Kostnader
Motor, turbo mm (komplett bil) -4500kr
« Senast ändrad: januari 05, 2012, 16:55:55 av Glidis »

Åkeson

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
SV: 340 motorbyte till B230ft
« Svar #1 skrivet: september 20, 2011, 09:52:24 »
Tja! kul projekt! inte allt för invecklat! men passa dig.. det brukar spåra ur i denna klubben  ;D

angående kopplingen, vad hade du tänkt för effekt?

elleshar här säljer en 1-skivig racekoppling..
Är de nått som är fel om det inte går på bredden?:O

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: 340 motorbyte till B230ft
« Svar #2 skrivet: september 20, 2011, 11:07:38 »
Har även turbo+ grenrör och WG ;). Koppling för 2000 är svårt att hitta något som håller bra ifall du ska köra med en större turbo. Jag körde med 740Tic tryckplatta förra året när jag körde med en liten 15G turbo på B230. Började slira mot slutet av säsongen och enda lösningen är väl sinterlamell i så fall men det äter på tryckplattan istället...

Åkeson

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
SV: 340 motorbyte till B230ft
« Svar #3 skrivet: september 20, 2011, 15:27:47 »
precis, tic plattan håller inte jättelångt.
Är de nått som är fel om det inte går på bredden?:O

Glidis

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: 340 motorbyte till B230ft
« Svar #4 skrivet: september 20, 2011, 22:55:50 »
Tja! kul projekt! inte allt för invecklat! men passa dig.. det brukar spåra ur i denna klubben  ;D

angående kopplingen, vad hade du tänkt för effekt?

elleshar här säljer en 1-skivig racekoppling..


Haha jo jag vet, det brukar spåra ur tillslut:P

Jag hade tänkt mig 200-300hk. Lutar mest åt 200hk hållet till en början, det räcker gott och väl till att sladda med:)

Har även turbo+ grenrör och WG ;). Koppling för 2000 är svårt att hitta något som håller bra ifall du ska köra med en större turbo. Jag körde med 740Tic tryckplatta förra året när jag körde med en liten 15G turbo på B230. Började slira mot slutet av säsongen och enda lösningen är väl sinterlamell i så fall men det äter på tryckplattan istället...

Jasså, de va ju bra:) Jo, blir väl inte jätte mkt hk till en böjan, men ca 200hk eller nåt:)

Har du ngt paketpris på sakerna (koppling, turbo, grenrör, WG), vad är det för turbo och grenrör samt Wg?

Mvh Niklas:)

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: 340 motorbyte till B230ft
« Svar #5 skrivet: september 21, 2011, 00:08:20 »
Turbo är en äkta Garret T04E, ska renovera och ballansera den nu innan jag säljer =) WG är en HKS kopia, men den funkar bra fast sitter fjäder i för 1 bars ladd. Grenrör är ett 940turbo som det sitter ett adapterrör på för att få dit WGn :). Pris kan vi diskutera i PM istället =)

Glidis

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: 340 motorbyte till B230ft
« Svar #6 skrivet: oktober 14, 2011, 19:31:42 »
Har varit lite tyst från min sida nu men har faktiskt jobbat en del:)

Har plockat ut baksäte och all möjlig onödig skit där bak, asfaltsmattor mm. Så allt som går att rensa bakom förar stolen är rensat. Kmr hålborra lite efterhand också.
Ikv ska jag riva ut mattorna där fram och rensa asfaltmattor där också samt plocka bort värmepaket, fläkten är redan borta:)

Jag tror att jag har lättat ca 50kg inkl reservhjul, gjorde stor skillnad, spinner lätt med tre pers i, orkade ibland inte med bara mig i innan:P

Motor kmr jag förmodligen införskaffa under söndagen.

Håller på att bygga upp garaget också så det har tagit tid. Men förhoppningsvis så kmr jag riva motorn och börja arbetet på FK motorn nästa vecka:)

Kmr kanske lite bilder ikv så ni för se skönheten:)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 340 motorbyte till B230ft
« Svar #7 skrivet: oktober 14, 2011, 22:58:09 »
Kul projekt och projekttråd!

Gillar din inställning, åka fort är farligt men åka brett är härligt  ;)

Får du upp bilder ikväll så är det nog fler än jag som blir glada!

Keep up the good work
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Glidis

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: 340 motorbyte till B230ft
« Svar #8 skrivet: oktober 19, 2011, 18:15:20 »
Har köpt en 945 Turbo automatare nu!

Ska ha bilen som donator bil. Ska plocka allt jag kan ha nytta av.
Motor
Kablar
Kylare
Elfläkt
Bränslepump
osvosv.

Är de lönt att behålla den gamle automaten, hört att svänghjulet kan va bra att ha kvar vid framtida lådbyggen.

Lyckas inte lägga in ngn bild på bilen:P
« Senast ändrad: oktober 19, 2011, 18:23:43 av Glidis »

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: 340 motorbyte till B230ft
« Svar #9 skrivet: oktober 19, 2011, 18:28:05 »
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Senast ändrad: oktober 20, 2011, 21:07:48 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 340 motorbyte till B230ft
« Svar #11 skrivet: oktober 20, 2011, 22:26:52 »
Kul projekt! =)
som sagt så finns de en hel del roliga och urspårade projekt du kan leta info och inspiration ifrån här! =)

Var har du tänkt köra när bilen blir klar? någon bankörning?
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Glidis

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: 340 motorbyte till B230ft
« Svar #12 skrivet: oktober 21, 2011, 12:36:56 »
Malheus, tack för den hemsidan  ;D

Till en början ska den väl gå som busbil, sladda i rondeller och köra lite streetrace ;)
Har inte planerat ngn bankörning iaf, men man vet ju aldrig.
Just nu väntar jag på en motorlyft och motorstativ så jag kan komma nån vart :)

Blir till att renovera den motor jag har köpt då den har rullat rätt långt (59000 mil) hehe. Ska öppna upp och se om allt ser ok ut, annars blir det väl nya kolvar osv. Det är de jag har som första prio, sen när motor är på plats och klar får se, blir säkert sugen på att köra på bana om jag känner mig själv rätt ;)

Glidis

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: 340 motorbyte till B230ft
« Svar #13 skrivet: december 08, 2011, 21:41:23 »
Har hänt lite med bygget iaf!

Har rivit ut motorn på 945an och börjat kolla på den.
Kolvar såg ok ut men när jag ändå ska riva ner hela motorn byter jag även kolvar + stakar till ngt värre.

Har ni några tips på var man kan beställa kolvar+ stakar komplett packningssats till motor och grenrör ventilkåpspackning, värre toppackning mm? Har hittar klracing men ngn annan sida som är bra?


volvo360racingheart

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: 340 motorbyte till B230ft
« Svar #14 skrivet: december 08, 2011, 22:18:39 »
lg speed har ett bra paket men kostar en liten slant men är det allt till underdelen dock inga kolvar men det är bra saker ;)
http://www.lgspeed.se/produkt.php?kategori=18&id=53

Glidis

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: 340 motorbyte till B230ft
« Svar #15 skrivet: december 09, 2011, 16:28:18 »
lg speed har ett bra paket men kostar en liten slant men är det allt till underdelen dock inga kolvar men det är bra saker ;)
http://www.lgspeed.se/produkt.php?kategori=18&id=53

Är de alla packningar och sånt också? Har kollat lite på den sidan faktiskt men känns korkat att köra med orginal kolvar när man ändå ska riva ner motorn tkr jag, du vet inte var man hittar några prisvärda kolvar?
Mvh:)

DumDum

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
SV: 340 motorbyte till B230ft
« Svar #16 skrivet: december 11, 2011, 21:51:09 »
Tjena!

Hade tänkt att börja bygga på min volvo 340 87a då jag blivit lite sugen pga mina kompisar gör liknande byggen:)
Byggt ska max få kosta 15000kr.
Drivlina

Motor             B230fk -köpt
Vxl                 Orginal -har M47 framonterad låda
Koppling         Ej bestämt max 2000kr - KOM MED TIPS Sinter
Turbo             Ej bestämt max 3000kr - KOM MED TIPS 13c så länge  Stor turbo typ HX40?
Grenrör          Ej bestämt max 500kr - KOM MED TIPS orginal så länge - Köp rörstumpar och gör egna flänsar och svetsa själv?
Diff                AGA tillsvidare
hade svetsat dit en 240 bakaxel i bladfjädrarna med 15graders pinjong lutning
2,5 " avgas    Göra eget hade gjort 3"


Chassie

Fjädrar          Från Volvo 740 - Sierra fjädrar
Bladfjädrar    Orginal tillvidare   Hade gjort någon usa lösningför att hjälpa bladen
Sänka
Breddade plåtisar

Orginal bromsar då allt detta är nytt
Skivor fram
Trummor bak - lättare att bromsa upp;)


Kaross

Tona rutorna
Lätta bilen - Nästan klart
Bort med värmepaketet
Bort med reservhjulet
- Klart
Rostlaga

Invändigt

Mätare framför växlelspaken
Oljetemp
Oljetryck
Turbotryck
Inget baksäte
- Klart


Det kommer inte bli jätte seriöst men ska ändå göra allt så noga som jag kan. För 15000kr kommer man långt enligt min mening. Kommer försöka köpa beg saker så har ni ngt jag behöver hör gärna av er. Kom gärna med tips på vad jag måste göra/inte göra då detta är mitt första bygge.

Osäker på vilken koppling jag ska ha, samt tryckplatta - Kom med tips
Jag har inte införskaffat några delar än utan håller på att leta.
Ska börja plocka ner bilen nästa vecka har jag tänkt så har ni ngt jag letar efter så säg till!

Hoppas 340in blir en rolig busbil till sommaren, ska gå brett inte fort;)

Kostnader
Motor, turbo mm (komplett bil) -4500kr
En annan sak ta insprutningen från en 240 -90 så får du ett smartare och bättre sprut.
Volvo 244 -82 B230A Drar 740TIC med chip och 1bar ladd Dock tillbakaköpt och påbörjat V8
Volvo 244 -87 B230E ca 170-180hk tillbaka köpt.
Volvo 365 -88 Projektbilen här med V8 brann upp..
Volvo 740 -86 TIC ca380hk Ska trimmas mer.
Volvo 360 -87 Just nu sugis finns projekt tråd

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: 340 motorbyte till B230ft
« Svar #17 skrivet: december 11, 2011, 21:57:54 »
Jävligt mycket jobb för att få ett sprut som presterar precis lika bra... Enda skillnaden är att du kan byta chip i princip. Båda öppnar alla fyra spridarna samtidigt och utnyttjar dom ungefär lika bra.

DumDum

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
SV: 340 motorbyte till B230ft
« Svar #18 skrivet: december 11, 2011, 22:18:01 »
Det tar inte spec långtid att få in det och är inte heller speciellt jobbigt.
Men det är en fördel de där med chip. om man ska bygga turbo dit med spridarmotstånd och chippa. eller ska man bygga sugis dit med VOC chipen då flyttas även varvstoppet till iallafall 7000rpm
Volvo 244 -82 B230A Drar 740TIC med chip och 1bar ladd Dock tillbakaköpt och påbörjat V8
Volvo 244 -87 B230E ca 170-180hk tillbaka köpt.
Volvo 365 -88 Projektbilen här med V8 brann upp..
Volvo 740 -86 TIC ca380hk Ska trimmas mer.
Volvo 360 -87 Just nu sugis finns projekt tråd

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 340 motorbyte till B230ft
« Svar #19 skrivet: december 11, 2011, 22:35:47 »
hade svetsat dit en 240 bakaxel i bladfjädrarna med 15graders pinjong lutning
 Hade gjort någon usa lösning för att hjälpa bladen
Behövs kanske inte 15grader pinjongvinkel om man har t.ex original momentstaget kvar eller någon usa lösning som hjälper bladen  :-\
Fast med denna budget räcker original drivlina.

DumDum

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
SV: 340 motorbyte till B230ft
« Svar #20 skrivet: december 11, 2011, 22:53:27 »
Tänkte på att om man ändrar pinjong vinkeln neråt får man bättre grepp. 240 axel föreslog jag för den håller bättre och usa lösningen förbladen jag minns inte om dom hette slappersbar och så finns det en bättre ide på den. men det hämmar ju att bladen vrider sig som ett S när man får bättre grepp oavsätt med orginal driv lina eller ombyggd efter bladen sitter där ändå och behöver hjälp att hålla sig raka och fina.
Volvo 244 -82 B230A Drar 740TIC med chip och 1bar ladd Dock tillbakaköpt och påbörjat V8
Volvo 244 -87 B230E ca 170-180hk tillbaka köpt.
Volvo 365 -88 Projektbilen här med V8 brann upp..
Volvo 740 -86 TIC ca380hk Ska trimmas mer.
Volvo 360 -87 Just nu sugis finns projekt tråd

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 340 motorbyte till B230ft
« Svar #21 skrivet: december 11, 2011, 23:02:18 »
Tänkte på att om man ändrar pinjong vinkeln neråt får man bättre grepp. 240 axel föreslog jag för den håller bättre och usa lösningen förbladen jag minns inte om dom hette slappersbar och så finns det en bättre ide på den. men det hämmar ju att bladen vrider sig som ett S när man får bättre grepp oavsätt med orginal driv lina eller ombyggd efter bladen sitter där ändå och behöver hjälp att hålla sig raka och fina.
Man får inte bättre grepp med mer pinjongvinkel. pinjongen ska ha samma vinkel som vevaxeln men man kan kompensera lite för att bladen vrider sej, men de vrider sej inte 15grader om bladen får någon typ av hjälp.
Med original bakaxel blir det inte någon bakåt vridande kraft så bladen blir inte S formade.

Glidis

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: 340 motorbyte till B230ft
« Svar #22 skrivet: december 13, 2011, 23:48:28 »
Projektet börjar redan spåra ur tyvärr..

Kmr förmodligen beställa smidda kolvar och h-profilsstakar nu i veckan så det blir lite seriösare och budgeten lär bli 25k+, men vafan de är ju till en fin bil eller?:)


elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: 340 motorbyte till B230ft
« Svar #23 skrivet: december 14, 2011, 18:14:52 »
Enda fördelen med 2,4 är ju att du kan chippa om varvstoppet enligt mig... Inte värt det extra jobbet att slänga in ett i alla fall...

DumDum

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
SV: 340 motorbyte till B230ft
« Svar #24 skrivet: december 14, 2011, 19:27:41 »
Enda fördelen med 2,4 är ju att du kan chippa om varvstoppet enligt mig... Inte värt det extra jobbet att slänga in ett i alla fall...
De är väl de värt om man ska bygga vass sugis och man kan hämta hem 15 hästar extra på det. Men iförsig lär man köra förgasare eller eftermarknads sprut..

TS - Gött då kan de ju bli ett riktigt kul bygge då för du har ju vikten på din sida om man gemnför dom andra RWD modellerna som Volvo gjort.
Volvo 244 -82 B230A Drar 740TIC med chip och 1bar ladd Dock tillbakaköpt och påbörjat V8
Volvo 244 -87 B230E ca 170-180hk tillbaka köpt.
Volvo 365 -88 Projektbilen här med V8 brann upp..
Volvo 740 -86 TIC ca380hk Ska trimmas mer.
Volvo 360 -87 Just nu sugis finns projekt tråd

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 340 motorbyte till B230ft
« Svar #25 skrivet: december 14, 2011, 19:43:41 »
Enda fördelen med 2,4 är ju att du kan chippa om varvstoppet enligt mig... Inte värt det extra jobbet att slänga in ett i alla fall...
De är väl de värt om man ska bygga vass sugis och man kan hämta hem 15 hästar extra på det. Men iförsig lär man köra förgasare eller eftermarknads sprut..
Jo men man kan ta bort varvstoppet ur Lu-jetronic eller byta till Le-jetronic som inte har varvstopp ;)

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: 340 motorbyte till B230ft
« Svar #26 skrivet: december 15, 2011, 17:55:56 »
Precis Kulke, fast bästa är ju att modda LU så man har lambdajusteringen. Man tjänar ju inte effekt bara på att flytta varvstoppet om man nu inte ska köra med en överdimensionerad turbo...

Men nu ska vi inte gräva ner oss mer i denna diskussionen!

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 340 motorbyte till B230ft
« Svar #27 skrivet: december 15, 2011, 21:50:02 »
Kul att du kämpar vidare Glidis! =) Har du inga bilder du kan få upp på bygget??
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Glidis

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: 340 motorbyte till B230ft
« Svar #28 skrivet: december 22, 2011, 00:57:25 »
Har bilder men har inte lyckats ladda upp några tyvärr :/

Har kommit fram till att beställa kolvar och stakar samt packningar från SPM och ska lämna iväg blocket till kgracing. Kmr bara plana 530 toppen då jag inte ska satsa på jätte mkt effekt i sommar utan de kmr så fort drivlinan orkar med:)

Glidis

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: 340 motorbyte till B230ft
« Svar #29 skrivet: december 28, 2011, 21:53:22 »
Bilen helt orginal!

Donator bilen, innan jag började rensa den!

Bilen i garaget, fått på andra fälgar, toning, lackad grill. Kmr inte göra mer på utsidan mera, har även tonat blinkers och baklampor på räcern  ;)

Motorn ur!
« Senast ändrad: december 28, 2011, 22:00:42 av Glidis »

Glidis

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: 340 motorbyte till B230ft
« Svar #30 skrivet: december 28, 2011, 22:10:32 »
Motorn i stativet, rensad på allt, kolvar, stakar mm

Snabbtvätt :P

Ok skick för att ha gått 59000 mil :D'

Ska lämna in blocket på fredag till kg trimning i södra sandby. De är duktiga på volvo motorer men de kmr kosta mkt, men helt klart värt det :)
« Senast ändrad: december 28, 2011, 23:23:35 av Glidis »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 340 motorbyte till B230ft
« Svar #31 skrivet: december 28, 2011, 23:15:02 »
Tack för bilder, fin bil du har!

Och roligt med motorbyte!

Med KG Racing, menar du KG Trimning eller är det en annan firma?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Glidis

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: 340 motorbyte till B230ft
« Svar #32 skrivet: december 28, 2011, 23:22:49 »
Tack för bilder, fin bil du har!

Och roligt med motorbyte!

Med KG Racing, menar du KG Trimning eller är det en annan firma?

Helt rätt, fel av mig, ska va KG trimning :P

Ja, har velat ladda upp bilder ett tag nu men bara inte lyckats men idag så:)

Glidis

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: 340 motorbyte till B230ft
« Svar #33 skrivet: januari 02, 2012, 19:42:19 »
Lämnade in blocket till kg idag, fick hem ett paket från skruvat också, några oljefilter, ny vattenpump, kamremsats, tändkablar mm:)

Hade tänkt börja kolla på toppen idag också, se hur den ser ut.

Behöver nya framfjädrar då de gamla är kassa. Vilka skulle man köra på va de sierras fjädrar eller? Funkar biltemas ???

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 340 motorbyte till B230ft
« Svar #34 skrivet: januari 02, 2012, 22:02:22 »
Lämnade in blocket till kg idag, fick hem ett paket från skruvat också, några oljefilter, ny vattenpump, kamremsats, tändkablar mm:)

Hade tänkt börja kolla på toppen idag också, se hur den ser ut.

Behöver nya framfjädrar då de gamla är kassa. Vilka skulle man köra på va de sierras fjädrar eller? Funkar biltemas ???

Vad ska de göra med blocket då, borra, toppdecka?  :P

Angående fjädrarna så finns prisvärda sänkfjädrar att hitta här på shopen på forumet.
Är det bara hårdare du vill åt så är det sierras som många köper på biltema. Är nog i hårdaste laget beroende på vad du ska göra med bilen. Själv hade jag valt husvagsnfjädrar från Volvo 145/245.
Här har du listan över alla från biltema som passar och vilken hårdhet de har: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=4857.0
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Glidis

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: 340 motorbyte till B230ft
« Svar #35 skrivet: januari 03, 2012, 21:51:44 »
De ska borra, hona och eventuellt toppdecka om de behövs:)


Tack för tipsen, fanns några att välja mellan där :)


Hade inte tid att kolla på toppen igår, fick städa garaget och annat drygt:(

Glidis

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: 340 motorbyte till B230ft - Block lämnat till KG, klart vecka v2
« Svar #36 skrivet: januari 17, 2012, 20:47:22 »
Projekttråden är avslutad

Blir bygge på min 940 turbo ist då motorn blev lite seriösare än planerat och enligt min mening är det både roligare och enklare att montera den i 940in ist.

Så min 360 ska säljas om jag inte behåller den som brukis

Bilen är besiktigad tills augusti eller nåt
17000mil
Finns vinterdläck och 6 sommardäck
Fint skick

Vill ni köpa den så PM (Finns i skåne)



FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 340 motorbyte till B230ft - Block lämnat till KG, klart vecka v2
« Svar #37 skrivet: april 16, 2012, 23:19:39 »
Projekttråden är avslutad

Blir bygge på min 940 turbo ist då motorn blev lite seriösare än planerat och enligt min mening är det både roligare och enklare att montera den i 940in ist.

Så min 360 ska säljas om jag inte behåller den som brukis

 :'(

Då kan vi bara hoppas att du väljer brukisalternativet så att du inte blir 300-lös!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.