Författare Ämne: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Projektet nerlagt :'(  (läst 411939 gånger)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3189
    • Visa profil
Nu är det så att jag har ett udda fel i min 345a.
Jag tog loss mätarhuset för någon vecka sedan för att kolla så att alla lampor var hela. Lampan som lyser på varvräknaren lyste inte så jag kollade om den var trasig, och det var den.
Men sen när jag stoppade tillbaka mätarhuset så fungerar ingen instrumentbelysning utan det är enbart varningslamporna och blinkerslamporna som fungerar :-\

Skulle vara trevligt om någon kunde komma med tips på vad som kan vara fel, gärna om någon annan haft liknande problem och löst det.


Just det, jag tankade i 10L E85 i mina ca5L E50 som var kvar i tanken. Så nu kör jag på ca E75, den startar enkelt vid 0°C kräver 2-3st korta försök (drar ca2sek på startmotorn innan den hostar igång men dör nästan direkt) innan den håller sig på tomgång. Men måste slipa om nålen för den går perfekt vid lite gas och full gas, men med halvgas så går den lite snålt så den hackar lite smått om jag inte har choken utdragen ca1cm. Så E85-konverteringen är snart klar :) Då är det bara kvar att bygga lite grövre avgas och kasta i B23an. Hade tänkt kasta i B23an förra helgen, men hela helgen + lite till gick åt till att fixa drivaxeln så jag var inte så sugen på att byta motor när jag precis fått bilen att rulla igen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3189
    • Visa profil
Var -3°C igår morse när jag skulle till skolan så jag filmade när jag gnuggade igång bilen. Nog gick det men var ganska segt jämfört med när det är runt 0°C.
Har ca E70/E75 och tändningen inställd för BF95. Tog lös tändstiften och ändrade elektrodavståndet till 0,6mm istället för 0,7 då jag läst någonstans på etanol.nu att det ska hjälpa vid kallstart, får återkomma med resultat imorgon :)

http://www.youtube.com/watch?v=IRsfp5jqjW0
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3189
    • Visa profil
Det hjälpte riktigt mycket att ändra elektrodavståndet på tändstiften till 0,6mm. Det var -2°C imorse och bilen började hosta igång direkt och efter 2a korta försöket så var den igång, helt otroligt att minska elektrodavståndet 0,1mm gör så mycket :o
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16556
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Det hjälpte riktigt mycket att ändra elektrodavståndet på tändstiften till 0,6mm. Det var -2°C imorse och bilen började hosta igång direkt och efter 2a korta försöket så var den igång, helt otroligt att minska elektrodavståndet 0,1mm gör så mycket :o

Oj gör det så mycket? Nästan så man vill springa ut och testa nu innan jobbet  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3189
    • Visa profil
Det hjälpte riktigt mycket att ändra elektrodavståndet på tändstiften till 0,6mm. Det var -2°C imorse och bilen började hosta igång direkt och efter 2a korta försöket så var den igång, helt otroligt att minska elektrodavståndet 0,1mm gör så mycket :o

Oj gör det så mycket? Nästan så man vill springa ut och testa nu innan jobbet  :P

Jo det gjorde sjukt mycket, kan knappt tro det själv :o Så kan rekommendera åt alla med E85 att ändra elektrodgapet till 0,6mm istället för 0,7mm ;)
Får filma nästa gång det är kallt ute när jag startar bilen, blir nog på måndag. Hade tänkt göra det imorse men jag hade inte tid till det.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
Simonsons rör nästa då? :>
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3189
    • Visa profil
Simonsons rör nästa då? :>

Jadu det vet jag inte. Funderar faktiskt på att köpa ett beggat Saab 9000 2.3i avgassystem, 2,25" elr 2.5" är det. Har man lite pengar så måste man snåla för närmare 500kr för en ljuddämpare känns lite väl dyrt med 1050kr i månaden att leva på :-\

Har iaf vunnit en sportratt inkl saab-nav (ska sälja navet) på tradera och även beställt ett nytt främre rör. 269kr för ratten inkl nav och 500kr för främre röret, har haft hål i mitt främre rör närmare en månad nu så blev less i onsdags och beställde ett nytt via Lindeholms. Tänkte sen ta det gamla främre röret och kapa av det där de två rören går ihop till ett och sen svetsa på en stump 2,25" elr 2,5" rör :)


Sen en sak som jag har märkt på Saab 9000, så gott som alla börjar rackla efter 25000mil. En kompis med en Saab 9000 som gått 25300mil har börjat rackla som fan senaste månaden. Det började med att ac:n helt plötsligt endast funkade på "low"-tempinställningen, sen gick fästet till multirem-spännaren av och när det var fixat så började ac:n funka igen men då slutade bilen ladda ström (laddningsregulatorn) och sen efter det så gick fästet till högra framblinkersen av så den hänger bara i kablarna och just det någon spridare har börja knacka för han också. Den har funkat felfritt sen den köptes för 2500mil sedan, men just nu när det gått just över 25000mil så börjar allt :P Skrattar åt min kompis för varje gång man ser han så är det något nytt fel, sen att han inte kan något om bilar gör inte saken bättre ::)
Tur att jag inte behöll Saaben jag fixade i sommras (Vit Saab 9000 2.3i -90), den hade gått 24000mil. Fixade kopplings-slavcylindern och sålde bort den för 6k, fick sålt den på under 24h 8)

Ursäkta om jag svammlat på men är lite smått trött då jag knappt sovit natten mot fredag, inte bra att vara och hjälpa en motor-intresserad kompis med V8-bygge i hans 244 och sen vara tvungen att kliva upp kl7 ::)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16556
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Oavsett om man sover eller jobbar eller gör nåt annat kul om nätterna så är dom för korta ;)

Skönt med nytt främre rör då, läckage är aldrig kul!

Angående avgaset så har jag (på min 360 GL) tagit en främre ljuddämpare och satt som bakre. Har alltså 2st original 2" dämpare i serie (plus en liten 2,5" Simons inbyggd i husdjuret ;) ) och detta låter dovt och fint, nästan för bra för min moderata smak. Bara ett tips, vet inte vilken typ av dämpare din bil har nu men på min 360 är det alltså bakre dämparen som står för den mesta dämpningen. Den med det fula röret som går ut framåt ur dämparen och sen svänger 180° för att gå ut bakåt under kofångaren.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3189
    • Visa profil

Sådär ser mitt avgasssytem ut. Är inte 2", mätte utanpå mittenröret med ett skjutmått och fick ca 1.55" ytterdiameter. Hade jag haft 2" hade jag inte planerat något avgasbygge förrän man börjar komma upp i effekter som kräver det, men känns som att 1,5" borde strypa redan med originalmotor med tanke på att min Kadett med 1,6L 90hk motor har 2" original :-\
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3189
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Börjar fundera på förgasarturbo
« Svar #249 skrivet: april 24, 2012, 09:41:53 »
Har börjat fundera på förgasarturbo på B23an. Det började med att jag hittade en förgasarturbosats på tradera, då började jag fundera om det skulle vara värt med förgasarturbo och kom fram till att det skulle det vara men när jag bestämt mig så hade den precis blivit såld :'( Jag gillar förgasarturbo då det är riktigt manligt i mina ögon 8)

Fick idag ett erbjudande att köpa en billig turbo och en kompis gick med på att svetsa tryckrör och tryckbox (tryckrör av avgasrör, inte behövs det nå fancy-schmancy alurör int)
Det enda jag behöver är ett grenrör, bränsletrycksregulator, dump och slang till oljetryck och oljeretur.

Det jag undrar är om turbon får plats med ett grenrör från en 240/740 elr 940? Har för mig att det var något grenrör som inte gick för turbon tog i skärmen då eller hur det var ???
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3189
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Börjar fundera på förgasarturbo
« Svar #250 skrivet: april 24, 2012, 14:36:37 »
Idag så fick jag min sportratt så då tog jag och monterade den. Ratten var ca 1-2cm mindre i diameter än originalratten men den var mycket skönare :D


Ratten precis urtagen ur lådan.

Ratten monterad.

Säljaren hade skrivit i tradera-annonsen att en klack var borta så tutan inte fungerade. Tutan funkade men det var klacken som håller fast den i ratten som var trasig, men jag drog ett varv eltejp runt tutan och då satt den som den skulle :)
« Senast ändrad: oktober 23, 2014, 14:34:36 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3189
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Börjar fundera på förgasarturbo
« Svar #251 skrivet: april 25, 2012, 18:34:27 »
Idag så tvättades 345an, +10°C och sol så det var bäst att passa på för den var skitig som fan :D





Synd bara att när bilen torkat så är lacken lika matt och tråkig igen :(

Till helgen åker mina silvriga plåtisar med sommardäck på så man slipper nöta dubb för äntligen är det inte minusgrader på morgnarna längre :)
« Senast ändrad: oktober 23, 2014, 14:35:49 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Börjar fundera på förgasarturbo
« Svar #252 skrivet: april 25, 2012, 19:02:34 »
Bara o fixa en polermaskin så blir den babyblå igen! |3
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3189
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Börjar fundera på förgasarturbo
« Svar #253 skrivet: april 25, 2012, 19:32:44 »
Jo det är ju klart, men får se om jag lackar om hela bilen när jag ändå ska lacka om nederdelen. Men det får vi se i sommar hur jag gör, får jag ett jobb så blir det att lacka om hela bilen om inte så lackar jag bara om det som behövs och försöker polera upp resten och lacka om hela bilen senare i framtiden när man har tillräckligt med pengar.

Får se om jag får tag i nå plåt så blir det att rostlaga reservhjulsbaljan i helgen :) Kapar bort hela baljan och svetsar på en plåt så det blir plant istället.

Sen letar jag efter en M47R med diff från en 300a med rödblockare. Och dragkrok, skulle som vara bra med dragkrok så man har möjlighet att dra släp.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3189
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Letar efter billiga turbo-grejjer
« Svar #254 skrivet: april 28, 2012, 19:58:20 »
Idag så har det hänt grejjer.
Började med att byta det främre röret och det jävlades inte mycket, värme och penetrerarnde rostlösare så kom det mesta loss riktigt lätt. Men det som jävlades var att rören hade rostat ihop så jag slet loss det främre röret där det nästan gått av och sen när jag skulle ha loss mittendämparen för att komma åt att ta bort det som var kvar av främre röret så hade det rostat fast i bak-ljuddämparen. Det jag då gjorde var att kapa av röret på bakredämparen där röret för mittendämparen satt. Och då kunde jag såklart inte montera tillbaka bakre ljuddämparen så jag tog en bit av det gamla främre röret och drog dit. Nu är utblåset riktat nedåt precis framför drivaxeln. Men dånar inte mycket, låter inte mer än tidigare då jag hade hål i främre röret det är bara när man gasar på som det låter otroligt mycket skönare och grövre. Det blev härligt rally-ljud och när man inte accelerar så låter den mindre än vad den gjorde tidigare :D

Sen målade jag bromsoken och bromstrummorna med biltemas blå bromsoksfärg, ser riktigt bra ut med det blåa bakom fälgarna :D

Sen monterade jag mina sommardäck, blev 2st av de sprillans nya fram och sen 2st gamla bak för ena av det nya däcket läker i gummit till själva ventilen :'(

Och efter det så startade jag bilen och ställde kopplade ur vakuumförställningen till tändningen och ställde den från ca 7-8° till ca 17°. Sen när jag åkte iväg så glömde jag stoppa tillbaka vakuumslangen så bilen var inte jättepigg ::) Men kom på det efter ca 500meter så jag stannade och kopplade på vakuumslangen igen och då blev han mycket starkare från botten jämfört med när jag körde till garaget. :)

Just det, slipade nålen litegrann men osäker på om det var tillräckligt mycket för att göra skillnad (har E60 i tanken just nu, märkte ingen skillnad iaf.)


Främre röret :)

Mittendämparen och lite av främre röret, smetat på med monteringspasta därför det ser tattigt ut.

Bakre delen av mittendämparen

Och utblåset 8) 1,5" snett ner i backen :P

Bakre dämparen som nu ligger i kallförrådet.


Blått bromsok :)

Blå bromtrumma.

Gick inte ens åt halva burken med färg och om jag inte minns fel är det 2,5dl i burken.

Det var allt för idag. Imorgon får jag äntligen bort Kadetten och studiebidrag på måndag. Då har jag pengar till att köpa turbo och tanka bilen 8) Bara ett sommarjobb som fattas då så att jag kan göra 345an riktigt fin :)

Btw, har varit närmare 20°C och strålande sol idag. Solen försvann vi kl 18 och nu är det molnigt men ändå 10°C. Sommaren är inte långt borta, synd bara för allt jävla pollen som kommer komma :-\
« Senast ändrad: oktober 23, 2014, 14:38:24 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

D-qvist

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Letar efter billiga turbo-grejjer
« Svar #255 skrivet: april 28, 2012, 23:33:29 »
Här är en dragkrok om det är nåt i den stilen du menar? om den nu passar med tanke på att din är en 345a men det kanske inte har jättestor betydelse?
http://www.tradera.com/volvo-340-dragkrok-auktion_302205_154781983
Kolla gjärna in mitt projekt:D 360gl-86:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7491.0

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3189
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Letar efter billiga turbo-grejjer
« Svar #256 skrivet: april 28, 2012, 23:55:28 »
Jo jag har sett den, men tyvärr så är det för 340 med renault-motor (b14) :'(. Måste vara dragkrok från 300-serie med rödblocks-motor.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Letar efter billiga turbo-grejjer
« Svar #257 skrivet: april 29, 2012, 06:36:14 »
Men du hade väl rostig balja?

Bara o kapa av så svetsar du en plan yta.. :3
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3189
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Letar efter billiga turbo-grejjer
« Svar #258 skrivet: april 29, 2012, 11:09:17 »
Jo det är ju klart men då är frågan ifall 340 med plant golv har förstärkningar i golvet för dragkroken?
Men då är det om det går igenom reg.bes genom att göra så ???

Frågade på ena bilskroten här i Kalix men han hade ingen dragkrok så jag ska höra med den andra bilskroten till veckan, får hoppas han har en dragkrok åt mig. :)


Just det jag var och körde lite igårkväll med bilen och den accelererar ganska så mycket hårdare och orkar dra längre än vad den gjorde tidigare, förut lät motorn riktigt plågad över 4000rpm men nu så varvar han och drar till 6000rpm utan problem. Jag har en känsla av det var inställningen av tändningen som gjorde det eller om det är att motorn får någorlunda rätt motstånd nu när avgassystemet är tätt, eller möjligtvis både och. Det känns som att 0-100 går mycket snabbare än tidigare.
« Senast ändrad: april 29, 2012, 11:20:00 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Letar efter billiga turbo-grejjer
« Svar #259 skrivet: april 29, 2012, 19:19:59 »
Jag kapade sista dämparen på min raket eftersom fästena gått av och jag lix håller på göra ett helt nytt system och upptäckte att sista dämparen inte helt oväntat stryper ganska rejält. Det som påverkas mest som jag upplever det är 4000-7000 varv (har man ingen varvstopp måst man ju prova ;D)

Resonanskammare (ljuddämpare där avgaserna måste vända och gå tillbaka för att hitta ut) stryper hemskt mycket effekt, så att byta till en rak dämpare bak gör nog underverk på alla motorer, trimmade eller inte!

Jag köpte hela mitt avgassystem (från toppen till slutröret längst bak i bilen) för 1500 kr, 38mm rör till grenröret och 2,5" resten samt två ljuddämpare. Hur? Jag åkte på en ljuddämparfabrik och köpte där :) Så vet du av att det finns något sånt ställe i närheten kan du spara en rejäl slant ;) En ljuddämpare kostar 250-300 kr för mig!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3189
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Letar efter billiga turbo-grejjer
« Svar #260 skrivet: april 29, 2012, 19:26:34 »
Ja då kan det vara där effekten kommer ifrån :) Har inget varvstopp jag heller men har endast våga dra min till 6500rpm ::)

Najsigt. Tyvärr vet jag inte av något sånt ställe, men tänkte köpa saab 2,25" elr om det är 2,5" beggat från skroten. Behöver bara rör och ljuddämpare, behöver ingen kat så borde inte bli så värst dyrt tycker jag. Men får väl se, tänkte fara till skroten till veckan.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Letar efter billiga turbo-grejjer
« Svar #261 skrivet: april 29, 2012, 19:35:13 »
Har du 2,25" där rören går ihop? Original är det 1,75" där såvitt jag kunnat se och då löns det inte att ha grövre än 1,75" resten av vägen så även 2" funkar! Minsta diametern är det som sätter flödet i röret, därför är det helt onödigt med 2,5" om man inte byter kollektor. Ljudet ändras ju självklart men...

Jag tror på att som någon skrev tidigare du köper en fullflödesdämpare dit bak, dvs en "förstadämpare" och bara byter ut sista ljuddämparen, rent effektmessigt så är det nog det bästa du kan göra och billigast dessutom. Ljudet ändras till en mörkare ton också

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3189
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Letar efter billiga turbo-grejjer
« Svar #262 skrivet: april 29, 2012, 19:42:11 »
Jag kommer bygga B23AT i sommar så då blir det nytt avgas. Hade först tänkt kapa upp originalfrämreröret ungefär precis där de två går in i varandra och svetsa på 2,25" där, men nu när jag bestämde mig för förgasar-turbo så måste jag ändå bygga downpipe så då blir det 2,25" elr 2,5" ,beroende på hur grovt jag får tag i till rätt pris, hela vägen bak.

Jo det skulle ju bli billigast så, men får se om jag kör såhär tills det blir att stoppa i B23an eller om jag köper en skarv och drar fast bakre ljuddämparen igen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Letar efter billiga turbo-grejjer
« Svar #263 skrivet: april 29, 2012, 22:16:40 »
En dämpare som passar där bak borde du kunna hitta cp-billigt, nån polare har säkert nån liggandes :)

2,5" måst du ha minst om du ska köra turbo, eller måst och måst, men det är fördel jäntemot smalare rör :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3189
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Letar efter billiga turbo-grejjer
« Svar #264 skrivet: april 29, 2012, 23:23:31 »
Tyvärr så är det ingen av mina polare som har några ljuddämpare liggandes. Eller jo en har 2" original bakre ljuddämpare från 240.

Jo det är ju klart. Men ekonomin sätter gränser, men det största jag får tag i till vettigt pris får det bli (eller ja, grövre än 3" är onödigt då jag inte tänkt ta ut några massiva mängder med hästar). Runt 170hk blir förhoppningsvis lagom tills jag har råd att bygga värre ;D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3189
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Letar efter billiga turbo-grejjer
« Svar #265 skrivet: maj 12, 2012, 13:14:20 »
Idag fick jag ett erbjudande om att få en B23A eller B230A helt gratis av samma kompis som jag köpte en B23A av i vintras. Han har fått en 244a helt gratis men han som gav bort den var inte säker på om det var en B23 eller B230 i den. Vi ska hämta bilen senare idag så då får jag kolla upp vad det är för motor.

Så då har jag 2st 2,3L 8v Rödblock :D Och det har endast kostat 400kr för 2st kompletta och fungerande motorer 8)
Alltid bra med reservdelar :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Letar efter billiga turbo-grejjer
« Svar #266 skrivet: maj 12, 2012, 20:51:58 »
In i skuffen me den!! Monta nån fräsig låda fram så är vi go sen ;)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3189
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Letar efter billiga turbo-grejjer
« Svar #267 skrivet: maj 12, 2012, 20:58:32 »
Hehe, fyhjulsdrift och dubbla motorer 8)

Konstaterade att det är en B23A. Så nu har jag två st B23A och den ena har gått 28800mil och den andra har gått 28600mil, riktiga långmilare :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3189
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Letar efter billiga turbo-grejjer
« Svar #268 skrivet: maj 13, 2012, 22:50:43 »
Den senast införskaffade B23an är skicket osäkert på för den har stått utan tändstift sen i vintras :-\ Men spelar ändå ingen roll då jag ändå bara tänkt ha den till reservdelar.
Kan inte provstarta den för min kompis har redan tagit ur all el till motorn. Men men, vi upptäckte att topp och insug är matchportat mot packningen idag (min kompis tog loss insuget för att få loss elkablar som gick under vevhusventilationen).
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3189
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Letar efter billiga turbo-grejjer
« Svar #269 skrivet: maj 19, 2012, 18:43:26 »
Har idag städat ur bilen ordentligt för första gången :D Kan säga att den var förjävla skitig. Men nu är den ren och fin fixade smörjde även upp fönsterhissarna för dem gick trögt och bak var det precis att det gick att få ner rutorna. ::)
Det har tagit 4h att dammsuga och dammtorka hela bilen. Fick bort så gott som alla träflisor och träspån som var kvar sen förra ägaren hade bilen som brädförvaring :P Tog till och med bort framsätena och sitsen bak för att komma och, och när jag tog loss lufttunneln för ena golvutblåset under passagerarsätet så hitta jag en 1-krona och en 10-öring och med tanke på att det låg en 10-öring där så har den nog aldrig städats så här ordentligt sen den var ny. Och bakom lufttunneln för utblåsen under förarsätet så hittade jag glasspinne, undrar hur länge den har legat där :-X





Perfekt arbete när man är bakis ;D

Jag har även en fråga:
Tycker ni att det är bra golvvärme i era bilar?
För jag har helt sjukt bra golvvärme i min bil, både till baksätesåkarna och främsätesåkarna. Jag har aldrig någonsin åkt i en bil med så bra golvvärme i hela mitt liv :D Inte ens i någon av alla 740/940 jag har åkt i har det varit så här bra golvvärme, 740 är känd (i alla fall uppe i Norr) att ha helt otrolig värme, problemet är att det är bara sjuk värme för överkroppen man fryser sönder fötterna när det är -30°C i dem. Men i 345an i vintras när det var -30°C så var det varmt och skönt om hela kroppen, speciellt om fötterna.
« Senast ändrad: oktober 23, 2014, 14:41:57 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3189
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Letar efter billiga turbo-grejjer
« Svar #270 skrivet: maj 29, 2012, 16:08:42 »
Idag så monterade jag tillbaka sista ljuddämparen med en skarv för jag blev less på att min far ska gnälla hela tiden om att det är inget bra att köra utan sista ljuddämparen ::)

Bilen blev otroligt tyst nu, nästan så att det bara är vindbruset som hörs när man kör. Men då blev det en "vägg" vid 4000rpm för vid 4000rpm så tappar motorn så gott som all ork så nu har jag egna erfarenheter av hur mycket sista ljuddämparen stryper, och det är mycket den stryper :-\
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Letar efter billiga turbo-grejjer
« Svar #271 skrivet: maj 29, 2012, 16:55:50 »
Riktigt rent och fint i bilen efter städningen.

Tråkigt med ljuddämparen som stjäl effekt. Är det en dämpare med in och ut i samma ända?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3189
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Letar efter billiga turbo-grejjer
« Svar #272 skrivet: maj 29, 2012, 17:34:24 »
Jo blev riktigt härligt, känns mycket trevligare att sitta i bilen nu när den är ren :)

Jo det är tråkigt :( Nä det är in på ena sidan och ut på andra sidan, men anlsutningarna är snett dvs längst åt höger på ena ändan och högst upp i mitten på andra ändan om du förstår? Kolla bilden för en tydligare bild hur den ser ut.


Men har ändå tänkt uppgradera avgassystemet i sommar så får vara så här ett tag till jag smidit ihop ett lite grövre avgas :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3189
    • Visa profil
Jaha fick idag veta av en kompis farsa att han hade 4st vinterdäck på 360 fälg liggandes som  jag kunde få gratis. Dem blev kvar när han sålde sin 360 för ca5 år sen. Dem har legat i källaren i hans stuga och det värsta är att det är farsan till han jag köpt B23orna av ;D

Så när det blir att hämta B23an från hans stuga så blir det även att hämta däcken
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3189
    • Visa profil
Jaha nu lossnade sista ljuddämparen ::) Ena fästet gick av så den vred sig och gick av (min teori eftersom den bara satt med 1st av de 2st fästen jag hade monterade).
Så nu har jag orsak att uppgradera avgaset lite ;D Blir nog 2,5" från biltema då det går på ca 1000kr för att få 2,5" från främre röret ända bak (vet att den ändå kommer strypa eftersom främre röret endast är på 1,5" elr något sådant, men det är inför framtidsplaner då jag räknar med att avgasröret förhoppningsvis kommer hålla 10år).

Men men, ska till biltema på fredag för jag ska ändå till boden och hämta upp min lillebror som varit hos våran mormor. Så då blir det att inhandla avgasdelar, visst är alla biltema ljuddämpare fullflödes?
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16556
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Så då blir det att inhandla avgasdelar, visst är alla biltema ljuddämpare fullflödes?

Du menar universaldämparna då ja?! För biltema säljer ju många originalavgassystem också och de lär ju dämpa ungefär som originalet från Volvo mfl.

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3189
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 2,5" avgasrör kommer snart :)
« Svar #276 skrivet: juni 14, 2012, 22:22:33 »
Så då blir det att inhandla avgasdelar, visst är alla biltema ljuddämpare fullflödes?

Du menar universaldämparna då ja?! För biltema säljer ju många originalavgassystem också och de lär ju dämpa ungefär som originalet från Volvo mfl.


Jo det är klart jag menar universal, den dagen jag skulle köpa nytt avgasrör som är byggt för en annan bil och modifiera.
Hade tänkt köpa beggat, men eftersom det var så pass billigt och jag fick några kronor i studentpresent i fredags så känns det bättre att köpa nya rör och låna svets av en vän. Blir nog att rostlaga reservhjulsbaljan i samband med att det blir att bygga avgas. (Det är verkligen dags, var och pillade där lite när jag städade ur bilen, halva baljan försvann för det var bara underredsmassa som höll ihop så är orolig varje gång jag kör över att det ska braka ihop och sen se reservhjulet rulla iväg i backspegeln :-\)

Ska till biltema imorgon och köpa grejjer, men först måste jag fara och hämta min lillebror i Boden. Så får se om det blir nu i helgen eller nästa helg som det blir avgasbygge :)

Dessutom har jag jobbat på min fars företag med att rensa i förrådet och röja i diket och sådant hela veckan så där får jag lite mer pengar. Måste bara få tag i ett jobb resten av sommaren också.
« Senast ändrad: juni 14, 2012, 22:25:00 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3189
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 2,5" avgasrör kommer snart :)
« Svar #277 skrivet: juni 15, 2012, 16:31:40 »
Ja idag så har jag handlat avgasrör på biltema.

2,5" kommer bygga från främre röret till avgaset slutar ungefär jämns med kofångaren bak.

Vad jag köpt:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Avgassystem/Avgassystem-Universal/DAMPARE-RUND-635MM-120X620MM-798552/
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Avgassystem/Avgassystem-Universal/DAMPARE-RUND-635MM-120X250MM-798550/
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Avgassystem/Avgassystem-Universal/BAKAXELROR-M-MUFF-635MM-798538/
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Avgassystem/Avgassystem-Universal/ROR-U-MUFF-635MM-20M-798532/

Men det finns inga 90° böjjar i 2,5" så det får jag skaffa här i Kalix eller kapa,svetsa,böja i all oändlighet tills jag har rätt form på röret. Får hoppas två meters röret räcker annars får jag skaffa mera rör här i Kalix.

Så nu är det bara att passa in allt och svetsa dit skiten. Kom på nu att jag glömde köpa avgasklammer så det får jag skaffa här i Kalix det med :-\ Möjligtvis att jag har liggandes från Saaben jag jävlades med förra sommaren.
« Senast ändrad: juni 15, 2012, 16:35:40 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

D-qvist

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 2,5" avgasrör kommer snart :)
« Svar #278 skrivet: juni 15, 2012, 16:34:36 »
Vad gött:) du får berätta sen vad hela röret kostade när du byggt klart det:) jag ska nämnligen bygga 2,5 tum också:D
Kolla gjärna in mitt projekt:D 360gl-86:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7491.0

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3189
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 2,5" avgasrör kommer snart :)
« Svar #279 skrivet: juni 15, 2012, 16:37:58 »
Vad gött:) du får berätta sen vad hela röret kostade när du byggt klart det:) jag ska nämnligen bygga 2,5 tum också:D
Jo ska göra det. Än så länge har det kostat 996kr + bensin i bilen (men lånade min morsas bil som min far betalar bränslet i så det blev gratis ;D en Toyota RAV4 -10 automat fullutrustad, föredetta lånebil på Toyota)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98