Författare Ämne: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Projektet nerlagt :'(  (läst 856455 gånger)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #840 skrivet: februari 28, 2013, 23:49:29 »
En vän ringde och frågade om jag hade en bromslampa till hans 740, så gick ut till bilen och började leta.

Hittade 2st bromslampor och under tiden jag väntade på att personen i fråga skulle komma förbi så gav jag mig fan på att friskluftsutblåset skulle loss.

Jag fick loss det till slut, men 3st av totalt 4st klackar gick sönder och även en ganska stor bit i ena kanten lossnade helt. Men loss kom det jävla utblåset, torr gammal plast.
Känns inte riktigt bra att ha sönder det men gick inte att göra något åt det.

Och eftersom jag nu har totalt 4st mätare som ska in i bilen (Laddtryck, Lambda, Oljetryck, Oljetemp) så kommer jag montera laddtrycksmätaren där min vakuum-mätare satt tidigare (har redan tjuvstartat genom att byta ut vakuum-mätaren mot laddtrycksmätaren :P)

Hittade även en lampa till belysningen av värmereglagen, så då monterade jag i en LED jag hade liggandes sedan jag bytte i instrumentpanelen. Men det lyste inte fullt, lyser bara upp överdelen av reglagen så det måste sitta en lampa på undersidan också, så jag måste ha loss hela centerdelen för att komma åt.
Jag kom även fram till att det måste ha blivit en kortslutning förra året då alla lampor i instrumentpaneln och lamporna till värmereglagen slocknade samtidigt.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Tiger1978

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #841 skrivet: mars 01, 2013, 11:09:48 »
Funderar på vad det kommer att stå i dina papper om du reggar med ms och etanol.. Står det motor ändrad så öppnar det ju en helt ny värld när det gäller trimning :)
Bara för att jag inte är paranoid längre, betyder det inte att dom inte är ute efter mig..

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #842 skrivet: mars 01, 2013, 11:28:06 »
Funderar på vad det kommer att stå i dina papper om du reggar med ms och etanol.. Står det motor ändrad så öppnar det ju en helt ny värld när det gäller trimning :)
Det bör stå samma som på Kurre86's 340 här på forumet (hoppas det är ok för Kurre att jag kollade upp tillägsinformationen på hans bil).
Och där står det i tilläggsinformationen:
T31B MOTORN ÄNDRAD
T31C MOTOREFFEKT ENLIGT UPPGIFT
T31EB KONVERTERAD TILL DRIFT MED ETANOLBRÄNSLE.

Så det bör stå samma tilläggsinformation på min bil när jag fått den reggad med etanol :)

Vet inte riktigt hur mycket man kan ändra, ifall man kan glida igenom besiktning med turbo på så länge bilen känns att ha ungefär den effekt som står på pappret.
Det står ju inte vad som är ändrat på motorn, fast det kanske besiktningsgubben ser på datorn?
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Tiger1978

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #843 skrivet: mars 02, 2013, 07:54:24 »
Står det motor ändrad så tror jag inte att dom tänker på det, och skulle dom påpeka det så kör du ju bara 0,2 i laddtryck och det var ju faktiskt så på regbesiktningen  ;D
Har ni bra gubbar på besiktningsorganet så brukar man kunna snacka på rätt bra, allra helst om du uppgraderat bromsar och vägållning seriöst..
Bara för att jag inte är paranoid längre, betyder det inte att dom inte är ute efter mig..

Tiger1978

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #844 skrivet: mars 02, 2013, 07:55:05 »
Men du får ju snällt regga med b19 motorn  :-\
« Senast ändrad: mars 02, 2013, 07:56:43 av Tiger1978 »
Bara för att jag inte är paranoid längre, betyder det inte att dom inte är ute efter mig..

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #845 skrivet: mars 02, 2013, 11:12:32 »
Står det motor ändrad så tror jag inte att dom tänker på det, och skulle dom påpeka det så kör du ju bara 0,2 i laddtryck och det var ju faktiskt så på regbesiktningen  ;D
Har ni bra gubbar på besiktningsorganet så brukar man kunna snacka på rätt bra, allra helst om du uppgraderat bromsar och vägållning seriöst..
Jo, väghållning ska uppgraderas i sommar. Sen  blir det förmodligen större bromsar nästa sommar när man hunnit spara ihop lite pengar igen.

Men du får ju snällt regga med b19 motorn  :-\
Ja kanske, har mailat SFRO men har ännu inte fått något svar. Så får nog försöka ta kontakt med någon som håller i regbesiktningar och höra om det skulle gå att regga med B23an, man kommer ju ha papper som intygare effekten och är inte effekten och vridet högre än godkänt och när man reggar med etanol så får man ju också dispens på att skaffa ett nytt avgascertifikat så bör det ju gå att regga in med B23an.
Tycker jag iaf, men får som sagt försöka få tag i någon som vet reglerna. (måste självklart mappa MSet för så låg effekt och vrid som möjligt, dvs låg förtändnig och köra så snålt som det bara går utan att riskera motorn. Och sedan efter man har papper på godkänd effekt så blir det att mappa för godkänd CO-värde (CO 4,5 max tillåtna) då det är det enda avgaskravet som behövs på min bil vid reggning med etanol).
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #846 skrivet: mars 02, 2013, 19:38:21 »
Idag så tog jag loss tankarmaturen för att se hur mycket plats man har för bränslepump och hur man ska göra med returen.
Returen kommer jag bara borra ett hål och dra dit en slangnippel men bränslepumpen går inte ens ner i hålet för tankarrmaturen. Så jag måste antingen skaffa en förpump som ryms genom hålet eller bygga om tanken lite så jag får dit 044-kopian.
Får fundera lite hur jag ska göra, det är ju en plåttank så går ju att svetsa iaf det gäller bara att få det ordentligt tätt sen.

Tog även och svetsa igen röret som vanligtvis går till tomgångsmotorn då jag ändå inte kommer använda mig av någon tomgångsmotor.

Och modifierade ändröret lite för att få ner ljudnivån lite efter att ha fått klagomål av mina passagare under 8mils körning i 110. (blir resonans i karossen vid 2500rpm så det dånar ordentligt). Det jag gjorde var att bygga en "tratt" och svetsade in i ändröret och nu blev bilen nära på original-tyst och det verkar inte ha blivit allt för mycket motstånd vid höga varv så motorn orkar fortfarande varva ur ordentligt.
Och när det bara är ändröret som är modifierat så tar det bara nån minut att byta till ett ändrör som är 2,5" rakt igenom :)

Bilder kommer på söndag kväll för jag glömde ta med mig min minneskortläsare till Kalix.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #847 skrivet: mars 03, 2013, 20:21:55 »
Jag låg och funderade lite inatt på hur jag skulle göra med detta bränslpumpsproblem, jag kom på två alternativ:
Alternativ 1: Skaffa en tankarmatur inkl förpump från en 360 och bara stoppa i och låta förpumpen mata bränsle till 044-kopian.
Alternativ 2: Vänta till sommaren och bygga om tanken genom att kapa upp ett större hål och bygga ihop en egen armatur som sedan skruvas fast i tanken med en gummipackning mellan tanken och den egenbyggda armaturen (typ på samma sätt som tanklocket på en fuelcell sitter fast).

Om jag går på alternativ 1 så betyder det att jag kan montera MS redan i slutet av denna månad, om jag går på alternativ 2 måste jag dock vänta till mitten/slutet av Juni innan jag kan montera MS.

Jag vill helst slippa köra med dubbla pumpar, främst för att få bort en del som eventuellt kan gå sönder och för att slippa dra extra sladdar.
Men jag har några saker jag vill veta:
Hur många Liter/timme flödar en Volvo 360 förpump?
Hur ser en Volvo 360 tankaramatur ut? (tänkte ifall den skiljer sig mot förgasar-armaturen)
Fungerar Volvo 360 bränslenivågivare på min 340 (Smith-mätarhus i min 340 och 360 har VDO).


Jag vann en instruktionsbok till min bil på tradera förra veckan och jag fick hem den i fredags just innan jag åkte till Kalix.
Jag fick samtidigt hem min beställning från KL-racing innehållandes en TPS-adapterplatta och en oljereturfläns till TD04.
Det jag märkte vid montering var att adapterplattan var några millimeter för tunn så blev tvungen att schimsa ut den för att få på 850 TPSen ordentligt. Jag blev även tvungen att slipa lite på spjällhuset för adapterplattan tog i ett hörn där.

Över till bilder som jag lovat:
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Update 3/3-13 Hur ser 360 tankarmatur ut?
« Svar #848 skrivet: mars 03, 2013, 20:23:19 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #849 skrivet: mars 04, 2013, 16:04:26 »
Har aldrig haft upp armaturen ur tanken på en 360, men du kan väl montera pumpen utanför tanken och låta den suga uppifrån tanken?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #850 skrivet: mars 04, 2013, 16:10:27 »
Har aldrig haft upp armaturen ur tanken på en 360, men du kan väl montera pumpen utanför tanken och låta den suga uppifrån tanken?
Ja det kanske skulle gå, inte säker dock då vissa säger att utanpåliggande pumpar brukar ha svårt att suga bränsle :-\

Men kanske funkar, sökte lite på forumet och där hade FREJ skrivit i en tråd att 360 inte har någon förpump.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #851 skrivet: mars 04, 2013, 18:27:20 »
Min pump suger uppifrån tanken och matar vidare till en 044 som jag har framme i motorrummet. Före jag körde turbo hade jag endast den som sög uppifrån tanken och det fungerade utan problem.  :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #852 skrivet: mars 04, 2013, 18:44:47 »
Min pump suger uppifrån tanken och matar vidare till en 044 som jag har framme i motorrummet. Före jag körde turbo hade jag endast den som sög uppifrån tanken och det fungerade utan problem.  :)
Så du kör så här?:
Original-pump monterad under bilen som suger ifrån ovansidan av tanken, original-pumpen matar sedan vidare fram till en 044 i motorrummet, 044 matar in till fuelrail

För visst är originalpumpen monterad under bilen?
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #853 skrivet: mars 04, 2013, 21:20:35 »
Precis så :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #854 skrivet: mars 04, 2013, 21:37:12 »
Ja men det låter ju perfekt :)

Då blir det att montera pumpen under bilen och hoppas det funkar fint.
Får man ta och beställa en m12x1,5 slangnippel och en m18x1,5 slangnippel så man kan koppla in pumpen, och sen även en lämplig nippel att montera i tankarmaturlocket för returen.

Funderar även på att köpa en till oljetrycksmätare och använda för att hålla koll på bränsletrycket då det trycket också kan vara bra att ha koll på :P
Ska fungera bra enligt en medlem på sävarturbo:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=12&t=71047

Då är det bara att vänta på att jag får hem 36-1 triggerhjulet jag beställt från overboostracing och sedan lista ut hur jag ska plugga vattenhålen i toppen som går till A-insuget då F-insuget inte har några klackar för att blockera dessa vattenhål :-\
Men när det är klart så är det så gott som bara att hinka ner allt i bilen :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #855 skrivet: mars 06, 2013, 19:02:38 »
Kom på att nipplarna som går till kolkanisterburken på 740 kommer att läka laddtryck senare när turbon monteras på bilen så då kände jag att man ligga gärna kunde plugga anslutningarna.
Den ena nippeln bytte jag ut mot en av pluggarna som sitter på insuget, jag behöver ändå en vakuumanslutning till laddtrycksmätaren och en till dumpventilen på turbon så kommer flytta över två nipplar från A-insuget senare när F-insuget åker på.
Den andra nippeln hade jag inte någon passande plugg till så jag plockade fram lödstationen och lödde igen nippeln, förhoppningsvis håller det för lite lagom med laddtryck :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #856 skrivet: mars 08, 2013, 12:00:47 »
Var in på Swedol och köpte en JIC 9/16" skottgenomföring och en JIC 9/16" 90° till 1/4" slangnippel som jag ska använda till retur i tanken.
63,75kr för båda två, skulle jag köpt samma saker fast flashiga AN-grejjor så skulle det kostat över det dubbla, bara en AN6-skottgenomföring  går på ca 90kr på ebay.

Så AN kan slänga sig i väggen, JIC UNF är grejjer det :) (JIC UNF är exakt samma som AN bara att gängorna anges i tum och att sakerna är gjorda av stål istället för aluminium)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Tiger1978

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #857 skrivet: mars 09, 2013, 07:58:17 »
Hehe såna svarvade jag på mitt första jobb.. 10000 st åt gången :(
Bara för att jag inte är paranoid längre, betyder det inte att dom inte är ute efter mig..

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #858 skrivet: mars 09, 2013, 09:05:17 »
Hehe såna svarvade jag på mitt första jobb.. 10000 st åt gången :(
Hehe, ja det lät ju kul ::) Lite väl monotont arbete kanske.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Mätare provmonterade
« Svar #859 skrivet: mars 09, 2013, 16:32:11 »
Ja idag så gick jag ut till bilen och provmonterade mina extramätare.
Det blir totalt 5st, men det kommer garanterat fler senare när man känner att det är dags att ha koll på avgastempen också ;D

De 5st mätarna är:
Från vänster till höger:
Bränsletryck, Laddtryck, Lambda, Oljetryck, Oljetemp.

Det passade riktigt fint med 3st mätare i friskluftsutblåset. Köpte en mätarhållare för 3st mätare på biltema förra veckan (kommer inte ihåg om jag skrivit det tidigare) och den passade så gott som perfekt, jag trycker in 90°-kanten mellan instrumentbräda och centerkonsollplasten och sedan passar panelen nästintill perfekt.

Över till bilder:
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

loke

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #860 skrivet: mars 09, 2013, 18:38:10 »
ser bra ut, har själv tänkt köpa biltemas oljetemp och tryckmätare, monterade i facket under mattkonsolen (originaltillbehör)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #861 skrivet: mars 09, 2013, 19:34:30 »
ser bra ut, har själv tänkt köpa biltemas oljetemp och tryckmätare, monterade i facket under mattkonsolen (originaltillbehör)
Jo jag är då nöjd med utseendet, det passar som in ganska bra i inredningen tycker jag :)

Ja det låter fint det, biltema-mätarna är ju stilrena och prisvärda. (iaf de med svarta tavlor)
Ja originaltillbehör är fint, då passar det riktigt bra in i inredningen :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #862 skrivet: mars 10, 2013, 01:12:00 »
Ikväll så har jag gått igenom MS-kabelhärvan igen för att verkligen kolla så att allt är kopplat rätt och alla sladdar sitter fast.

Och allting verkar kopplat rätt så där ska det inte vara några problem :)

En sak jag hittade dock var att signal-kabeln som går från vattentemp-kontakten till DB37-kontakten hade gått av en bit från temp-kontakten, men det var bara att skala av, löda ihop och dra krympslang över skarven så blev det som nytt.

Och när jag ändå höll på med kablar så drog jag fram kablarna till bredbandslambdan för att se längden på kablarna och planera lite hur det ska kopplas.
Längden på kablarna kommer verkligen inte vara några problem, jag kopplade in kabelhärvan i bredbandslambdan och mätte från där kablarna började från lambdan ända ut till där kabelhärvan slutade och fick det till just under 3m + ca 30cm för kabeln som går till lambdamätaren.
Så kabellängden kommer inte vara det minsta lilla problem, skulle kunna montera lambdamätaren i bagaget om jag så vill det :P

Och jag har även vunnit en 940-downpipe och en renault laguna-intercooler för bara några minuter sedan. 100kr för downpipe och 50kr för intercooler + frakt, men får se vad frakten hamnar på för säljaren hade inte skrivit in någon fraktkostnad men förhoppningsvis blir det inte alltför dyrt och förhoppningsvis passar intercoolern fint i fronten :)

Måtten på intercooler-kärnan BxHxD är: 680x304x32mm, så det är en ganska stor pjäs som är helt i alu. Den bör kyla laddluften riktigt fint 8) (om den nu får plats)
Jag hoppas att den inte är allt för bred så jag kan montera den framför kylaren, borra hål för tryckrören och montera en 14" eller två 10" sugande fläktar på baksidan av kylaren. Har mätt lite och en tunn (75-80mm på tjockaste stället) 14" sugande elfläkt går att få dit om man monterar den lite åt vänster så själva elmotorn inte är just framför vattenpumpsremskivan.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #863 skrivet: mars 11, 2013, 19:34:43 »
Ja idag så anlände det ett litet paket från utlandet, då är det bara två små utlandspaket till jag väntar på.

Det paketet som anlände idag innehöll lite grejjer till 044-kopian.

Och jag hade även lite tråkigt idag så jag monterade -968orna på insuget, riktigt fint blev det :)

Bilder:
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #864 skrivet: mars 12, 2013, 11:12:04 »
Idag så körde jag bilen varm så att det börjar ryka från kylaren för att se var fan det kommer ifrån.
Det ryker bara från vänster sida av kylaren så då öppnade jag huven och kolla, och vad ser man då?

Jo då ser jag att det är fuktigt av kylarvätska i övre vänstra hörnet, ca 10cm från toppen av kylaren och ner och ca 2cm från vänstra kanten ut på cellpaketet.
Så antingen är det något/några av smårören som läker där i kanten eller så har smårören släppt lite grann från gaveln.

Det kan förklara varför det börjar ryka ifrån kylaren utan att tempmätaren ens rört sig en millimeter.

Men det är det lilla läckaget, sen har jag ett större läckage på högra sidan av bilen. Och jag misstänker att det är från den lilla anslutning som går upp till expansionskärlet som det läker, det röret är lite böjt (har varit det hela tiden i min ägo), varför jag misstänker den anlsutning är för att den är böjd och för att det blir fuktigt av kylarvätska på ovansidan (och självklart även på undersidan då vattnet rinner nedåt) av undre kylarslangen.
Jag misstänker även att det kanske läker ifrån motorvärmarpackningen, det är trots allt en begagnad packning som jag försökt tätat med Loctite blå-silikon. Varför jag misstänker motorvärmarn är för att det läkt därifrån tidigare och för att det försvinner som mest kylarvätska i samband med att jag kör motorvärmaren (men kan ju så klart även vara från den lilla anslutningen på kylarens högra sida eftersom bilen står still när man kör motorvärmaren).

Så då har jag fyra alternativ:
Köpa en flaska kylarcement och hälla i (det vill jag helst inte göra då det inte skrivs så goda ord om det på det kära internet).
Ta loss kylaren och lämna den till någon som kan löda mässing och be den personen försöka laga kylaren.
Köpa en begagnad kylare.
Köpa en helt ny kylare.

Helst vill jag köpa en helt ny kylare så man vet att den garanterat är i perfekt skick. Men det blir en ganska stor kostnad då en helt ny går på just under 2000kr :-X
Men om jag kanske lyckas hitta en i nyskick till ett bra pris (max 1000kr) eller om jag får sommarjobb till sommarn så man har pengar att blåsa en helt sproilans.
« Senast ändrad: mars 12, 2013, 11:14:17 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #865 skrivet: mars 12, 2013, 17:18:05 »
mycket nice tråd har kollat igenom den ett par gånger
kul med megasquirt håppas den går som du vill att den ska gå  ;)
vad satsar du på för hästar och ska du regga med det?
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #866 skrivet: mars 12, 2013, 17:23:26 »
mycket nice tråd har kollat igenom den ett par gånger
kul med megasquirt håppas den går som du vill att den ska gå  ;)
vad satsar du på för hästar och ska du regga med det?
Ja det var kul att höra :)

När jag ska regga med MS som kommer jag satsa på att få så nära original-effekt som möjligt för att det inte ska bli några svårigheter med reggningen.
Men jag siktar på just över 200hk med turbo (spridarna och 13C-turbon räcker inte till så mycket mer än så), sen får jag se hur lång tid det tar innan det börjar klia i fingrarna ;D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #867 skrivet: mars 12, 2013, 19:02:39 »
mycket nice tråd har kollat igenom den ett par gånger
kul med megasquirt håppas den går som du vill att den ska gå  ;)
vad satsar du på för hästar och ska du regga med det?
Ja det var kul att höra :)

När jag ska regga med MS som kommer jag satsa på att få så nära original-effekt som möjligt för att det inte ska bli några svårigheter med reggningen.
Men jag siktar på just över 200hk med turbo (spridarna och 13C-turbon räcker inte till så mycket mer än så), sen får jag se hur lång tid det tar innan det börjar klia i fingrarna ;D


jajemän kommer du ta bort turbon då du besiktar eller får man igenom dom med turbo, sa inte du tidigare i tråden att någon lyckats?
du får väll besikta med grundmapp  ;D ;) om inte besiktningen bryr sig att den går skit :P
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #868 skrivet: mars 12, 2013, 19:11:16 »
mycket nice tråd har kollat igenom den ett par gånger
kul med megasquirt håppas den går som du vill att den ska gå  ;)
vad satsar du på för hästar och ska du regga med det?
Ja det var kul att höra :)

När jag ska regga med MS som kommer jag satsa på att få så nära original-effekt som möjligt för att det inte ska bli några svårigheter med reggningen.
Men jag siktar på just över 200hk med turbo (spridarna och 13C-turbon räcker inte till så mycket mer än så), sen får jag se hur lång tid det tar innan det börjar klia i fingrarna ;D


jajemän kommer du ta bort turbon då du besiktar eller får man igenom dom med turbo, sa inte du tidigare i tråden att någon lyckats?
du får väll besikta med grundmapp  ;D ;) om inte besiktningen bryr sig att den går skit :P
Nä nog kommer turbon åka bort vid besiktning, känns onödigt att chansa och hålla tummarna. Är ju ändå bara besiktning vartannat år så det är ju lungt :)

Besiktningen bryr sig nog inte ifall bilen känns lite piggare än effekten den är reggad med så länge komponenterna stämmer överrens med regpappret. Så det är endast vid ett bänkningstillfälle som jag kommer ladda in en "skitmapp" för att hålla nere effekten på en lämplig nivå, sen så fort man har papper på det som man kan visa upp vid regbes så är det bara att mappa in för bästa effekt men se till så att jag inte överskrider ett CO på 4,5 på tomgång (enda avgaskravet man behöver bry sig om på min bil), och det bör inte vara svårt att hålla sig på ifall jag mappar efter lambda 1 på tomgång.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #869 skrivet: mars 13, 2013, 07:13:30 »
mycket nice tråd har kollat igenom den ett par gånger
kul med megasquirt håppas den går som du vill att den ska gå  ;)
vad satsar du på för hästar och ska du regga med det?
Ja det var kul att höra :)

När jag ska regga med MS som kommer jag satsa på att få så nära original-effekt som möjligt för att det inte ska bli några svårigheter med reggningen.
Men jag siktar på just över 200hk med turbo (spridarna och 13C-turbon räcker inte till så mycket mer än så), sen får jag se hur lång tid det tar innan det börjar klia i fingrarna ;D


jajemän kommer du ta bort turbon då du besiktar eller får man igenom dom med turbo, sa inte du tidigare i tråden att någon lyckats?
du får väll besikta med grundmapp  ;D ;) om inte besiktningen bryr sig att den går skit :P
Nä nog kommer turbon åka bort vid besiktning, känns onödigt att chansa och hålla tummarna. Är ju ändå bara besiktning vartannat år så det är ju lungt :)

Besiktningen bryr sig nog inte ifall bilen känns lite piggare än effekten den är reggad med så länge komponenterna stämmer överrens med regpappret. Så det är endast vid ett bänkningstillfälle som jag kommer ladda in en "skitmapp" för att hålla nere effekten på en lämplig nivå, sen så fort man har papper på det som man kan visa upp vid regbes så är det bara att mappa in för bästa effekt men se till så att jag inte överskrider ett CO på 4,5 på tomgång (enda avgaskravet man behöver bry sig om på min bil), och det bör inte vara svårt att hålla sig på ifall jag mappar efter lambda 1 på tomgång.

jo avgaskontrollen är viktig men det där med 140hk 190nm, får man inte ha mer? ja mena en del gatreggar ju typ 700hk
lite synd att du måste ta bort turbon för besiktningen eller inför ombesiktningen om trafikpolisen är nyfiken
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #870 skrivet: mars 13, 2013, 08:35:08 »
mycket nice tråd har kollat igenom den ett par gånger
kul med megasquirt håppas den går som du vill att den ska gå  ;)
vad satsar du på för hästar och ska du regga med det?
Ja det var kul att höra :)

När jag ska regga med MS som kommer jag satsa på att få så nära original-effekt som möjligt för att det inte ska bli några svårigheter med reggningen.
Men jag siktar på just över 200hk med turbo (spridarna och 13C-turbon räcker inte till så mycket mer än så), sen får jag se hur lång tid det tar innan det börjar klia i fingrarna ;D


jajemän kommer du ta bort turbon då du besiktar eller får man igenom dom med turbo, sa inte du tidigare i tråden att någon lyckats?
du får väll besikta med grundmapp  ;D ;) om inte besiktningen bryr sig att den går skit :P
Nä nog kommer turbon åka bort vid besiktning, känns onödigt att chansa och hålla tummarna. Är ju ändå bara besiktning vartannat år så det är ju lungt :)

Besiktningen bryr sig nog inte ifall bilen känns lite piggare än effekten den är reggad med så länge komponenterna stämmer överrens med regpappret. Så det är endast vid ett bänkningstillfälle som jag kommer ladda in en "skitmapp" för att hålla nere effekten på en lämplig nivå, sen så fort man har papper på det som man kan visa upp vid regbes så är det bara att mappa in för bästa effekt men se till så att jag inte överskrider ett CO på 4,5 på tomgång (enda avgaskravet man behöver bry sig om på min bil), och det bör inte vara svårt att hålla sig på ifall jag mappar efter lambda 1 på tomgång.

jo avgaskontrollen är viktig men det där med 140hk 190nm, får man inte ha mer? ja mena en del gatreggar ju typ 700hk
lite synd att du måste ta bort turbon för besiktningen eller inför ombesiktningen om trafikpolisen är nyfiken
140hk/170Nm är det karossen endast är godkänd för, så egentligen är det för mycket vrid i B23an original om man går efter Volvos specifikationer. Men jag ska försöka få tag i någon som har koll ifall det går att regga in med B23an ifall man inte överskrider effekt och vrid med tanke på att man ändå behöver ett bänkningspapper som intyg på effekten.
Vid reggning med etanol så får man endast öka motoreffekten med 5%, dvs om dem går efter originalmotorn på 95hk så får jag som mest ha 99,75hk för att kunna registrera bilen.

Det finns inte många bilar som lagligt är reggade med 700hk. Vid reggning som amatörbyggd fordon får man gå efter 15kW/100kg tjänstevikt. Det är även möjligt att få gå efter den effekten vid registrering som ombyggd fordon.

Om vi då säger att bilen väger 1200kg (tjänstevikten på min bil) då skulle jag kunna registrera in den med som mest 180kW (244,8hk) och det finns inte någon begränsning på vrid.
Men som du ser så är det omöjligt att lagligt ha 700hk om inte bilen väger 3431,5kg.

Det många gör är att regga in med turbomotor (på amatörbyggd fordon är det tillåtet att turbo-konvertera valfri motor sålänge effekten inte överstiger max tillåtna) och sedan efter reggning så kastas det på en större turbo och lite annat smått och gott och vid besiktning så kan inte besiktningsmännen säga så mycket ifall det inte står i papperna vilken turbo och vilket laddtryck m.m.

Trafikpolisen är jag inte orolig för då det är väldigt sällsynt att se dem här uppe, det är t.o.m sällsynt att se polisen. Polisen ser jag som mest 1 gång per vecka och jag har än så länge endast blivit stannad 1gång under mina snart två års tid med körkort då jag kört med min bil, (med en polares Saab däremot blev jag stannad 6ggr på 2månader men det är för att vi var ute och körde runt nästan precis överallt där vid kl 2-3 på natten så det såg lite misstänksamt ut).

Det är ju inte jobbigt att ta bort turbon en gång vartannat år, skulle vara värre att byta motor inför varje besiktning som vissa bilbyggare gör. Och får man ombes vid ordinarie besiktning låter man turbon ligga på bänken tills bilen blivit godkänd.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #871 skrivet: mars 13, 2013, 15:58:51 »
ja.... att inte man få besikta med någe riv i bilen surt, får se hur jag gör med besiktningen
trafikpolisen är här i strömsund mycket ofta för att det är så mycket epor 2008 var det
ca 40 epor i vårat lilla sammhälle nu bara 10 inklusive mig så det är en kamp varge kväll att komma undan  :(
ska fortsätta följa din tråd mycket nice bil o allt  :)
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #872 skrivet: mars 13, 2013, 16:51:47 »
ja.... att inte man få besikta med någe riv i bilen surt, får se hur jag gör med besiktningen
trafikpolisen är här i strömsund mycket ofta för att det är så mycket epor 2008 var det
ca 40 epor i vårat lilla sammhälle nu bara 10 inklusive mig så det är en kamp varge kväll att komma undan  :(
ska fortsätta följa din tråd mycket nice bil o allt  :)
Nä riktigt tråkiga lagar. Får ta och flytta till Nya Zeeland för där kan man regga in med så gott som vad som helst ;)

Jo epor blev det mycket av där när AM-kortet infördes. Var säkert runt 40st i Kalix också men nu har det minskat till endast 3-4st för ingen av ungdomarna orkar ta AM-kortet och vi som redan hade EU-kortet och bara behövde byta in det till AM-kort är ju 19-20år nu.

Det låter fint det :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

JL

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #873 skrivet: mars 13, 2013, 20:11:55 »
Mulle meck kör väl med 940 kylare med fläkthuv och originalfläkt en sådan borde gå att hitta på skroten till rätt kurs. Har inte haft några tendenser till värmeproblem, brukar vara grundregel 1:a när man trimmar 16v turbo ihop med gröna kylarlocket från 940 turbo (1.5bar) Kylarslangarna blir sjukt styva men man höjer väl kokpunkten iom det volvo måste väl haft nån anledning troligtvis för att vara säker att 940in pallar varmare marknader.

Riktigt kul bygge att följa :D
« Senast ändrad: mars 13, 2013, 20:16:22 av JL »

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #874 skrivet: mars 13, 2013, 20:36:44 »
Mulle meck kör väl med 940 kylare med fläkthuv och originalfläkt en sådan borde gå att hitta på skroten till rätt kurs. Har inte haft några tendenser till värmeproblem, brukar vara grundregel 1:a när man trimmar 16v turbo ihop med gröna kylarlocket från 940 turbo (1.5bar) Kylarslangarna blir sjukt styva men man höjer väl kokpunkten iom det volvo måste väl haft nån anledning troligtvis för att vara säker att 940in pallar varmare marknader.

Riktigt kul bygge att följa :D
Ja det låter som ett alternativ det. Jag kan få tag i en 240-kylare så gott som gratis av en polare.
Får ta och mäta lite på min originalkylare och mäta lite på min polares 240-kylare och se om det kanske kan gå, så länge jag inte behöver kapa allt för mycket i karossen och inte behöver kapa det minsta i huv och lyktsarg så skulle det gå.

Jag visste inte ens att det var annat kylarlock till 940-turbo, får skaffa mig ett sådant för jag hade ändå tänkt köpa ett nytt kylarlock.  Anledning till det högre trycket är, som du säger, för att höja kokpunkten ytterligare eftersom högre tryck ger en högre kokpunkt.

Kul att bygget uppskattas :)

Edit:
Kollade mått på kylarna på reservdelsåterförsäljares webshop
240-kylare är måtten på cellpaketet 450x420x33mm
340/360-kylare har måtten på cellpaketet 546x353x33mm

Det betyder att 240-kyl är 96mm smalare och 67mm högre än 340/360-kylaren.

Så på bredden är det inte minsta lilla problem, på höjden dock blir det problem. Men det går att lösa genom att kapa loss och flytta ner plåten för undre kylarfästet eller bygga nya fästen så kylaren går att montera inne i motorrummet på samma sätt som på 240.

Får fundera lite på det, är ju ändå ganska värt att bygga om för 240/740/940-kyl då en sådan går att få tag i väldigt enkelt till ett löjligt lågt pris. Det jag inte gillar med 240/740/940-kyl är att det är plastgalvar, men bevisligen så fungerar det ju med tanke på hur många bilar som rullar med denna kylare utan problem.
« Senast ändrad: mars 13, 2013, 20:50:51 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #875 skrivet: mars 16, 2013, 23:32:59 »
Hittade två bilder på datorn där kylarläckaget syns ganska tydligt (att jag inte sett det tidigare).
Och den äldsta bilden är från slutet av Oktober -11.
Men läckaget måste ha blivit värre nu under vintern för tidigare började det inte ryka från kylaren varje gång man stod still med motorn uppe i arbetstemp som det gör nu.

Är det ens möjligt att reparera när det läker mellan cellpaket och kylargavel?
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #876 skrivet: mars 20, 2013, 16:44:27 »
Ja idag så var jag på bildemonteringen och köpte en bättre begagnad kylare och en gaswire från en 360 med B200F-motor för min original gaswire är för kort för F-insugets gasrulle.

Jag öppnade även huven och kollade oljenivån och kylarvätskenivån (för kylaren läcker som ett jävla såll >:()
Självklart var det nästintill tomt med kylarvätska i expansionskärlet. Men motoroljenivån har inte rört sig en millimeter nu på två månader :)

Och när jag hade uppe huven så märkte jag att locket till dämpkolven på förgasaren så väldigt konstig ut, och inte undra på när hela toppen på locket gått sönder av okänd anledning och dämpkolv inkl pinne ligger längst ner i trotteln.
Tur jag inte hunnit få sålt min reserv 175CD för annars hade jag blivit tvungen att åka till Kalix för att plocka från B23-förgasaren.

Och som det ser ut nu blir det inget MS denna månaden för mitt triggerhjul har inte kommit ännu och inte heller mitt bränslepumpsfäste :-\ (triggerhjulet är slut i lager och måste nytillverkas)

Men nästa helg blir det kylarbyte, hade blivit att byta tidigare men jag har inte tid till mycket annat än plugg just nu för jag har en omtenta den här veckan och två ordinarie tentor nästa vecka.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #877 skrivet: mars 20, 2013, 16:48:59 »
Kylaren såg riktigt fräsch ut, var den dyr?  :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #878 skrivet: mars 20, 2013, 16:55:12 »
Kylaren såg riktigt fräsch ut, var den dyr?  :)
Fick betala 500kr för kylaren så det var ju helt klart godkänt pris när en helt ny går på 2000kr :)

Det som är lite roligt är att kylaren kommer från en 80as 343, dvs kylaren är ett år äldre än den som sitter på bilen nu :P (dem har skrivit 343 -80 på sidan av kylaren iaf)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Ett stort och ett litet paket hemma
« Svar #879 skrivet: mars 21, 2013, 16:12:47 »
Ja idag så anlände två stycken efterlängtade paket :)

Det stora paketet innehöll Renault-intercoolern jag vann på tradera för 50kr och det lilla paketet innehöll bränslepumpsfästet som jag beställt från ebay för 80kr.

Så då var det bara att packa upp intercoolern och jämföra med 340-kylaren jag köpte på bilskroten.
Och vad tror ni? Är det möjligt att få plats med den i fronten utan allt för stora modifikationer?

Och för de som undrar hur mycket 340-kylaren rymmer så är det ganska precis 2L vatten, och för de som undrar hur mycket intercoolern rymmer så är det ganska precis 2,8L vatten (läckagetest, läker det med vatten utan tryck så kommer det garanterat läka luft vid tryck, men den verkar tät för det har inte hunnit rinna ut något vatten under tiden jag gjorde detta inlägg).

Över till bilder:
« Senast ändrad: mars 21, 2013, 16:16:34 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75