Författare Ämne: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Projektet nerlagt :'(  (läst 852105 gånger)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår
« Svar #960 skrivet: juni 13, 2013, 13:22:52 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår
« Svar #961 skrivet: juni 13, 2013, 13:24:20 »
det var lite rost endå men den var fin  :)
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår
« Svar #962 skrivet: juni 13, 2013, 13:24:20 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår
« Svar #963 skrivet: juni 13, 2013, 13:25:23 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår
« Svar #964 skrivet: juni 13, 2013, 13:26:31 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår
« Svar #965 skrivet: juni 13, 2013, 13:30:19 »
det var lite rost endå men den var fin  :)

Jo nog är det lite rost.
Trösklarna är värst, det är lite murket i underkant nästan hela vägen på både höger och vänster tröskel. Och längst bak på båda sidorna är det murket.

En sak jag har märkt på bilen det är att det nästan alltid är på förarsidan som det är som värst rost.

Men allt för farligt är det inte. Kommer inte ta hela sommaren att fixa utan tar nog kanske två helger och några kvällar innan jag är nöjd med rostlagningen, för mina krav är höga då jag vill få gjort allt ordentligt så det ska hålla minst 10år :)


Edit:
Just det, om någon undrar något om någon bild så är det bara att fråga så svarar jag när jag sitter vid datorn nästa gång :)
« Senast ändrad: juni 13, 2013, 13:31:56 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår
« Svar #966 skrivet: juni 13, 2013, 16:39:42 »
Jag hann inte göra så mycket, körde med stålborste och sladdborrmaskin lite överallt för att förbereda. Det verkar då inte börja rosta direkt för jag provade på en liten bit av golvet i måndags och det har ännu inte börjat komma ytrost på den.

Jag tog loss bakre kofångaren och baklyktorna iaf. Polerade baklyktorna, först rubbing och sen glaspolish. Jag är inte riktigt nöjd med resultatet men blev helt klart blankare.
Jag tog även fram en slägga och bankade till bakre bogseröglan (för den hade böjd sig ca 45° tack vare min efterblivna polare som jävla tvärnitade för minsta lilla när jag bogserade hans likiga 744a), men såg då att det glipade mellan plåtarna och balken så kommer kapa loss, banka till och sedan svetsa fast bogseröglan igen.

På bilden med baklyktorna så är den övre opolerad och den undre polerad.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår
« Svar #967 skrivet: juni 14, 2013, 16:16:03 »
Ja du har nog lite svetsjobb framför dig, men jag tvivlar inte på att det blir bra när det är klart!  :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår
« Svar #968 skrivet: juni 14, 2013, 17:37:47 »
Jo svetsen kommer få jobba den men resultatet blir säkert bra :)

Och nu idag helt plötsligt så ringde chefen från mitt sommarjobb förra året och han var i akut behov av en sommarjobbare helt plötsligt, så det var bara att tacka ja. Härligt med en sommar till på Lindeholms, tjäna pengar på sånt jag tycker är kul (köra bil och meka) och får även tag i märkesdelar till låga priser med personalrabatten :)

Så jag kommer ha lite mindre tid att skruva men lite större budget. Så kommer förmodligen beställa polybyssningar från classicswede, nya hårda fina bussningar kan ju aldrig skada. Kommer även skaffa nya yttre styrleder och spindelleder. Inre styrleder vet jag inte om det behövs, det brukar vara ovanligt att få glapp i de inre.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår
« Svar #969 skrivet: juni 16, 2013, 14:26:03 »
det går nog fort med rostlagningen bara du kommer igång
man gruvar sig innan med då man gör frammgångar ere
kul  :)
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår
« Svar #970 skrivet: juni 16, 2013, 16:54:52 »
det går nog fort med rostlagningen bara du kommer igång
man gruvar sig innan med då man gör frammgångar ere
kul  :)
Jo kommer man bara igång så, känns ju lite småfel att kapa i bilen men det är ju för ett gott syfte.

Har tyvärr inte blivit gjort något i helgen för jag har istället hjälpt en polare som blivit utkastad ur garaget han hyr för garage och tillhörande hus ska säljas, det värsta är att han fick veta i Fredag-eftermiddag att han måste vara ute ur garaget innan Söndagen är slut.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår
« Svar #971 skrivet: juni 18, 2013, 12:55:13 »
å fy fan håppas det blir bra, dom hade väll kunnat säga det lite tidigare...
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår
« Svar #972 skrivet: juni 18, 2013, 17:45:50 »
å fy fan håppas det blir bra, dom hade väll kunnat säga det lite tidigare...
Jo man tycker ju det, förstår inte hur vissa tänker egentligen :-\
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår
« Svar #973 skrivet: juni 23, 2013, 23:08:43 »
I fredags och idag så har jag fortsatt med bilen.

Jag har kapat upp mer i höger tröskel så jag kom åt att kapa bort den dåliga plåten, dvs plåten som bakre domkraftsfästet sitter på. Och man blir ju inte förvånad att domkraftsfästena bak rostar bort, det sitter ju en plåt framför som hindrar rostskyddet att nå dit på insidan av tröskeln :o
Men nu är det nästan bara kvar att knacka till lite plåt och svetsa fast på bilen så är höger tröskel rostfri.

Jag har också slipat mer på bilen, köpte stålborstsats till rondellen på biltema och punktsvetsmunstycke till svetsen på jula. Och jävlar vad det tar bra med stålborste på rondellen :)

Sen tog jag även ner hela avgassystemet och svetsade lite på det för att täppa igen några läckor.

Tyvärr så tog både svetsgas, svetstråd och kapskivor slut så kunde inte göra något mer. Men imorgon så ska jag köpa på mig några kapskivor på jobbet, får ju köpa varor till inköpspris så jag kan fortsätta till helgen.
Och lön kommer in på kontot på tisdag så då blir det att se över kontostatusen och eventuellt beställa polyuretan-bussningar :) Eller om man kanske skulle köpa en kraftigare tryckplatta och 6-puck sinterlamell istället ???

Visst har 240-turbo det plana svänghjulet? Och vad för effekt kan den tryckplattan tänkas palla tillsammans med 6-puck sinter?
Eller är det bättre med en Saab 900-turbo tryckplatta?
Det känns som inte värt att köpa en Sachs -766 för ca 3000kr för min milda effekt, kan tyvärr inte få tag i en -766 tryckplatta genom jobbet (eller jag kanske kan det, hmm måste fråga på jobbet imorgon för i så fall är det ju lika bra att köpa en när man får den billigt, blir ju minst 25% billigare isf).

Jaja nu är det dags att göra sig iordning för sängen, måste ju hinna sova några timmar innan jobbet.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår
« Svar #974 skrivet: juni 24, 2013, 17:52:12 »
Ja idag så köpte jag ett 25-pack kapskivor på jobbet, borde räcka till att få kapat bort all rost tycker jag :)

Jag fick även reda på att jag kan få tag i en Sachs 766 genom jobbet, priset skulle då bli ca 2700kr. Sen behövs ett urtrampningslager och en lamell (det är ju likest), då är frågan om jag ska köra med originallamell eller sinter? 766an ska ju palla 390Nm med organisk lamell och 25% mer med sinter dvs 487,5Nm.
Är det overkill eller?
En saab 900-turbo kopplingssats får jag tag i för ca 1300kr och då går ju lamell och urtrampningslager att sälja bort. Och den tryckplattan med 4-puckad sinter ska palla ca 300hk.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår
« Svar #975 skrivet: juni 26, 2013, 15:26:20 »
Kul att du är igång med bilen Simlar, grattis till sommarjobbet även om det innebär mindre tid i garaget men mer budget! :)

Det var ju trots allt en del rost även på din bil men inte överallt som på min ;)
Tveka inte som jag brukar göra och putsa och kapa lite försiktigt. Det tar tid! Bäst är att kapa bort all rostig plåt och kanske även lite frisk ifall det innebär att det blir lättare att göra en ny bit plåt att sätta dit. Jag har pusslat och lappat med små pillepill-bitar alldeles för många timmar av mitt rostlagarliv! Så fega inte, det är för ett gott syfte som du är där och kapar i rosten :)
Det är så skönt när rosten är borta och man får börja jobba med ny frisk plåt istället! Och ta ett rostställe i taget och gör färdigt fram till lack. Så du inte kapar på alla ställena och sen tappar sugen.

Sinter har jag aldrig prövat men Peter Schmidt sade alltid att det äter upp originalsvänghjulen, de tål det inte!
Och du ska ju inte ha så våldsam effekt så en turbotryckplatta och originallamell tycker jag borde räcka! Blir ju absolut billigast och även smidigast.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår
« Svar #976 skrivet: juni 26, 2013, 18:08:56 »
Jo nog är det kul :)

Nä så  mycket rost är det inte, och nu när jag kapat i högra tröskeln (som är den i sämst skick) så var det mycket mindre rost än vad jag befarade.
Jo jag kapar bort så jag kommer åt att fixa, och tar bort all rost. Sen på de ställen där jag bara slipat så blir det att blästra för att få bort rostporerna (där  det är rostporer). Jag gör även så att jag tar en sak i taget, främst för att kunna kolla på andra sidan där det inte är kapat för att se hur det ser ut.

Hmm, ja det är ju inte så kul om det äter svänghjul.
Men med organisk lamell så pallar 766an 370Nm och jag är rädd för att det inte är så stora problem att komma upp i det, B230ET har ju 260Nm och har då endast 182hk. Men får se, ska kolla upp vad folk kör med för setup för runt 200-300hk. Men turbotryckplatta räcker säkert till då det är så pass lätt bil.

Jag har då bestämt mig för att beställa polyuretanbussningar och byta samtidigt som jag byter till  stadigare  koppling då jag tänkt ta ner  transaxeln istället för att ta ut motorn för att göra kopplingsbyte.
Men det blir när rosten är färdiglagad, kommer nog eventuellt vara klar med rosten om två veckor.

Jag är även sugen på att bygga om till servostyrning, men då är det att få tag i allt som behövs och det verkar inte vara allt för enkelt. Och byta styrleder och spindelleder så den blir som ny i framvagnen (och så klart boxa bärarmar och framvagnsbalk så det blir bättre än nytt :))

Det kommer mer bilder efter nästa helg, hann inte göra så mycket nu i helgen som var så orkar inte börja fixa med bilderna (sitter endast med en gammal Dell Latitude D810  bärbar dator nu när jag är i Kalix).


Edit:
Just det, jag har upptäckt att det läker olja mellan topp och block = måste byta topplockspackning :suck: Men det läker så pass lite så det får vara till dess att jag får tag i en 531 eller 405-topp.
« Senast ändrad: juni 26, 2013, 18:11:34 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår
« Svar #977 skrivet: juni 28, 2013, 12:04:18 »
Ja idag så jävlar for det pengar :-X

Beställde nya styrleder, både inner och ytter, nya spindelleder och damasksats till styrväxeln. Hela kalaset gick på just under 1500kr från Ebay med delar som ska vara "OE quality". Det blev 100kr billigare än jag kunde få det genom jobbet, dock är leveranstiden på upp till 14dagar från England men men man måste ju spara pengar där det går.

Kommer bli trevligt med nya leder i framvagnen iaf. Men polybussningar ska jag vänta med att beställa till dess att rostlagningen är färdig.
Så då kommer det gå 1700kr på poly-bussningar till bilen inkl frakt från classicswede.

Sen så vill jag även få tag i en 531-topp och en sådan går ju på runt 1500kr den med. Men den är inte allt för bråttom med (om nu inte toppackningen far helt så det börjar pissa olja och bränna vatten).

Fyfan, nästan 5000kr bara så där, plånboken kommer störtgråta :'( (tur att jag kommer jobba två månader till :))
Jag behöver även få tag i lite stadigare plåt, 2 eller 3mm, för att boxa bärarmar och framvagnsbalk med.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår
« Svar #978 skrivet: juni 28, 2013, 23:49:26 »
Ja ikväll så knackade jag till en plåt och svetsade dit. Gick riktigt enkelt att svetsa dit med "punkta kors och tvärs"-metoden, men det är nog svetsen jag ska tacka för att det gick så enkelt då den är så pass enkel att ställa in.
Men en sak jag märkt är att bilens originalplåt bränner jag väldigt lätt hål i jämfört med den nya plåten som är 0,9mm tjock.

Sen limmade jag fast reflektorerna med 2k-epxylim, plasten till fästen hade blivit helt spröd och hård så reflektorerna låg löst och skakade i lykthusen. Fyfan vad jag hatar gammal plast >:(

Efter jag gjort det så fixade jag en meec-vinkelslip som jag fick av min morfar förra sommaren. Får testa imorgon hur pass väl den fungerar nu efter jag varit och pillat i den, vinkelslipar är då simpla grejjer enligt mig iaf med tanke på att det i princip är en trimmad vindrutetorkarmotor.

Imorgon ska jag upp kl 10 och åka iväg och grejja fram till ca kl17 då det blir middag för att sedan spendera lördagskväll med grillning, alkohol och trevligt sällskap. Kommer bilder på söndag eftersom jag förmodligen inte kommer vara i skick att hålla på i garaget förrän sent på söndag-kväll ::)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår *bilder*
« Svar #979 skrivet: juni 29, 2013, 15:32:31 »
Ja bilderna kommer upp idag istället.

Det jag har gjort idag är:
Svetsa golvet på passagerar sidan
Slipa och blästra bort all rost i golvet på passagerarsidan
Lagt på 2k-epoxyprimer där jag svetsat.
Ta bort plåten som jag rostlagade bagaget med förra sommaren (ska göra om lagningen så jag blir nöjd med den).

Sen blev det inte att göra något mer för jag vill inte hålla på och damma så jävla mycket när lacken ännu inte är torr.
Jag får se hur jag mår imorgon efter kvällens aktiviteter ifall det blir att göra något på bilen eller inte (mest troligt inte).

Och just det, rondellen jag fixade igår har fungerat riktigt bra idag. Den har fått arbeta hårt utan minsta lilla gnäll :)


Över till bilder:
Och samma visa som förra gången, är det något ni undrar över någon bild är det bara att fråga. Jag har inte tid till att skriva bildbeskrivningar till varje bild.
« Senast ändrad: juni 29, 2013, 15:50:18 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår *bilder*
« Svar #980 skrivet: juni 29, 2013, 15:35:05 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår
« Svar #981 skrivet: juni 29, 2013, 15:36:16 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår
« Svar #982 skrivet: juni 29, 2013, 15:37:38 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår *bilder*
« Svar #983 skrivet: juni 29, 2013, 15:38:51 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår *bilder*
« Svar #984 skrivet: juni 29, 2013, 15:40:05 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår *bilder*
« Svar #985 skrivet: juni 29, 2013, 15:40:43 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår
« Svar #986 skrivet: juni 30, 2013, 14:01:53 »
Jag kör med B21ET-tryckplatta och 6 puck sinter och det spinner på hakka black före kopplingen på 0,4 bar ladd :) Kostade mig 2300kr med sinterkoppling!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår
« Svar #987 skrivet: juni 30, 2013, 14:19:38 »
Det låter ju riktigt prisvärt det, vet du sachs-nummret på tryckplattan?

Hur är det att köra med sinter-lamellen?
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår
« Svar #988 skrivet: juni 30, 2013, 23:12:05 »
Nej det vet jag inte!

Den lever om lite ibland när man ska iväg och den är väl inte direkt följsam men det är int så att man kör motorstopp iaf :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår
« Svar #989 skrivet: juni 30, 2013, 23:23:04 »
Ok.
Hittade en tryckplatta på KLracing
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/tryckplatta-140-240-215mm-1978.html

Den har sachs-nummret:
3082185231

Men får väl se, ska höra med en av mina kollegor på jobbet imorgon.


Ja det låter ju inte allt för farligt. Så länge kopplingen inte beter sig som Av-PÅ så bör det funka fint att köra med :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår
« Svar #990 skrivet: juli 01, 2013, 21:28:20 »
Hörde med min kollega idag uti tryckplattan, men han visste inte.

Jag har suttit ikväll och googlat ett bra tag och det jag upptäck är:
-231 tryckplattan är en ersättare till originaltryckplatta på alla Volvo med rödblockare.

Jag kollade då upp Saab 900 turbo-tryckplatta
Sachs nr 3082 100 142
Och det visade sig att den tryckplattan är ersättare till originaltryckplattan på alla OG900 med 215mm lamell oberoende om motorn är sugis eller turbo.
Men den tryckplattan ska palla 180hk med originallamell och med 6-puckad sinter bör den palla 180hk+moms , dvs minst 220hk.
Så ska kolla upp priset på -142 tryckplattan imorgon. -231an skulle gå på 470kr+100kr stomavgift iaf och jag skulle bli förvånad om -142 plattan skulle bli många kronor dyrare (fan vad underbart att kunna köpa till inköpspris ;D)


Sen har jag även planerat om lite så det kommer bli så här istället:
Rostlaga
Besikta
MS
Turbo

På så sätt kommer jag ha 2år på mig att lära mig mappa ordentligt och behöver inte känna mig stressad över att få bänkat bilen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår
« Svar #991 skrivet: juli 02, 2013, 23:35:19 »
Bra jobbat med rosten, inte lätt att vara rost i ditt garage för du ger den ingen chans :D

Smart prioriterat att besikta och sen greja med MS i lugn och ro!

Keep it up!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår
« Svar #992 skrivet: juli 03, 2013, 07:51:52 »
Bra jobbat med rosten, inte lätt att vara rost i ditt garage för du ger den ingen chans :D

Smart prioriterat att besikta och sen greja med MS i lugn och ro!

Keep it up!
Hehe tackar ;D

Jo, jag kom ju på att jag inte har någon besiktningsperiod då den är skattefri så jag kan besikta när som helst så blir det den sista den månaden jag besiktade som blir när jag senast måste besikta nästa gåndet är dags.
T.ex nu har jag 31/12-13 som sista datum att besikta. Skulle jag då besikta t.ex någon gång nu i Juli så måste jag besikta bilen senast 31/7-15. Så då spelar det ju ingen roll, egentligen bättre att besikta i Juli så är det fortfarande varmt och ljust på dagarna ifall man nu måste skruva något.

Det ska jag göra, väntar bara på att orken ska infinna sig efter jobbet men på helgerna finns det ork och tid åtminstone lite sämre med det på kvällarna.

Sen väntar jag på lite grejjer som t.ex:
En B21ET-tryckplatta (-231an, kom fram till att Sachs gjort det enkelt för sig och endast säljer den moderna motsvarigheten till ET tryckplattan till alla Volvo med plant svänghjul) och en 6-puckad 215mm sinterlamell väntar jag på från dalhems (men det är inte beställd ännu, vi beställer bara efter vi fått ihop några grejjer att beställa).
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår
« Svar #993 skrivet: juli 04, 2013, 15:50:38 »
Tipsar om att Lightfox här på forumet säljer en komplett servostyrning.  :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår
« Svar #994 skrivet: juli 04, 2013, 16:21:54 »
Tipsar om att Lightfox här på forumet säljer en komplett servostyrning.  :)
Åfan, då måste jag leta i säljes-delen  :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

JL

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår
« Svar #995 skrivet: juli 05, 2013, 20:46:48 »
Häromkring kör alla med saabtryckplattan (-142) och sinter upp emot 400 motorhästar. -231 an borde vara sämre i sammanhanget fast hittar inte igen den i provtryckningstråden på sts. Väl utförd rostlagning btw :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår
« Svar #996 skrivet: juli 06, 2013, 21:51:15 »
Häromkring kör alla med saabtryckplattan (-142) och sinter upp emot 400 motorhästar. -231 an borde vara sämre i sammanhanget fast hittar inte igen den i provtryckningstråden på sts. Väl utförd rostlagning btw :)
Det låter fint det :) -231an och sinter bör hålla för mer effekt än vad resten av drivlinan klarar så när den inte räcker till längre är det ändå dags för byte av drivlina.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår Update 9/7 -13
« Svar #997 skrivet: juli 09, 2013, 20:09:54 »
Ja nu så blir det en bildupdate på vad som hänt sen senast.


Jag har kapat bort det främre domkraftsfästet och förstärkningsplattan i golvet och ersatt med en plåt. Sen har jag reparerat tvärbalken på höger sida, bilprovningen gillar inte att man lappat balkar så jag kommer slipa till svetsarna och måla över med epoxyprimern och sedan tjockt med underredsmassa på det så lappningen inte syns.

Även bakaxel, transaxel, växellådsbalk och bränsletank har jag kastat ut :P

Originaltryckplattan var en Sachs -031.


Över till bilder, och samma visa som förra updaten dvs Fråga om ni undrar något över någon bild.
« Senast ändrad: juli 09, 2013, 20:15:20 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår Update 9/7 -13
« Svar #998 skrivet: juli 09, 2013, 20:11:19 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår Update 9/7 -13
« Svar #999 skrivet: juli 09, 2013, 20:12:30 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75