ProjektstartenHej jag kommer nu starta en tråd om min bil jag ska fixa upp som projektarbete i 3an på gymnasiet.
Jag köpte bilen av en gubbe i en by i närheten av Kalix. Jag såg den på hans gård när jag skjutsade hem en kompis och tänkte att den bilen ska jag ha.
Så efter någon dag så åkte jag till gubben och knackade på dörren och frågade om han skulle tänka sig att sälja 345an. Hans svar blev "jo nog skulle jag kunna det".
Pratade med min far sen på kvällen och frågade om jag får köpa den och om jag får ha den i garaget tills jag är klar. Och det gick bra så dagen därpå åkte jag och köpte den.
Bilen har 2ägare sen -81, jag blir tredje ägaren. Den har haft ett hårt liv men har endast gått 12374mil.
Fronten
Röven
B19A med 12374mil på mätaren
Tog loss kofångaren och läppen under kofångaren för att se hur framskärmen sitter fast. Fick loss allt förutom dem sista skruvarna som sitter bakom förardörren så jag inte vet hur jag ska få loss dörren. Antar att man ska knacka ut sprintarna ur gångjärnen men man kommer inte åt att knacka ur dem.
bagaget, riktigt skitigt för att han har förvarat brädor i bilen. Mattan är helt täckt av träspån.
Rengjort kontaktytorna med Biltemas Oxide Clean och Vaseline Spray
Fint rosthål, hela botten av baljan är kexig. Behöver jag byta ut plåten för att få genom besiktning? Har inte tillgång till svets så tänkte om det går att göra någon fullagning så det går igenom besiktning och byta ut plåten senare.
Fick med 6st sommardäck, 3st som är 175 breda och 3st som är 155 breda. Två av dem smala håller på att spricka upp, ett är oanvänt då det tjänstgjort som reservdäck. Dem tre breda däcken är två st så gott som slut.
Inredning. Överdragsklädseln måste ha suttit på bra länge för det är som nytt under. Misstänker att det är Volvo Original överdragsklädsel.
Notera bucklan på framskärmen. Det är orsaken till att jag vill ha loss den så jag kan trycka ut den.
Ser förjävlig ut på utsidan men har än så länge inte hittat någon rost i bärande delar och inte heller i golvet. Enbart kosmetisk rost och i reservhjulsbaljan.
Det var allt för den här gången men kommer mer senare.
Första updatenVar idag och felsökte hastighetsmätaren. Upptäckte att den snurrar inte inne i kupén och drivningen verkar vara hel vid hjulet så med stor sannolikhet är det vajern som gått av.
Tog även och undersökte varför fönstret på förardörren inte gick att veva ner så tog loss dörrsidan och inspektionsluckorna där bakom med hittade inget. Jag testade sen stoppa fast veven och slita i den och då efter jag tagit i så det kändes som veven skulle gå av så gick rutan att veva igen.
Dörren utan panel. Riktigt trevligt att nästan alla hål är satt för ifall man kommer på idén att lätta bilen
12374,7mil sedan 1981
Men vet inte hur mycket den är kört med trasig hastighetsmätarvajer.