Författare Ämne: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Projektet nerlagt :'(  (läst 852129 gånger)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Projektet nerlagt :'(
« skrivet: oktober 23, 2011, 13:25:20 »
Volvo 345 DLS -81

Innehållsförteckning:
Sida 1: Projektstart 2011-10-23 | Fix inför besiktning
Sida 3: Fortsatt pill och planer på motorbyte till B23
Sida 4: Elfläktsmontage
Sida 5: E85-experimenterande
Sida 5: Fortsatt uppfräschande
Sida 7: 2,5"avgas-bygge + fortsatt uppfräschning
Sida 9: Rostlagning av reservhjulsbalja
Sida 10: Motorbyte till B23A
Sida 11: Byte till M47R
Sida 16: Byte till K-kam
Sida 17: Löst kallstartsproblemen på E85
Sida 19: Byte av stötdämpare fram och montering av 245-husvagnsfjädrar
Sida 19: Ordna så backljuset fungerar
Sida 20: Renovering av TD04H-13C
Sida 21: MS1 V3 inköpt
Sida 23: Kylarbyte och provpolering
Sida 24-27: Sommar 2013, rostlagning
Sida 28: Byte blockpackning
Sida 36: Renovering av 531-topp
Sida 37: Ombyggnation av avgassystem
Sida 37-42: Sommar 2014, rostlagning, turbokonvertering m.m


[¤] = klart
[/] = påbörjat
[$] = kommer i framtiden
[?] = osäkert/ej bestämt

Motor:

Steg 0
Helt original med höfläkt och allt. [¤]
Ca 95hk

Steg 1
B19A                [¤]
Elektrisk kylfläkt  [¤]
E85                  [¤]
Ca 100hk

Steg 2
B23A                [¤]
E85                  [¤]
2,5" avgas       [¤]
K-kam              [¤]
Ca 120-125hk

Steg 3
B23A                [¤]
K-kam              [¤]
Tillsnyggad 531-topp [¤]
E85                  [¤]
MS1 V3             [¤]
Bosch -968or   [¤]


Ca 130-135hk

Steg 4
B23                      [¤]
K-kam                  [¤]
Tillsnyggad 531-topp [¤]
E85                      [¤]
MS1 V3                 [¤]
Bosch -968or        [¤]
TD04-19T             [¤]
940-turbogrenrör [¤]
3" downpipe        [¤]
0,5bar ladd, ca 170hk och över 300Nm. Kan ej ladda mer pga för dålig självrinn på oljereturen och ingen intercooler.

Steg 5
Preppad B230        [$] (eventuellt strokad till 2,75L)
Portad 531-topp     [$]
Eftermarknadskam [$]
MS1V3                  [?]
BMW E36 bakvagn  [/]
BMW E36 framvagn [/]
Omsvetsad ZF-låda [$]
Helbur                    [$]
Regga som ombyggt fordon.
Relativt liten turbo vid reggning för att sedan bytas ut till en Super HX40 med effektmål på 600hk.




Väghållning steg1

245-husvgansfjädrar fram [¤]
Boxade bärarmar               [¤]
Boxad framvagnsbalk        [¤]
Bakflyttat batteri               [¤]



Väghållning steg2

BMW E36 framvagn [/]
BMW E36 bakvagn  [/]
Bakflyttat batteri    [¤]



Filmer

Nyaste filmen längst ner

Volvo 345 smäller från grenröret

Första provkörningen Volvo 345 DLS -81

Volvo 345 DLS -81 Lite smått gasande

Kallstart, -3°C ca E70/E75 Volvo 345 DLS -81

Volvo 345 DLS -81 med borttagen sista ljuddämpare

2,5" avgas Volvo 345 DLS -81

2,5" avgas, halvklart Volvo 345 DLS -81

Provkörning med 2,5" avgas. Volvo 345 DLS -81

Kör igenom växlarna med Volvo 345 DLS -81

Kör lite lungt med Volvo 345 DLS -81 (HD)

Volvo 345 DLS -81 B23A K-kam E85 (HD)

Volvo 345 DLS -81 B23A K-kam E85 #2 (HD)

Volvo 345 DLS -81 Sladdar i första snön

Volvo 345 DLS -81 Sladdar i första snön #2

Volvo 345 DLS -81 Vackert väder

Kallstart Volvo 345 DLS -81, E75 i bränsletanken

Sladdar på snö med Volvo 345 DLS -81

Mera sladdande på snö med Volvo 345 DLS -81

Ännu mera sladdande på snö med Volvo 345 DLS -81

Ännu lite mera sladdande med Volvo 345 DLS -81

Kallstart Volvo 345 DLS -81, E75 i bränsletanken

-22°C Kallstart Volvo 345 -81 E75

Volvo 345 - Rasslar när jag släpper upp kopplingen i friläge

Uppstart av H4 Bi-xenon 3000K

Uppstart av H4 Bi-xenon efter det legat i frysen ca en timme

Volvo 345, körning i lite blaskig snö +1°C

Volvo 345 -81 Projektupdatevideo #1

Volvo 345 DLS -81 Uppstart med MegaSquirt och 19T-turbo

Volvo 345 Turbo
« Senast ändrad: augusti 24, 2015, 21:38:46 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Update #1
« Svar #1 skrivet: oktober 23, 2011, 17:09:38 »
Projektstarten
Hej jag kommer nu starta en tråd om min bil jag ska fixa upp som projektarbete i 3an på gymnasiet.

Jag köpte bilen av en gubbe i en by i närheten av Kalix. Jag såg den på hans gård när jag skjutsade hem en kompis och tänkte att den bilen ska jag ha.
Så efter någon dag så åkte jag till gubben och knackade på dörren och frågade om han skulle tänka sig att sälja 345an. Hans svar blev "jo nog skulle jag kunna det".

Pratade med min far sen på kvällen och frågade om jag får köpa den och om jag får ha den i garaget tills jag är klar. Och det gick bra så dagen därpå åkte jag och köpte den.


Bilen har 2ägare sen -81, jag blir tredje ägaren. Den har haft ett hårt liv men har endast gått 12374mil.


Fronten


Röven



B19A med 12374mil på mätaren


Tog loss kofångaren och läppen under kofångaren för att se hur framskärmen sitter fast. Fick loss allt förutom dem sista skruvarna som sitter bakom förardörren så jag inte vet hur jag ska få loss dörren. Antar att man ska knacka ut sprintarna ur gångjärnen men man kommer inte åt att knacka ur dem.


bagaget, riktigt skitigt för att han har förvarat brädor i bilen. Mattan är helt täckt av träspån.



Rengjort kontaktytorna med Biltemas Oxide Clean och Vaseline Spray


Fint rosthål, hela botten av baljan är kexig. Behöver jag byta ut plåten för att få genom besiktning? Har inte tillgång till svets så tänkte om det går att göra någon fullagning så det går igenom besiktning och byta ut plåten senare.


Fick med 6st sommardäck, 3st som är 175 breda och 3st som är 155 breda. Två av dem smala håller på att spricka upp, ett är oanvänt då det tjänstgjort som reservdäck. Dem tre breda däcken är två st så gott som slut.



Inredning. Överdragsklädseln måste ha suttit på bra länge för det är som nytt under. Misstänker att det är Volvo Original överdragsklädsel.


Notera bucklan på framskärmen. Det är orsaken till att jag vill ha loss den så jag kan trycka ut den.


Ser förjävlig ut på utsidan men har än så länge inte hittat någon rost i bärande delar och inte heller i golvet. Enbart kosmetisk rost och i reservhjulsbaljan.


Det var allt för den här gången men kommer mer senare.

Första updaten
Var idag och felsökte hastighetsmätaren. Upptäckte att den snurrar inte inne i kupén och drivningen verkar vara hel vid hjulet så med stor sannolikhet är det vajern som gått av.

Tog även och undersökte varför fönstret på förardörren inte gick att veva ner så tog loss dörrsidan och inspektionsluckorna där bakom med hittade inget. Jag testade sen stoppa fast veven och slita i den och då efter jag tagit i så det kändes som veven skulle gå av så gick rutan att veva igen.


Dörren utan panel. Riktigt trevligt att nästan alla hål är satt för ifall man kommer på idén att lätta bilen :)


12374,7mil sedan 1981  :o Men vet inte hur mycket den är kört med trasig hastighetsmätarvajer.
« Senast ändrad: oktober 23, 2014, 11:40:10 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #2 skrivet: oktober 23, 2011, 20:49:06 »
Kul projekttråd med mycket bilder!  :)

Angående att ta loss skärmarna så behöver man inte ta av dörrarna, du borde komma åt de 3 skruvarna med ett litet spärrskaft med förlängare.

Lycka till.  :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #3 skrivet: oktober 23, 2011, 22:23:22 »
Jo blir mkt bilder. Jag tycker att desto mer bilder desto bättre  ;D

Ok, tack för tipset. Får kolla upp det nästa helg för i veckan har jag inte tid pga matteprov på torsdag.

Tackar  :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #4 skrivet: oktober 24, 2011, 09:53:39 »
Hej jag kommer nu starta en tråd om min bil jag ska fixa upp som projektarbete i 3an på gymnasiet.
Håller med Bergvik, roligt med projekttråd med mycket bilder och bra beskrivande text.
Jag tycker också att det är roligt att se lite detaljlösningar på en så här gammal bil, jag har bara kommit i kontakt med senaste årsmodellen av 300-serien hittills.

Gratulerar till en stabil och pålitlig B19-motor!

Låter absolut som din hastighetsmätarwire är av ifall det snurrar vid hjulet men inte vid mätaren.

Måste kommentera ditt takräcke, världsrekord i höjd? ser ut som om det suttit på en bil med dropplisterna nere på sidan av bilen  ;D

Dörrarna är inte roliga att få loss, rörsprintarna måste slås ur med ett dorn. Men som Bergvik säger ska det gå att lossa skruvarna till framskärmen ändå. Men jag anser att man måste lossa dörrstoppet så dörren går att öppna mera, då frigörs framskärmens bakre fästskruvar. En hylsnyckelsats av klen dimension (minns inte vilket tummått det är på dem) med en tunn förlängare och en kort 10mm hylsa så kan man lirka sig in till skruvskallarna.
« Senast ändrad: oktober 24, 2011, 17:02:17 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #5 skrivet: oktober 24, 2011, 13:38:29 »
Tackar  :D

Jo misstänker vajern. men ska kolla lite noggrannare nästa gång jag hissar upp bilen och se så vajern snurrar nere vid hjulet. men drivningen verkar hel när jag känt på vajern och det nere vid hjulet.

Hehe. Jag skulle då inte vilja ha en takbox på takräcket, måste ju vara så bilen nästan välter i kurvorna  :P

Verktyg har jag så det borde inte vara några problem. Har 2st kamasa-tools satser att använda verktyg från  ;) Så får försöka lirka mig mellan och skruva loss skruvarna nästa gång jag pillar med bilen, blir inte förrän fredag/lördag pga prov på skolan.

Har glömt skriva det men backspegeln på vänster sida är från en -81as nissan sunny som jag bytte fäste från sunny-fäste till 340-fäste  ;D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #6 skrivet: oktober 24, 2011, 17:05:02 »
Man tänker inte på backspeglarnas olikheter om man inte blir invigd i hemligheten ;)

Glömde säga att rosten i reservhjulsbaljan inte är så farlig. Jag har dylik rost på min och de har aldrig klagat. För säkerhets skull kan du ju lägga en bit plåt/masonit i botten och kanske limma/spackla på plast och sen lacka från undersidan så det ser helt ut.
Så länge du är säker på att du inte tappar reservhjulet eller tillbehör under färd tycker jag inte det är så grov förseelse  ::)
Och så svetsar du det sen när du får möjlighet.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #7 skrivet: oktober 24, 2011, 17:57:57 »
Nä dem är riktigt lika, bara att nissan spegeln är lite mindre.

Ok, har funderingar på att bara sätta för hålet med nån plastbit som jag tejpar fast med silvertejp. Borde duga tillsvidare åtminstone  ::)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #8 skrivet: oktober 29, 2011, 20:56:32 »
Lördagsupdate som utlovat  :D

Idag har jag sett över bromsarna och framskärmen. Har hållt på i 8timmar med att ta loss och buckla ut framskärm och rengöra, smörja och lufta alla bromsar. Fram måste jag ha nya belägg för dem är det spricker i vilket betyder att dem kommer dela på sig till slut, men jag vet inte vad jag ska ha för belägg så ni får gärna länka till biltema vilka jag ska ha för jag hittar inga när jag söker på regnr  ??? Sen bromsbackarna kommer jag behöva byta till sommarn, kanske senare vet inte. Är ca 5mm kvar på dem.
Har också rengjort kontakterna till fläkten i hopp om att få något annat än sista läget att funka men det gick inte  :-\ Skulle vara trevligt om någon har en bättre lösning än original för de olika lägena, eller att någon visar hur man kan laga fläktstyrningen.


Nya skärmblinkersen och backljusglaset. (har inte monterat backljusglaset ännu för hittade inte något vettigt lim hemma.

Skärmblinkers efter jag lött fast en sladd som lossnat från den.


Tagit loss skärmen. Tack för tipset med att lirka en 10as hylsa med förlängare mellan dörr och skärm Bergvik   :)

Bankat ut bucklorna med en plasthammare, fick bort dem till 99%

Baksidan av skärmen. Kanske inte den fräschaste men nog klarar den besiktning i alla fall.

Monterat skärmen

Monterat skärmblinkers



Vänster frambroms, tog inga bilder på höger för det ser ändå likadant ut. Lite suddigt pga fel inställning på kameran, upptäckte det inte förrän jag kom till bakbromsarna  >:(
Vad ska det vara för klossar? Helst från Biltema för jag ska dit på måndag.


mm, diff och drivaxel  :o

Vänster bakbroms, inga bilder på höger för det ser likadant ut.

Inuti vänster bakbroms, likadant på höger sida.


Kupéfläkt.

Fläktreglaget (elr vad det heter) som är ett J'vla rackel  >:(

Nästa update blir förmodlingen efter jag varit på Biltema.

Jag skulle vilja veta några saker:
Vad ska det vara för bromsbelägg fram?
Hur mycket och vad för olja ska det vara i växellådan?
Hur mycket och vad för olja ska det vara i diffen?
Hur mycket olja ska det vara i motorn? Har redan bestämt mig för halvsyntet men vill veta mängden som behövs.
« Senast ändrad: oktober 23, 2014, 11:59:02 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Mycket bilder
« Svar #9 skrivet: oktober 30, 2011, 01:27:35 »
Citera
Jag skulle vilja veta några saker:
Vad ska det vara för bromsbelägg fram?
Hur mycket och vad för olja ska det vara i växellådan?
Hur mycket och vad för olja ska det vara i diffen?
Hur mycket olja ska det vara i motorn? Har redan bestämt mig för halvsyntet men vill veta mängden som behövs.

Oljan kan du söka fram på forumet, i allafall för lådan+diff. Sen finns det dom som säger att man kan köra motorolja i bakaxeln men det hittar du nog oxå på när du söker.

Biltema har bromsbelägg till gamla veteranbilar som Amazon och P1800 och tantbilen 440 men inte till 360  >:(

Mitt fläktmotstånd fick jag löda på för de nitade delarna fick inte kontakt med varandra. Prova att ohmmäta om du kan se och följa strömmens väg.

Tack för update!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Mycket bilder
« Svar #10 skrivet: oktober 30, 2011, 02:40:24 »
Ok. Olja jag hittat är motorolja helsyntet 5W-50 funkar utmärkt i lådan. Men diffen är jag osäker vad det är för olja, någon hade länkat till biltema men det var 3år gammal länk så art nr funkade inte. Men misstänker att det är http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Transmissionsolja-semisyntetisk-75W90/ sån till diffen.

Ok. Det var synd, måste jag köpa dyrt på mekonomen elr lindeholms  :'(

Ok, får kolla upp det. Förhoppningsvis förstår jag mig på det. Är inte alltför bra på el men tillräckligt för att koppla startknapp på kadetten bland annat.

Nemas problemas, är ju roligt att pilla med gamla fordon och varför inte dela med sig när man fixar upp en klenod  ;D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Mycket bilder
« Svar #11 skrivet: oktober 30, 2011, 06:33:34 »
Eller så köper du billiga delar från skruvat.se eller softbildelar~ ;>

http://skruvat.se
http://softbildelar.se
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Mycket bilder
« Svar #12 skrivet: oktober 30, 2011, 09:42:00 »
Tillägger angående olja..Skulle köra på Mineral istället

Bättre vidhäftnings förmåga = Bättre smörjning
Problemet med Mineral är att du måste byta var 500mil istället för 1000
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Mycket bilder
« Svar #13 skrivet: oktober 30, 2011, 09:50:35 »
Ok. Olja jag hittat är motorolja helsyntet 5W-50 funkar utmärkt i lådan. Men diffen är jag osäker vad det är för olja, någon hade länkat till biltema men det var 3år gammal länk så art nr funkade inte. Men misstänker att det är http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Transmissionsolja-semisyntetisk-75W90/ sån till diffen.
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=4285.msg93993#msg93993

Citera
Ok, får kolla upp det. Förhoppningsvis förstår jag mig på det. Är inte alltför bra på el men tillräckligt för att koppla startknapp på kadetten bland annat.
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3528.msg42835#msg42835

Citera
Nemas problemas, är ju roligt att pilla med gamla fordon och varför inte dela med sig när man fixar upp en klenod  ;D
All heder åt dig!  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Mycket bilder
« Svar #14 skrivet: oktober 30, 2011, 12:11:50 »
Eller så köper du billiga delar från skruvat.se eller softbildelar~ ;>

http://skruvat.se
http://softbildelar.se

Ok. Orsaken till att jag gärna köper från biltema är för att det inte är så värst långt till Luleå och är ganska ofta i Luleå så jag slipper betala frakt.

Tillägger angående olja..Skulle köra på Mineral istället

Bättre vidhäftnings förmåga = Bättre smörjning
Problemet med Mineral är att du måste byta var 500mil istället för 1000

Ok, men känns bättre med syntet så den inte blir så seg när det är -30°C. Drar mera soppa och segare att växla när det går tungt. Syntet är ju ungefär samma konsistens året om.

Ok. Olja jag hittat är motorolja helsyntet 5W-50 funkar utmärkt i lådan. Men diffen är jag osäker vad det är för olja, någon hade länkat till biltema men det var 3år gammal länk så art nr funkade inte. Men misstänker att det är http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Transmissionsolja-semisyntetisk-75W90/ sån till diffen.
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=4285.msg93993#msg93993

Citera
Ok, får kolla upp det. Förhoppningsvis förstår jag mig på det. Är inte alltför bra på el men tillräckligt för att koppla startknapp på kadetten bland annat.
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3528.msg42835#msg42835

Citera
Nemas problemas, är ju roligt att pilla med gamla fordon och varför inte dela med sig när man fixar upp en klenod  ;D
All heder åt dig!  :D
Tack! Underbart med hjälp och lite peppning för att hålla motivationen på topp   :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Mycket bilder
« Svar #15 skrivet: oktober 30, 2011, 16:18:35 »
Det blev en söndagsupdate i alla fall. Det enda jag gjort var att fixa med fläktmotståndet så det funkar igen. var inte så svårt, räckte med att bara löda förbi den överhettningsskyddet (kanske inte så bra att löda bort men vad gör man inte för att alla lägen ska funka, tror inte det är så stor risk för överhettning när det är som mest +5°C och om en månad är det runt -15 till -25°C). Kom även på en otroligt lätt idé som funkar, perfekt om man är less på originalmotståndet + att man sparar nåt gram på det  ::)


Så här är det kopplat. 3sladdar. Den vita är läge 1, den gula läge 2 och röda är läge 3. Men det fungerar som så att på läge ett matar den vita sladden ut 12V till motståndet där metallspiralen agerar motstånd och drar ner strömmen (vet inte hur mycket) och sen skickas den strömmen till den röda sladden som går till fläktmotorn. Samma med den gula sladden, det enda som skiljer är hur mycket metallspiralen sänker spänningen. Och den röda sladden är 2st sladdar, ena går från + på fläkten till motståndet och den andra går in till fläktreglaget och därifrån kommer det 12V direkt från batteriet.

Metallspiral (motstånd) och överhettningsskydd.

Kontakter på baksidan.

Lött lite, men har ännu inte lött förbi överhettningsskyddet för jag tänkte testa om det bara var dålig kontakt.

Metallspiralerna


Den smarta lösningen. Tanken är att sätta ett motstånd på varje kabel, olika motstånd för olika fläkthastigheten.
« Senast ändrad: oktober 23, 2014, 12:05:02 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Mycket bilder
« Svar #16 skrivet: oktober 30, 2011, 16:27:04 »
Bra ide med olika motstånd på fläktenlägen, men man får väl ha ganska rejäla effektmotstånd så dem inte brinner upp? Hur stort motstånd är det i fläktmotorn?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Mycket bilder
« Svar #17 skrivet: oktober 30, 2011, 16:58:01 »
Bra ide med olika motstånd på fläktenlägen, men man får väl ha ganska rejäla effektmotstånd så dem inte brinner upp? Hur stort motstånd är det i fläktmotorn?
Jag vet inte riktigt hur stort motstånd det är. förstod mig inte riktigt på mutlimetern, och fick bara fram ett värde på läge2 spiralen och där stod det 02.3 på skärmen när jag ställt multimetern på att mäta upp till 200ohm.

Kom på ett annat sätt man kan göra också och det är att ta en vridpotentiometer och sätta på sladden med direktström till pluspolen på fläkten. Då kan man ställa fläkten steglöst, från 0V-12V.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Mycket bilder
« Svar #18 skrivet: oktober 30, 2011, 20:12:06 »
Bra ide med olika motstånd på fläktenlägen, men man får väl ha ganska rejäla effektmotstånd så dem inte brinner upp? Hur stort motstånd är det i fläktmotorn?
Jag vet inte riktigt hur stort motstånd det är. förstod mig inte riktigt på mutlimetern, och fick bara fram ett värde på läge2 spiralen och där stod det 02.3 på skärmen när jag ställt multimetern på att mäta upp till 200ohm.

Kom på ett annat sätt man kan göra också och det är att ta en vridpotentiometer och sätta på sladden med direktström till pluspolen på fläkten. Då kan man ställa fläkten steglöst, från 0V-12V.

Kul att du fick fart på fläkten! Som du säger i ditt fall är det nog ingen risk för överhettning och bilbrand.

Tar du en vridpotentiometer måste du (även då) se till att den tål effekten.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Mycket bilder
« Svar #19 skrivet: oktober 30, 2011, 22:11:30 »
Jo det är trevligt att jag fick fart på fläkten  :)

Jo det är ju självklart, frågan är bara om det finns så stora potentiometrar. Men i teorin ska det inte vara några problem, men det brukar inte vara likadant i praktiken  :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Mycket bilder
« Svar #20 skrivet: oktober 31, 2011, 20:15:11 »
Jo det är trevligt att jag fick fart på fläkten  :)

Jo det är ju självklart, frågan är bara om det finns så stora potentiometrar. Men i teorin ska det inte vara några problem, men det brukar inte vara likadant i praktiken  :P

Jo det finns det.. hade en som dimmer på min Yamaha FS1 som sköt glödlampor pga. för hög spänning från "generatorn" eller vad det nu heter på moped.
Fast där reglerade jag ju bara 65W.. men finns det lovar jag att det gör. Sen om det blir rimligt i storlek och pris är en annan femma ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Mycket bilder
« Svar #21 skrivet: oktober 31, 2011, 23:59:20 »
Hehe ja det är ju klart. Det mesta finns men inte till ett rimligt pris, speciellt inte för mig som har 1050kr/månad  ::)
Och ja det heter generator på moppe också, enda skillnaden är att generatorspolen sitter fast inne på tändplattan.

Men idag var jag på biltema och köpte för 662,90kr. Så imorgon blir det att skruva i 345an  :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Mycket bilder
« Svar #22 skrivet: november 01, 2011, 21:02:02 »
På biltema kommer jag alltid ut med massa grejer och få pengar.. helt sjukt!

Skruva på  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Mycket bilder
« Svar #23 skrivet: november 01, 2011, 23:26:33 »
På biltema kommer jag alltid ut med massa grejer och få pengar.. helt sjukt!

Skruva på  :P
Jo blir att skruva på imorrn  :D Men ikväll blev det att konsumera lite alkohol, lördag hela veckan  ;) Skål  ;D
« Senast ändrad: oktober 23, 2014, 12:05:39 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Mycket bilder
« Svar #24 skrivet: november 02, 2011, 22:24:30 »
Har idag varit och skruvat lite med 345an. Började med att byta kabelskon till batteriets minus-pol för den gamla var trasig. Sen bytte jag bromsbelägg och när jag ändå hade hjulet löst så tog jag loss hastighetsmätarvajern. Kan säga som så, det var inte konstigt att hastighetsmätaren inte funkade. Det värsta är att jag får inte tag i nån hastighetsmätarvajer  :'( For till båda dem lokala bilskrotarna men där hade dem inga, for till Lindeholms men dem hade inte heller, for till Mekonomen och där fick jag veta att vajern måste beställas på Volvo och på Volvo fick jag veta att den utgått i Januari 2010  :'(
Så om någon har en hastighetsmätarvajer med klämfäste som ni vill bli av med, säg till så kan vi prata pris.


Ny kabelsko


hmm, undra varför den inte driver  ::)

Hela vajern

Fästet, ingen som har en vajer med sådant fäste att sälja?   ???


Nya belägg. Oj vad mycket bättre det bromsar nu  :)

Nya vs Gamla (bytte för att dem gamla håller på att dela på sig)

Nya vs Gamla (bytte för att dem gamla håller på att dela på sig)
« Senast ändrad: oktober 23, 2014, 12:07:25 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Mycket bilder Update 3/11 -11
« Svar #25 skrivet: november 03, 2011, 17:54:30 »
Var idag och bytte olja i diffen. Tömde även spolarvätskebehållaren och tog loss spolarvätskepumpen för den är trasig. Ska på skroten och leta efter en imorrn.
En sak jag blev fundersam över är hur jag ska kunna fylla på olja i växellådan efter jag tappat ut den gamla? Det är lite trångt mellan bränsletanken och påfyllnings/nivåpluggen. Glömde ta bild på det men förhoppningsvis vet ni hur det ser ut.


Lossat nivåpluggen på diffen. Använde ett spärrskaft för tändstiftshylsor då det var på 3/8" så det passade perfekt, var bara tvungen att spruta lite rostlösare och borsta bort rost och annat smuts därifrån.

Undersidan av diffen. Försökte ta bild på urtappningspluggen men kameran ville inte fokusera på den.

Tur att rosthålet i reservhjulsbaljan duger till nåt i alla fall  ;D

Så vackert. Fyllde ända till det kom ut olja ut nivåpluggen. Då hade jag fått i ca1,7-1.8L.


Spolarvätskepumpen. Händer inget alls fastän jag till och med matade ström direkt från batteriet. Samma med spolarvätskepumpen för framlamporna.
« Senast ändrad: oktober 23, 2014, 12:09:31 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Mycket bilder
« Svar #26 skrivet: november 04, 2011, 17:37:02 »
Idag har jag bytt olja i växellådan och det gick utan problem  :) Kom på ett smart sätt att få i oljan i växellådan, hade jag kommit på det innan jag bytte olja i diffen hade jag gjort det där också för det gick snabbare än att fylla på med vattenslang och tratt.
Fick även tag i en spolarvätskepump på skroten så nu blev det ett j*vla tryck i spolningen  ;D
Satte även för hålet i reservhjulsbaljan med en plåtbit, täckte plåtbiten med silvertejp för jag orkade inte slösa färg på en tillfällig lagning. Sen tejpade jag fast plåtbiten och till slut klämde fast den mellan reservhjulet och baljan.


Växellådan

En till bild på växellådan

Locket på växellådan där även nivåpluggen sitter

Min lösning för att få i oljan. Köpte en pump och lite slang på okq8. 47kr för pumpen och 12kr för slangen

Stoppa in ena sidan av slangen i hålet för nivåpluggen och andra sidan i oljedunken och pumpen nånstans däremellan.

Pumpen, kom ihåg att sätta den i rätt riktning  ;)


Nya spolarvätskepumpen

Pumpen på plats


Silvertejpad plåtbit

Reservhjulet ovanpå och fastskruvat

Det var allt för den här gången. Nästa update blir när jag limmat fast backljusglaset på baklyktan. Hittade backljusglaset under förarstolen för någon dag sen så köpte ett glas helt i onödan  :( Men så går det när man inte orkar städa ur bilen. Hittade glaset bara av en slump egentligen, var en skruva som ramlade in under sätet och när jag kände där så hittade jag glaset  :)
« Senast ändrad: oktober 23, 2014, 12:12:59 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

mrk-hamn

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 61
  • sa du ha nött gjort, görat själv!!!
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Mycket bilder
« Svar #27 skrivet: november 04, 2011, 22:54:12 »
fy vilken genialisk ide me bränslepump te en trycktank till båt!!!!!  fan rena einstine...... eller hur han stavades???  hick ;D

bara så du vet så snor ja den....

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Mycket bilder
« Svar #28 skrivet: november 04, 2011, 23:13:02 »
fy vilken genialisk ide me bränslepump te en trycktank till båt!!!!!  fan rena einstine...... eller hur han stavades???  hick ;D

bara så du vet så snor ja den....

Nä du får bara låna den en stund ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

mrk-hamn

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 61
  • sa du ha nött gjort, görat själv!!!
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Mycket bilder
« Svar #29 skrivet: november 04, 2011, 23:28:13 »
tack tack... de räcker 8)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Mycket bilder
« Svar #30 skrivet: november 05, 2011, 16:30:10 »
Har idag limmat fast backljusglaset på baklyktan och sedan skruvat fast baklyktan på bilen. Men såg nu när jag kom hem och kollade på bilderna att jag inte fått dit baklyktan ordentligt, så får fixa det nästa gång jag ska pilla med bilen.


Baklyktan med backljusglaset fastlimmat. Blev några vita pulveraktiga rester från limmet, men det går säkert bort med t-röd elr nåt.

Limmat  :)

På bilen. ser sjukt snett ut. Förstår inte hur jag inte kunde se det när jag skruvade dit det  ???


Men jag skulle behöva tips på hur jag ska få fast batteriet ordentligt. Det är ju en sida på batterihyllan som är justerbar för att man ska kunna klämma fast batteriet mot kanten på andra sidan. Men den kanten som inte är justerbar har rostat bort så batteriet kläms inte fast när man trycker den justerbara delen mot batteriet. Har ingen bild på det men hoppas på att ni vet hur det ser ut. Har ingen svets så jag kan inte svetsa fast en klack på batterihyllan.
Tips på hur jag ska fixa det är guld värt :)
« Senast ändrad: oktober 23, 2014, 12:14:59 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

mrk-hamn

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 61
  • sa du ha nött gjort, görat själv!!!
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Mycket bilder
« Svar #31 skrivet: november 06, 2011, 10:21:54 »
dra en arnorem runt den o batt....  funkar kanon o dom säger inget på bes heller ;)
inte snyggt men men....... ::)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Mycket bilder
« Svar #32 skrivet: november 06, 2011, 12:08:00 »
Ok, har funderat på att göra det men varit osäker på om besiktningen gillar det eller inte. Och tankspridd som är hinner man självklart glömma bort idén när jag kommit hem från garaget  ::)

Men vad roligt att en spännrem, har faktiskt en liggandes i bagaget som jag fick med bilen  :D

Då är det bara kvar att få fast innerbackspegeln innan det blir besiktning. Men har för mig vi har en sugpropps-innerspegel som är änvänd kanske 1 gång då jag övningskört  :P

Men har någon nått tips på vad man kan använda för att få fast innerspegeln (som ni vet funkar) så skulle det uppskattas :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

mrk-hamn

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 61
  • sa du ha nött gjort, görat själv!!!
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Mycket bilder
« Svar #33 skrivet: november 06, 2011, 13:21:14 »
det finns glas lim på en liten spruta som ja har prövat, o de funkar!!  men va de heter kan ja inte komma på(ligger i garaget)
men finns säkert o köpa på typ maxi o coop eller så bildels ställen.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Mycket bilder
« Svar #34 skrivet: november 06, 2011, 13:25:42 »
Härligt, du kan ju återkomma om du hittar vad det heter  :D  Jag får ta och höra runt på bildelsaffärer i veckan, kanske jag hittar nåt som funkar. Skulle vara skönt att slippa sugpropps-innerspegel.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Mycket bilder
« Svar #35 skrivet: november 07, 2011, 20:52:14 »
Jag läste en hel del om det där med att limma backspegeln när min trillade ner.

Det jag fick fram var att det finns många olika limmer och skit som KANSKE fungerar men att det rätta sättet att göra det är att köpa rätt grejer för ändamålet direkt. Jag köpte på mekonomen och det var en sats med en dubbelhäftande tejpbit som man klippte till för rätt form och sen tryckte dit efter anvisning. Har suttit som berget sen dess! Inte farligt dyrt heller vad jag minns.

Smart pumpning av oljan!!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Mycket bilder
« Svar #36 skrivet: november 07, 2011, 21:08:11 »
Ok, du har möjligtvis inte namn eller artikelnummret  på satsen med tejpbit du hittade på mekonomen?

Jo, man får ju sina snilleblixtar ibland. Tänkte "Varför inte pumpa in olja i växellådan med en sån pump, funkar det för bensin borde det funka för olja också", var ju värt att testa och det funkade utmärkt  :D

Backspegellim / Lim/tätning
Artikelnr: 41-LO16795
Artikel: Backspegellim
Fabrikat: Loctite
Text: Flaska 5 gr
Info: För backspeglar mm. Limmar glas mot glas, glas mot metall samt metall mot metall. Hanterbart efter 2 minuter.
Info: Loctite
Pris: 79.00 kr

Kan det varit den du använde? På bilden av produkten är det som en liten kvadratisk platta och en liten vit tub med lim.
« Senast ändrad: november 07, 2011, 21:11:52 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Mycket bilder
« Svar #37 skrivet: november 07, 2011, 21:20:59 »
Jo den måste det ha varit då ju!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Mycket bilder
« Svar #38 skrivet: november 07, 2011, 21:54:36 »
Ja men dåså. Blir att fara och köpa den nån dag. Lätt värt 79kr för att ha original innerspegel fast på rutan  :)

Kmr inte bli att göra nåt på bilen förrän på lördag för jag har muntliga nationella i Svenska B nu i veckan så är lite jobb med det. Men lovar att på Lördag blir det att göra det sista innan jag bokar besiktning.
Det som händer på lördag blir:
Motorolja- och oljefilter-byte (var på biltema idag och köpte 5L halvsyntet 10w40)
Spänna fast batteriet.
Limma fast innerbackspegeln.
Justera baklyktan så den inte är sned längre.
Städa ur bilen.

Sen efter det så blir det att boka besiktning. Går den igenom så blir det att koppla stereo och ta bort dem solblekta och äckliga klädselöverdragen.

Det är min planering än så länge, får se efter besiktning om jag får någon "att göra"-lista  :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Mycket bilder
« Svar #39 skrivet: november 11, 2011, 21:51:07 »
Var ikväll och bytte motorolja till biltemas halvsyntet 10W-40. Gick åt 5L och då var det 1mm över max-strecket på stickan efter jag kört motorn en liten stund så alla utrymmen fylldes ut.
Men vilken tjorv att byta oljefilter, högra motorfästet är så J*vla ivägen. Fick lirka in en oljefilteravdragare mellan motorfästet och generatorn för att komma åt oljefiltret, sen för att få ut det var jag tvungen att lirka det i en massa olika vinklar så oljan i oljefiltret rann ut på golvet och gryllade. Sen går det ju inte att prima nya oljefiltret för isf rinner all olja ut när man ska skruva dit filtret så blev bara att stryka på olja på o-ringen, vill man prima filtret och komma åt ordenligt måste man ta bort grenröret eller lyfta ut motorn  :-\
Och när jag försökte spänna fast batteriet så gick inte det för batterihyllan har nästan helt rostat bort på vänstra sidan (närmast skärmen).

Vickade lite på framdäcken också, när jag håller kl12 och kl6 med händerna på går glappar det ca1mm men det glappar inget när jag håller kl3 och kl9. Så min fråga där är:
Måste jag byta hjullager fram?

Det enda som egentligen gick enkelt var att sjustera baklyktan så den blev rak och fylla på oljan. Men självklart har jag inge bilder på varken oljebyte eller lampfix, inte bra att skruva på fredagkvällar  :'(

Men bilderna jag har tagit kommer upp iaf


Så drog jag spännbandet

Upptäckte att batteriet inte satt fast ändå, undra varför  ::)


Backspegellim från mekonomen, 75kr fick jag betala för det. Men bestämde mig för att skaffa en bättre begagnad backspegel från skroten för spegeln i original är inte blank länge så man ser knappt nåt i den.


Gamla oljefiltret. Hinken jag tömde motoroljan i och sedan flyttade jag över till behållarna, ett j*vla gryll för hinken blev full ända upp till kanten (5L hink från biltema, visste att jag skulle köpa 10L men blev dumsnål).

Det var allt för den här gången.
Svara gärna på min fråga om jag måste byta hjullager pga glappet som finns så blir jag glas  :)
« Senast ändrad: oktober 23, 2014, 12:17:39 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75