Författare Ämne: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Projektet nerlagt :'(  (läst 856251 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Förgasarmembranet trasigt igen!
« Svar #80 skrivet: januari 05, 2012, 01:02:51 »
Har ingen erfarenhet av membran tyvärr. Hoppas nån annan kan ge svar.

Däremot har jag en fråga, vad är högtalarhålen till för storlek, du monterade ju så vackert 4" bakom originalgaller men gallren ser ut att vara gjorda för 4x6" kan det stämma?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Förgasarmembranet trasigt igen!
« Svar #81 skrivet: januari 05, 2012, 01:23:24 »
Det är 4" hål i plasten och skruvhål för 4", men finns 4st skruvhål till som inte används till nåt som sitter lite längre isär än 4" skruvhålen.

Sen fram har jag bytt högtalare till två pioneer 4" som jag fick av min pappa, men kunde bara byta på ena sidan eftersom handskfacket måste tas bort på passagerarsidan för att komma åt skruvarna till gallret. Och för att få bort handskfacket behövs en stubby-mejsel med stjärnspår, har en hemma men var inte hemma då jag bytte högtalare.

Kom på att jag är ledig på måndag så blir inte att fara in på efterkontroll förrän då. känns onödigt att kliva upp tidigt imorgon när jag ändå hade planerat att vända tillbaka dygnet på måndag.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Förgasarmembranet trasigt igen!
« Svar #82 skrivet: januari 09, 2012, 12:20:33 »
Var och besiktade tidigare idag...och bilen gick igenom :D Nu är det inte besiktning på den förrän 2013-12-31  :D Underbart med veteranbil  :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Förgasarmembranet trasigt igen!
« Svar #83 skrivet: januari 09, 2012, 15:44:15 »
Grattis, och två år till nästa besiktning låter som en dröm.. jag har några år till med ettårsintervall kvar  ;D

Tack för svaret på högtalarstorleken!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Förgasarmembranet trasigt igen!
« Svar #84 skrivet: januari 09, 2012, 22:44:37 »
Tack! Jo nog är det härligt med att bara behöva komma till bilprovningen vartannat år men det bästa är ändå att slippa betala trafikskatt  :D 1000-nånting kronor som man slipper betala i onödan :P

Inga problem  ;)

Just det, mitt förgasarproblem har jag upptäckt. Det är plastplattan som ska hålla fast membranet som gått sönder så membranet kan lossna lite grann när man motionerar trotteln  ::) Men jag har en extra förgasare att ta delar från så det är inga problem.
« Senast ändrad: januari 09, 2012, 22:48:21 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Förgasarmembranet trasigt igen!
« Svar #85 skrivet: januari 09, 2012, 22:49:20 »
Så härligt, då kan du pilla ihop en fungerande förgasare  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #86 skrivet: januari 09, 2012, 22:53:20 »
Jo. Var till luleå idag (16mil tur och retur) bilen drog 20mil på den resan, det känns lite i överkant  :-\

Sen verkar det vara nåt mysko med tändningen för ibland så hackar bilen till och då har jag upptäckt att när bilen hackar till så åker varvräknarn till 0 och sen tillbaka igen. Förstår inte riktigt vad som kan vara fel, om det är tändspolen elr nåt  ???
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #87 skrivet: januari 10, 2012, 00:31:55 »
Ja det är ju lite för törstigt faktiskt.

Angående tändningen kan jag bara hålla med dig, varvräknaren får ju signal från tändningen så nåt där spökar.
Händer det vid nåt särskilt tillfälle eller när som helst?
Är det glapp någonstans borde det ju komma i gupp och så..

Tittade på bilderna av din framskärm du hade loss.
Eftersom jag avundas din fina innerskärm (och ytterskärm) med endast ytrost så ber jag dig för bilens skull att putsa bort rosten och rostskydda ordentligt innan din bil ser ut som min. (min är 1987 så sex år nyare än din? Men bott här nere i jönköping med omnejd på saltade vintervägar  >:( )
Skulle nästan vara roligt att få ge sig på rosten på en så pass välbevarad bil som din!
En vänlig tanke från min sida bara. Vet ju inte hur länge du planerar att ha kvar bilen men jag hoppas på länge  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #88 skrivet: januari 10, 2012, 08:16:08 »
Jo, men det kan vara att förgasaren är som den är. Men inte säker, nog för att det var -18°C så temperaturkompensatorn flottar nog på ganska mkt. Får se efter jag bytt plastgrejjern alternativt förgasaren.

Det jobbiga med problemet är att det kan komma nästan när som helst. Oftast när bilen är kall men ibland kan det komma när bilen är varm. Den gör aldrig så på tomgång utan endast runt 2500rpm som den hackar till ibland.

Jo det kan jag förstå efter att ha sett bilderna i din projekttråd. Jävla salt  >:( Jo jag har tänkt slipa bort och rostskydda all rost när det blivit lite skönare temperaturer så jag kan vara ute och slipa. Är inte roligt att slipa rost inne i garaget, dammar så jävligt. Får hoppas bilen inte hinner rosta ännu mer för det har saltats på ordentligt i början av vintern är uppe i kalix :(
Bilen har jag tänkt behålla så länge jag har råd, så om jag får tag i nåt helgjobb elr nåt så kommer det bli länge  :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #89 skrivet: januari 10, 2012, 14:48:16 »
Jaha då har jag fått rackla idag igen. Gick inte att starta bilen då jag skulle till skolan, startmotorn drog runt hur fint som helst men motorn var stendöd inte ens en hostning. Gick inte ens med startgas.

Kollade allt som hade med gnistan att göra, tändstift, tändkablar, tändspole, fördelarlock, rotor, brytare men allt verkade vara i fungerande skick. Men kunde inte kolla gnistan då det är lite svårt att göra själv.

Testade med att byta till mitt fulladdade backup-batteri, men nej.

Till slut kom jag på tanken att det kanske är förgasaren som jävlas med mig igen. Tog loss trottellocket och såg då att membranet hade glidit iväg pyttelite (inte ens 1mm). Tog loss trotteln och gick in i garaget där jag demonterade membrandet och rengjorde allt jag tagit lös. Sen monterade jag tillbaka allt och stoppade i mitt ordinarie batteri som legat på laddning i 5h.
Och se på fan, då börjar den hosta igång. Fick gnugga på i närmare 30sek och pumpa med gasen innan den kom igång (något sur kanske efter alla startförsök jag gjort under dagen).

Och den här gången kom jag ihåg att ta bilder på förgasaren.


Allt som jag tagit loss och rengjort.

Den trasiga plastgrejjen som ska hålla fast membranet.

Rengjorde här också.

Trotteln monterad igen.

Fyllde på förgasarolja upp till gängorna enligt anvisningar från Lindeholms.

Allt monterat igen.

Något less jag blir på den där jävla plastgrejjen, varför ska det vara plast i en förgasare? Plast blir ju så skör av att vara bland bensinångor hela dagarna + att det vibrerar när motorn är igång. Man blir ju inte förvånad att plastgrejjen gått sönder efter 31år i bensinångor.
« Senast ändrad: oktober 23, 2014, 13:53:44 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #90 skrivet: januari 11, 2012, 15:03:19 »
Idag bytte jag plastgrejjen. Åkte på ena skroten där skulle han ha 400kr för en komplett förgasare, men jag sa att jag får återkomma om jag inte hitter. For sen på andra skroten och där fick jag ett förgasarmembran, plastgrejjen, metallplattan på plastgrejjen och skruvarna som man ska skruva fast det med för 20kr.
Får hoppas membranet inte hoppar loss nu då.

Men den hackar fortfarande till ibland. Hackar endast vid jämn gas vid runt 1000rpm och jämn gas vid runt 2500rpm, annars hackar den aldrig. Misstänker att det är nåt med tändspolen elr motståndet som sitter på tändspolen. Får bara ut 6.62V på tomgång från motståndet. In i motståndet får jag 12,?V (kmr inte ihåg, men just över 12 volt iaf). Vad jag hittat när jag googlat är att det ska vara runt 9-10V ut från motståndet, det är därför jag misstänker motståndet.
Vad tror ni?
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #91 skrivet: januari 11, 2012, 17:00:12 »
jag har hört nått om bara en liten sipp, matsked? olja i trottelhuset, men det kanske beror på vilken förgasare det är? :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #92 skrivet: januari 11, 2012, 17:05:02 »
Kan säkert stämma för det går åt kanske en matsked från tomt tills man fyllt nästan upp till gängorna, inte grovt hål så att säga :) . Det är en Zenith-Stromberg 175CD.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #93 skrivet: januari 11, 2012, 21:40:13 »
Tråkigt att det strular för dig, men bra att du fick reservdelar för en tjuga!

Konstigt att motorn bara hackar på jämn gas.. kan inte se att det skulle ha med motståndet att göra. Borde strula mer hela tiden då tycker jag  ::)
Men samtidigt kanske du borde ha högre spänning ut från det. Hoppas nån kan ge svar på tal!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #94 skrivet: januari 11, 2012, 21:55:06 »
Mjo  :'( Får väl hoppas det är bra nu. Den gick lätt att starta ikväll i -10°C i alla fall så förhoppningsvis :)

Jo håller med om att det är konstigt. Får spendera en kväll eller två att googla mitt problem så kanske jag hittar lösningen. Bestämt mig för att byta vakuumslangarna inom en snar framtid då den slangen som sitter vid insuget sprack imorse när jag tog loss den för att spruta i startgas där slangen är inkopplad. En liten bit av slangen lossnade, håller fortfarande tätt men litar inte på att det håller tillräckligt tätt.
Men vad ska det vara för innermått på vakuumslangarna? Orkar inte gå ut ikväll och kolla.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #95 skrivet: januari 11, 2012, 22:23:58 »
Vet inte mått på slangar  :-[
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #96 skrivet: januari 11, 2012, 22:33:38 »
Ok. Får väl ta och mäta imorgon så jag sen kan åka och köpa slangar och byta :) Hade tänkt göra det ikväll men blev att hjälpa en kompis byta främre rör på sin Saab 9000, fick en pizza som betalning så det är väl bara fixa och vara glad tog ändå bara en timme att byta  :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #97 skrivet: januari 12, 2012, 15:48:38 »
Mätta idag och vakuumslangarna går att ha upp till 5mm innerdiameter på. Jag köpte slang med 4mm innerdiameter och tryckte på, passade perfekt. Bytte dem slangar som såg dåliga ut, men sen räckte inte slangen jag köpt till längre. Men dem slangarna jag inte bytte kändes fräscha, men ska byta dem också nästa gång jag har vägarna förbi OK.

Var även på skroten och köpte en fungerande motorvärmare för 200kr så den ska bytas imorgonkväll.

Hittade en Luisi-ratt med rattnav också, men vet inte om rattnavet passar min bil. Det var instansat "M203" i navet, förhoppnigsvis vet någon vilka bilar den passar. Skrotgubben trodde det suttit i en Saab.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #98 skrivet: januari 12, 2012, 23:40:15 »
Mätta idag och vakuumslangarna går att ha upp till 5mm innerdiameter på. Jag köpte slang med 4mm innerdiameter och tryckte på, passade perfekt. Bytte dem slangar som såg dåliga ut, men sen räckte inte slangen jag köpt till längre. Men dem slangarna jag inte bytte kändes fräscha, men ska byta dem också nästa gång jag har vägarna förbi OK.

Var även på skroten och köpte en fungerande motorvärmare för 200kr så den ska bytas imorgonkväll.

Hittade en Luisi-ratt med rattnav också, men vet inte om rattnavet passar min bil. Det var instansat "M203" i navet, förhoppnigsvis vet någon vilka bilar den passar. Skrotgubben trodde det suttit i en Saab.

Bra att du byter gamla slangar.. själv har jag klippt av dom så den skrumpna änden försvunnit på dem som släppt  :-X
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #99 skrivet: januari 12, 2012, 23:43:54 »
Jo det är ju bra att byta gamm-slangarna så. Kostade ändå bara 8kr för slangbiten jag köpte (ca1m) så det är ju värt det istället för att rackla med torra hårda gamla slangar ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #100 skrivet: januari 12, 2012, 23:49:16 »
Jo det är ju bra att byta gamm-slangarna så. Kostade ändå bara 8kr för slangbiten jag köpte (ca1m) så det är ju värt det istället för att rackla med torra hårda gamla slangar ;)

Absolut, jag får skärpa mig ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #101 skrivet: januari 13, 2012, 21:43:38 »
Idag har jag bytt motorvärmare till den fullt fungerande som jag köpte på skroten igår, så nu har jag äntligen fungerande motorvärmare  :D
Blev inga bilder på bytet, men tog lite andra bilder.
En sak jag funderar över är slangnippeln som sitter längst bak på motorblocket på högra sidan vad den är till?


Slangnippeln jag vill få reda på vad den är till.


Mellanrummet mellan tråg och frambalk. Jag tycker det ser jävligt bra ut, borde inte behöva oroa mig över motorkuddar på några år  :)

Motorfäste + motorkudde.


Generator, funderade över varför voltregulatorn såg så konstig ut så jag följde sladden...

Den gick till den här stora saken som är själva voltregulatorn.

Edit:
Kom på att jag kollade ju upp min färgkod också min färg är:
139 Scotia blue/Mist blue/Light blue 345.240.260
« Senast ändrad: oktober 23, 2014, 13:55:28 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #102 skrivet: januari 14, 2012, 01:09:21 »
Bra att du bekantar dig med tekniken på din bil. Visste inte att det kunde sitta sådan extern voltergulator!

Angående slangnippeln så tror jag den är till för att tappa kylvattnet.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #103 skrivet: januari 14, 2012, 01:25:29 »
Jo, måste ju kolla lite olika lösningar. Är intresserad av hur saker funkar så då är man bara tvungen att undersöka, speciellt då det är lite "udda" lösningar på vissa ställen då det är en gammal bil. Stod i haynes-boken att äldre boschgeneratorer har en extern regulator.

Jaså? Hur är det tänkt att man ska göra det? Funkar den som en luftningsnippel att man tar en slang och stoppar på och sen lossar nippeln lite?

Förresten dämparen som sitter längst till höger på bild nr2 i mitt förra inlägg. Är det en vibrationsdämpare om inte vad är det tänkt att den ska göra?
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #104 skrivet: januari 14, 2012, 18:36:38 »
Jo, måste ju kolla lite olika lösningar. Är intresserad av hur saker funkar så då är man bara tvungen att undersöka, speciellt då det är lite "udda" lösningar på vissa ställen då det är en gammal bil. Stod i haynes-boken att äldre boschgeneratorer har en extern regulator.

Jaså? Hur är det tänkt att man ska göra det? Funkar den som en luftningsnippel att man tar en slang och stoppar på och sen lossar nippeln lite?

Förresten dämparen som sitter längst till höger på bild nr2 i mitt förra inlägg. Är det en vibrationsdämpare om inte vad är det tänkt att den ska göra?

Bra där! Även om våra bilar kan ses som simpelt uppbyggda är det ju en hel del att lära sig ändå när man inte vet. Jag är inte heller fullärd, snarare låångt ifrån! Trots att jag kört 360 och varit högaktiv på forumet sedan 2003!!

Jag har nog aldrig testat men tror att det är som du säger, lossa nippeln så kommer kylvätskan ut igenom hålet och då är det ju lämpligt att leda ned den till ett kärl via lämplig slang för minsta möjliga spill.

Angående dämparen så visste jag inte att det sitter något som helst på den balken på annat än B14 (och kanske B172?) som har två av sina motorfästen där.  ::)

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #105 skrivet: januari 14, 2012, 18:42:21 »
Hehe, ja man lär sig nåt nytt varje dag  ;)

Ok, får testa om jag måste tappa ur kylvätskan nån mer gång.

Ok :P Sitter det ingen sån dämpare på 360? Isf Volvo kanske märkte att den inte behövdes och plockade bort den för att det skulle bli billigare att tillverka bilen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #106 skrivet: januari 14, 2012, 20:24:18 »
Hehe, ja man lär sig nåt nytt varje dag  ;)

Ok, får testa om jag måste tappa ur kylvätskan nån mer gång.

Ok :P Sitter det ingen sån dämpare på 360? Isf Volvo kanske märkte att den inte behövdes och plockade bort den för att det skulle bli billigare att tillverka bilen.

Nej som sagt sitter det inget fäst i den balken (förutom krängningshämmaren då). I övrigt är den helt ren!
Inte ens fästhålen för B14 motorfästen finns så det måste finnas minst 2 versioner av krängningshämmarbalken.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #107 skrivet: januari 14, 2012, 20:33:55 »
Jo det måste det finnas isf. Är säkert för att min 345a är en tidig -81a (Första gången i trafik var 1981-01-22). -81orna var ju de första 300-bilarna med rödblocksmotor så det kan säkert vara så att det bara är -81orna som har likadan krängningshämmarbalk till både b19 och b14. Inte säker med den informationen då jag aldrig läst någonstans att balken ska ha blivit modifierad för olika motoralternativ.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #108 skrivet: januari 14, 2012, 21:18:10 »
Nej din bil har inte samma krängningshämmarbalk som bilar med B14.
Den där dämparen satt på bilar med icke hydrauliska motorkuddarna (fanns sådan dämpare på min 340B19A-83a 345B19A -81 och 34xB19A-82), har funnits bilar som har en likadan dämpare bak,men jag har inte haft det på någon, men jag har ett difflock som har fästet för dämparen.
Extern laddningsrgulator satt på min -81a minns inte säkert men tror det var extern på -82an också.
Det går att byta till inbyggd regulator i din generator, bara att skruva bort kolhållaren och byta till en med inbyggd regulator.

Frej är nog bortskämd med att ha börjat med så 'ny' 300 att han inte känner till de äldre modellerna :-\ Jag har haft de flesta årsmodellerna från 81-90, som originalmotor i bruksbil föredrar jag B19A före B200K men B200E är min favorit.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #109 skrivet: januari 14, 2012, 21:34:13 »
Ok trevligt med lite info  :D
Jo jag märkte att mina motorkuddar såg lite konstiga ut då dem var inbyggda i en slags metallåda (sidorna var öppna men framåt och bakåt var den plåtbitar) antar att det är för att motorn inte ska ramla i backen om/när motorkuddarna går sönder.
Nä jag har inte någon dämpare på diffhuset heller, men jag har ett fäste. Har funderat över vad det fästet ska vara till.
Okej låter bra när det blir dags att byta regulatorn. Kände det på mig att det skulle gå eftersom dem gör samma arbete, det är bara att dem externa arbetar med reläer och dem inbyggda arbetar med nånting annat (kommer inte ihåg just nu vad det var, satt och pratade om det med min konstruktionslärare i torsdags).

Nog har du rätt i att Frej är bortskämd med för "ny" 300 :P Men nu vet jag vem jag ska fråga om jag behöver info om något som inte ser likadant ut på moderna 300or ;)
Ok. Jag har planer på att stoppa i en B23A för att få lite mer vrid och hästkrafter. Köpte en B23A som gått 28000mil just före jul som jag nog kommer stoppa i till sommaren, om jag inte bestämmer mig för att renovera den först. Men får se, borde inte ta mer än en helg att byta från B19A till B23A med tanke på att det inte är någon el alls som måste flyttas över. Sen renoverar jag B19A:n istället och borrar upp den till 2,3L. Kom på den idén för med en uppborrad B19 är den större motorvolymen helt besiktningssäkert 8)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #110 skrivet: januari 14, 2012, 22:14:01 »
Tur att vi har gamla rävar som kullke som kan 300-serien på sina 5 fingrar  ;)

Angående besiktningssäker så känns det lite överkurs att borra upp en B19.
Det går ju oxå trixa med märkningen av blocket så att det står B19 på istället för B23. Lite billigare!

Men roligt för dig att du satsar på 2,3 liter för vridet hoppar upp en bra bit och det märks!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #111 skrivet: januari 14, 2012, 23:05:46 »
Tror tyvärr inte det är så bra att borra B19->B23=+7mm,så det blir inte mycket cylindervägg kvar då,för det är inte bara olika borrning i blocken det är ju lite olika gjutning i också.
Vill du renovera billigt (ifall cylindrarna är slitna i B23an) och någorlunda seriöst, tar du kolvarna från B23an och borrar ett B21block, monterar nya lager och kolvringar mm så får du en stabil botten i nästan motsvarande nyskick för nästan inga pengar ;)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #112 skrivet: januari 15, 2012, 00:09:51 »
Tur att vi har gamla rävar som kullke som kan 300-serien på sina 5 fingrar  ;)

Angående besiktningssäker så känns det lite överkurs att borra upp en B19.
Det går ju oxå trixa med märkningen av blocket så att det står B19 på istället för B23. Lite billigare!

Men roligt för dig att du satsar på 2,3 liter för vridet hoppar upp en bra bit och det märks!
Ja nog är det tur det ;)

Ja det går ju det också. Men jag tänkte då jag ändå har planer på att renovera någon av motorerna så kan man ju lika gärna fixa originalmotorn så det blir matching-numbers.

Jo misstänker det. B19A har ju endast 152Nm och det är en galet stor skillnad jämfört med min kadett med 126Nm. B23A har 187Nm elr om det var 192Nm kmr inte ihåg, så det borde bli trevligt. Man skulle bara behöva få tag i 5-växlad låda + diff så man får lite skönare landsvägskörning.

Tror tyvärr inte det är så bra att borra B19->B23=+7mm,så det blir inte mycket cylindervägg kvar då,för det är inte bara olika borrning i blocken det är ju lite olika gjutning i också.
Vill du renovera billigt (ifall cylindrarna är slitna i B23an) och någorlunda seriöst, tar du kolvarna från B23an och borrar ett B21block, monterar nya lager och kolvringar mm så får du en stabil botten i nästan motsvarande nyskick för nästan inga pengar ;)
Jaså? Vad jag förstått det så är B19 samma block som B21 och B23 är också samma block som B21. Den enda skillnade mig veterligen ska vara borret.

Vet inte hur B23an är invändigt, men den är kört 28000 lugna mil då det är min kompis farsa som haft 240in (som motorn kmr ifrån) som pendlarbil. Topplocket byttes vid 25000mil för det hade gått av på mitten efter att han krockat med en ren elr om det var älg. Hur nu topplocket kan ha gått av på mitten det är över min tankeförmåga ??? Både kamaxeln och topplocket hade gått rakt av.
Jo en stabil botten är ju alltid bra att börja med.

Ingen har möjligtvis några tips på hur jag kan plocka ut 130 sug-hk ur B23A:n?
Elfläkt kommer jag montera när jag fått tag i en fläkt som är tillräckligt platt för att få plats och måste även fixa en adapter som passar på kylarslangen så jag kan använda termokontakten jag köpt på biltema (biltemas adapter var för stor fastän jag köpte den minsta på 38mm). Vad jag hört så "ger" en elfläkt ca7-8hk jämfört med original höfläkt (det är inte ens viskofläkt på min B19).
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #113 skrivet: januari 15, 2012, 00:22:46 »
Jaså? Vad jag förstått det så är B19 samma block som B21 och B23 är också samma block som B21. Den enda skillnade mig veterligen ska vara borret.
Blocken är lite olika men bara cylindrarna som är olika, om man tänker efter så varför skulle volvo ha slösat en massa gjutgods på extremt tjock cylinderväggar i B19, och skulle det vara samma gjutning skulle de ha varit tvugna att borra bort mycket när de gjorde en B23 :-\ så vist är borret olika men det togs i beaktande när blocken gjöts också.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #114 skrivet: januari 15, 2012, 00:34:05 »
Citera
Blocken är lite olika men bara cylindrarna som är olika, om man tänker efter så varför skulle volvo ha slösat en massa gjutgods på extremt tjock cylinderväggar i B19, och skulle det vara samma gjutning skulle de ha varit tvugna att borra bort mycket när de gjorde en B23 :-\ så vist är borret olika men det togs i beaktande när blocken gjöts också.
Ok, det var lite tråkigt :( Men du har ju rätt där, varför slösa på material i onödan. Förresten hur många hk och Nm är en 340 godkänd för?

När det är så kanske man skulle ta och renovera B23an och trixa med märkningen som Frej tipsar om. Nog för att jag vet inte hur lätt det är att se motornummret under all skit på motorn och grejjer ivägen, men kanske syns tydligare när man står under motorn. Jag har  i alla fall inte sett att det står B19 när jag kollat, för visst sitter den koden på högra sidan vid generatorn/oljefiltret? Eller sitter den längre bak?
« Senast ändrad: januari 15, 2012, 00:36:56 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #115 skrivet: januari 15, 2012, 13:25:48 »
Vet inte om det är märkning på samma ställe på de gamla blocken men så här sitter det på tidig B230 i allafall:

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #116 skrivet: januari 15, 2012, 13:39:43 »
Ok, satt lite längre bak än jag trodde. Då vet jag vars jag ska kolla om jag hittar nåt motornummer :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #117 skrivet: januari 15, 2012, 19:57:44 »
Vet inte om det är märkning på samma ställe på de gamla blocken men så här sitter det på tidig B230 i allafall:
Nej finns 'tyvärr' ingen märkning på B19 och B23, att jag skrev tyvärr beror på att jag själv köpte en B23 en gång och det var en B19 när jag öppna den.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #118 skrivet: januari 15, 2012, 21:17:29 »
Ok, ja då är ju en B23 ganska så besiktningssäker :D. Inte tror då jag att bilprovningen orkare kolla upp hela motornummret som står vid topplocket elr var det nu var.
Tråkigt att du köpte en B19 i tron om att det var en B23 :-\

Men B23an jag köpt är en B23 då den suttit i en -82as 244 (tror det är en GL). För inte finns det väl någon 240 med B21 efter -80 dvs efter B23 kom?
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #119 skrivet: januari 15, 2012, 22:13:20 »
Jag hade en Volvo 242DL -83 med B21A.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.